Autor: Ondrášeček
Čas: 2020-10-30 00:00:02
Povinný teror
Představte si, že jste malí a bezmocní a že Vás mnohem větší a chytřejší lidé přinutí čtvrtinu dne trávit v místnosti, kde musíte věnovat pozornost specifickým činnostem, jinak jste vystaveni psychickému teroru. Doma musíte svůj volný čas věnovat tomu, abyste tam nebyli za vyvrhele a aby k Vám ti, ve které jste vždy měli největší důvěru, měli alespoň špetku úcty. Tohle se opakuje dennodenně a před Vámi je nepředstavitelné množství času, který tam budete muset strávit. Později si už ani neumíte představit život mimo tuto instituci. Pokud si stěžujete, Vaši ochranitelé se tomu zasmějou a řeknou, že to oproti jejich práci nic není, nebo uvedou, že si na to musíte zvyknout, jako si zvykli oni. Proto začnete pomalu i Vy svou frustraci zlehčovat, smát se jí, nebo dokonce tvrdit, že trávit tam čas je z důvodu XY správné. U majority se tento cyklus opakuje u potomků… Uvedenému popisu se dnes blíží škola. Nechci generalizovat, znám výjimečné kantory, těm se však spíše podařilo esenci škol změnit.
Není to podle mě pouze institucionální problém. Myslím, že se jedná o celospolečenský problém – je to problém rodičů zpochybňujících pocity svých dětí i chyba okolí, které zajímá, co mají děti za známky, místo zájmu o reálné vzdělání. Bohužel, i ti uvědomělejší a citlivější, kteří často bojují proti různým formám diskriminace, tento útlak ve výsledku naprosto přehlížejí. Myslím, že bychom si měli konečně uvědomit, že chceme-li rovnoprávnost, musíme skončit s terorizováním těch nejzranitelnějších (na kterém skutečně participuje skoro každý) našimi absurdními a nedobrovolnými požadavky.
Není to podle mě pouze institucionální problém. Myslím, že se jedná o celospolečenský problém – je to problém rodičů zpochybňujících pocity svých dětí i chyba okolí, které zajímá, co mají děti za známky, místo zájmu o reálné vzdělání. Bohužel, i ti uvědomělejší a citlivější, kteří často bojují proti různým formám diskriminace, tento útlak ve výsledku naprosto přehlížejí. Myslím, že bychom si měli konečně uvědomit, že chceme-li rovnoprávnost, musíme skončit s terorizováním těch nejzranitelnějších (na kterém skutečně participuje skoro každý) našimi absurdními a nedobrovolnými požadavky.
Přečtení: 28884
Komentáře
Komentář 60204
Tímto se nijak nestavím za současné školství, které je mimořádně odporným výplodem státní moci, nicméně rodiče mají plné právo požadovat, aby dítě během vzdělávání podstupovalo nepříjemné zkušenosti, tedy aby trénovalo svou vůli, a to dle svého uvážení. Vůle je schopnost přijmout realitu a přizpůsobit se jí.
Komentář 60205
Hezky o vztahu dětí a dospělých mluví lidí kolem svobody učení, paní Nováčková, Pjér la Šéz. Dospělý je za dítě zodpovědný a je zkušenější, takže když venku mrzne, narazí mu na hlavu kulicha. Nebo ho aspoň vezme s sebou, až dítě zjistí, že je mu zima na hlavu.
Ale to přeci neznamená, že má dítě práva bez povinností a že ho dospělý bude nutit nosit kulicha všude, protože by se mu dovednost nosit kulicha mohla někdy hodit (což je typický příklad školství)...
https://www.facebook.com/detijsoutakylidi/posts/215284316607234
Komentář 60206
Komentář 60215
Arbitrem toho, kdy a jak má dítě nosit čepici je jeho pečující osoba obvykle rodič. Vám se může jeho přístup nepozdávat, můžete to i vyjadřovat, ale nemůžete se nad rodiče povyšovat, konec konců nenesete jeho odpovědnost. To byste byl jako ten stát.
Komentář 60226
Ano, myslím, že na to rodiče právo mají - byť bych taky řekl, že je v jejich zájmu, aby jejich dítě bylo hlavně v pozitivním a inspirativním prostředí, ne v tomto, jak říkáte, odporném výplodu státní moci. Ale pokud se třeba to dvanáctileté dítě rozhodne, že chce žít samo na sebe, je podle mě vyloženě neetické, když po něm rodiče chtějí přizpůsobit se.
