Opencard, Lítačka, peníze a politika – Stoky Svobodného přístavu (Urza.cz); (S)toky myšlenek Svobodného přístavu (Urza.cz)

hamburger menu
Autor: Urza
Čas: 2016-02-08 00:00:02

Opencard, Lítačka, peníze a politika

Všichni asi známe kouzelnický trik bývalého pražského primátora Pavla Béma: „Nechám zmizet sedm set milionů a ještě uhodnu, na jakou kartu při tom myslíte.“ Pár let už od té doby uplynulo a k již tak brutální pořizovací ceně (necelých tři čtvrtě miliardy) přibyla ještě další více než miliarda za provoz. A pamatujete na ty kecy, jak to bude multifunkční karta, kterou bude možné používat úplně všude? No, tak „překvápko“, to byla lež; v praxi je to tramvajenka za skoro dvě giga. Co se však nestalo, politické vedení Prahy se změnilo, takže na scénu přichází nová karta jménem Lítačka; na jednu stranu stojí deset milionů, na stranu druhou je samozřejmě otázkou, jak bude fungovat (ne že by s Opencard problémy nebyly). V každém případě je pozoruhodné, jak lze tutéž službu pořídit o dva řády levněji; představte si, že se v životě rozhodujete, zda za něco dáte deset tisíc, nebo kilo… taková běžná situace, že?

Celá tato kauza ukazuje absurditu hospodaření s veřejnými prostředky v tolika ohledech, že je to až směšné; tak například: Hromadná doprava je dotována, individuální doprava daněna, přesto politici neustále řeší problém „příliš mnoha aut“ – co to asi vypovídá o kvalitě MHD? Existuje projekt, který lze pořídit za miliardy, ale také za desítky milionů; jaký bude rozdíl v kvalitě? I kdyby nějaký byl, ptal se někdo lidu města pražského, kterou variantu preferují? Proč vůbec musejí jedni platit dopravu druhým? Z jakého důvodu musí být DPP každoročně dotován deseti miliardami z veřejných rozpočtů, ačkoliv má prakticky monopol na hromadnou dopravu ve více než milionovém městě? Kdo nese odpovědnost za to bezbřehé plýtvání? Jak by dopadli manažeři soukromé firmy, kteří by hospodařili tímto způsobem?
Přečtení: 20353

Reagujete na tento komentář:
Autor: Urza Čas: 2016-02-08 15:33:36 Titulek: Re:
Na míře svobody pochopitelně záleží.
Ale jestli vlastní DP město, nebo soukromník S MONOPOLEM (!!), pak je to asi úplně jedno.
Já naprosto souhlasím s tím, že svoboda může mít určitou míru.
Jen prostě v momentě, kdy stát někomu dává monopol a dotace, tak je jedno, zda sobě, nebo soukromníkovi; důvody, proč jsou soukromé firmy efektivnější než státní, spočívají v tom, že mají konkurenci, že nejsou dotovány a tak dále.... neplatí-li to, pak vlastně lepší nejsou.
Autor: antiurza (neregistrovaný) Čas: 2016-02-08 11:24:29 Titulek: reseni
A presne proto potrebujeme pana Babise. Ten v takovych vecech jediny udela poradek. Ty ho v jednom kuse ocernujes. Ale pak se divis co tu mame za bordel v tyhle zemi.
Web: neuveden Mail: VostalPetr v doméně seznam.cz
A presne proto potrebujeme pana Babise. Ten v takovych vecech jediny udela poradek. Ty ho v jednom kuse ocernujes. Ale pak se divis co tu mame za bordel v tyhle zemi.
...................................................................................


Totéž ovšem po dobu deseti či více let si mysleli i pražané o panu Bemovi,

takže nyní opět budou nejspíše koukat s otevřenými ústy, jak se ta nová karta opět začne prodražovat, podobně jako ta stará či tunel Blanka,

takže za pár let se opět ukáže, že pan Babiš nebyl žádný mesiáš,

ale komu to bude vadit, nebot lidé si opět najdou nějakého nového mesiáše, kterej to tady dá do pořádku...

Nebe "sere" jednoho mesiáše za druhým...


