Válečná zóna na Divokém východě – Stoky Svobodného přístavu (Urza.cz); (S)toky myšlenek Svobodného přístavu (Urza.cz)

hamburger menu
Autor: velkej Ká
Čas: 2018-01-08 00:00:02

Válečná zóna na Divokém východě

Kolem přelomu roku připomíná česká kotlina válečnou oblast kdesi na barbarském východě (chybí už jen kulometná střelba do vzduchu). Je "zábavní" pyrotechnika projevem svobody, nebo čiré bezohlednosti? A jak se na to dívá libertarián v mé osobě?

1) Na svém pozemku si bouchej jak chceš; když to nebudu muset poslouchat. Ne, absolutně mě nezajímají ty obrazce, které to dělá. Teda, možná jednou, dvakrát jsem z té podívané byl nadšený; je mi přes třicet a v podstatě vidím každý rok totéž. Nuda. Jestli chci vidět dobrý ohňostroj, pustím si oslavu narozenin Bilba Pytlíka ve Společenstvu prstenů. (Což má dvě výhody - neobtěžuji tím ostatní a mohu si to pustit, kdy na to mám chuť.)
2) Když mi zapálíš nebo zboříš barák, raději chcípni. Varianta, že bys to přežil, je ta horší možnost. To myslím zcela vážně.
3) Jestli ti petarda urve ruku, dobře ti tak. Být pojišťovna, léčbu tvojí vlastní blbosti hradit nebudu. A být doktor, řeknu si za tu fušku desetinásobek.
4) Neustálé obtěžování střelným hlukem od poloviny listopadu do poloviny ledna považuji za útok na můj sluch, nervy, psychiku. Vynásob to deseti, pokud jsem pes nebo jiné zvíře s citlivým sluchem. Pokud to přesto děláš, jsi bezohledné hovado.
5) Na mém pozemku nic odpalovat nebudeš; a budu se velice zajímat o to, zda ti to dovolili majitelé ostatních pozemků.

Existuje asi tak milion ohleduplnějších a méně škodlivých způsobů, jak oslavit/přivítat nový rok (když už pro někoho má ten integer overflow nějaký magický význam). Třeba ožrat se pod obraz, když už to musí být, a zcela výjimečně otočit stránku v kalendáři. Nebo udělat nějakou krásnou světelnou či laserovou show. Střelný prach je nebezpečný vynález, k němuž lze mít respekt, ale používat jej jen tak na hraní v blízkosti lidských obydlí je nezodpovědné chování. Jsem dalek toho, abych zakazoval prodej (ať si kdo chce koupí toho nesmyslu třeba celý vagón a odpálí své pozůstatky na oběžnou dráhu), ale útočit na sebe nenechám. Dobrou noc; text píši krátce po novoroční půlnoci.

________________________________

Urzova poznámka pod čarou: Ačkoliv je u každého textu uveden autor, mnoho lidí často přisuzuje jejich autorství mně; zde bych rád explicitně zdůraznil, že autorem nejsem. Ne že bych s autorem v lecčems nesouhlasil, ale nerad bych to (za sebe; autorovi nebráním) spojoval s libertariánskými myšlenkami; navíc je tam na můj vkus trochu moc hněvu (ale i tak autorovi děkuji, jsem rád i za texty, se kterými se třeba zcela neztotožňuji).
Přečtení: 26054

Reagujete na tento komentář:
Autor: marek28 Čas: 2018-01-08 20:36:41 Titulek: Re:
To není tak jednoduché, protože zvuková vlna se jaksi nese i na pozemky jiných lidí.
Autor: marek28 Čas: 2018-01-08 00:28:03
Web: neuveden Mail: neuveden
Tomu textu rozumím. Já žiju ve městě, kde jsou petardy něco jako obecní sport. Nevím, jak jinak si vysvětlit, že ohňostroje se tu pořádají v podstatě při jakékoliv příležitosti, ať už jde o Silvestr, Mikuláš nebo letní pouť. Nemluvě o tom, že lidé tu mají ve zvyku si třeba pár dní před velkou ohňostrojovou událostí dělat menší odpaly jen tak na zkoušku. Takže s větším či menším množstvím odpálených petard tu můžeme počítat čtyři dny před Silvestrem i čtyři dny po něm (to asi zase odpalují zásoby).

