Autor: SD rarášek
Čas: 2019-07-31 00:00:02
Strach ze svobody
Vážení přátelé a čtenáři Stok Svobodného přístavu, naštěstí pro nás již není tak těžké narazit na lidi, již mají o kapitalismu povědomí a chápou jeho myšlenku, byť v hlubší znalosti může společnost zaostávat. Naopak smutné je, když jedinec proti kapitalismu či anarchokapitalismu, otevřeně vystupuje bez informací či zjevného racionálního důvodu.
Domnívám se, že socialismus je důsledkem lidské přirozenosti projektovat své strachy, neurózy (či v extrémních případech dokonce poruchy) do ekonomického systému. Něco takového můžeme pozorovat třeba u lidí, již jsou schopni srovnávat anarchokapitalismus s jeho pravým opakem, tedy komunismem, a to jen proto, že se obojího bojí. V těchto situacích už zpravidla přestávám argumentovat ekonomií, ale snažím se v lidech hledat mentální pochody, které stojí za tímto uvažováním.
Povšiml jsem si třeba, že po tzv. „osvíceném panovníkovi“ (ze kterého se pak vyklube zpravidla nějaký fašoun typu Napoleon Bonaparte) obvykle touží lidé s misantropickými sklony. Často od nich uslyšíte názory typu: „Lidé vyšší autoritu potřebují, protože to jsou dementi.“ Naopak touhami spasit svět, spasit přírodu, spasit lidstvo či zachránit planetu často oplývají naši nemálo viditelní levicoví umělci s histrionskými rysy.
Podobných případů projekce vlastních neuróz do celého světa určitě kolem sebe naleznete více než dosti. Ale pro odlehčení a šťastný konec vězte, že historicky se společnost z neuróz léčí :-)
Domnívám se, že socialismus je důsledkem lidské přirozenosti projektovat své strachy, neurózy (či v extrémních případech dokonce poruchy) do ekonomického systému. Něco takového můžeme pozorovat třeba u lidí, již jsou schopni srovnávat anarchokapitalismus s jeho pravým opakem, tedy komunismem, a to jen proto, že se obojího bojí. V těchto situacích už zpravidla přestávám argumentovat ekonomií, ale snažím se v lidech hledat mentální pochody, které stojí za tímto uvažováním.
Povšiml jsem si třeba, že po tzv. „osvíceném panovníkovi“ (ze kterého se pak vyklube zpravidla nějaký fašoun typu Napoleon Bonaparte) obvykle touží lidé s misantropickými sklony. Často od nich uslyšíte názory typu: „Lidé vyšší autoritu potřebují, protože to jsou dementi.“ Naopak touhami spasit svět, spasit přírodu, spasit lidstvo či zachránit planetu často oplývají naši nemálo viditelní levicoví umělci s histrionskými rysy.
Podobných případů projekce vlastních neuróz do celého světa určitě kolem sebe naleznete více než dosti. Ale pro odlehčení a šťastný konec vězte, že historicky se společnost z neuróz léčí :-)
Přečtení: 73070
Komentáře
Komentář 39835
Domnívám se, že socialismus je důsledkem lidské přirozenosti projektovat své strachy, neurózy
Může po tam autor doložit nějakými informacemi nebo racionálními důvody, nebo se pouze domnívá? Nestojí náhodou za tou jeho myšlenkou spíše sebeklam, že lidé, kteří chtějí něco jiného, musí být nějak "postižení", když přece nechtějí tu skvělou věc jako chce on?
Komentář 39836
Komentář 39837
Komentář 39838
Komentář 39844
Komentář 39845
Komentář 39847
Komentář 39850
No nic, vsak ony Vam ty prazdniny za chvili skonci a tyhle roupy Vam pancelka zase rychle vyzene z hlavy.
Komentář 39871
Komentář 39889
Komentář 39843
Komentář 39849
V ancapu by se samozrejme lidi v urcitych oblastech chovali zasadne jinak, nez se chovaji dnes - a to proto, ze by to pro ne bylo NUTNE. byli by k tomu donuceni "okolnostmi" - stejne, jako jsou lide dneska v soucasnem systemu nuceni okolnostmi se chovat "nejak".
Ancap ovsem prave bere lidi takove, jaci jsou a pocita s tim. Ancap pocita s tim, ze lide jsou ruzni - zli i hodni, pracoviti i flakaci, inteligentni i debilove.
Btw, v jedne veci vlastne mas pravdu. Ancap skutecne pocita s tim, ze se lide budou chovat v JEDNE veci odlisne, nez dnes. A to v tom, ze zacnou povazovat za dulezitou moralni stranku veci a to tak, ze jim zacne silne zalezet na tom, aby lide nebyli k nicemu nuceni nasilim a aby vsichni respektovali vlastnicka prava tech druhych.
Coz je samozrejme v dnesni dobe scifi, ale kdo vi, co nam cas prinese.
