Autor: Urza
Čas: 2019-03-01 00:00:02
Bastiat o demokracii, já o emocích
Claude Frédéric Bastiat před téměř dvěma staletími prohlásil: „Dobrotivý Bože! Co to stojí úsilí, aby se v politické ekonomii dokázalo, že dvě a dvě jsou čtyři! A jestliže se vám to podaří, začnou lidé křičet: »Je to tak jasné, že je to až nudné.« – A pak přikročí k hlasování, jako byste nebyli dokázali vůbec nic.“ Nepřipomíná nám to něco? Mně tedy ano; proč se to však děje stále znovu a znovu? Protože se obrovské množství lidí rozhoduje na základě emocí a racionální podklady k takovým rozhodnutím je naprosto nezajímají, často dokonce spíše ruší; kolikrát jste již viděli někoho něco tvrdit na základě určitých argumentů, které jste posléze vyvrátili a dotyčný si prostě šel vyhledat nové, aby si mohl stát na svém? Případně zažili jste, že někdo hájil svůj postoj argumenty, jež se vzájemně vylučovaly a byly ve sporu?
Toto – naprosto běžné – chování vypovídá o jediném: Žádný z argumentů, které takový člověk řekne, nejsou skutečnými důvody, proč zastává určité stanovisko (kdyby byly, jejich vyvrácení by jej přesvědčilo); reálné důvody bývají pocitové. Dlouho jsem žil v přesvědčení, že zastávat nějaké stanovisko na základě emocí je cosi podřadného; v posledních letech se můj názor změnil – myslím, že je to v pořádku (samozřejmě není v pořádku na základě toho iniciovat násilí). Kam tím však mířím? Většina lidí (a libertariáni zejména) pocitové důvody shazují a zesměšňují; co je pak výsledkem? Změní to něčí uvažování? Ne; dotyční si své postoje nějak racionalizují a nalžou všem (především sobě), že mají logické argumenty, což ničemu nepomůže, naopak se pak může zdát smysluplné takovému člověku něco logicky vysvětlovat, ačkoliv v tom není možné uspět a je třeba zvolit jinou cestu. Dejme pozor na příliš rychlé soudy…
Toto – naprosto běžné – chování vypovídá o jediném: Žádný z argumentů, které takový člověk řekne, nejsou skutečnými důvody, proč zastává určité stanovisko (kdyby byly, jejich vyvrácení by jej přesvědčilo); reálné důvody bývají pocitové. Dlouho jsem žil v přesvědčení, že zastávat nějaké stanovisko na základě emocí je cosi podřadného; v posledních letech se můj názor změnil – myslím, že je to v pořádku (samozřejmě není v pořádku na základě toho iniciovat násilí). Kam tím však mířím? Většina lidí (a libertariáni zejména) pocitové důvody shazují a zesměšňují; co je pak výsledkem? Změní to něčí uvažování? Ne; dotyční si své postoje nějak racionalizují a nalžou všem (především sobě), že mají logické argumenty, což ničemu nepomůže, naopak se pak může zdát smysluplné takovému člověku něco logicky vysvětlovat, ačkoliv v tom není možné uspět a je třeba zvolit jinou cestu. Dejme pozor na příliš rychlé soudy…
Přečtení: 41028
Komentáře
Komentář 33850
tedy vodstranoval postupně různé filtry jimiž jsme vobdařeni,
zjistil by jste že i "já" a "moje" jsou jen pocity s nimiž jsme ztotožněni,
a které pak jen pomocí rozumu různým způsobem vobhajujeme,
a pokud někdo přes nějakej ten filtr kouká, pak prostě vidí to co vidí,
a jinej zase vidí něco jiného,
ale nemá smysl to nějak příliš rozmazávat přes náký ty duchovní nauky, náboženství nebo psychologii, nejlepším a nejsnadnějším lékem je "svoboda učení" tedy rozvíjení individuálního talentu,
akoráte v případě již dospělých individuí je situace poněkud ztížená tím, že se člověk musí ještě vodnaučit to, co se naučil, tedy spíše to, s čím se ztotožnil...
Většina lidí (a libertariáni zejména) pocitové důvody shazují a zesměšňují; co je pak výsledkem?
...........................................................................
