Autor: Thevar
Čas: 2022-02-15 00:00:02
Učitel fyzicky napadl žáka — kdo za to může?
V lednu tohoto roku obletěla ČR zpráva o učiteli, který vyhodil žákovi reproduktor z okna a následně jej i fyzicky napadl. Bylo zajímavé sledovat diskuze napříč internetem, kde se komentující rozdělili do dvou táborů. Jedni svalovali vinu na učitele a druzí na žáka. Rád bych nejprve předestřel, že vzniklá situace je zcela ne akceptovatelné, ať už ji vyvolal kdokoliv. Co když je ale primární příčina jinde než u žáka či učitele? Žáci musejí chodit na spoustu předmětů, které nesouvisí s jejich studovanou oblastí, nebo jsou podávány neuvěřitelně nudným způsobem. Dále se musí podřídit pravidlům, která si sami ne vytvořili. (Cesta k vhodnému chování dítěte vede přes společné vytváření pravidel pro soužití ve třídě i ve škole. Když jsou tato pravidla vytvořena společně učitelem a dětmi, děti se jimi ochotně řídí a samy dohlížejí na jejich dodržování.) Na druhé straně je učitel, který je v podstatě nedobrovolně pasován do role policisty, který musí dohlížet na „zákony“ školy. Není se čemu divit, že jak u žáků, tak u učitelů vzniká časem frustrace, která může vyústit do výše zmíněného incidentu.
Přečtení: 11241
Komentáře
Komentář 77837
- 1. Dotyčný žák nemusel chodit nikam. Incident se udál na střední škole: K incidentu mělo dojít na Vítkovické střední průmyslové škole v Ostravě-Hrabůvce. (…) "Dospělý, již 22letý, žák vyhodnotil situaci po likvidaci reproduktoru tak, že je nutné proti učiteli zasáhnout a zničit školní notebook. To se nakonec nestalo. Oba dospělí muži se ale slovně i fyzicky střetli" Povinná školní docházka je do 15 let. (A díkybohu za to!)
2. Co vám vlastně brání založit střední školu? Jistě, nedostanete akreditaci. Ale je to takový problém? Prostě koupíte budovu, zařídíte třídy a dílny a budete vyučovat, co se učí na průmyslovkách nebo gymnáziích, jen líp, a vybírat za to peníze. Jaký zákon vám v tom brání? Pokud jsou státní školy tak strašně špatné (a jsou), proč by vám rodiče nezaplatili za to, že se jejich děcka skutečně něco naučí?
Nic vám nebrání se do toho pustit, jen se vám nechce. Je jednodušší jen mrmlat, jak vás stát omezuje. Protože kdybyste se do toho pustili, jak by to asi dopadlo? Vaše škola by určitě byla víc user friendly. Ale měli by vaši studenti skutečně závratně lepší výsledky? A byla by škola skutečně o tolik levnější? Nemyslím. Nebo aspoň ne tak snadno. Protože stejně jako zdravotnictví je jen způsob, jak se distribuuje medicína, i školství je jen způsob distribuce vzdělanosti. Když ve společnosti vzdělanost není, zřízením školy ji nevytvoříte…
Jinými slovy, žalostná úroveň škol není problém školství, ale problém vzdělanosti. Se státem nebo ministerstvem školství to přímo nesouvisí. Jistě, můžeme věřit, že volný trh ve vzdělávání by žádoucí vzdělanost vytvořil. Asi ano. Ale možná taky ne. Pokud by ji lidé nechtěli, tak ne. Je možné, že touha porozumět světu, nezbytný předpoklad pro zvládnutí jakéhokoliv náročnějšího učiva, je ve společnosti vlastně velmi vzácná. Každopádně i kdyby volný trh byl schopen vytvořit závratně lepší školy, než jsou státní, za srovnatelnou cenu, hned tak by to nebylo. Znatelná změna by nastala nejdřív za 10-20 let. A je otázka, zda by volný trh skutečně vytvořil školy, ze kterých by vycházely zástupy géniů. Má skepse pramení z toho, že mi připadá, že lidí majících zájem porozumět něčemu intelektuálnímu – skutečně tomu porozumět, ne se to jen naučit – je ve společnosti drtivá menšina. Drtivá většina lidí má prostě jiné zájmy. A tohle bude úroveň škol vždycky limitovat.
Komentář 77839
Když jsem napsal Povinná školní docházka je do 15 let. (A díkybohu za to!) myslel jsem to tak, že díkybohu za to, že je jen do 15 let. Že je dobře, že není delší. Ne že je dobře, že je až do 15.
Komentář 77840
Komentář 77843
Komentář 77841
Komentář 77846
Doufejme, že i v ankapu by podobné "studenty" na většině školách netrpěli... Pokud dítě nedokáže dodržovat daná pravidla školy, tak nastává problém...
Komentář 77850
Komentář 77852
"Ptal se, koho je ta bedna, jenže já jsem byl zrovna zabraný do učení, takže jsem nějak moc nevnímal."
