Autor: Ondrášeček
Čas: 2020-11-18 00:00:02
Proč potřebujeme stát
Tak jsem si procházel staré sešity ze školy, když vtom jsem narazil na docela hezký příklad státní propagandy u malých dětí. Jedná se o sešit občanské výchovy z páté třídy ZŠ. Snad se Vám, milí čtenáři Stok, bude líbit. Zde je co nejpřesnější podoba poznámky: Lidé si vytvořili stát proto, aby zajistil to, co je potřebné pro všechny. Stát lidi chrání a pomáhá jim. Proto stát potřebuje mít moc. Stát je společenstvím lidí, kteří žijí trvale na určitém území a mají své zákony. Náš stát se stará o Čechy, Moravu a Slezsko a jejich obyvatele, nazývá se Česká republika.
Přečtení: 37540
Komentáře
Komentář 60771
2. Připadá mi to jako výpisek z nadprůměrně kvalitní učebnice. Je tam všechno, co potřebuje páťák vědět o státu. Což je hlavně znát denotát slova "stát". Pak tam je ještě základní legitimace státu, souvislost státu a moci, jméno státu, ve kterém páťák žije, a jména jeho částí. Nic víc páťák nepotřebuje vědět. Politiku ještě pochopit nemůže.
3. Takže anarchokapitalisté nejenže nevědí (nebo "nevědí"), co je totalita; nevědí (nebo "nevědí") i co je propaganda. Kde tam vidíte "zveličování věci s úmyslem oklamat"?
4. Ostatně každá věta platí v plném rozsahu i pro ankap.
Komentář 60775
.........................................................
V podstatě v každé větě, lidé si žádný stát nevytvořili, to jen mafie se přejmenovala na vládnoucí třídu.
Stát lidi chrání a pomáhá jim i kdyby vo to lidé nestáli tak jim to vnutí násilím
Nejlepší je ta věta že proto stát potřebuje mít moc, aby mohl lidi chránit i před sebou samými
Stát není společenství lidí žijícím na určitém území, to je národ
Komentář 60799
Komentář 60783
Komentář 60801
Takže lépe a stručněji: Stát je geografické území vymezené státními hranicemi, na němž platí zákony, jejichž dodržování stát vymáhá.
Komentář 60802
Komentář 60814
Komentář 60819
Komentář 60827
Komentář 60904
- 1. Víte, že to není definice, doufám? To jen pro pořádek. 2. Předpokládám, že stále platí, že ankap není stát. Podle této koncepce by ale bezpečnostní agentury v ankapu byly státem (a ankap by tudíž byl státem v druhém významu slova "stát"). Ovládají území a lidi na něm žijící, používají k tomu sílu. Jediný rozdíl je v nepřítomnosti zákonů. To je ten rozdíl mezi státem a ankapem? Že v ankapu nebudou zákony? Když proti sobě stavíte stát a ankap, myslíte tím "společnost ovládanou organizací řídící se zákony" a "společnost ovládanou organizací neřídící se zákony"?
Komentář 60784
jak to myslíte, že ankapáci neumí definovat stát?
Komentář 60789
Komentář 60796
Komentář 60798
nepomůže, ba naopak hází ,jak vy slováci hezky říkáte, polena pod kolena každým dalším zákonem a regulací
stát mě nikdy před ničím neochránil (naopak jsem byl x krát perzekuován policií za nic)
o poskytování služeb jsem nic nepsal ale budiž: stát nám nějaký jeho služby nutí, to je pravda, ovšem v pochybný
kvalitě a za cenu kterou si sám určí
je to pouze subjektivní ale myslím že v tom nebudu sám
a než začnete psát že stát nás chrání před vnějším nepřítelem vojskem a že pomáhá důchodcům atd. tak si zkuste uvědomit co za touhle "pomocí" stojí
Komentář 60813
S tým hádzaním polien je to tiež otázne, pravda je že napríklad trestný zákonník hádže polená pod nohy zločincom, alebo dopravné predpisy hádžu polená pod nohy cestným pirátom čo si mýlia cestu z pretekárskou traťou. Ale prečo by mi také regulácie mali vadiť? A myslíte si že súkromný vlastník cesty by dopravu nijako nereguloval? Okrem inkasovania nemalého mýta :-(.
