Autor: Ondrášeček
Čas: 2021-12-29 00:00:02
Mají lidé mít právo na důstojnost?
Důstojnost je podle mě natolik vágní a abstraktní pojem, že mi přijde lepší s ním v rámci práva příliš nepracovat. Samozřejmě, důstojnost je důležitá, je fakt blbé ji nemít a potřeba důstojnosti je jednou z nejdůležitějších potřeb. Jenže pro každého znamená něco trochu jiného, a hlavně, každý ji naplňuje úplně jiným způsobem. Mohl bych třeba říct, že pokud mi teď nepošlete milión na účet, narušujete tím moji důstojnost. Dokážete mi, že pro důstojný život opravdu nepotřebuji milión korun?
Taky mi přijde, že na tom, co je nedůstojné, se sice shodne většina, ale to automaticky neznamená, že to je žádoucí garantovat vždy a všude. Důstojnost je nakonec stále jen jednou z potřeb: Pokud v určité situaci nutně potřebuji peníze, mohu se rozhodnout důstojnost zahodit za účelem jiné potřeby, která je pro mě za dané okolnosti důležitější (například sebezáchova, splnění životního cíle a podobně), což je také subjektivní. Přesně proto mi nedává smysl zakazovat prostituci, jakkoliv můžeme tvrdit, že pro většinu lidí (ale opět, ne pro každého) by se jednalo o něco nedůstojného. Nemít podobné kontroverzní možnosti, které „narušují právo na důstojnost“, pak může přispívat ke zhoršení mých možností řešit problémy.
Taky mi přijde, že na tom, co je nedůstojné, se sice shodne většina, ale to automaticky neznamená, že to je žádoucí garantovat vždy a všude. Důstojnost je nakonec stále jen jednou z potřeb: Pokud v určité situaci nutně potřebuji peníze, mohu se rozhodnout důstojnost zahodit za účelem jiné potřeby, která je pro mě za dané okolnosti důležitější (například sebezáchova, splnění životního cíle a podobně), což je také subjektivní. Přesně proto mi nedává smysl zakazovat prostituci, jakkoliv můžeme tvrdit, že pro většinu lidí (ale opět, ne pro každého) by se jednalo o něco nedůstojného. Nemít podobné kontroverzní možnosti, které „narušují právo na důstojnost“, pak může přispívat ke zhoršení mých možností řešit problémy.
Přečtení: 97015
Komentáře
Komentář 76232
Komentář 76234
Komentář 76238
Komentář 76240
Komentář 76249
Komentář 76253
Komentář 76235
Komentář 76241
Komentář 76243
Je, ale ako jedine je konzistentne, err pri keho uplatnovani nedochadza k nasilnemu utoku na cudzie vlastnicke prava, na rozdiel od pozitivnych prav, ktore su postavene vylucne na nasilnom utoceni.
Komentář 76246
Komentář 76305
Komentář 76258
Komentář 76245
Jinak mi to přijde podobně jako třeba v matematice, kde se také určité věci berou jako neměnné, nemusí se dokazovat a celá matematika z nich vychází (například že a+b=b+a)
Komentář 76261
Komentář 76265
Komentář 76396
Dokud to rikaji, tak je zjevne maji :), zde ovsem nebyla rec o "maji", ale o "je prirozene". Pravo jim "na prt" neni, nebot konstatuje prave ten stav, kdy jim v zivote nikdo nebrani. Te posledni vete pri nejlepsi vuli nerozumim - vlastnit cokoliv muzete zcela bez souvislosti s libovolnym kde/jak/cim a proc a nac.
Komentář 76416
V minulém komentáři jsem myslel právě na to „přirozené“, nikoli pouze „mají“. Soudím, že pokud nějaké právo vnímá bez nějakého vysvětlování, přesvědčování nebo donucování devadesát devět procent lidí jako legitimní, je jim to tak nějak přirozené. Jinak nevím, co jiného si pod slovem „přirozené“ představit.
K té poslední větě. Vlastnit můžu (nebo nemůžu) cokoli bez další souvislosti. A přesto lze hledat souvislost mezi „vlastnit“, „právo“ a „přirozené“. Ta souvislost měla spočívat v tom, že připustíme-li, že právo na život je přirozené a současně připustíme, že toto právo bez možnosti vlastnit klacek, pušku, kulomet, pevnost je zásadně omezeno, nevyplývá z toho náhodou, že i právo na vlastnictví je přirozené (součástí práva na život)?
Komentář 76420
Bez nějakého vysvětlování, přesvědčování nebo donucování. Ok, zjevne mluvite Tarzanovi. Az se zase nekdo takovy najde, muzeme se ho poptat, jak to vidi. Jinak Vas samozrejme chapu, ona "prirosenost" je totiz ciste demagogicky buzzword.
Tady jste mi moc nepomohl. Hledat jiste muzeme, ale co nam brani v nalezeni neprirozenosti vsude tam, kde uvadite prirozenost?
Komentář 76422
Já mám dojem, že obecná, přirozená :) představa o právu (a teď nemluvím ani o přirozeném právu ani o legitimitě) znamená zákony, četníky, soudy, kriminály a tak. A v tomhle prostředí se běžně počítá s tím, že existují lidé, kteří Vaše práva porušují, i když je máte zákonem garantovány. Takže úplně nevím, jaká je Vaše definice práva.
Tarzana jsem snad pochopil. Dobře, po pár tisících let civilizace se žádný člověk nechová úplně přirozeně, já bych spíš řekl přírodně. Tak zkusme mrknout na přírodní tvory. Právo na život by se dalo přirovnat k instinktu k přežití. Ovšem u zvířat jednak ten instinkt není vědomý a taky nemají moc prostředků, jak se bránit. Člověk k tomu přistupuje uvědoměle, tak to časem označil jako právo. Ale i tady si myslím, že většina lidí chápe přirozenost v širším smyslu než jen „přírodnost“, ale i jako bezprostřednost, protiklad vykonstruovanosti, umělosti.
V tom posledním odstavci jsem nechtěl pronášet nějaké kategorické tvrzení, ale spíš jsem doufal, že v té posloupnosti výroků se dá najít nějaká logika. Ale samozřejmě, hledat můžeme i nepřirozenosti. Pochybování, zpochybňování, hledání je myslím důležité.
Komentář 76425
Ano, ale hlavne se nevyhnete vlivu prostredi uz nez zacnete rozum brat. Priroda je vyborny pohled, instikt ovsem naopak resi prave absolutni ABSENCI neceho tak absurdniho, jako je pravo na zivot, natoz jeste jakesi prirozene. Clovek tudiz pravem nenazyva "to", ale cosi zcela noveho, pouze cloveku (resp. cloveku v tlupe, tedy spolecnosti) vlastniho.
Ok, ale to jsme uz taky dost mimo. Cely to zacina ankapackym DOGMATEM "prirozeneho prava".
Komentář 76431
Každá filosofie musí mít nějaké dogma, na kterém je vystavěna. Jde o to, jak je dokáže obhájit. Mám ale dojem, že ankapáckým dogmatem je svoboda jednotlivce, nikoli přirozené právo.
Komentář 76433
Ne. Ankap je postaven jen a pouze na vlastnictvi, svobodu definuje az jako jeho neporusovani. A prave k obhajeni teto neobhajitelne absurdity (tj. naproste vyjimecnosti vl. prav) je jako jedina zcela bezduvodne stavi na jakysi komicky piedestal "prirozenosti". Proste JSOU - od prirody, od Boha.
Komentář 76442
Komentář 76448
Komentář 76454
Komentář 76446
Svoboda od vlastnictví (pokud tedy budeme používat všeobecně uznávaný význam těchto pojmů) se dá těžko oddělit, podobně jako slepice od vajec. Svoboda člověka je minimálně vlastnictví sama sebe, i když to budete pitvat ze všech stran. Když budu otrok, tedy budu vlastnictvím někoho druhého a mám nulovou svobodu. Co se týče přirozenosti, je to hodně neukotvený pojem, i Vy ho dáváte do úvozovek a podle toho ta diskuse vypadá. Když navíc nebudeme mluvit o přirozených právech, ale o přirozených nárocích, zní to dost absurdně. Mimochodem, když se budu držet Vašeho výkladu pojmů, uznáváte rozdíl mezi pozitivními a negativními nároky?
Komentář 76449
Vy rikate neukotveny pojem, ja rikam propagandisticky buzzword a budu-li misto uvozovek pouzivat versalky ci bold, nic se tim nezmeni. Vlastnictvi sebe sama (a otroctvi potazmo) je sporny bod i v ankapu a se svobodou je medle nespojuje DRTIVA vetsina soudnych lidi.
Pokud jste ondyno opravdu chybel:
1) negativni pravo = svoboda (v bezne reci casto zjednodusene a ne zcela presne "pravo") = neni mi braneno,
2) positivni pravo = narok (v bezne reci casto zjednodusene a zcela zmatecne "pravo") = nekdo mi to zaridi.
Ciste teoreticky v prvem pripade snad zmatena mysl muze chvili uvazovat o jakesi prirozenosti, ve druhem vsak je sebemensi naznak spojitosti s prirozenim roven expresnimu tiketu do isolovaneho zarizeni.
Snad je to dostatecne pochopitelne i vycerpavajici.
Komentář 76466
Komentář 76495
To je ofsem nesmysl, tohle neni zadna definice (ta je v az MINULEM komentu), to z ni pouze VYPLYVA. Je-li VP nebranenim v uzivani, pak - POKUD ho "mate" - Vam nikdo v uzivani vlastnictvi nebrani. A pokud BRANI, pak ho zjevne neuznava a porusuje, neboli ho "nemate". Tot fse.
>> A když se držím Vaší terminologie, děláte si z toho srandu.
Ani v nejmensim, byt drobne nadsazce (mluvite-li o tom tiketu) jsem se neubranil. :) Nicmene gros je snad jasne - dela-li Vam nekdo slouhu ci pohunka (tedy pripad positivnich prav, aka naroku), nelze o prirozenosti (a tedy ani o prirozenych narocich, coz byla Vase zcela KONKRETNI vyhrada) vubec mluvit. Toz tak.
Komentář 76512
„A pokud BRANI, pak ho zjevne neuznava a porusuje, neboli ho "nemate".“
Z tohoto Vašeho výroku plyne, že např. mé negativní právo na to nebýt okraden mám jen do té doby, než mi do domu vleze zloděj a něco čmajzne. V okamžiku, kdy mé právo porušil, mé právo zaniklo. A když se budu bránit, třeba ho shodím se schodů, jednal jsem protiprávně, protože nemůžu legitimně bránit právo, které nemám. Váš výrok tedy považuju za poněkud absurdní, ale v diskusi si můžeme definovat pojmy skoro libovolně, třeba že nějaké injekci budem říkat tečka. Musíme to ale pak v dalším důsledně dodržovat. A z toho Vašeho předchozího výroku se dá implicitně dovodit definice. Tedy že za „právo“ považujete jen to, co zbytek lidí bez výjimky akceptuje. Vše ostatní je „nárok“. Tedy i to, co ostatní považují za negativní právo, Vy pokládáte za nárok, protože to může být loupežníkem porušeno. A musí tu být někdo (byť i sám poškozený), kdo tento „nárok“ zajistí. Proto ta má předchozí poznámka k přirozeným případně negativním a pozitivním „nárokům“.
