Ankapu rozumí každý – Stoky Svobodného přístavu (Urza.cz); (S)toky myšlenek Svobodného přístavu (Urza.cz)

hamburger menu
Autor: Urza
Čas: 2018-05-18 00:00:02

Ankapu rozumí každý

Živím se tvorbou software. Programování, algoritmizaci, logice, databázím, matematice, počítačovým sítím, hardwaru a dalším příbuzným oborům jsem věnoval v životě desítky tisíc hodin, během kterých se stále učím; je to nikdy nekončící proces, během kterého chybuji, získávám informace, zlepšuji se a stávám se stále větším odborníkem. Mou odbornost lidé typicky nezpochybňují; maximálně se mnou občas třeba jiný programátor nesouhlasí, má na některé věci jiný názor, o čemž někdy diskutujeme – a ne vždy se shodneme, ale oba tématu rozumíme, tak to má hlavu a patu. Jen jednou se stalo, že by mi někdo, kdo přemýšlení o programování věnoval v životě ne víc než pár minut či hodin, začal vysvětlovat, jak to dělám špatně; jednalo se o agresivního důchodce a lidé si ťukali na čelo. Dokonce ani zákazníci v případě, že něco nefunguje, jak má, mi nechodí radit, jak to mám naprogramovat správně; vědí totiž, že nemají dostatek informací a zkušeností, než aby to dávalo smysl.

Neméně času jsem v životě věnoval studiu anarchokapitalismu, politické filosofie, etiky, rakouské ekonomie, praxeologie, volného trhu, historie různých forem totalitních režimů a podobně; i o tom jsem přečetl desítky knih, tisíce článků, vedl bezpočet diskusí a leccos sám napsal a vytvořil, chyboval, poučil se a neustále zvyšuji svou odbornost. S jejím zpochybňováním se setkávám na denní bázi; nejčastěji lidmi, kteří se tématem většinou nezabývali v součtu více než několik minut.

Nezdržují se studiem historických polycentrických právních systémů ani jedinou vteřinu, než mi vmetou, že nemohou nikdy fungovat. Z nějakého důvodu mají pocit, že tady znalosti a informace nepotřebují; nevnímají, že se chovají jako ten výše uvedený důchodce. Pochopitelně nevylučuji možnost, že si někdo vše nastuduje, a přesto nebude souhlasit; samozřejmě se to děje, úplně stejně jako se ne s každým programátorem shodnu na profesních otázkách. Ta diskuse však alespoň dává smysl.

Mohu se mýlit a chybovat v čemkoliv; ať už jde o anarchokapitalismus či programování. Leč k tomu, aby na tyto omyly mohl někdo smysluplně poukazovat, musí nejprve alespoň rámcově porozumět tématu a seznámit se s tím, co a v jakém kontextu tvrdím. Ohledně programování to všichni chápou; avšak mraky lidí, kteří poprvé slyší o anarchokapitalismu, zareagují odmítnutím skrze nějaký naprosto základní a nesčetněkrát vyřčený argument typu: „Kdo by asi bez státu stavěl silnice? Navíc spravedlnost, lékařská péče, vzdělání a bezpečnost by byly jen pro bohaté. A celé to nepočítá s průměrným člověkem.“ Pochopitelně jsem mohl ve vyvracení takových argumentů chybovat, ale takovou chybu nelze odhalit pouhým zopakováním toho argumentu; je třeba si o daném tématu něco zjistit, nastudovat, přemýšlet a seriózně debatovat. Vyvrátit na první dobrou desítky let starý myšlenkový směr, je asi tak pravděpodobné, jako že někdo najde chybu ve složitém zdrojovém kódu proto, že viděl Matrix.
Přečtení: 31783

Reagujete na tento komentář:
Autor: velkej Ká Čas: 2018-05-18 09:42:14 Titulek: Re:
Jo, přitom každý ten druh programování má své racio. A ještě zapomínáme deklarativní a logické programování. :) A viděl jsem, když se to přežene s objekty (Java), s funkcionálním programováním (Lisp), neměnnými (React.js), minimalismem (Brainfuck)... každý problém potřebuje vhodný nástroj k řešení.