A čo teda podľa Vás stojí za pomocou dôchodcom, deťom a iným na štátnu pomoc odkázaným obyvateľom?
Komentář 60818
jinak si nemyslím že pomoc důchodcům je to když jim v produktivním věku berete co si vydělají a na důchod jim dáte almužnu
nemyslím si že pomoc dětem je jejich zadlužování a tak nějak všeobecně si nemyslím že pomoc = nejdřív někomu něco sebrat
když už pomoc tak cílená ne "plošná" zdroje jsou omezené...ale to už je jiná písnička kterou jste už určitě slyšel x krát
Komentář 60825
Komentář 60826
Komentář 60907
- 1. To není definice. 2. Je to podstatně horší charakteristika (asi) státu, než Ondrův výpisek, obzvláště pro páťáka. Co si páťák může představit pod "základní územní mocenskou jednotkou"?
2) prostě definice žádný kecy kolem toho jak stát chrání, pomáhá a zařizuje když to není pravda = propaganda
- To není propaganda, ale legitimizace. A podle Rawlse stát (v nejobecnějším smyslu, kam spadá ČR i ankap) legitimizuje právě to, že chrání slabé lidi a pomáhá jim. Tuto legitimizaci Urza v diskuzi s Backou nijak nezpochybňoval. Takže já naopak oceňuju, že ve státních učebnicích zaznívají uznávané filosofické myšlenky – ve formě přístupné páťákům, samozřejmě.
3) jak to myslíte, že ankapáci neumí definovat stát?
- Tak, že Urza a ani Rothbard, pokud vím, nikdy definici státu nepředložili. Definovat znamená "určit nadřazený rod a druhový rozdíl". Pojem stát musí mít nějakou nadřazenou kategorii (rod), od které se liší druhovým rozdílem. (Ledaže by byl nejvyšší kategorií, což není už proto, že vyšší kategorií je instituce.)
Struktura je takováto:
[ÚROVEŇ 1: Kategorie, do které náleží stát a další pojmy] ---> [ÚROVEŇ 2: Kategorie stát (zde už náleží jen stát)] ---> [ÚROVEŇ 3: Kategorie druh státu (zde náleží jen jeden z druhů státu)]
Ankap nemá být stát. Takže se na některé úrovni musí od státu, řekněme od ČR, kategoricky lišit. Může se lišit už na úrovni 1: pak by ankap byl od státu opravdu hodně vzdálen. Nejspíš se ale liší – pokud se liší – na úrovni dvě: pak by ankap a stát byly dva druhy rodu, který by nebyl stát. Pokud se liší na úrovni tři, je ankap druh státu. Pak by nebyla pravda, že ankap není stát.
Komentář 60911
Dodávám, že věta "Ankap není stát" je sama o sobě v pořádku, bez ohledu na to, jak to je. A to proto, že lidé nemluví filosofickým jazykem (nepoužívají slovo "stát" jako filosofický termín), ale běžnou řečí, kde je význam slova dán kontextem. A jde právě o to, co se větou "Ankap není stát" myslí, jaký význam v ní mluvčí, anarchokapitalista slovu "stát" dává. Pokud mluvčí státem myslí "všechny druhy států kromě ankapu", je věta "Ankap není stát" samozřejmě pravdivá. Pokud ale státem myslí "kategorii, do které náleží státy, ale ankap ne", už věta samozřejmě pravdivá není a vyžaduje dokázání.
