Před časem jsem přemýšlel, co by mě přesvědčilo o správnosti anarchokapitalismu a došel jsem k názoru, že v danou chvíli nic. Anarchokapitalismus definuje nějaké základní principy společnosti a věří, že jejich aplikace by vedla ke vzniku lepší společnosti. Ale nelze říct k jaké. A při slabých chvilkách anarchokapitalisté připouští, že by se to také mohlo celé podělat. Mezi těmi principy a tou ankapáckou utopií nevidím ale žádnou zákonitou souvislost. Pro mě je anarchokapitalismus něco jako politik, který slibuje, že když ho zvolíme, tak nám nějak zařídí ráj na zemi, ale ještě neví jak. S tím rozdílem, že za čtyři roky nebudou žádné volby, kde by ho šlo odvolat. Maximálně by pro mě mohl být anarchokapitalismus o něco důvěryhodnější, kdyby jasně pracoval s riziky a podmínkami, za kterých funguje dobře a za kterých ne. A kdyby se více zaměřil na ten přechod mezi státem a ankapem. Ne budování vzdušných zámků, ale konkrétní kroky, které se dají racionálně posuzovat.
Tak mě napadá otázku otočit. Z čeho vlastně vychází víra anarchokapitalistů v anarchokapitalismus? Co by se muselo změnit (vyvrátit), abyste si řekli, takto ne?
Tak mě napadá otázku otočit. Z čeho vlastně vychází víra anarchokapitalistů v anarchokapitalismus? Co by se muselo změnit (vyvrátit), abyste si řekli, takto ne? - To je velmi dobrá otázka. +1
Jestli ankapu jakž takž rozumím, tak lidem neslibuje zřízení ráje na zemi. Jen říká, že při dodržení jedné základní myšlenky dostanou lidé možnost si vytvořit společnost takovou, jaká bude vyhovovat všem, kteří tu základní myšlenku přijmou. Víra ankapistů je ta, že to lidi, kteří se dají jejich cestou, nepodělají. Možná je to víra naivní, jak se snaží dokázat etatisté, rozhodně však méně naivní než víra, že stát se o všechny postará optimálním způsobem.
Jestli ankapu jakž takž rozumím, tak lidem neslibuje zřízení ráje na zemi. Jen říká, že při dodržení jedné základní myšlenky dostanou lidé možnost si vytvořit společnost takovou, jaká bude vyhovovat všem, kteří tu základní myšlenku přijmou. Víra ankapistů je ta, že to lidi, kteří se dají jejich cestou, nepodělají. Možná je to víra naivní, jak se snaží dokázat etatisté, rozhodně však méně naivní než víra, že stát se o všechny postará optimálním způsobem.
...víra anarchokapitalistů...Co by se muselo změnit (vyvrátit), abyste si řekli, takto ne? Víra není žádná teorie, ba ani hypotéza. Vyvrátit se nedá, prostě je. Aplikovat na ni Popperovo kritérium vyvratitelnosti nemá smysl.
Nebavíme se zde o náboženství, i když mi to tu občas připadá jako na srazu nějaké sekty. Víra v daném kontextu znamená přesvědčení, názor. Na základě čeho jsou přesvědčeni, že by anarchokapitalismus vedl k požadovaným výsledkům? Lze ten názor něčím vyvrátit?
Na tuto otázku je snadná odpověď. Přesvědčila by Vás cedule s nápisem soukromé vlastnictví. Anarchokapitalismus dává vlastníkům pozemků neomezenou moc druhým nařizovat, jak mají žít, a používat násilí, pokud neposlouchají. Jediné, co jim má bránit ve zneužívání této moci, je konkurence mezi vlastníky. Tu ovšem anarchokapitalismus žádným způsobem negarantuje.
Anarchokapitalisté se rádi staví do morálně nadřazené pozice. Faktem je, že v anarchokapitalismu vůbec nejde o způsob využívání moci. Anarchokapitalismus dovoluje mnohem horší věci, než běžný stát. V anarchokapitalismu jde pouze o způsob nabytí té moci. Pokud to bylo v souladu s principy anarchokapitalismu, pak je i genocida naprosto v pořádku.
To je ok, tak já budu vlastnit vlastní pozemek, který si koupím, aby mi nikdo nic nenařizoval. Easy.