Já si (možná na rozdíl od Vás, ale možná si ze mě jenom děláte prdel) své právo na to nebýt okraden představuju tak, že moje věci mi bez mého svolení nemá kdo co krást, ale současně když to udělá, můžu ho chytit, vzít si své zpět a ještě mu pár přidat na cestu.
Komentář 76515
Komentář 76525
Komentář 76526
Komentář 76528
(Jeste jsem chtel podotknout, ze ten muj minuly komentar o trech vetach jste pobral prekvapive dobre, ale ted se divam, ze prave tohleto by uz byla veta ctvrta. No nic, tak radeji nebudu riskovat a necham to bejt.)
Komentář 76530
Komentář 76532
Vy laskave obohatite Vaja mym grafomanstvim, ja se proti tomu lehce ohradim, jestli vubec vite, co to znamena, kdyz toho sem sam hrnete nasobne vic. A co se dozvim? Ze Vy hodne ctete a ja naopak hovno chapu, cimz jste me zrejme hodlal usvedcit. A kdyz napisu, ze tahle idiotska argumentace NECHAPANIM s onim grafomanstvim zbla nesouvisi, obohatite me svym pojetim blba. Neprijde Vam to samotnemu trochu na palici?
Ten zbytek snad ani resit nebudu, to bychom se nejspis zasekli uz u afektu, o tech dalsich totalne domotanych nesmyslech (v ramci vstricnosti predpokladam, ze nejde o umyslne lzi) ani nemluve.
Grafomanii zdar!
Komentář 76536
Komentář 76538
Ale poslyste, tohle jsem se jeste chtel optat: kurwauz, kde se uci tahle schopnost vytahnout z textu ten nejpitomejsi a zcela irelevantni bullshit a zacit se jim nadsene a hlubokomyslne pomazavat?
Komentář 76539
Komentář 76601
Klickujete pekne, ale nediskutuji tady s nikym jinym nez s Vami. Mate tedy pocit, ze jadrem tech tri poctivych odstavcu, kde zevrubne vysvetluji pitomost Vasi argumentace, je jakesi chore posouzeni zisku pana Vaja?
Za vstricnou odpoved dekuji, jen si to s dovolenim jeste lehce upresnim: kurwauz, kde se tahle schopnost vytahnout z textu ten nejpitomejsi a zcela irelevantni bullshit a v rozslapnutem lejnu nadsene tancit mnohakolovy dupak vzala konkretne u Vas?
Komentář 76521
No samozrejme. Ale nepochybne se na to muzete divat i z pohledu "mel BYCH ho mit (a jakoze furt)". Za tuhle tvarnost a nepresnost jazyka (zvlast u podobne vagnich sloves) ja ale nemuzu. Nicmene kdyz Vas v olsi nekdo svacne pantokem, mate misto prav prt. Pravo (jak uz zde taky durazne nekolikrat probehlo) je vztah mezi LIDMI, nic jineho (pokud nemluvime o zakonech, coz tady asi tezko, zejo). A spociva jen a pouze v tom, ze jeden druhemu v necem (v jeho svobodach) nebrani. A opet - to nevycitejte mne, ale tentokrat anarchii.
>> Tedy že za „právo“ považujete jen to, co zbytek lidí bez výjimky akceptuje. Vše ostatní je „nárok“.
Nemuzete byt dal od skutecnosti. Popravde vubec nechapu, jak jste neco tak absurdniho vymyslel. Pricemz jsem Vam to o par postuu driv vybarvoval jak omalovanky. Opet se tedy ptam, cemu presne nerozumite na tom nerozumite:
1) negativni pravo = svoboda (v bezne reci casto zjednodusene a ne zcela presne "pravo") = neni mi braneno,
2) positivni pravo = narok (v bezne reci casto zjednodusene a zcela zmatecne "pravo") = nekdo mi to zaridi.
>> právo na to nebýt okraden představuju tak, že moje věci mi bez mého svolení nemá kdo co krást, ale současně když to udělá, můžu ho chytit, vzít si své zpět a ještě mu pár přidat na cestu.
Fajn, to je ten druhy (na zacatku zmineny) pohled na vec. A ted si zkuste prebrat, co presne znamena "nemá (kdo co krást)" a "můžu (ho chytit)". Tam neni nic jineho nez vetsi klacek a silnejsi pes.
Komentář 76534
Konkretní výhradu jsem měl k pojmu „přirozený nárok“, označil jsem to za absurdní. Nerozumím tomu, proč si myslíte, že bych něčemu z toho neměl rozumět.
Napsal jste: „Pravo mate, kdyz ho ostatni neporusuji; porusuji-li, pak ho zjevne NEMATE.“ Nenapsal jste: ale „mel BYCH ho mit (a jakoze furt)“, což naprosto mění smysl výroku. Nerozumím tomu, proč se odvoláváte na „tvarnost a nepresnost jazyka“, když slova „neporušují-li“ a „nemáte“ jsou naprosto jednoznačná.
Čemu přesně nerozumím na negativním a positivním právu? Nerozumím tomu, proč jste tyto pojmy relativizoval a zatemnil výrokem „pravo mate, kdyz ho ostatni neporusuji; porusuji-li, pak ho zjevne NEMATE,“ z čehož plyne, že pokud někdo poruší něco, o čem jsem přesvědčen, že je to moje právo, tak už jen z toho porušení plyne, že se o žádné právo nejednalo, a pak se ještě divíte, když já se divím.
Větší klacek a silnější pes. Jistě. To je přesně situace, kdy se bezpráví říká právo (s přívlastkem „silnějšího“). Nerozumím tomu, proč za právo označujete pouze stav, „ze jeden druhemu v necem (v jeho svobodach) nebrani“. Všeobecně se totiž právem rozumí soubor pravidel. A nemusí být vůbec psaná, státní, nevím jaká. Ale musí být vymahatelná. Tedy jejich vymahatelnost musí být legitimní. Pravidly bez vymahatelnosti je třeba morálka. Když je nedodržujete, lidi si před Vámi odplivnou, ale nechají Vás být. „Kdyz Vas v olsi nekdo svacne pantokem, mate misto prav prt.“ To jistě, ale třeba moje děti můžou po právu vymáhat odškodnění (a trest).
Tak už jsem se definitivně vykecal a jdu dělat něco užitečného. Mějte se. A pozdravuju ještě pana Heřmana.
Komentář 76537
Ok, Vase laskave sdeleni o nechuti k dalsim hram a buseni prirozenim o stul jsem (zjevne chybne) pokladal za jakousi reklamaci meho vykladu. Pokud Vam tahle nechut vyrasila takhle naprudko mezikomentarove, moje chyba a omluva.
Ticho mate, kdyz ostatni nejeci; jeci-li, pak ticho zjevne NEMATE. I saprlote, to mi dnes ty definice ale jdou, neni-liz pravda? Samozrejme slovo "mate" je naprosto jednoznacne; kdyby Vam nejake ticho prebyvalo, odkoupil bych.
Stran relativisace a zatemneni positivnich a negativnich prav vizte vyse. A pripadne i nize, ale to uz je dost narocne na mozkove mysleni a taky pozor na oci - je to zcela nezatemnene:
1) negativni pravo = svoboda (v bezne reci casto zjednodusene a ne zcela presne "pravo") = neni mi braneno,
2) positivni pravo = narok (v bezne reci casto zjednodusene a zcela zmatecne "pravo") = nekdo mi to zaridi.
S bezpravim jdete do sipku, pripadne za panem Hermanem. Pokud nejste schopen ani sebemensi abstrakce a odtrzeni od toho nablblyho etatismu a vecneho utirani prdelky, pak asi tezko pochopite, ze ankap je ponekud odlisny a pravo nemusi byt pouze Rude. Prej vymahatelna, meh...
Jenom skoda, ze musite setrit setrit ty sliny, jinak bych rekl plivnete do dlani a at Vam to odsejpa.
Komentář 76455
Svoboda je pro ankap to, že nikdo nenarušuje něčí vlastnictví. Čím méně narušování, tím víc svobody a naopak.
Své sebevlastnictví však je možné alespoň v Urzím výkladu ankapu převést na jinou osobu (dobrovolně prodat) a tím se stát jeho otrokem. Člověk to může udělat třeba z nerozvážnosti, nebo proto, aby si zajistil obživu od otrokáře, pokud by jinak živořil či měl umřít hlady, aby třeba zaplatil něco jiného důležitého a drahého pro své blízké, nebo z jiných důvodů, to je vcelku jedno.
A teď, pokud jste prodal své sebevlastnictví, jste otrok a nemáte žádný majetek, ani to své tělo, jste z ankap definice úpklně svobodný, protože nikdo vaše vlastnictví nenarušuje, nemá ani co narušovat.
A např, společnost, kde je jeden otrokář a zbytek jsou otroci, je velmi svobodbou společností (pokud ti otroci nezačnou narušovat majetek otrokáři, třeba tím že se budou bouřit).
Běžné lidové chápání svobody (svoboda od něčeho) se tedy ne vždy slučuje s ankap pojetím svobody.
Komentář 76461
V případě, že budete něčím otrokem, tak o míře Vaší svobody bude s největší pravděpodobností rozhodovat onen člověk, kterému jste se prodal. Mohl by vám říct třeba: přes den můžeš být tady a tady a dělat si tam něco, co tě bude těšit, můžeš si vybrat co budeš jíst a pít... případně Vám jednou řekne - dávám ti úplnou svobodu, odejdi z mého pozemku a dělej si co chceš...
Komentář 76463
Komentář 76471
K čemu se vztahují pojmy či představy (ve smyslu anglického "notion") právo, svoboda a volnost:
právo: "co můžu dělat" ve smyslu "za co v právním systému nemůžu být potrestán"
svoboda: "jakým způsobem můžu být o právo v právním systému připraven" (bez ohledu na to, jaká práva v právním systému mám)
volnost: "v čem je mi někým (či něčím) bráněno bez ohledu na to, jaká mám práva"
Čili právo a svoboda se vždy vztahují k právnímu systému; volnost ne (ne v tomto významu).
A tohle běžní lidé nezkažení anarchokapitalismem intuitivně rozlišují. Řeknou "volný jako pták", ale nikdy by neřekli "svobodný jako pták". A neřekli by, že stát, ve kterém jsou zavíráni vrazi, je nesvobodný. Je to jen zamlženo terminologií: trest odnětí volnosti, resp. určitých práv, je nazýván "trest odnětí svobody"; právo na projev je nazýváno "svoboda projevu". Naprosto to není problém: prostě je třeba mít na paměti, že to jsou jen termíny, názvy. Nevzdělané lidi to ale může plést.