V tomto pohledu Ankap není nic než nástroj, podobně jako je tím nástrojem třeba demokracie. A pokud se o tom máme bavit, musíme identifikovat, jaké problémy řešíme, jak je tyto nástroje řeší a zda jsou v tom úspěšné. Fór je v tom, že se často neshodneme ani na těch problémech (existuje hodně lidí, kteří spatřují problém v tom, že lidé mají příliš velkou svobodu); a je to to samé, co se děje ve světě programování, kde se také nelze přesně shodnout na tom, jaké problémy vlastně řešit (a často jsou tam různá trilemata atd.); proto existuje spousta programovacích jazyků, a stejně tak existuje celá řada společenských idejí/konceptů/filosofií. Největší shoda bývá na symptomech, protože ty prostě pozorujeme. Ale dál... plujeme močálem černým podél skal.
Web: neuveden Mail: neuveden
tl;dr: Kdekoliv se nadhodí anarchokapitalismus, oponenti přijdou s nějakou rychlou a jednoduchou námitkou a pomyslí si: "To jsem mu to natřel; vždyť je úplně jasný, jaká je ankap sračka." A proto toho Urzu pořád někam zvou.
Autor: pz100000 Čas: 2018-05-18 11:37:03 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: schován
To muze byt taky tim, ze delsi a sofistikovane namitky jsou nepripustne.
Autor: velkej Ká Čas: 2018-05-19 20:59:52 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: neuveden
Jsou samozřejmě přípustné. Zatím od Vás ale byly jen delší.
Autor: pz100000 Čas: 2018-05-19 23:48:48 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: schován
Jo jo, kdyz se podivam treba zrovna tady na ty moje ctyri okolni rozlehle komenty, tak jste zda se trefil hlavickou hrebicek.
Ale pravdu mate, ze pripustne asi jsou - ovsem musi byt bud souhlasne (to samo uz je u namitky sofistikovanost primo dabelska), nebo od zcela duteho a nejlepe prifetleho ezojutubera (kde je rozpatlani po jeho xichtu takrka included).

To jsem Vam to natrel, co? Ankap je sracka, to je precik uplne jasny, ne asi...
Autor: Vostál Petr Čas: 2018-05-20 06:10:11 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: VostalPetr v doméně seznam.cz

To jsem Vam to natrel, co? Ankap je sracka, to je precik uplne jasny, ne asi...
.......................................................................

To se ví že je, nebot když si někdo stanoví nákej axiom či dogma,
a od toho pak konzistentně rozvíjí své názory,
tak pak je to sračka, ovšem sračka historicky vověřená a fungující:

vyvolený boží národ izraelský
vyvolený národ německý
neomylný papež
z boží vůle král
nejlepší z toho špatného (demokracie)
láska
společné vlastnictví
soukromé vlastnictví
apd.

Jak říkal už Archimedes :

"Dejte mi pevný bod ve vesmíru a já pohnu zemí."


Autor: Glande Čas: 2018-05-17 23:17:44
Web: neuveden Mail: neuveden
Ale vždyť už jste to Urzo popsal na přednášce o školství a demokracii. Léta masivní i podloudné propagandy. Ale chápu to spíš jako takové povzdechnutí :-) Člověk to opakuje furt dokola a ostatní si zase melou tu svou. Myslím si, že v poslední době, kdy vedete poměrně silnou kampaň (vzhledem k materiálním a lidským zdrojům kloubouk dolů) se rojí spousta lidí, kteří jsou rychlými odborníky na ANCAP. Možná je to podobné jako s počtem odbojářů na konci války. Já toho zas tak moc nenastudoval (pro mě bylo stěžejní dílo Ekonomie v jedné lekci a váš původní seriál o ANCAPu), ale snažím se s chybami používat logiku a přidávat prameny.
Autor: pz100000 Čas: 2018-05-18 11:37:27 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: schován
Tak. Je to logicke, nevyvratitelne a koresponduje to s realitou? Inu, propaganda...
Autor: pz100000 Čas: 2018-05-18 11:39:26 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: schován
Vime vic? Podle mne to Urzu postihlo uz dost davno a aktualne se nic nemeni.
Autor: MARTIN (neregistrovaný) Čas: 2018-05-18 07:58:13 Titulek: ANCAP v praxi
Sám bych rád Ancap viděl v praxi. Chci ho milionkrát víc než současný systém. Poraď jak být svobodný v demokracii? Nechci ji podporovat, avšak jsem nucen. Jaké nástroje využít? Systémem jsem evidován, sledován od narození. Od státu nic nechi, ale on mne furt něco.
Autor: pz100000 Čas: 2018-05-18 11:40:53 Titulek: Re: ANCAP v praxi [↑]
Web: neuveden Mail: schován
Sám bych rád Ancap viděl v praxi.
To asi leckdo. Inu, co nadelame...
Autor: Vostál Petr Čas: 2018-05-20 17:40:33 Titulek: Re: ANCAP v praxi [↑]
Web: neuveden Mail: VostalPetr v doméně seznam.cz
Poraď jak být svobodný v demokracii?
......................................