"Pokud to bylo v souladu s principy anarchokapitalismu, pak je i genocida naprosto v pořádku." - byl bych rád, kdybyste na mě reagoval, tak trochu omezil ty strawmany. Díky.
Jistě můžete zkusit koupit vlastní pozemek, jen to nevyvrací můj argument.
Líbí se mi Váš optimismus. Stojí ale na předpokladu, že budete mít dostatek peněz na pozemek. A že vůbec nějaký pozemek na prodej bude. To je jen anarchokapitalistický předpoklad, se kterým jdou do diskuze. Ale ne něco, co by nutně vyplývalo z principů anarchokapitalismu. Tyhle zamlčené předpoklady o anakapu mi přijdou jako zásadní téma, které by stálo za bližší prozkoumání.
A proč myslíte, že to byl strawman? Vlastník velkých pozemků je v ankapu v roli feudála. Pokud by se např. proti němu začali bouřit lidé, tak se dopouští útočného násilí, porušují jeho vlastnická práva a on má právo proti nim zakročit. A použít takové násilí, aby obnovil svá vlastnická práva. A tam není žádná hranice.
"Jistě můžete zkusit koupit vlastní pozemek, jen to nevyvrací můj argument. " - wait, to byl argument? A proti čemu? Že když vlezu někomu na pozemek, musím dodržovat jeho pravidla? Někdo tvrdí opak?
"Líbí se mi Váš optimismus. " - žádný z mé strany není. Jen realismus.
" Stojí ale na předpokladu, že budete mít dostatek peněz na pozemek. " - jakože reálně lidi nevlastní pozemky? A můj pozemek je fata morgána?
"A že vůbec nějaký pozemek na prodej bude." - proč by nebyl. Jmenujte jediný důvod.
"To je jen anarchokapitalistický předpoklad, se kterým jdou do diskuze. " - aha lol.
" Tyhle zamlčené předpoklady o anakapu mi přijdou jako zásadní téma, které by stálo za bližší prozkoumání. " - ok, tak sorry za předpoklad, že lidi budou obchodovat s pozemky jako dneska. Ještě bych mohl přestat předpokládat, že lidi budou jíst.
"A proč myslíte, že to byl strawman? " - ankap netvrdí, že si vlastník pozemku může dělat, co chce.
"Vlastník velkých pozemků je v ankapu v roli feudála." - nebyl
" Pokud by se např. proti němu začali bouřit lidé, tak se dopouští útočného násilí, porušují jeho vlastnická práva a on má právo proti nim zakročit." - proč by se bouřili proti někomu lidé... wtf
Neměl bych si moct na svém pozemku určit pravidla jaká chci? Jedině na co si musím dát pozor, je abych nepoškodil ostatní kolem, třeba vypouštěním škodlivin. Jaký je pak ten podstatný rozdíl mezi feudálem a "ankap" vlastníkem pozemku?
Takže je v roli feudála po zrušení nevolnictví, jak tu píše kolega vedle. Nakonec by na tom byl podobně jako státy dnes. Většina umožňuje občanům odejít jinam. Rozdíl je v tom jak k té vládě (vlastnictví) k tomu území přijde, jestli je to někomu zdá OK, nebo ne.
Ankap neexistuje, takže o něm nevíte nic ani Vy. Jen si o něm něco oba snažíme domyslet na základě elementárních principů anarchokapitalismu.
Ten argument se vztahoval k Vaši úvodní myšlence, co by Vás přesvědčilo, že je správné druhým nařizovat, jak mají žít a trestat je. U soukromníků to považujte za samozřejmost. Vadí Vám to jen u státu. Anarchokapitalismus je proti státu, ne proti moci nad druhými lidmi.
A k těm pozemkům. Anarchokapitalismus mění jejich podstatu. Pro nás jsou pozemky jen místo, kde si můžeme postavit barák. V ankapu je to místo, kde můžete vládnout. Vy předpokládáte, že se s pozemky v ankapu bude obchodovat stejně jako u nás. Jenže v naší společnosti pozemky hrají zcela rozdílnou roli. S pozemky v tom druhém smyslu se nikdy moc neobchodovalo. Pokud kompletně měníte pravidla hry a vlastnosti věcí, tak nepovažuji za samozřejmé, že se s nimi v ankapu bude nakládat stejně.
