Autor: HynekRk
Čas: 2018-05-23 00:00:02
Ze skromných počátků až na vrchol
Co mají společného novinář a politik Karel Sladkovský, hudebník František Kmoch, malíř Max Švabinský, vynálezce František Křižík, politik Gustav Habrman, národohospodář Karel Engliš, hudební skladatel Vítězslav Novák, spisovatel Alois Jirásek, nakladatel a podnikatel Jan Otto, zakladatel genetiky Johann G. Mendel, arcibiskup Antonín C. Stojan nebo básník Karel Hynek Mácha? Narodili se v 19. století. To sice ano. Ale hlavní je, že jde o osobnosti, které se dokázali ze skromných či přímo chudých poměrů anebo z postavení nižších vrstev (malorolníci, venkovští řemeslníci, dělníci, sluhové atd.) či nuzných poměrů v pozdějších stádiích života vyšvihnout mezi významné a obecně známé osobnosti své doby (a výjimečně opět z této pozice spadnout, někdy až na dno). A to vlastní pílí a/nebo díky pomoci příbuzných a různorodé charity. Analyzoval jsem takhle před časem životopisy řady významných osob a vybral z nich několik desítek příkladů (nejde tedy o anekdotickou statistiku), které najdete zde (další díly jdou snadno dohledat). Podotýkám, že bych těch osobností mohl vybrat mnohem více! I když dnešnímu čtenáři některé tyto osobnosti nic už neřeknou, šlo ve své době o lidi dostatečně známé. Každopádně jde většinou o osobnosti, které se kvalifikovaly do encyklopedie "Kdo byl kdo v našich dějinách" z nakladatelství Libri.
Dva příklady: Josef V. Sládek – jeho otec byl původně jen zedníkem, i když později se vypracoval na stavebního mistra. Sládek mohl studovat. Později se však rozhodl pro dvouletý pobyt v Americe, mimo jiné i z důvodu existenční nejistoty. V Americe pracoval mimo jiné i jako dělník na stavbě železnice a jako topič na lodi. I přes svůj původ a dělnické profese se stal Sládek významným básníkem a překladatelem. Johann Liebieg - byl jedním z vůbec největších a nejvýznamnějších podnikatelů 19. století v Českých zemích, potažmo ve starém Rakousku. Byl sice synem broumovského měšťana a soukenického mistra (ten brzy zemřel), ale začínal v Liberci jen jako pouhý soukenický tovaryš, později přešel k podomnímu obchodu s galanterií, s níž obcházel trhy v okolních městech. Koncem svého života zaměstnával tisíce lidí, vlastnil panství a chlubil se baronským titulem.
Kdysi byl používán plakát o osudu talentu za kapitalismu - žebrající houslista a o osudu talentu za komunismu (či nacionálního socialismu, už přesně nevím) - houslista hrající před diváky. Byl však osud talentu za (relativního) kapitalismu 19. století skutečně tak špatný?
Dva příklady: Josef V. Sládek – jeho otec byl původně jen zedníkem, i když později se vypracoval na stavebního mistra. Sládek mohl studovat. Později se však rozhodl pro dvouletý pobyt v Americe, mimo jiné i z důvodu existenční nejistoty. V Americe pracoval mimo jiné i jako dělník na stavbě železnice a jako topič na lodi. I přes svůj původ a dělnické profese se stal Sládek významným básníkem a překladatelem. Johann Liebieg - byl jedním z vůbec největších a nejvýznamnějších podnikatelů 19. století v Českých zemích, potažmo ve starém Rakousku. Byl sice synem broumovského měšťana a soukenického mistra (ten brzy zemřel), ale začínal v Liberci jen jako pouhý soukenický tovaryš, později přešel k podomnímu obchodu s galanterií, s níž obcházel trhy v okolních městech. Koncem svého života zaměstnával tisíce lidí, vlastnil panství a chlubil se baronským titulem.
Kdysi byl používán plakát o osudu talentu za kapitalismu - žebrající houslista a o osudu talentu za komunismu (či nacionálního socialismu, už přesně nevím) - houslista hrající před diváky. Byl však osud talentu za (relativního) kapitalismu 19. století skutečně tak špatný?
Přečtení: 17289
Komentáře
Komentář 24674
Pojmy talent a duševní nemoc nepoužívat!
Komentář 24678
Komentář 24704
Co z toho není pravda?
Komentář 24706
Komentář 24708
- Vaše věta znamená: "Věda zatím neumí vysvětlit, proč si někteří lidé vedou nápadně dobře ("má talent"), ani proč si vedou nápadně špatně ("má duševní nemoc").
A má otázka právě je: K čemu jsou takové pojmy, které jen pojmenovávají nevědomost? A má odpověď je: K ničemu.
Komentář 24709
Komentář 24711
Prostě je to v obou případech přechod od jiného pojmenování k implikaci. To, co je jen jiné pojmenování stavu věcí, se chápe jako příčina stavu věcí.
Komentář 24715
Komentář 24718
Takže "vznětlivost" jako VYSVĚTLUJÍCÍ pojem, je špatný pojem; jako POPISNÝ pojem je to v pořádku.
