Autor: Ondrášeček
Čas: 2022-11-28 00:00:02
Základní atribuční chyba a status quo bias
Základní atribuční chyba je kognitivní zkreslení, kvůli němuž máme při posuzování pozorovaného chování lidí tendenci přeceňovat dispoziční okolnosti, zatímco u sebe přeceňujeme situační okolnosti. Když vysvětlujeme jednání ostatních, hovoříme například o schopnostech a vlastnostech, zatímco u sebe spíš o vlivu náhody, aktuální náladě a podobně. Spousta diskuzí na téma bezstátní společnosti obsahuje různé katastrofické scénáře. U nich mi přijde, že existuje chyba podobná, ale ve vztahu ke známému systému: Zaprvé, pokud nastane problém v něm, je to selhání jednotlivců. Zadruhé, pokud nastane problém v anarchii, je to problém daného uspořádání. Diskutující se bohužel často zaseknou u bodu 2, zaleknuvše se katastrofického scénáře, a nejsou ochotni jít dál. Tyto modelové situace typicky postrádají širší kontext, který si diskutující umí doplnit pouze do známého systému. U známého systému naopak dokážou najít spoustu situačních výmluv, proč daná věc nešla a jak by normálně byla lepší, čímž pak budou status quo považovat za lepší, než jaký doopravdy je.
Přečtení: 6408
Komentáře
Komentář 86527
Komentář 86528
1. Bude tento princip v ankapu někdo vykládat a aktualizovat? a bude někde závazně sepsán a rozpracován?
2. Bude o něm někdo hlasovat - co tam patří - a co tam už nepatří? Případně jak často?
3. Kdo bude mít finální slovo ohledně neshody různých soudců?
4. Jaké vzdělání či lidské kvality by měl mít soudce?
5. Bude princip neagrese operovat s pojmem "morálka" – anebo je to věc ryze subjektivní, nic neříkající?
6. Kdo bude vymáhat porušení toho principu - ta samá agentura, co by nás měla chránit?
7. Bude někde závazně sepsáno jak trestat jednotlivé přestupky napu?
8. Kdo bude financovat vězení? Nebo bude tento "azyl" v ceně služeb bezpečnostním agenturám?
Děkuji za vysvětlení.
Komentář 86529
Aneb, to fakt myslis vazne? Na nektere z tech otazek odpovedet nejde, na nektere jiz bylo zodpovezeno asi 100x, pripadne proste odpoved vyplyva z logiky veci.
1. Jak to ma nekdo vedet? Mozna ano, mozna ne
2. Jak to ma nekdo vedet? Mozna ano, mozna ne
3. Jak to ma nekdo vedet? Neshoda je neshoda, co vice je k tomu potreba resit?
4. Takove, jake budou zakaznici chtit, logicky
5. Jak to ma nekdo vedet? Mozna ano, mozna ne.
6. Jak si to kazdy zaridi, takove to bude mit
7. Jak to ma nekdo vedet? Btw, je to spise nepravdepodobne, imho
8. Ten, kdo bude mit zajem na tom, aby existovalo vezeni.
Komentář 86536
"Jak to ma nekdo vedet? Mozna ano, mozna ne."
"Jak si to kazdy zaridi, takove to bude mit"
Kdo mi to tedy zařídí a kdo to bude vědět? A já to pak budu jen respektovat - bez možnosti vyjádření odporu?
Komentář 86553
Jediné, na co se dá "spolehnout" je to, že v ancapu bude drtivá většina lidí chtít dodržovat NAP a odvozené od toho většina lidí bude chtít žít svobodně. Z toho se dá ještě dedukci odvodit, že asi typicky lidé v ancapu budou jednat tak, aby nevznikaly žadne velké mocenské subjekty, které by měly moc silou začít ovládat lidí, a tak ancap zničit. Samozřejmě se to ovšem nedá vyloučit.
Komentář 86537
Zkusím odpovědět pro polycentrické právo (ne nutně pro NAP):
1. Polycentrické právo by zřejmě vykládali soudci, vybraní bezpečnostními agenturami, které by platili zákazníci.
2. Přímo hlasovat, tak jak známe volby a referenda, asi ne. Je tu několik jiných mechanismů. Každý si volí svoji agenturu, která si volí soudce. Na jednu stranu agentury musí být spolu kompatibilní (ekonomická motivace: nekompatibilita je velmi drahá), ale to nevylučuje určitou flexibilitu. Například se můžeme rozhodnout pro agenturu, která se snaží o modernější způsob řešení sporů. (Anebo třeba naopak právo šaría…) Zpočátku o to bude nejspíš malý zájem, takže to modernější řešení sporů bude omezeno na případy, kdy jsou obě strany u podobné agentury, případně na nějakou diplomacii („máte sice právo obžalovanému nechat useknout ruku, ale z odškodného budete mít víc“). V tomto bodě sice budou dopady modernějšího řešení sporů omezené, ale to i v demokracii, kde se taková strana nejspíš zpočátku ani nedostane do parlamentu. Postupem času se tento způsob řešení sporů (přesvědčí-li ostatní, že je lepší), může stát dominantním. Ve vývoji může figurovat i nějaký průzkum trhu. Nebo prostě to, se lidi nebudou ochotni platit za postihování věcí, které je netrápí, jako kdo co pěstuje…
3. Buď můžeme mít někoho, kdo může rozhodnout všechno, pak teoreticky můžeme rozhodnout každý spor (nicméně prakticky to dnes u některých sporů stejně trvá věčně), ale dostává do ruky hodně moci, kterou může zneužít. Nebo se musíme prostě smířit s tím, že některé spory zůstanou nerozhodnuty. Nerozhodnuté spory ale nejsou dobrou vizitkou soudců.
