Murray Newton Rothbard; requiescat in pace – Stoky Svobodného přístavu (Urza.cz); (S)toky myšlenek Svobodného přístavu (Urza.cz)

hamburger menu
Autor: Urza
Čas: 2016-01-07 00:00:02

Murray Newton Rothbard; requiescat in pace

Dnes je tomu přesně jednadvacet let od doby, kdy ve věku nedožitých 69 let opustil tento svět jeden z největších myslitelů, ekonomů, filosofů a géniů dvacátého století a dle mého názoru i všech dob – Murray Newton Rothbard, „otec anarchokapitalismu“; význam jeho díla spočívá v neskutečně konzistentním sjednocení dvou zdánlivě nesouvisejících směrů: rakouské ekonomické školy a anarchismu. Jeho učitel, vynikající ekonom Ludwig von Mises, dokázal nemožnost ekonomické kalkulace v centrálním plánování, čímž nade vši pochybnost prokázal superioritu volnotržní ekonomiky nad socialistickou, stále předpokládal, že onen volný trh zajistí stát; na druhé straně různí anarchisté poukazovali na etickou neobhajitelnost státu coby monopolu na násilí, leč jejich řešením byly typicky nejrůznější komunistické utopie postrádající ekonomické základy.

Murray Newton Rothbard ve svém životním díle konzistentně spojil tyto dva směry v konzistentní anarchokapitalismus, neboť pochopil, že překážkou anarchie i volného trhu je stát, přičemž absence monopolu na násilí znamená anarchii i volný trh, což vyjádřil takto: „Capitalism is the fullest expression of anarchism, and anarchism is the fullest expression of capitalism. Not only are they compatible, but you can't really have one without the other. True anarchism will be capitalism, and true capitalism will be anarchism.“ Byl člověkem bystré analytické mysli s absolutním citem pro logiku, ale zároveň velmi emocionálním; nesmiřitelná nenávist ke zlu, jehož největším současným ztělesněním je stát, prostupovala celým jeho dílem. Zemřel v době, kdy mi nebylo ještě ani deset let; později však to, co vytvořil, značně ovlivnilo můj život a otevřelo mi oči. Děkuji Vám, pane Rothbarde.
Přečtení: 29762

Reagujete na tento komentář:
Autor: VojtaS Čas: 2016-01-07 11:00:42
Také děkuji Rothbardovi za "otevření očí". Jako student ekonomie musím říct, že Rothbard je naprosto nedoceněný ekonom. Na ekonomických fakultách se o něm vůbec neučí. Že tento člověk existoval, jsem se dozvěděl úplnou náhodou až ve čtvrtém!!! ročníku. Podařilo se mi, sehnat si výtisk Man, Economy and State - a můžu říct, že je to ta nejlepší učebnice ekonomie, kterou jsem kdy četl. :)
Autor: antiurza (neregistrovaný) Čas: 2016-01-07 00:08:11 Titulek: mrtvej dedek
no a co tak dedek natahnul brka
aby ses z toho neposral ty vole
takovejch mrtvejch dedku je plna prdel
Autor: Urza Čas: 2016-01-07 00:17:25 Titulek: Re: mrtvej dedek [↑]
Web: https://www.urza.cz/ Mail: urza v doméně urza.cz
Z úcty k památce pana Rothbarda, obrovského milovníka svobody, nebudu Váš příspěvek cenzurovat, i když bych mohl.
Nic to však nemění na tom, že Váš komentář vypovídá nejvíce o Vás samotném.... což je především smutné.
Autor: Vostál Petr Čas: 2016-01-07 00:53:00 Titulek: Re: mrtvej dedek [↑]
Web: neuveden Mail: VostalPetr v doméně seznam.cz
no a co tak dedek natahnul brka
aby ses z toho neposral ty vole
takovejch mrtvejch dedku je plna prdel
..........................................................................

Proč cenzurovat ?

Vždyt to jsou vcelku objektivní fakta,

byl to dědek ?

natáhnul brka ?

posereme se z toho ?

takovejch mrtvejch dědků je plná prdel ?


Já s tím nějakej problém moc nemám,

i já jednou natáhnu a brka a doufám, že se z toho neposeru...
Autor: Vostál Petr Čas: 2016-01-07 00:57:58 Titulek: Re: mrtvej dedek [↑]
Web: neuveden Mail: VostalPetr v doméně seznam.cz
nesmiřitelná nenávist ke zlu, jehož největším současným ztělesněním je stát, prostupovala celým jeho dílem.

...........................................................................

