Autor: bitfoxer
Čas: 2018-02-27 00:00:02
Nemám slova
Paní Jílková, i přes nespočet onálepkovaných lidí od pohledu znalých, z nichž bylo i pár opravdových státníků, žádný nebyl Vám schopen odpovědět. „Kam se všichni řemeslnicí v Česku poděli, když si můžou ti šikovní a pracovití vydělat 50 i 60 tisíc korun měsíčně? Proč se mladí nehrnou na řemesla, když jde o perspektivní zaměstnání?“ tážete se na úvod. „Obuvník, hodinář, sklenář. Kdo bude dělat tyto profese, když o ně není zájem? Co s tím náš demokratický stát udělá?“ ptajíc se stavíte ony státníky do nelehké pozice. Kapky ledového potu stékají jim po tváři za límce košil. Krčí se. Neví jak se bránit. Přece nemůžou říct, že nic. „No a co teprve pokrývač? Jeden! Jeden student v ročníku!“ dodáváte.
Věřím, že jako ortodoxní etatista věříte ve spásu státem. Ale nee. Již nebude dráteníků a hrnčířů. A my stejně budeme. A pokud jde o tak perspektivní profese s krásným finančním ohodnocením, nevysílá to k uším našeho pracujícího lidu signál, na který odpoví zájmem? Nevěřím, že pracující lid je natolik hloupý, že nechá své kluky a holky vyučit se kuchařem-číšníkem. V oboru, „který je přesycen a je potřeba ho razantně regulovat“ a v němž se pracuje za podřadné ohodnocení, namísto aby se učili řemeslu perspektivnímu s ohodnocením natolik lákajícím.
Ale přece záchvěv rozumného vlnění: „Je to o zájmu žáků. Firmy a trh mají motivovat žáky.“ „Vy si děláte srandu! A nemáte to dělat vy na ministerstvu?“ popadáte dech. Ne, paní Jílková. Ne! Nemějte strach. Nechme na lidech, jaké profese budou populární a které ne. A trh, to kouzelné slovo, se o to postará. Při nadbytku pekařů, bude jejich ohodnocení klesat a s ním bude klesat i zájem a až bude po určité profesi zájem růst a bude těchto řemeslníků nedostatek, poroste i ohodnocení a zájem ze strany našeho pracujícího lidu. Nechtějme, aby nám úředník říkal, kolik klempířů je potřeba, a červenou křídou psal na panel „pětiletka“. Jak je vidno, ten stát ani nyní schopný zajistit „školy na řemeslníky“. Již teď si trh profesi žádá, ale počet studentů je pětiletkou daný. Nedaří se mu. Možná bychom mu mohli pomoct a dopřát mu zasloužilou penzi.
Doufám, že jsem vám nastínil pár myšlenek, které vás dovedou k odpovědím na vaše otázky.
Váš Bitfoxer
Věřím, že jako ortodoxní etatista věříte ve spásu státem. Ale nee. Již nebude dráteníků a hrnčířů. A my stejně budeme. A pokud jde o tak perspektivní profese s krásným finančním ohodnocením, nevysílá to k uším našeho pracujícího lidu signál, na který odpoví zájmem? Nevěřím, že pracující lid je natolik hloupý, že nechá své kluky a holky vyučit se kuchařem-číšníkem. V oboru, „který je přesycen a je potřeba ho razantně regulovat“ a v němž se pracuje za podřadné ohodnocení, namísto aby se učili řemeslu perspektivnímu s ohodnocením natolik lákajícím.
Ale přece záchvěv rozumného vlnění: „Je to o zájmu žáků. Firmy a trh mají motivovat žáky.“ „Vy si děláte srandu! A nemáte to dělat vy na ministerstvu?“ popadáte dech. Ne, paní Jílková. Ne! Nemějte strach. Nechme na lidech, jaké profese budou populární a které ne. A trh, to kouzelné slovo, se o to postará. Při nadbytku pekařů, bude jejich ohodnocení klesat a s ním bude klesat i zájem a až bude po určité profesi zájem růst a bude těchto řemeslníků nedostatek, poroste i ohodnocení a zájem ze strany našeho pracujícího lidu. Nechtějme, aby nám úředník říkal, kolik klempířů je potřeba, a červenou křídou psal na panel „pětiletka“. Jak je vidno, ten stát ani nyní schopný zajistit „školy na řemeslníky“. Již teď si trh profesi žádá, ale počet studentů je pětiletkou daný. Nedaří se mu. Možná bychom mu mohli pomoct a dopřát mu zasloužilou penzi.