Mezi "koncipovat" (vytvořit pojem) a "definovat" (zařadit pojem do hierarchie pojmů) je zásadní rozdíl v tom, že koncipování vás nijak neomezuje, kdežto definování ano. Vytvářet pojmy můžete do aleluja, kdežto když pojem definujete, jste už navždy omezen kategorií, kterou jste mu přiřadil, což brání v rozletu. Proto se Urza definování ankapu a státu tak brání (totéž zřejmě Rothbard). Dokud pojem nedefinujete, můžete si plácat, co vás napadne, téměř bez omezení. Říkám téměř, protože nějaká omezení tam jsou: pojem může být nesmyslný (kulatý čtverec), demagogický (pravý Skot, viz No True Scotsman) nebo si můžete začít protiřečit.
Komentář 60774
žijí ve společnosti kde se většinově uznává stát,
to naše generace to díky okupaci a normalizaci měla i o moc jednodušší, páč viděla co jsou komouši zač, i když přece jen lidé kritizovali spíše komouše a ne stát...
Samozřejmě že ne všichni, třeba takovej Miloš Zeman byl tak kovanej komouš, že kdyby ho nevykopli za jeho názory na okupaci, byl by komoušem nejspíše dodnes
To v USA je to vymývání mozků podle mne mnohem hustější, páč tam se brnká na národní hrdost a už malý děti se chytaj za srdce a zdravěj vlajku, takže pojem vlast a národ se dovedně spojuje se státem
Komentář 60776
Rodiče tam měli něco ve smyslu, že náš stát je pod ochranou Velkoněmecké Říše v čele s moudrým vůdcem.
Dneska tam bude určitě něco o EU.
Komentář 60777
Komentář 60778
Komentář 60780
Lidé si vytvořili stát proto, aby zajistil to, co je potřebné pro všechny.
Stát si vytvořili dobyvatelé na dobytém území proto, aby zajistil to, co je pro ně potřebné. Pozdější formy státu navazují na ty předchozí.
Stát lidi chrání a pomáhá jim.
Stát nechrání lidi před sebou samým a ubližuje jim.
Proto stát potřebuje mít moc.
Proto stát potřebuje mít moc.
Stát je společenstvím lidí, kteří žijí trvale na určitém území a mají své zákony.
Stát je společenstvím několika málo lidí parazitujících na těch, kdo žijí na jeho území.
Náš stát se stará o Čechy, Moravu a Slezsko a jejich obyvatele, nazývá se Česká republika.
Stát, který se stará o vysávání a vládnutí Čechům, Moravanům a části Slezanů, se nazývá Česká republika.
5 tvrzení, zachoval jsem znění jen jednoho, ale protože odkazuje na předchozí, i jeho význam je odlišný.
Komentář 60781
Komentář 60782
Stát je to samý. Určitým lidem přináší blahobyt (nebo aspoň hodně peněz za málo muziky, případně o něco míň peněz za vyplnění pár formulářů na pracáku a sociálce). A proto ho tito lidé potřebují, aby mohli žít na úkor ostatních.
Komentář 60788
Komentář 60794
Komentář 60808
Ano. Velmi povedený vtip. :-) Ale nic víc, než v tip to není.
Stát představuje pouze prostředí, v němž si blahobyt musí zajistit každý úplně sám a v drtivé většině případů tomu tak i je. Jistěže existují i výjimky, kdy si některá individua vytvoří vlastní blahobyt na úkor státu nebo zneužitím státní moci, kterou získali. To jsou ale výjimky z pravidla, že blahobyt vzniká především na základě vlastní poctivé iniciativy, pro kterou jsou v prostředí státu vytvořeny správné podmínky (pravidla), jejichž dodržování stát vymáhá. Jistěže stát nevytváří ideální podmínky, jenže bez státu by to mohlo být ještě mnohem mnohem horší. :-)
Komentář 60815
Jinak zajištění si blahobytu sám je fajn myšlenka, a já jsem zcela pro. Stát však do spousty zajímavých nápadů háže vidle. Vy jste konflikt se státem nikdy neměl a díváte se na něj stále růžovýma brýlema, takže se zmůžu jen na sytého a hladového, zbytek si domyslíte.
Komentář 60816
Komentář 60820
Komentář 60822
Komentář 60824
Komentář 60829
Komentář 60835
Válčení mezi státy je v podstatě důsledkem neexistence efektivního státu států, kde namísto respektu k mezinárodnímu právu státy (řešení konfliktů před soudem) spolu válčí. Alespoň že tu máme ten soud v Haagu.
