Autor: Karel K
Čas: 2021-03-08 00:00:02
Regulace myšlení
Mnozí berou za samozřejmé, že děti se ve škole učí již od útlého věku cosi jako občanskou nauku. Tedy soubor znalostí, jak se stát správným občanem. Jistě, určité opodstatnění to má. Ze školy se dítě dostane do světa dospělých, který je vlastně řízen množstvím pravidel, z nichž některá život usnadňují, jiná naopak komplikují. Bohužel například v naší zemi, která jistě není v tomto výjimečná, je prezentován stát jako báječný mechanismus fungující k co největšímu prospěchu svých občanů. A je řízen vybranými zástupci všech. To je velká iluze. Jistý smysl má výuka historie státu zejména u států s velkou tradicí. Výrazně se odlišují metropole historických říší, jako je Čína, Írán, Británie, Španělsko, Rusko a řada dalších. To je něco, co dává občanům jisté ukotvení, které může dominovat nad faktem, že jejich stát třeba v minulosti tvrdě vykořisťoval jiné státy a v současnosti okrádá své vlastní občany.
Daleko horší je, když místo zmíněného ukotvení nabídne kopírování myšlenkových vzorů a trendů pocházejících z bůhvíjakých částí světa a z jiných kultur. Cizorodé myšlenky jsou pak vštěpovány propracovanými technikami. V dystopickém románu 1984 ukazuje George Orwell, jak lze myšlení lidí ovlivnit jazykem. Politicky modifikovaný jazyk (Newspeak) lze charakterizovat asi takto: “Newspeak je založen na angličtině, která má velice zjednodušenou gramatiku a zúženou slovní zásobu. Takto okleštěný jazyk měl sloužit totalitně vládnoucí Straně k tomu, aby občané neměli ani výrazy k vyjádření nesouhlasu s politikou Strany.” A tady už se pomalu začínáme cítit jako doma. Významy některých slov se posouvají, jiná slova se přímo zakazují. Říká se tomu politická korektnost.
Daleko horší je, když místo zmíněného ukotvení nabídne kopírování myšlenkových vzorů a trendů pocházejících z bůhvíjakých částí světa a z jiných kultur. Cizorodé myšlenky jsou pak vštěpovány propracovanými technikami. V dystopickém románu 1984 ukazuje George Orwell, jak lze myšlení lidí ovlivnit jazykem. Politicky modifikovaný jazyk (Newspeak) lze charakterizovat asi takto: “Newspeak je založen na angličtině, která má velice zjednodušenou gramatiku a zúženou slovní zásobu. Takto okleštěný jazyk měl sloužit totalitně vládnoucí Straně k tomu, aby občané neměli ani výrazy k vyjádření nesouhlasu s politikou Strany.” A tady už se pomalu začínáme cítit jako doma. Významy některých slov se posouvají, jiná slova se přímo zakazují. Říká se tomu politická korektnost.
Přečtení: 26649
Komentáře
Komentář 65902
- Když někoho okradu já, pak ten čin zcela správně nazveme krádeží. Když někoho okrade stát, pak ten čin z nějakého důvodu nazýváme daní či konfiskací.
- Když někoho zabiji já, nazveme to vraždou. Když někoho zabije voják, nazveme to plněním rozkazů či dokonce hrdinstvím.
- Když někoho unesu, nazveme to únosem. Když někoho unesou "bezpečnostní" složky státu, nazveme to vězením.
- Když někomu unesu dítě, nazveme to únosem. Když někomu unese dítě sociálka, nazveme to odebráním či sociálně-právní ochranou.
Komentář 65903
Komentář 65904
A keď v ankape niekoho unesie, prípadne okradne samozvaná "bezpečnostná" agentúra na základe "rozsudku" od samozvaného "sudcu", tak sa to volá ako?!?
Komentář 65905
- Keď niečo vezmem bez súhlasu majiteľa (btw, v tom prvom príklade máš nezmyselnú tautologickú definíciu), tak ten čin celkom správne voláme krádežou, ALE ak vezmem bez súhlasu majiteľa/obsluhy trebárs hasiaci prístroj z benzínovej pumpy, aby som hasil neďaleké horiace auto, tak to z "nejakého" dôvodu krádežou nevoláme. ALE ak si sám úmyselne zapálim auto, aby som trénoval hasenie a na tento účel vezmem bez súhlasu majiteľa/obsluhy hasičák z pumpy, tak to opäť krádežou voláme.
