Autor: Freeman
Čas: 2018-05-07 00:00:02
Stát jako garant spravedlnosti – skutečně?
Právo není totéž co spravedlnost. Pro někoho fráze, pro mě osobní prožitek. Moje rodina se soudí se státem od roku 1995. Předmětem sporu je vlastnické právo ke dvěma domům, které jsme užívali k bydlení a podnikání. V roce 1992 je stát v rámci privatizace prodal podniku X. Od něho je o rok později koupila moje rodina. V roce 1995 na nás stát podal žalobu, že domy nejsou naše. Ukázalo se totiž, že podnik X nebyl v době podpisu privatizační smlouvy ještě zapsán v obchodním rejstříku, tudíž z právního hlediska neexistoval. To si však úředník předem neověřil – pochybení státu! Kvůli tomu byla privatizační smlouva označena za neplatnou, stejně jako následná kupní smlouva mezi mojí rodinou a podnikem X.
Přes opakovanou snahu mojí rodiny vyřešit situaci mimosoudní cestou probíhá již třiadvacátým (!) rokem soudní mašinerie držící mou rodinu v životní nejistotě. Po celou dobu jsme naivně doufali ve spravedlnost. Proto jsme vložili do rekonstrukce domů nemalé úsilí, vlastní práci, čas i peníze. Jenomže – právo a spravedlnost není totéž. Ačkoliv se většina soudů z pohledu morálky stavěla na naši stranu, z hlediska práva jsme spor prohráli. V roce 2011 soud rozhodl, že vlastnictví domů připadá státu. Všechny další soudní i mimosoudní snahy o zvrácení tohoto rozsudku byly marné.
Navíc stát mé rodině nejen nevrátil investice vynaložené na koupi a rekonstrukci domů (o odškodnění za psychickou újmu spojenou s vleklým sporem ani nemluvě), ale ještě si začal nárokovat ušlé nájemné za to, že moje rodina „jeho“ domy užívala. Nezbylo nám než svůj domov a provozovnu k podnikání v roce 2015 opustit. Zůstal jen pokračující soudní spor o výši ušlého nájmu a pocit křivdy, nespravedlnosti a nedůvěry ve stát a jeho instituce, včetně těch soudních.
Případ dokládá, že ačkoliv se stát prezentuje jako ochránce lidí, ve skutečnosti se tak sám nechová. Stát rozhoduje svými soudy podle svého práva ve svůj prospěch. Není a nemůže být garantem spravedlnosti. Ovšem, selhává-li stát v tak základní věci, k čemu je potom dobrý?
Přes opakovanou snahu mojí rodiny vyřešit situaci mimosoudní cestou probíhá již třiadvacátým (!) rokem soudní mašinerie držící mou rodinu v životní nejistotě. Po celou dobu jsme naivně doufali ve spravedlnost. Proto jsme vložili do rekonstrukce domů nemalé úsilí, vlastní práci, čas i peníze. Jenomže – právo a spravedlnost není totéž. Ačkoliv se většina soudů z pohledu morálky stavěla na naši stranu, z hlediska práva jsme spor prohráli. V roce 2011 soud rozhodl, že vlastnictví domů připadá státu. Všechny další soudní i mimosoudní snahy o zvrácení tohoto rozsudku byly marné.
Navíc stát mé rodině nejen nevrátil investice vynaložené na koupi a rekonstrukci domů (o odškodnění za psychickou újmu spojenou s vleklým sporem ani nemluvě), ale ještě si začal nárokovat ušlé nájemné za to, že moje rodina „jeho“ domy užívala. Nezbylo nám než svůj domov a provozovnu k podnikání v roce 2015 opustit. Zůstal jen pokračující soudní spor o výši ušlého nájmu a pocit křivdy, nespravedlnosti a nedůvěry ve stát a jeho instituce, včetně těch soudních.
Případ dokládá, že ačkoliv se stát prezentuje jako ochránce lidí, ve skutečnosti se tak sám nechová. Stát rozhoduje svými soudy podle svého práva ve svůj prospěch. Není a nemůže být garantem spravedlnosti. Ovšem, selhává-li stát v tak základní věci, k čemu je potom dobrý?
Přečtení: 29829
Komentáře
Komentář 24416
Komentář 24418
2. Odškodnění za psychickou újmu anarchokapitalismus neuznává.
Komentář 24419
Komentář 24420
Komentář 24421
Komentář 24423
Komentář 24424
Komentář 24426
Komentář 24431
Komentář 24432
To máte vlastně pravdu.
mirite k memu oblibemu punktu, ze kazdy s kazdym bude mit smlouvu na vsechno
Nevím, jak k tomu mířím, ale je to možné. Ostatně, kdo řešil GDPR, ten dostal malou ochutnávku "každý smlouvu s každým" už dnes :-)
Komentář 24445
Jinak s GDPR hluboky souhlas, to je excelentni ukazka, jak se prdel ukaze byti hlubokou, jakmile se do ni zacne realne lezt.
