Diskuse – Stoky Svobodného přístavu (Urza.cz); (S)toky myšlenek Svobodného přístavu (Urza.cz)

hamburger menu

Komentáře uživatele Urza (strana 15)

Nezobrazí-li se komentář po prokliku do odpovídající diskuse, znamená to, že se jedná o reakci ve vlákně, které se uživatelé rozhodli skrýt (tyto může každý zobrazit po přihlášení).

Autor: Urza Čas: 2021-12-25 12:03:08 [↑]
Web: https://www.urza.cz/ Mail: urza v doméně urza.cz
Od Vás mě tento mírumilovný komentář mile překvapuje; díky a i Vám přeji krásné Vánoce.
Autor: Urza Čas: 2021-12-25 12:01:35 [↑]
Web: https://www.urza.cz/ Mail: urza v doméně urza.cz
Zdravím.

Myslím, že lidé si skutečně mohou za své štěstí sami, neboť je to do obrovské míry* otázka volby. Asi bych neřekl, že je to "jejich vizitka", protože je celkem irelevantní, co si o tom myslí druzí; ale jsou to jejich životy.

Nijak nepopírám, že nás ovlivňuje (a do velké míry formuje) okolí; ale lze se tomu vzepřít. I v krutých společnostech vyrůstali dobří lidé; a i v láskyplných společnostech vyrůstali lidé krutí.

Nesouhlasím s tím, že když se někdo cítí špatně, protože ho okolí sráží, je to dáno RYZE vnějšími okolnostmi. To prostředí na to má (často velice značný) vliv, ale výsledek se pak odehraje univtř. Osobně jsem si podobnými věcmi prošel a na mé vnitřní štěstí to zas takový dopad nemělo; ostatně jsem teď po vážném úrazu, skoro jsem umřel, zlámal si páteř, žebra, ruku, nohy, jednu jsem si částečně amputoval, měsíce jsem se nemohl hnout z postele, pořád jsem na vozíku a chodit budu za měsíce až roky (a není jasné, jak moc a jestli vůbec) – ani to nemělo na mé štěstí vliv.

Víc o tom píšu ve svém novoročním shrnutí (vyjde tady kolem Silvestra); a nebo natáčím tento pocast, kde se nevěnuji ankapu, ale podobným věcem:
https://www.youtube.com/ZrzkaaMatfyzak