Já netvrdím, že nemůžete mít pravdu. Já říkám, že tady se něco automaticky předpokládá. Bez čehož by se ta myšlenka ankapu rozpadla. Ale ten systém to nijak automaticky negarantuje. Spíše naopak. Vlastností kapitalismu jsou extrémní majetkové rozdíly. Takže lze předpokládat, že v ankapu bude malá skupina lidí vlastnit velké pozemky, spousta lidí žádné, a pak budou nějací menší vlastníci. Jak moc bude ta vlastnická struktura vyhrocená nelze říct. A i když je pro ankap důležité, aby tam byli spíše menší než velcí vlastníci, nemá v sobě žádné mechanismy, které by tu vlastnickou strukturu systematicky drolily.
Když řeknu A a oponent začne vyvracet B, tak je to strawman, dle definice.
Když řeknu "Člověk si na svém pozemku určuje pravidla" a vy začne vyvracet tvrzení "člověk si na svém pozemku může neomezeně dělat co chce, tedy když mu tam náhodou někdo zabloudí, tak má neomezené právo ho chytit, svázat a týdny mučit letlampou a je to zcela legit a nikdo to nemá právo nijak řešit" tak vyvracíte vlastní strawman.
Nebo když řeknu "jsem proti násilí", a myslím tím nelegitimní chování státu, které je v rozporu s principem neagrese a vy ze slova "násilí" uděláte veškeré situace, kdy musím někoho poslechnout, a začnete s tím argumentovat "však je to taky násilí, když vám majitel pozemku něco přikáže" tak opět vyvracíte strawman.
Obávám se, že používáte strawmeny nebo si jen po staru nerozumíme. Protože jste teď potvrdil to, co říkám.
Majitel pozemku by mohl v ankapu zkopírovat náš právní systém (nebo i nějaký mnohem horší) a na svém území ho vymáhat. Náš stát i ten majitel by dělali to stejné. Stejným způsobem by zasahovali do života lidí na daném území a stejně by to vymáhali. Pro Vás, to co dělá stát, je špatné. To co dělá majitel, je v pořádku (legitimní). Rozdíl není v tom zasahování do života a trestání. To dělají oba stejně. Rozdíl je v tom osobním vlastnictví, které Vy vnímáte jako legitimní zdroj moci. Zatímco státní moc jako nelegitimní.
V tomto původním příspěvku jste tvrdil: Mě by spíše zajímalo, co by mě muselo přesvědčit o tom, že je správné druhým lidem nařizovat, jak mají žít a používat násilí, když mě neposlouchají.
Když to napíšete takto obecně, tak to pravda zjevně není. Vy to připouštíte v případech, které považujete za legitimní. OK, sice nesdílím Váš pohled na legitimnost, ale s takovým tvrzením bych problém neměl.
To, že něco je nebo legitimní není věc názoru/pohledu.
Já to nepíšu jen jako dogma, ale mám celkem dané argumenty, proč to tak je.
"Když to napíšete takto obecně" - tak je to pořád ok, protože když vám v sámošce zakáží vstupovat dovnitř se psem, nevnucují vám násilím, jak máte žít. Vy jste se sám rozhodl vstoupit do sámošky.
Vy sice máte pro své stanovisko nějaké argumenty, ale to neznamená, že Váš pohled je objektivně platný. Co je legitimní a co ne je otázka názoru. Je to dáno východisky, definicemi, hodnotami atd.
Majitel pozemku stanovuje nějaká pravidla regulující život tamějších obyvatel, a ty vymáhá silou. A vy jste v situaci, kdy se můžete podřídit daným pravidlům nebo odejít. I když jste se na tom území narodil, nemáte žádné právo tam být nebo ovlivňovat ty pravidla. Podřiď se nebo to zkus jinde. Co si může majitel dovolit je dáno konkurencí, pokud si tam chce udržet nějaké lidi.
Anarchokapitalismus na to nahlíží tak, že je to dobrovolná dohoda. Problém je již v tom pojmu dobrovolnost, kterou si definuje po svém. Problematické je to ale i z dalších důvodů. Nikde není řečeno, že souhlasíte s pravidly toho území. Vy jste nucen je brát jako balík. Něco můžete dodržovat z přesvědčení a něco protože Vám jinak hrozí sankce. A zároveň podobné je to u státu. Tam také máte moc, která určuje pravidla a vymáhá je silou. I tam se Vám něco může líbit a něco ne. I tam ale můžete odejít. Takže i v něm jste dobrovolně. Takže se zase dostáváme k té ceduli soukromé vlastnictví, která dělá ten rozdíl.