Komentář 24440
Komentář 24425
Komentář 24430
Komentář 24439
Dále i kdybychom měli případ, kdy je dokázáno, že stres způsobil (byl nezbytným faktorem) pro vznik třeba rakoviny, tak pořád by to nebyla agrese; stres je něco, co osoba sama dělá – je to reakce osoby na svou situaci – takže za to nemůže někoho jiného žalovat.
Komentář 24446
Komentář 24428
Až se jednou rozpadnou bez náhrady státy, z pohledu ancapu nebude nutno řešit nějakým extra procesem á la privatizace, co se stane s původně státním majetkem. Ten, protože pozbude původního vlastníka, se stane volným statkem a nebude probíhat žádná privatizace, ale zcela přirozený homesteanding.
Ancap není subjekt = nemůže nic uznávat. Ancap je jeden ze způsobů kooperací a interakcí. Co uznávají (poptávají) jejich účastníci, záleží jen na nich a na těch, kteří jim dokážozu jejich uznávání (poptávku) uspokojit.
Komentář 24441
Já jsem se ale ptal obecně na to, jak polycentrické soudnictví má zabránit nespravedlnostem; čili ne zrovna této. Jak to udělá? Proč si autor myslí, že by bylo lepším garantem spravedlnosti?
Vím, že ankap není subjekt. Čeština umožňuje věty jako "Podnikání vyžaduje sebekázeň a schopnost tvrdě pracovat". Většina lidí ví, co se tím chce říct.
Ancap je jeden ze způsobů kooperací a interakcí. Co uznávají (poptávají) jejich účastníci, záleží jen na nich a na těch, kteří jim dokážozu jejich uznávání (poptávku) uspokojit.
- Ale musí tam přece být dodržovány principy, které 1. danou společnost vůbec učiní anarchokapitalistickou a 2. jejichž dodržováním je zaručeno, že ta společnost bude spravedlivější stejně nebo víc, než ta státní. "Právo silnějšího je jeden ze způsobů kooperací a interakcí. Co uznávají (poptávají) jejich účastníci, záleží jen na nich a na těch, kteří jim dokážozu jejich uznávání (poptávku) uspokojit." Není to pravda?
Podle společenské smlouvy stát legitimizuje to, že ruší právo silnějšího, a tudíž stav bez státu nemůže nikdo rozumný upřednostňovat. Takže je třeba dokázat, že v ankapu nebude platit právo silnějšího; nestačí říct "záleží na poptávce a nabídce".
Komentář 24442
V uvedeném případě stát právo silnějšího (sebe) evidentně nezrušil. Naopak ho zneužil. Nevím, jestli by soudy v bezstátní společnosti zabránily nespravedlnostem jako je tato. Pokud ne, minimálně by zřejmě fungovali rychleji, čímž by se utrpení alespoň zkrátilo z oněch trestuhodných 23 let. O tom ale článek nebyl.
Komentář 24453
Komentář 24457
Komentář 24459
Navíc. Stát měl zjevný a nezpochybnitelný úmysl věc prodat, prodal ji a dostal za ni (předpokládám) zaplaceno to, co za ni požadoval. Co se do toho teda sere potom, co svůj zámýšlený obchod učinil? Proč si stát nezjistil, komu věc prodává a že ten, kdo ji chce koupit toho není na základě podmínky stanovené samotným státem hoden si tu věc koupit? Prodám za plného vědomí střízliv a příčetný věc někomu, komu ji prodat na základě mnou předem stanovené podmínky prodat nechci a pak si stěžuju u arbitra, že si ji takový kupující ode mně koupil? Dokonce chci po tom arbitrovi, aby mě zahojil dokonce na dalším kupci v řadě?!!! No tak jsem debil a každý arbitr by mě měl poslat do prdele. Státní, soukromý, ancapácký, ankomunistický, jakýkoli. To je to, čemu nerozumím a rozumět asi nikdy nedokážu. Nerozuměl jsem takovýmhle a nejrůznějším dalším státosračkám ani v dobách, kdy jsem byl etatista-demokrat.
