Autor: FrantzVonLibrntaun
Čas: 2018-09-06 00:00:02
Stát proti chudým XIV: Investiční pobídky
Investiční pobídky jsou vnímané jako zásah státu, který má stimulovat ekonomiku a přinášet pracovní místa, což se i často reálně děje. Vyvstává ale otázka, jestli je to lepší nebo horší než to nedělat. Z pohledu etiky je odpověď jednoduchá. Zvýhodňovat pod hrozbou násilí jeden subjekt před druhým je jednoznačně špatně. Z ekonomického hlediska není odpověď tak přímočará.
Investiční pobídky jsou různé – daňové prázdniny, výhodné pozemky, úlevy, dotace atd. Obecně by se dala investiční pobídka definovat jako umělá konkurenční výhoda garantovaná státem oproti ostatním subjektům v ekonomice. Taková výhoda už z definice znamená, že uměle zvyšuje konkurenceschopnost takového subjektu vůči subjektům, které podobnou výhodu nečerpají. Uměle znamená, že subjekt může díky úlevě poskytovat horší plnění a mít méně efektivní procesy než konkurence. Tím pádem vytváří nižší přidanou hodnotu. Při tom všem se oslabuje vliv firem, které výhodu nemají a tím přichází o část růstového potenciálu.
Výsledek jsou nižší mzdy zaměstnanců, horší plnění a negativní dopad na konkurenci bez pobídek. Nakonec reálný příklad. Kvůli státním investičním pobídkám (nejen) je Česká republika označována za montovnu, což historicky vzniklo cílením investičních pobídek na zaměstnanost a nikoliv na přidanou hodnotu. Tím samozřejmě netvrdím, že cílit na přidanou hodnotu by bylo správné. Správné je nechat trh volný bez regulací a subvencí, ať uspěje ten, kdo nejvíce umí naplnit tužby klientů.
Investiční pobídky jsou různé – daňové prázdniny, výhodné pozemky, úlevy, dotace atd. Obecně by se dala investiční pobídka definovat jako umělá konkurenční výhoda garantovaná státem oproti ostatním subjektům v ekonomice. Taková výhoda už z definice znamená, že uměle zvyšuje konkurenceschopnost takového subjektu vůči subjektům, které podobnou výhodu nečerpají. Uměle znamená, že subjekt může díky úlevě poskytovat horší plnění a mít méně efektivní procesy než konkurence. Tím pádem vytváří nižší přidanou hodnotu. Při tom všem se oslabuje vliv firem, které výhodu nemají a tím přichází o část růstového potenciálu.
Výsledek jsou nižší mzdy zaměstnanců, horší plnění a negativní dopad na konkurenci bez pobídek. Nakonec reálný příklad. Kvůli státním investičním pobídkám (nejen) je Česká republika označována za montovnu, což historicky vzniklo cílením investičních pobídek na zaměstnanost a nikoliv na přidanou hodnotu. Tím samozřejmě netvrdím, že cílit na přidanou hodnotu by bylo správné. Správné je nechat trh volný bez regulací a subvencí, ať uspěje ten, kdo nejvíce umí naplnit tužby klientů.
Přečtení: 27175
Komentáře
Komentář 26953
- Urza by Vás poučil, že každý si může definovat cokoliv jakkoliv, pokud své definice používá konzistentně. Takže investiční pobídka klidně může být "umělá konkurenční nevýhoda způsobená státem oproti ostatním subjektům v ekonomice". Je to jen o definicích…
2) Uměle znamená, že subjekt může díky úlevě poskytovat horší plnění a mít méně efektivní procesy než konkurence.
- Proč může subjekt poskytovat horší plnění? Umělé snížení nákladů snad znamená umělé snížení ceny. Kde je tam horší plnění?
Komentář 26954
Komentář 26955
Komentář 26972
Jak jste to napsal to vypadalo, jako že zemědělec může díky dotacím prodávat za stejnou cenu horší brambory.
Komentář 26956
Komentář 26957
Tady u Urzy se vede TEORETICKA debata! Modeluje se, zda by to fungovalo, kdyby na pustem ostrove osadka pravicaku(uz poucenych prusery socialismu) si dala do Ustavy, ze uz nikdy nesmi existovat spolecna pokladna. Tzn. uzakonili si Kazdy za sve.
Prosim neplette do toho dnesni skutecny stav. Nikdy se nikam nedostanete, jen se budeme hadat.
Komentář 26961
Komentář 26964
Komentář 26968
Komentář 26958
Co náklady ušlé příležitosti? Co firmy, kterým skončí daňové prázdniny a odfrčí dál na východ?
Není lepší být chvíli nezaměstnaný a pak si najít lepší/efektivnější/uspokojivější práci? Potažmo kdyby stát nedrtil živnostníky byrokracií, otevřít si vlastní živnosti?
To, že ostatní státy zvyšují dotacemi celkovou ne/efektivitu průmyslu přeci neznamená, že to tak musí dělat všichni. Jen pro politiky je to dobrý argument...
Komentář 26965
Komentář 26959
Co náklady ušlé příležitosti? Co firmy, kterým skončí daňové prázdniny a odfrčí dál na východ?
