Autor: Matěj
Čas: 2021-06-14 00:00:02
Ani dobré argumenty je nepřesvědčí – nemohou
Předneseš-li etatistoví nějaký argument, bude záležet, zda je stále ve fázi tuhého etatismu, nebo už ve fázi hledání odpovědí. Hledající jsou ochotni nad tvým argumentem i popřemýšlet. Zarytý etatista nikoliv. Ale proč? On ani nemůže jinak. Reakce v podvědomí probíhají řádově rychleji než ve vědomí. Takže než tvůj podnět vědomí zpracuje, stihne být posouzen několika hledisky. Jedním je míra ohrožení. Tvůj podnět je asociativně porovnán s databází nasbíraných zkušeností uložených v podvědomí. Posuzována je i míra kompatibility. Není-li tvůj argument v souladu, je k němu přibalena negativnní emoce. O pár okamžiků později se konečně tvůj podnět dostane do jeho vědomí. Jenže to už má etatista díky přibalené emoci jasno, odkud plyne ohrožení, kdo je jeho původcem a jak se s ním vypořádat (útěk, ustrnutí, útok). Vědomí už jen řeší, jak to provést. Je to nějaká doba, co jsme rozlouskli, v čem tkví slabina etatismu, ale až teď se nám povedlo to dát do jakž takž srozumitelné podoby. Můžeš to omrknout a dát nám feedback.
Přečtení: 57236
Komentáře
Komentář 69154
Můj základní problém s anarchokaptalismem je, že anarchokapitalisté tvrdí, přebudujme společnost podle nějakých elementárních principů, a vznikne z toho společnost, která bude lepší než jakýkoliv stát. Nejme schopni dovodit, jaká to bude společnost, ale bude lepší. Přičemž mezi - Udělejte A, povede to k B a nenastane C nebo D, nevidím žádnou zákonitou souvislost. Další věci pak dále tyto úvahy ještě znevěrohodňují. Anarchokapitalismu přiznávám určité zajímavé myšlenky, proto jsem ještě tady, ale nemyslím, že to máte promyšlené.
Komentář 69157
Musel by me nekdo presvedcit, ze byt svobodny je spatne, ze je lepsi byt nesvobodny - a to nikoliv z duvodu "materialniho", ale z duvodu moralnich.
Proste by me nekdo musel presvedcit, ze moje moralka, ktera rika "at kazdy kazdeho necha na pokoji, pokud mu tento nijak neoblizuje, a nikdo nema pravo nikomu ublizovat a delat mu veci, ktere on sam nechce" je spatna. Ze takove chovani/mysleni je nemoralni.
Komentář 69162
- Taková morálka je špatná, protože je nekonečně naivní. Nijak neřeší situace "Karel si myslí, že mu ubližuje Franta; Franta si myslí, že mu ubližuje Karel". Což jsou téměř všechny situace. Situace "Karel si myslí, že mu ubližuje Franta; Franta si myslí, že ubližuje Karlovi" jsou vzácné a nepředstavují politický problém. Vlastně říkáte: "Někdo by mě musel přesvědčit, že moje morálka která říká 'ať každý činí dobro', je špatná." Jenže co je to "dobro"? To Vaše morálka nijak neřeší.
"Ať každý nechá každého na pokoji" je "presumpce legitimnosti současného/prvotního stavu". Už jsem zde ukázal její neudržitelnost. Neexistuje žádný stav, sebevíc vzdálený v minulosti, pro který by platila presumpce legitimnosti. Neplatí nikdy.
Komentář 69195
Komentář 69199
Takze nemas pravdu jednak v teoreticke rovine, ale ani v rovine praktickeho pozorovani.
Takze to cele, co jsi napsal, je proste totalni kravina.
Jako obvykle :-(
Komentář 69200
Tedy napriklad pred nejakou dobou v Americe, pokud nekdo mel moralku takovou, ze neni dobre vlastnit otroky, mel SPATNOU moralku, protoze v te dobe to bylo VELMI VELMI naivni, citit to takto.
Takze odpurci otroctvi meli spatnou moralku, a vlastne z toho plyne, ze otrokari meli dobrou, spravnou moralku.
Je to tak? Skutecne?
Komentář 69234
Komentář 69208
Mně tento anarchokapitalistický princip přišel vždy jako by tam ještě něco chybělo. Jako by někdo tvrdil, že pro dobré manželství stačí, když nebudete mlátit manželku. Je to dobrý základ, ale pro dobré manželství to chce něco více. Pro vztah vám nestačí absence negativního, ale potřebujete i přítomnost něčeho pozitivního. A myslím, že tohle platí i ve společnosti. Takže argumentace typu, že nikdo mě nemůže nutit zachránit topícího člověka, a jak bych tím byl strašně utiskovaný, je pro mě nemorální.
Dobře, vezměme ten princip. Je anarchokapitalismus ale odpovědí? Např. komunisté chtěli zlepšit život dělníků, což je zcela legitimní cíl, ale znárodnit výrobní prostředky a nastolit rudou totalitu zjevně nebylo řešením.
Anarchokapitalismus (NAP) používá příliš širokou definici dobrovolnosti. Tudíž i dohody (majetkové a mocenské vztahy), které jsou zjevně vynucené, bere jako dobrovolné. On říká, že v ankapu je vše dobrovolné, ale jen podle té jeho definice. Podle mě tak ankap nenaplňuje váš požadavek ani teoreticky.