Doufám, že jsem vám nastínil pár myšlenek, které vás dovedou k odpovědím na vaše otázky.
Váš Bitfoxer
Přečtení: 41084
Komentáře
Komentář 21807
............................................................
S tou penzí to nebude tak žhavý,
vždyt jsme potomci Rakouský monarchie,
a Franc Josef taky přesluhoval ten důchod a vládnul dokud mohl, tedy až do věku 86 let,
podobně i Zeman, vždyt je to mladík a je mu teprve 74,
takže lze počítat s tím, že stát jen tak do penze nepůjde a bude přesluhovat...
Komentář 21808
Ono by těch řemeslníků atp. taky bylo víc, kdyby je stát ze všech stran neregulovat a nekontroloval :)
Komentář 21809
Komentář 21810
ale za tím stojí celej vzdělávací systém,
jenž tvrdí že bez jejich vzdělání budete hovno, třeba jen ten blbej řemeslník...
Jakoby řemeslník měl bejt neštastnej,
já to dvakráte v životě zkusil v kanceláři, ale vždycky to mě byl prvotřídní omyl a holý neštěstí,
takže vždy jsem se urychleně vrátil k manuální práci,
takže už dávno jsem se vykašlal na nějaký to vzdělání a pracuju rukama jako vobyčejnej dělnas
a jsem spokojenej,
protože to je pro mě svoboda...
Komentář 21811
Uvolnit, nevyžadovat výuční listy zákonem, a ať si poradí. Já si třeba dokážu dost dobře představit učňovské kurzy (zaměřené skutečně na to řemeslo) formou kroužků, prázdninových soustředění a brigád/praxí. Trval by rok, maximálně dva, dal by se dělat při studiu na jiné škole.
Komentář 21812
Komentář 21813
Komentář 21845
Komentář 21814
Treba si tiež uvedomiť že o svojom budúcom zamestnaní sa rozhodujete už na konci základnej školy ( a študenti 8-ročných gymnázií vlastne ešte skôr ), teda pri budúcich absolventoch VŠ cca 10 rokov pred tým než sa budete pokúšať prvýkrát zamestnať a čo taký teenager vie ako bude vyzerať trh práce o tých 10 rokov? Určite minister školstva má väčší prehľad o stave ekonomiky a aj o prognózach jej budúceho vývoja.
Komentář 21815
Skúšali ste už čítať niektoré z tých urzových ankap článkov, alebo počúvať prednášky? Lebo opäť sa diskusne zasekávame niekde na úrovni ankap materskej školy a to tu nie ste prvý deň.
Komentář 21818
Články od Urzu som čítal, videá som nepozeral, nie som ochotný venovať štúdiu ankapu až toľko času keď je pri mojom veku aj tak nanajvýš nepravdepodobné že ankap uvidím v praxi.
A vyplýva z toho niečo? Všetky ankapové články sú na jedno kopyto, voľný trh umožní vyskúšať množstvo rôznych možností a tie úspešné budú prosperovať. Ale napr. o tom že čo bude so žiakom alebo študentom ktorému uprostred štúdia skrachovala škola sa tam nepíše nič. Alebo čo bude so študentami ktorí nesprávne odhadli budúci dopyt po absolventoch. Dnes keď je školstvo "zadarmo" to až tak nevadí, ale ak si na školu budete musieť zobrať študentskú pôžičku a po X rokoch štúdia zistíte že buď pre Vás nie je práca vo vyštudovanom odbore alebo že nedostanete plat aký ste si predstavoval tak ste v háji a zadĺžený po uši. A samozrejme aj tie kecy o množstve rôznych možností súkromného ankapového školstva sú nerealistické, počet žiakov je obmedzený a v priemernom meste ( nehovoriac už o dedinách ) je miesto iba na pár škôl a nebudem predsa posielať 7-ročné dieťa do vzdialeného veľkomesta kde zrejme bude väčší výber.
