Autor: Roman
Čas: 2018-06-19 00:00:02
Poptávka po plastu?
O tom, že EU chce zakázat prodej různých druhů jednorázových plastových výrobků, slyšel asi každý. Volný trh přišel s alternativou už dávno (nádobí z bambusu, bioplastu, listí, celulózy…), chybí jen poptávka. Skutečná poptávka totiž neznamená: „Chci, aby EU zpokutovala, zbila a zavřela každého, kdo bude prodávat, co já nechci.“ To nemění motivaci zákazníka (kdyby chtěl bambusový příbor, dávno by ho měl). Vede to jen k obcházení a problémům, jak jsme mohli vidět třeba na prohibici v USA, aféře Dieselgate a dalších. Skutečná poptávka vychází z upřímného zájmu – vyjádřeného činem. Jdu a koupím. Bojkotuju. Přesvědčuju okolí, svého prodejce, jeho zákazníky. Je-li zájem upřímný, chybí motivace ho jakkoli obcházet. Není-li, nepohne s tím ani pár volů z EU. Volný trh svou část (jako obvykle) splnil. Teď je řada na lidech ukázat, zda opravdu chtějí.
Přečtení: 53694
Komentáře
Komentář 25286
Totiz - samozrejme, ze je poptavka po plastu. To je jasne. Ovsem mnohem zasadnejsi otazka je, PROC je po nem poptavka, kdyz je zcela nezpochybnitelne, ze velmi vyrazne poskozuje "zivotni prostredi".
Plasty maji takovou jednu vlastnost, totiz ze jsou schopne velmi skodit zivotnimu prostredi, ovsem NE NASEMU. Nejake flasky po prikopech fakt nejsou tak velky problem, aby kvuli tomu lide plasty prestaly pouzivat. No a nejake plastove ostrovy na mori, velikosti NASOBKU rozlohy nasi repuliky? Co oci nevidi, srdce neboli...Je to nekde daleko, netrapi nas (ani nikoho jineho) to...
Plasty jsou typicky priklad poskozovani prostredi, ktere by lide nechteli, kdyby to poskozovalo PRIMO JE, ale nevadi jim, ze to poskozuje nekoho jineho, respektive ono to TED AKTUALNE zrovna jeste nikoho moc neposkozuje, ale jak se to na tech morich nabaluje na sebe, tak to zarucene nekoho sakra poskozovat zacne.
Tedy problem s plasty je imho klasicky problem obecni pastviny. Vsichni vyuzivaji jejich pozitiva a neresi negativa, protoze NEMUSI.
Neco jako se drive neresilo, ze fabrika vypousti to ci ono do reky a tam pak byl jen sajrajt a nebyl tak zivot. Plasty jsou na tom velmi podobne a jako ta fabrika se chovame my vsichni, akorat to nikdo nemusi resit, tak to neresi. (Tim ted nikoho nehodnotim a nerikam mu, ze se me chovat jinak, to vubec, pouze konstatuji fakt)
Komentář 25287
Neni ten problem vyvolany uplne jinde a nezneuziva ho eurokomis klasicky k dalsimu priduseni ovcanstva, ktere k tomu nadsene souhlasne beci?
Komentář 25294
Komentář 25296
Zmenami drobnych parametru toho system se problem nevyresi, ale to lide, jako jses ty, odmitaji pripustit
Komentář 25301
Komentář 25302
Komentář 25305
jestli na podkladě přirozeného vývoje, tedy životních zkušeností a poznání,
nebo na podkladě nějaké ideologie a dobrých úmyslů, že takto to bude lepší,
já souhlasím s lidovou moudrostí, že cesta do pekla je dlážděná dobrými úmysly...
Komentář 25295
Co se tyce mnozstvi toho, co kazdy z nas vyprodukuje a skonci to NAPRIKLAD v mori - jiste jsou na tom jinni hure nez my (nez ja urcite), ale to neznamena, ze my mame nulu. Ne, kazdy z nas tomu "nejak" prispiva. Vice ci mene, to je jedno - neda se to prilis dobre kvantifikovat, protoze "obecni pastvina" a tedy s tim neni mozne nic delat (samozrejme do te doby, nez problem dopadne na nas vsechny, ale to uz bude docela dost pozde). Respektive se s tim da delat jedina mozna vec v soucasnem svete - politici zacnou regulovat a prikazovat a zakazovat. Coz je neco, co nechci, ale takto nechci miliony dalsich veci, co politici delaji, takze mam smulu.