2. Chyba Urzovy koncepce svobody tkví v tom, že Urza svobodu ztotožňuje s určitými právy. Urzova či ankapácká svoboda se vztahuje k určitým právům, nikoliv k tomu, jakým způsobem jsou lidem práva v právním systému odnímána. Urzova svoboda spočívá v tom, že máte teď určitá práva. Jenže kdyby Urza žil v ankapu, měl tato práva, ale zároveň by věděl, že někdo, řekněme šéf vasby, má právo ho svévolně zavřít, jistě by se necítil svobodně… To je důkaz, že Urzova (či už Rothbardova?) koncepce svobody je chybná.
Komentář 76473
Komentář 76475
Zda taková společnost je či není ankapem, je nepodstatné. Pro pořádek: mohla by být ankapem, například soukromým státem.
Komentář 76477
Komentář 76480
2. V každé společnosti působí dvě "síly": 1. společnost nabídne svým členům balíček práv, která mohou jednáním nabýt 2. existuje způsob, kterým může být jedinci právo odňato.
Je třeba si uvědomit, že lidé o nabytí práv sami usilují, ale typicky se jich sami nevzdávají. Čili jedná se o dvě různé věci.
Balíček práv nemusí být pro všechny stejný, např. ženy měly méně práv než muži; to je ale nerovnoprávnost, nikoliv nesvoboda. Svoboda se vztahuje k odnímání práv bez ohledu, jaká ta práva jsou. Čili i nerovnoprávné osoby mohou být stejně svobodné.
A pro kvalitu projevu této druhé "síly" v Urzově teorii neexistuje pojem. Vůbec to tam není. Urza se tím vůbec nezabývá. A to je vyloženě špatně.
Opakuju, že svoboda se nevztahuje k té první "síle": jaké práva jedinec má nebo jak je může nabýt; ale jen k té druhé "síle": jakým způsobem mu práva mohou být v právním systému odňata.
3. Rozlišil jsem tři pojmy: právo, svoboda, volnost. Urza tomu všemu říká "svoboda" a vůbec to nerozlišuje. To sice není nekonzistentní, zřejmě ale konzistence není jedinou žádoucí kvalitou u teorie. Čili to je taky vyloženě špatně.
4. Urzovy pojmy jsou matoucí proto, že 1. navazuje na plytkého myslitele Rothbarda, jenž nepřišel s jedinou hodnotnou myšlenkou 2. že zcela vědomě staví konzistentní politickou teorii na zelené louce. Kdyby někdo chtěl vytvořit geometrickou teorii, a nezačal by studiem Euklida, např. zde: https://mathcs.clarku.edu/~djoyce/elements/elements.html
, ale tvorbou nových pojmů, ze kterých by cosi vyvozoval, považovali bychom to za absurdní. Přesně tohle ale dělá Urza, pokud jde o politiku.
Není to jen jeho vina. Je to jak proto, že otec zakladatel směru, který Urzu přitahuje, byl naprosto plytký myslitel a nafoukaný hlupák, tak i proto, že Urza je dítě své doby. Zhruba mezi léty 1950 – 1980 došlo k značnému, ne-li obrovskému poklesu intelektuální úrovně lidstva. Lidé narození v této době vzali moudrost nashromážděnou v Evropě za tisíce let, prosetou desítkami generací, a vyhodili ji do koše. V tomhle světě žijeme. A Urzovi se nechce hrabat v koši. (Což je pochopitelné: v zásadě rozumně usuzuje, že když to je v koši, je to bezcenné.)
Komentář 76482
Nad zbytkem se pokusím víc zamyslet až budu mít víc času. Přijde mi to jako docela relevantní námitky.
Komentář 76484
Mimochodem takto měl Urza svobodu definovánu ve slovníku na Stokách, pokud si dobře pamatuju. A teď koukám, že slovník zmizel. Nechápu proč. Že by ho Urza zrušil, aby nemohl být lehce usvědčen z nekonzistentnosti, na které si tak zakládá?
2. Je to jednoduché. V Urzově teorii se nevyskytují některé důležité pojmy. Důležité proto, že obrážejí společenskou skutečnost. Zjevně tedy nejde jen o tolik zdůrazňovanou konzistentnost; když něco úplně chybí, taky je to chyba… Urzova teorie neřeší otázku, jakým způsobem mohou lidé přijít o práva. Zabývá se jen otázkou nabývání práv, nikoliv odnímání.
Komentář 76490
Komentář 76492
Komentář 76493
Komentář 76501
1. Urzova definice svobody: Svoboda znamená možnost libovolně nakládat s vlastním majetkem (především pak svým tělem) v případě, že tím nenarušuji majetek někoho jiného bez jeho souhlasu.
2. Chyba Urzovy koncepce svobody tkví v tom, že Urza svobodu ztotožňuje s určitými právy. Urzova či ankapácká svoboda se vztahuje k určitým právům, nikoliv k tomu, jakým způsobem jsou lidem práva v právním systému odnímána. Urzova svoboda spočívá v tom, že máte teď určitá práva. Jenže kdyby Urza žil v ankapu, měl tato práva, ale zároveň by věděl, že někdo, řekněme šéf vasby, má právo ho svévolně zavřít, jistě by se necítil svobodně… To je důkaz, že Urzova (či už Rothbardova?) koncepce svobody je chybná.
Jinými slovy svoboda se nevztahuje k tomu jaká práva máte, ale jakým způsobem vám mohou být odňata. Důkaz nesprávnosti Urzovy koncepce svobody spočívá v ukázání, že Urzova definice či koncepce toto nepostihuje.
Komentář 76502
Neni mozne zaroven zit v ancapu a zaroven tam byt nekdo, kdo by te mohl svevolne zavrit (slovo svevolne vnimam tak, ze se jedna o moznost, kdy jsem nic neporusil a presto me nekdo muze, nejspise kdykoliv se mu zachce, zavrit).
Pokud bychom zili v ancapu, takova situace by nebyla mozna.
Jedine, ze by ten clovek byl "kriminalnik" (zjednodusene receno), coz ale v otazce reseni "svobody" nema smysl resit jako relevantni argument.
Imho nejde na realitu nahlizet tak, ze ji budeme posuzovat podle moznosti, ktere maji kriminalnici. Pokud by se to tak delalo, potom je mozne dokazat cokoliv kdykoliv proti cemukoliv, protoze vzdy existuje nejaka moznost, ze nejaky kriminalnik udela neco, co se nam zrovna "hodi do kramu tak, aby to rozbilo nejakou teorii"
Komentář 76503
Regis: Kdyby měl někdo právo (ve smyslu že za to nebude potrestán) svévolně zavřít Urzu, tak Urza nežije v ankapu ale pod něčí vládou.
Szaszián: Podstatné je, že podle své vlastní definice by byl Urza svobodný. Předpokládám ale, že svobodně by se necítil. Proto je jeho koncepce svobody chybná.
Zda taková společnost je či není ankapem, je nepodstatné. Pro pořádek: mohla by být ankapem, například soukromým státem.
Komentář 76504
takze ty reknes, ze v ancapu by se stalo to a to, ale vlastne vubec neni dulezite, jestli se jedna o ancap.
Reknete WOW
To, zda je spolecnost ancapem, pokud reknes podminku, ze se ocitame prave v ancapu, je....ehm....vcelku....zasadni.
A takova perlicka na zaver - neznam zadnou definici, kterou by Urza rekl, ze v okamziku, kdyje proti nemu pouzivano utocne nasili je on presto svobodny.
Neco si jen.....kreativne vykladas, rekl bych
Komentář 76505
Kdyz vezmes temer libovolne dve tri vety, je to bud totalne neuchopitelny blabol, nebo absolutni pytchovina. Zbytek jsou exemplarni priklady o koze a o voze.
1) Prekvapive spravne opsana Urzova definice, v niz ovsem siroko daleko neni ani stopa po libovolnych pocitech ofci.
2) PREDPOKLADAM ale, že svobodně by se NECITIL. PROTO je jeho koncepce svobody chybná.
3) Urzova koncepce svobody je chybná, jak jsem DOKAZAL.
Totalne vymastenej. A kdyby dve tri, ona casto staci veta jedina, zcela bez dalsich souvislosti:
svoboda: "jakým způsobem můžu být o právo v právním systému připraven"
Tak urcite: Q: Co je svoboda slova? A: Svoboda slova je satlavou, zabavenym smatlafounem nebo zasitim huby.
Zlatej Norbert...
Komentář 76535
- 1. Je nepodstatné, zda společnost, kde se to odehrává, je ankap. Podstatné je, že podle své vlastní definice by byl Urza v té společnosti svobodný. 2. Mohl by to být ankap. Přinejmenším soukromý stát. Ale i jiný ankap, jakýkoliv ankap. To ale teď nechci vypisovat.
2) neznam zadnou definici, kterou by Urza rekl, ze v okamziku, kdyje proti nemu pouzivano utocne nasili je on presto svobodny.
- 1. Nejde o "okamžik, kdy je použito útočné násilí". Jde o stav, kdy Urzova vlastnická práva nejsou porušována, ale Urza ví, že někdo má právo ho svévolně zavřít. Předpokládám, že v takové společnosti by se Urza necítil svobodně. 2. Navíc pokud by se to odehrávalo v ankapu, pak by svévolné zavření Urzy nebylo útočným násilím. A v ankapu by se to odehrávat mohlo. Přinejmenším v soukromém státě, ale i v ankapu obecně. To ale teď nechci vypisovat.
3. Protože Urzovu koncepci svobody lze vyvrátit ještě jinak, a jednodušeji. Urza svobodu definuje jako "mít možnost nerušeně nakládat se svým majetkem". To znamená, že chápe svobodu jako právo nakládat se svým majetkem. Jenže v každé společnosti můžete právo nejen nabýt, ale i pozbýt. To se bude dít i ve svobodné společnosti. Například vrah "právo libovolně nakládat se svým majetkem" zřejmě ztratí i v ankapu.
V každé společnosti působí dvě "síly": 1. společnost jedinci dává určitá práva 2. určitým způsobem mu práva odnímá. A pokud pojem svoboda znamená, že jedinec má určitá práva (a podle Urzy to svoboda znamená), pak se svoboda musí vztahovat i k té druhé společenské "síle". Protože je celkem na hovno, že vám společnost dává velká práva, když vám je může někdo svévolně odejmout. Takže svoboda se musí vztahovat k podmínkám ztráty práv. Buď jenom k nim, anebo i k nim. Urzova koncepce svobody se k podmínkám ztráty práv nevztahuje. To znamená, že je špatná.
Komentář 76543
A pokud s tim Urza dal dopredu souhlas, potom ho jiste dal svobodne a je jeho vec, jak se citi potom. Trebas se svobodny citit nechce a tak nekomu dal moznost, at ho ucini nesvobodnym. Ale predpokladam, ze o tom take nemluvis.
Takze naposledy: V ancapu neni mozne, aby te nekdo svevolne zaviral. (tedy, neni to mozne "legalne")
Komentář 76544
Komentář 76546
Komentář 76548
Komentář 76554
Komentář 76586
Komentář 76555
Dne 3. 1. 2022 v 18:05:45 byla na Stokách Svobodného Přístavu vyvrácena Urzova (či už Rothbardova?) koncepce svobody.