Komentář 60234
Komentář 60254
Komentář 60256
V konceptu vydobývání vidím problém - tenhle termín podle mě předpokládá jakýsi konflikt, který by měl být nahrazen domluvou a porozuměním mezi rodičem a dítětem. Mohu přece mít právo, byť si ho nevydobývám, ne? Pokud jsem se svými rodiči domluven, že budou rozhodovat o mém životě, neznamená to, že dané právo nemám. Jistě - ale stejně tak můžeme říct, že i práva dospělých jsou jenom konstrukt, který existuje v naší hlavě. Jde nakonec o to, že podle mě je z hlediska zdravého fungování vztahů mnohem lepší nahlížet na dítě jako někoho, kdo se s právy rodí - z Vašeho modelu by totiž vyplývalo, že dítě je v podstatě otrok rodiče, dokud se z otroctví nevysvobodí, s čímž ale nesouhlasím. Dítě by podle mě z logiky věci mělo mít možnost kdykoli odejít od rodičů a osamostatnit se - a co jej drží s rodiči, je podle mě to, že je pro něj vztah výhodný, a ne to, že vůči nim má jakousi povinnost.
Komentář 60260
Vaše myšlenky na toto téma jsou dílem idealistické a dílem naivní. Děti nejsou schopné (více či méně) kalkulace, protože oplývají magickým myšlením a jejich svět tudíž není zcela totožný s realitou. Účelná kalkulace je možná pouze ve světě příčin a následků.
Konflikt mezi dítětem a rodičem do určité míry probíhá neustále a je právě o tom, co píšete. Dítě typicky něco chce, ale rodič to nechce nebo za nějakých podmínek. Z toho může vzniknout kšeft nebo konflikt případně může být jeden druhým zmanipulován. Ujišťuji vás, že konflikty občas dle nátury zúčastněných vznikají a jsou dokonce z psychologického hlediska žádoucí. Úzce to souvisí s vymezováním hranic.
Ps: děti mám čtyři z toho jedno zletilé a vcelku úspěšné, čili výchovných zkušeností jako rodič mám dost.
Komentář 60261
To jsem nevztahoval na Vás - to možná byla neobratná formulace, omlouvám se. Pouze jsem poukazoval na to, že je důležité dítěti říci i nevýhody toho, když za sebe převezme odpovědnost. Reagoval jsem tím na tohle: "Bohužel zásadní a klíčovou součástí výchovy je, že děti se snaží převzít svá práva[.] [...] Je na rodičích, aby správně odhadli, kdy je jejich potomek schopen zhostit se obého."
To totiž je pravdivé za předpokladu, že dítě se obecně snaží získat svá práva; zde podle mě implicitně leží myšlenka, že dítě vůbec nevidí nevýhodu, jakou nabytí nějakého práva obnáší, a že vidí pouze jeho výhody. Což ale nějakým způsobem se s konceptem svého práva asi muselo seznámit od rodiče, ne? Pokud mu to rodič popíše tak, že sice bude mít větší svobodu, ale bude mít méně času na to si hrát apod., co si asi tak vybere? Já tvrdím, že to dítě o to často ani neusiluje, protože získání práv pro něj v danou vývojovou fázi nemá vůbec žádný smysl. To, že mu tyhle věci rodič dobře vysvětlí, navíc podle mě může mít dost zásadní vliv v tom, aby se o něco takového vůbec pokoušelo, proto jsem to zmínil. A i kdyby to právo získalo, brzy by se ukázalo, že stejně není schopno jej realizovat. Proto mi ani nedává smysl do toho zapojovat ještě další koncept nevolnictví, který ten vztah spíše komplikuje.
Jistě - ale právě z důvodu, že děti většinou nejsou schopné moc velké kalkulace, tak ani o daná práva nejsou schopny usilovat. Nebo jsou, ale brzy jim to zase sejde z mysli a budou chtít, aby se o ně rodiče starali. Nebo se proti tomu, že rodiče delegují jejich práva, alespoň nebudou vyjadřovat... Ta situace, o níž mluvím já, je taková, v níž dítě, které již patrně je schopné určité kalkulace, si na svém rozhodnutí trvá a má i určitý plán, jak svoje právo chce převést do praxe. Zde už je podle mě problematické vymezení pojmu dítě-dospělý. Já si třeba myslím, že svět dítěte není zcela totožný s realitou - jenže to svět nás všech. Všichni jsme vlastně iracionální tvorové, kteří mají jen omezenou míru predikce toho, co přijde. V tomhle mi tento způsob uvažování přijde nebezpečný - v podstatě kohokoli můžeme označit za nesvéprávného, pokud začneme tvrdit, že patří mezi ty, kdo mají jen omezenou míru kalkulace. Proto si nakonec myslím, že je nejlepší podobnou vývojovou hranici vůbec nedělat a soudit případ od případu. A existují případy, kdy i relativně mladé, intelektově nadané, dítě má určitý plán pro svůj život a nenechá si ho rozmluvit od rodičů ani od okolí a trvá na jeho realizaci, je klidně ochotno odříznout všechnu podporu od původních rodičů. V takovém případě si myslím, že je skutečně nemorální, aby systém, rodiče nebo kdokoli toto "dítě" vyloženě nutil se podvolit. A to je přesně v rozporu s povinnou školní docházkou.