(Samozrejme reseni, se kterym prijdou politici , bude pravdepodobne jedno z nejhorsich, jake jdou vymyslet, ale tak to holt dneska na svete chodi, no)
Komentář 25304
___
*pro účely naší diskuse redukujme problém na moře. Problém je zřejmě obecnější, ale IMHO lze ancapácké řešení velice snadno generalizovat.
Komentář 25306
protože pak to "vaše" bude jen nějakej plácek rozměrů hřiště,
a zbytek pak bude cizí, přičemž mezi vlastníky pak budou vznikat spory,
že ti z pevniny těm na moři poslali sousedům náký sračky..
Situace nebude o moc lepší nežli je ted,
už ted si planetu rozparcelovali státy, takže obzvláště anarchisti maj smůlu a mohou si ten svůj anarchistán založit leda tak na Měsíci...
Proto já neustále odkazuji k svobodě učení,
kde existuje určitá možnost poznání, jak to je s tím moje a cizí,
a s tím vlastnictvím těla od něhož se to odvíjí ( a to i v duchovní teorii)
Poznáním nemám na mysli výsledek nějakého názoru, ale prostě jen životní zkušenost...
Komentář 25307
Komentář 25308
pokud budete po tom svém hřištátku pobíhat s puškou v ruce a budete mně tvrdit, že jsem vstoupil na váš pomezemek, kde platí vaše pravidla
(taknějak podobně jako to činí státy)
tak to jsem si tedy vo moc nepolepšil,
akorát místo pomatených kolektivistů zde budou stejně (ba možná i hůře) pomatení individualisti...
Stát přece není něco, co tady zavedli martani, ale něco, co zde zavedli lidé,
takže to bude z louže pod vokap...
Komentář 25309
Já chápu, že mě někdo dost důrazným způsobem (klidně i holí nebo dokonce pomocí střelné zbraně) vyžene z louky, protože ji potřebuje pokosit a mít z ní seno pro hospodářská zvířata. A rozhodně nebude spokojen s pitomcem, který pro své nějaké duchovní představy mu tam tu trávu zplouhá. Je úplně jedno, jaký koncept bude kdo užívat ke té ploše téhle planety. Představa, že můžu po téhle planetě lozit kam se mi zlíbí je sice moc hezká, ale v praxi nerealizovatelná. Bez nějaké koncepce výhradního práva k užívání se prostě tento reálný svět neobejde. Jinak právě bude nehorázný zmatek.
Komentář 25310
....................................
Nehorázný zmatek zavedli komunisti tím, že uměle na lidi naočkovali že máme všichni všechno dohromady a protože to byla jen idologie, nikoliv zkušenost či poznání, tak z toho vylezl pravý opak, tedy že je to ničí...
Vždycky, když se něco zavede uměle tak je z toho sračka,
počínaje nějakou Ježíšovou láskou a konče těmi komouši,
včetně představy jenž stála na počátku zrodu kapitalismu, že kdo bude úspěšný tak se dostane do ráje, což mělo být měřítkem vší čistoty či božské přízně...
Já chápu, že mě někdo dost důrazným způsobem (klidně i holí nebo dokonce pomocí střelné zbraně) vyžene z louky, protože ji potřebuje pokosit a mít z ní seno pro hospodářská zvířata. A rozhodně nebude spokojen s pitomcem, který pro své nějaké duchovní představy mu tam tu trávu zplouhá.
..........................................................................
Jistě, ale pokud budu k tý louce přistupovat jako by to byla moje louka a jako bych já byl vámi, tak potom za tu louku budu mít úplně stejnou odpovědnost, jako máte vy sám, tak po tom nebudu dupat...