Ale k věci - útok zvukem je zajímavé téma. Mě zvuk petard zas tak nevadí a naše zvířata v tomhle městě vyrostla, takže sebevětší ohňostroj je jim absolutně u prdele (už jsem si říkal, že bych ze zdejších psů a koček vyšlechtil speciální rasu odolnou vůči ohňostrojům, jednou na tom určitě vydělám balík :D). Co mi ale vadí neskutečně je letní sezóna motorkářů. To je prostě tak nesnesitelně otravný zvuk, že když ho slyším, automaticky si začnu představovat, jak přes silnici s šíleným úšklebkem v obličeji natahuju ostnatý drát. Je to jeden z nejotravnějších zvuků, které znám (nemyslím všechny motorky, nerozumím technice, ale některé motorky prostě vydávají normální hluk, zatímco jiné "řvou").

Tak co s tím? Zakázat motorky? Nemluvě třeba o nás - lidech s velmi citlivým čichem. Nevím, na jaké úrovni máte čich vy, já na strašně vysoké, což se může zdát jako výhoda, ale opak je pravdou, protože si většina lidí nejspíš ani neuvědomuje, kolik různých odporných pachů lze cítit na ulici. Nemluvě když člověk někam musí autobusem.
Autor: pathy Čas: 2018-01-08 01:09:47
Web: neuveden Mail: neuveden
Autor má cez tridsať, takže celý článok je riadna chucpe. Moja dcéra má 2,5. Na silvestra som večer pred spaním robil ohňostroj, tak cca. 50 rakiet s takej kartonovej batérie, za 30€ z lidla. Ešte dnes mi celá natešená ukazuje rozhadzujúc rukami a s pišťaním od radosti, ako to krásne lietalo smerom hore a búchalo.
Ako to môže vadiť 30+ ročnému mužovi, je úplne mimo moje chápanie. Môže ho to nudiť, nezaujímať... ale pokiaľ mu to niekto nestrelí rovno do hlavy, ako mu to môže VADIŤ?! Nie si z cukru, pusinka???
Autor: velkej Ká Čas: 2018-01-08 11:41:06 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: neuveden
To je jednoduché.

1) Jsem poměrně lekavý. Přijde nečekaná rána, cuknu sebou. Což v případě, kdy se potřebuju na něco soustředit a s něčím jemně pohybovat, je docela průšvih. Ucpat uši nepomáhá, já ty rány cítím celým tělem.
2) Jsem praktický. Vidím, jak to bouchá blízko, jak se chvějí okenní tabulky. Mám strach, aby něco neshořelo, nebo dokonce nespadlo. Zvlášť dům, ve kterém bydlím.

Proto mi to vadí. Představa, že jsou všichni lidé 30+ stejní, je podobně kreténská, jako že všichni 40+ jsou blbci požadující povinnou vojnu a dráty na hranicích. Tvoje dcera je holt jiného než já, a je to dobře; kdyby všichni měli stejnou povahu, byl by svět k nesnesení.
Autor: Vostál Petr Čas: 2018-01-08 12:07:10 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: VostalPetr v doméně seznam.cz

1) Jsem poměrně lekavý. Přijde nečekaná rána, cuknu sebou. Což v případě, kdy se potřebuju na něco soustředit a s něčím jemně pohybovat, je docela průšvih. Ucpat uši nepomáhá, já ty rány cítím celým tělem.
.................................................................................................................

Vám jdou ty psychoanalýzy naprosto skvěle,
to co popisujete je totiž jedna z metod, jak vylepšit koncentraci,
pomocí rušivého zvuku (či jiných rušivých podnětů) prostě rušitého toho, kdo se na něco koncentruje,
pokud jej vytrhnete z koncentrace, reaguje podobně jako vy, tedy je mírně nasranej...

SVOBODA UČENÍ je vo koncentraci, z které by váss nemělo vyrušit vůbec nic,
to se ovšem nedá ve stádní škole naučit, protože tam se koncentrujete na něco co vás nezajímá,
takže vaše koncentrace musí být na hovno...
Web: neuveden Mail: VostalPetr v doméně seznam.cz
To mně nejvíce sere počasí,
obzvláště pak v zimě, kategoricky požaduji aby na mém pozemku bylo hezky a teplo a svítilo slunce,
na to mám nezpochybnitelného právo vlastníka...
Autor: Vostál Petr Čas: 2018-01-08 08:52:40 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: VostalPetr v doméně seznam.cz
A protože jsem také filozoficky zaměřenej a udivuje mě hvězdné nebe nade mnou,
(na mravní zákon v sobě ale kašlu)
tak velmi špatně snáším onu světelnou noční agresivitu státu kterej zcela nesmyslně v noci osvětluje ulice,
po kterých nikdo nechodí a když tak si může individuálně posvítit třeba baterkou,
která mně a i jiným hvězdářům znemožnuje pozorování oblohy nad mým vlastním pozemkem,