2. Takže pokud se výrazy "talent" a "duševní nemoc" používají jako popisné pojmy, je to v pořádku; pokud se používají jako vysvětlující pojmy, je to špatně. No, a používají se, jak v běžné řeči, tak v příslušných odborných diskurzech, jako vysvětlující pojmy.
"Duševní nemoc" je jednoznačně vysvětlující pojem: jak schizofrenie, tak generalizovaná úzkostná porucha jsou popisy chování, popisné pojmy (predikáty), které se ale používají jako vysvětlující pojmy; říká se, že osoba něco dělá, PROTOŽE má schizofrenii/generalizovanou úzkostnou poruchu.
"Talent" se snad více používá jako popisný pojem, ale jinak je to stejné: z „něco mu jde nápadně dobře“ = „má talent“ se přechází k implikaci „má talent“ → „něco mu jde nápadně dobře“.
Takže pokud jsou ty pojmy jen popisy nežádoucího chování/schopností lidí (což se pozná z kontextu), je to v pořádku; pokud ty schopnosti/nežádoucí chování vysvětlují, jsou to špatné pojmy, protože to žádné vysvětlení není: je to vysvětlení typu „Vodík hoří, protože je vznětlivý“.
Komentář 24719
"Talent" se snad více používá jako popisný pojem, ale jinak je to stejné: z „něco mu jde nápadně dobře“ = „má talent“ se přechází k implikaci „má talent“ -> „něco mu jde nápadně dobře“.
Komentář 24721
........................................................
https://www.youtube.com/watch?v=-4C0oJ_gkc8
Komentář 24722
Kdysi byl používán plakát o osudu talentu za kapitalismu - žebrající houslista a o osudu talentu za komunismu (či nacionálního socialismu, už přesně nevím) - houslista hrající před diváky. Byl však osud talentu za (relativního) kapitalismu 19. století skutečně tak špatný?
...........................................................................
A co za socialismu, tenkráte také mnozí rozvíjeli svůj talent:
https://www.youtube.com/watch?v=Dq2ii7PRM7U
Komentář 24687
Co takhle vlohy? Předpoklady?
"Někdo si vede líp než ostatní a nevíme proč (byť často to není žádná záhada), tak řeknete, že "má talent""
Co je na tom špatně? Běžně v řeši používáme podobný fuzzy výrazy, který maj neostrý hranice nebo slučujou víc jinejch pojmů dohromady. Ceteris paribus by jistě bylo lepší vyjadřovat se exaktně, ale myslím si, že to je až poměrně nízko na seznamu problémů co lidstvo má.
Komentář 24705
2) Co je na tom špatně? Běžně v řeši používáme podobný fuzzy výrazy, který maj neostrý hranice nebo slučujou víc jinejch pojmů dohromady.
- "Talent" je prostě špatný pojem. Výrazem "mít talent" označujeme skutečnost, že někdo je v něčem lepší než ostatní a my nevíme proč. Ovšem "talent" není popisný pojem, ale vysvětlující. Běžně říkáme, že někdo je dobrý v matematice, PROTOŽE má matematický talent; je dobrý v hudbě, PROTOŽE má hudební talent; někdo je talent na jazyky; je obchodní talent; někdo má "talent jednat s lidmi" atd.
Takže máme SKUTEČNOST "někdo je v něčem lepší než ostatní, a není jasné proč"; a lidé to VYSVĚTLUJÍ tím, že má talent, tj. tím, že "je v něčem lepší než ostatní, a není jasné proč". Čili skutečnost se vysvětluje popisem skutečnosti. Jinými slovy: Špatně je to, že když ten pojem zanalyzujete, zjistíte, že neobsahuje nic vysvětlujícího; přesto je to vysvětlující pojem.
Prostě říkat, že Petr je nejlepší v matematice z ročníku, PROTOŽE má talent na matematiku, je jako říkat, že vodík hoří, PROTOŽE je vznětlivý.
3) Ceteris paribus by jistě bylo lepší vyjadřovat se exaktně, ale myslím si, že to je až poměrně nízko na seznamu problémů co lidstvo má.
- Nesouhlasím; problémy lidstva jsou důsledkem špatného myšlení a co je špatné myšlení jiného, než špatné používání jazyka?
Komentář 24675
Komentář 24682
Několik desítek vybraných příkladů Vám na tuto otázku ovšem odpověď nedá.
Komentář 24717
ovšem nikoliv k tomu, aby se dotyčný stal nějakou známou osobností,
ale spíše k tomu, aby byl v souladu sám se sebou a se světem,
tedy aby byl docela jednoduše štastný a spokojený,
což není zas až tak obvyklá věc...
V případě talentu se za úspěchem může skrývat nějaká skrytá pohnutka,
která dotyčného neustále pohání do nějaké činnosti a zároven mu nedovolí tu spokojenost a štěstí,
pěknej apokryf vo tom napsal Čapek :
https://cs.wikisource.org/wiki/Kniha_apokryf%C5%AF/Zpov%C4%9B%C4%8F_Dona_Juana