Komentář 76545
Komentář 76547
Komentář 76549
Komentář 76556
A nejen u socialismu.
Pokud budeš mít demokracii, kde ve volbách půjde volit vždy jen 1 člověka co stranu, nebude to demokracie, napriklad
Komentář 76587
Komentář 76591
Komentář 76595
Komentář 76550
Komentář 76557
Komentář 76566
Komentář 76575
Komentář 76578
Komentář 76496
Nedelejte to, neudela se Vam dobre a nebude prvni. Sice snad tentokrat pise o chloupek mene krypticky, tim vic ovsem vynikne ten zoufaly chaos a brutalni koniny. No, varovanej jste, ja jdu hledat nejakou lecebnou flasku.
Komentář 76497
Komentář 76510
Svévole by v ankapu z principu nemohla být legitimní.
Leda snad v případě, že by se nějaký rozsudek volnotržních soudců nesešel, a jeden by posoudil jako legitimní to, co by druhý posoudil jako svévoli - oba by přitom soudili v dobré víře ve správnost svého rozsudku (tedy nebylo by to tak, že jeden soudce vědomně překrucuje situaci a maskuje svévoli jako legitimní akci)
Komentář 76458
Sám neumím asi dobře zformulovat vztah vlastnictví a svobody. Svobodu chápu jako jednání bez zábrany od ostatních a vlastnictví jako domluvu o tom, že mohu jednat s danou fyzickou věcí jakkoli, pokud tím nenaruším vlastnická práva ostatních. Jednoduše řečeno, tak vlastnictví v nějaké rozumné míře podporuje svobodu. Trochu problém je pak v ankapu prvotní přivlastňování a narovnávání nepřiměřených majetkových nerovností. Narozdíl od ankapu bych princip prvotního přivlastňování uznával pouze jako primární. Ale s limitem zábrany extrémní nerovnosti. Další kapitolou je pak přivlastňování si vysokých zisků podnikatelem, který k tomu užívá služeb jiných lidí. I zde by posloužil mechanismus zábrany vysoké nerovnosti. Ankap myslím jakýkoli mechanismus zábrany nerovnost neuznává. Osobně si myslím, že zde je prospěšnější arbitrární nastavení, než žádné.
Moc politiků bych také omezil. Ale nezabraňoval bych jí zcela, pokud by naplňovala předem programem vytyčené a rámcově realistické cíle a bude aspoň trochu věrohodně ověřeno, že lidé si opravdu volili tyto cíle a ne podle pravidla "ten jim to nandá".
Tyto výše zmíněné principy podle mého mají vyšší potenciál svobody než ankap.
Komentář 76464
Btw, nemuzes byt svobodny, pokud te nekdo vlastni. Protoze kdyz ti rekne "jdi a delej si co chces, neuplatnuju vuci tobe zadna vlastnicka prava", potom te nevlastni. V kazdem jinem pripade te vlastni, vice ci mene.
Pokud te nekdo vlastni, nejses svobodny, protoze jses vice ci mene omezovany tim, kdo te vlastni.
No a jinak bych se zeptal, jak bys nastavil ty limity, ale poslal jsi me do prdele uz minule, tak se radsi ptat nebudu, protoze to je zbytecne.
Komentář 76472
Jak bych nastavil ty limity? Úplně v klidu arbitrárně. Tedy že rozdíl mezi nejmajetnějším a nejméně majetným v nějak definované společnosti by měl být třeba 20-200 násobek průměru. Na přesném čísle tolik nezáleží. Jen na tom, aby takové omezení vůbec existovalo. Aby bylo docela náročné a poměrně vzácné dosáhnout na tu horní hranici. Tím by se motivace drtivé většiny lidí neztrácela Je to jen můj názor o celku, samozřejmě to některým jednotlivcům nějak uškodí jako každý systém nebo ne-systém.
Komentář 76479
Měl jsem omylemv za to, že ta svoboda je ankapem popsána jako situace kdy majetek jedince není nikým narušován (to by byl ten otrok paradoxně svobodný), ale ona je ta definice tak, že svoboda je možnost libovolně nakládat s vlastním majetkem (tu možnost nemajetný otrok nemá, takže svobodný není).
Tím pádem ta má námitka co jsem psal v odkazu níže padá
( https://stoky.urza.cz/texty/maji-lide-mit-pravo-na-dustojnost-2018#comment76455 )
Komentář 76481
P.S. Hledal jsem definici v Slovníku Svobodného Přístavu nebo jako se to jmenovalo, a koukám, že Urza ho zrušil. Škoda. Měl tam dobré věci, jako "Politika: ovlivňování společnosti netržním způsobem".
Komentář 76486
Nicméně v tom definičním slovníku, který existuje, i když nevím, jestli třeba nezměnil časem podobu, to má napsáno trochu jinak: Svoboda znamená možnost libovolně nakládat s vlastním majetkem (především pak svým tělem) v případě, že tím nenarušuji majetek někoho jiného bez jeho souhlasu.
Na tomhle podání už by asi paradox "svobodného otroka" postavit nešel, protože otrok by neměl žádný majetek, se kterým by mohl nakládat (ani vlastní tělo) a tím pádem by mu nevznikala ani ta svoboda v tomto smyslu slova.
Komentář 76491
1. Ty dvě definice popisují tentýž stav "nejsou porušována vlastnická práva/majetek" osoby. Proč nemáte možnost "libovolně nakládat se svým majetkem"? Protože vám v tom někdo brání = porušuje vaše vlastnická práva.
Liší se jen v tom, že první svoboda je "nejsou porušována vaše vlastnická práva" bez ohledu na to, zda nějaká máte; kdežto druhá svoboda je "máte nějaká vlastnická práva a ta nejsou porušována".
2. Jde o to, která definice je správná (v ankapáckém diskurzu). Je to ta první. Ankap má být "svobodná společnost". Pak první svobodu ankap všem zaručuje, ale druhou ne. Takže Urza má v oficiální definici svobody hned dvě chyby.
3. Paradox svobodného otroka je jen zdánlivý paradox. Zní to paradoxně, ale skutečně paradoxní to není. Není to paradoxnější než "svobodný vězeň" nebo "svobodný dlužník" Být svobodný nikdy nevylučovalo možnost ztratit práva. Anarchokapitalismus jen připouští možnost ztratit všechna práva. Je to paradoxní jen tehdy, když říkáme "svoboda", ale myslíme volnost (ovšem jen ve smyslu "druh práva"). "Volný otrok" ve smyslu "otrok mající právo být nechán na pokoji" je oxymóron. Ale stejně oxymórní je "volný vězeň" nebo "volný dlužník".
Komentář 76499
Budte klidny, s trochou tolerance to mate prinejmensim NEspatne. On to Urza u te svobody cudne neuvadi explicitne, nicmene ono "libovolne" zcela jiste zahrnuje NEbraneni ostatnimi, resp. fskutecnosti je to dokonce jeho JEDINY relevantni smysl. Ostatne vyslovne to naopak JE uvedeno u vlastnickych prav, od nichz se vse odviji, zejo.
Komentář 76533
Komentář 76540
Kategorie "majetek" obsahuje sice aktuálně 0 jednotek majetku, ale stále jde o kategorii "majetek" ...?
Ale z té hlavní ankap definice (Svoboda znamená možnost libovolně nakládat s vlastním majetkem (především pak svým tělem) v případě, že tím nenarušuji majetek někoho jiného bez jeho souhlasu) mi stejně pořád plyne, že když není žádný majetek se kterým jde nakládat, tak není žádná svoboda.
Takže když v kategorii "majeek" je 0 jednotek
je v kategorii "svoboda" také 0 jednotek.
Otrok tedy svobodný je, ale jeho svoboda má hodnotu nula.
Ale to jsou jen takové hříčky :-)
Vaše definice svobody je pěkná, mi příjde lidsky lepší než ta ankapácká, akorát myslím že s ankapem slučitelná není, protože v ankapu bude jednotlivci bráněno v lecčems. Třeba svoboda slova je v ankapu taková, že můžete svobodně mluvit co chcete jen tam kde vám to platforma dovolí, nebo na své platformě. Podle Vaši definice budete nesvobodný, když Vám třeba nějaká platforma zakáže volně mluvit a přitom v té samé situaci budete podle ankap definice stále svobodný.
Komentář 76541
Není to trochu programátorský přístup? :-)
Kategorie "majetek" obsahuje sice aktuálně nula jednotek majetku, ale stále jde o kategorii "majetek" ...?
Ale z té hlavní ankap definice (Svoboda znamená možnost libovolně nakládat s vlastním majetkem (především pak svým tělem) v případě, že tím nenarušuji majetek někoho jiného bez jeho souhlasu) mi stejně pořád plyne, že když není žádný majetek se kterým jde nakládat, tak není žádná svoboda.
Takže když v kategorii "majetek" je nula jednotek
je v kategorii "svoboda" také nula jednotek.
Otrok tedy svobodný je, ale jeho svoboda má hodnotu nula.
Ale to jsou jen takové hříčky :-)
Vaše definice svobody je pěkná, mi příjde lidsky lepší než ta ankapácká, akorát myslím že s ankapem slučitelná není, protože v ankapu bude jednotlivci bráněno v lecčems. Třeba svoboda slova je v ankapu taková, že můžete svobodně mluvit co chcete jen tam kde vám to platforma dovolí, nebo na své platformě. Podle Vaši definice budete nesvobodný, když Vám třeba nějaká platforma zakáže volně mluvit a přitom v té samé situaci budete podle ankap definice stále svobodný
Komentář 76542
Komentář 76560
např
svoboda na hodnotě nula = stav neuspokojivý
svoboda větši hodnoty nula = stav uspokojivý
Bez toho by totiž kategorie svobody ztrácela význam, pokud bychom chtěli dosáhnout svobody a nevadilo by nám, že jsme ji dosáhli ale s nulovou hodnotou.
Ale jinak dobré, tím že to myslím berete ve finále spíš selským tozumem, tak se ty různé nesrovnalosti včetně těch v ankap teorii dají obejít. Prostě víte o jaký typ světa máte zhruba zájem a na ten cílíte.
Říkám si, že ony ty výhrady ad absurdum proti ankapu jaké tu občas konstruujeme, by asi neměly živnou půdu pod nohama, pokud by sám Urza nepreztentoval ankap jako tu konzistentní teorii, a nepoužíval taky často ty extrémní příklady na jeho onhajobu (nebo na popření konkurence). Ono to pak asi lidi svádí to zkoušet zrcadlově použít proti ankapu, kor tam kde se mluví o nějaké konzistntní a logicky obhajitelné teorii - tam pak šťouravé povahy vždycky mají sklon hledat kličku a zkoumat, jestli to tak opravdu je.