Protože to jsou stejní magoři jako pocitáři,
jeden je ztotožněnej s pocity a druhej s rozumovými soudy,
a když jim to řeknete, jak jedněm tak druhým, tak jsou ouplně stejně nasraní, protože oni takto vidí svět (přes své filtry)
Kdyby se náhodou v tom někdo chtěl zorientovat, tak mu postačí cca 5 stránek z Jungovy psychologie o orientačních funkcích, přenosech, podvědomí a archetypech, které lze nalézt na internetu...
Komentář 33852
- one of them :-D
Ale dost popichování.
Pro mě je Bastiat nejvelikánštější z velikánů. Myslim že jsi tady k tomu tématu nemohl dát lepší historickou osobnost. Ne že by Bastiat nedělal logický závěry, ale právě k problémům přistupuje mnohem jednodušeji, přímočařeji a doargumentovává je dodatečně nebo vůbec(protože to někdy tak suprově zparoduje, že to ani není třeba), než většina jinejch ekonomů.
Všechny ty rozbitý okna, výrobci svíček, stavby překladišť v Toulouse, boj proti importu z venkova do paříže/resp. dovozu obilí z krymu.do francie...
Všechny tyhle ať už reálný nebo jím vymyšlený příklady maji společný, že je na první pohled jasný, že je to hloupost. Intuitivně každej ví, že funkční věci se nevyplatí rozbíjet, že je lepší (za běžnejnejch okolností) frčet po rovné železnici než to někde překládat, že když svítí slunce, ušetříme za svícení...
Až nějaká pseudoargumentace prosťáčka přesvědčí, že dělat hovadiny se vyplatí. A Bastiat přijde, předloží ten problém v syrové podobě a... logiku netřeba. Je to jasný.
Jestli existuje mist intuitivní/pocitové/emoční ekonomie, je to právě Bastiat.
Komentář 33853
Komentář 33854
Komentář 33855
Komentář 33858
Komentář 33860
Komentář 33861
Komentář 33862
Komentář 33873
Komentář 33887
Komentář 33891
Komentář 33896
Komentář 33864
Komentář 33867
Komentář 33892
když někdo něco kritizuje tak je troll ?
Tedy nějakej ten důvod (lidi nedělaj vobvykle nic bezdůvodně) proč se ten Bastiat neprosadil by se asi našel ale asi bych jej nehledal jen v emocích,
nýbrž třeba v nějakém politickém záměru, tedy především v tom záměru, aby politik byl chlapík jenž se zastane svých voličů...
Je úplně jedno, že ta politika může být krátkozraká,
vždyt přece platí, že kdo rychle dává, dává dvakrát
a je vcelku jedno, že se tím rozhodnutím z dlouhodobého pohledu
vosere spousta dalšího...
Komentář 33906
Pro mě je Bastiat nejvelikánštější z velikánů.
.............................................
Nikoliv,
je to příklad nerozumného rozumáře,
jenž nepochopil principy obchodu (obzvláště pak byznysu zvaný politika)
lidé se nerozhodují na podkladě rozumu, ale na podkladě pocitů,
nebot pocity jsou tím, co určuje hodnotu,
vždyt je známo, že obal prodává výrobek,
takže zabalíte-li hovno do hedvábného papíru s blištivými korálky a zrcátky,
můžete směle obchododavat nejen v africe, ale i v evropě,
což pak platí především o politice,
jenž je specifickým byznysem kde se prodává "dobro"
Kdyby jste byli jako Bastiat, tak by jste měli doma jen dvoje boty (na léto a na zimu) a podobně s ostatním oblečením, páč proč utrácet za voloviny, když vám opravdu postačí jen ty dvoje boty atd.
Jinak, intuitivně každej ví, že věci se vyplatí rozbíjet,
jinak by jste na pískovišti ve svém raném věku uplácli jen jenu bábovku
kolem které by jste pak již jen dokola křepčili a užasli nad její krásou a dokonalostí a funkčností, jenže děti s nadšením plácaj a bořej bábovky,
a dospělí stejně tak s radostí dělaj podobné voloviny, nebot jde o tvoření a objevování mnohem více než o
vlatnění...
Komentář 33936
(A prosím nepoužívejte "by jste", je to "byste".)