Ničím není zaručeno, že soužití individuálních lidí bez států by bylo mírumilovnější. Ti agresivnější jednotlivci by se totiž zorganizovali a ty mírumilovné individua by pobili, nebo zotročili. Úplně stejně, jako to popisujete v té Vaši historii vzniku státu. Bezstátí by se tak stalo novým panenským prostředím pro "Váš způsob" vzniku nových států.
U zastánců států nejde o pouhou slepou víru v dobrodiní státu. Jde o projev velmi dlouhodobých pozitivních zkušeností drtivé většiny lidí s jejich žitím ve státě a současně také vážných obav o to, jak by jejich životy vypadaly v lidské džungli bez pravidel (zákonů), tedy mimo území státu, kde by platilo pouze právo silnějšího (a těch lépe organizovaných).
Je to tedy přesně opačně, než píšete. Právě anarchokapitalisté se opíjejí pouhou (byť zjevně nezlomnou) vírou, že anarchie bez státu by vytvořila úžasné prostředí pro život, prostředí mnohem lepším, než jaké představuje nedokonalý stát. To naopak anarchokapitalistická víra je velmi nebezpečná, protože následky jejího případného uvedení do reality jsou zcela nepředvídatelné, resp. předvídatelné je spíše dramatické zhoršení podmínek pro životy civilizovaných mírumilovných lidí. Agresivní sociopatičtí psychopati by se naopak ocitli ve vysněném ráji.
Je třeba vidět nejen to špatné na tom, co máte, ale také jak se budete cítit, když to mít nebudete. Kdybyste usiloval pouze o to, abyste minimalizoval nedostatky státu, budete mít mou plnou podporu.
Komentář 60834
Komentář 60832
Komentář 60838
Komentář 60842
Komentář 60844
Komentář 60787
Komentář 60797
Komentář 60803
Kdo dobyl ČSR v roce 1918? Co to bylo za dobyvatele, resp. kdo byl tím prvním dobyvatelem a kdo všechno na něj navázal? :-)
Obdobně jací dobyvatelé, dobyli v roce 1993 ČR?
Komentář 60809
Komentář 60805
Stát skutečně chrání některé lidi před jinými lidmi, kteří porušují zákony (to neznamená, že je chrání před sebou samými). Někdo může považovat ukládání povinností zákonem nebo jejich vymáhání za ubližování. Jde ale pouze o individuální subjektivní pocity některých lidí, nikoliv o nějaké objektivní vymezení předmětné funkce státu.
Komentář 60810
Komentář 60828
Komentář 60830
Komentář 60836
Ano, já vím. Proto jsem také použil formulaci NAPŘ. pramenící ze světonázoru.
"Spoustě lidí ten stát ubližuje, doopravdy, reálně."
Tohle nijak nezlehčuji. Kovaný etatista by to dokonce popíral. :-)
A kolika lidem a jak vážně budou doopravdy reálně ubližovat jiní lidé, když zrušíte stát a s ním i jeho zákony a státní instituce na jejich vymáhání. Tohle bych zase nezlehčoval já. :-) Vy se tím pro jistotu nezabýváte vůbec. :-)
Komentář 60841
............................................
To není pravda,
již před dvěma lety jsme tuto otázku předali věštírně v Delfách, dosud jsme ale stále neobdrželi odpověd,
takže nevíme....
No a po kněžně Libuši jsme sice nechali vyhlásit celostátní pátrání, ale dosud nebyla nelezena ani živá a ani mrtvá,
takže opět nevíme...
Komentář 60899
Komentář 60916
Komentář 60920
Komentář 60806
To není pravda. To je jen odraz Vašeho ublíženeckého a zkresleného vnímání státu. Stát je především instituce, která slouží k organizaci mírového soužití občanů daného státu. Lidé mají sklony (zcela přirozeně) ke konfliktům a stát je platforma pro mírové a civilizované a (pro Vás jistě zcela překvapivě) nenásilné řešení těchto konfliktů, či neslučitelnosti individuálních zájmů, pomocí pravidel (zákonů).
