Neexistují hloupé děti, jen hloupé přístupy k jejich vzdělávání – Stoky Svobodného přístavu (Urza.cz); (S)toky myšlenek Svobodného přístavu (Urza.cz)

hamburger menu
Autor: Thevar
Čas: 2021-12-07 00:00:02

Neexistují hloupé děti, jen hloupé přístupy k jejich vzdělávání

Po dvaceti letech doučování jsem přesvědčen, že neexistují hloupé děti, ale jen hloupé přístupy k jejich vzdělávání. Dítěti, které neporozumí výkladu učitele a má špatné známky, se často až automaticky přiřazuje atribut hlouposti. Dítěti, nikoliv učiteli či systému státního vzdělávání. Při doučování mne zas a znovu překvapuje, jak jen stačí k dětem přistupovat jako k sobě rovným, podpořit jejich sebevědomí, věřit a naslouchat jim, poskytnout jim podnětné prostředí a výsledky se dostaví velmi rychle se zjištěním, že hloupý byl pouze přístup k dítěti, nikoliv dítě. Naneštěstí státní školy dokáží toto úsilí vždy úspěšně zvrátit v sisyfovskou práci. Co s tím?
Přečtení: 7019

Reagujete na tento komentář:
Podle mne hloupost je projevem omezenosti různého druhu v oblasti lidského jednání. Omezené mohou být klidně i děti. Je ale projevem omezenosti učitele, pokud se nedokáže přizpůsobit možnostem žáka tak, aby to žák cítil jako obohacení. I kdyby to mělo znamenat neučit nebo učit něco jiného. A je projevem omezení systému, pokud jsou k něčemu žáci i učitelé nuceni, aniž by toto nucení bylo jednoznačně opodstatněno. Ale i hodnocení opodstatněnosti dělají omezení lidé ;-) Nejlepší je se smířit s vlastní omezeností, začít být v pohodě skoro s čímkoli a říci si, že pokud mi něco připadá lepší než je, tak to brát jako experiment, který nevnucuji jiným. A pokud náhodou chytřejší opravdu sem, tak si sakra dávat pozor, aby to nepřešlo do pýchy, protože tím akorát opět projevím zase omezenost, a tedy hloupost ;-)
Autor: li Čas: 2021-12-07 09:09:24
Web: neuveden Mail: schován
Já bych řekla, že existují hloupé děti - i hloupé přístupy ke vzdělávání. Intelekt nemá každý stejný, zručnost máme také každý jinou, krásu také máme rozličnou... Pokud dítě není příliš bystré, tak bych se snažila rozvíjet jeho zručnost a podobně...
Web: neuveden Mail: theva v doméně seznam.cz
Děkuji za reakci. Pochopitelně v extrémech existují i hloupí lidé (i když bych možná polemizoval, že je to vždy stejně relativní – záleží totiž na tom, s kým srovnáváme). Naprosto s Vámi souhlasím, že by se každý měl rozvíjet převážně v té oblasti, která je v mezích jeho intelektu apod. Spíše jsem se textem snažil poukázat na to, že za 20 let, co doučuji děti, které mají stigma hlouposti, se mi ani jednou nestalo, že by bylo dítě skutečně hloupé, ale spíše byl opravdu jen hloupý přístup k jeho vzdělávání často spojený s golem efektem. O to víc jsem vždy překvapen, jak stačí těmto dětem dát trochu důvěry, podpořit jejich sebevědomí a najednou mají nesrovnatelně lepší výsledky a ve skutečnosti jsou až neuvěřitelně bystré. Bohužel je to náročné, jelikož státní školy umí svým systémem toto úsilí „krásně“ udupávat a když se k tomu připojí nějaký „skvělý“ učitel, tak to pak opravdu nemá chybu. :-(
Web: neuveden Mail: vit.herman v doméně gmail.com
Podle mne hloupost je projevem omezenosti různého druhu v oblasti lidského jednání. Omezené mohou být klidně i děti. Je ale projevem omezenosti učitele, pokud se nedokáže přizpůsobit možnostem žáka tak, aby to žák cítil jako obohacení. I kdyby to mělo znamenat neučit nebo učit něco jiného. A je projevem omezení systému, pokud jsou k něčemu žáci i učitelé nuceni, aniž by toto nucení bylo jednoznačně opodstatněno. Ale i hodnocení opodstatněnosti dělají omezení lidé ;-) Nejlepší je se smířit s vlastní omezeností, začít být v pohodě skoro s čímkoli a říci si, že pokud mi něco připadá lepší než je, tak to brát jako experiment, který nevnucuji jiným. A pokud náhodou chytřejší opravdu sem, tak si sakra dávat pozor, aby to nepřešlo do pýchy, protože tím akorát opět projevím zase omezenost, a tedy hloupost ;-)
Autor: li Čas: 2021-12-07 13:06:05 [↑]
Web: neuveden Mail: schován
Přišlo by mi fajn, kdyby existovaly různé školy - a rodič by pro své dítě mohl vybírat. Myslím si, že školy většinou moc nerozvíjí právě tu zručnost a kreativitu... Bylo by fajn mít také školy, které rozvíjí víc nějaké manuální dovednosti a kde není nutný nějaký vyslovený vědomostní dril a teorie... Pokud budou "méně chytré" děti rozvíjet svoji zručnost, tak to vůbec není špatné. Potřebné věci (například k vlastnímu podnikání) se mohou později naučit také... Důležitý je ten dobrý pocit, když se jim něco povede a někdo je upřímně ocení. Je fakt, že pokud člověka nějaké téma zajímá, tak se mu bude věnovat zejména mimo školně... V současné době si spoustu informací (včetně videí) může člověk najít na internetu - a to je bezvadná věc pro celoživotní vzdělávání!
Web: neuveden Mail: schován
Ale veď rôzne školy byť môžu, ani v ČR nemusia byť iba štátne školy a aj tie alternatívne školy ako Summerhill existujú v štáte, aj keď neviem či konkrétne aj v ČR.
A internet za vhodný nástroj na vzdelávanie detí nepovažujem, na internete sa okrem užitočných informácií dá nájsť aj kopa nezmyslov ako antivax či plochozemci a dieťa vie vedu od hoaxov rozlíšiť ešte menej než niektorí naivní dospelí.
Autor: li Čas: 2021-12-07 15:36:08 [↑]
Web: neuveden Mail: schován
Za alternativní školy se musí většinou hodně platit, což si právě ta "cílová skupina" nemůže většinou dovolit, takže je nucena chodit do klasické školy a tam celkem dostává na frak...
Internet je geniální nástroj pro CELOŽIVOTNÍ vzdělávání. Děti by měly být ideálně vedeni do určitého věku, pak už by měly být schopné se efektivně učit pomocí internetu.
Autor: Hugo (neregistrovaný) Čas: 2021-12-07 15:18:08
aneb vsichni muzeme byt Feynmanem, protoze neexistuji-li hloupe deti, tak neexistuji ani hloupi lide. Neexistuji-li hloupe deti, tak rikame, ze nelze inteligenci porovnavat a tak nezbytne neexistuji ani chytre deti (potazmo lide).
Některé uživateli nechtěné či neschválené komentáře mohou být skryty; zobrazit je můžete po přihlášení.
logo Urza.cz
kapky