Translidé ve sportech – Stoky Svobodného přístavu (Urza.cz); (S)toky myšlenek Svobodného přístavu (Urza.cz)

hamburger menu
Autor: v6ak
Čas: 2023-05-24 00:00:02

Translidé ve sportech

Jak se stavět k translidem ve sportech? Nechat transženy sportovat s cisženami a transmuže s cismuži? Zařadit je podle původního pohlaví? Udělat pro ně zvláštní kategorie? A co nebinární? Ve sportu máme kategorie nejen podle pohlaví. Některé sporty (např. box) mívají kategorie podle hmotnosti. Často jsou sportovci rozdělení podle věku. Tato dělení mohou fungovat různě v různých sportech. Například v olympijském boxu je nejvyšší věková kategorie 19+, zatímco v běhu vídám mnohem podrobnější dělení dospělých. Ne ale vždy – třeba olympijský maraton nedělí běžce podle věku vůbec. Podobně to může fungovat i s přístupem k translidem. Nejenže různých sportech může dávat smysl různý přístup, ale dokonce různí organizátoři stejného sportu mohou chtít zvolit různý přístup. Někteří se mohou spolehnout na prohlášení sportovce, jiní mohou chtít třeba i genetický test. Nepotřebujeme jedno centrální řešení pro všechny. Od státu mi zde dává smysl chtít jen jednu věc: nedělat legislativní překážky organizátorům v tvorbě kategorií.
Přečtení: 13237