To my v duchovnu víme levou zadní,

Dušek vám to vysvětlí :

Jaroslav Dušek. Jak být svobodný v nesvobodném lidském světě

https://www.youtube.com/watch?v=uPGm4G5s5OA
Autor: vch (neregistrovaný) Čas: 2018-05-23 08:36:16 Titulek: Re: ANCAP v praxi [↑]
"Poraď jak být svobodný v demokracii?"
Svobodu buď v sobě máte nebo ne. Jste -li nesvobodný v demokracii, byl byste nejspíš nesvobodný i v ankapu.
Autor: Roman Čas: 2018-05-18 08:11:41
Web: neuveden Mail: roman.hocke v doméně gmail.com
Myslím si, že se hodně lidí cítí povolaných kritizovat ankap proto, že ankap pojednává o jednání, soužití, ekonomice atd., tedy o věcech, ve kterých všichni od malička žijeme a máme s nimi bohatou zkušenost. Takže ti lidé se nepovažují za "nejsem programátor, tak do toho nekecám", ale "celý život programuju objektově, taže funkcionální programování a immutably jsou nesmysl".
Autor: velkej Ká Čas: 2018-05-18 09:42:14 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: neuveden
Jo, přitom každý ten druh programování má své racio. A ještě zapomínáme deklarativní a logické programování. :) A viděl jsem, když se to přežene s objekty (Java), s funkcionálním programováním (Lisp), neměnnými (React.js), minimalismem (Brainfuck)... každý problém potřebuje vhodný nástroj k řešení.

V tomto pohledu Ankap není nic než nástroj, podobně jako je tím nástrojem třeba demokracie. A pokud se o tom máme bavit, musíme identifikovat, jaké problémy řešíme, jak je tyto nástroje řeší a zda jsou v tom úspěšné. Fór je v tom, že se často neshodneme ani na těch problémech (existuje hodně lidí, kteří spatřují problém v tom, že lidé mají příliš velkou svobodu); a je to to samé, co se děje ve světě programování, kde se také nelze přesně shodnout na tom, jaké problémy vlastně řešit (a často jsou tam různá trilemata atd.); proto existuje spousta programovacích jazyků, a stejně tak existuje celá řada společenských idejí/konceptů/filosofií. Největší shoda bývá na symptomech, protože ty prostě pozorujeme. Ale dál... plujeme močálem černým podél skal.
Autor: Honza Pobořil (neregistrovaný) Čas: 2018-05-21 10:33:18 Titulek: Re: [↑]
K tomu jaké problémy řešit: Napadá mě paralela s tím, jak nám programátorům laici zadávají práci - často problémy, které definují jsou jen řešení jiných problémů, které je pálí a v dobré víře nám předkládají zadání, které sice už obsahuje řešení, ale kvůli jejich neznalosti je to špatné nebo ne ideální k jejich problému. Proto se typicky otázkami Proč? Snažím dostat až k těm původním problémům, které je opravdu pálí a snažím se pak minimálně kontrolovat, že si to řešení vymysleli správné.