Komentář 21819
Komentář 21820
Komentář 21821
Komentář 21823
Komentář 21826
Komentář 21822
"čo bude so žiakom alebo študentom ktorému uprostred štúdia skrachovala škola sa tam nepíše nič." - Co bude se zaměstnancem, kterému zkrachuje zaměstnavatel; co bude s výrobcem, kterému zkrachuje významný odběratel? Já nevím, to je prostě smůla, stává se to, a řešení může být spousta, které já neznám a nedovedu predikovat. Každopádně i taková zkušenost je součást osobního růstu.
"čo bude so študentami ktorí nesprávne odhadli budúci dopyt po absolventoch" - Viz můj předchozí příspěvek. Dělat rozhodnutí 10 let před následky je neuvěřitelná píčovina a blbost; a je zločin chtít to po někom, kdo se rozhodovat teprve učí. Dá se předpokládat, že na volném trhu vznikne úplně jiné řešení, které problém zcela obejde, a sice průběžné vzdělávání. Chci dělat práci X, která má tyhle požadavky? Ok, nastoupím na méně kvalifikovanou práci blízkou té práci, kterou chci dělat, a přitom se budu učit a zapracovávat do trhu. Rozhodnutí ve 13, ve 14 změna práce na jiný obor, o pár měsíců později zas, žádný problém. Zjistím už na svém platu během pár měsíců, nakolik bude o mou práci zájem. Kromě toho, tenhle problém můžete úplně klidně řešit nejen po absolvování školy, ale třeba po 20 letech v oboru, který mezitím technologicky zastará a je nahrazen jiným. Nevidíte tolik let dopředu, prostě ne - ani teenager, ani já, ani Vy, ani ministr.
"ak si na školu budete musieť zobrať študentskú pôžičku" - Na volném trhu sice budou i drahá vzdělání, nicméně v dnešní informační době bude muset obrovská řada škol jít s cenami dolů, protože jim bude zdatně konkurovat Internet. Jedinou překážkou jsou certifikáty, ale ty většinou vyžaduje stát. Pokud se někdo chce vypracovat, měl by mít možnost i bez certifikátu, a získat jej třeba později, až/jestli bude chtít. A bude to mít daleko levněji. Samozřejmě jsou takové ty klasické obavy např. u lékařů, ale i tam se ten svět poslední dobou dost proměňuje (a proměňoval by se ještě rychleji a ještě více, kdyby nebylo těch šílených regulací), máme znalostní systémy, diagnostické přístroje, robotické operace... a kromě lékařů mě nenapadá žádná profese, kde by byl vážně důležitý nějaký certifikát.
"počet žiakov je obmedzený a v priemernom meste ( nehovoriac už o dedinách ) je miesto iba na pár škôl" - Jistě. Ale kdo říká, že se vzdělávání musí odehrávat ve školách?
Komentář 21825
- dnes sa tiež može stať, že škola skrachuje (stratí akreditáciu) uprostred štúdia. Nikto sa na takú eventualitu nepripravuje, lebo však od toho máme štát, aby sa o nás všetkých láskavo staral.
- dnes žiaci nemajú motiváciu si dobre vybrať a učiť sa niečo perspektívne, keď školstvo je zadarmo. Dnes môžu kľudne rozmýšlať tak, že zabijú pár rokov na VŠ, aby mali nejaký papier a potom sa uvidí. Alebo si vyberú obor, ktorý reálne nie je možné speňažiť, ale sa im to proste páči. Rôzne kultúrne antropologie a kulturologie. Tí žiaci dobre vedeli, že je to na nič. Čo vlastne v tomto smere očakávate od štátu. Kvóty pre jednotlivé odbory?
- A tie závečerné kecy o tom, že chúďatká v menších mestách (dedinách) nemajú takú širokú ponuku škôl. No a čo? Tak je to vo všetkom a vždy. Všetko je len o tom, že každý skáče do výšky svojej peňaženky. Keď ľudia na dedine nezaplatia špičkovú školu, tak na dedine nebude. Prečo by mala. Každopádne by tých možností trh ponúkol omnoho viac ako dnes, keď existuje iba jeden typ základnej školy.