A teda: význam slovám dávajú ľudia, ktorí ich používajú, teda v určitej spoločnosti je zvykom krádežou označovať určitý druh konania, s výnimkou takého, ktoré je podľa nejakých vlastností z tejto definície vyňaté. Trebárs tie "dane", pričom slovo dane je také staré, že ho rozhodne nemohli vymyslieť v štátnom školstve za účelom propagandy (dane sa vyberali už v čase, keď bolo každému úplne u riti, čo si o tom platcovia myslia, či to považujú za krádež alebo trebárs za správny spôsob ako financovať obranu pred nepriateľmi)...
Komentář 65908
Komentář 65909
Komentář 65920
Komentář 65921
Komentář 65922
Komentář 65910
Komentář 65923
Nie je podstatné, čo je zaužívané, ale že aj to obvyklé sa muselo nanútiť násilím a bolo nevyhnutné vymývať mozgy a presviedčať, že dvojtvárnosť sa musí zachovať, čo ovciam vyhovuje, aj kaličí ich charakter a vedie ich do záhuby večného zatratenia.
Etatizmus od samého počiatku mal jediný účel, vyslať všetkých do pekla, konať všetko, čo je v priamom rozpore s Božou vôľou.
Komentář 65924
https://karelkuzel.blog.idnes.cz/
Komentář 65931
Za mě únos.
Ale etiku si volíme. Pro někoho jiného může jít o spravedlivou pomstu, pro někoho ještě jiného třeba projev síly ve schopnostech hájit si vlastní zájem za pomocí své "agentury" a svého "soudce". Pro mě je to zločin jako každý jiný, třeba ten, co nyní páchají státy.
Jakou etiku máte vy? Protože obecný dotaz nemá smysl. Každý to má trochu jinak.
Komentář 65911
2. Váš "doublethink" je příklad usuzování, které je všudypřítomné v Rothbardovi a od něj mocně přešlo na Urzu. Jde o tohle: Rothbard (Urza, Vy) si všímá dvou věcí: 1. že většina lidí podporuje stát 2. že většina lidí mluví jazykem, který anarchokapitalistům nedává smysl. Zdánlivě nic zvláštního; podívejme se ale, co je z toho Rothbard schopen udělat. Rothbard to interpretuje tak, že lidé jsou anarchokapitalisty ("uvnitř" jsou anarchokapitalisté, smýšlí tak) a že stát změnil jazyk tak, aby byli nuceni mluvit, a tudíž myslet jako etatisté. Napadlo Vás někdy, že to může být i tak, že lidé jsou etatisté, a proto mluví jako etatisté? Evidentně je zde jistý rozdíl. Ale musí to být rozdíl mezi smýšlením většiny společnosti a jazykem, kterým většina společnosti mluví? Nemohlo by se jednat o rozdíl mezi ankapáky a drtivou většinou společnosti? Napadlo Vás někdy toto jednodušší vysvětlení?
3. Nemusíte přece tento jazyk přijímat. Neexistuje povinnost mluvit oficiálním jazykem.
Komentář 65913
Protoze ja kdyz jsem jednal s urady a chtel jsem si najmout zastupce, ktery nehovori cesky, bylo mi receno, ze muj zastupce musi hovorit cesky, jinak mi ho neschvali.
Komentář 65914
Komentář 65917
Komentář 65918
Komentář 65928
Komentář 65934
A pripadne sem napsal vysledek IQ testu...
Komentář 65958
A co když úřad sedí v pronajaté budově? Tam pak platí pravidla vlastníka budovy?
Komentář 65960
Komentář 65964
Opravdu zvláštní výklad! Jak jste na to přišel?
Ostatní odpůrci ankapu zakládají svoje krkolomné konstrukce na domněnce, že absolutní prioritu má vlastnictví POZEMKU!
Komentář 65967
Komentář 66001
Jaká práva vlastník deleguje? Prostě s nájemcem uzavře smlouvu, která nájemníkovi dá přesně taková práva a povinnosti, na kterých se obě strany dohodnou.
Komentář 66009
Však vlastník nájomcovi nemôže dať také práva, ktoré sám nemá. Ale právo "na svojom si určovať pravidlá" mu (na stanovenú dobu a za stanovených podmienok) dať môže, a to je to, o čom bola reč.
Komentář 65969
2) Ostatní odpůrci ankapu zakládají svoje krkolomné konstrukce na domněnce, že absolutní prioritu má vlastnictví POZEMKU!
- 1. Právě to, že v ankapu má vlastník pozemku mnohem víc práv než ve státě, bude motivovat boháče skupovat pozemky a pronajímat je. Což zákonitě, dříve či později povede ke vzniku soukromých států.