Autor: Vostál Petr Čas: 2016-02-08 11:53:54 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: VostalPetr v doméně seznam.cz
Kdyby byl DP v soukromých rukou,
nebylo by třeba ani Bema a ani mesiáše Babiše,
nejspíše by zůstaly v platnosti jednoduché a levné papírové kupony
(vždyt lidi tahaj v peněženkách kvanta všelijakých platebních a slevových karet)
a nemusel by nakupovat nějaký čtečky karet,
a také by zřejmě si nechal tisknout papírové jízdenky levněji, nežli když se hrála hra "já na bráchu a brácha na mě"

Takto všechno se zaplatí z kapec danových poplatníků,
přičemž vždycky si někdo při těchto akcích namastí svý kapsy,
jak je dobrým zvykem...

Ani bych se nedivil, kdyby nové karty měla dodávat nějaká sesterská Babišova firma...
Autor: Urza Čas: 2016-02-08 12:17:04 Titulek: Re: [↑]
Web: https://www.urza.cz/ Mail: urza v doméně urza.cz
Jen DP v soukromých rukou by nebyl žádná výhra; ona by ještě musela být umožněna konkurence ve stylu, že prostě kdokoliv si může jen tak v Praze začít provozovat autobus; a nemyslím tím, že si založí nějakou firmu, povede účetnictví a tak, prostě každý, kdo si koupí někde autobus, by měl mít právo vozit lidi a vybírat peníze, jak se mu zlíbí.

Jinak mám doporučení: Lepší než okopírovat příspěvek a zareagovat na něj v dalším vlákně, je kliknout na » odpovědět « a psát. Z toho je pak patrné, na co reagujete, jednak je to ve vlákně pod tím, jednak se ten příspěvek zdůrazňuje zlatě a tak dále.
Máte-li nápad, jak to implementovat, aby to bylo každému jasné (ty zlaté příspěvky občas lidi matou), sem s ním, uvídám a časem to naprogramuju.
Autor: Vostál Petr Čas: 2016-02-08 13:09:46 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: VostalPetr v doméně seznam.cz
Máte-li nápad, jak to implementovat, aby to bylo každému jasné (ty zlaté příspěvky občas lidi matou), sem s ním, uvídám a časem to naprogramuju.
...............................................................................

Nevím jak kdo,
ale já třeba reaguji z celé reakce pouze na nějakou myšlenku,
jako třeba právě ted,
takže ideál by pro mě bylo, aby to bylo vidět podobně jako ted,
třeba tím, že ona věta bude v rámečku nebo jiným písmem apd.
Zatím jsem na to nepřišel, jak to spáchat, nežli takto tímto způsobem...

