Vize vzdělávání 2/3 – Jak na nedostatek učitelů? – Stoky Svobodného přístavu (Urza.cz); (S)toky myšlenek Svobodného přístavu (Urza.cz)

hamburger menu
Autor: Thevar
Čas: 2022-01-18 00:00:02

Vize vzdělávání 2/3 – Jak na nedostatek učitelů?

V minulém textu jsem psal o jedné z vizí svobodného vzdělávání a rád bych se pokusil odpovědět na otázku, zdali by v tomto případě nedocházelo k nedostatku učitelů. Důležité na tomto modelu je skutečnost, že na zmíněných webech může vyučovat kdokoliv a každý rodič/žák si sám vybírá, zdali mu vyučující vyhovuje. Díky tomuto modelu by tedy mohlo učit daleko více lidí. Dalším prvkem tohoto modelu je i fakt, že každý, kdo někdy vyzkoušel soukromou hodinu u nějakého učitele ví, že za jednu soukromou hodinu se naučí daleko daleko více, než leckdy i za měsíc klasické výuky. Žáka by navíc učil někdo, koho si sám vybral a výuka s ním ho baví. Díky tomu by se mohl snížit i počet vyučovacích hodin a rodič by mohl odfiltrovat mnoho a mnoho procent vyučovacího balastu, který se učí v současném státním vzdělávacím systému. V posledku je nutné podotknout, že by takto nemuselo fungovat celé vzdělávání, ale jen jeho část.
Přečtení: 6953