Komentář 76567
Ale nenuťte mne teď jakkoli obhajovat něco, co jsem si nevymyslel a ani se mi to nějak zvlášť nezamlouvá. Ve finále selský rozum obyčejného aspoň trochu přemýšlivého vždy vyhrává :-) Naprosto máte pravdu v tom, že tyhle "purifikované" debaty nejspíš způsobil sám Urza vyzdvihováním konzistence. To zrcadlo působí dokonale :-)
Komentář 76590
Dá se to nějak rozvést, i pro laika, jak z toho nulového majetku vzniká tím matematickým pojetím ta svoboda (pokud svobodu bereme výhradně jako tu možnost libovolně nakládat s vlastním majetkem), protože je to sice takový okrajový problém (pro celou diskuzi), ale vlastně bych to rád pochopil.
(Jinak se vším ostatním souhlas, a to co píšu není námitka k té matemat. metodě ale upřímná zvědavost)
Komentář 76599
Pro prvek prázdné množiny je platný jakýkoli výrok, tedy i ten, že s ním (prvkem-majetkem) mohu nakládat libovolně a není tím narušován majetek ostatních. Tedy musí jít nutně o svobodu podle definice. Teď netuším, proč má matematika přesně tuto konvenci, jen vím, že ji má. Až něco najdu, tak to dám k dobru...
Komentář 76608
Já to laicky bral tak trochu jako násobení nulou - tedy nakládám s nulou = neboli nula krát nakládám = takže výsledek je nula, i u svobody. A oproti tomu pokud nakládám jednou či vícekrát s majetkem vyšším nuly, tak už to hází číslo vyšším nuly a tím pádem je tam svoboda.
Snad nebude matematika nucena kvůli Urzově definici změnit své koncvence :-)
Komentář 76620
Matematika konvence měnit nemusí, jen by se měla používat obezřetněji ;-)
Komentář 76629
Matematicky jste to s panem V vydrenili dukladne, to bych nejspis stejne nepochopil. Fskutecnosti je to nastesti mnohem jednodussi: ta Urzova definice je proste blbe. Pro jistotu zduraznim BLBA, nikoliv chybna, at ten flame hasim hned od zacatku. Nejde totiz o to libovolne zachazeni (to ostatne nelze nikdy), jde jen a pouze o nebraneni v nem.
Zbytek je prosty: nejde o to, zda si muzete s nicim delat cokoliv (coz leckomu trochu divne znit muze), ale o to, ze v nedelani niceho Vam nikdo nijak branit nemuze.
(Z matematiky tady potrebujete jen pravidla scitani a kraceni zaporu v ceskych vetach. :))
Komentář 76561
Komentář 76568
Problém je v tom, že ankap sice akcentuje dobrovolnost na začátku, ale pak i tvrdé přijetí důsledků. Vždyť ale ty důsledky neumí domyslet ani většina ankap lidí nebo je alespoň nepřiznává. Většinou se dovolávají cílového stavu a ignorují cestu k němu a její průběh. Dával jsem tady příklad transformace průběžného důchodového systému. Kdy tu transformaci musí zaplatit produktivní generace, musela by ji platit asi 40 let. A to tak, že bude platit dvakrát tolik, co dnes (skoro bez ohledu na demografii). Pokud tedy nechce vzít dnešním důchodcům jakékoli garance. Pojetí odpovědnosti mi přijde také dost šílené. Nijak se nezohledňuje jednání pod vlivem emocí a strachu. Prostě důsledky z nevýhodně podepsaných smluv se mohou konzervovat na věky. Takže kritizujeme stát za rigiditu, ale klidně šílenou rigiditu umožníme někde jinde. Místo, abychom prostě odstraňovali rigiditu tam, kde ji vidíme a uznali, že stabilizace je v některých případech také velmi prospěšná. Podle mne tohle není cesta ke zlepšení. Ale platí, že by se vylepšováním dalo dojít k ankapu. Urzův omyl patrně spočívá v tom, že nejdřív přesvědčí lidi pomocí evangelizace o skvělém cílovém stavu, který navíc není vždy úplně přesvědčivý. A pak je bude muset přesvědčit o tom, aby k tomu podstoupili nákladnou cestu (kterou zatím nevysvětluje). K čemuž lidé mohou být svolní, ale jen pokud si umí představit, že výsledek opravdu bude stát za to. Čímž se dostáváme zase k té přesvědčivosti.
Komentář 76569
Kameňom úrazu je "dobrovoľnosť" v zmysle: "bol hladný až na smrť, tak sa za jedlo predal do otroctva - učinil tak dobrovoľne, nebol násilím prinútený to urobiť".
Podobné chucpe príklady nájdeme aj v tom článku, ktorý Szaszián linkoval.
Komentář 76571
Komentář 76572
Komentář 76574
Prečítaj si ten Szasziánom linkovaný článok (https://e-logos.vse.cz/pdfs/elg/2021/01/06.pdf), tam je pár podobných príkladov ("ako spáchať vraždu v súlade s NAPom").
Komentář 76576
Komentář 76580
1/ pomoci se má
2/ pomoci se může
3/ pomoci se nemá
Je to závislé na přístupu jak pomáhajícího a postiženého. Právo tedy není nutné dodržovat nebo vymáhat. Slouží pouze k tomu, aby když se člověk rozhodně protiprávně, aby zvážil případné důsledky. To znamená, že když nezaplatím někomu na ulici operaci kolene, tak si to obhájím. A spoléhám na to, že mě dotyčný nebude žalovat za to, že jsem mu nedal peníze. Pokud ale nechám vykrvácet někoho u nehody a jeho rodina mě zažaluje, tak bych měl mít v záloze lepší důvod, než jsem si to chtěl natočit mobilem.
Je potřeba se smířit s tím, že někdy je morální jednat i proti právnímu předpisu. Stejně jako někdy udělat něco, co není žádným právem vymáháno. A dokonce jsem toho názoru, že někdy by měl být potrestán i ten, co se práva domáhá naprosto non-sense a jen kvůli nějakému podlému a nepřiměřenému prospěchu, který se spravedlností nemá nic společného...
Komentář 76585
Ale druhú časť (podstatnejšiu, keďže bola uvedená slovom "predovšetkým") si umne prešiel mlčaním...
Komentář 76593
Ty jsi napsal, ze jses pro, aby bylo povinne pomoci zranenemu.
Ja se te zeppam, jak to teda je, kdyz budu mit zranene koleno a ty mi na to napises, ze jsem dal absurdni priklad, kdyz ZROVNA TOHLE je naprosto normalni klasicky priklad, takove zranene koleno je vec, ktera je uplne bezna, zrovna v mem okoli jeden takovy priklad resime, tak me to napadlo jako prvni.
Tvl tak si trebas ja nevim, useknu ruku a budu ji chtit prisit spatky, nebo uz nevim, co bys chtel za priklad. Vlastne jo, trebas chytnu nejakou vzacnou formu rakoviny, ktera ma nejakou desne nakladnou lecbu. Coz je take docela normalni priklad z praxe, co se normalne deje.
A s tim tvym predovsetkym klidne souhlasim, co je na tom? Me to prijde docela logicke, tak jsem se k tomu ani nevyjadroval a nijak jsem to nerozporoval.
Komentář 76597
Komentář 76606
Komentář 76611
Komentář 76614
Komentář 76617
Komentář 76634
Mozna toho budu litovat, ale neda mi to.
1) Ta vypichovana demokracie ma v tomto pripade nejaky specialni vyznam, nebo je to jen tak ze zvyku?
2) Vychazim naivne z vrazdy jakozto umyslneho nelegalniho zabiti. Mohl byste mi, prosim, trosku priblizit Vase "na rozdiel od ankapu"?
Komentář 76648
2.) Ja ( a zrejme aj autor odkazovaného pdf ) v tomto prípade vraždou myslíme nevyprovokované a úmyslené usmrtenie obete. Nevyprovokované lebo zabitie v sebaobrane nie je vražda a úmyselné, lebo zabitie z nedbanlivosti napríklad pri autonehode tiež nie je vražda. A na rozdiel od ankapu preto že v ankape sú možné spomenuté spôsoby usmrtenia obete v súlade s NAPom, kým v demokratickom štáte sú takéto spôsoby vraždy v rozpore s právom a teda nelegálne.
Komentář 76649
No a zda se, ze je to zcela legalni, protoze za to typicky nikdo neni potrestan.
NAPRIKLAD....
Komentář 76652
Komentář 76656
Komentář 76653
2) Ok, ovsem pokud pristoupite na tohle urzovske ptydepe, vede to opet neomylne k vysledku z bodu (1). A prip. take (aspon nakolik to chapu) prave k podobnym blabolum jako od p.t.p. Augustina Masla a podobnych Sasianu.
Komentář 76664
Z ruznych duvodu, nemam ted cas to rozepisovat na 5 stranek.
Btw, pokud je napriklad nekdo alergicky, tak proste nebude jist na potkani vsechno, co uvidi, ale upozorni na tuto alergii toho, kdo vari jidlo / zepta se toho, kdo varil jidlo, jestli jidlo obsahuje alergeny. Mam znamenho, co je alergicky i na sebenepatrnejsi stopy po oresich a tak to tak dela neustale. V kazde restaurace, pred kazdym jidlem. Holt, nikdo jiny to za nej neudela....
Komentář 76594
Ona škálovatelnost nebo určení hranic je obecně problém pro různé systémy včetně těch co jsou v ankapu (v něm např. míra přiměřené obrany či míra přiměřené nápravy škody, kor s přihlédnutím k všudypřítomné subjektivitě ceny, a podobně)
Svým způsobem se asi dají říct jen extrémní příklad typu: Když nekomu odmítneš ošetřit odřené koleno tak jsi v pohodě. Když potkáš někoho, koho najdeš umírat na poušti, když kolem jedeš se svou luxusní výpravou od svých vrtů ropy ke tvým městům, a odmítneš mu i základní poct, tak i když nenarušíš NAP vůdči němu, tak holt většina lidí to asi nebude brát jako v pohodě a možná podle toho budou s Tebou jednat i v rozporu s NAPem, budou-li mít tu možnost.
A škála mezi těmi dvěma extrémy je fakt škála, která se holt nedá objektivně určit, ale je ryze subjektivní.
Příjde mi, že i když je Hefo etatista, tak svým způsobem jeho cítění toho problému je mnohem blíže některý anarchistům, než jak tu věc cítí někteří kapitalisto-anarchisté.
Komentář 76577
A co když jich potkám sto, jsem povinnen koupit ho všem?
A proč ano či ne?
Komentář 76581
2/ Platí to pro jednoho nebo sto
PV tomto případě platí, že si můžete vybrat koupit i nekoupit a obojí je morální. Jestli to máte jinak, klidně napište jak.
Komentář 76592
Takze jsem se zacal ptatna nejake konkretni priklady, jako obvykle jsem se vubec nic konkretniho nedozvedel, ale to uz jsem zvyklej, jen tak jsem to zkousel, jestli se neco nahodou nezmenilo, ale nezmenilo.
Komentář 76598
Komentář 76607
1) hlad nema diagnosticke ID v seznamu zraneni
2) jen prvych 42
Komentář 76610
Komentář 76622
Komentář 76632
Takova ovsem neexistuje, vzdy jde jen velikost one svobody/strachu.