takže kromě agresivity počasí (ta je nejhorší) je zde ještě světelná agresivita, agresivita hlukem a v neposlední řadě agresivita kouřem z cizích komínů, no aspon že mohu střílet po ptácích co nám agresivně zasíraj balkon a ochránit tak svůj majetek před totálním zasraním ptačí stolicí....
Autor: Ugo (neregistrovaný) Čas: 2018-01-08 08:55:22 Titulek: Autor
Docela dobrý post, ale prostě psaný dost divně. Takový ten styl Martina Pánka, dost hrůza: ...raději chcípni... hovado... a pod.
Autor: Vostál Petr Čas: 2018-01-08 09:55:08 Titulek: Re: Autor [↑]
Web: neuveden Mail: VostalPetr v doméně seznam.cz
Asi psáno pod vlivem emoce nasranosti, jak vyplývá z poslední věty,

i když možná si z toho jen dělá prdel, kam až to může zajít, když se držíme zuby nehty naší představy a něco nás poněkud vytočí, taková vlastní novoroční psychoanalýza...
Autor: velkej Ká Čas: 2018-01-08 11:43:25 Titulek: Re: Autor [↑]
Web: neuveden Mail: neuveden
Souhlas, je to spíš výkřik do tmy. Další texty budou zase víc v normě. Zrovna dneska ráno jsem jeden námět chytil.
Autor: Vostál Petr Čas: 2018-01-08 11:48:01 Titulek: Re: Autor [↑]
Web: neuveden Mail: VostalPetr v doméně seznam.cz
Ale pěknej výkřik, mně se rozhodně líbí...
Web: neuveden Mail: VostalPetr v doméně seznam.cz
Urzova poznámka pod čarou: Ačkoliv je u každého textu uveden autor, mnoho lidí často přisuzuje jejich autorství mně; zde bych rád explicitně zdůraznil, že autorem nejsem. Ne že bych s autorem v lecčems nesouhlasil, ale nerad bych to (za sebe; autorovi nebráním) spojoval s libertariánskými myšlenkami; navíc je tam na můj vkus trochu moc hněvu (ale i tak autorovi děkuji, jsem rád i za texty, se kterými se třeba zcela neztotožňuji).
.............................................................................................................

Jen si to s těma libertariánskejma myšlenkama klidně spojte,
můj pozemek - můj hrad a moje právo ti zde nakopat zadek v rámci mého práva na sebeobranu,
co víc si přát ???

Vono je to vlastně totéž, co dělá stát, akoráte místo NAŠE je zde použito MOJE,
to je prostě přesná kopie toho, jak myslí etatisté - potřeba nakopat ty druhý do prdele, na svém pozemku či naopak v našem státě...



Autor: Bender Rodriguez Čas: 2018-01-08 11:02:59 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: neuveden
Lenze stat nie je legitimny, ani nic legitimne nevlastni. Pretoze vsetko ziskal pod hrozbou nasilia, a na udrzbu "svojho" pouziva ulupene peniaze.
Autor: Vostál Petr Čas: 2018-01-08 11:23:19 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: VostalPetr v doméně seznam.cz
No ani vy sám nejste legitimní,
proto jsem psal o tom počasí co mě tak sere, s kterým nemohu nic udělat

v taoismu na rozdíl od anachokapitalismu máte totiž tři posty, ne jen dva :

Naše - stát

Moje - já

? - Tao (Vesmír)

PS. Ten otazník je tam schválně, páč to nelze popsat, leda tak paradoxem všechno je moje a nic není moje

Jinak řečeno, jste (součástí) Vesmíru
Autor: Bender Rodriguez Čas: 2018-01-08 11:25:40 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: neuveden
Ja svojou pritomnostou vykonavam na niekom utocne nasilie? Alebo hrozim utocnym nasilim? Svoju existenciu zabezpecujem tak, ze niekomu nasilim kradnem peniaze a majetok?
Autor: Vostál Petr Čas: 2018-01-08 11:30:45 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: VostalPetr v doméně seznam.cz
Vykonáváte pouze obranné násilí, což je násilí,
vo tom předpokládám je ten člának vod velkýho Ká,

jak ho znám z toho co píše, tak mně přijde že píše právě vo tom vobranném násilí,
i když přesně toto si může každej najít i u sebe, když jej něco nasere...
Autor: norbertsnv (neregistrovaný) Čas: 2018-01-08 12:20:18 Titulek: Re: Bender [↑]
Ako Vám mám na Vaše otázky odpovedať keď Vás v skutočnosti nepoznám? Môžem si myslieť že keď vyznávate ankap tak násilie nepoužívate, ale správna odpoveď na Vaše otázky ( aj keď adresované inému dieskutérovi ) je NEVIEM :-).
Autor: Vostál Petr Čas: 2018-01-08 12:46:06 Titulek: Re: Bender [↑]
Web: neuveden Mail: VostalPetr v doméně seznam.cz
je NEVIEM :-)
.............