Druhá věc je, že NAP je nejnižší norma. Vlastníci pozemků nebo smlouvy jsou mu nadřazeny. Pokud budete třeba žít na korporátním území, tak budete dodržovat její pravidla a ona je na vás může vymáhat stejně jako stát. Pokud se někdo narodí na takovém korporátním území, v čem se to liší od státu? Není to tak, že by vám stát zasahoval do života, a v ankapu by nikdo takový nebyl. Tam takové subjekty budou také. Anarchokapitalismus jen říká, že tam je to v pořádku, protože jim to umožňují vlastnické práva. Anarchokapitalisté o ankapu mluví jako o decentralizované, neregulované, svobodné společnosti. Podle mě ale principy anarchokapitalismu takovou společnost nijak negarantují.
Komentář 69230
Mít svobodu i v tom, že nepomůžete potřebnému a přitom se budete považovat stále za morálního (svoboda jednání je zde jako jediné měřítko morálky) je samozřejmě z hlediska hodnocení morálky Vašeho jednání totálně vadné, alespoň pro drtivou většinu civilizovaných lidí.
Komentář 69160
Komentář 69161
- Mezi anarchokapitalisty V Česku i ve světě je poptávka po životě ve svobodné společnosti, jak oni říkají. Přesto se dosud neobjevila firma, která by chtěla s vidinou zisku tuto poptávku uspokojit, nevypadá to, že by se v budoucnosti objevila, a dokonce sami ankapáci s tím nepočítají. Stačí? Máte pravdu, že nebylo složité to vyvrátit…
Komentář 69170
Komentář 69173
Firma poskytující ankapákům let/teleportaci na Měsíc se v principu může objevit zítra. Ale zítra se nemůže objevit firma, která by jim poskytla život ve svobodné společnosti, protože taková firma by nejprve musela porazit stát – čímž by se okamžitě ona stala státem. Pak by věta "pokud je po něčem poptávka, pak se na tom dá vydělat a dříve či později nějaká firma s vidinou zisku tuhle poptávku uspokojí" neplatila pro poskytování ne-anarchokapitalistického práva.
ZÁVĚR: Věta "pokud je po něčem poptávka, pak se na tom dá vydělat a dříve či později nějaká firma s vidinou zisku tuhle poptávku uspokojí" neplatí pro poskytování práva, čili by Qwertuska měla uznat, že její ideologie je chybná.
Komentář 69193
Komentář 80196
Komentář 69194
Komentář 69231
Komentář 69322
Komentář 69345
Komentář 69375
Vaše intuice se s praxí trošku míjí :-)
Komentář 69377
Komentář 69400
Jasně, všechno je tu jasné a nikdo nemusí nic moc řešit...
Vy pořád porovnáváte ideální svět (nebo aspoň vaši představu) s ancapem. Dnešní státní zřízení (a ani žádné jiné) nebude ideální...
Komentář 69402
Komentář 69405
A jelikoz se jim nemuze nic stat....Tak proc by to nedelali.
ZROVNA situace okolo Covidu ukazala, ze vlada na nejake zakony zvysoka sere, kdyz se ji to hodi do kramu...
Coz je super, jeste ze ji mame...a jeste ze mame tuhlecty ustavni pojistky, brzdy a protivahy a kdesicosi. Jinak by si vlada mohla vytirat s nejakou ustavou prdel..
Oh wait...
Komentář 69523
Komentář 69258
Komentář 69360
Abych se vám mohl vyjádřit k ostatním vašim podnětům, potřeboval bych pochopit, zda-li mi vykáte, nebo mě oslovujete jako nějakého zástupce AnCapáckých mas. Pak bych vám byl schopen na vaše otázky smysluplně odpovědět.
Co AnCapáka přesvědčí o chybnosti jeho ideologie? Kognitivní disonance. Nicméně argumentem a ani nějakým trikem ji vyvolat nelze.
Budete-li ochoten a schopen dát mi zajímavé podněty k zamyšlení (a neplýtvat u toho mým časem) - případně mi umožníte pochopit na jakých základech vaše postoje a přesvědčení stojí (a pochopím-li je), rád změním na celý AnCap a voluntarismus názor. Upřímně se o to už pár let neúspěšně snažím. Takže jestli jste to rozlousknul - jste více než vítán.
Co vy? Je to u vás víra nebo je to vyvratitelný racionální postoj? - fakt mrkněte na Kurz sázení semínek svobody, konkrétně kapitolu 2. Je-li dotyčný ve svém přesvědčení "zarytý", argumenty budou k ničemu, akorát ho v té jeho zabedněnosti utvrdí. Je-li dotyčný ve fázi hledání, pak s argumentem máte šanci.
Komentář 69158
Ale vadí mi na tom, že to celé vypadá jak nějaký scam typu "jak vydělat milion za dva týdny". Pochybné webovky s pochybnou URL, které se snaží člověka vmanipulovat, aby věřil co se tam říká, celé sdělení je zbytečně dlouhé jenom aby se tam daly vložit věty typu "odhalíme vám tu JEDNU VĚC"... No a taky to končí žádostí o peníze. Já bych osobně stejně víc ocenila, kdyby to byl nějaký hezký článek nebo aspoň normální videa na Youtube.
Komentář 69362
kdybyste měla i nějakou otázku k podnětů, které jste zmínila v druhém odstavci -stačí se zeptat, rád vám odpovím.