Tedy já jeho dílo neznám,

ale pokud je tohle pravda, tak bych to moc necenil,

nenávist ke zlu a boj se zlem není moje parketa,

vždyt takhle to měl i Hitler i Stalin,

jen tomu zlu dali jiný jméno...
Autor: Vlach (neregistrovaný) Čas: 2016-01-07 06:56:51 Titulek: Re: mrtvej dedek [↑]
Zkuste si neco od nej precist.

Cetl jste nektery dil Anarchokapitalismu od Urzy?cely?
Autor: nannuck Čas: 2016-01-07 08:48:46 Titulek: Re: mrtvej dedek [↑]
Web: neuveden Mail: lukasliebzeit v doméně gmail.com
co s nimi? S temi dily?
Autor: Vostál Petr Čas: 2016-01-07 17:03:41 Titulek: Re: mrtvej dedek [↑]
Web: neuveden Mail: VostalPetr v doméně seznam.cz
Zkuste si neco od nej precist.

Cetl jste nektery dil Anarchokapitalismu od Urzy?cely?
..........................................................

Možná před pár lety jo

ale dneska už ne..


Vždyt jsem vám to vysvětloval,

vy hledáte pravdu (proto čtete)

já vyhazuji omyly (proto medituji)
Autor: Urza Čas: 2016-01-07 09:10:55 Titulek: Re: mrtvej dedek [↑]
Web: https://www.urza.cz/ Mail: urza v doméně urza.cz
Kvůli úctě k mrtvým; tedy ne obecně, ale tomuto konkrétnímu mrtvému.
Autor: Vlach (neregistrovaný) Čas: 2016-01-07 06:37:00 Titulek: Re: mrtvej dedek [↑]
Vas cizopasnik uz ve Vas citi ohrozeni.Prosazujete pomaloucku kapitalismus-system,ve kterem tento typ lidi nema sanci mit prachy.Takze klidne se Vas snazi nicit(I za cenu zniceni sveho hostitele,ale take duvodu ke sve existenci-smutna postava)

Pripomina mi to jednani evropskych politiku,kteri uz ztratili pud sebezachovy.Nenavist ke svobode,schopnym(byt bohaty vlastni pili a talentem)jim uplne zatemnila mozek.
Mozna se Vam antiimigranti zdaji nuda,ale tohle stoji za precteni:
http://eportal.parlamentnilisty.cz/Articles/8226-takhle-to-chodi-v-polsko-a-takhle-zase-v-nemecku-vnimate

A posledni pozn k Rothbardovi-genius typu Friedman a Michael Nowak-lide,kteri sli nemilosrdne za pravdou(pan relativista Vostal bude asi zurit).Nowak zase spojil take zdanlive nespojitelne-nejtvrdsi kapitalismus s kretanstvim(stoji za precteni,zvlaste pro Vas-vericiho kapitalistu!)

A diky za clanek!!
Autor: PeTaX Čas: 2016-01-07 08:50:17 Titulek: Re: mrtvej dedek [↑]
Web: http://www.svobodny-svet.cz/ Mail: redakce v doméně svobodny-svet.cz
Autor: Urza Čas: 2016-01-07 09:13:42 Titulek: Re: mrtvej dedek [↑]
Web: https://www.urza.cz/ Mail: urza v doméně urza.cz
Není zač; jinak si myslím, že takto hluboké úvahy Antiurza neprovádí....
On je pravděpodobně volič ANO, protože jediné pozitivní, co když napsal, bylo o Babišovi.
Autor: nannuck Čas: 2016-01-08 03:14:52 Titulek: Re: mrtvej dedek [↑]
Web: neuveden Mail: lukasliebzeit v doméně gmail.com
jo? a mas nejaky odkaz nebo to byl jen komentar? :)
Autor: Urza Čas: 2016-01-08 09:10:50 Titulek: Re: mrtvej dedek [↑]
Web: https://www.urza.cz/ Mail: urza v doméně urza.cz
Byl to jen komentář, článek mi naštěstí žádný nenapsal; ale když jsem v nějakém článku kritizoval Babiše, tak se hrozně nasral, napsal mi, že mu nesahám ani po kotníky a že PAN BABIŠ udělal pro tuto zemi první poslední a tak dále.
Autor: Vostál Petr Čas: 2016-01-07 16:53:32 Titulek: Re: mrtvej dedek [↑]
Web: neuveden Mail: VostalPetr v doméně seznam.cz

A posledni pozn k Rothbardovi-genius typu Friedman a Michael Nowak-lide,kteri sli nemilosrdne za pravdou(pan relativista Vostal bude asi zurit).
..............................................................................

Proboha, proč bych měl zuřit,

vždyt téměř 100% lidí jde za pravdou a za štěstím,

voluntarismus je přeci poměrně rozšířená nemoc,

stejně jako "já" a "moje"


Já jen upozornuji na to,

že když jdete za pravou,

tak v podstatě nemůžete dojít cíle,

protože jdete za představami a pocity...