--------

* Říkám do obrovské míry, neboť ještě nejsem tak daleko, abych mohl nahlédnout to, čemu věřím (a co by mnedle potvrdili lidé, kteří jsou v duchovním rozvoji či seberozvoji dál než já), a totiž, že ta míra je absolutní.
Autor: Urza Čas: 2021-12-25 00:10:32 [↑]
Web: https://www.urza.cz/ Mail: urza v doméně urza.cz
Osobně si myslím, že pro stejné věci používáme jen jiná slova; protože to v zásadě cítím spíše naopak (což by za mě sedělo s tím, že mluvíme o stejné věci prohozeným názvoslovím).
Autor: Urza Čas: 2021-12-24 13:53:15 [↑]
Web: https://www.urza.cz/ Mail: urza v doméně urza.cz
Díky moc!
Myslím, že bych pro to použil jiná slova (vnitřní a vnější štěstí), ale s obsahem naprosto souhlasím; zdroj štěstí leží uvnitř, ne venku.
Zajímavé je, že právě o tomhle píšu ve svém novoročním shrnutí, to tu taky vyjde xD
Autor: Urza Čas: 2021-12-23 01:40:38 [↑]
Web: https://www.urza.cz/ Mail: urza v doméně urza.cz
Pokusím se to příště sdělit lépe.
Já se snažím říci, že když nějak (materiálně) "srovnám příležitosti", stejně nejsou rovné, ergo je nesmysl to dělat (protože to má velké náklady a pochybný přínos).
Autor: Urza Čas: 2021-12-22 09:59:51 [↑]
Web: https://www.urza.cz/ Mail: urza v doméně urza.cz
Já se právě snažím poukázat na to, že když vyrovnáme "materiální čáru", je to celkem k ničemu; pak můžete vzít materiální statky někomu, kdo nic jiného nemá, a dát je třeba někomu, kdo je ve všem ostatním zvýhodněný.
Autor: Urza Čas: 2021-12-20 22:27:19 [↑]
Web: https://www.urza.cz/ Mail: urza v doméně urza.cz
Ano, volný trh velice dobře zrcadlí "charakter společnosti".
Autor: Urza Čas: 2021-12-20 15:49:27 [↑]
Web: https://www.urza.cz/ Mail: urza v doméně urza.cz
Jenže ona akumulace majetku také vadí až poté, co bude zneužita; což pokud chcete srovnávat s demokracií, tak je potřeba srovnat se stavem, kdy je demokratická moc zneužita (takže pak není tak snadné, aby si většina "prostě uvědomila, že to není ono a změnila to" – například proto, že už tu bude takové legislativní džungle, že bude těžké s ní cokoliv udělat, i kdyby byla vůle).
Autor: Urza Čas: 2021-12-20 13:22:21 [↑]
Web: https://www.urza.cz/ Mail: urza v doméně urza.cz
No samozřejmě, jenže kdyby to měly být dvě nezávislé entity, pak je toto dobrý závěr.
Jenže ten systém tu má být pro lidi; takže když je v nesouladu, fakt to není "chyba v lidech".
Je to jako kdybych navrhl auto, k jehože řízení jsou potřeba čtyři ruce; a pak bych řekl, že problém je v lidech, že je nemají.
Jasně, že se to dá popsat jako problém "nesouladu mezi lidmi a autem", ale reálně je to blbě navržené auto.
Autor: Urza Čas: 2021-12-20 12:57:38 [↑]
Web: https://www.urza.cz/ Mail: urza v doméně urza.cz
Já to samozřejmě zkrátil pro účely Stok; celkově ta argumentace vypadá asi takhle:
Demokracie je dobrý systém, ale lidi na to kašlou, nezajímají se o volby; kdyby byli občansky angažovaní a zajímali se, nevypadalo by to tu tak špatně.
Jenže mluvčí typicky zapomíná, že ta demokracie sama o sobě dává incentivy k takovému chování, takže to není "problém v lidech", ale logický důsledek nastavení toho systému.
Autor: Urza Čas: 2021-12-20 12:44:19 [↑]
Web: https://www.urza.cz/ Mail: urza v doméně urza.cz
Kdyby se ale ukázalo, že volný trh nefunguje, neodpovím na to, že problém je v lidech. Navrhujeme-li systém pro lidi a zjistíme-li, že nefunguje, jak jsme očekávali, je nesmysl prohlásit, že problém je v lidech.
Autor: Urza Čas: 2021-12-20 12:42:49 [↑]
Web: https://www.urza.cz/ Mail: urza v doméně urza.cz
Nesouhlasím; demokracie může k anarchii dojít (a naopak také), ale dokud je to demokracie, hlasuje se tam i o těch, kdo nesouhlasí, což nemůže být zároveň anarchie.
Autor: Urza Čas: 2021-12-20 12:40:45 [↑]
Web: https://www.urza.cz/ Mail: urza v doméně urza.cz
Tak teď už se v tom naprosto ztrácím; přijde mi, že v tom textu víc hledáte, co by tam mohlo být, než co tam skutečně je. O komentář výše jsem napsal, jak jsem to myslel, přičemž z Vaší odpovědi už ani nechápu, co vlastně rozporujete.
Autor: Urza Čas: 2021-12-20 01:21:27 [↑]
Web: https://www.urza.cz/ Mail: urza v doméně urza.cz
Domnívám se, že reagujete na jiný argument, než který předkládám. Nemluvím o tom, z čeho všeho by se modla dala udělat (tam s Vámi souhlasím, že z čehokoliv); mluvím o tom, z čeho se modla v naší společnosti udělala (což o anarchokapitalismu říci nelze), což už je asymetrický argument.
Autor: Urza Čas: 2021-12-19 19:38:07 [↑]
Web: https://www.urza.cz/ Mail: urza v doméně urza.cz
Ano, samozřejmě, kdyby se dal užitek interpersonálně porovnávat, mělo by to důsledky.
Autor: Urza Čas: 2021-12-19 09:33:48 [↑]
Web: https://www.urza.cz/ Mail: urza v doméně urza.cz
Jakože EEG? To v dnešní době ještě ani náhodou; to se zatím úplně spolehlivě nedá použít ani jako detektor lži, natož něco tak komplikovaného.
Autor: Urza Čas: 2021-12-18 22:14:02 [↑]
Web: https://www.urza.cz/ Mail: urza v doméně urza.cz
"Pokud bychom porovnávali užitek dvou absolutně emočně zcela vyrovnaných racionálních lidí, kteří jednají na základě přiznaných algoritmů a vstupních dat"
Tohle asi mluví za vše, ne? Je to mnedle zjevně nesplnitelná podmínka.
Autor: Urza Čas: 2021-12-13 10:27:54 [↑]
Web: https://www.urza.cz/ Mail: urza v doméně urza.cz
No, toť otázka; vyhrává (možná) v případě, kdy to všechny tři firmy vyvinou (a to ještě stejným způsobem). Na druhou stranu může uspět jedna a ty dvě se mohou vydat špatnou cestou, tak stejně pak máme výsledek (a tam už právě centrální řízení prohrává).

Každopádně kde je jakákoliv souvislost s přerozdělováním?
Autor: Urza Čas: 2021-12-12 19:38:05 [↑]
Web: https://www.urza.cz/ Mail: urza v doméně urza.cz
Souhlasím; ale bráno tímto pohledem nelze vůbec ani měřit nerovnost. Takže se držíme u nějaké běžné kvantifikace bohatství.
Autor: Urza Čas: 2021-12-12 18:15:46 [↑]
Web: https://www.urza.cz/ Mail: urza v doméně urza.cz
Myslím, že bohatí mohou požadovat dobré zdanění proto, aby vypadali dobře, případně tím mohou sledovat i jiné zájmy typu, aby museli platit ostatní bohatí také (kdyby dávali na charitu, nedonutí tím ostatní).