Komentář 69176
Ještě připomínám, zatím jste nebyli schopni vyřešit ani "Rozpor v jádru ankapu" od Szasziána, který tu na fóru koluje už pěkně dlouhou. Zavání to určitou intelektuální nepoctivostí. Řešíte, jak šířit systém mezi mainstream, ale zatím jste nebyli schopní vyvrátit základní rozpory, které jsou vám zde předkládány na stříbrném podnose.
Komentář 69187
Komentář 69188
https://stoky.urza.cz/texty/internetova-anarchie-723#comment66446
Ohledně přerozdělení. Jde o to, že pojem "vlastnictví" je tu zavedený už tisíciletí a lidé ho používají pro označení nějakého mechanismu. Ankapisté přicházejí a říkají, že ten pojem neoznačuje to, co tím lidé celou dobu mysleli, ale že se jedná o něco úplně jiného.
Kdo je například podle vás legitimním vlastníkem společnosti Lesy ČR?
Souhlasíte s tezí, že stát krade?
Komentář 69197
Komentář 69207
Komentář 69211
Komentář 69214
Tím, se říkáte dál ale nic nevysvětlujete. Společnost, kde se neválčí a nekrade může znamenat hodně věcí, třeba podle toho, zda se na to kouká ankapista nebo komunista.
Komentář 69215
Komentář 69218
Komentář 69219
Pro me osobne je princip "pokud nekdo nikomu nedela nic spatneho, tak nikdo nema pravo neco delat jemu" zcela zasadni vec.
Komentář 69233
Komentář 69247
Komentář 69249
Komentář 69251
to je k necemu potreba?
Komentář 69254
Komentář 69255
Jde nejak zmerit, zvazit, ci jinak dokazat jeji existenci?
Komentář 69256
Komentář 69220
Komentář 69240
Proč mi vadí NAP je tu popsáno už v jiných odpovědích. Zjednodušeně - nevěřím na to, že existují morální pravidla, která by byla neměnná v průběhu času. Také si myslím, že hází dost špatných výsledků a jako samotný princip je mělký, moc toho neříká. Navíc je ankapisty používán revizionisticky - tedy ke změně toho, jak hodnotíme historii a současnost.
Proč mě odvedla od ankapu životní zkušenost? Řekněme, že mám velké zkušenosti s tím, jak fungují velké korporace uvnitř a s tím, jak funguje reklama. A že jsem si prakticky jist, že některé předpoklady nebo závěry rakouské ekonomické školy jsou špatné. Bohužel jsem se nedostal k tomu ji důkladně načíst, abych byl schopen to nějak lépe odargumentovat, ale chystám se k tomu.
Urzu mám osobně rád, pouze se neztotožňuji s touto jeho teorií.
Komentář 69246
Komentář 69248
Kdybyste tyto věci věděl s jistotou, byl byste pro regulaci nebo proti?
Komentář 69252
Ale chapu, kdo by stavel silnice...atd atd...
Komentář 69253
Zadruhé, já totalitu nepodmiňuji existencí státu (v ankap pojetí).
Komentář 69257
Komentář 69259
Také bych byl jako vy, kdyby stačilo používat něco jiného a nemuseli bychom regulovat. Ale alternativy docházejí a korporacím se daří likvidovat nastupující konkurenci. Pokud si chcete založit alternativu k Facebooku, zablokují vám bankovní účty a platební karty, jako se to stalo. Zruší vám hosting, takže máte vůbec problém nějak umístit web. Moderní kryptografie nám poskytla decentralizovaná řešení jako je bitcoin, třeba by se mohla uchytit nějaká ze sítí, které běžejí na decentralizovaných sítích. Možná.
Komentář 69260
Jenze ja vubec nechci, aby ta volba tak musela stat, chapes? A to, aby tak nestala, neni zase az tak moc slozite zaridit.
Samozrejme, v ramci soucasnych statu casto takto ta volba stoji. Coz je jedna z dalsich uzasnych veci, proc ty staty musime mit.
Komentář 69261
Komentář 69265
Plus se nebude vytvaret prostredi, kde je obtizne zacit s poskytovanim nejakych sluzeb. At uz z duvodu, ktery uz jsem psal, pripadne z duvodu obecne nutnosti splnit mnoho "legalnich" pozadavku. Pocinaje tim, ze si nemuzu jen tak zkusit neco poskytovat, musim na to mit ruzne zivnostenske opravneni atd, pres omezeni pri placeni dalsich lidi atd.
Proste obecne - pokud budeme mit prostredi, kde si kazdy muze zacit poskytovat sluzby, jak uzna za vhodne a nebudou mu kladeny do cesty zadne prekazky, tak spousta lidi bude zkouset nejake sluzby poskytovat. A mnoho z nich to nakonec nedokaze, ale mnoho z nich ano. A zadna velka korporace si pak nebude moct byt jista, jestli ji nejaka konkurence nesebere zakazniky, rozhodne si nebude moct byt jista MNOHEM VICE, nez dnes.
Komentář 69276
-Navíc věci, které uvádíte nejsou v tomto ohledu ani relevantní. Ten trh totiž není moc regulovaný a přesto na něm zatím nevzniká prakticky žádná konkurence, resp. ta konkurence je vytlačována čistě volnotržními mechanismy.
Komentář 69262
Komentář 69263
Komentář 69266
Nikdo asi nerika, ze by tady a ted mohl fungovat ancap. Vzdyt i Urza pomerne casto rika, ze ancap nejde nastolit revoluci - protoze by ho proste vetsina lidi nechtela, coz uplne vylucuje, aby mohl existovat.