>> Což zahrnuje nevládu jak státu tak i nevládu ekonomickou.
Zatimco vlada statni (tedy centralni autorita) skutecne aktualne bud je, nebo neni, vlada ekonomicka ma opet jen ruznou miru (anebo tedy - z rozumnejsiho uhlu pohledu - ve smyslu vlady nemuze existovat vubec, ale co uz).
Komentář 76635
Podle mne i vláda státu může mít různou míru stejně jako ta ekonomická. Podle mne některé užitečné systémy (např. důchodový průběžný systém) vládu vyžadují, aby bylo možné fyzicky zajistit jejich účel. U mě je jediný důvod k podpoře státu a vlády je existence pár systémů, které principiálně považuji za nejužitečnější a nejspravedlivější variantu. I kdyby to byl jen jeden, legitimuje to u mne vládu.
Komentář 76636
Ano, vlada muze prudit tu vice, tu mene. Nicmene (a to prave na rozdil od te ekonomicke) BUD je, NEBO neni.
(Soudit jeji legitimitu nejak nemam odvahu ani sam za sebe, buh vi, k cemu bych nakonec dosel. :))
Komentář 76637
Komentář 76641
Komentář 76570
1/ jedinec chce chybu napravit a společnost ho nepodpoří
2/ jedinec nechce chybu napravit a společnost ho nepodpoří
3/ jedinec chce chybu napravit a společnost ho podpoří
4/ jedinec nechce chybu napravit a společnost ho nuceně podpoří
Mé morální soudy:
1/ špatně
2/ dobře
3/ dobře
4/ špatně
Zatímco dnešní demokratická společnost se snaží zamezovat 1/ a občas nesmyslně podporovat 4/, což jsou ale jen dílčí, nikoli principiální chyby, tak ankap je k bodu 1/ laxní a k bodu 4/ ostře vymezený. Osobně tu laxnost k bodu 1/ považuji za chybu a ostré vymezení vůči 4/ je zase správné. Takže v něčem je ankap dobrý a v něčem ne. Pokud ale to nedobré neodstraní, ač to odstranit z teorie lze, tak logicky podpořím filozofii, která lépe zohledňuje obojí.
Komentář 76596
To jak píšete, že ankap by potřeboval doplnit i nějakou filosofií mi trochu připomíná stejnou poznámku, kterou Urzovi říkal i jeden kolektivistický anarchista v jednom starším rozhovoru.
Svým způsobem ani ankap dnes nepočítá s reálnými lidmi, v tom smyslu, že i ankap potřebuje radikálně změnit myšlení většiny populace, aby se mohl realizovat - a to pak teoreticky není až tak vzdálený od jiných anarchismů, které také nepočítají s dnešním reálným člověkem, ale s anarchistou obohaceným o nějakou tu filosofii, na kterou poukazujete jako na potřebnou.
Když úplně mimo ještě něco doplním k té důchodové reformě (když doplním to, jak jsem posledně nechal důchodce na holičkách, když jsem uvedl, že je mi jich líto, ale beru je jako postižené určitou živelnou pohromou typu "stát a jeho pyramidový důchodový systém"), tak když jsem pak přemýšlel nad tím, zda by přece jen nebylo pro mě myslitelné jim víc schválit i tu nedobrovolnou pomoc vynucenou na úkor jiných, tak jsem si zároveň říkal, že i v tomto případě je to asi dost kus od kusu - když si vezmete, že jsou jak důchodci, co z reálné nutnosti otáčí každou korunu, tak i důchodci, co bydlí v přetopených bytech 3+1 sami v jedné místnosti a pak i důchodci co žijí v luxusu a pobírají k tomu ještě luxusní důchod. Že tedy pro únosnost té teoretické transformace, aby ji na bedrech neměla jen ta poslední generace co platí ale nedostává, by se asi mohlo zohlednit i ta různá postavení důchodců a dávalo by se v prvé linii tam, kde je to životně nutné, aby se tíha té transformace přece jen přenesla i na alespoň ty více zámožné z té poslední generace státních důchodců.
Komentář 76600
Komentář 76609
Komentář 76621
Komentář 76645
Myslím, že aby se to řešení na plný důchod posledním důchodcům udrželo, musel by jste před tou ztracenou generací buďto ony plány mlžit (skrývat - což se možná i děje dnes), nebo by to museli být lidé velmi solidární, nebo by jste je musel k loajálknosti dost nutit, a nebo by ti lidé shledali, že takové řešení je pro ně často nelegitimní a pokoušeli by se tomu vyhnout.
Ale je to Vaš model a příjde mi zase pěkné, že lidi alespoň zkouší vymyslet nějaká řešení, jen jsem tam chtěl nadhodit i tento podnět :-)
Komentář 76650
Že život přináší rizika je pravda, ale tento argument nemá sloužit ostatním, aby toto říkali těm potenciálně poškozeným. Já bych je především neměl poškodit, když už přemýšlím o změně. A pokud chci já změnu, tak ji já mám zaplatit. Neumím si představit spravedlivější způsob řešení přechodu z průběžného systému na systém soukromých úspor. Bohužel právě neuvážené chování politiků včetně neschopnosti nastavit důchodový systém přináší riziko pozdější šokové terapie.
Fakt si myslím, že odkládat si třeba 10% úspor od začátku při jakémkoli příjmu a naučit se s tím aspoň trochu zacházet není žádná katastrofa oproti hůře adaptivním důchodcům. Jinak on se ten přechod dá rozložit třeba i přes dvě generace (cca 80 let). Pak by šok byl o něco málo menší.
V posledním odstavci popisujete přesně mé důvody, proč po dlouhých letech jsem se přiklonil k názoru průběžný systém zachovat. je to něco, co se docela dobře zavádí, ale hůře odstraňuje. A zavedeno to už je, takže stačí ho nerušit :-) Navíc jsem si dříve myslel, že kdyby se všichni naučili investovat, že by se to časem vyplatilo všem. Ale to jsem si vyvrátil tím, že investicemi mohu majetek tak dlouho zhodnocovat, dokud si to ostatní nechají líbit. Protože celý kapitálový systém je udržován touhou po zisku. A tak na něm vydělají Ti, co mu rozumí a chtějí se tomu věnovat. A ti ostatní prodělají. Jde tedy jen o přerozdělování. Je to normální a hra a je úplně OK, že existuje. Pokud existuje solidární a spolehlivá alternativa. Není vůbec morálně přípustné, aby to byla jediná možnost.
Ale fakt teď čistě lidsky a osobně mi vadí, že mě systém nutí být trochu dravcem. Někdy bych raději byl tím tramvajákem a dokonce mám pocit (jsem si skoro jist), že bych se cítil užitečnější. Navíc jsem asi už příliš pohodlný na to naklusávat někam na směny. Tramvajáci, autobusáci, sestřičky by měli být lépe odměněni! Chybí mi jen zoufale důvěra v systém, který si přitom představit dokážu.
Komentář 76660
Jinak jsem chtěl (abych tu nevypadal jako úplný nelida) jít na nějaký ten kompromis, aby důchodci nemuseli umírat hlady pod mosty (tedy že těm potřebným by se důchod neodepřel, těm středně potřebným podle možností a těm co mají moc by třeba nespravedlivě dán nebyl) a ti druzí pak taky ne.
Zajímavé je, že když bychom přijali tu představu státu coby mafie, tak důchodci a podobně závislí na státu tu hrají roli rukojmích, kdy na ně je možné poukazovat jako na ty, co zemřou nebo jim bude zle, pokud ostatní se od mafie odvrátí.
Komentář 76667
Komentář 76529
Komentář 76485
Ve svých definicích to ale udává jinak (Svoboda znamená možnost libovolně nakládat s vlastním majetkem..) což zní dost podobně, ale v případě toho otroka to pak dává jiný výsledek, než to pojetí z přednášky.
Komentář 76450
Komentář 76453
Jen bych pro ty co Norbíka ještě přesně neznáte podotknul, že je schopen naprosto vážně odovozovat vnitřní rozpornost jedné teorie na základě toho že je v rozporu s úplně jinými myšlenkami. Nebo mi tvrdit, že když platí dvě fakta zároveň tak je mezi nimi implikace a na základě toho obviňovat ostatní ze lži. To jen abyste nebyli tou jeho nesmyslnou logikou překvapeni.
Komentář 76459
Komentář 76460
Ale jinak souhlasím s tím, že Urzových myšlenek se dá dojit i k absurditám, jakože otroci jsou vlastně svobodní nebo, že může naprosto korektně, bez použití "útočného násilí" vzniknout naprosto dystopická totalita. Ale podle mě není něco čeho by si Urza nebyl vědom nebo to nějak skrýval. Mluví o tom docela často, ale pochopitelně se může ve svých závěrech mýlit.
Komentář 76462
Komentář 76468
Komentář 76478
Komentář 76483
Pamätaj, že ďalším zo základných kameňov ankapovej teórie je subjektívnosť úžitku, a teda pre majiteľa pozemku môže byť jeho kľud cennejší ako život sto narušiteľov...
Komentář 76506
Komentář 76507
Prečo by mal ktokoľvek (nota bene ten, kto si je istý, že všetko bolo v súlade s jeho pravidlami, vychádzajúcimi z jeho vlastníckych práv k časti zemskej kôry (pozdravujem pzNNNNNN ;-) )), súhlasiť s tým, aby niekto v jeho mene išiel k nejakému súdu, kde je výsledok prinajmenšom neistý. Keby to jeho agentúra neurobila, tak čo sa stane? Bude s jeho agentúrou tá druhá bojovať ("válka je drahá!")?
(A: ak je rovnako silná ako druhá, tak to ani skúšať nebude. B: ak je tá druhá výrazne silnejšia ako prvá, ktorý blbec by si platil prvú agentúru, ktorú si môže iná svojvoľne namazať na chleba?)
Komentář 76508
Komentář 76511
Komentář 76517
Ako to funguje dnes, predsa vidíme - štáty medzi sebou majú rôzne zmluvy (ako by mali subjekty v ankape) a tak vydávanie zločincov niekde funguje, niekde nie, jednak niektoré štáty sú také diery, že na ne niet rozumnej páky (v Afrike a pod.), alebo zas sú tak silné, že si môžu vyberať, s čím budú súhlasiť a s čím nie (USA a ich "bozaj ma v riť" vydávaniu vojakov do Haagu či kde ten trestný súd pre vojnové zločiny je)... nie je rozumný dôvod domnievať sa, že by to v ankape fungovalo nejako výrazne odlišne.
Komentář 76519
Komentář 76514
- Je pozoruhodné, jak moc je tato jedna věta obžalobou ankapu:
1. Pokud se dvě bezpečnostní agentury jsou schopné domluvit na soudci, jsou fakticky jedinou bezpečnostní agenturou. V takovém případě se nejedná o "dvě bezpečnostní agentury se budou domlouvat na soudci", ale o to, že nějací lidé budou rozhodovat o vašem osudu podle pravidel, která si dohodli. Oproti státu nulový rozdíl.