Ježíš se to pokoušel vysvětlit slovy (ale bez zkušenosti je to jen koncept na píču): Miluj bližního jako sebe sama...
jako koncept je to ovšem naprosto bezcenný...
Komentář 25313
Jo, tak teď jste mě přesvědčil. Stav, kdy každý ze 7 mld lidí bude ke všemu přistupovat právě tímto způsobem je naprosto reálný a je zcela racionální se tím zabývat.
:-)))
Nehorázný zmatek zavedli komunisti
Proč zrovna komunističtí vládcové? Jakýkoli vládce se podílel na zmatku a bezpráví.
Vždycky, když se něco zavede uměle tak je z toho sračka
Proč mi to píšete? Já chci zavádět něco uměle? Nebo Vy znáte nějakého libertariána, který chce zavádět něco uměle? To nejde. Jakýkoli libertarián, který by chtěl uměle zavést bezstátí, by se tímto skutkem sám stal státem/vládcem. Tudíž pokud existuje takový člověk, který che zavést ancap uměle, není to libertarián a tedy ani ancapák.
Komentář 25314
:-)))
...........................................................................
Ale jo je,
proto taky píšu o svobodě učení,
to je prostě reálnější záležitost než anarchie,
kterou každý vodmítá zuby nehty...
protože to je na dlouhý lokte,
zatímco revoluce a krach jsou něčím, co je příliš rychlé a co ovce vyděsí a opět se pudově shluknou ve stádo
Nebo Vy znáte nějakého libertariána, který chce zavádět něco uměle?
....................................................................
Samozřejmě, například vás či Urzu,
uměle pro mě znamená jako že přijmete nějaký názor jenž se vám libí a ten dále rozvíjíte...
Přirozeně pak znamená, že je to životní zkušenost která nemá s vašimi názory či s tím že se vám něco líbí nic společného...
Prostě to vobjevíte jako vlastní poznání a ne jako něco, co vám někdo dodal a co se vám líbilo a zaujalo...
Komentář 25315
To víte sám, že je opět Vaše účelová a vědomá lež. Žádné jednání ani Urzovo ani moje nelze charakterizovat jako snahu o umělé zavedení ancapu.
uměle pro mě znamená jako že přijmete nějaký názor jenž se vám libí a ten dále rozvíjíte
Pokud Vy si vymyslíte nějaký důvod, proč Fiala začal studovat Rakouskou školu, tak nemám nejmenší důvod Vám to rozporovat. Protože u toho, když a proč jsem s tím začal, jste nebyl, musíte si vymyslet nějakou lež, abyste na mě jako něco měl.
Komentář 25317
já jsem taky četl co mě zajímalo stejně jako vy,
a stejně jako vy jsem přejímal názory z druhý ruky a jak vidíte, tak to používám i dnes, když tady píšu,
ale mezi přímou zkušeností a převzatými názory je prostě rozdíl,
i když samozřejmě i ta vaše přímá zkušenost nemusí bejt nutně to nejlepší,
ale je to poznání kterého se nečastní mysl, ted není to konceptuální...
Pokud Vy si vymyslíte nějaký důvod, proč Fiala začal studovat Rakouskou školu, tak nemám nejmenší důvod Vám to rozporovat.
........................................................................
To je jednoduché,
protože to vaše individuální nasměrování jste neměl možnost rozvinout ve svobodném učení, tak jste to prostě vzal voklikou přes studium...
Individuální nasměrování stále zůstává, jen je mírně deformovaný tou výchovou...
I v duchovnu se docela klade důraz na studium,
ale součastně s tím je řečeno, aby jste to vodložil
a dal prostor přirozenosti,
páč gram praxe (zkušenosti) je více než tuna teorie (názorů)
Komentář 25319
Pokud si vymýšlíte, že jednou z překážek je libertarián, tedy člověk, pro kterého je na prvním místě svoboda (a nějaký ancap, ancom nebo ancokoli je až druhotný), tak je to Váš problém a usvědčuje Vás z toho, že hlásáte vodu a pijete víno. A je zcela lhostejné, jak libertarián tu svobodu definuje. Ono mu totiž o především ni jde. Bez ohledu na slova. Bude-li respektovat druhého tvora/věc, protože vlastnictví nebo protože duchovno, tak to je úplně jedno, bude-li výsledkem neagrese. Vy i já máme stejný cíl - svobodu. Já k němu chci dojít nějakou cestou a Vy taky nějakou. Vy se neustále hádáte o tu cestu a neustále namítáte těm, kteří chtějí jít cestou vlastní, že Vám tu svou vnucují. Váš problém.
