Autor: Ondrášeček
Čas: 2020-11-24 00:00:02
Platónova loď
Filozof Platón byl kritikem demokracie, její nedostatky ukazoval na metafoře k lodi. Pokud bychom chtěli rozhodnout o tom, kdo bude řídit loď, bude logičtější do jejího čela dát vyškoleného kormidelníka než někoho, o kom většina zrovna rozhodne, že ji má řídit. Toto připodobnění považuji za důležitý kulturní základ kritického uvažování o demokracii – byť s ním nakonec nesouhlasím.
Pokud se totiž podíváme na Platónovu metaforu, vidíme jasnou roli, kterou kormidelník zastává – ovládá loď směřující do cíle. Pokud se však podíváme na stát, jak ho známe, zjistíme, že podstata toho, co vykonává, je nesmírně komplikovaná, a mnohdy i ambivalentní – prosperitu se snaží zajistit tím, že jí určitou část pohlcuje na nepotřebných službách. Neexistuje nadčlověk ani skupina lidí, kteří by byli schopni všechna odvětví, která řídí stát, řídit optimálně pro lid a z jednoho mocenského centra – stejně tak není nikdo, kdo by ubráním celkového bohatství byl schopen ho zázračně navýšit. Hledat kormidelníka státu je podle mě podobně absurdní jako hledat toho nejlepšího možného řidiče do auta, kterému chybí kola – lepší je to auto vůbec nepoužívat. Domnívám se, že důvodem, proč je demokracie většinou lepší než Platónem propagovaná vláda filozofů, není z důvodu lepších vládců, nýbrž z důvodu, že tito vládci jsou ve své nesmyslné vládě regulováni různorodými požadavky většinové společnosti, takže je jejich moc působení alespoň omezená.
Pokud se totiž podíváme na Platónovu metaforu, vidíme jasnou roli, kterou kormidelník zastává – ovládá loď směřující do cíle. Pokud se však podíváme na stát, jak ho známe, zjistíme, že podstata toho, co vykonává, je nesmírně komplikovaná, a mnohdy i ambivalentní – prosperitu se snaží zajistit tím, že jí určitou část pohlcuje na nepotřebných službách. Neexistuje nadčlověk ani skupina lidí, kteří by byli schopni všechna odvětví, která řídí stát, řídit optimálně pro lid a z jednoho mocenského centra – stejně tak není nikdo, kdo by ubráním celkového bohatství byl schopen ho zázračně navýšit. Hledat kormidelníka státu je podle mě podobně absurdní jako hledat toho nejlepšího možného řidiče do auta, kterému chybí kola – lepší je to auto vůbec nepoužívat. Domnívám se, že důvodem, proč je demokracie většinou lepší než Platónem propagovaná vláda filozofů, není z důvodu lepších vládců, nýbrž z důvodu, že tito vládci jsou ve své nesmyslné vládě regulováni různorodými požadavky většinové společnosti, takže je jejich moc působení alespoň omezená.
Přečtení: 15149
Komentáře
Komentář 61027
Komentář 61029
Komentář 61030
Komentář 61034
A štát síce nie je dokonalý, ale lepší ako nič.
Komentář 61060
Komentář 61067
Tým nič som samozrejme nemyslel že v ankape budem na celej Zemi sám a okolo mňa prázdnota, ale ak sa vrátim ku Ondrášečkovmu prirovnaniu tak ku lodi bez kormidelníka. Aká je pravdepodobnosť že taká loď dopláve do správneho cieľa? A kto ste Vy aby ste nútil ľudí plaviť sa na lodi bez kormidelníka?
Komentář 61077
Komentář 61088
A k tomu večnému hejtovaniu proti centrálnemu plánovaniu: každá firma je centrálne riadená a niektoré nadnárodné korporácie sú väčšie než najmenšie štáty. Zásadný rozdiel je v tom že firma sa neriadi päťročnicami ako štát za komančov ale omnoho pružnejšie.
A teraz ste trafil na to prečo sú prirovnania zavádzajúce. Lebo každý si pod pojmom loď, pasažieri a kormidelník predstaví niečo iné a potom je z toho chaos.
Komentář 61158
Komentář 61061
Komentář 61066
Komentář 61078
Komentář 61092
A nedá sa ignorovať že jednotlivci dohromady tvoria spoločnosť.
Komentář 61094
Komentář 61095
Komentář 61157
Komentář 61159
Komentář 61162
Komentář 61055
Ač nemám problém vypisovat, co všechno je špatně – taková komplexní kritika má smysl – teď na to nemám náladu. Takže jen to podstatné a nové: Ondrův argument.
1) Pokud se totiž podíváme na Platónovu metaforu, vidíme jasnou roli, kterou kormidelník zastává – ovládá loď směřující do cíle.
- To podstatné je rozdíl mezi technickým a etickým problémem. O technických problémech se nehlasuje – ani v demokracii. O etických problémech naopak dává smysl hlasovat, proto se to v demokraciích dělá. Nehlasuje se o tom, jaká je hodnota čísla pí nebo jaká je hustota zlata. To jsou technické problémy, které jsou svěřovány odborníkům. Hlasuje se o tom, zda by měli potřební lidé mít právo na hmotnou pomoc od společnosti nebo zda by děti měly být chráněny před sexuálními potřebami dospělých. Je to rozdíl mezi "je" a "mělo by být", mezi technikou a etikou.
Na tomto rozdílu Urza postavil svou argumentaci proti Bobu Kartouzovi ve videu "Boj o demokracii". Takže opět mám pocit, že jsem jeden z mála, kdo tady Urzu sleduje nebo věnuje pozornost tomu, co říká…
Ondrův argument je naprosto špatně v tom, že v demokratických volbách se nerozhoduje o tom, jaký kormidelník má ovládat loď (technický problém), ale o tom, kam má loď plout (etický problém).
Komentář 61084
Komentář 61086