Komentář 21816
v patnácti letech víte hovno (já ho tedy věděl)
ale víte proč :
Protože všeobecné školství na ZDŠ rozvíjí pouze všeobecné vzdělání a nerozvíjí váš individuální talent,
tudíž nevyhovuje svým zákazníkům, tj. žákům
a vod toho se pak vše vyvíjí...
Ale budiž, kdybychom to pominuli, tak stejně nepotřebujete ministra plánovače, páč tu situaci jenž už je značně posraná tou ZDŠ lze lehce napravit tím, co píše pan Ká :
Uvolnit, nevyžadovat výuční listy zákonem, a ať si poradí. Já si třeba dokážu dost dobře představit učňovské kurzy (zaměřené skutečně na to řemeslo) formou kroužků, prázdninových soustředění a brigád/praxí. Trval by rok, maximálně dva, dal by se dělat při studiu na jiné škole.
Komentář 21817
- Sortiment je velmi omezený. Ano, je široké spektrum oborů, ale ty produktové mixy (kdybych to měl říct markeťácky) jsou příliš monolitické, nevariabilní a do značné míry předurčené - tím myslím to, že existují nějaké osnovy, plány či vzdělávací programy, které musí realizovat každá škola, a ty se potom jen mírně rozšíří o oborové předměty, nicméně základ toho mixu jako např. čeština, fyzika, chemie apod. je daný. Je zde malá škála kvality, a jsou omezené možnosti customizace a individualizace. Místo mixů jsou potřeba komponenty.
- Vzdělání platíme my všichni bez ohledu na to, co dostane ten který student. Student tedy většinou není zákazník, není ten, kdo to celé sám platí.
- Školy jsou sice placeny podle počtu studentů, ale peníze obvykle nejdou od jejich studentů, a i jejich rodiče mají malý podíl na těch penězích, tedy ani ti nejsou zákazníky.
- O obsahu vzdělání nerozhoduje student/rodič svojí peněženkou, ale úředníci; těm osobně příliš na vzdělání nezáleží.
- Jediná role, ve které je škola dlouhodobě úspěšná, je babysitting. Je to prostě odkladiště dětí, aby nezlobily doma, když jsou rodiče v práci. Místo toho zlobí ve škole, některé se možná i něco naučí, ale tak jako tak je funkce odkladiště nejspolehlivější.
- Díky tomu je poskytovanou službou především toto - babysitting do určitého věku, a pak vypuštění s vhodnými dokumenty, které otevírají slibnou kariéru. V tomto směru je nejefektivnější flákárna se zaručenými papíry na konci.
K tomu rozhodování dětí o jejich budoucnosti - tohle je největší průšvih, ale ne to, že studenti nemohou vědět, co budou dělat za 10 let. Průšvih je to, že musí přijímat rozhodnutí 10 let předtím, než pocítí jeho následky, a to je chyba. Musí být možnost toto rozhodnutí kdykoliv korigovat, nebo nečinit tak závažná rozhodnutí, ale nechat si otevřená zadní vrátka; a tomu hodně pomůže právě ta komponentizace. Navíc je důležité počítat s tím, že to nemusí být rozhodnutí na celý život, a že i uprostřed života je možno změnit kariéru. A hlavně, k tak kvalifikovanému rozhodnutí ten člověk potřebuje především znalosti (ty mu většinou škola moc nedá, nebo aspoň ne vhodným způsobem a ve vhodném složení) a hlavně zkušenosti. Ptát se někoho v 15, co chce dělat, je jako ptát se ho, která práce ho zatím nejvíc bavila a těšila. Neměli bychom se jich ptát, co chtějí dělat za 10 let, ale řešit, jak jim zprostředkovat ty zkušenosti (a nic není lepšího než bezprostředně).
