Autor: Urza
Čas: 2018-09-19 00:00:02
Náklady versus užitek
Říká se, že víno ve slepém testu chutná lidem lépe, když si myslí, že bylo drahé; tak na zdraví! V osmdesátých letech koupila americká armáda záchodové prkýnko v přepočtu na koruny po započtení inflace za pětačtyřicet tisíc a kladivo za třicet; kdyby to vojákům řekli, možná by se jim sralo a zatloukalo lépe. Když to prasklo, posrat se z toho mohli daňoví poplatníci; museli tak však učinit na prkýnkách o dva řády (!) levnějších. Před časem jsem tu srovnával rozpočet anarchistické Wikipedie a státní České televize; jak to asi dopadlo? Každý chápe, proč neutratit třicet tisíc za kladivo; známe totiž tržní cenu kladiva. Byly však časy, kdy vyrobit kladivo stálo i na volném trhu mnohem více zdrojů než dnes; záchodové prkénko tehdy ani neexistovalo. Ve světle toho se ptám: Jak víme, že výdaje na státní školství, zdravotnictví, soudnictví a policii nejsou další kladiva za třicet litrů? Kolik mají „správně“ stát?
Přečtení: 54300
Komentáře
Komentář 27298
Komentář 27304
Komentář 27299
Komentář 27301
Komentář 27303
Komentář 27308
A na oplátku kto tvrdí že zaplatiť za to isté 100M aj 1000M je v poriadku?
Komentář 27310
Komentář 27316
A za druhé, vedieť čo hlásate a súhlasiť s tým nie je to isté, čiže to že s vami nesúhlasím neznamená že neviem čo hlásate.
Komentář 27321
Komentář 27328
A teraz už bez srandy, zatiaľ nemáte šancu presadiť ankap, tak by ste sa radšej namiesto vyčleňovania mali spájať s inými skupinami ktoré chcú zmenšovať štát. Napr. proti zmenšovaniu byrokracie by som ani ja nenamietal, alebo proti zvýšeniu MPR na niektorých úsekoch diaľnice, alebo proti nejakým zmenám v školstve ( samozrejme okrem spoplatnenia ).
Komentář 27330
Komentář 27326
Ale pravda se prodava sama. Netreba tlacit na pilu. Tady se netlaci, tady se ne nedelaji nasilne prevraty, tady se modeluje, co by se prirozene vyvinulo na pustem ostrove-po ztroskotani lode(nebo statu)
Ale mozna staci, aby se jen vyvracely ty miliardy levicovych lzi.
Komentář 27336
Komentář 27302
Školství... nevím jak finančně, ale časově je to určitě neefektivní záležitost. X hodin někde sedět a po dobu Y let opisovat do sešitu věci, z nichž se v praxi užije jen Z% část, je neefektivní a celé se to dá dneska dělat přes internet v daleko kratším čase a s nižšími náklady; škola by mohla dělat něco úplně jiného, třeba se jít pást. Navíc když se obvykle ve škole staví kočár před koně, tedy nejdříve se do dětí snaží něco dostat, a pak to mají v praxi nějak použít (přitom by to mělo být naopak, nebo alespoň souběžně, tj. měla by být nějaká praxe a z ní by měla vycházet potřeba něco se naučit).
Komentář 27306
Komentář 27309
Komentář 27311
Komentář 27312
Komentář 27317
Komentář 27319
Komentář 27323
Přečtěte si knížku Summerhill.
Existuje tady velká skupina dětí, kterou běžné státní školství poškozuje a sami by se naučili jinak/líp. Přesto nemají jinou možnost, než státní školství.
A všechny snahy o domácí vzdělávání jsou dostupné pro výrazně méně lidí než by chtělo, viz svobodauceni.cz.
A MŠMT, které odmítá dát povolení soukromým školám, protože "ve státních je místo".
Komentář 27325
Komentář 27327
Komentář 27331
Je to hrozné. :-(
Komentář 27332
Komentář 27337
100% jsem si jistý. Naučí se na tom tabletu nejen to, co se na něm nenaučí jeho o 30 let starší učitel, i když se o to cíleně snaží ale naučí se i věci, které by toho učitele vůbec nenapadlo, že se to na tom tabletu lze naučit. Nikdy jste si nevšiml tohoto jevu, že děti se učí neuvěřitelně rychle a že v moderních technologiích, ve kterých jejich učitelé nevyrostli a jsou pro ně stejně nové jako pro ty děti, je ti děti mnohonásobně předčí?
Komentář 27338
Neviem, či tu niekto vlastne máte deti, ja áno a skúsenosť je taká, že naučia sa leda tak houno, akurát budú pozerať rozprávky či videá o bábikách. Alebo neskôr nejakých kváziinteligentných youtuberov, videoklipy či streamy hier (ale v takom období ešte nie sú, takže to len odhadujem).