Komentář 60812
Celé to však nemění nic na původním účelu, s jakým stát vznikl, tedy jako zdroj obživy pro vládnoucí vrstvu, když prosté drancování zdrojů nebylo tak výnosné jako "farmaření" těchto zdrojů. Jakékoliv "služby" jsou jen na zalepení huby těmto zdrojům, aby se neřeklo, že stát jen tak parazituje. Vzhledem k jejich trvale nízké kvalitě je to šidítko pro masy, a je to horší než "zadarmo drahé".
Komentář 60833
Ano, problémem jsou konflikty mezi státy, kde mezinárodní právo je často ignorováno a pak se případné konflikty "řeší" právě násilím (válkami), protože zde není žádný stát států, kde by jednotlivé státy byli jakýmisi jednotlivce ve státě státu. Tím nechci říct, že něco jako stát států je dobrým nápadem. :-) Je to jen momentální myšlenka.
Ono je to ale vlastně stejné i mezi jednotlivci, když nerespektování zákonů "řeší" někteří jednotlivci pěstmi namísto před soudem. :-)
Stát jako instituce samotná mezilidské konflikty neumocňuje. Ty umocňuje "přílišné tlačení na pilu" (ve všech myslitelných směrech) ze strany politiků, které volí ti jednotlivci. Jinými slovy, co si zvolíme, to máme. Když budou voleni umírnění a rozumní politici, nebude docházet k zostřování konfliktů mezi jednotlivci zastávajícími protichůdné politické postoje. Když budeme volit extrémisty a nekompromisní radikály, budou se zostřovat i konflikty mezi jednotlivci.
S Vaším způsobem vnímáním historie vzniku států tedy nesouzním. Přijde mi právě mimořádně negativistický, extrémní a radikální. :-)
Komentář 60840
Komentář 60845
Jen na Vás ale nezáleží. Vy nejste pupek světa. Jsou zde i jiní lidé. :-)
Komentář 60853
Nebo si zvolí nějaké ekohovado a zavede vám na vaše větší auto (třeba dodávku) 100 000 Kč daň ročně, protože ekologie! Jako ve Francii? Taky si pomyslíte, že holt stát není dokonalý, ale je to to nejlepší co lze mít?
Nebo si vaši "jiní lidé" demokraticky zvolí Adolfa 2.0 a vy budete náhodou žid?
Nebo teď Hong Kong - to byla před pár měsíci taky ještě demokracie...
Nebo kdyby se zrovna vaše dítě koupalo 20.9.2020 v Bečvě a otrávilo se kyanidem - a zrovna by čistě teoreticky byl premiérem vámi nezvolený "nemajitel" možného pachatelského podniku a přes teoretické snadné prokázání viníka by došlo k zametení pod koberec... to taky jen pokrčíte rameny s tím, že holt stát není dokonalý?
Komentář 60872
Komentář 60915
Lidé si vytvořili stát proto, aby zajistil to, co je potřebné pro všechny.
- Lidé si vytvořili soukromé bezpečnostní agentury, aby zajistily to, co je potřebné pro všechny.
Stát lidi chrání a pomáhá jim.
- Soukromé bezpečnostní agentury lidi chrání a pomáhají jim.
Proto stát potřebuje mít moc.
- Proto soukromé bezpečnostní agentury potřebují mít moc.
Stát je společenstvím lidí, kteří žijí trvale na určitém území a mají své zákony.
- Ankap je společenstvím lidí, kteří žijí trvale na určitém území kontrolovaném soukromými bezpečnostními agenturami podle poptávky platební většiny a víceméně v souladu s NAPem.
Náš stát se stará o Čechy, Moravu a Slezsko a jejich obyvatele, nazývá se Česká republika.
- Soukromé bezpečnostní agentury se starají o ta a ta území a jejich obyvatele, nějak se jmenují (případně se nějak jmenuje jejich síť).