Skvělá je představa, že v případě (velmi hypotetickém), kdyby se Urzova antistrana dostala nedopatřením přes 1,5%, tak by se získaným obolusem podnikla státotvornou akci: Získané peníze by veřejně spálili, čímž by tato částka zmizela z oběhu a způsobila by tím zpevnění naší měny! ;-)
S tou vlajkou jste trefil hřebíček na hlavičku. A ty bankovky? Kupodivu to nemusí být trestný čin - viz https://www.pravni-rady.eu/navody/46-trestni-pravo7/1144-umyslne-znehodnoceni-bankovky Ale kdyby podle nějakého osvícenějšího právního názoru ano, pak by soud s Urzou musela být velká švanda. Dovedu si představit státního zástupce, jak mu ve střetu s přísně logickou argumentací obžalovaného tuhnou rysy a posléze mu musí být poskytnuta první pomoc. ;-)
Pan Urza má velkou výhodu, že skoro nikdo nemá povědomí o anarchokapitalismu. Na rozdíl od něj tu není nikdo, kdo by se živil tím, že by se anarchokapitalismus snažil vyvrátit. Takže pro většinu lidí v diskuzi by to bylo nové téma.
Na druhou stranu s trochou informací ho lze v takových těch povrchnějších politických diskuzích snadno napadnout a vykreslit jako naprostého asociála. Nakonec je to člověk, co chce zavádět otrokářství, takže si o to vyloženě říká. A publikum by nebyl zdejší fanklub, ale normální lidi.
Já myslím, že každý anarchokapitalista se nejdříve snažil anarchokapitalismus vyvrátit. A anarchokapitalistou se pak stal tak, že se mu to nepodařilo. Takže tvrzení, že se nikdo nesnaží anarchokapitalismus vyvrátit mi přijde mimo. Kdykoliv s někým diskutuji o ancapu, tak se mi to ten dotyčný snaží vyvrátit.
Nevidím do hlavy diskutujúcemu "Nikdo dúležitý", ale ja to chápem tak že politici, ktorí by s Urzom diskutovali v predvolebných verejných diskusiách, na ankapistické fóra diskutovať nechodia.
Šlo mi o to, že nenarazíte v diskuzi na člověka, který by se deset let věnoval vyvracení anarchokapitalismu a postavil si na tom živnost. Takový protipól pana Urzi, zde nebude. Většina lidí o anarchokapitalismu neví nebo má jen vágní představu. I pro ty sečtělejší je to jen okrajová ideologie, které nevěnovali moc času. A běžný politik do této vrstvy stejně patřit nebude. Takže když proti nim nastoupí člověk s promyšlenou ideologií, který se profesionálně dlouhodobě věnuje její obhajobě, zná protiargumenty, tak je samozřejmě ve velké výhodě.
Pokud tu ideologii trochu znáte, tak se snadno můžete zaměřit na její slabá místa nebo různé excesy. Představte si předvolební politickou debatu, kde standardní politici prezentují ty své plány jako opravit silnice nebo snížit daně. A nějaký odredovanec ve žlutém triku tam bude nucen obhajovat, že by zavedl otrokářství a dětské bordely. Jak by to asi působilo na běžného diváka, který o anarchokapitalismu slyší poprvé? Ale na to by ti oponenti museli tu ideologii trochu znát.
Pro Vás je vše strawman, tak potom nemusíte argumentovat, jednoduché.
Ale např. s přirovnáním majitel velkého území v ankapu = feudál jste se vypořádal tím, že jste napsal, že to tak není. Ale kde vidíte ten rozdíl? Vždyť je to feudalismus po zrušení nevolnictví, jiný rozdíl tam není.
Bavíme se o majitelích pozemků teď nebo v ankapu? Teď asi těžko bude feudál, pravidla tu určuje někdo jiný (vláda ČR), ne majitel domu. A kdo bude určovat pravidla na vašem pozemku v ankapu?