Rozumím, ale pak si myslím, že se bavíme především o tvoření kompromisů. Vztahy obecně jsou o tom, že každý se něčeho vzdáme, ale získáme tím něco většího a oba z toho nakonec benefitujeme - v tom ale nevidím žádný konflikt, v tom vidím vyjednávání. Zde je velký rozdíl mezi tím, zda dítě něco chce od rodiče (což je vyjednávání), nebo zda se dítě pouze snaží osamostatnit a rodič mu v tom násilím brání (což už je to dobývání se práva). První případ mi přijde jako legitimní a druhý případ už vnímám jako nemorální jednání rodiče. Ani si nedovoluji zpochybňovat Vaše výchovné zkušenosti - osobně zpochybňuji pouze myšlenky, které mi zde prezentujete a které si myslím, že ani v některých případech ani nejsou v rozporu s mými myšlenkami (leč to tak prezentujete).
Komentář 60209
Vyrostou z nich lidé s vyvinutým kritickým myšlením a duchem svobody :D
Komentář 60227
Komentář 60230
Komentář 60231
Komentář 60267
Komentář 60268
Komentář 60235
Komentář 60210
Komentář 60212
Komentář 60246
Komentář 60249
Komentář 60262
Komentář 60265
Komentář 60270
Komentář 60271
Komentář 60272
Komentář 60222
Vzdělání? To si představují lidi různě, výsledky povinné školní docházky tam ne vždy spadají...
Sociální interakce? Probíhají tam v zásadě dvojí. Buď podřízený stav vůči pedagogovi, kterého musíte poslouchat za odměnu/trest, nebo věkově jednolitá skupina spolužáků sedící celý den na zadku... To je super podhoubí pro šikanu, ale ne moc pro rozvoj sociálních dovedností...
Přečtěte si Summerhill, pro mě to bylo hodně velké prozření :-)
https://www.peoplecomm.cz/kniha-summerhill
Komentář 60247
V tom že vzdela nie si rôzni ľudia predstavujú rôzne s Vami súhlasím, ja si pod pojmom vzdelanie určite nepredstavujem že by som mal deťom vymývať mozgy ankapistickou propagandou.
A čo sa týka tých sociálnych interakcií, Vy ste sa so žiadnym spolužiakom/spolužiačkou neskamarátil?
Komentář 60289
Komentář 60296
Komentář 60300
Komentář 60301
Komentář 60228
Komentář 60229
Komentář 60504
https://svobodnedeti.cz/
Komentář 79020
Paní Nováčková v traileru hezky říká, že vnitřně řízené vzdělávání je pro všechny děti, ale ne pro všechny rodiče. Dále to pokračuje dobrou připomínkou paní Řeřichové, že ti dospělí, kteří s dětmi sebeřízené vzdělávání realizují, na sebe berou zodpovědnost. S tím tedy souhlasím, pokud bych s dětmi toto provozovala, tak bych cítila zodpovědnost velmi silně, je to vlastně práce na plný úvazek, takže bych byla zároveň velmi frustrována, že nemám dost času na svou práci a své záliby a navíc by nás někdo musel sponzorovat... takže zodpovědnost by z dítěte přešla na několik lidí okolo. I tak by bylo mojí povinností s dítětem navštěvovat nějaký dětský kolektiv, kde by mělo dítě pravidelný kontakt s vrstevníky a mohlo rozvíjet sociální dovednosti a navazovat přátelství.
Na jiném místě tohoto krátkého traileru říká paní Janíková, že "děti mají být zodpovědné za svůj život a mají nést následky za své rozhodnutí"... je tam malinko diskrepance... Bylo by dost nefér od rodičů, chtít po dítěti, aby neslo od útlého věku veškerou zodpovědnost - i za taková rozhodnutí, jejichž následky ještě nedokáže předvídat... Kdybych tomu jako rodič přihlížela, tak bych měla velmi špatný pocit i výčitky svědomí...