2. Zřejmě se předpokládá, že když si osoba nezaplatí bezpečnostní agenturu a něco provede, bude s ní jednáno jinak, než kdyby si agenturu platila, a to hůř. To je velmi zajímavé. Jedinci bez agentury, kteří něco provedli, tu vyvstávají jako bezprávné bytosti, vydané na milost agentuře, která je dopadla. Obrovský rozdíl oproti státu, kde osoba neplatící žádné daně má v případě, že něco provede, stejná práva jako osoba odvádějící miliony. Že by další "stát proti chudým"?
3. Pokud by bylo možné s přestupitelem NAPu bez agentury jednat hůř než s přestupitelem s agenturou, nemile to zavání státem. Pak je to "Zaplať, kolik chceme, nebo v případě, že něco provedeš, uvidíš".
4. A pokud tohle můžou bezpečnostní agentury v ankapu dělat, pokud můžou takhle vydírat, proč by nemohly rovnou říct "Zaplať kolik chceme, nebo uvidíš, bez ohledu na to, zda něco provedeš"? V čem je rozdíl? Myslím morální rozdíl, ne technický?
5. A pokud agentury nemůžou takhle vydírat, jaký smysl má vůbec platit si bezpečnostní agenturu, když v případě, že něco provedu (či budu z něčeho nařčen), dopadnu stejně, ať si ji platím, nebo ne?
6. A pokud existuje nutnost rovného zacházení s přestupiteli NAPu, copak to neospravedlňuje jednostranné uvalení poplatků na právní systém na všechny obyvatele ankapu?
Vypadá to jako šach mat anarchokapitalismu. Neboť dokázat nutnost povinného odvádění poplatků na právní systém znamená vyvrátit anarchokapitalismus.
Komentář 76520
Netvrdím, že stát je z principu špatný. Ale stejně tak netvrdím, že ankap nemá své lepší myšlenky. Těmi lepšími myšlenkami myslím polycentrické právo (tedy zatím si myslím, že to je spíše zajímavé, než lepší) a demonopolizaci. Na druhou stranu trochu zpátečnicky vidím dogmatický pohled na soukromé vlastnictví a za chybu považuji chybějící mechanismus proti koncentraci ekonomické moci bez protiváhy.
Komentář 76552
1. Pokud by se podařilo dokázat, že s nějakého důvodu je nutné s lidmi jednat stejným způsobem, pak by bylo spravedlivé, aby náklady tohoto "jednání s lidmi" byly rovnoměrně uvaleny na všechny členy společnosti – tedy i na ty, kdo to platit nechtějí.
2. Vyšetřování zločinu něco stojí. Pokud by praxe v ankapu byla taková, že osoba bez bezpečnostní agentury dopadená při činu nebo jen podezřelá či nařčená by se proto stávala bezprávnou – bezpečnostní agentura by si s ní mohla dělat, co chce – pak by se vlastně jednalo o vydírání ze strany bezpečnostních agentury. Říkaly by tím: "Zaplať, nebo v případě dopadení/podezření/nařčení uvidíš". Jak se to morálně liší od "Zaplať nebo uvidíš, i pokud nebudeš dopaden/podezírán/nařčen"?
Čili je zde potřeba rovného zacházení s lidmi. => Což ospravedlňuje uvalení poplatků na všechny členy společnosti. => Čímž je vyvrácen anarchokapitalismus.
Dnes 3. 1. 2022 v 11:54:09 byl na Stokách Svobodného Přístavu vyvrácen anarchokapitalismus.
Komentář 76553
Dne 3. 1. 2022 v 11:54:09 byl na Stokách Svobodného Přístavu vyvrácen anarchokapitalismus.
Komentář 76558
Čímž jsem vyvrátil, že bys něco vyvrátil.
Zapamatuj si to prosím tě
Komentář 76559
Pobavilo mě, že před chvílí – v den vyhlášení vyvrácení anarchokapitalismu, pár minut po něm – jsem za účelem nalezení čtiva prošel záložky filosofických vebů, a co jsem na stránkách E-LOGOSu (Electronic Journal for Philosophy) nenašel! Čerstvě přidané pojednání "Pojem non-agrese u Murrayho N. Rothbarda a jeho korekce" od jakéhosi Lukáše Augustina Másla, z VŠE!
zde: https://e-logos.vse.cz/pdfs/elg/2021/01/06.pdf
Komentář 76564
Ja som osobne Rothbarda nečítal (mám v bufferi neprečítané omnoho cennejšie diela), ale z tých citácií to vyzerá, že to bol pekný autista (v ľudovom chápaní tohto pojmu), ktorý za účelom akejsi jednoduchosti a konzistentnosti zahodil všetku "ľudskosť". Nečudo, že aspergeri ako Urza tomu tlieskajú, i keď na to, aby mohol prednášať pred bežným publikom, musel tú podstatu zamlžiť a vložiť do toho rôzne arbitrárne prvky, ako "voľnotržný sudca odsudzujúci týranie zvierat ich majiteľom".
Komentář 76565
1/ To, že se instituce na něčem dohodnou neznamená, že jde o jednu instituci. Asi tak, jako když se dva lidé dohodnou, tak stejně neříkáme, že jde o stejného člověka
2/ Pokud dokážete, že ankap je podobný státu, nevyvrací to anarchokapitalismus. Dokážete jen podobnost nebo dokonce jakousi ekvivalenci
3/ Definujte co co je vyvrácení anarchokapitalismu. Umím vyvrátit hypotézu na základě sporu s axiomy nebo s empirickými výsledky. Ale napsal jsem, že filozofické směry je třeba vyvracet jinak. A to tak, že se argumentuje převažující vliv důsledků, se kterými nesouhlasíme. Což znamená, že je třeba argumentovat, že ty vlivy jsou výrazné, a pak se shodnout, že jsou prospěšné/neprospěšné. Vy používáte velmi přísně puristický přístup, který je dobrý v matematice, ale nevhodný ve filozofii. Máte pro Váš přístup dokazování nějakou obhajobu? Myslím si totiž, že vaším způsobem shodíte bez problémů jakýkoli systém.
K vašim bodům:
1/ Toto si nemyslím. Už jen proto, že s lidmi se stejně jednat nedá. Maximálně se dají nastavit nějaké základní podmínky. Např. právo na soud. Ale to neznamená, že ten soud budou všichni platit rovnoměrně. Zaplatit ho má obvykle odsouzený.
2/ Osoba se v ankapu nemůže stát zcela bezprávnou, dokud vlastní sebe sama. I kdyby si na ní bezpečnostní agentura chtěla smlsnout, tak bude existovat veřejný zájem o spravedlivější jednání. Což by se v ankapu manifestovalo ztrátou zákazníků takové agentury.
S tím rovným zacházením je to složité. Extrémy fungovat nebudou ani jeden. Řekl bych, že je dobré extrémní nerovnost kompenzovat, ale nikoli absolutně.
Komentář 76616
- V právu ano. Konkurence znamená, že si můžu vybrat mezi službou firmy A a službou firmy B. V případě spolupracujících bezpečnostních agentur takový výběr nemám: od obou mohu dostat jen službu "rozsudek od soudce S". Proto si tyto firmy nekonkurují.
Což vyvrací Urzovo tvrzení, že v ankapu bude právo poskytováno konkurujícími si bezpečnostními agenturami. Buď se agentury shodnou na soudci, nebo ne. Pokud se na soudci neshodnou, nevznikne funkční systém poskytování práva. Pokud se na soudci shodnou, nebudou si konkurovat.
3) Definujte co co je vyvrácení anarchokapitalismu.
- Jediné možné pozitivní vyvrácení anarchokapitalismu je dokázat, že je z nějakého důvodu nutné uvalení povinných poplatků na členy společnosti. Což jsem dokázal.
3.1 Pro pořádek: Vyvrátit tvrzení lze pozitivně nebo negativně. Mějme tvrzení "Platí A". Pozitivní vyvrácení tvrzení je důkaz nepravdivosti tvrzení "Platí A". Negativní vyvrácení tvrzení je důkaz neplatnosti argumentu dokazujícího, že platí A.
101) Toto si nemyslím. Už jen proto, že s lidmi se stejně jednat nedá. (…)
- Zjevně jste mému důkazu neporozuměl, čili jste ho nemohl pochopit. Teď ho opakovat nebudu; jistě zde ale ještě zazní.
Komentář 76618
Vyvrácení tvrzení, že v ankapu bude právo poskytováno konkurujícími si bezpečnostními agenturami:
1. Konkurence znamená, že si můžu koupit službu firmy A nebo službu firmy B. V případě "konkurujících si bezpečnostních agentur v polycentrickém právu", které se shodnou na soudci, si ale mohu koupit jen službu "rozsudek soudce S" od obou firem. Proto si takové firmy nekonkurují.
2. Buď se bezpečnostní agentury shodnou na soudci, nebo se na něm neshodnou. Pokud se na soudci neshodnou, nevznikne funkční právní systém. Pokud se na soudci shodnou, nebudou si konkurovat.
=> Čímž je teze, že v ankapu bude právo poskytováno konkurujícími si bezpečnostními agenturami, vyvrácena.
Dne 5. 1. 2022, v 10:35:54 byla na Stokách Svobodného Přístavu vyvrácena teze, že v ankapu bude právo poskytováno konkurujícími si bezpečnostními agenturami.
Komentář 76619
To, že si vymyslíš jeden nějaký příklad, který může, ale nemusí vůbec nastat, nic NEDOKAZUJE!!!!
KONEC HLÁŠENÍ
Komentář 76625
Komentář 76626
Komentář 76627
Komentář 76646
Komentář 76651
Komentář 76633
Uvod, rozklad a zduvodneni: Mam lehoucky dojem, ze jsem kdesi zaslechl, ze kdyby byly v riti ryby, nebylo by treba rybnika.
Shrnuti a zaver: Dne 5. 1. 2022, v 10:35:54 byla na Stokách Svobodného Přístavu vyvrácena existence vody.
Komentář 76624
Komentář 76639
- Ano, poskytuje i ochranu majetku a vyšetřování přestupků. Mluvím ale o poskytování práva. A poskytování práva je totožné s verdikty soudce. Co jiného je poskytování práva?
2.1) V různých případech a pro různé klienty může docházet k různým dohodám o soudci.
- Obdoba toho, že ve státě jsou různí soudci, specializující se na určité právo.
2.2) Nemusí být domluven pevný soudce mezi agenturami, ale třeba jen způsob výběru soudce.
- Obdobné k podmínkám, které musí osoba splňovat, aby mohla být ve státě soudcem: vzdělání, věk.
3) A žádný soudce nebude vázán jedním právem.
- To nedává smysl. Co tím myslíte? 1. Že bude moct rozhodovat podle sebe? I praxe "soudce rozhoduje dle svého uvážení" je právní systém. A to jeden právní systém, jedno právo.