Pak jsem vlastně schopen reagovat i na různé myšlenky z různých reakcí od různých pisatelů,
tedy já jsem zvyklej, že to na co reaguji lze zašoupnout do zvláštního rámečku...
Autor: ewmgew Mgůlegmů (neregistrovaný) Čas: 2016-02-08 15:19:14 Titulek: Re: [↑]
Mýlíte se a to setsakramentsky. Čemuž se velmi divím, protože si pamatuji na jeden Váš článek, ve kterém jste psal, že velmi záleží i na míře svobody a že např. v ČR je svobody mnohem více než v KLDR a díkybohu za to. Toto je ten samý případ. Samozřejmě nejlepší by byla privatizace a 100% liberalizace trhu, avšak i privatizace se zachováním státní regulace by hodně pomohla. Zlevnila by jízdenky o třetinu až polovinu, protože DP nyní ztrácí ohromné peníze na nevýhodných tj. předražených a zbytečných zakázkách. Dále je v něm zaměstnávání klientistickým způsobem (zaměstnávání nikoli podle znalostí, ale podle známostí) a socialistická přezaměstnanost. Jak na kancelářských pozicích tak na těch nejnižších. Známý dělá inventury v DP a je vždycky šokován, když přijde do nějakého depa a třeba třetina nějakých opravářů a údržbářů tam chrápe a pětina tam v hloučku kecá a tohle třeba dvě třetiny jejich směny.
Autor: Urza Čas: 2016-02-08 15:33:36 Titulek: Re: [↑]
Web: https://www.urza.cz/ Mail: urza v doméně urza.cz
Na míře svobody pochopitelně záleží.
Ale jestli vlastní DP město, nebo soukromník S MONOPOLEM (!!), pak je to asi úplně jedno.
Já naprosto souhlasím s tím, že svoboda může mít určitou míru.
Jen prostě v momentě, kdy stát někomu dává monopol a dotace, tak je jedno, zda sobě, nebo soukromníkovi; důvody, proč jsou soukromé firmy efektivnější než státní, spočívají v tom, že mají konkurenci, že nejsou dotovány a tak dále.... neplatí-li to, pak vlastně lepší nejsou.
Autor: iztitzokrzorzr (neregistrovaný) Čas: 2016-02-08 15:59:56 Titulek: Re: [↑]
Ano. Já jsem však vysvětlil, že v případě privatizace by ty ztráty v hospodaření (nevýhodné a předražené zakázky a přezaměstnanost) byly aspoň podstatně menší.
Autor: Urza Čas: 2016-02-08 16:11:35 Titulek: Re: [↑]
Web: https://www.urza.cz/ Mail: urza v doméně urza.cz
Papírově možná ano, ale z hlediska člověka "zvenku" je to úplně jedno; změnilo by se jen to, kdo a za jakých podmínek si ty špinavé prachy odnese.
Holt by tolik nerozkrádali řadoví zaměstnanci a nebyl by tam takový bordel, protože ty peníze chce majitel pro sebe.
Ničemu by to ale nepomohlo, protože by to stejně byl státem dotovaný monopol, akorát by ty zdroje nerozkrádalo X řadových zaměstnanců, ale jeden (či několik) majitelů (rozkrádání tomu říkám kvůli tomu monopolu a daním).
Tím nijak nerozporuji, že svoboda není binární stav, ale má i svou míru, ani netvrdím, že trh není efektivnější než centrální plánování; jen říkám, že případ, kdy podnik vlastní soukromník, ale má od státu monopol a dotace, se reálně pro zákazníky neliší od toho, když jej vlastní stát.
Nestačí jen stále říkat, že soukromé vlastnictví je lepší než státní; je třeba také vědět z jakých důvodů.... a když to stát zařídí tak, že ty důvody pominou, je to nakonec irelevantní.
Aby bylo jasno, ani náhodou netvrdím, že malý krok ke svobodě je k ničemu; rozhodně ne, jsem pro každý malý krůček. Jen tohle dle mého názoru prostě není ani malý krůček, to na situaci nic nemění, je to úplně stejná zlodějina, liší se to jen tím, komu skončí ty peníze v kapse.
Můžete se podívat, jak vypadají dráhy (vlaky) v Německu; tam se to jakože "zprivatizovalo" a všichni to berou jako důkaz toho, že přivatizace nefunguje, protože soukromník poskytuje služby ještě horší než předtím stát (respektive kvalita je úplně stejně mizerná, akorát to stojí víc peněz).
Jenže privatizovat stylem, že se formálně změní vlastník, ale zůstane monopol, dotace z daní, regulace a tak dále, to není vůbec k ničemu.
Autor: Vlach (neregistrovaný) Čas: 2016-02-08 18:11:18 Titulek: Re: [↑]
Je to tak,jak pise Urza.Nejhorsi situace je kockopes-velka spolecna pokladna a ctyrleta temer neomezena moc vyrecnych poskoku a zaroven soukrome firmy(mesto je jen stat ve state).Proto jsem fandil Klausove co nejrychlejsi privatizaci a temer komukoliv,hlavne aby to nedohnali pravnici.Bohuzel se to diky ruznym lidovcum(rodinne stribro),babisum a dobroserum podarilo zarazit presne na pul ceste-v kockopsu(napr mocny stat usije idealni podminky pro SOUKROME vyrobce "obnovitelne"energie!)
V teto souvislosti-jaky je vas nazor na "bankovni socialismus",hosi?
Autor: Urza Čas: 2016-02-08 18:45:50 Titulek: Re: [↑]
Web: https://www.urza.cz/ Mail: urza v doméně urza.cz
Ne, já si zas myslím, že "polovina cesty" je rozhodně lepší než nic, o tom mnedle žádná.
Na druhou stranu regulovaný "soukromý" podnik s monopolem a dotacemi nepovžuji za "polovinu cesty", to je prostě vlastně kus státu, jen vlastněn nekým konkrétním.
Autor: Vostál Petr Čas: 2016-02-08 19:31:38 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: VostalPetr v doméně seznam.cz
V teto souvislosti-jaky je vas nazor na "bankovni socialismus",hosi?
...................................................................

Já jsem bez názoru, nebot nevím co to je....
Autor: Roman Čas: 2016-02-09 14:31:09 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: roman.hocke v doméně gmail.com
Já bych k tomu ještě dodal, že zvýraznění příspěvku při hoveru je fajn, ale například já čtu zdejší články většinou na mobilu a tam si samozřejmě hover neudělám. A pokud je vlákno dlouhé, "nadřazený" koment se hledá blbě a pak se ještě blběji znovu hledá ta reakce.