Myslenka "trh to vyresi" se tedy vaze k situaci, kdy lide chteji volny trh.
On trh vyresi ledacos uz i dnes, predevsim v oblastech, kde nejsou moc velke regulace. Cim vice regulaci, tim mene schopnosti "neco vyresit", samozrejme.
Komentář 69268
Jediná možnost je, že Urza natočí opravné video, kde uzná svou chybu a vysvětlí jaké myšlenkové pochody ho k nesmyslnému závěru dovedly. To je jediný způsob, jak by mohl znovu získat ztracenou důvěryhodnost a vážnost.
Komentář 69271
Komentář 69294
Ale ty to holt budes psat dokola a dokola jak idiot.
Asi jses fakt idiot...
Komentář 69277
Komentář 69295
Komentář 69341
Komentář 69275
Komentář 69280
Problém NAPu je v tom, že je revizionistický a snaží se pokřivit náš pohled na minulost a současnost a vůbec na vnímání legitimity. Chápu, že se vám to možná zdá jako malý problém nebo jako filozofické tlachání, ale všimněte si otázky, na kterou mi bonbon ještě neodpověděl:
"Pokud vás v ankapu někdo přepadne a ukradne peněženku, je podle NAPu legitimní ji vymáhat zpět násilím. NAPovský ankap tvrdí, že stát loupí/okrádá vás o daně. Je podle NAPu legitimní násilím zpět od státu vymáhat daně?"
Jak víte, že se v budoucnu nenajde někdo, kdo řekne, že praktikuje NAP do důsledků a proto zastřelí exekutora a policisty, kteří po něm budou vymáhat nezaplacené daně? Podle NAPu by to přece bylo obranné násilí, ne? Přišli vás přece okrást.
Ano Urza tvrdí (a já mu věřím), že nechce násilnou revoluci. Ale každá myšlenka, jakkoliv vznosná, může skončit zlem. Zeptejte se Marxe, ten to asi také nemyslel zle.
Komentář 69292
To s tím NAPem je zajímavá otázka. Nevím, jestli Vám někdo odpověděl, ale podle mne si ty daně vzít zpět třeba násilím je zcela v souladu s NAPem. Avšak jedině v případě, že jste předtím neuzavřel nějaký dobrovolný pakt o odevzdávání daní. Nejspíš byste si také směl vzít zpět jen ty daně, které Vám někdo jiný fyzicky skutečně násilím vzal. Třeba DPH přes Vás ani neprojde nebo za zaměstnance všechno řeší zaměstnavatel. Ale pokud neodevzdáte daň z příjmu, stát na to přijde a něco Vám zabaví nebo Vás nějak omezí na svobodě, máte podle mne podle NAPu právo si to násilím vzít zpět. Takové násilí bude klasifikováno jako obranné. Ale musel by se k tomu vyjádřit nějaký kovanější anarchokapitalista, toto je pouze má interpretace.
Kritiku revizionismu zcela chápu. Podle mne by se ankap bez toho zcela obešel.
Pokud by někdo zastřelil exekutora a policisty za to, že po něm vymáhají daně, tak to podle mne není legitimní ani podle NAPu, pokud by nešlo o střelbu v rámci odůvodněné ochrany svého života. Ale nejsem si zase jist. Mohl by ale určitě si něco od těchto institucí zase něco násilím vzít zpět.
Jakákoli myšlenka může skončit zlem. Pro mne to není argument pro její odsouzení. Na Marxových myšlenkách také není zdaleka vše špatně. Ale zvolený revoluční postup se ukázal jako lehce zneužitelný lidmi, kteří pravými komunisty nebyli. Anarchokapitalismus, pokud vím, nechce být nijak vnucován a ani prosazen násilnou revolucí. V tom je podle mne k marxismu výrazně asymetrický.
Problém s anarchokapitalismem je podle mne obtížnost jeho vysvětlení převážně stádní společnosti. Ani by asi nebyl problém ankap sám, ale jaksi převažující povaha lidí mu neodovídá. Až na pár jedinců. Narozdíl od Urzy si proto nemyslím, že jediným důvodem pro nepochopení ankapu je indoktrinace. Řekl bych, že se jedná o daleko hlubší mechanismus na evolučně/biologické úrovni. Svádět to na prosté logické nepochopení je hodně krátkozraké. Ale v momentální politické situaci světa je podle mne hodně k věci myšlenky anarchokapitalismu prezentovat a osvětlovat.
Komentář 69342
Pokud nebudete platit daně dost dlouho, přijdou s beranidlem a pistolemi. Pokud neotevřete, vyrazí vám dveře a začnou střílet. Podle NAPu bude v takovou situaci prakticky jakákoliv forma obrany legitimní (podle mě, také nejsem znalec NAPu). A podle mě je to zvrácenost. Princip, který obhajuje takové chování (zabít v dnešní době nevinného člověka, který navíc o NAPu pravděpodobně nikdy neslyšel), je prostě vadný. A těch vad je tam samozřejmě více, tohle je první příklad, který mě napadl.
Snad jsem nenapsal, že kritizuji vaší kritiku. Myslím, že jsem psal jen o tom, jak jsem se k tomu postavil já. To není totéž jako tvrdit, že Vy něco říkáte špatně. A ani to neznamená, že bych Vás nabádal postupovat jinak.