Komentář 25321
Cíl máte různý, jen pro něj používáte stejné slovo.
Komentář 25322
Komentář 25323
Komentář 25324
Komentář 25325
Komentář 25327
Komentář 25329
Komentář 25331
i v duchovní oblasti se povětšinou začíná tak, že máte nějaký opěrný bod,
jenž vám pomůže,
problém ovšem nastane tehdy, když se toho držíte zuby nehty,
to se pak stáváte serfařem na této vlně,
což je svoboda, jen to není zrovna ta nejvyšší úroven...
třeba Budha když popisoval ty svoje vnory, tak říká, že se mu povzneslo srdce, páč se vod něčeho osvobodil,
ale neulpěl na tom a pustil i tady toto, páč to viděl stále jako omezení...
Voni i etatisti usilují o svobodu tím způsobem, jenž odpovídá jejich vidění světa...
Komentář 25334
... pokud budu k tý louce přistupovat jako by to byla moje louka...
Je to poněkud zvláštní, ale budiž, možná tomu jen nerozumím. V každém případě důležité je, že výsledkem je to, že oba dva za střízliva a příčetna nebudeme tu louku ničit.
Komentář 25326
Komentář 25328
Komentář 25330
Komentář 25333
Komentář 25335
Je hezké, že dobrovolně budete dodržovat duševní vlastnictví. To ale nic nemění na tom, že pokud ho někdo nebude chtít dodržovat a bude proti němu kvůli tomu použito síly, tak to budete považovat za agresi a nesvobodu, je to tak?
Komentář 25338
Komentář 25339
Komentář 25340
Komentář 25341
Komentář 25343
A napíšu jednu důležitou věc. Já jsem LIBERTARIÁN. Především. Ancap je při většině debat se mnou zcela nepodstatný. O něm se má se mnou cenu bavit pouze v případě, že řešíme vyloženě ekonomické záležitosti. Jinak to je moje věc, jestli případně v jakých situacích bych vyhledával a využíval jaké interakce, která pro řešení např. vlastnických vztahů je naprosto nepodstatná.
Komentář 25344
Pak asi nemá smysl se s Vámi bavit, když nejste schopen definovat pojem, kterým se oháníte.
Komentář 25346
Komentář 25348
Komentář 25349
Komentář 25350
Nevšiml jsem si, že by v té definici byly nějaké výjimky.
Komentář 25352
Komentář 25353
Komentář 25354
Libertariánství není rigidní manuál. Je mi líto, ale klidně si myslete o libertariánství co chcete, já budu považovat člověka, který nezavře a nezamkne byt za idiota a nebudu považovat člověka, který takový byt vystěhuje za zloděje. Je to na vážkách a libertarián od libertariána může být názor odlišný (právě proto, že libertariánství NENÍ rigidní manuál). Ono totiž to zavření a zamčení dveří od bytu je znakem/znamením toho, že to co je za nimi, není volný statek. Bez toho opatření si totiž kdokoli MŮŽE myslet (a není to v rozporu s NAP), že původní majitel o ten byt a věci v něm už nestojí. V tomto stavu se na téhle planetě nachází mnoho a mnoho objektů a podle toho s nimi taky nakládají ti, kteří je objeví. Proto lidi dávají nějakým nezpochybnitelným a mnohdy obtížně překonatelným způsobem najevo, že na to něco nemá kdo "šahat".