Co s tím? Představuju si, že bych si každý koment mohl kliknutím "sbalit" do jediného řádku (datum, autor), čímž by mi již přečtené komentáře "nepřekážely" a snadněji bych si dohledal a rozbalil odkazovaný koment (jen po dobu co jsem na stránce). To se mi to fantazíruje, když se s tím nemusím sám psát, co? :-)
Autor: Urza Čas: 2016-02-09 14:38:25 Titulek: Re: [↑]
Web: https://www.urza.cz/ Mail: urza v doméně urza.cz
Myslíte tím, že byste ho sbalil jen na tu chvíli, nebo že by měl vydržet sbalený už pak napořád?
Autor: Roman Čas: 2016-02-09 15:44:03 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: roman.hocke v doméně gmail.com
Mně osobně by ke štěstí stačilo jen na tu chvíli.
Autor: Urza Čas: 2016-02-09 17:09:56 Titulek: Re: [↑]
Web: https://www.urza.cz/ Mail: urza v doméně urza.cz
Tedy do znovunačtení stránky?
To by nemuselo být tak těžké.... uvidím, až na tom budu pracovat (což jsou řádově měsíce, teď tvořím jiný libertariánský web).
Autor: antiurza (neregistrovaný) Čas: 2016-02-08 12:13:24 Titulek: Re: [↑]
Co jinyho mam cekat za odpoved na antibabisovskem webu.
Autor: Vostál Petr Čas: 2016-02-08 13:04:32 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: VostalPetr v doméně seznam.cz
No já budu klidně s vámi držet palce Babišovi aby se mu dařilo,
ale věřte mně, že za těch pár let svýho života jsem viděl už docela hodně mesiášů,
včetně těch komunistických,
a slyšel spoustu krásných slovíček,
a pak se za čas ukázalo,
že to tak slavný nebylo,
jen si vemte soudruha Stalina,
celej národ plakal a pak vylezlo na povrch co byl vlastně zač a sláva se nekonala...


Tak asi tak nějak...
Autor: Vlach (neregistrovaný) Čas: 2016-02-08 14:43:51 Titulek: Re: [↑]
A uz koncim,jen abychom tady nebyli pozadu jako ct:http://neviditelnypes.lidovky.cz/media-jako-za-bolsevika-07u-/p_spolecnost.aspx?c=A160206_214948_p_spolecnost_wag
Autor: Urza Čas: 2016-02-08 16:03:57 Titulek: Re: [↑]
Web: https://www.urza.cz/ Mail: urza v doméně urza.cz
O tom jsem hodně slyšel, škoda, že jsem tam nebyl, abych si mohl udělat lepší obrázek; občas se na podobné akce chodím dívat, protože nevěřím reportáži, kterou si nenapíšu sám, například tuhle:
http://dfens-cz.com/den-tri-demonstraci/
Autor: Vostál Petr Čas: 2016-02-08 17:12:16 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: VostalPetr v doméně seznam.cz
Mě tedy demonstrace moc nebavěj,
párkrát jsem se byl podívat ještě za komoušů,
ale když začala listopadová revoluce, tak na to jsem kašlal abych se někde v mizerným počasí tísnil v davu nadšených pošuků a zpíval hymnu...

A v létě je zase škoda hezkýho počasí...
Autor: Urza Čas: 2016-02-08 17:13:41 Titulek: Re: [↑]
Web: https://www.urza.cz/ Mail: urza v doméně urza.cz
Ani mě ne, shledávám je hloupými a demonstrovat nechodím (ani když s myšlenkou souhlasím).
Čas od času se ale chodím dívat, jak demonstrují jiní, protože se pak o tom v médiích leccos dozvím a nevím, čemu věřit, pokud tam sám nejsem.
Autor: Vostál Petr Čas: 2016-02-08 17:56:24 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: VostalPetr v doméně seznam.cz
No jo,
ale já media moc neposlouchám
a když něco vyslechnu tak to stejně za chvíli zapomenu,
vono se furt něco děje a mně by z toho za chvíli praskla hlava...

Media to je něco podobnýho jako maželka po dvaceti letech,
furt vám sděluje nějaký novinky,
ale kdo by si to pamatoval...
Autor: Urza Čas: 2016-02-08 17:57:12 Titulek: Re: [↑]
Web: https://www.urza.cz/ Mail: urza v doméně urza.cz
No, ale když chci vědět, co se děje, tak se na ně kritickým okem podívám xD
logo Urza.cz
kapky