Tak v tom případě se nebavím o majiteli v ankapu. Protože jak se to chápe dnes, má majitel dost omezené možnosti v nakládání se svým majetkem. V ankapu by je měl podstatně širší, a měl by mít právo si na něm určovat pravidla, podobně jako to teď dělá stát na svém uzemí, a to je to, co se tu řeší.
No a vy jste reagoval na příspěvek, kde se píše o majitelích území v ankapu, kteří se přirovnávají k feudálům. Pokud jste argumentoval tím, co si pod pojmem majitel běžně představujeme teď, tak je to ukázkový strawman.
Jen se zeptám, nehodláte nějak veřejné vystupovat za to Urzovo volební hnutí? Docela mě diskuze s vámi znechutila, takže bych asi v takovém případě jakoukoliv podporu dost zvážil.
Asi byste teď měl začít studovat vy a podívat se co ve státe být majitel znamená. A to je i to, co si pod tím představuje většina lidí. Nepřekvapivě je to něco úplně jiného než, že byste si na pozemku mohl dělat co chcete.
Pokud by to mělo být to samé tak nechápu, s čím máte problém. Kupte si pozemek a buďte jeho majitelem. A je to :-)
Kuře Joe k Spokojený vězeň:
Asi se točíme v kruhu a nechápeme se. Za prvé je nutné říct, že ankap se nezakládá, ale vzniká. Prostě je to jen popis společnosti, kde je neomezený volný trh. 2) ankap ve státu prostě není možný, protože stát vymáhá na svém území násilím centrálně […]
Komentář 110154
Kuře Joe k Spokojený vězeň:
Přesně jako napsal pz10000. Ankap ve státních pravidlech není anarchie, protože je mu vladnuto. Stát v ankapu být může a nemá žádné omezení, jen musí soutěžit v konkurenci ostatních poskytovatelů. Jakmile není dobrovolný, nedá se říct, že na jeho území je […]
Komentář 110150
Rakusak k Spokojený vězeň:
Proc? Protoze nam vladnou lide jako norbert, kterym stavajici stav vyhovuje, jelikoz prostrednictvim statniho nasili tyji ze schopnejsich a podnikavejsich lidi. Temto lidem je treba se branit!
Komentář 110143
hefo k Spokojený vězeň:
Keď to vezmeme z iného pohľadu, dnes máme ankap, v rámci ktorého vzniklo okolo dvoch stoviek štátov. Že vznikli v rozpore s NAPom? Ále prosím Vás, to sú tie výnimky popisované Urzom ("Ačkoliv je anarchokapitalismus s principem neagrese v plném […]
Komentář 110142
Kuře Joe k Spokojený vězeň:
Ok, možná jsem se špatně vyjádřil. Napsal jsem "něco jako dobrovolný stát", ne stát tak jak jsou dnes. Takže se třeba dobrovolně upíšete k placení daní za služby, které stát dnes poskytuje, ale poskytovat je bude v podstatě firma. Ta může mít […]
Komentář 110141
hefo k Mohu právo libovolně delegovat?:
Ten vtip (k ostatnému už nemám, čo by som dodal) znie zhruba takto: Na smrteľnej posteli leží starý Žid Moše, v ktorého potomstve bolo už mnoho detí, vnúčat a pravnúčat, celý život úspešne podnikal a celkovo sa mu v živote darilo. Tak si dal zavolať […]
Komentář 110138
Kuře Joe k Spokojený vězeň:
Asi nerozumím, z definice stát může fungovat vedle ankap společnosti, ale ankap nemůže fungovat uvnitř státu. Ankap nemá univerzální "pravidla", je to spíše filozofie lidí, ne systém nebo organizace. (Můj názor)
Komentáře
Komentář 67975
Tak mě napadá otázku otočit. Z čeho vlastně vychází víra anarchokapitalistů v anarchokapitalismus? Co by se muselo změnit (vyvrátit), abyste si řekli, takto ne?
Komentář 67977
- To je velmi dobrá otázka. +1
Komentář 67985
Víra ankapistů je ta, že to lidi, kteří se dají jejich cestou, nepodělají.
Možná je to víra naivní, jak se snaží dokázat etatisté, rozhodně však méně naivní než víra, že stát se o všechny postará optimálním způsobem.
Komentář 67987
Komentář 67986
Víra ankapistů je ta, že to lidi, kteří se dají jejich cestou, nepodělají.