Áno, príčetný učiteľ s pomocou tabletu (a predovšetkým pri nižšom počte detí, ktoré má na starosti) dokáže urobiť výrazne lepšie vyučovanie než to, čo sa predvádza teraz. Ale podstata všetkej výuky je v učiteľovi, nie v technológii. Na VŠ je to trochu iné, ale o tej nebola reč.
Komentář 27339
Komentář 27341
Komentář 27346
Komentář 27342
Komentář 27345
Komentář 27313
Komentář 27314
Komentář 27318
Komentář 27320
A teď zvažte ty možnosti:
a) Tisícovka učiteli, který má 30 žáků, a zbytek za místnost atd.
b) Tři stovky internet, tři stovky splátka tabletu (který se zaplatí za rok), zbytek pomůcky, výlety.
c) Tisícovka za knížky ke čtení, zbytek pomůcky, výlety.
Atd. atd. atd. Jenže stát řekl: budeš platit školu. Povinně. Bez ohledu na to, jestli se ti to líbí.
Komentář 27343
https://www.mises.cz/clanky/soukrome-skolstvi-ve-velke-britanii-detska-prace-a-stat-v-19-stoleti-1-5--798.aspx
+ 4 další díly
http://www.bawerk.eu/clanky/19.-stoleti--divoky-kapitalismus-/nastin-systemu-skolstvi-v-ceskych-zemich-za-stredoveku-do-roku-1620.html
http://www.bawerk.eu/clanky/19.-stoleti--divoky-kapitalismus-/brnenske-spolky-iii.a--sirotci-spolek-pro-husovice.html
+ 3 další díly
http://www.bawerk.eu/clanky/19.-stoleti--divoky-kapitalismus-/brnenske-spolky-ii.c--krejcarovy-spolek-pro-podporu-chudych-zaku-ceskych-skol-v-husovicich.html
http://www.bawerk.eu/clanky/19.-stoleti--divoky-kapitalismus-/ne-az-tak-divoky----divoky----kapitalismus--deti-a-charita-ve-viktorianskem-londyne.html
+ X dalších dílů
http://www.bawerk.eu/clanky/19.-stoleti--divoky-kapitalismus-/vzdelani-pro-chude-aneb-nezapominejme-na-charitu.html
To jen tak ve stručnosti
Komentář 27347
"Filantropie se realizovala formou tzv. nedělních škol (Sunday School). Jedna z prvních vznikla roku 1769 v High Wycombe. Rozhodující však byl vznik podobné školy v Gloucesteru roku 1780. Ta sloužila rodinám, KTERÉ SI NEMOHLY DOVOLIT PLATIT DENNÍ ŠKOLU, anebo dětem, které přes týden pracovaly.",
čiže presne čo hovorím, súkromné školy si chudobní rodičia nebudú môcť dovoliť platiť.
Ostatné články som už potom ani nečítal, strelil ste si vlastenca.
Komentář 27348
Ze zkušeností svobodných škol plyne, že kolik let byl člověk v systému, tolik let dělá "blbiny", než se začne zajímat o "vzdělávání". Někam třeba neberou děti starší 12 let, protože už jsou tak poznamenaní, že se sami vzdělávat skutečně nezačnou.
Ale dejte malému dítěti úplnou svobodu a po týdnu, měsíci, roce nebo dvou je fejsbuk přestane bavit a najdou si nějakou "užitečnou zábavu". Nebo se přes něj začnou živit :-)
Takže pojmy ne/užitečné jsou dost relevantní. Moje žena byla pořád na instagramu ("blbiny")- a teď už se prací s ním docela dobře živí :-)
Komentář 27350
Komentář 27353
Komentář 27357
V roce 1860 létalo letadlem mnohem méně lidí než dnes. A co to vypovídá o dnešní potřebě změn v leteckém průmyslu?
Komentář 27358
Komentář 27361
Komentář 27364
Komentář 27369
Proč je škola povinná a létání ne?
Komentář 27370
Komentář 27371
Komentář 27372
Komentář 27373
Takže ano, mám na C.K. školství pifku z mnoha osobních důvodů a zkušeností. ZŠ, SŠ i VŠ.
A zatím to vypadá, že stejným způsobem si školský systém "užijí" moje děti.
Přitom by mi stačilo snížit daně o náklady na školství a my už si v rodině to vzdělání zařídíme. A nikdo cizí nám na něj platit nemusí, abychom to měli "zadarmo".
Komentář 27375
Komentář 27377
Komentář 27322
Komentář 27324
Komentář 27344