2. Je zajímavé, že ty "krkolomné konstrukce" dosud nikdo kloudně nezpochybnil, a dokonce ani neukázal jejich krkolomnost. Na zákonitosti není nic krkolomného.
3. A není to žádná argumentace "odpůrců ankapu". Že lze utlačovat nejen silou, ale i majetkovou převahou, dokazoval už Voltaire v polovině 18. století, jak jsem doložil, čili dávno před vznikem anarchokapitalismu.
Komentář 65930
OK, ať si čeští etatisté mluví "etatisticky", ať si pod tím představíme nějaké české úřední ptydepe či snad ještě něco jiného. Ale proč nám vnucují bruselštinu?
Asi jsem to měl v článku napsat víc polopatě, ale Urza trvá na velmi stručném formátu.
Tak tedy: bruselština zakazuje jmenovat černocha černochem, Cikána Cikánem,... další příklady snad najdete jistě sám.
Nějaký "ankapácký" jazyk neřeším. Potřebu sjednotit základní pojmy před diskusí uznávám.
Komentář 65935
Komentář 65936
Komentář 65940
Maže se tu pouze tapetování. Tím jsou nejen dlouhé příspěvky přes celou stránku ale i krátké opakované, které nejsou názorem, nenesou žádnou informaci k věci, zaplevelují fórum a dělají ho nepřehledné, čímž ostatním zhoršují možnosti diskutovat. Některé to otráví a odejdou. Tapetáři jsou tedy útočníci na fórum. Zneužívají toho, že postování textového tapetování nestojí mnoho námahy jako napsání vlastního názoru, byť stupidního nebo sprostého. Mazání tapetování je tak pouze technickou obranou fóra proti tapetářům.
Podle názoru ani výskytu sprostých slov v příspěvku se tu nemaže a nikdy se nemazalo. A ani do budoucna to není v plánu. Bylo by to proti filosofii svobodné diskuse.
Rozlišujte mazání názoru a mazání tapetování.
Komentář 65941
Komentář 65942
Komentář 65943
Komentář 65937
Komentář 65938
- Tak Rothbard "etatističtinou" myslel například věty typu "Německo napadlo Francii".
bruselština zakazuje jmenovat černocha černochem, Cikána Cikánem,
- Skutečně je to zakázáno? Není zakázána jen hate speech? A pokud to je zakázáno, nevztahuje se to jen na představitele státu ve výkonu funkce? Odkud máte, že to je zakázáno. Že nemůžu Roma nazvat Cikánem jsem nezaznamenal.
Komentář 65912
Co mě tak napadá, v současných demokratických státech můžete zabít člověka v sebeobraně. Pak je zde taková šedá zóna – potraty, tresty smrti a eutanázie. Pokud potraty chápeme jako zabití člověka, tak to lze. Pokud jde o tresty smrti a eutanázii, tak většina takových států je nemá povolené. Policie pak může za určitých okolností zabít, ale děje se to výjimečně za dosti striktních podmínek. A pak tu máme armádu a válku, kde je největší prostor pro zabíjení.
V ankapu byste mohli zabít v sebeobraně, asi ale při volnějších pravidlech. Záleží, jak by tam byla vymezena přiměřená obrana vlastnických práv. Potraty, tresty smrti, eutanázie také a to pravděpodobně v mnohem volnější podobě, než je dnes běžné. Dále můžete zabít člověka, pokud to umožňují pravidla území, kde se pohybujete. Můžete zabít člověka, pokud to máte ve smlouvě (např. otroka). NAP umožňuje neomezeně zneužívat ekonomickou závislost. Můžete tak odstavit člověka od služeb s tím, že mu to způsobí smrt, a cíleně ho tak zabít. Bezpečnostní agentury mohou za určitých okolností zabíjet podobně jako policie dnes. Mohou vést i válku ve smyslu velké policejní operace, kdy by např. dobývaly neoprávněně obsazené území. A tam by pravděpodobně veškeré zabíjení šlo na účet těch agresorů. Takže by pravděpodobně mohly zabíjet stejně jako současná armáda. Bojovníky druhé strany a civilisty jako vedlejší ztráty. Tady hodně záleží, jak násilná by to byla společnost a s jakou tvrdostí by vymáhala vlastnická práva.
Řekl bych, že ankap má mnohem užší vymezení vraždy než naše společnost.
Komentář 65916
Komentář 65915
Komentář 65929
Komentář 65925
Komentář 65926
Vidíte a v tom je ten problém! Jí jsem totiž pán bůh!