Já narážel na to, jak jste psal, že jste s kritikou ankapu přestal. Vy byste si snad nekladl za vinu, kdyby na základě toho v budoucnosti zemřelo hodně lidí? A dokonce to není ani o tom, že by ty myšlenky musel někdo pochopit špatně - naopak - stačí, když někdo bude aplikovat NAP opravdu do důsledků. Já bych si to tedy za vinu částečně kladl (že jsem nerozporoval chyby, které uvnitř ankapu jsou) jen proto, že tam jsou i nějaké dobré myšlenky.
Komentář 69357
Myslím si, že přijetí NAPu by muselo předcházet jeho přijetí a znalost ve společnosti. Samozřejmě je zcela non-sense to aplikovat dnes. Víte, ona každá myšlenka má více stran. NAP je ale hodně v souladu s přirozeností člověka a to se mi na něm líbí. Je "normální" nechtít nikoho napadat a bránit se, pokud jsem napaden.
Mluvíte o aplikaci NAPu do důsledků. Důsledné aplikování NAPu znamená především nikoho nenapadat a nevynucovat po něm nějaké chování nad rámec respektu k vlastnictví. Určitě to neznamená něco jako oplácet stejnou nebo tvrdší mincí nebo dokonce vykonávání msty. Kdyby se to ukázalo jako úplně pitomé, že třeba kvůli špatnému pochopení kvůli tomu zemřelo mnoho lidí, tak bych si to za vinu jistě kladl. Ale v momentální situaci záleží, jak se na to kdo dívá. Někdo to fakt myslí mírumilovně a přátelsky a někdo by se mohl těšit, až beztrestně zastřelí souseda, který mu chodí na švestky. Pokud by negativní pojetí převládlo, pak by samozřejmě šlo o selhání toho konceptu jako takového. A mám pocit, že NAP vzbuzuje víc obav u lidí, kteří by ho nikdy sami nezneužili, ale bojí se, že by to gaunerům dalo nástroj k úniku před zodpovědností. Já se toho nějak nebojím. Věřím zkrátka na nějakou základní lidskou stránku, kdy drtivá většina lidí chce se společností vycházet dobře. A záleží jim na celé společnosti, protože společnost je podstatnou součástí každého individuálního žití. A také věřím, že společnost se dokáže dobře samoorganizovat. To nevylučuje ani armádu. Do té samoorganizace právem patří i jedinci, kteří chtějí být organizovaní.
Komentář 69358
Myslím si, že přijetí NAPu by muselo předcházet jeho přijetí a znalost ve společnosti
Ano, aplikovat ho do budoucna je asi v pořádku. Ale pak se budou muset ankapisté vzdát svého hesla - že stát je zloděj/mafie. Protože to celé vychází z NAPu.
Mluvíte o aplikaci NAPu do důsledků. Důsledné aplikování NAPu znamená především nikoho nenapadat a nevynucovat po něm nějaké chování nad rámec respektu k vlastnictví.
Aplikovat ho do důsledků znamená, že pokud někoho/něco označím za zloděje/mafiána, měl bych se podle toho chovat. Jinak ty pojmy ztrácí význam.
Ale v momentální situaci záleží, jak se na to kdo dívá.
Stačí se podívat zde na Lojzu, který zde explicitně uvedl, že kdyby měl koule, tak výběrčího daní zabije, ale protože je nemá, tak bude tleskat každému, kdo se o to pokusí. Podobných lidí stačí mít ve společnosti pár procent a máte problém.
Komentář 69371
2/ NAP do důsledku podle mne neznamená ani pro ankapisty to co píšete. NAP Vám dává nějaká práva, ale rozhodně Vám nic nepřikazuje, ani morálně
3/ Jestli Lojza napsal to co píšete, tak to je potřeba brát jako projev rozhořčení z prohlédnutí skutečnosti, že nás stát v mnohém skutečně otročí. Já bych k tomu přidal třeba myšlenku Dalajlámy, že i v nepříteli je potřeba vidět lidskou bytost, byť s ním diametrálně nesouhlasím. A že je nutno pěstovat klid mysli, empatii a soucit. Ale osobně mě nijak nepobuřuje, pokud někdo není tolik osvícený jako Dalajláma.
Komentář 69373
Takze by mozna nebylo spatne, aby kdyz neco kritizujes, jsi sam odpovedel na neco, co by tu situaci melo lepe objasnit.
Komentář 69296
Sam na to bohuzel nemam koule, abych to udelal ... tak bych alespon fandil tomu, kdo pripadne ano.
Komentář 69339
Komentář 69198
Ankapisté vnímají termín vlastnictví konzistentně od počátku jeho existence, prakticky od jeho doložitelnosti. Jeho význam posouvají etatisté zejména levicoví.
Kdo je vlastníkem Lesů ČR s.p. je irelevantní, důležité je, kdo je legitimním vlastníkem těch lesů. Část, co byla před rozpadem RU státní by legitimně patřila domu Habsbursko-Lotrinskému po Přemyslovcích resp. Lucemburcích resp. Poběbradovi resp. Jageloncích část šlechtě, část sudeťákům atd. To by bylo potřeba korigovat vzhledem k historickým událostem typu Bílá Hora a každopádně by část zůstala neurčena. Hope navrhuje takový majetek věnovat jeho uživatelům jakožto osobám s relativně nejbližším vztahem k danému majetku.
Stát nekrade, stát loupí. Loupež je definována pohrůžkou další újmy krom ztráty loupeného objektu např. násilí, omezení svobody, další majetková škoda atd.
Komentář 69206
Nevidím v tom odpověď na tu otázku nebo vyvrácení toho problému, přijde mi, že chodíte okolo.