Reagujete na tento komentář:
Autor: Jelen Čas: 2023-05-25 13:53:25
No podstatou vrcholového sportu je poměření sil a částečně asi i zábava. Jak pro jednotlivce, tak zábava pro masy co zápas sledují. Pochybuju o tom, že nějaký blokátory způsobí to, že se ti zakrsneš, zkrátí se svalstvo nebo zmnění kostra. Svalstvo asi bude slabší nebo silnější dle druhu tranzice, ale pochybuju, že to bude tak extrémní změna. Každopádně ve sportu existuje pojem, kterému se říká fair play. Prohlásit se za ženu a pak jít ženám nakopat zadek, vnímám jako porušení tohto principu. Jedna věc je biologie (dejme tomu určení dle chromozomů) a nějakej osobní pocit. Ciť se jak chceš. Prohlaš se třeba za autobus, ale biologickou podstatu pohlaví asi jen tak nezměníš. Kdyby hormonální léčba byla tak účinná, tak jak je možný, že bezvýznamní sportovci jsou najednou po tranzici na pozicích výtězů a to především při z tranzici můžů na ženy. Prostě to není fair play. Ať maj trans kategorii. Lepší než poslat do kytek profesionální ženskej sport. Západ je plněj keců o ženských právech, ale když si stěžujou na transženy ve sportu, tak to je najednou špatně.
Autor: li Čas: 2023-05-24 07:48:46
Web: neuveden Mail: schován
Od státu mi zde dává smysl chtít jen jednu věc: Ať nikoho nenutí tyhle šaškárny platit. To si raději koupím lístky do cirkusu.
Autor: v6ak Čas: 2023-05-24 08:23:22 [↑]
Web: https://v6ak.com Mail: cz.urza v doméně reg.v6ak.com
Souhlas. Zrušil bych veškeré dotace na sport. (A nejen ty.)
Autor: li Čas: 2023-05-24 08:39:48 [↑]
Web: neuveden Mail: schován
No jasně! Pak nemusíme řešit tyhle neuvěřitelný voloviny. Fakt je to hnus a my to platíme...
Web: neuveden Mail: schován
Veskere prerozdelovani je treba zrusit! A zacit je treba se zdravotnictvim. Odmitam svymi odvody prispivat na zdravotni peci etatistu!
Autor: li Čas: 2023-05-24 12:51:09 [↑]
Web: neuveden Mail: schován
Jo! Též bych si to přála. Zdravotnictví jsem za svůj život téměř nevyužila, platím dost.
Ale ještě horší jsou dotace do sportu, pokleslého umění, tendenční pseudovědy apod.
Web: neuveden Mail: schován
Ano, je to tak.
Autor: Jelen Čas: 2023-05-25 14:31:40
Web: neuveden Mail: schován
O tom žádná, že se fair play neporušuje i jinak. Otázka se ovšem vztahovala na Trans lidi ve sportech. Pokud všichni dobrovolně zúčastnění vstoupí do soutěže smíšené (myšleno otevřeno všem pohlavím), tak s tím asi nebude problém. Pokud jde o kategorie muži a ženy, pak nastává skutečný problém. Golf bych asi úplně nebral jako něco, kde být mužem není výhoda. Pokud je dobře nastavená jamka, tak delší odpal muže bude nespornou výhodou. Problém je spíš ten, že transženy poráží sicženy ve sportech, kde rozhoduje fyzická stránka. Kam se v tehlech případech hrabe doping. Další věc je jaký % zastoupení sportů, kde to teoreticky nemusí hrát roli. Troufnu si říct, že valná menšina.
Autor: Tron Čas: 2023-05-25 15:29:40
Web: neuveden Mail: neuveden
Proč vůbec dělat z žen a mužů nějaké cis? Ve sportu by to asi při dnešní pestrosti mohla být spíš škála "žena, asi žena, nevím, asi muž, muž". Ale pravá legrace to bude teptrve až do sportu vstoupí i transhumanismus.
Web: neuveden Mail: neuveden
Takový klasický ankap přístup - "nemám na to žádný vlastní názor, jak by to mělo být, ale je hrůzostrašně důležité, aby stejně jako tak já ten názor neměl nikdo".
Autor: v6ak Čas: 2023-05-26 13:26:52 [↑]
Web: https://v6ak.com Mail: cz.urza v doméně reg.v6ak.com
To bych neřekl. Názorů může být celá řada, přístupů používaných v různých soutěžích též. Podstatné je, že si nic nemusíme nutit.
Ale se začátkem souhlasím – je to takový klasický ankap přístup.
Web: neuveden Mail: neuveden
Jakmile někdo ten názor má a nějak pravidla stanoví, tak je všechno špatně.
Autor: v6ak Čas: 2023-05-26 16:19:35 [↑]
Web: https://v6ak.com Mail: cz.urza v doméně reg.v6ak.com
Není, pokud to nechce násilím vnutit. Je OK, když si ta pravidla stanoví pro hry, které organizuje, nebo když třeba nějaké sdružení vydá nějaká pravidla, kterých se může někdo dobrovolně držet.
Autor: Tron Čas: 2023-05-27 06:27:25 [↑]
Web: neuveden Mail: neuveden
A není to spíš obráceně tak, že kdyby ty organizace se rohodly nebrat peníze od státu, tak by byly na státu víc nezávislé a stát by jim do tvorby těch pravidel nemohl až tak kecat (i když asi ne zcela nekecat), ale protože ony myslím aktivně CHTĚJÍ brát ty peníze od státu, tak se pak vcelku logicky musí podřídit i jeho zákonům (ne proto, že je to stát, ale proto, že kdo platí, ten rozhoduje)?
(Trochu podobně je to i u dotovaných vs nedotovaných škol či vzdělávacích skupin i jiných projektů)

A tedy jestli by nebylo logičtější ne apelovat na stát ať ta pravidla zruší, ale říct těm organizacím (byť utopicky), ať teda nechtějí ty státní peníze?

Mi to příjdě jako taková symbioza, těžko rozseknutelná, a je zase trochu divné, když už lidi skrz i násilím vybrané peníze (ale ne vždy násilím, někdo to platí dobrovolně) financují nějaké věci, tak jim napřed neumožnit o těch věcech rozhodovat, a pak teprve řešit, zda je mají dál finanovat?
Dokážu si představit ty řečí typu..."je placené to z našich daní předělaní muži tam předbíhají ženský"
Autor: v6ak Čas: 2023-05-27 15:07:06 [↑]
Web: https://v6ak.com Mail: cz.urza v doméně reg.v6ak.com
> kdyby ty organizace se rohodly nebrat peníze od státu, tak by byly na státu víc nezávislé a stát by jim do tvorby těch pravidel nemohl až tak kecat

Možná do nějaké míry ano. Nicméně ten článek jsem nepsal proto, že bych viděl nějaké konkrétní zásahy státu v tomto směru. Spíše jde o to, že často slýchám něco ve smyslu „OK, ať si je někdo klidně trans, ale je problém s trans sportovci“. Určitě to je v některých případech problém, ale snažím se ukázat, že to není celospolečenský problém vyžadující státní řešení.