Komentář 39851
Komentář 39853
V historii se nam cas od casu stane, ze lide nejak dojdou k tomu, ze je spravne se chovat nejakym zpusobem, ze je spravne mit urcita moralni pravidla. A lide v celych statech/obrovskych umezich to prijali za sve - aniz by se vsak jakozto "lidstvo" nejak zasadne zmenili.
Komentář 39857
Komentář 39860
Komentář 39862
Komentář 39911
To je zcela prirozene lidske chovani.
Komentář 39855
Pak "chtěli" jejich zosobnění v podobě faraona.
Pak "chtěli" jednoho boha a následně z boží vůle krále.
Následně svrhli krále a "chtěli" demokracii s prezidentem (všimněte si, že stále bydlí na Hradě).
Proč by nemohl další krok být zbavit se funkce prezidenta, premiéra a dalších a blížit se k ancapu?
Ano, lidi se vyvíjí, takže budou jiní, než teď jsou.
Třeba já jsem před pár lety o ancapu ani nevěděl, tak jsem ho nemohl chtít. Teď o něm vím a dost změnil můj pohled na svět. Holt jsem se trochu změnil...
Komentář 39864
Komentář 39866
Komentář 39868
Komentář 39872
Komentář 39874
Komentář 39956
Komentář 39959
Komentář 39852
Tohle je medle nejmin za sto bodu.
Ancap bere lidi takove, jaci jsou a pocita s tim. Ofsem pocita s tim, ze v JEDNE veci se budou chovat jinak. A to v tom, ze se budou chovat zcela jinak. Tak urcite.
Komentář 39856
Komentář 39858
Komentář 39861
Komentář 39863
Komentář 39865
Jenže zcela přirozeně by Vám nemělo být nic vštěpováno. Znáte baby lab experimenty s morálkou? Vědci zjistili, že morálka je vrozená i malým dětem, a je to celkem logické - člověk je společenský tvor, a aby přežil, potřebuje dobré vztahy s ostatními lidmi.
Komentář 39869
Komentář 39876
Komentář 39882
Komentář 39888
Nějaký si vyberte. Naměřená data nepopírá žádný, různí se jejich interpretace.
Komentář 39891
Komentář 39890
Komentář 39870
Tak proč se snažíte lidem vštípit ancap?
Komentář 39873
Komentář 39880
Není, je to jen vohejbák jiným směrem.
Komentář 39867
Komentář 39914
Fakt s tím ankap počítá? A přitom předpokládá, že když nebudou mít nad sebou autoritu státu s jeho represemi, že se budou chovat morálněji a v souladu s nějakou etikou? Tomu vážně věříte? To je totiž jedna z věcí, kterou mám na mysli, když píšu, že jste zcela odtržení od reálného světa.
Tím posledním odstavcem popíráte své vlastní tvrzení, že ankap bere lidi jací jsou a počítá s tím. Ne, nepočítá. Počítá s tím, že lidi začnou ctít nějakou morálkou postavenou na odmítání násilí. To je stejná utopie jakou hlásají komunisté, že lidem přestane záležet na hromadění majetku a budou preferovat rovnost. :-)
Komentář 39915
Na rozdíl od Policie budou ale fungovat v konkurenčním prostředí.
Komentář 39917
VSE ostatni muze klidne zustat. Na druhou stranu lide, pokud by hromadne chteli ancap, by pravdepodobne uz v te dobe byli vice svepravni, nez jsou ted, vice zodpovedni a podobne - protoze to jde ruku v ruce. Ale to je jen spekulace..
Jinak moc dekuji za potvrzeni toho jak se situace aktualne ma: Vetsina lidi chce, aby jim nekdo nasilim nicil zivoty a na oplatku za to je alespon malicko nechal nicit zivoty ostatnim. A za spravnou se bere takova moralka, ze kdo se tomu bude protivit, toho patri sejmout jeste vic. Celkem hezke je to prirovnani ke komunistum - on ten komunistickej prevrat byl presne na tom postavenej.
Komentář 39918
Komentář 39920
Proč tedy používáte přítomný čas? Protože to zní lépe než říct, že ankap bere lidi, jací věříte, že snad dle vás jednou budou?
Komentář 39921
- A není to náhodou spíš tak, že většina lidí například chce, aby neměli právo urvat si z přírody, co chtějí, pokud to právo nebudou mít ani ostatní, což má pohlídat stát?
Komentář 39922
Komentář 39875
- Kdy už anarchokapitalisté přestanou s tím nesmyslem se svobodou: že ankap je "svobodná společnost"? Měli by si sednout a zamyslet se, co si představují pod pojmy svoboda, volnost, možnost, bohatství, sebeurčení, právo, zda jim to dává smysl a co vlastně chtějí. Že to ještě neudělali, podporuje můj názor, že se jedná o bandu lenochodů. Ono "Chceme svobodu" zní pěkně, ale co z toho, když to je blbost?