No jasně, ale tím nemůžete taky nic legalizovat jako oprávněné a správné,
jako že to je dobro a to je zlo...
To je správná odpověd...
Autor: Lumír Pařízek Čas: 2018-01-08 17:39:19 Titulek: Re: Bender [↑]
Web: https://www.mises.cz/ Mail: neuveden
"Môžem si myslieť že keď vyznávate ankap tak násilie nepoužívate," - Jenom chci napsat, že ankap není odmítání násilí jako takového. Já osobně nejsem žádný sluníčkový hippík, který hlásá všude mír. Mám blízko ke zbraním a násilí považuji za součást lidstva. Jenom pro upřesnění.
Autor: Tomáš Fiala Čas: 2018-01-08 20:24:31 Titulek: Re: Bender [↑]
Web: neuveden Mail: neuveden
Môžem si myslieť že keď vyznávate ankap tak násilie nepoužívate
Ancap sám o sobě není nijak spojen s používáním nebo nepoužíváním násilí a nijak libertariána "nezavazuje" k nějakému konkrétnímu vztahu k násilí. Tedy krom agrese, ale to (třeba i lživě) tvrdí jakýkoli filozofický směr, že odmítá agresi. V ancapu je dokonce použití násilí v určité situaci (obrana) zcela legitimní. To však nevylučuje, aby libertarián (stejně jako kdokoli jiný) byl pacifista odmítající jakékoli násilí.
Autor: Vostál Petr Čas: 2018-01-08 11:25:50 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: VostalPetr v doméně seznam.cz
PS.
Takže legitimní je vesmír (Tao)
Autor: Vostál Petr Čas: 2018-01-08 11:45:42 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: VostalPetr v doméně seznam.cz
K poznání Taa vede cesta přes SVOBODNÉ UČENÍ,

nikoliv přes Misese či Rothbarda, to jsou filozofové či ekonomové,
kteří pouze ukazují k já a moje, což je tedy rozhodně lepší než my a naše...

Svoboda učení je něco na způsob toho, co tady předvádí pan 100 000,
pouze otázky či spíše témata která pokud vás zaujmou, tak si na ně musíte sami odpovědět,
sami za sebe, ne skrze něco převzatého,
navíc ještě klame svým způsobem psaní, aby to nebylo jednoduchý...
Autor: Zenon (neregistrovaný) Čas: 2018-01-08 13:31:31 Titulek: Homesteading hluku
Podle mě jsou ohňostroje na silvestra vyhomesteadovaná externalita, kdo chce bydlet ve městě, kde je to zvykem (v ČR třeba je), tak s tím musí počítat. Myslím tím jen ten jeden den 31.12., bouchání týden před je opruz a není k tomu důvod.
Autor: marek28 Čas: 2018-01-08 20:36:41 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: neuveden
To není tak jednoduché, protože zvuková vlna se jaksi nese i na pozemky jiných lidí.
Autor: Tomáš Fiala Čas: 2018-01-08 21:16:44 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: neuveden
Právě proto, že to není jednoduché (já tu nejednoduchost vnímám), navíc ancap je systém bez manuálu, tak není jednoduché ex ante popsat, jak by se co konkrétně řešilo ve svobodné společnosti. V některých případech, jako je tento, je to dokonce až nemožné.