2. Anebo tím myslíte, něco jako toto (co napsal jeden idiot pod Urzovo video o polycentrickém právu)?:
za mě je zajímavý příklad tak trochu polycentrického práva Jordánsko, kde mají dvojí právo. Tradiční je pro muslimy a pro cizince sekulární právo ve stylu západního práva. Myslím že muslimové musí soudit podle toho jejich a cizinci si můžou vybrat. Když je spor muslim vs cizinec tak myslím že se soudí podle toho sekulárního.
zde: https://www.youtube.com/watch?v=hUC1nxcTf0s&t=1s
- Zde nejde o žádná dvě práva, ale o jedno právo neměřící muslimům a cizincům stejným metrem. Je to jako tvrdit, že to, že děti mají v ČR jiná práva než dospělí, je "tak trochu polycentrické právo".
Komentář 76642
Souhlasím, že soudce již dnes může rozhodovat podle svého uvažování. Naopak zcela odmítám různé argumenty, že soudci jsou nějak nuceni. Spravedlnost posuzovaná člověkem má mít vždy přednost a zatím to tak díky bohu bezpochyby je.
Polycentrické právo nemůže být v nějak sjednocené společnosti příliš konfliktní a různorodé z principu. Není potřeba to vůbec řešit a dávat tomu nějaký koncept. To je prostě dáno. Zabraňuje však účinně nesmyslům, které se do práva dostávají díky nekompetencím zákonodárců.
Ten příklad s těmi muslimy může být dobrý. Proč by měl nutně vadit dvojí metr, pokud je po tom poptávka? Metr je potřeba sjednotit jen tehdy, pokud se soudí muslim s cizincem. A klidně se lze domluvit na jednom z těch dvou práv, že má přednost nebo vytvořit třetí. To mi přijde naprosto reálné.
Komentář 76643
Protoze predpokladam, ze otazku nepochopis, napovim:
Existenci nejakych bezpecnostnich agentur nekdo predpoklada, jako prevdepodobnou moznou. To ovsem vubec nijak nedokazuje, ze presne takove agentury budou existovat. Pouze si to nekdo MYSLI.
Ono se muze stat, ze CELA problematika bezpecnosti by byla resena ZCELA JINAK.
Takze nechapu, proc na zaklade nejakych DOMNENEK cosi DOKAZUJES.
Komentář 76647
Tyvole, na to, jaky jsou hicy, nam to peklo letos zamrza nejak casto. Souhlasim do pismene, vcetne toho genialniho rejpnuti s presmyckou, to bych nevymyslel!
Komentář 76644
Komentář 76488
Komentář 76467
Ale ak tvrdíte že vlastnícke právo k pozemku nie je nadradené vlastníckemu právu k hnuteľnému majetku, potom mi nesmie majiteľ pozemku brániť v tom aby som na jeho pozemok doniesol napríklad zbraň či drogy?
A ak nie je vlastníctvo pozemku nadradené sebevlastníctvu tak mi nesmie majiteľ pozemku fyzicky ublížiť, napríklad preto že som vstúpil na jeho pozemok bez dovolenia?
A ku nšpekuláciám že aké veľké by boli pozemky v ankape sa nebudem vyjadrovať, to sa dá iba odhadovať a navyše sa to môže časom meniť. Keď beriem do úvahy že štáty existujú už tisíce rokov tak po pár stovkách rokov by aj v ankape bolo majetkové rozdelenie iné než na začiatku.
Komentář 76476
Mi šlo jen o to, že ty práva - právo na sebevlastnictví, na pozemek i na movitost mají teoreticky stejnou ochranu, že žádné nemá nějakou vyšší ochranu.
Asi by se to projevilo v případě, že kdyby naopak někdo něco ukradl, nebo někoho unesl, a při útěku to vzal na svůj pozemek. V takovém případě by mu teoreticky nemělo být to to vlastnictví pozemku záštitou proti těm, kdo by si pro kradenou věc nebo uneseného šli. Tady naopak by bylo legitimní jeho vlastnictví pozemku narušit, aby se napravil jeho přečin v krádeži té movitosti nebo napravil ten únos a tím pádem by v tomto případě ten už ten pozemek nadřazený jiným právům nebyl.
Komentář 76489
A keď to nie je usvedčený zlodej ale iba podozrivý z krádeže? To by bolo legitímne narušiť jeho pozemok že či sa tam nenachádzajú ukradnuté veci?
Komentář 76509
U toho podezření to řešil Urza tak, že to můžou risknout a vpadnout tam, ale v případě že se ukáže že došlo k omylu tak budou ti co vpadli vini z narušení a budou muset majitele odškodnit. Takže se tam hraje s nějakými pravděpodobnostni a riziky.
Komentář 76456
Komentář 76469
Komentář 76470
Komentář 76474
Komentář 76494
To je medle dano ciste tim, ze dle te jejich teorie pozemek vubec vlastnit nelze. O to vic je potreba machat barevnejma fanglema pred ocima a vyrvavat udernicke "za sve na svem", jinak by si toho nekdo mohl fsimnout.
Komentář 76269
Komentář 76397
Ja jsem ji nevytah, podivej se na zacatek clanku (mmch zde je to zcela putna). Vyplyva z toho, ze mluvit o nejake "prirozenosti" je u prava na dustojnost uplne stejna kravina jako u prava na vlastnictvi.
Komentář 76403
Komentář 76406
Komentář 76418
Pravo na dustojnost neni prirozene.
Nebo tak neco.
Komentář 76421
Komentář 76428
Ale vsiml jsem si, ze od malicka resi, ze je neco jejich
Komentář 76430
Komentář 76432
Já říkám, že jsem si nevšiml, je možné že jsem si nevšiml proto, že jsem nic takového nedělal, abych něco takového mohl zaznamenat. Takže možná máš pravdu.
Pokud ano, chtělo by to nějak více specifikovat, co přesně je tím pojmem "důstojnost" myšleno. Ono je možné, že "ponižování" ve skutečnosti už třeba i bude něco jako "útok na toho člověka"
Takže pokud si někdo myslí, že je to tak, jak říkáš, potom to chce nějak lépe popsat a vysvětlit a je klidně možné, že si řeknu já, i další lidé, že to vlastně dává smysl a přijmou to.,.
Komentář 76441
Komentář 76266
Komentář 76270
Komentář 76283
Komentář 76284
No....a umis dat nejaky priklad, kdy to ok neni?
trebas, ze si koupim 2438 soustruhu a neco na nich nechavam vyrabet?
Komentář 76290
Komentář 76291
Komentář 76294
Komentář 76426
Mi ta přirozenost vlastnictví příjde taková dvojaká, trochu je to řekl bych podobné tomu jak si zvěř řeší teritoria - je celkem přirozené si je tvořit, značit a chránit a je to pochopitelné i pro vetřelce, ale stejně tak je přirozené i to vetřelectví a narušování teritoria.
Když to vezmu na lidi, bez toho že budu hodnotit dobré/špatné, tak mi přijde docela "přirozené" že se lidi naučili rozlišovat majetek movitý, i ty naše nemovitá "teritoria", ale stejně tak by mi příjde přirozené i to narušování mjajetku. A asi tam vidím i nějakou škálu, kdy víc přirozené mi to narušování příjde tam kde je ten majetkový rozdíl vyšší, a nebo tam kde ten majetek je jen formální ale nevyužívaný - třeba formálně vlastnil nějaké rozsáhlé majetky, které neužívá, tak je dříve či později začnou využívat jiní lidé (a naruší mu tím jeho formální vlastnictví). Takový zábor, re-homestading nebo vydržení. Nedá se tam ale říct nějaká hranice, spíš to vidím jako plynulou škálu.
Jěště je pak otázka, jak je to vlastně s tou vrozeností vztahu k vlastnictví (s tou reálnou přirozeností) - protože všichni jsme nějak zformovaní okolím a je otázka, kdyby člověk teoreticky vzal vzorek úplně malých dětí a nikdy je nic neučil o vlastnictví (takže asi nerealizovsatelný pokus), jestli by si k tomu vlastnictví došly nějak samy, nebo jestli by vzniklo nšjaké úplně jiné vnímání. Dost ale pochybuju, že by zrovna takovéto děti došly zrovna k tomu absolutnímu pojmu vlastnictví jak ho chápe NAP a ankap v některé ze svých extrémních poloh - ře by měly přirozeně vzniklé pochopení třeba nějaký ten hodně velký majetkový rozdíl.
Možná je to podbné třeba paměti na lidi - máš nějakou škálu do kdy jsi si schopný zapamatovat lidi, vztahy, kontakty atd. Pak od určité hranice si to lidi začínají zapisovat, protože jde třeba o vzdálenější a míň užívané vztahy, až se to postupně mění do nějaké zkonstruované sítě kontaktů, které by bez toho technickoho zápisy už nešly udržet. A s vlastnictvím si jsi taky schopný uhájit a obhospodařit jen určitý poměrně malý úsek. Následně člověk šáhne k nějakému majetkovému zápisu, systému evidence a formální systémové ochrany (katastr, zákony o ochraně majetku), až nakonec můžeš formálně vlastnit i věci, které jsi třeba nikdy ani neviděl, pouze je máš jako položky na nějakéých listech a spravují ti je systémy tvých správců nebo tebou koupené tržní subjekty ve tvém portfoliu. Otázka je, jestli je tam na té škále někde nějaká hranice přirozenosti.
Komentář 76427
Komentář 76252
Komentář 76254
Komentář 76256
Komentář 76257
Komentář 76268
Komentář 76281
Abstraktný koncept vlastníctva sa u ľudí začal uplatňovať až s rozvojom poľnohospodárstva, teda usadlého života. Kočovní lovci a zberači si viacmenej vystačia so samotnou držbou, teda že človeku patria veci, ktoré má na sebe a pri sebe, nejaký kôň a náčinie, ale ak nejaké veci niekde nechajú, tak už neočakávajú, že sa k nim vrátia, a že budú stále patriť tomu, kto ich tam zanechal...
Komentář 76282
Komentář 76248
On to bude asi i ten důvod, proč většina lidí (ale ne všichni) prostituci neprovozují :)
Komentář 76336
Komentář 76260
Jak je to dlouho, co se tu vasnive resila prava versus naroky? Totalni marnost: mam PRAVO na SVOU dustojnost, tudiz mam NAROK na VASE mylyjony, garance a dukazy. Kurwauz furt porad!
Zakazovat prostituci samozrejme kravina je (jako ostatne vetsina vsech tech dobrosernych zakazu), druha vec je zduvodneni. Duvodove zpravy hodlat nehledam, ale naznacujete snad, ze jim je prave ta dustojnost?
Komentář 76334
dostojьnъ je od dostati - ten, kdo dostojí slovu, dostatečný k nějakému úkolu, plně příslušný, zasloužený, hodný čeho.
https://www.odpovedi.cz/otazky/jaky-puvod-ma-slovo-dustojnost
Nastavení zobrazení uživateli nechtěných a neschválených komentářů
Některé uživateli nechtěné či neschválené komentáře mohou být skryty; zobrazit je můžete po přihlášení.