Není lepší být chvíli nezaměstnaný a pak si najít lepší/efektivnější/uspokojivější práci? Potažmo kdyby stát nedrtil živnostníky byrokracií, otevřít si vlastní živnosti?
To, že ostatní státy zvyšují dotacemi celkovou ne/efektivitu průmyslu přeci neznamená, že to tak musí dělat všichni. Jen pro politiky je to dobrý argument...
Komentář 26966
A je to samozřejmě hlavně o tom, Bastiatově, co je a co není vidět. Ono se mnohem líp politikovi prezentuje, že pobídkou přilákal do kraje TPCA, která zajistí cca 3000 pracovních míst (už se neřekne, že spousta z nich jsou hlavně cizinci, protže místní za ty prachy dělat nechtěli a radši sosali dávky). Ale že svojí šikanou zabrání vzniku třeba 10 000 pracovních míst a živností v tom samém regionu, akorát, že by to bylo v rámci malých firem, takže to není tak vidět.
Komentář 26967
A k tomu Bastiatovi, nie som z ČR a tak nepoznám firmu TPCA a neviem posúdiť či práve v jej prípade bola dotácia užitočná, ale čo by aj Bastiat videl je že medzi rôznymi reguláciami ktoré údajne bránia vzniku nových pracovných miest a medzi dotáciou nie je priama súvislosť.
Komentář 26969
Komentář 26973
Komentář 26970
Komentář 26974
Komentář 26980
Pořád ale nikdo nedokáže spočítat náklady ušlé příležitosti. Kolik by měli lidé bez TPCA, když by se zařídili jinak? Potažmo kdyby jim stát nebral peníze na dotace?
Kolik by měl stát z jiných oblastí, kdyby nedotoval TPCA?
Komentář 26983
Komentář 26985
A proč by v ANCAPu někdo měl mluvit jeho jménem? Každý může mluvit jen za sebe,firmu nebo dobrovolně sdružené lidi. Proč by sakra měl někdo vyjednávat nějaké mezinárodní dohody? Když si je nějaká firma vyjedná nebo se někam dobrovolně zapojí, je to její věc.Stejně tak patentové právo nějakého státu nemůže platit tam, kde stát není. Tam by platilo multicentrické právo a autor by si dojednal své patenty tam nebo by stanovil, jak má být s jeho dílem nakládáno. Rozhodně je zcestná představa, že by někdo měl nedobrovolně platit dráby typu OSA. Pokud by nějaký stát měl pocit, že se tam porušuje nějaké jeho právo, má možnost si tam najmout firmu, která to bude řešit.A tak to jde dál v podstatě se vším.
Komentář 26986
Dotace podporují neúspěšné a ničí úspěšné...
Komentář 26994
Neviem predikovať ako by sa zachovali štáty kde platí patentové právo ku ankapu, ale najpravdepodobnejšie by zaviedli zákaz dovozu ankapistických plagiátov do svojho štátu. Čo by prosperite ankapistanu určite nepomohlo. Rovnako sa dá predpokladať že bez medzinárodných dohôd by platilo na výrobky z ankapistanu clo, že obyvatelia ankapistanu by na cesty do zahraničia potrebovali víza, bez dohôd o vydávaní zločincov by sa ankapistickí zločinci schovávali pred trestom v zahraničí atď.
Komentář 27001
Já vás chápu a nijak to nemyslím osobně. Vím, že dotační/pobídková konkurence mezi státy existuje, ale to neznamená, že to je dobře, protože to jde vždy na úkor všech obyvatel daného státu a ve prospěch skupiny okolo investora. Já si myslím, že je mnohem lepší než "je lepšie zaplatiť dotáciu zahraničnému investorovi než platiť nezamestnaným podpory" je snížit/zrušit podpory nezaměstnaným a (přestane pro ně být výhodnější bej na podpoře než si aktivně hledat práci) a zrušit či aspoň výrazně omezit daňovou a byrokratickou zátěž pro podnikatele čímž ti (a nově vzniknuvší) by mohli nabrat právě ty nezaměstnané (a úředníky z nepotřebných úřadů práce) a byli by konkurenceschopnější = více zisků = vyšší výběr daní, PROTOŽE zahraniční investor to samozřejmě dělá pro prachy. Poslední roky si politici ztěžují, jak zahraniční investoři vyvádějí (světedivse) zisky do svého zahraničí. Tak vymýšlí, jak jejich zisky udržet doma (rozumnějte oloupit investora) = investor se na to vysere a půjde o stát/kontinent dál.
A prosperita ANCAPu nezávisí na státech, ale na poptávce a jejím uspokojování i na jeho území (počítáte-li ANCAP obklopený státy). Jistě by vzniklo mnoho pašeráckých organizací, které by pašovaly levnější (bez zbytečných odvodů a daní) i zakázané zboží do států okolo, protože by tam po tom byla poptávka.
A samozřejmě předpokládám, že na takový stav by státy okolo reagovaly nejspíš invazí už kvůli potlačení nevhodného příkladu občanům a konkurence.