„Dva zdroje uvádí, že učitel poté proplatil žákovi škodu. Podle jednoho zdroje byl učitel zbaven postu třídního učitele.“
A ten dospělý (22 letý) muž sedí ve školní lavici dál, takže pohoda :) ...
Komentář 77851
Komentář 77855
Komentář 77856
Úsměvná mi přijde úvaha Thevara o tom, že se dítě musí podřídit pravidlům, které si samo nevytvořilo...
Ano, v životě se samozřejmě musíme podřizovat určitým pravidlům...
Komentář 77864
Ak existuje ovsem subor pravidiel a noriem v danej skupine, maju sa ony dodrziavat.
Na jednej strane teda sloboda, na druhej pravidla.
Skolstvo vsak nie je zrovna demokraticka institucia a aj ked sa ucitel spolu so ziakmi na niecom dohodnu, nemozu sa dohadovat uplne na vsetkom. Uz len napriklad obsah nevyhnuteho minima pre postup do vyssieho rocnika nemoze byt predmetom volby.
Ak by majitel skoly dostaval skolne od rodicov, zaroven by obsah uciva i metodu ucenia stavoval sam, pripadne s spolu s konziliom pripadne na zakalde odporucani celospolocenskej rady starsich ucitelov, pripadne kombinaciou toho vsetkeho, existovala by siet skol v sulade s potrebami spolocenstva. Kazda skola by sa viac, ci menej lisila od ostatnych. No a rodic by v slobodnom trhovom priestre na zaklade referencii vybral skolu. To je ta sloboda na jednej i druhej strane. Zaroven sloboda s urcitymi obmedzeniami. Ked sa vsak dieta raz upise danej skole, sloboda konci. Dieta sa bude musiet prisposobit. Hned z niekolkych dovodov. Ked sa bude vymykat ramca pravidiel, zo skoly bude vylucene. No hned druhym dovodom je snaha rodica, aby sa dieta v dospelosti uplatnila v spolocnosti co najlepsie.
Musim vyjadrit polutovanie nad stavom, v ktorom ucitel vyhodi reproduktor ziakovi z okna a potom ho fyzicky napadne. Ziak bol v skole nedobrovolne a doma nenasiel podporu u rodicov, rodicia sa evidentne spolahli na to, ze skola obstara nielen vzdelanie, ale i vychovu. Ze si rodic/ziak nemohol vybrat inu skolu, vsade je statny vzdelavaci program s autoritativnym pristupom. Zaroven ma ucitel v triede ziaka, ktoreho nechce ucit, skola ho nemoze vylucit atd. Viem si predstavit inak mile decko, ktore bavi spoluziakov svojou spupnostou a ani zapis v ziackej knizke nevyvola doma patricnu odozvu.
Ja ako ucitel by som mohol vybrat skolu, v ktorej budem rad ucit, ked budem dobry, budu sa o mna uchadzat viacere skoly. K situacii, kedy mi ziak pojde den co den na nervy a bude mi kazit koncept vyucovania ani nedojde.
Ja ako majite skoly sa budem snazit o co najlepsi rejting mojej skoly, to mi umozni efektivne vyberat skolne. Spolu s ucitelmi budem predkladat rodicom vzdelavaci program tak, aby bol pritazlivy, nie samozrejme nenarocny. Mozno bude treba i nejaky marketing. Ucitelia budu pravidelne navstevovat vzdelavcie strediska, potrpim si na certifikaty od nezavislych certifikacnych autorit. Snazim sa spravt trhovo.
Ja ako rodic budem dbat o co najlepsi vyber skoly, som neveriaci, mozno i to rozhodne, ze sice vyberiem tuto skolu, ale dieta zapisem do kurzov, ktore nebudu mat s nabozenstvom nic spolocne, zaroven vsak, aby sa dieta cielene, nie vsestranne pripravovalo na okruh moznych profesii s co mozno najsirsim uplatnenim ...
Ja ako ziak chapem, ze uz v skole existuje konkurencia, snazim sa popri stastne prezitom detstve pripravit na predmety, ktore mam rad, lebo som zvedave decko a chodim na zaujimave kurzy ... Z matematiky nemam najlepsie znamky, ale viem co viem, ako buducemu lekarovi mi mozno percenta budu stacit ... Ale tie viem perfektne.
Nic na svete nie je dokonale. ALe sucasny stav, ked kazda ambiciozna krava ovplyvnuje statny vzdelavaci program, ked ministrom je majitel kadernictiev, ked sa cirkev snazi menit obsah povinnych spolocenskych odborov, ked dieta vychovava ucitela, ked rodic ma ucitela za tupca, nie je idelny.
Komentář 77866
Komentář 77870
Nastavení zobrazení uživateli nechtěných a neschválených komentářů
Některé uživateli nechtěné či neschválené komentáře mohou být skryty; zobrazit je můžete po přihlášení.