V politice pak když mi někdo řekne, že je problém v tom, že lidi mají hodně svobody, tak se ptám proč to je pro ně problém. Obvykle se pak dostanu k tomu, že je potřeba dělat pořádek, aby se lidi navzájem nepodváděli, nekradli apod. A to už se pak dostáváme k něčemu, kde se dá svoboda nabídnout jako lepší řešení, ne? :-)
Autor: Urza Čas: 2018-05-18 10:47:02 Titulek: Re: [↑]
Web: https://www.urza.cz/ Mail: urza v doméně urza.cz
No, ale on i ten druhý přístup nedává moc smysl.
Já třeba taky celý život programuji procedurálně (objektově), ale funkcionální programování respektuji (ač jsem ho měl jen dva semestry).
Autor: Roman Čas: 2018-05-18 08:52:50 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: roman.hocke v doméně gmail.com
Jeden z nich už jistě dohledává v knize šifer nové básnické obraty, dopiluje před zrcadlem blahosklonnost, ořeže ještě tužku a co nevidět sedne ke klávesnici :-)
Autor: velkej Ká Čas: 2018-05-18 09:44:15 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: neuveden
Třeba ještě spí. Navíc, mají svobodu sem nepsat; ne, že by toho někdy využili.
Autor: norbertsnv (neregistrovaný) Čas: 2018-05-18 10:04:15 Titulek: Re: [↑]
A na mňa ste zabudli?
Myslím si že tu na Stokách ten článok nemá zmysel, úplní amatéri sa sem ani nedostanú a ja, PZ aj Vostál máme o ankape každý aspoň niečo naštudované.
Autor: velkej Ká Čas: 2018-05-18 10:27:06 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: neuveden
Každý zvlášť, nebo všichni dohromady?
Autor: norbertsnv (neregistrovaný) Čas: 2018-05-18 11:27:17 Titulek: Re: [↑]
Spolu sme ankap neštudovali :-).
Autor: pz100000 Čas: 2018-05-18 11:29:11 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: schován
Pardon, zrovna jsem pred zrcadlem cerstve obrezanou tuzkou blahosklone dopilovaval basnicke obraty v knize sifer, ale volate-li po hlasu rosumu, nemohu vas oslyset. Ale nezvykejte si na to, nemam jenom vas a vecne tu taky nebudu.

Ten Urzuv povzdech je opravneny. Ano, obecne dokonce v nekolika liniich, a to ponecham stranou risika metani do tvare. Jiste je mrzute, kdyz Mana, dojicka s peti tridami a jedinou zalibou v krizkovem vysivani, keca Urzovi do navrhu databaze. Jiste je mrzute, ze i pres Urzuv jasny odkaz na rakouskou databazovou skolu Mana odmita venovat ji tech smesnych par tisic hodin, zato ale i bez teoretickeho minima stale otravuje, esiva tam bude i mliko. A jiste je take mrzute, kdyz tisicihodinovy expert nakonec zjisti, ze pro stromy nevidi les, cernobile uvazovani mu dokonale zalepilo oci, kolem letaji letadla tezsi vzduchu a to "mliko" se tam holt uz jaksi nevleze. Suma sumarum, to proste nasere a clovek si jde nekam povzdechnout, pozalovat, poplakat.

TLDR, na to, abych mohl posoudit homeopatie, separatory ekoelektriny a podobne ankapy, nemusim, ba vlastne nesmim byt pseudoexpertem se zdravym rozumem zatemnenym tisici hodin cilene autoindoktrinace. Pro ucely kavarenskych diskusi je tomu presne naopak, to samozrejme.
Autor: Vostál Petr Čas: 2018-05-18 16:10:33 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: VostalPetr v doméně seznam.cz
nesmim
......

