Autor: Šlomo
Čas: 2023-05-10 00:00:02
Může anarchokapitalismus dopadnout špatně? Nesmí!
Praktické znalosti o anarchokapitalismu čerpáme z několika málo kazuistik. Naprostá většina psané lidské historie se odehrávala ve státech. Většina lidí si ani teď po všech státních selháních nedovede představit sebe sama bez státu. Etatisté agumentují úspěchy států, anarchisté úspěchy anarchie a všichni se shodně distancují od neúspěchů. Státověda má před anarchovědou značný náskok díky lidské poslušnosti. Anarchověda ponechává jednotlivce, rodinu, klan i kmen, aby svou identitu tvořili sami, na což většina lidí není zvyklá. I anarchotvorní lidé se ale nakonec místo vytváření mediačních a soudních mechanismů často spokojí s nemoderovanými konflikty a udržováním patřičné vzdálenosti stran kofliktu. Přemíra státu vytváří touhu po anarchii, přemíra anarchie (zvaná též bezprávní cochcárna) vytváří typicky touho po státu. Můžeme tak být etatistům vděční za jejich přešlapy, které živí touhu po anarchii, ale ne aby někoho napadlo být vděčný za přešlapy anarchistů!
Přečtení: 18410
Komentáře
Komentář 91956
***
Jak by se slučovalo se svobodnou společností "právo na výrobu dětí" a libovolné obchodování s nimi? Notabene, bychom ještě tvrdili, že zároveň nemají právo na lidskou důstojnost??? Mohli bychom to nazývat "svobodnou společností"?
***
Na téma lidské důstojnosti zde vyšlo několik článků:
https://stoky.urza.cz/texty/nesmyslnost-prava-na-dustojnost-1376
https://stoky.urza.cz/texty/maji-lide-mit-pravo-na-dustojnost-2018
Komentář 92040
Je ale také možné se rozhodnout pro nepřípustnost otroctví, pak i ti, kdo budou chtít někoho prodat, nebudou mít kupce.
Komentář 92041
Komentář 92074
Komentář 92078
Komentář 92081
Ancap imho nic moc udelat nemuze. Neni to stat.
Komentář 92082
Komentář 92085
V ancapu je tak nejak vsechno na lidech :-)
A uprimne, neumim si predstavit, ze by lide dospeli moralne do stadia, ze by chteli ancap, a zaroven by chteli delat nejake veci, kterych se obavas.
Komentář 92075
Komentář 92042
Komentář 92076
Možností je obecně mnoho.
Komentář 92088
Samozřejmě že se to dá pak protizákonně obejít útěkem dítěte, ale není mi jasné, proč navrhovat zákon už by design tak blbě, aby se pak musel skoro automaticky obcházet, aby se v tom dalo žít...?
I ten Rothbard pokud vím neměl v návrhu to, že rodiče vlastní z hlediska "práva" dítě trvale, a že ho musí (de-jure) propustit.
Komentář 92267
Urzova verze otroctví jako vlastnění těla je novum a v praxi se pokud vím na živých lidech neprovozovala. Nedává to smysl. Je-li člověk vnímán jen jako věc (soubor orgánů), není běžným nazíráním ani otrokem. Nemá v takovém systému ani právo na život. To pak prakticky znamená, že ho takový právní systém ani nepovažuje za člověka. Životaschopný člověk pak nutně bude v nepřátelském vztahu s takovým systémem.
Komentář 92270
Z toho pohkedu že duše, nebo pro ateistu dejme tomu mozkem a nervy generované vědomí je vlastníkem těla, vč těch nervů a mozku, by pak znamenalo tu možnost prodat části těla či tělo celé, aniž bys přišel sám o sebe - vědomí zůstává tobě, pouze jsi transakcí připustil, že otrokář může ono tělo bít bičem např. a tím i to vědomí či duši přimět nepřímo k poslušnosti. Tedy vědomí poslechnout vlastně nemusí, ale ponese si za to důsledky vnínané bolesti.
Každopádně i tak dítě co vím není součást těla matky, existuje v matce jako jiný předmět, byť v mnohém emočně a fyzicky napojený, a s růstem dítěte i placenty, které je součástí dítěte, vlastně jen těli matky ustupuje do stran a "volný prostor" zabírá to dítě, matčino tělo daruje zcela dobrovolně a neúplatně potravu tělu dítěte, ale neviděl bych tam NAPovský ani ankapový důvod pro vlastnictví dítěte někým jiným než jeho vznikajícím vědomím.
Komentář 92299
Komentář 92320
Komentář 92330
Komentář 92331
Pro to aby patřilo samo sobě bych byl taky, ale buď mi to dává smysl hned od počátku (početí), nebo pak nějak říct, co by prvotního majitele dítěte ( otrokáře či matku) ze zákona nutilo mu jeho sebe-vlastnictví přenechat.
Komentář 92334
Vulgární materialismus se na tom dost láme, protože spermií oplodněné vajíčko roste v děloze z matčina těla až do porodu, kdy je z něj nový člověk. Skoro to vypadá, jako by si na tom z vlastnictví dělal legraci ten, kdo to tak vymyslel.
Komentář 92309
Minimálne v katolicizme nie, duša a telo sú neoddeliteľné, viď napr. https://katechizmus.sk/kkc-365
Komentář 92312
Mi by to propojení duše a těla teda připomínalo jiné koncepty než katolictví, kde tělo ( a hmota vůbec) se dějí v duši ( druh dost věrohodného snu, podáno hodně zjednodušeně), ale tohle vysvětlení asi nebude to katechistické.