Komentář 24460
Komentář 24465
Komentář 24469
Stát sám o své vůli nikým nenucen :-))) a předpokládám, že prostřednictvím nějakého odpovědného zástupce, který byl v danou chvíli střízliv a duševně příčetný + znalý všech podmínek, které stát (konec konců i tomu zástupci) stanovil k uskutečnění prodeje a k výběru správného kupce, věc prodal. Kupec věc řádně zaplatil. Pokud se při prodeji dopustil stát (jeho zástupce) chyby a prodal věc nesprávnému subjektu, není v mých silách pochopit algoritmus (nebo jak to nazvat), na základě kterého by se stát mohl hojit na někom, kdo věc jako další v řadě (jedno kolikátý) legitimně a dokonce i legálně (v souladu se zákony toho státu, které se týkají toho konkrétního obchodu) koupil. Pakliže není možné toto považovat za zvůli a násilí státu, pak nevím, jak jinak celou záležitost vysvětlit, protože když dosadím na místo státu Tomáše Fialu, Freemana, Urzu, mého souseda apod., neměli bychom s takovýmto postupem vůbec žádnou šanci (ani teoretickou) uspět. Na rozdíl od státu, který když by se Freemanovi vzepřeli a postavili "na zadní", poslal by na ně stát své žoldáky, kteří by Freemany (dovedeno do důsledků ad absurdum) mohli legálně postřílet. LEGÁLNĚ! To slovo LEGÁLNĚ je strašně důležité.
Vy mi samozřejmě můžete namítnout, že v ancapu by to někdo bohatý se svými žoldáky mohl udělat taky. Jistě. Mohl. Ale v ancapu neexistuje žádné LEGÁLNÍ (jím popsaný papír, byť by byl napsán jeho vlastní krví a nadepsán slovem ZÁKON nikoho k ničemu nezavazuje), v ancapu existuje pouze LEGITIMNÍ a takové počínání by v ancapu v žádném případě legitimní nebylo. Co by následovalo je na dlouhé rozbory (lze to dovodit třeba tak, že se na několik dní až týdnů člověk "zahrabe" s papírem plným poznámek a námitek do studia různých textů RŠ nebo ancapu - třeba na misesu v sekci Základy jich je dostatek), ale rozhodopádně by se to neobešlo bez nějaké reakce okolí, která by vedla dřív nebo později k odstranění takového násilníka ze společnosti (v krajním případě krajním způsobem). To řešení v etablovaném ancapu by ale nebylo pro zúčastněné nijak složité. První věc, která by nastala, by byla s největší pravděpodobností ta, že pojišťovna by vypověděla takovému násilníkovi služby. Co by se od takto vzniklé situace odvinulo dál je na dlouhaté spekulace.
Nesnažte se mě namítat, že sám ten bohatec by byl zárověeň vlastníkem pojišťovny, u které by měl všechno pojištěno. Pojistit majetek sám u sebe (v podstatě si odložit stranou peníze ve výši hodnoty "pojištěného" majetku) nesplňuje "skutkovou podstatu" pojištění (za malý zlomek ceny v pojistném dostat v případě pojistné události plnění v celé hodnotě majetku). Zejména ne v okamžiku, když má bohatec touhu dělat "bordel", což zákonitě povede k nějaké větší než obvyklé míře ničení majetku. Bohatec vytáhne z "levé kapsy" (své pojišťovny) peníze za nějaký svůj zničený majetek, dá si je do pravé kapsy a za půjde si koupit nový... A možná i za zabíjení ať už svých nebo najatých svých žoldáků (životní pojistky vyplácené pozůstalým). To není zrovna príma podnikatelský záměr, který by vzhledem k nákladům obětované příležitosti v dlouhodobém horizontu vedl k úspěchu.
Komentář 24471
Komentář 24473
Komentář 24464
Komentář 24458
Jaké totiž takové věci jste měl na mysli? Že někdo někomu něco prodá a ten obchod bude legitimní teprve tehdy, kdy se kupující zasregistruje před uskutečněním obchodu v nějakém rejstříku prodávajícího? Takovou volovinu ani nejsem schopen komentovat, natož rozmotávat takovouto zjevně někým pomateným způsobenou situaci. Že se někdo při prodeji dopustí jakéhokoli podvodu? Jak by asi jakkoli uspořádaná nebo hierarchizovaná společnost a její jakkoli organizovaný arbitrážní systém tomu mohly probůh zabránit? Zabránit tomu nedokáže žádná forma společenského uspořádání. Ani stát nedokáže zabránit podvodům v jakémkoli obchodním styku. Jediný stát je však dokáže takto krkolomě vytvářet. Jedině stát dokáže vytvořit tu zhovadilost, že věc chce zjevně a nezpochybnitelně prodat. Kupující se však musí zaregistrovat v rejstříku prodejce (státu), věc stát kupujícímu prodá aniž by si ověřil, že je zaregistrován v jeho rejstříku (pomíjím teď že to je naprosto vypíčená imbecilní kokotská a nevím jak to popsat, že totálně pitomá podmínka) a následně z kupujícího, který řádně za věc zaplatil, učinit podvodníka. A ještě navíc se pak hojit na někom, kdo od kupujícího tu věc následné koupil. Předpokládám, že ve svobodné společnosti (nejde jen o ancap) by jakýkoli střízlivý příčetný duševně nenarušený arbitr toho prvního prodejce poslal naprosto bez obalu do prdele, protože ten věc chtěl zjevně a nezpochybnitelně prodat, prodal ji a dostal za ni zaplaceno to, co požadoval.