Možná je to víra naivní, jak se snaží dokázat etatisté, rozhodně však méně naivní než víra, že stát se o všechny postará optimálním způsobem.
Komentář 67988
Víra není žádná teorie, ba ani hypotéza. Vyvrátit se nedá, prostě je. Aplikovat na ni Popperovo kritérium vyvratitelnosti nemá smysl.
Komentář 67993
Komentář 67998
Komentář 67999
Komentář 68003
Komentář 68021
Anarchokapitalisté se rádi staví do morálně nadřazené pozice. Faktem je, že v anarchokapitalismu vůbec nejde o způsob využívání moci. Anarchokapitalismus dovoluje mnohem horší věci, než běžný stát. V anarchokapitalismu jde pouze o způsob nabytí té moci. Pokud to bylo v souladu s principy anarchokapitalismu, pak je i genocida naprosto v pořádku.
Komentář 68037
"Pokud to bylo v souladu s principy anarchokapitalismu, pak je i genocida naprosto v pořádku." - byl bych rád, kdybyste na mě reagoval, tak trochu omezil ty strawmany. Díky.
Komentář 68038
Komentář 68040
Líbí se mi Váš optimismus. Stojí ale na předpokladu, že budete mít dostatek peněz na pozemek. A že vůbec nějaký pozemek na prodej bude. To je jen anarchokapitalistický předpoklad, se kterým jdou do diskuze. Ale ne něco, co by nutně vyplývalo z principů anarchokapitalismu. Tyhle zamlčené předpoklady o anakapu mi přijdou jako zásadní téma, které by stálo za bližší prozkoumání.
A proč myslíte, že to byl strawman? Vlastník velkých pozemků je v ankapu v roli feudála. Pokud by se např. proti němu začali bouřit lidé, tak se dopouští útočného násilí, porušují jeho vlastnická práva a on má právo proti nim zakročit. A použít takové násilí, aby obnovil svá vlastnická práva. A tam není žádná hranice.
Komentář 68043
"Líbí se mi Váš optimismus. " - žádný z mé strany není. Jen realismus.
" Stojí ale na předpokladu, že budete mít dostatek peněz na pozemek. " - jakože reálně lidi nevlastní pozemky? A můj pozemek je fata morgána?
"A že vůbec nějaký pozemek na prodej bude." - proč by nebyl. Jmenujte jediný důvod.
"To je jen anarchokapitalistický předpoklad, se kterým jdou do diskuze. " - aha lol.
" Tyhle zamlčené předpoklady o anakapu mi přijdou jako zásadní téma, které by stálo za bližší prozkoumání. " - ok, tak sorry za předpoklad, že lidi budou obchodovat s pozemky jako dneska. Ještě bych mohl přestat předpokládat, že lidi budou jíst.
"A proč myslíte, že to byl strawman? " - ankap netvrdí, že si vlastník pozemku může dělat, co chce.
"Vlastník velkých pozemků je v ankapu v roli feudála." - nebyl
" Pokud by se např. proti němu začali bouřit lidé, tak se dopouští útočného násilí, porušují jeho vlastnická práva a on má právo proti nim zakročit." - proč by se bouřili proti někomu lidé... wtf
Komentář 68045
Komentář 68072
Při průmyslové revoluci lidi utekli od feudálů do továren.
Stejně tak by v Ancapu odcházeli do prosperujících oblastí.
Komentář 68075
Rozdíl je v tom jak k té vládě (vlastnictví) k tomu území přijde, jestli je to někomu zdá OK, nebo ne.
Komentář 68044
sorry, všechno co jste napsal je jen projevem toho, že ankap prostě nechápete ani z desetiny.
Nastudujete si to.
Komentář 68054
Ten argument se vztahoval k Vaši úvodní myšlence, co by Vás přesvědčilo, že je správné druhým nařizovat, jak mají žít a trestat je. U soukromníků to považujte za samozřejmost. Vadí Vám to jen u státu. Anarchokapitalismus je proti státu, ne proti moci nad druhými lidmi.
A k těm pozemkům. Anarchokapitalismus mění jejich podstatu. Pro nás jsou pozemky jen místo, kde si můžeme postavit barák. V ankapu je to místo, kde můžete vládnout. Vy předpokládáte, že se s pozemky v ankapu bude obchodovat stejně jako u nás. Jenže v naší společnosti pozemky hrají zcela rozdílnou roli. S pozemky v tom druhém smyslu se nikdy moc neobchodovalo. Pokud kompletně měníte pravidla hry a vlastnosti věcí, tak nepovažuji za samozřejmé, že se s nimi v ankapu bude nakládat stejně.