Řešením je větší variabilita, a ta přijde jen s uvolněním trhu, tedy se svobodou vzdělávání. Jakékoliv plány, byť je budete korigovat, budou selhávat, protože mezi příčinami a následky může uplynout třeba i 10 až 15 let... a to je moc dlouhá doba pro zpětnou vazbu v něčem tak dynamickém, jako je vzdělání a lidský život. Snáz najdete řešení, když budete mít miliony paralelních pokusů každý rok, než 1 pokus každých deset let.
Komentář 21841
Tak schválně: Vraťte se v myšlenkách někam do půlky devadesátek a zkuste si odpovědět, kdo předvídal alespoň rámcově potřeby trhu práce dnes, v roce 2018. Určitě se ani vzdáleně neblížili ministři ani jiní státní papaláši -- a dnešní zoufalý nedostatek pracovních sil v technických profesích a v IT je usvědčuje z fatálních omylů.
Jedním z problémů státu je to, že nedělá malé chyby. Kupříkladu extempore s inklusí bude mít drastické dopady na společnost, zatímco chyba jednotlivce se ztratí v množství (a hlavně je kompensovatelná okolím).
P. S. Urzo, captcha generátor Vám vyhrožuje V1 shutdownem na konci března. Možná to víte, ale pro případ, že by už kromě mě skoro všichni byli registrovaní a nikdo si toho nevšiml :-)
P. P. S. Já se kdyžtak časem zaregistruju, ať to nemusíte opravovat, doufám, že během toho března přemůžu svou lenost. :-)
Komentář 21851
kdyby rodice necitili moznost, ze chlapecek se nekde pohodlne zasije v eurostatnim kanclu, nevideli zadni vratka, kdyz v necem neuspeje atd., tak byste videl. Ale stejne si myslim, ze si nas tady jen tak z dlouhe chvile dobirate;)
Komentář 21870
Komentář 21871
................................................................................................................
To víte že jo,
vždyt stát je stádní nepřítel,
podobně jako učitel je třídní nepřítel...
Jinak řečeno, nejhorší kurwy jsou vždycky převlečený za kamarády....
Komentář 21824
https://www.youtube.com/watch?v=skgSGeDBpHk
Komentář 21827
Komentář 21828
Komentář 21829
ty taky choděj takhle rozkročeně aby udrželi rovnovánu,
myslíš že maj taky nákou potíž s rovnováhou,
nebo že by snad chtěli ukázat, že to mydlej na plný koule ???
Komentář 21831
Komentář 21832
ale mně prostě ten zvuk českých metálových kapel přijde
jako když jede pincek po návsi na plnej plyn max. rychlostí 50km/h a ty čekáš, kdy se ten motor rozsype z toho maximálního výkonu...
Komentář 21833
Komentář 21834
takže to ve mě nevyvolává nějakou tu temnější atmosféru...
Komentář 21836
https://www.youtube.com/watch?v=aTa-tFLV58Q
Komentář 21840
akorát jim to tam kazí ten Láda tím svým voperetním hlasem,
podle mne je lepčí Kamil...
Komentář 21835
....................
To mně připomnělo tudle Atmospheru
https://www.youtube.com/watch?v=Kpa9LtunUcg
Komentář 21837
Komentář 21838
proto taky chodím do Stok...
Komentář 21839
https://www.youtube.com/watch?v=xR7lUZn-8OY
Komentář 21842
já jsem si na temno s oblíbebou pouštěl Cure, např :
https://www.youtube.com/watch?v=BL_nrQxU-wE
Komentář 21843
The Cure vedeli byť niekedy poriadne temný :
https://www.youtube.com/watch?v=kCKIS7TVQKs
Komentář 21844
tak mohje dcera co se v tý době narodila si to nák naposlouchala,
takže to poslouchá až do ted,
a stejně tak jsem ji naučil i na Morrisseyho,
jo jediný mý dva výchovný úspěchy :
https://www.youtube.com/watch?v=d0LeL9BUPtA
Komentář 21846
Na záver to chce ešte hymnu samovrahov :
https://www.youtube.com/watch?v=VhT9AsSG9F4
Komentář 21847
to si nechám až to na mě přijde , obvykle to mám na podzim,
ale já mám rád optimistický temno,
takže já to zapíchnu :
https://www.youtube.com/watch?v=OTQcJx7xqAc