„Sedm hříchů“ našeho školství: #3 strach z chyb – Stoky Svobodného přístavu (Urza.cz); (S)toky myšlenek Svobodného přístavu (Urza.cz)

hamburger menu
Autor: Anička
Čas: 2023-10-02 00:00:02

„Sedm hříchů“ našeho školství: #3 strach z chyb

Nejenom, že státní školství nutí děti věnovat se věcem, které je nezajímají, ale děti jsou v něm také směřovány k tomu, aby trénovaly to, co jim nejde. Tento trénink je dle mého kontraproduktivní – a jeho forma je dalším hříchem našeho školství. Strach z chyb je důmyslně podněcován neustálým nevyžádaným hodnocením, testováním a odměňováním bezchybných výsledků. Je dokázáno, že lidé, kteří se bojí chybovat, se učí pomaleji. Chyba je esenciální prvek pro proces učení.

Díky těmto dvěma mechanismům ze škol vycházejí lidé, kteří nevědí, v čem jsou dobří, popřípadě to vědí, ale není to bráno vážně. „Napřed si udělej úkoly, domácí práce a až pak si dělej, co chceš.“ Celkem typický je scénář, kdy horko těžko ve třiceti letech – či později – člověk najde to, co ho opravdu baví, naplňuje a co mu dává smysl. A to jen za předpokladu, že se nebojí zkoušet nové věci a že jej strach z chyby neparalyzuje. Škola nás naučila, že je potřeba dělat, co nás nebaví – a pokud možno bez chyby. Škola nás naučila mít strach z chyb.
Přečtení: 4854

Reagujete na tento komentář:
Autor: Regis2 Čas: 2023-10-02 18:29:37
Tak ja si teda zahraji, když tak pěkně prosíš.

Známkování ve škole může být nevhodné a žáky demotivovat z několika důvodů:

1. Zjednodušení výkonu: Známky často zredukují složitý proces učení na jednoduché číselné hodnocení, což nebere v úvahu různorodost schopností a stylů učení žáků. Tím mohou omezit jejich schopnost vidět smysl a hodnotu učení, což negativně ovlivňuje jejich vnitřní motivaci.
2. Srovnávání: Žáci jsou často hodnoceni ve srovnání s ostatními, což může vést ke konkurenci a stresu namísto spolupráce a učení se. To může demotivovat žáky, kteří se cítí nedostatečně nebo neúspěšně ve srovnání s ostatními.
3. Demotivace: Pokud žák dostává neustále nízké známky, může to vést k demotivaci a pocitu, že není schopen/schopná uspět. To může ovlivnit jejich víru v sebe sama a jejich ochotu se snažit.
4. Nedostatek zpětné vazby: Samotná známka obvykle neposkytuje dostatečnou zpětnou vazbu na konkrétní chyby nebo zlepšení, což může bránit žákovi v růstu a v jeho schopnosti se zlepšovat.
5. Orientace na výsledek: Známkování často kladie důraz na konečný výsledek, zatímco proces učení a rozvoj dovedností jsou stejně důležité. To může vést k tomu, že žáci budou cílit pouze na získání dobrých známek a zanedbávat proces učení samotný, což snižuje jejich vnitřní motivaci.

Alternativy k tradičnímu známkování zahrnují formativní hodnocení, které se zaměřuje na rozvoj dovedností a poskytuje pružnou zpětnou vazbu, nebo metody, které zdůrazňují individuální pokrok každého žáka. (Nejsem autorem textu)
Web: stat.je.zlodej! Mail: schován
A konkrétněji?
Autor: Meh (neregistrovaný) Čas: 2023-10-03 10:45:09 [↑]
Možná je to papouškování. Možná je to vysoká konzistence v náhledu/názoru na věc. Teď budu papouškovat Urzu, ale skutečně si myslím, že ankapáci jsou v názorech velice, ne-li nejvíc konzistentní skupinou - v tom, co řeší.
Autor: Rakusak Čas: 2023-10-02 07:18:48
Web: neuveden Mail: schován
Podepisuji. Davat nevyzadane hodnoceni u ditete je peklo. A argumenty typu: az prijde do prace, tak musi umet blablabla, neberu.. Me deti do prace chodit nebudou muset, tak proc by je mel stat povinne stresovat povinnou skolni dochazkou v socialistickych skolach?
Autor: Lojza Čas: 2023-10-02 07:52:33
Web: neuveden Mail: neuveden
Jo...imho tohle je jeden z nejvetsich problemu. Vidim to neustale okolo sebe.
Ja jsem se vetsinu veci, ktere umim, naucil stylem "tak ja to zkusim, tady jsem se podival napriklad na instruktazni video, jak se to dela, tak to zkusim a uvidime"
Docela DLOUHO mi trvalo, nez jsem si nastavil v hlave, ze toto je spravny postup - jeste nekde tak ve 40 letech jsem se BAL, ze to poseru a nepujde mi to a protoze to poseru v duletize situaci, tak to radsi ani nezkusim a radsi si na to nekoho najmu.
U me to "prozreni" bylo zapricineno castecne i nutnosti, protoze jsem si nekoho najal....a posral to ON. Takze jsem zjistil, ze nejsem sam, kdo neco muze posrat a take jsem zjistil, ze kdyz se to posere, tak se svet nezbori a nejak se to vyresi.
Od te doby se nebojim zkouset v podstate nic.
No, vidim okolo sebe neustale lidi, kteri to maji podobne. Delaji veci tak, jak se to jednou naucili, protoze to je jistota, co znaji a jinak to neudelaji, protoze se boji neuspechu. Pripadne nezkusi nic noveho, protoze se boji. Pozoruju to u vetsiny lidi, se kteryma nejak tohle resim, od svych deti, u kterych mi vzdycky docela trva, nez je uklidnim...
O vikendu jsme byli poprve s detma jezdit na motokarach. Obe deti doma radost, jake to bude super, a kdyz jsme tam prijeli, tak strach, jestli se jim ostatni nebudou smat, kdyz jim to nepujde (mysleno tim obsluha a tak, ti co to tam organizuji). Tedy ne, ze si jdou zkusit neco super, ale strach,co kdyz udelaji chybu a budou se jim smat....
Některé uživateli nechtěné či neschválené komentáře mohou být skryty; zobrazit je můžete po přihlášení.
logo Urza.cz
kapky