Komentář 92315
Komentář 92321
Komentář 92323
Ty Urzovy náboženské motivy jsem se jen domíval, třeba to takhle ani nemá, ale zase vyloženě katolik on není, takže kdo ví.
Komentář 92325
Komentář 92326
Komentář 92355
Komentář 92360
Komentář 91958
- to se mi zdá, nebo se tady anarchista distancuhe od anarchie? - jak může být v anarchii přemíra anarchie? :-)
- a teď vážně, jestli myslíte, že cochcárna není dobrý nápad, tam mi vysvětlete, jaký je rozdíl mezi polycentrickým právem* a cochcárnou...?
(*tím co prosazuje místní urzovský ankap, odvozeným od poptávky a toho že arbitrem může být každý a že mu autoritu dáva to kolik lidí jeho rozhodnutí poptává)
Komentář 92001
Komentář 92008
Komentář 92039
Komentář 92066
To je svým způsobem taky druh cochcárny, jen zaštítěný fasádou ankap arbitráží. Tedy na vyšší úrovni, trochu podobně jako cochcárna zákonotvorná ve státě. I když chápu, že rozdíl mezi těmi úrovněmi tam je.
Komentář 92077
Komentář 92089
Decentralizovsané právo je (Urzou) navržené tak, že v tom vůbec není nějak zabudovaný nějaký princip, který by dopředu říkal, jaké výsledky má dávat, a jaké výsledky už dávat nesmí.
Vše je založeno na tom, že kdokoliv může být arbitr, a pokud po jeho rozsudcích bude poptávka ve společnosti, budou ty rozsudky tou poptávkou a uznáním kumulativně nabývat mezi lidmi na autoritě - tedy vše je založeno na té poptávce, která je ale teoreticky dost nevyzpytatelná.
I Urza tu připustil, že zabavování psů je z jeho hlediska nelegitimní narušení NAPu, ale že to tak ankap soudy dělat teoreticky mohou, budou-li to lidé v ankapu poptávat.
A protože je legitimita (ostravedlnitelnost) subjektvní co já vím, pak pro ty soudy to porušení NAPu legitimní bude.
Tedy co bude v ankapu z pohledu jednoho nelegitimní justiční zločin, bude z pohledu druhého legitimní právní verdikt, a záleží jen na přesilovce, čí pohled silově zvítězí....
Komentář 92268
Komentář 92271
A komu pak patří ten pes, jestli arbitři řeknou že novému majiteli?
Komentář 92296
Komentář 92308
Veľká časť argumentov proti štátu a jeho zákonom je založená na argumente, že "štát drží svoje územie nelegitímne". Preto otázka, akým spôsobom sa legitímne prevádza vlastníctvo, a či to môže byť napríklad "na základe dopytu (česky: poptávky) ľudí okolo", je úplne kľúčová. Ak áno, tak štáty sa dajú na podobnom základe legitimizovať tiež...
Komentář 92329
Komentář 92333
Komentář 92335
Komentář 92337
Komentář 92340
Komentář 92343
V praxi je to analogicky s tými štátmi a ich "nelegitímne nadobudnutými pozemkami" - síce to môže byť pre ankapistov nelegitímne, ale neoplatí sa im pokúšať sa to vymáhať.
Komentář 92344
Komentář 92387
Ale myslím si, že to sme sa už presunuli k inej téme. Mne išlo o to podpichnúť, že pokiaľ sa vymáhajú len veci, čo "sa vyplatia vymáhať", tak nejaká legitimita s tým nebude mať čo do činenia. Po nejakom čase fungovania ankapu by bolo (praktické) rozloženie vlastníctva/zvrchovanosti rovnako nelegitímne, ako je to teraz pri štátoch.
Komentář 92332
Komentář 92359
Komentář 92361
To že máte každý jiný názor jsem myslel v tom, že:
- Urza: ukradení psa je z jeho osobního (!) pohledu nelegitimní ale je možné aby tak ankap decentr soudy rozhodly
- Ty : ukradení psa je legitimní (legitimizováno tím týráním)
- Někdo jiný: cokoliv mimo NAP je nelegitimní a už to ani není ankap.
Mi teda nejde o toho psa, ale o pochopení ankap práva, a pes je jen pomocný příklad, jenže když jsou odpovědi různé, vede mě to k tomu, že ankap právo bude dávat dost rozdílné výsledky, i ty co jdou proti NAPu.
Komentář 92367
Komentář 92369
Komentář 92445
Komentář 92448
(to se ptám abych tu diskuzi nějak rozvedl a pochopil jak to vidíš, ne abych tim hájil zejmena ten dnešní stát a jeho projevy)
Komentář 92464
Komentář 92466
Komentář 92297
Komentář 91970
Jen to ne, protože to by pak znamenalo, že by byla živena touha po nějakém státu :)
***
Protože "Může anarchokapitalismus dopadnout špatně? Nesmí!"
Prostě nesmí, za každou cenu nesmí! MY to nechceme :)
***
https://www.youtube.com/watch?v=6u0y6XVItuM
Komentář 92002
Nastavení zobrazení uživateli nechtěných a neschválených komentářů
Některé uživateli nechtěné či neschválené komentáře mohou být skryty; zobrazit je můžete po přihlášení.