Když přestanete jít za pravdou,

pak k ní dojdete,

lépe řečeno se jí stanete...
Autor: PeTaX Čas: 2016-01-07 08:47:08 Titulek: Re: mrtvej dedek [↑]
Web: http://www.svobodny-svet.cz/ Mail: redakce v doméně svobodny-svet.cz
Kdyby se rozdávala mezinárodní cena za nenávist, zlost a vlezlost, byl byste vážným kandidátem.
Autor: Vostál Petr Čas: 2016-01-07 17:00:32 Titulek: Re: mrtvej dedek [↑]
Web: neuveden Mail: VostalPetr v doméně seznam.cz
Kdyby se rozdávala mezinárodní cena za nenávist, zlost a vlezlost, byl byste vážným kandidátem.
.......................................................................

To vám jen tak připadá,

na rozdíl od vás umím číst,

a když někdo napíše že nějakej dědek zaklepal bačkorama,

tak to čtu tak, že někdo starej umřel...

To jen vy vyvádíte,

protože vám bylo šáhnuto na oblíbenou autoritu


Kdyby to někdo napsal o Hitlerovi, tak to bude OK


No a že píšu o Hitlerovi a Stalinovi ???

Nebojovali snad (dle své víry a přesvědčení) za svobodu ???


Bojovat za svobodu, pravdu lásku a nenávidět (něco)

to zvládnou i malý děti...


Mně osobně je to jedno, at si každej blbne jak chce, když ho to baví,

lidi jsou prostě voluntaristi,

nebo se snad mýlím ???

Autor: Urza Čas: 2016-01-07 17:14:22 Titulek: Re: mrtvej dedek [↑]
Web: https://www.urza.cz/ Mail: urza v doméně urza.cz
Ale no tak!
Možná umíte číst, ale chtělo by to ještě sledovat kontext; když k tomu, co Antiurza napsal, přičtete vše, co napsal již dříve, pak je evidentně jasné, že jeho příspěvek zdaleka nebyl míněn tak, jak se snažíte naznačovat.
Autor: Vostál Petr Čas: 2016-01-07 17:19:43 Titulek: Re: mrtvej dedek [↑]
Web: neuveden Mail: VostalPetr v doméně seznam.cz
Já vím,

ale všechny jeho údaje vcelku odpovídaly realitě,

nebo snad ne ???

Jo kdyby tvrdil, že měl třeba dvě hlavy,

tak to by asi nejspíš kecal...


Nesmíte dát na pocity...

Pro mě je to tedy jednodušší, já k tomu člověku vcelku žádný vztah nemám nebot jej neznám,

ale pro vás je autoritou...

Autor: Vostál Petr Čas: 2016-01-07 17:31:31 Titulek: Re: mrtvej dedek [↑]
Web: neuveden Mail: VostalPetr v doméně seznam.cz
Kdybych např. já měl být AntiUrza,

našel bych vaše slabé místo,

třeba autoritářství,

a pěkně bych vás s tím vytáčel...

To je také jeden ze spůsobů duchovní cesty - vzbuzovat v druhém nelibé pocity...


Ale to není moje oblíbená parketa,

dokonce ani u duchovnáků, kteří vědí o co jde a znaj tuto techniku


Zdejší Anti Urza je slabej odvar,

vždyt on vás ani ne nenávidí,

má ty svý legrácky jako zábavu když se nudí...
Autor: Urza Čas: 2016-01-07 17:43:58 Titulek: Re: mrtvej dedek [↑]
Web: https://www.urza.cz/ Mail: urza v doméně urza.cz
On je samozřejmě idiot, proto se mě nijak nedotýká; což ale neznamená, že ten jeho hulvátský projev na začátku nebyl jednoznačným pokusem.
Autor: Urza Čas: 2016-01-07 17:44:28 Titulek: Re: mrtvej dedek [↑]
Web: https://www.urza.cz/ Mail: urza v doméně urza.cz
Jinak realitě to odpovídá, ale prakticky vše lze okomentovat hanlivě.
Autor: Vostál Petr Čas: 2016-01-07 18:07:21 Titulek: Re: mrtvej dedek [↑]
Web: neuveden Mail: VostalPetr v doméně seznam.cz
Mně se nevíc líbí Apolinaire,

když popisuje narození :

"Jeho máma koketa,

vyprdla ho do světa"

Mám rád vůlgarismy...
Autor: Urza Čas: 2016-01-07 18:10:10 Titulek: Re: mrtvej dedek [↑]
Web: https://www.urza.cz/ Mail: urza v doméně urza.cz
Ani já nemám nic proti vulgarismům, leč jedna věc jsou sprostá slova, jiná věc jejich smysl.
Autor: Vostál Petr Čas: 2016-01-07 18:32:39 Titulek: Re: mrtvej dedek [↑]
Web: neuveden Mail: VostalPetr v doméně seznam.cz
Smysl jo,

ale já koukám na pocity,

hovno a stolice označují stejnou věc,

jen jedno ve vás může vyvolat nějakou emoci, druhé ne,

a přitom to označuje stejnou věc...