Nemyslím si, že stát by nutně musel JAKOUKOLIV politikou způsobovat nerovnost; ale domnívám se, že prakticky všemi reálnými politikami ano.
A to proto, že ty důvody jsou spíše principiální než závislé na politice (jakože každý stát má určité vlastnosti, které tu nerovnost způsobují; netvrdím, že je vyloučeno, aby existovaly politiky, které to přebijí, ale otázka je, za jakou cenu).
Autor: Urza Čas: 2021-12-12 16:16:19 [↑]
Web: https://www.urza.cz/ Mail: urza v doméně urza.cz
Myslím, že si pořád nerozumíme; já jsem přesvědčen, že státní přerozdělování nekompenzuje výhody, které stát dává bohatým oproti chudým. Ergo stát v konečném důsledku způsobuje větší nerovnost; kdo tedy považuje nerovnost za problém a zároveň dohlíží důsledky státních aktivit, by měl dle mého názoru právě stát odmítat.
Autor: Urza Čas: 2021-12-12 12:29:10 [↑]
Web: https://www.urza.cz/ Mail: urza v doméně urza.cz
Souhlasím, byť si myslím, že jsou ochotni to přijmout proto, že nedohlížejí nepřímé důsledky.
Autor: Urza Čas: 2021-12-12 12:02:19 [↑]
Web: https://www.urza.cz/ Mail: urza v doméně urza.cz
Jsem přesvědčen, že stát je poškozuje i ekonomicky, akorát je to méně vidět než to přerozdělování.
Autor: Urza Čas: 2021-12-11 17:53:54 [↑]
Web: https://www.urza.cz/ Mail: urza v doméně urza.cz
Samozřejmě jsme naráželi na to, že když stát dává kvalitativní minimum, je to špatně, protože poškozuje chudé, jelikož ti mohou někdy právě těžit z nekvalitních výrobků kvůli nižší momentální ceně.
Autor: Urza Čas: 2021-12-11 17:07:11 [↑]
Web: https://www.urza.cz/ Mail: urza v doméně urza.cz
Ano, to může být Vaše preference, někdo se zas nechce zadlužit.
Ano, máte pravdu, že nekvalitní věci ve výsledku stojí často více peněz, ale ono nejde vždy jen o to uspořit ve výsledku v dlouhém časovém horizontu; méně kvalitní věci zas stojí méně peněz v krátkém časovém horizontu, což někdy může mít také své výhody (zejména pro nemajetné).
Autor: Urza Čas: 2021-12-11 14:14:52 [↑]
Web: https://www.urza.cz/ Mail: urza v doméně urza.cz
A co důvod nedostatku peněz?
Řekněme, že potřebujete vybavit nový byt, ale teď zrvona nemáte dost peněz.
Je lepší tam mít méně kvalitní pračku, dokud nenašetříte na lepší, nebo žádnou pračku?
Autor: Urza Čas: 2021-12-05 17:19:54 [↑]
Web: https://www.urza.cz/ Mail: urza v doméně urza.cz
No rozdíl je v tom, že stát si uzurpuje monopol na násilí na tom území, mafii tam zakazuje to násilí páchat (a ona to občas dělá, podobně jako ti bitkaři).
Mafie si na tom území žádný monopol na násilí držet nesnaží, prostě ho tam občas páchá.
Autor: Urza Čas: 2021-12-05 17:18:22 [↑]
Web: https://www.urza.cz/ Mail: urza v doméně urza.cz
Ani mafie neovládá území, když je tam stát (to území pak ovládá ten stát). Že tam mafie ilegálně provozuje potají nějakou činnost, nenarušuje monopol státu na násilí o nic víc než ten bitkař.
Autor: Urza Čas: 2021-12-04 14:30:48 [↑]
Web: https://www.urza.cz/ Mail: urza v doméně urza.cz
Kdyby to tak bylo, rušilo by tento monopol i to, že někdo dá někomu pěstí xD
Nicméně už chápu, že tady nejde o debatu, ale o trolling xD
Skočil jsem Vám na to po dlouhé době.
Autor: Urza Čas: 2021-12-04 00:11:48 [↑]
Web: https://www.urza.cz/ Mail: urza v doméně urza.cz
Totéž byste mohl říct o výpalném mafie.
Ale hlavně je to dokonale irelevantní vzhledem k diskusi.
Autor: Urza Čas: 2021-12-03 21:52:54 [↑]
Web: https://www.urza.cz/ Mail: urza v doméně urza.cz
xD
Autor: Urza Čas: 2021-12-03 21:07:08 [↑]
Web: https://www.urza.cz/ Mail: urza v doméně urza.cz
A kde někdo řekl, že nemůžete?
logo Urza.cz
kapky