Způsob řešení koupě věci od nelegitimního vlastníka by ve svobodné společnosti byl asi zhruba stejně různorodý, jak různorodá je možnost nelegitimního nabytí věci a způsob jejího prodeje. Počínaje tím, že od člověka zjevně podezřelého jednání někdo (patrně hloupý) koupí třeba na parkovišti u supermarketu zlaté rolexky za 15 stovek po skutečný složitý podvod při prodeji třeba nemovitosti. Neexistuje žádný univerzální manuál.
Proč si probůh něco o ancapu nezjistíte? Já jsem s ancapem začal tak, že jsem ho měl za totální cypovinu a s papírem A4 ve dvou sloupcích popsaných z obou stran nejrůznějšími námitkami (určitě tam byla i nějaká na tento způsob) jsem začal ancap studovat s tím, že sám pro sebe prokážu jeho naprostou debilitu a tím ho budu moct vytěsnit ze svého uvažování a neztrácet s ním čas. No... skončilo to tak, že jsem po x-měsíčním studiu ten papír prostě vyhodil jako odpadek. Nemožnost nějaké konkrétní odpovědi např. na tuto námitku mě už prostě nevzrušuje, protože ta námitka v sobě zahrnuje desítky, možná stovky situací a tím pádem desítky možná stovky způsobů jejich řešení.
Komentář 24447
Komentář 24422
Komentář 24427
Komentář 24434
Komentář 24450
Komentář 24435
..........................................................................
Pro mě fráze,
v duchovnu máme místo toho karmu, tedy co si kdo uvaří to si i sní,
i když útěchou může být i ta společná karma - tedy ten stát co lidé vytvořili a co jej pak samozřejmě také ovlivnuje
Často se člověk diví co a proč se mu děje,
vono každý zlo je vždycky k poučení a ponaučení,
i když to mnohdy není příjemné a netušíme proč se nám to stalo...
Komentář 24443
...........................................................................
Z toho mám vážně vobavu, že převládne opět vystresovaný silnější pes,
jenž se bude snažit potlačit silnějšího,
už ted i to právo na majetek je něco, co je namířeno proti silnějšímu,
a může to pak díky tomu co lidé chtějí dále pokračovat k dalším právům a zákonům, ve snaze potlačit silnějšího...
Je to jen strach a z toho pramenící potřeba potlačovat silnějšího,
to je celá ta rozumnost, jenž nás přivedla až do současné situace...
Lidé furt požadují jistoty, proto si neustále omezují svobodu sobě navzájem
Ve skutečnosti se jedná o obdobu státního školství versus svobodné školství,
neustále je zakazováno a omezováno "právo silnějšího"
což pak vede k stejným výsledkům jako v tom školství,
takže i ti jenž jsou silnější se pak chovají destruktivně,
páč jim bylo zabráněno rozvinout svobodně svou vůli...
To, že "silnější pes jebe" neznamená vždy jen něco negativního,
např. Shopenhauer rozlišuje tři úrovně rozvinutí vůle :
vojevůdce, umělec, světec...
Komentář 24462
obzvláště v té době kdy se dály mnohé podivnosti,
tedy jestliže to chápu správně, tak smlouva mezi státem a prvním vlastníkem je neplatná,
tudíž státem inkasované prachy za nemovitost by měl stát vrátit nejspíše prvnímu vlastníkovi, který ovšem mezitím se někam vypařil,
to jako stát vážně nevrátil peníze, jenž dostal vod kupce ???
Tedy ne zrovna druhému majiteli ale prvnímu majiteli,
tedy jaksi tu firmu možná někdo vlastnil a ten by měl dostat zpět peníze..,
Komentář 33661
Komentář 33663