Komentář 25355
Komentář 25356
Komentář 25357
Komentář 25359
Celé se to odvíjí od této Vaší otázky. Je zcela lhostejné, zdali duševní vlastnictví uznávám nebo ne. Ale dejme tomu, že pro tento případ ano. Pokud autor myšlenky nedá nějakým nezpochybnitelným a i obtížně překonatelným způsobem najevo (fíčura v programu, smlouva s vydavatelem, na kterou je odkaz v tiráži knihy, co já vím - to je starost majitele), že není srozuměn s tím, aby jeho nápad/dílo kdokoli volně užíval, tak je v situaci blba, který odešel do práce a nezavřel a nezamknul za sebou dveře od bytu. Potom je odpověď na Vaši otázku, alespoň za mou osobu: "Budu považovat použití síly proti uživateli takto nezabezpečeného vlastnictví za agresi, protože ten uživatel nebyl zjevným a nezpochybnitelným způsobem spraven o tom, že má něco respektovat".
"To totiž není tak jednoduché říct, že kdykoli, kdy někdo poruší vlastnická práva, tak proti němu lze automaticky použít sílu a nebude to agrese."
Tato věta je tudíž zcela v souladu s touto diskusí. Představovat si, že je možné respektovat vlastnická práva, aniž by vlastník dal najevo, že je vykonává a o jejich vykonávání výhradně jím stojí, je jednoduše blbost a je riziko, že takto pitomě pojatá vlastnická práva nebude nikdo respektovat. Bez ohledu na koncept vlastnických práv.
Komentář 25360
Komentář 25362
Komentář 25363
Komentář 25379
Komentář 25381
Komentář 25396
(A to jsem se ho chtel puvodne zastat, neb kdesi nedavno zminil svou momentalni churavost, tudiz od nej nelze cekat zazraky. Auto s vadnou ridici jednotkou taky nepojede lip, kdyz se mu k tomu jeste prehreje motor, zejo.
Nene, mozna soucit, to snad, ten si asi zaslouzi i takovy pablb, ale zastat se ho ci dokonce to nabubrele buranstvi a tupou goebbelsovko-bolsevickou retoriku omluvat? Meh, to jsem snad musel byt v horecce taky.)
Komentář 25312
kde existuje určitá možnost poznání, jak to je s tím moje a cizí,
a s tím vlastnictvím těla od něhož se to odvíjí ( a to i v duchovní teorii)
Poznáním nemám na mysli výsledek nějakého názoru, ale prostě jen životní zkušenost...
Stát přece není něco, co tady zavedli martani, ale něco, co zde zavedli lidé,
No a ten první odstavec já považuju za stejně k ničemu nevedoucí až směšný, jako snahu propagovat libertariánství/ancap a myslet si, že tím nebo oním způsobem dojdeme k nějakému výsledku. Státy se rozpadnou daleko dřív, než bycom mohli o ancapu nebo svobodě učení přesvědčit pouhých 10% z těch 20% produktivních ve společnosti. A ten zbytek 80% je beznadějný, protože je na státu životem závislý. Státy se rozpadají = benkrotují. Dělo se to tak v minulosti, děje se tak v současnosti a bude se tak dít i v budoucnu. Pokud jednoho krásného dne budou mít lidi k dispozici decentralizované způsoby interakcí, pak se teprve uvidí, nakolik stát je skutečně koncept, který zavedli lidi a nejde o zneužití těch centralizovaných způsobů interakcí.
Já jsem přesvědčen, že jednou zjistíme, že na Hradě sedí prezident, ve Strakovce premiér, v parlamentu poslanci, ale ve skutečnosti stát nebude fungovat. Že tu je vlastně bezvládí. Zhruba podobně, jako ve Vednezuele existuje celý ten moloch República Bolivariana de Venezuela, ale jednoduše nefunguje. Protože lidi používají pro Madura (a jakéhokoli vládce) neuchopitelné a v reálném čase nekontrolovatelné způsoby interakcí. Sice hubou melou něco o státu (Madurovi, který má něco zařídit), chodí volit stát (Madura, aby to zařídil), ale jak doopravdy stát poptávají je vidět na jejich jednání s vlastníma peněženkama. Nedají na stát ani zlámanou grešli. Já se domnívám, že takovýmto způsobem (postupný rozklad mocenských centrálních struktur a jejich postupné a posléze definitivní nahrazení nějakými decentralizovanými možnostmi) nastane bezstátní společnost spíš, než propagací. A v tom okamžiku může kdokoli začít na vlastní triko a s důsledky, které dopadnou právě na něj realizovat cokoli se mu zamane.