A na hledání zločinců by samozřejmě státy , jak jsem psal mohly najmout specializované firmy, protože vraždy, loupeže a podobné věci by byly řešeny i v ANCAPu. Ale asi by těžko mohly řešit daňové/celní uniklence a podobné "zločince" :-)
A Bastiata jsem sice začal,ale uvedl jsem jeho tezi a nepsal "že by Bastiat viděl".
Komentář 27008
A teraz už bez srandy, ospravedlňujem sa Vám, nechal som sa vyprovokovať ku zbytočne agresívnemu štýlu argumentácie.
Súhlasím s Vami že systém prilákavania investícií rôznymi dotáciami či daňovými úľavami je zlý, keďže podporuje odsťahovávanie sa firiem za lacnejšou pracovnou silou čo sa deje na úkor domovských krajiny investorov. Ale tento systém ste nazaviedli ani vy ani my a ak nechceme zaostať tak sa mu musíme prispôsobiť. Znížiť/zrušiť podpory nezamestnaným nie je riešenie, znížite tým dopyt a pritom tým nijako neriešite že mnohí nezamestnaní nie sú nezamestnaní preto aby žili zo sociálnych dávok ale preto že počet voľných pracovných miest je menší než počet nezamestnaných. A prepustením úradníkov ešte viac znížite dopyt a zvýšite počet nezamestnaných, čo navyše spôsobí tlak na znižovanie miezd pracujúcich. Zahraniční investori ani tak neodvádzajú zisky domov, tam je väčšinou kvôli progresivite vyššia daň než v ČR a SR, ale skôr do daňových rajov, čo (zatiaľ) môžu z hocikade, takže strašiť presunom fabrík do ešte chudobnejších krajín je neprimerané.
Prosperita ankapu nezávisí iba na okolitých štátoch, ale nemôžete ignorovať vzájomnú závislosť platov, cien a dopytu. Dá sa prosperovať aj pri nízkych platoch, ale potom musíte chýbajúci domáci dopyt nahrádzať zahraničným, čo v prípade hospodárskych sankcií môže byť problém. Možnosť zahraničnej invázie som vedome nespomínal, chcem veriť tomu že tu v civilizovanej Európe sa už medzinárodné spory nebudú riešiť násilím.
Ale je pravda že ak by napr. ankapisti vedome ukrývali zločincov z okolitých štátov že by to mohlo spôsobiť hoci len zásah nejakého štátneho komanda na území ankapistov. Ale ja som myslel skôr opačný prípad, zločinca z ankapistanu ukrývajúceho sa pred ankapistickými bezpečnostnými agentúrami na území susedného štátu, bez medzinárodnej dohody žiaden štát dobrovoľne nepustí na svoje územie ozbrojencov z iného štátu (územia).
A s tým Bastiatom Vám dám neochotne za pravdu, za jeho čias asi investičné dotácie neexistovali a tak nemôžem naisto vedieť čo by si o nich myslel.
Komentář 27016
Počet dostupných pracovních míst snižují:
* Minimální mzda. Místo špatně placené práce není nabízena žádná. Zásah.
* Zdanění práce. Pokud se má zaměstnat člověk i za tu minimální mzdu, musí zaměstnavatel vysolit o hodně víc. Zásah.
* Byrokratické překážky v podnikání. Místo zaměstnavatele bez všelijakých nesmyslných papírů není zaměstnavatel žádný; ba dokonce se do podnikání nehrne ani ten nezaměstnanec. Dvojitý zásah.
* Zdanění podnikatelů. Pokud firmy prosperují jen díky tomu, že odvádějí zisky do daňových rájů, co mají dělat ti, kdo nemají tu možnost vymanit se z daňového pekla? Zásah.
Tyto věci, když se zruší, je potom možno úplně klidně propustit i ty úředníky a zrušit podporu v nezaměstnanosti; práce bude dost, a komu práce nevoní, ať si klidně chcípne. A takhle bychom mohli ten stát pomaličku postupně odmontovávat a nechávat lidem jejich těžce vydřené peníze v jejich kapsách, ať si sami rozhodnou, za co je utratí.
Komentář 27031
-Negatívne vplyvy zvyšovania minimálnej mzdy sú pravičiarsky výmysel, minimálna mzda stúpa a nezamestnanosť klesá.
-Zrušenie zdanenia práce zamestnávateľom nepomôže, zamestnanci si tie zdanené služby aj tak budú platiť a tí slabo zarábajúci pravdepodobne aj viac než teraz, takže budú potrebovať vyššiu mzdu než to čo teraz dostávajú ako čistú mzdu.
-So znižovaním byrokratickej záťaže súhlasím, ale to sa dá aj bez zrušenia štátu.
-Do daňových rajov neulievajú zisky firmy na rozhraní červených a čiernych čísel ale práve tie najziskovejšie a podľa mňa to treba zmeniť opačne, teda donútiť platiť dane aj ich a nie rušiť dane všetkým, lebo práve to by najviac uškodilo tým menej ziskovým firmám, keďže namiesto malých daní by platili za tie služby trhovú cenu.
Komentář 27017
Komentář 27033