Ankapisté vnímají termín vlastnictví konzistentně od počátku jeho existence, prakticky od jeho doložitelnosti. Jeho význam posouvají etatisté zejména levicoví.
Já nepsal, že jsou nekonsistentní. Ale vlastnictví je společenský konstrukt. Proto logicky bude v hierarchii pojmů až pod pojmem "společnost", která mu bude vždy nadřazená. Stejné to je s pojmem "legitimní". Neexistuje žádné vlastnictví nebo legitimita v prázdném vesmíru, stejně jako na pustém ostrově s jedním trosečníkem. Vznikají až od dvou a více lidí, kteří jsou spolu v interakci.
Chcete říct, že snad před sto nebo dvě stě lety zde vnímali lidé vlastnictví tak, jak ho dnes vnímají ankapisté?
Kdo je vlastníkem Lesů ČR s.p. je irelevantní, důležité je, kdo je legitimním vlastníkem těch lesů. Část, co byla před rozpadem RU státní by legitimně patřila domu Habsbursko-Lotrinskému po Přemyslovcích resp. Lucemburcích resp. Poběbradovi resp. Jageloncích část šlechtě, část sudeťákům atd. To by bylo potřeba korigovat vzhledem k historickým událostem typu Bílá Hora a každopádně by část zůstala neurčena. Hope navrhuje takový majetek věnovat jeho uživatelům jakožto osobám s relativně nejbližším vztahem k danému majetku.
Vždyť jsem se ptal, kdo je legitimním vlastníkem. Stejně tak je úplně jedno, jestli jde pouze o ty pozemky, nebo k tomu přidáme i pár traktorů a kanceláří s vybavením. Chtěl jsem tím poukázat na to, že se jedná o přerozdělení, které bonbon odmítá. Přerozdělením majetku myslím, když například přijde ideologie, která hlásá, že stávající vlastníci majetku jsou nelegitmní a že je potřeba ho dát do rukou legitimním vlastníkům.
Také nevím, k čemu je ten majetek někomu "věnovat", jak říkáte. Stejně ti noví vlastníci nebudou legitimní dle NAPu, nebo se pletu?
Komentář 69225
Lesy ČR momentálně nemají legitimního vlastníka. Podle mé definice je legitimní vlastnictví nabyté darem, koupí, homesteadingem… Stát nenabyl svůj majetek legitimně, ale zároveň tu není jiný legitimní vlastník,
Ano, souhlasím s tím, že nutit občany platit daně pod hrozbou násilí je nemorální. Jestli to nazveme krádež, je mi celkem jedno (je to slovíčkaření, ale je pravda, že slovo „krádež“ se v běžné řeči používá por něco jiného).
Komentář 69232
Opravdu myslíte, že v průběhu historie lidstva bylo běžné, že např.:
-Vlastnictví se do nepřevádí do další generace, pokud není explicitní smlouva?
-Legitimita způsobu nabytí vlastnictví byla konstantní v průběhu času?
-Legitimní vlastník si mohl se svým majetkem dělat cokoliv, co chtěl, bez ohledu na společnost?
Legitimita a vlastnictví jsou společenské konstrukty a tak se jejich vnitřní význam mění v čase a místě, v závislosti na dané společnosti. Tomuto ankap nerozumí, bere je jako konstantní. Společnost byla vždy těmto pojmům nadřazená, z jejich podstaty. Ankap to otočil a říká, že vlastnictví je nadřazené. Posunul ho v hierarchii pojmů na vrchol. Tím se snaží pokřivit skutečnost.
My neměníme žádnou definici, jen zastáváme názor, že čím méně zásahů do osobního vlastnictví, tím lépe (z mnoha důvodů).
S tím vůbec nepolemizuji, naopak. Já kritizuji jiné věci, které z toho pokřivení vyplývají. Konkrétně jsou to teze ohledně nelegitimity současného státu a jeho počínání. Nemám problém s tím, pokud někdo chce změnit budoucnost k lepšímu, mám problém s tím, když se někdo snaží pokřivit vnímání současnosti a historie.
Lesy ČR momentálně nemají legitimního vlastníka. Podle mé definice je legitimní vlastnictví nabyté darem, koupí, homesteadingem… Stát nenabyl svůj majetek legitimně, ale zároveň tu není jiný legitimní vlastník
Vždyť tady sám dokládáte, jak se ankapistické chápání vlastnictví liší od mainstreamu. Copak si dneska kromě ankapistů myslí, že legitimním vlastníkem Lesů ČR je někdo jiný než stát (či jeho složky)?
Tedy se jedná o přerozdělení, protože pokud tvrdíte, že věc má nelegitimního vlastníka, pak v případě, že byste byl schopen zjistit, komu má podle vašeho systému patřit doopravdy, předpokládám, že byste zastával, aby se dostala do rukou legitimního vlastníka.
Komentář 69236
K té legitimitě: podle mé morálky zkrátka nejsou daně legitimní způsob získání majetku. Ano, většina lidí to samozřejmě vnímá jinak. A dobře, už jsem pochopil, co myslíte tím přerozdělením a uznávám, že ho tedy zastávám. Je ale třeba dodat, že to přerozdělení musí být NENÁSILNÉ.
Komentář 69241
Myslel jsem, že je to z toho jasné, ale asi tomu říkám špatně - říkejme tomu hierarchie hodnot, to bude přesnější. Vy tvrdíte, že na někde vrcholku té pyramidy je vlastnictví a od něho se odvozují další věci, jako například práva a také způsob, jak by se společnost měla chovat. Jinak byste nemohl tvrdit, že různé formy státu za posledních pár set let byly nelegitimní. Já tvrdím, že na vrcholku je společnost, případně rozum, zatímco vlastnictví a legitimita jsou jim podřízené.