Já netvrdím, že nemůžete mít pravdu. Já říkám, že tady se něco automaticky předpokládá. Bez čehož by se ta myšlenka ankapu rozpadla. Ale ten systém to nijak automaticky negarantuje. Spíše naopak. Vlastností kapitalismu jsou extrémní majetkové rozdíly. Takže lze předpokládat, že v ankapu bude malá skupina lidí vlastnit velké pozemky, spousta lidí žádné, a pak budou nějací menší vlastníci. Jak moc bude ta vlastnická struktura vyhrocená nelze říct. A i když je pro ankap důležité, aby tam byli spíše menší než velcí vlastníci, nemá v sobě žádné mechanismy, které by tu vlastnickou strukturu systematicky drolily.
Komentář 68068
- Strawman.
" Jen si o něm něco oba snažíme domyslet na základě elementárních principů anarchokapitalismu. "
- Další strawman.
"U soukromníků to považujte za samozřejmost."
- Tohle je taky strawman.
A dál se mi nechce číst.
Komentář 68111
Ale to je jedno. Tudy se asi diskuze neposune, tak to necháme být.
Komentář 68132
Komentář 68134
Když řeknu A a oponent začne vyvracet B, tak je to strawman, dle definice.
Když řeknu "Člověk si na svém pozemku určuje pravidla" a vy začne vyvracet tvrzení "člověk si na svém pozemku může neomezeně dělat co chce, tedy když mu tam náhodou někdo zabloudí, tak má neomezené právo ho chytit, svázat a týdny mučit letlampou a je to zcela legit a nikdo to nemá právo nijak řešit" tak vyvracíte vlastní strawman.
Nebo když řeknu "jsem proti násilí", a myslím tím nelegitimní chování státu, které je v rozporu s principem neagrese a vy ze slova "násilí" uděláte veškeré situace, kdy musím někoho poslechnout, a začnete s tím argumentovat "však je to taky násilí, když vám majitel pozemku něco přikáže" tak opět vyvracíte strawman.
Komentář 68153
Majitel pozemku by mohl v ankapu zkopírovat náš právní systém (nebo i nějaký mnohem horší) a na svém území ho vymáhat. Náš stát i ten majitel by dělali to stejné. Stejným způsobem by zasahovali do života lidí na daném území a stejně by to vymáhali. Pro Vás, to co dělá stát, je špatné. To co dělá majitel, je v pořádku (legitimní). Rozdíl není v tom zasahování do života a trestání. To dělají oba stejně. Rozdíl je v tom osobním vlastnictví, které Vy vnímáte jako legitimní zdroj moci. Zatímco státní moc jako nelegitimní.
V tomto původním příspěvku jste tvrdil:
Mě by spíše zajímalo, co by mě muselo přesvědčit o tom, že je správné druhým lidem nařizovat, jak mají žít a používat násilí, když mě neposlouchají.
Když to napíšete takto obecně, tak to pravda zjevně není. Vy to připouštíte v případech, které považujete za legitimní. OK, sice nesdílím Váš pohled na legitimnost, ale s takovým tvrzením bych problém neměl.
Komentář 68159
Já to nepíšu jen jako dogma, ale mám celkem dané argumenty, proč to tak je.
"Když to napíšete takto obecně" - tak je to pořád ok, protože když vám v sámošce zakáží vstupovat dovnitř se psem, nevnucují vám násilím, jak máte žít. Vy jste se sám rozhodl vstoupit do sámošky.
Komentář 68190
Majitel pozemku stanovuje nějaká pravidla regulující život tamějších obyvatel, a ty vymáhá silou. A vy jste v situaci, kdy se můžete podřídit daným pravidlům nebo odejít. I když jste se na tom území narodil, nemáte žádné právo tam být nebo ovlivňovat ty pravidla. Podřiď se nebo to zkus jinde. Co si může majitel dovolit je dáno konkurencí, pokud si tam chce udržet nějaké lidi.