DŮKAZ: Vždyť kdyby stát byl legitimním vlastníkem území, např. kdyby území státu vlastnila korporace, akciová společnost, nadace, církev nebo jedinec, tak kdyby takový subjekt dělal to samé, co dnešní státy, bylo by to podle anarchokapitalistů naprosto legitimní a nejednalo by se o omezování svobody. To je jednoznačný důkaz, že svoboda, o které mluví anarchokapitalisté, není ten pojem, nazývaný svoboda, vyskytující se v celých evropských dějinách, od Bible a Aristotela až k Americké občanské válce a Holokaustu.
Komentář 39877
Komentář 39884
Komentář 39887
Komentář 39881
Pro mě ne. Přemalováním na růžovo nepřestane slon být slonem. Podstatou mého problému se státem je jeho nevyžádaná agrese - já jsem s ním totiž žádnou smlouvu neuzavřel, a přesto jsem nucen ji dodržovat. To se nezmění, i kdyby ten stát řídila korporace, církev, král... whatever. Nezmění, protože pořád zůstává ta jeho svobodurdousící podstata.
Komentář 39886
A zamyslel ses někdy nad tím, proč ti totéž nevadí u anarchokapitalismu? Tam je také člověk nucen dodržovat smlouvy, které neuzavřel. Nebo si snad nebudeš vynucovat, aby někdo respektoval to, co anarchokapitalisté považují za tvé vlastnictví, i když s tebou dotyčný o tom neuzavřel smlouvu?
Komentář 39892
To je na mě trochu složitá konstrukce. Mohl byste uvést konkrétní příklad? Když to zkusím sám, vyleze mi z toho toto: Já jsem K, někdo je G, anarchokapitalisté jsou Lojza. Já si nebudu vynucovat, abyste Vy respektoval to, co Lojza považuje za mé vlastnictví... no upřímně, jak na to koukám, je mi vážně u prdele, co Vám Lojza tvrdí, že je mé vlastnictví, nechápu tedy, proč bych to měl vynucovat.
Komentář 39893
Komentář 39895
Komentář 39897
Co to meleš? Samozřejmě, že se dotyčný dostane do kolize s tvým pojetím vlastnictví. A já se tě ptám, ty snad máš nějakou smlouvu, že se do té kolize dostat nesmí? Abys mu v tom na základě té smlouvy bránil?
Komentář 39894
Komentář 39896
Potom ale neuznávate NAP. Prečo by som si na svojom území nemohol za svoje založiť štát, ktorý by zhodou okolností za niekoľko sto rokov bol nerozoznateľný od "normálnych" štátov? Chcete mi upierať možnosť "slobodne" narábať so svojím majetkom?
Komentář 39898
Komentář 39899
No, áno - keď sa na mojom území niekto narodí a nepáčia sa mu moje pravidlá, môže pokojne odísť. Presne tak ako v prípade štátu.
Komentář 39901
Komentář 39902
Komentář 39903
Komentář 39904
Komentář 39905
- Jinými slovy v druhé generaci budou legitimním vlastníkům vyvlastněny všechny pozemky… Zůstanou jim aspoň továrny, soudruhu?
A takhle argumentuje člověk, který dnes nazval vyvlastnění loupeží a včera označil za závažnou chybu demokratického pojetí vlastnictví, že dohody nejsou navždy…
Komentář 39906
- Jinými slovy v druhé generaci budou legitimním vlastníkům vyvlastněny všechny domy…
Komentář 39935
Je to zřejmě naprosto hloupá myšlenka – na jeden rozpor už upozornil Jakub G. Chci teď ale upozornit na něco jiného; na něco, co by mělo být pamatováno: Stoky existují 4 roky, Mises 9, anarchokapitalismus je ještě mnohem starší; a za ta léta se těch pár fanatických anarchokapitalistů, co na Stokách diskutují, nedokázalo shodnout ani na té základní myšlence. Tomu se říká neschopnost!
Čili nastal čas ze srdce se vysmát této Urzově větě: Anarchokapitalisté vycházejí z určitých axiomů, na kterých pomocí čisté logiky stavějí neprůstřelné teorie o fungování celé společnosti.
P.S. Někdo z Vás, kdo četl Urzovu knihu: Píše tam něco o "počáteční nezavázanosti"?
Komentář 39937
Tak on se tu nedávno přiznal i k tomu, že dobrovolně uzavřenou dohodu nemusí dodržet, když už pro něj nebude výhodná.
Komentář 39938
Kdežto "počáteční nezavázanost" ortodoxní určitě není.
Komentář 39900
- Korporace koupí v Africe pozemky od domorodců (čímž jsme se vyhli otázce houmstedingu) a postaví tam město. Tam se narodíte. Podle pravidel legitimního vlastníka, korporace, ji musíte odvádět část svých příjmů, říkejme tomu "daně", anebo území korporace opustit. Není žádný sociální systém; daně jsou tržní, čili v maximální výši.
OTÁZKA: Je činnost korporace legitimní? A omezuje svobodu?
Komentář 39878
Není, je to jen vohejbák jiným směrem.
Komentář 39879
Komentář 39883
Komentář 39885
Komentář 39910
https://www.svobodny-svet.cz/8359/demokracie-a-kapitalismus-jedno-bez-druheho-sirotkem.html
Komentář 39936