[/i]K té legitimitě: podle mé morálky zkrátka nejsou daně legitimní způsob získání majetku. Ano, většina lidí to samozřejmě vnímá jinak. A dobře, už jsem pochopil, co myslíte tím přerozdělením a uznávám, že ho tedy zastávám. Je ale třeba dodat, že to přerozdělení musí být NENÁSILNÉ.[/i]
Ale předpokládám, že jste pro, aby vlastník mohl použít násilí, pokud se narušitel nechce dohodnout? Jenom zde děláte z nějakého důvodu výjimku z pravidla. Pokud by vám někdo v ankapu ukradl peněženku, předpokládám, že byste to násilím vymáhal zpátky (ať už osobně, nebo přes agenturu).
Komentář 69289
Ano, jednotlivec má morální právo chránit svůj majetek (i před dnešním státem). Ale změna politického uspořádání je něco jiného. Násilím prosazený ankap by nefungoval určitě (mimochodem, pochybuji i o fungování ankapu obecně, ta myšlenka se mi líbí hlavně v teoretické rovině), proto je lepší cestou osvěta.
Komentář 69291
Představte si situaci, kdy v dávné minulosti žijí dva kmeny lidí, které a vedou spolu válku. Každý člověk v každém kmeni je bytostně přesvědčen o tom, že je v pořádku zabít protivníka ve férovém souboji, ale není v pořádku ho zabít ve spánku. Nikde ohledně toho není podepsaná žádná smlouva a přesto, kdyby znali pojem legitimity, řekli by vám, že zabít protivníka v souboji je legitimní. Tím se snažím říct, že neexistuje jednotná legitimita, která by platila po celou historii, ale mění se v čase a se společností.
K poslední otázce. Trochu to vyhrotím a zajímá mě odpověď. Neřešme teď změnu politického uspořádání.
Je podle principu neagrese legitimní, když člověk zastřelí exekutora a policisty, kteří mu šli zabavit majetek v důsledku neplacení daní?
Komentář 69314
K té tučné otázce: podle principu neagrese to asi je v pořádku, ale já to jako v pořádku neberu, protože je to nepřiměřená reakce. V ankapu bych taky nebral jako legitimní zastřelit kapsáře, co ukradne stovku z peněženky. To je ale jen můj názor, na volném trhu by rozhodly volnotržní soudy (tedy nepřímo společnost), co je a co není přiměřená reakce. Navíc v čistě praktické rovině bych bral jako polehčující okolnost, že by si ti policisté neuvědomovali, že dělají něco špatného.
Komentář 69340
Proč bych měl kdy zastávat morální princip, který mi říká, že v dnešní společnosti je legitimní takto zabíjet nevinné lidi? Nebo že když umře soused a nemá explicitní závěť, mohu houmstedovat jeho pozemek, pokud tam budu dřív, než jeho děti (NAP neuznává automatické dědictví). Proč bych sakra měl takovou zvrácenost zastávat?
Ohledem toho prvního, chtěl vám na tom demonstrovat, že trvalé morální principy neexistují, z podstaty toho pojmu. Jen některé jsou možná dlouhodobější, než jiné. Jinak neuznávám JEN morálku společnosti. Spíš je to tak, že na věci minulé a současné uznávám především morálku společnosti, zatímco na věci budoucí uznávám především tu mou. Tedy to, že například zastávám minimální stát a chtěl bych ho v budoucnu mít neznamená, že se chovám, jako kdyby už tu byl (a tudíž všechno, co je NAD minimální stát bych nyní pokládal za nelegitimní a ospravedlňovalo by mě to k použití násilí k přebujelým částem státu).
Komentář 69348
Podle mě mezi námi není zas takový rozdíl. Já sice tvrdím, že stát je nelegitimní a za tím si stojím, ale stejně se v praktickém životě chovám, jako kdyby legitimní byl (do určité míry, několikrát jsem třeba porušil nesmyslná vládní opatření proti covidu bez jakýchkoli výčitek svědomí).
Ankap je podle mě dobré propagovat hlavně proto, že to posune Overtonovo okno, takže potom třeba takový minarchismus nepůsobí tak extrémně a získá více zájemců.
Komentář 69354
A pokud by ti policisté NAP znali, ale nesouhlasili s ním? Pak už by bylo legitimní se bránit, nebo pořád ne?
Ohledně dědictví, myslím, že Urza se k tomu vyjádřil několikrát a jasně, že majetek automaticky nepřechází do další generace.
Vy máte vnitřní rozpor. Nemůžete být konzistentní, pokud zároveň říkáte, že stát je nelegitimní/mafie/loupí/... a zároveň říkat, že je nesprávné proti státu použít sílu na obranu svého majetku. Ty věci jsou v rozporu pokud zastáváte NAP, protože NAP obranné násilí legitimizuje.
A místo toho, abyste opustil tu (podle mě chybnou) myšlenku, kterou má většina ankapistů - tedy že stát je mafie a začal NAP používal směrem do budoucna (a ne na přítomnost/minulost), raději pak v každém případě uděláte výjimku z pravidla. U obrany proti výběrčímu daní, u houmsteadování sousedova majetku a kdybych vám dal pár dalších podobných příkladů, udělal byste tam pravděpodobně výjimky také, protože tam samozřejmě cítíte tu nespravedlnost. Vlastně je pro vás nadřazenější nějaký kompilát naší společenské morálky, než NAP.