V současnosti to taky vlastně řešení nemá. V mém městě vyblil magistrát na papír nějaká písmenka o tom, kdy se ne/smí bouchat rachejtle. Před deseti minutama jsem slyšel venku ohňostroj. Zcela mimo povolené období. Stát (magistrát) s tím taky hovno dokáže. Jen etatisti (tím proboha nemyslím Vás) mají "chytrý" kecy.
Autor: marek28 Čas: 2018-01-08 21:45:29 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: neuveden
Souhlas. Ono řešit tyhle problémy je spíš jen taková "sranda" a řešit to s etatistou je vůbec absurdní, protože stát to v současnosti stejně nezajišťuje. Přesto jsem x-krát zažil, že by v ankapu bylo strašný problém něco, co stejně ve státu už je a nic se s tím nedělá. :D
Autor: Tomáš Fiala Čas: 2018-01-08 22:22:01 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: neuveden
No ono je to přesně naopak. V jakémkoli problému/oboru stát ustoupil ze své (nebo svým patolízalům umožněné) monopolní pozice byť jen o prťavý kousíček (třeba i jen ke kartelu patolízalů), situace se v řádu týdnů maximálně měsíců radikálně zlepšila. Mám tedy důvod nebo příklad k tomu předpokládat, že pokud by řešení tohoto problému bylo ponecháno na svobodné vůli lidí, situace by se radikálně a hlavně rychle proměnila, měli-li by o takovou změnu lidi zájem.
Autor: Tomáš Fiala Čas: 2018-01-08 21:34:18 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: neuveden
Možná by majitel pojišťovny dal bonus na pojištění na blbost, kdyby se pojištěnec zřekl radovánek s ohňostrojem. Nebo by se pojištění nevztahovalo na radovánky s ohňostrojem. Možná by stačilo pár utrhaných prstů, jejichž lékařské ošetření (byť v nejprimitivnější podobě = useknout zbytky sekáčkem, krvácení zastavit kamencem, bez zbytečných nákladů na narkózu nebo lokální umrtvení, aby to toho pitomce moc nestálo a byl to schopen ubhradit :-) ) by zdravotní pojišťovny prostě a jednoduše nehradily a lidi by časem sami zvážili, jestli jim dost značné riziko stojí za chvilkovou bžundu. Nebo co já vím, jaký postup by kdo na volném trhu zvolil, aby motivoval lidi. Ancap prostě nemá legislativní manuál, ve kterém se dá vyhledat § lžiřešení. Ancap má nabídku a poptávku. Vy máte poptávku. Rozhodopádně nejste sám. Já se na tento problém nekoukám až tak militantně, ale asi bych se se svou (byť daleko mírnější poptávkou) stal součástí společné cílové poptávkové skupiny. Něškdo by dokázal naši poptávku uspokojit.
Autor: Lumír Pařízek Čas: 2018-01-08 22:14:01 Titulek: Re: [↑]
Web: https://www.mises.cz/ Mail: neuveden
Určitě souhlasím že na to neexistuje nějaký jednoduchý popis. Co majitel, to možné vlastní řešení. No to je právě skvělé. Každý sám za sebe by zvážil, jestli mu stojí za to vymáhat svoje pravidla. Třeba by to právě většině majitelů pozemku ani nevadilo, to právě nemůžeme přesně vědět.
No předně se dá předpokládat, že by razantně ubylo ohňostrojů "zdarma". Dnes tuto kratochvíli pořádá snad každá větší vesnice.
Pak si dokážu představit, že například ve městě by majitelé domů v různých čtvrtí dobrovolně vstupovali do různých spolků, kde by se společně řešili podobné věci. Například soukromá firma, která by zajišťovala bezpečnost pro celou čtvrť, tak by jako PR slíbila že na Silvestra zajistí klid obyvatelům. Určitě by tu vznikala snaha tyto věci smluvně ošetřovat, která dnes není. Těch řešení je X, každý by si našel to řešení pro něho nejvíc vyhovující.
Jinak je tedy vtipné, že stát má teoreticky řešení na všechno, ale pouze na papíře. Obyčejný úředník je pak krytý, vždyť na daný problém přece existuje vyhláška. Co víc bychom po něm chtěli. :)

Autor: Tomáš Fiala Čas: 2018-01-08 19:29:03 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: neuveden
Patrně zhruba stejně "nijak", jako teď v etatismu. Někdo by bouchal rachejtle, někdo by na to se zájmem koukal, někoho by to sralo a všichni dohromady by se jednak museli nějak domluvit. Jak? No patrně v podstatě stejně blbě a kostrbatě, jako se domlouváme v současnosti. Neexistuje nějaký návod na svobodnou společnost (ancap), podle kterého se dá všechno ex ante vysvětlit k úplné spokojenosti tazatele.

Ostatně ohňostroje se k pobavení obecenstva používají v Evropě hooodně dlouho. A obvykle dochází k tomu, že o to, co se stane lehce dostupné, přestane být vzácné = zajímavé a postupně zájem o to odezní. Je možné, že po nějaké době se toho lidi nabaží a vykašlou se na to. Je to ale jen možné, ne jisté.
logo Urza.cz
kapky