Reagujete na tento komentář:
Autor: Honza Čas: 2022-01-18 08:16:22
Jeden z problémů je v tom, že různí lidé to pochopí jinak a jindy. Takže není moc šance, že to 1 učitel vysvětlí 30 lidem najednou.
Třeba od jednoho učitele to pochopí jedna část žáků, od druhého to pochopí jiná část žáků, ale zase by to nepochopila ta první část.
Ale zase to není tak, že by na 30 dětí muselo být 30 fyzikářů. Prostě by se množiny učitel/žák/předmět vytvořily tak, aby to lidem co nejlépe fungovalo :-)
Autor: Lojza Čas: 2022-01-18 00:49:09
Web: neuveden Mail: neuveden
Docela jsi mi pripomnel epizodku z meho zivota, kdyz jsem byl na stredni nekde ve tretaku-ctvrtaku, uz nevim, a asi 2-3 mesice jsem doucoval nejakeho sedmaka-osmaka matiku. 1x tydne, kdyz jsem jel z intru, jsem se tam zastavil, tak na 2 hodky. Z toho jsme tak hodinu resili kraviny, jako PC hry a podobne.
A v te zbyle hodine jsem ho za par "sezeni" (rekneme za 7-10, nevim opet presne) vytahl ze ctyrek na dvojky. A to proste jen tim zpusobem, ze jsem mu to, co jim cpali ve skole do hlavy, proste normalne lidsky vysvetlil.
Rodice byli uplne nadseni :-D
Tak si clovek predstavuje, co kdyby ve skolach, po celou tu dobu, co tam ty lidi sedej, fakt ucili ucitele, co by to umeli vysvetlit, aby to kazdej pochopil.....
Web: neuveden Mail: schován
Docela souhlas, to lidské vysvětlení dělá divy. Všiml jsem si, že lidi kteří perfektně umí nějakou znalost jsou do ní tak zabředlí, že občas už jí lidsky vysvětlit neumí.
Autor: Nezname (neregistrovaný) Čas: 2022-01-18 17:25:58 Titulek: Nucení [↑]
Souhlasím,
vliv ale může mít i to, že škola je povinná, to doučování je něco navíc. Doučovaný pak není v roli rolníka vykonávajícího robotu. Myslím, že to dělá opravdu hodně.
Web: neuveden Mail: schován
To může být taky faktor. Ty příklady co myslím byly spíš nějaké mezilidské vysvětlení nějaké látky, např. i mezi spolužáky před zkouškou atd. A vidím to i u jiného vysvětlování v běžném životě, že ten kdo lépe chápe situaci a mentalitu někdo, kdo něco nezná a nechápe (třeba proto, že byl kdysi v podobné situaci), mu má větší šanci to vysvětlit, než někdo, kdo mu to vyssvětlí odbornou terminologií, protože už je v té odborné terminologii úplně zabředlý a zběhlý (i když třeba geniální) a jinak už skoro mluvit neumí.
Web: neuveden Mail: honza.nakole v doméně seznam.cz
Jeden z problémů je v tom, že různí lidé to pochopí jinak a jindy. Takže není moc šance, že to 1 učitel vysvětlí 30 lidem najednou.
Třeba od jednoho učitele to pochopí jedna část žáků, od druhého to pochopí jiná část žáků, ale zase by to nepochopila ta první část.
Ale zase to není tak, že by na 30 dětí muselo být 30 fyzikářů. Prostě by se množiny učitel/žák/předmět vytvořily tak, aby to lidem co nejlépe fungovalo :-)
Web: neuveden Mail: neuveden
Čekal jsem napjatě, kde autor chce sehnat 2M učitelů individuálně se věnujících 2M žáků/studentů. Odpověď je, že online (moderní varianta abrakadabra). Fakta: online výuka není individuální ani tolik, jako klasická prezenční výuka ve škole jednoduše proto, že učitel a žák nejsou v jedné místnosti, jsou propojeni jen úzkým okénkem obrazovky. Pokud je žáků víc, než se dá okének smysluplně naskládat na obrazovku učitele, ztrácí přehled úplně. Tento způsob výuky klade daleko větší nárok na vůli žáka, která na prvním a leckdy i druhém stupni ZŠ nebývá nejvyvinutější. Po lockdownových zkušenostech se ukazuje, že většina žáků právě z těchto důvodů preferuje prezenční výuku. Ti, kteří preferují online výuku se rekrutují převážně z řad jedinců s osobnostní patologií (např. typ nerd), kterým osobní sociální interakce činí potíže. Tento jejich menšinový v jistém smyslu zbabělý požadavek hrozí rozvojem dalších sociálních patologií a rozkladem společnosti. Sociální interakce, kterou nelze jen tak vypnout je vymezující a kultivující a i když často není zrovna příjemná, je nezbytná pro zdravý psychický vývoj jedince.
Web: neuveden Mail: schován
Kde se tam píše o online výuce? Urza by měl začít ty slaměné panáky ze zdejší diskuze prodávat.
Web: neuveden Mail: schován
Pravda, web muze byt i offline. Ale u faulu bych spis ocekaval umysl.
Autor: li Čas: 2022-01-18 12:53:14 [↑]
Web: neuveden Mail: schován
Přímo se to v textu nepíše, ale většina doučování pravděpodobně probíhá on-line, záleží asi na dohodě. Ale nějak si nedovedu představit, že by někdo za částku 134 Kč / hod ještě někam dojížděl nebo by pravidelně přijímal různé studenty ve své kanceláři (bytě, domě) ... :(
Autor příspěvku mi je sympatický - líbí se mi jeho nadšení i zápal pro věc! Ale osobně bych tuto vizi vzdělávání viděla stále jen v mezích doučování. Ve škole se toho děti za měsíc příliš mnoho nenaučí, ale i když se nic nového neučí, tak si procvičují své znalosti = prohlubují znalosti, to prostě vyžaduje čas. Soukromý učitel může pomoci, pokud dítě něco v hodině nepochopí, ale pak se to dítěti musí dostat "pod kůži" cvikem = časem... Dítě se učí i tím, když s učitelem interagují jiné děti apod.
Web: neuveden Mail: schován
Když by náhoda přála a doučující za vhodnou cenu a s vhodnou znalostí by se ukázal jako soused ze stejné lokality, tak možná i napřímo, ale jinak weby, na které odkazoval první článek dohazovlay spíš online doučování.
Web: neuveden Mail: honza.nakole v doméně seznam.cz
Opět předpokládáte, že se jeden způsob výuky vnutí všem a na všechno.
JE TO O VÝBĚRU A SVOBODNÉ VOLBĚ.
Kde vám vyhovuje youtube, koukejte na videa, kde chcete přednášku, shánějte se po přednášce a když chcete individuální přístup, najděte si osobního lektora.
Proč si pořád všichni myslí, že jedno řešení je nutné napasovat všem???
Jezdíme snad všichni jedním autem? Nebo chodíme do stejné práce? Nebo spíme stejně hodin? :-)
Web: neuveden Mail: neuveden
Komentář je především negativním vymezením vůči online výuce. Tuto stát dočasně všem vnutil, mnozí si to ohromně chválili. Je to levnější, dokonale kontrolovatelné, aseptické a pokud by nějaký žák při výuce příliš prudil, dá se vždy vypnout. Má to následky v podobě otevření O. okna. Nemyslím si, že bude online pro všechny a na všechno, protože to doufám většina nepřipustí. Vy vůbec nechápete, že účelem existence ZŠ není jen vzdělávání, ale taky výchova (ze zákona). Ta se online provozuje strašně blbě. Navíc podstatnou část této výchovy vůbec nepáchá učitel, ale žáci navzájem a tento vliv při nemožnosti osobní korekce prostě nefunguje.
Web: neuveden Mail: schován
To Vam takhle na dalku nikdo nerekne, ale casem to lehce zjistite sam podle toho, ze Vas v puberte zacnou sexualne pritahovat chlapci.
logo Urza.cz
kapky