Komentář 69364
IMHO v tom není rozpor. NAP jen říká, co má člověk dělat, neříká, že je všechno ostatní legitimní. Pokud bude někdo uznávat NAP, ale nebude uznávat obranné násilí, je to IMHO zcela konzistentní a někdy se tomu říká pacificmus. Problém by byl, kdyby někdo takový chtěl tu nelegitimitu obranného násilí vynutit silou, ale to je v rozporu nejen s NAPem, ale i s pacifismem.
Ano, pacificmus je nepraktický. Ale konzistentní pacificté jednají v souladu s NAPem.
Komentář 69366
Podle mě je rozdíl mezi tím říkat, že je něco nelegitimní(=tedy to je vztažené na chování nejen mé, ale i ostatních) a říkat, že jsem si sám zvolil, že nevyužiji své právo bránit majetek. Pacifisté jsou spíše to druhé asi? Ale s žádným jsem se nebavil, tak nevím.
Navíc bych se vsadil, že Urza určitě někde musel říkat, že obrané násilí je legitimní.
Komentář 69368
Princip neagrese má jednu speciální vlastnost – může být jediným principem nějakého etického systému. Tady už ta analogie s principem presumpce neviny přestává sedět. A ano, takovýto etický systém je deklaratorně v rozporu s pacifismem, byť z praktického hlediska jsou vzájemně kompatibilní – konzistentní pacifisté se nebudou dopouštět žádné agrese a konzistentní zastánci čistě NAPové etiky nebudou brát deklarace pacifistů za agresi.
Komentář 69369
Pokud někdo říká, že stát loupí, pak pro něj NAP musí být něco více, než dílek do skládačky. Proč?
"stát loupí" - (ale aby to byl stát, musí si uzurpovat monopol na násilí na území, které nevlastní) - tedy stát nemůže vlastnit území, na kterém operuje - (jak poznat, zda stát vlastní území, na kterém operuje) - podle NAPu. Tedy vlastnictví a NAP jsou pro anarchisty úplně nahoře v hierarchii hodnot a od nich se odvozují veškeré další věci. Urza sám bere NAP jako axiom.
Co zastávají pacifisté úplně nevím, jak jsem psal, žádného neznám a do hloubky jsem tu ideologii nezkoumal. Například nevím, zda je pro pacifisty v pohodě, že přestože oni sami dokáží žít v souladu s NAPem, tak NAP zároveň legitimizuje obranné násilí pro všechny.
Komentář 69370
IMHO nemusí. Proč by musel?
> Tedy vlastnictví a NAP jsou pro anarchisty úplně nahoře v hierarchii hodnot a od nich se odvozují veškeré další věci. Urza sám bere NAP jako axiom.
V případě AnCap asi ano. Ale tentýž axiom lze použít v různých soustavách. Třeba Euklidovská a sférická geometrie mají společnou většinu axiomů, a ničemu to nevadí.
> Například nevím, zda je pro pacifisty v pohodě, že přestože oni sami dokáží žít v souladu s NAPem, tak NAP zároveň legitimizuje obranné násilí pro všechny.
NAP beru jako negativní vymezení, tzn. říká, že agrese je špatně, ale neříká, že vše ostatní je nutně OK. To říká (resp. může říkat) až nějaká konkrétní etika postavená na NAPu.
A jak budou AnPac reagovat na AnCap? Pokud budou jednat v souladu se svým přesvědčením, mohou proti jejich využití obranného násilí maximálně tak mírově protestovat, jinak by popřeli svoje hodnoty. Údajně existovali úspěšní pacificté, které bránil někdo jiný, takže některým asi násilí provedené někým jiným nevadilo, ale to může být dost individuální. Cokoli předpokládat by nejspíš znamenalo část AnPacáků strawmanovat.
Komentář 69349
Mno....
Tak jo, urcite jses s tim sam v pohode.
Komentář 69353
S tím, že občas umřou nevinní lidé jsem v pohodě, nežijeme ve sluníčkovém světě a nevinní lidé budou umírat i v ankapu. Ale ten hlavní rozdíl mezi námi je, že zatímco mně se zabíjení nevinných lidí nelíbí, vám v některých případech ano.
Komentář 69355
Dam ti otazku: Predstav si, ze je rok 1945, nekde okolo cervna-cervence.
A pred tebou stoji dozorce z koncentraku...Z toho, co ti v nem umreli tvoji rodice.
Zabil bys ho? *kdybys na to samozrejme mel moznosti, predpokladejme, ze by to bylo technicky jednoduche)
Komentář 69356
Komentář 69359
Nechce odpovedet na otazku, a tak se z toho vyvlikne takhle :-D
jezis to je legracni :-D
Komentář 69201
Super.
Komentář 69209
Bingo.
Komentář 69361
U vašeho "připomenutí" mám problém rozpoznat, zda-li tím míníte osobně mě, že jsem něco přislíbil a nebyl schopen vyřešit, nebo zda-li míníte mě, jako zástupce či reprezentanta nějaké masy. Ocenil bych, kdybyste mi pomohl pochopit jak jste to myslel.
Komentář 69365
Nastavení zobrazení uživateli nechtěných a neschválených komentářů
Některé uživateli nechtěné či neschválené komentáře mohou být skryty; zobrazit je můžete po přihlášení.