Některá slova či nějaký smysl ve vás vyvolá neg. emoci,

a vy pak reagujete také emotivně,

tomu se říká zotožnění s pocity či s myšlenkami apd.
Autor: Urza Čas: 2016-01-07 18:36:00 Titulek: Re: mrtvej dedek [↑]
Web: https://www.urza.cz/ Mail: urza v doméně urza.cz
Hovno a stolice sice označují totéž, ale věta: "Aby ses z toho neposral, ty vole," má úplně jiný význam než starost o to, zda se dotyčnému nechce na záchod.... a tak dále.
Podobně jako "zemřel velký muž" může označovat tutéž událost jako "dědek natáhl bačkory", ale pisatel tím dává najevo svůj vztah k dotyčnému.
Autor: Vostál Petr Čas: 2016-01-07 18:53:34 Titulek: Re: mrtvej dedek [↑]
Web: neuveden Mail: VostalPetr v doméně seznam.cz
No to dává,

ale řekl bych, že ho nejspíše nezná,

a že mu jde o to vás vytočit...

Ale i kdyby ho znal, může mít na něj zcela jiný názor nežli vy,

vy řeknete genius a on řekne hlupák...


Popravdě řečeno,

i duchovno lze charakterizovat těmito slovy :

"Aby ses z toho neposral, ty vole,"

nebo je charakterizovat jako hru "člověče nezlob se" nebo "vadí, nevadí"


Tedy mně osobně se ten výraz docela líbí,

jak říkám, mám rád vůlgarismy,

a taky mně ten výrok říká i něco jiného, nežli vám...




Autor: Urza Čas: 2016-01-07 20:41:57 Titulek: Re: mrtvej dedek [↑]
Web: https://www.urza.cz/ Mail: urza v doméně urza.cz
Ano, to je možné, přesto se mu to moc nedaří xD
Autor: Vlach (neregistrovaný) Čas: 2016-01-08 00:02:01 Titulek: Re: mrtvej dedek [↑]
Pane Vostale,nemuzu rychle najit,kam bych Vam soupnul tento clanek.
Zkuste to precist,zvlaste zhruba druhou polovinu.
Jeho svet byl komplikovanejsi,ale mnohem kosatejsi nez je Vas strohy a universalni navod.
Autor: Urza Čas: 2016-01-07 09:19:45 Titulek: Re: MNR [↑]
Web: https://www.urza.cz/ Mail: urza v doméně urza.cz
Ano, to jsem tam četl už loni; mám hrozně rád, jak o něm HHH mluví.
Web: neuveden Mail: gregor v doméně dieselplus.cz
ten kdo chce ovládat druhé, nenávidí svobodně smyšlející bytosti....a v některých případech zjevných nenávist je řečí zoufalé duše....zkuste mít sami sebe rádi
Autor: Urza Čas: 2016-01-07 09:43:10 Titulek: Re: [↑]
Web: https://www.urza.cz/ Mail: urza v doméně urza.cz
Pokud vím, tak ano, bakalářský.
Autor: VojtaS Čas: 2016-01-07 11:00:42
Web: neuveden Mail: Vo.Sadil v doméně seznam.cz
Také děkuji Rothbardovi za "otevření očí". Jako student ekonomie musím říct, že Rothbard je naprosto nedoceněný ekonom. Na ekonomických fakultách se o něm vůbec neučí. Že tento člověk existoval, jsem se dozvěděl úplnou náhodou až ve čtvrtém!!! ročníku. Podařilo se mi, sehnat si výtisk Man, Economy and State - a můžu říct, že je to ta nejlepší učebnice ekonomie, kterou jsem kdy četl. :)
Autor: Urza Čas: 2016-01-07 11:40:54 Titulek: Re: [↑]
Web: https://www.urza.cz/ Mail: urza v doméně urza.cz
To máte bezesporu pravdu; důvodem je mnedle to, že jeho ekonomické závěry jsou asi tak to poslední, co by se politikům hodilo.
Pro politiky bude vždy lepší ekonom, z jehož teorií plyne, že mají jednat a něco dělat, než takový, který jim říká laissez-faire.
Některé uživateli nechtěné či neschválené komentáře mohou být skryty; zobrazit je můžete po přihlášení.
logo Urza.cz
kapky