Autor: Anička
Čas: 2023-10-09 00:00:02
„Sedm hříchů“ našeho školství: #4 nálepkování
Máme zažito, že existují jedničkáři, pětkaři, sígři, šprtky, nepořádníci… Jako nálepku označujeme slova, která ztotožňují člověka s jeho chováním. Mimo to, že se jedná o hodnocení, je problém v tom, že dost často tato nálepka, a proto se tomu tak říká, zůstává s člověkem měsíce, týdny a v nejhorším i roky jeho života. Zažili jsme to ve škole asi všichni. Často to bývá používáno jako nástroj k vedení dětského kolektivu, kde každý „má své místo“. Pro učitele je snazší učit děti, „od kterých ví, co může očekávat“.
Nálepkování může způsobit, že se člověk ztotožní s tím, jak o něm smýšlejí druzí. Říká se tomu sebenaplňující se proroctví. U školáků je to ještě nebezpečnější, protože učitelé jsou jejich autority. A toto ztotožnění způsobí, že se pak dítě chová podle očekávání druhých, ne dle svého potenciálu a schopností. A spolu s nevyžádaným hodnocením může mít velký vliv na jeho sebehodnotu. Ve společnosti pak můžeme vidět lidi, kteří o sobě nemají dobré mínění. Nevěří, že jsou v něčem dobří. Nevěří tomu, protože oni jsou přece bordeláři, úplně blbí na matiku nebo neumí kreslit… Škola jim totiž dala nálepku, a je těžké se jí zbavit.
Nálepkování může způsobit, že se člověk ztotožní s tím, jak o něm smýšlejí druzí. Říká se tomu sebenaplňující se proroctví. U školáků je to ještě nebezpečnější, protože učitelé jsou jejich autority. A toto ztotožnění způsobí, že se pak dítě chová podle očekávání druhých, ne dle svého potenciálu a schopností. A spolu s nevyžádaným hodnocením může mít velký vliv na jeho sebehodnotu. Ve společnosti pak můžeme vidět lidi, kteří o sobě nemají dobré mínění. Nevěří, že jsou v něčem dobří. Nevěří tomu, protože oni jsou přece bordeláři, úplně blbí na matiku nebo neumí kreslit… Škola jim totiž dala nálepku, a je těžké se jí zbavit.
Přečtení: 3381
Komentáře
Komentář 96403
Například když někdo dostane nálepku "fašista", "nacista", "chcimír", "homofob", "ankapák"... tak se s tím člověk prostě ztotožní, to je taková lidská vlastnost... :D
***
"A toto ztotožnění způsobí, že se pak dítě chová podle očekávání druhých, ne dle svého potenciálu a schopností."
Ano, pak se podle toho chováme, ale nejdřív se do toho musíme pořádně vcítit, přijmout tu roli a procítit ji... protože tato nálepka nám již zůstane, takže na své "image" musíme každý den pracovat, abychom si "zachovali tvář"... :D
Komentář 96409
Komentář 96461
Komentář 96474
Je pravda, že děti se k sobě chovají v zásadě tak, jak se k nim před tím chovají rodiče, ale na ZŠ už nějaké jsou a nálepky to spíš jen potvrzují. Dále také platí, že nálepky sice formálně útočí na faktické vlastnosti a jejich vnější projevy, ale ve skutečnosti směřují převážně vůči osobnostním charakteristikám, jako je egoismus a emoční nestabilita, speciálně úzkostnost. Mají útočit a odlišnost, která už existuje, evytvářejí novou. Vzhledem k věkové segregaci a tím vyšší míře konkurence je tolerance i k relativně nevýznamným osobnostním odchylkám velmi malá. Evolučním "záměrem" nálepkování a patrně i šikany byla ostrakizace a eliminace jedinců s budoucí poruchou osobnosti a jedinců výrazně nestastečných. Takoví byli a jsou ohrožením pro skupinu a společnost. S existencí psychoterapie zatím evoluce bohužel nepočítá.
Komentář 96414
Nastavení zobrazení uživateli nechtěných a neschválených komentářů
Některé uživateli nechtěné či neschválené komentáře mohou být skryty; zobrazit je můžete po přihlášení.