> Trochu podobně je to i u dotovaných vs nedotovaných škol či vzdělávacích skupin i jiných projektů

To ano.

> říct těm organizacím (byť utopicky), ať teda nechtějí ty státní peníze?

Ty organizace pak mají na výběr dvě možnosti:

a. Peníze nevzít a být (v rámci možností) na státu nezávislé. Problém ale je, že stát bude nejspíš takové organizaci z daní financovat konkurenci, která si ty peníze vzala. A jestli stát něco stanoví skrze zákon, tak si taky moc nepomohou.
b. Peníze vzít a asi se více podřídit pravidlům stanoveným státem. Pro některé organizace to může být celkem dobrý deal, protože stát jim bude přikazovat něco, co by tak jako tak dělaly.
Autor: Tron Čas: 2023-05-28 05:55:55 [↑]
Web: neuveden Mail: neuveden
ano, ono to asi moc reálné řešení pro všeobecnou spokojenost nemá, protože podobně jako i u těch škol které si peníze i účelově vzít nechtějí, aby nemusely být státu tak podřízené, se dají i tyto zákonem ovlivnit, a naopak máte i pravdu s tím, že pak hned může nastoupit jiná konkurence, která si tu poodporu vezme.
Mám určité pochopení pro lidi, kteří si ten stát platí dobrovolně (tj platí si ho jakoby to už byla ta firma na volném trhu), že oni pak by chtěli, aby peníze co mu platí se projevily určitým způsobem (i v těch dotacích), ale problém mají už oni mezi sebou, protože se v lecčems asi ani mezi sebou neshodnou.

IMHO pokud se někomu ty některá pravidla nelíbí a vyslovuje to nahlas, tak by sice asi z přirozenosti etatisty uvítal i to státní rozhřešení, ale asi tím vyslovením nahlas může vědomě či nevědomě tlačit i na rozhřešení nestátní.
Zaznamenal jsem, že např. v US, kde jinak značná část firem jde spíše na ruku progresivcům, se naopak podařilo přes volný trh zalobovat něco i konzervativcům, konretně nějaká značka místního piva, které bylo oblíbené mezi konzervativci, si udělala reklamu ve které už nevím jakým způsobem byl zapojený nějaký progresivně fungující herec (nebo prvek), a ti lidi to pivo houfně přestávali odebírat a taky se ozvali (např. i youtube ve velkém sdílená videa kde odstřelujou pyramidu plechovek těch piv prokovnicí aj), což nakonec myslím vedlo k výměně PR vedení a k ústupu od té reklamy. Tedy jak tady uvedl třeba ultra-ankapácký pan Rakušan, že by on transsportovce nesledoval, tak takto vyjádřeno i nahlas je to asi z pohledu volnotržní preference v pořádku.

IMHO paradoxně opravdu asi nejzajímavější by v takovéto situaci byly např. u běhu ty smíšené kategorie (běží všichni bez rozdílu), ale s tím, že by běžců bylo o něco víc, a lidi by si tam museli už samí nějak nastavit mentální filtry ve smyslu, že když bude na prvním místě stranshumanista s elektrickýma nohama, tak se to pro ně nepočítáa berou až druhého vítěze, nebo se nepočítá ani to, když ženy předběhnou ty trans-ženy. Ale zase toto mé "řešení" bude pro jiné úplné peklo :-)
Autor: Rakusak Čas: 2023-05-26 17:49:03
Web: neuveden Mail: schován
At je to na kazdem majiteli ci provozovateli zavodu. Ja si vyberu ty, kde transsexualove nejsou, protoze se na to odmitam divat. Nekdo jiny si zase vybere zavody transsexualu a vsichni budou spokojeni.
Některé uživateli nechtěné či neschválené komentáře mohou být skryty; zobrazit je můžete po přihlášení.
logo Urza.cz
kapky