Mějte trošku slitování,
pro začátek je docela nutné být expertem,

jinak by jste na to nemohl přijít, že nesmíte být expertem...
Autor: Kutrzeba (neregistrovaný) Čas: 2018-05-18 10:11:22
Ono by to chtělo i více aktivních libertariánů, přece jeden člověk (Urza) nemůže zodpovědět všechno. Chce to více lidí a větši specializaci.
Autor: Urza Čas: 2018-05-18 10:48:22 Titulek: Re: [↑]
Web: https://www.urza.cz/ Mail: urza v doméně urza.cz
Já se specializuji hlavně na vzdělávání.
Těch libertariánů je víc.... Tereza se specializuje na zdravotnictví, Dominik Stroukal a Pepa Tětek na krypto, Vláďa Krupa na historii a peníze, Dan Steigerwald na technologie, ....
Autor: Mario (neregistrovaný) Čas: 2018-05-18 10:16:05
Mame na zemi omezenou dobu a kazdej musi volit do ceho da cas a energii. Naprosto kazdej si bude chranit tu svoji odbornou cast do ktere investoval cas. "Feminismu/ekologii/evropske unii rozumi kazdy". Podle stejne logiky by si musel kazdej clovek nastudovat nekolik knih o dane problematice a pak prijit diskutovat. Zijme prosim v realnem svete a pracujme s realnymi lidmi.
Autor: Urza Čas: 2018-05-18 10:48:52 Titulek: Re: [↑]
Web: https://www.urza.cz/ Mail: urza v doméně urza.cz
Neříkám knih, ale když to nastudované nemám, tak se jdu spíše ptát, než abych vynášel soudy.
Autor: norbertsnv (neregistrovaný) Čas: 2018-05-18 11:36:30 Titulek: Re: [↑]
Pokiaľ o svojich teóriách píšete aj na masovo navštevované fóra, tak môžete očakávať že sa tam budú vyjadrovať aj neznalí diskutéri. To máte rovnaké ako s politikou alebo športom, aj napr. ku futbalu sa na diskusných fórach vyjadrujú aj diskutéri čo v živote ani nekopli do lopty.
Autor: Urza Čas: 2018-05-18 12:35:16 Titulek: Re: [↑]
Web: https://www.urza.cz/ Mail: urza v doméně urza.cz
Já to samozřejmě očekávám; ale mám na to svůj názor.
Autor: Tomáš Nakokot (neregistrovaný) Čas: 2018-05-18 13:18:34 Titulek: Urza je ďábel
Děláte 20 let v IT, průměrný člověk ví tak akorát jak zapnout a vypnout televizi. Nebude se s vámi hádat o komplexních řešeních týkajících se IT.

Studujete celý život alternativní společenské systémy (hospodářské, sociální, ..., ankap, libertariánství, rakouská škola, ....). Průměrný člověk žije celý život v místním společenském systému, má vypěstované názory na stejná témata, kterým se věnujete i vy (byť třeba ve velmi zjednodušené formě), jen vychází z jiných předpokladů (občan je debil, stát je pro lidi, daně jsou správné, stát pomáhá lidem, regulace jsou správné, a tak podobně). Je jasné, že se s vámi bude hádat o komplexních řešeních. Dokud mu nenarvete do hlavy vaše premisy, k pochopení nedojde. On je nepříjme, protože už má "sraček" dost (není myšleno pejorativně), rezignoval, nebo je zaháčkovaný v jiné zájmové skupině, která je přisátá na současném systému, i přes všechny problémy žije ve své malé bublině a stačí mu to co má, bojí se změny, nedokáže si radikálnější změnu představit. Ten, kdo ze stávajícího systému profituje váš pošle do prdele už principu, tam není o čem uvažovat, ale to asi nebude vaše cílovka.
Web: neuveden Mail: VostalPetr v doméně seznam.cz
Programování, algoritmizaci, logice, databázím, matematice, počítačovým sítím, hardwaru a dalším příbuzným oborům jsem věnoval v životě desítky tisíc hodin, během kterých se stále učím; je to nikdy nekončící proces, během kterého chybuji, získávám informace, zlepšuji se a stávám se stále větším odborníkem.
.........................................................................
Hlavně by člověk neměl zapomenout na tu maličkost,
že je sám naprogramovanej výchovou a školou,
a že ty programy jsou víceméně nevědomé a jen tak samy neodpadnou,

a jen kvůli tomu, že se někdo zaměřil na studium akapu kterej je o svobodě,
a tím, že někdo přemýšlí o svobodě s tím svým naprogrmováním nemusí vůbec pohnout, nebot nestále jede v programu jenž mu byl vnucen v mládí...

To přeprogramování se neděje na úrovni myšlení,
ale na úrovni vůle a pozornosti...


Autor: Vostál Petr Čas: 2018-05-19 12:26:53 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: VostalPetr v doméně seznam.cz
Už jsem dlouho neplagátoval, takže můj voblíbenej plagátek vo vesmíru,
určitě to není k tomuto tématu :

https://www.youtube.com/watch?time_continue=452&v=8Hx9E5Z4ZFM
Autor: Vch (neregistrovaný) Čas: 2018-05-23 08:29:43
Ono mnohdy ani tak nejde o to, kolik toho člověk nastuduje, ale kolik toho pochopí. Studium také někdy způsobí, že člověk začne na svět hledět úzkým průzorem a přestane vnímat souvislosti, přestane být zdravě kritický k předmětu svého studia.
logo Urza.cz
kapky