Komentář 25290
.........................................................................
Z toho vidíte,
že svobodný trh není všemocný,
že je to jen určitý díl či část "svobody"
a ten dokonce může působit i proti svobodě jako celku...
Uděláte-li na počátku chybu, pak už ji děláte stále,
a jen se různými (povětšinou opět chybnými kroky) snažíte onu chybu odstranovat, já tomu říkám přelakovávat hovno na růžovo...
A nebo si prostě tý chyby vůbec nevšímáte, páč jako by se vás to netýká
(jak jest psáno v předchozích reakcích)
A nakonec, lze říci, že bezezbytku platí (jak je psáno v předchozí reakci) že :
Neni ten problem vyvolany uplne jinde a nezneuziva ho eurokomis klasicky k dalsimu priduseni ovcanstva, ktere k tomu nadsene souhlasne beci?
Dle mého názoru je ten problém vyvolaný výchovou a školstvím,
tím, že je potláčena svoboda učení...
(Tím samozřejmě nemám na mysli, že by se měla učit náká ekologie, ale že by se měl umožnit vývoj člověka bez nějakého potláčení a umělého nasměrovování tak jak si přeje společnost)
Komentář 25292
že svobodný trh není všemocný
To tady všichni (ancapáci) dávno víme.
Komentář 25298
ted už jenom se vypořádat s tím pocitem "moje" a "cizí"
jemuž nevím proč říkáte přirozené právo...
Komentář 25299
Komentář 25303
ale potom nechápu, že nevíte že náký to vlastnictví je postavený jen na pocitu "moje"
a blbnete kvůli tomu, jak kdyby to bylo něco fakt existujícího,
zatímco to je jen pouhá představa,
asi tak skutečná jako pohádka vo Červený Karkulce...
Ale to neva, já pohádky rád...
Komentář 25337
Komentář 25347
i já se ztotožnuji s vlastnictvím těla a pocitem "moje",
kdyby tomu tak nebylo, nebyl by důvod sem psát,
protože když se přestanete ztotožnovat s tělem a pocity a myšlenkami,
tak prostě dáváte věcem volný průchod
což znamená že neopravujete sebevětší blbost,
já prozatím ještě stále ještě diskutuji s těmi, který zajímá svoboda,
takže nejsem nějakej vosvícenej svatej co se jen nablble usmívá...
Komentář 25342
Já jsem zvědav, zda se někdy dozvím na základě čeho, chce někdo usuzovat, že ten nebo onen pozemek je jeho. Pokud bych připustil, že k vlastnění stačí zábor, pak by přece žádnej ankap neměl mít problém s tím, že území státu je zabráno státem a platí na něm státní pravidla. Jo, on ten stát se toho zmocnil nějakým násilím? No ale v ankapu by tomu bylo velmi pravděpodobně úplně stejně. Ten nejmocnější by si zabral, co by potřeboval. Soukromé soudy by mu v tom zabránily? To je přece naivní myšlenka. Soukromé soudy by celkem přirozeně stranily tomu, kdo by přinášel nejvyšší zisk. Tak přece funguje svobodný trh.
Komentář 25345
Komentář 25351
že se od jakési stát(d)ní pseudojednoty posunete k individualismu,
protože ted si s tím musíte poradit sám a nemáte se kam schovat do nějakého stáda, prostě začala škola života - svoboda učení,
ale to co jste si s sebou přinesl, to jsou ty stádní návyky,
takže prostě nyní máte svůj stát a začínáte taknějak podobně jako to znáte vod toho státu, jinak to prostě nejde...
Prostě začnete s tím "moje", jen jste stále ovce co se pouze osvobodila vod stáda...
A to je rozhodně lepší než nějaké dělení toho vlastnictví jak bylo na tom videu prezentováno od toho moderátora,
to co potřebujete není teorie ale praxe egoismu, s tím musíte začít,
pěkně vod začátku...