Anarchokapitalismus na to nahlíží tak, že je to dobrovolná dohoda. Problém je již v tom pojmu dobrovolnost, kterou si definuje po svém. Problematické je to ale i z dalších důvodů. Nikde není řečeno, že souhlasíte s pravidly toho území. Vy jste nucen je brát jako balík. Něco můžete dodržovat z přesvědčení a něco protože Vám jinak hrozí sankce. A zároveň podobné je to u státu. Tam také máte moc, která určuje pravidla a vymáhá je silou. I tam se Vám něco může líbit a něco ne. I tam ale můžete odejít. Takže i v něm jste dobrovolně. Takže se zase dostáváme k té ceduli soukromé vlastnictví, která dělá ten rozdíl.
Komentář 68193
Komentář 67990
Komentář 67991
Získané peníze by veřejně spálili, čímž by tato částka zmizela z oběhu a způsobila by tím zpevnění naší měny! ;-)
Komentář 67992
pokud by Urza neměl poslaneckou imunitu nebo alespon papíry na hlavu, měl by průser...
Komentář 67997
A ty bankovky? Kupodivu to nemusí být trestný čin - viz https://www.pravni-rady.eu/navody/46-trestni-pravo7/1144-umyslne-znehodnoceni-bankovky
Ale kdyby podle nějakého osvícenějšího právního názoru ano, pak by soud s Urzou musela být velká švanda. Dovedu si představit státního zástupce, jak mu ve střetu s přísně logickou argumentací obžalovaného tuhnou rysy a posléze mu musí být poskytnuta první pomoc. ;-)
Komentář 68002
ale jako bojovník za globální oteplovaní a záchranu CO2 kterého je hrozně málo doporučuji pálit všechno, co je hořlavé a čmoudí...
Komentář 68004
Komentář 68015
Komentář 68000
Na druhou stranu s trochou informací ho lze v takových těch povrchnějších politických diskuzích snadno napadnout a vykreslit jako naprostého asociála. Nakonec je to člověk, co chce zavádět otrokářství, takže si o to vyloženě říká. A publikum by nebyl zdejší fanklub, ale normální lidi.
Komentář 68022
Takže tvrzení, že se nikdo nesnaží anarchokapitalismus vyvrátit mi přijde mimo. Kdykoliv s někým diskutuji o ancapu, tak se mi to ten dotyčný snaží vyvrátit.
Komentář 68028
Komentář 68029
Pokud tu ideologii trochu znáte, tak se snadno můžete zaměřit na její slabá místa nebo různé excesy. Představte si předvolební politickou debatu, kde standardní politici prezentují ty své plány jako opravit silnice nebo snížit daně. A nějaký odredovanec ve žlutém triku tam bude nucen obhajovat, že by zavedl otrokářství a dětské bordely. Jak by to asi působilo na běžného diváka, který o anarchokapitalismu slyší poprvé? Ale na to by ti oponenti museli tu ideologii trochu znát.
Komentář 68070
Ale např. s přirovnáním majitel velkého území v ankapu = feudál jste se vypořádal tím, že jste napsal, že to tak není. Ale kde vidíte ten rozdíl? Vždyť je to feudalismus po zrušení nevolnictví, jiný rozdíl tam není.
Komentář 68096
"Ale kde vidíte ten rozdíl?" - důkazní břemeno je na vás, abyste dokázal, že majitel pozemku je to samý, co feudál.
(Mimochodem, zajímalo by mě, jestli jste feudál, protože vlastníte nejspíše nějaký dům :))))))
Komentář 68109
A kdo bude určovat pravidla na vašem pozemku v ankapu?
Komentář 68110
Komentář 68133
Komentář 68140
Komentář 68160
Komentář 68165
Komentář 68166
Komentář 68167
Komentář 68172
Komentář 68177
Komentář 68181
Díky
Komentář 68183
Komentář 68188
Komentář 68191
Komentář 68195
Komentář 68144
Pokud by to mělo být to samé tak nechápu, s čím máte problém. Kupte si pozemek a buďte jeho majitelem. A je to :-)
Komentář 68161
laskavě se uklidněte :)
Komentář 68163
Já jsem naprosto v klidu
Komentář 68182
Nastavení zobrazení uživateli nechtěných a neschválených komentářů
Některé uživateli nechtěné či neschválené komentáře mohou být skryty; zobrazit je můžete po přihlášení.