4. Asi by hlavně o něj měl být zájem, nezávisle na formálním vzdělání.
5. Princip neagrese ne. Polycentrické právo? Možná.
6. Kdo jiný? Resp. teoreticky to není nutné, ale nenapadá mě teď lepší možnost.
7. Pokud bude zájem na predikovatelnosti (hádám, že ano), tak to k něčemu takovému bude spět. Asi se to z toho nedozvíme naprosto přesně, ale to není rozdíl oproti dnešní situaci.
8. Možností je několik. Zahrnutí do ceny služeb bezpečnostních agentur (analogie pojištění) by bylo IMHO nejčastější. Jiné varianty (přímé platby, crowdfunding, …) jsou teoreticky také možné. Nečekám, že by byly populární, ale pokud někdo vymyslí lepší model, proč ne…
Komentář 86547
Např. muslimové a LGBT,... ti by pravděpodobně nenalézali téměř žádnou shodu a měli by mezi sebou mnoho konfliktů a sporů...
Každého ortodoxního věřícího by chování LGBT ze své podstaty pobuřovalo - a naopak... takže by na území asi byly pomyslné hranice (ghetta)...
2. Agentury by zastupovaly zájmy lidí asi velmi často podle jejich vyznání a velmi málo kdy by mohly nalézt shodu napříč vyznáním. Záleželo by pak asi na ekonomické moci té či oné agentury a počtu lidí s urč. vyznáním na daném území.
3. V případě namixovaných etnik a vyznání by to byl téměř neřešitelný úkol.
4. Tam by asi též byli agentury a soudci, kteří by vycházeli z té či oné morálky, která by byla asi závazně platná...
5. Právo podle mě nutně musí vycházet z morálky...
6. V případě hodnotového sporu by to bylo divné, měla by chránit mé hodnoty, ale prohrála by soud, kde by mne nejprve hájila a pak by mi nakonec šla zabavit majetek či jinak potrestat...
7. Myslím, že předvídatelnost je samozřejmě důležitá...
8. To asi zůstane s otazníkem...
Komentář 86577
2. Tak pro agenturu je řádově levnější se domluvit (těžko kvůli sporu dvou lidí bude chtít vést válku).
3. Záleží, jak moc se budou respektovat, nicméně pokud mezi nimi budou zásadní odlišnosti a nízká tolerance, tak to pravděpodobně bude problém. Ale to bude problém v každém případě.
4. No ano.
5. Vzato do důsledků asi ano. Já to chápal tak jako otázku, jestli by v některých situacích měl soudce volnost situaci rozhodnout podle nějakého morálního kompasu. To na jednu stranu může být fajn, na druhou stranu to snižuje předvídatelnost.
6. Možná jsem špatně pochopil tu otázku. IIUC se ptáte, jak by se řešily problémy mezi agenturou a jejím zákazníkem, je to tak?
Komentář 86578
Vždy sa zároveň u Urzu tvrdí, že veľká firma vznikne bez použitia násilia či štátnych regulácií len tak, že bude výborne uspokojovať dopyt zákazníkov. Ale pri trhu s mocou je to zradné v tom, že agentúra, ktorá je na trhu veľmi úspešná, môže sa stať tak veľkou, že už k svojmu fungovaniu nijakých zákazníkov potrebovať nebude (a stane sa de fakto štátom).
Komentář 86685
Komentář 86690
Ale aj keby vzbudzovala obavy (a prečo vlastne? však až do kritického momentu by sa správala "dobre" a v súlade s NAPom), tak čo legitímne by sa proti tomu dalo urobiť? Letáková kampaň?
Pokiaľ by konkurencia chcela zabrániť rastu vplyvu onej agentúry násilím, tak to nebude v súlade s NAPom a bol by to ešte ankap alebo len boj warlordov o moc?
Komentář 86582
Komentář 86687
Komentář 86538
Proti těm možným blbým scénářum pak totiž není vytouženou všespásou ten daný systém (který je umožňuje), ale leda tak možnost toho, že dostatek lidí v něm se zachová dobře. Ať už jde o ankap, nebo obecnou demokracii.
Komentář 86540
Nastavení zobrazení uživateli nechtěných a neschválených komentářů
Některé uživateli nechtěné či neschválené komentáře mohou být skryty; zobrazit je můžete po přihlášení.