Komentář 33937
jenže jak pro koho, pro mě například ne,
páč já jsem línej zvedat nohy a tak se jen tak šoupu jak na rohožce,
tudíž bych si na první nerovnosti ukopnul palec,
takže já ponejvíce udržuji kontakt s matičkou zemí ležením na trávě a pláži,
čímž doženu nejen co jsem ztratil ale také popořím botovej průmysl...
Komentář 33895
"(samozřejmě není v pořádku na základě toho iniciovat násilí)"
Ale fakt, že není v pořádu iniciovat násilí je taky stanovisko! Tj. Vy možná cítíte, že to v pořádku není, ale někdo jinej cítí, že pokud to vede k Většímu Dobru ©, tak to klidně násílí může ospravedlňovat.
Ne?
Navíc mi přijde, že vnášení emocí do politický diskuse má nezřídka ten důsledek, že místo diskuse to končí shitstormem. Nebo spíš hádkou, kde jde o to ukřičet a udupat oponenty.
Emoce je samozřejmě třeba v diskusi zohledňovat (jsme lidi a k tomu emoce patří) a to nejen vyjadřovat svoje, ale i respekotovat ty druhé strany. Přesto si myslím, že na konci by to mělo projít přes síto rozumu, který výsledky zpracuje a zhodnotí.
Komentář 33898
Komentář 33899
Komentář 33900
a) ankap evanjelistická verzia: na trhu bez štátnych zásahov by sa toto nemohlo stať. To len štát spôsobuje vznik monopolov.
b) urzovská verzia: vlastne síce nevieme, ako to bude, ale mohlo by to byť trebárs tak, že by niekto vrtuľníkom odniekiaľ z diaľky ten tovar doviezol.
c) striktne logické odvodenie: nakoniec sa budú musieť všetci ľudia predať do otroctva majiteľovi onej firmy. Ale je to v poriadku, lebo to urobia dobrovoľne a zmluvy proste platia.
d) realita (t.j. v rozpore s tzv. "prirodzeným právom"): hladní ľudia vezmú sekery a nože, a masovo vezmú útokom sklady onej firmy, zabijú strážcov a vyrabujú všetko, čo sa dá. Následne sa vodca tohto davu ustanoví starostom/prezidentom/führerom a zavedie regulácie trhu. Ak doteraz neexistoval štát, práve vznikol.
Komentář 33902
Komentář 33903
Súhlasím. Ostatne on ani (a nielen preto) nikde reálne neexistuje.
Komentář 33904
prozatím to řeší konkurenční boj,
ale nebudte naivní, pokud se trh vyvine směrem k jednomu monopolu,
tak i ten stát bude tomu monopolu sloužit,
takže si to s těma sekerama a nožema secsakra rozmyslíte,
nejspíše mnohem více než v anarchii...
Ale jak už to tak chodí, ten "váš stát" vám v takovém případě tak vymydlí mozek, naprosto stejně jako to dělali komouši který volilo 99?99% voličů,
nějak jste RYCHLE ZAPOMNĚLI NA EKONOMICKÝ A STÁTNÍ MONOPOL KOMUNISTŮ...
Komentář 33905
Komentář 33907
Ale dejte pokoj s komunistamá o těch nikdo nemluví
..................................................
No to rozhodně nedám,
když jde o moc, tak jde o moc jak ekonomickou tak i politickou,
a je naprosto putna jestli mluvíte o monopolu komoušským, nebo monopolu kapitalistickým, ve výsledku je to stejný...
No vím jedno...že ten kdo by tu hru vyhrál, tak by měl opravdu veliký přístup k věcem.
.....................................................................
Stát ničemu nezabrání,
to je jen bláhová představa,
stát slouží kapitálu a ne lidem,
jste-li dostatečně bohatý, vovládnete parlament zcela jednoduše,
tak jak se o to názorně snaží (a docela se mu to i daří) Babiš,
nebo podobně jako to udělal Hitler
a vy si pak budete stále jen myslet, jak vás ten stát chrání,
a místo toho budete mít leda tak vymytou hlavu podobně jako to dělali a dělají komouši (případně fašisti)
Akoráte to uděláte vobráceně než se dosud dělává,
místo ovládnutí politický moci začne s ovládnutím ekonomické moci (monopol)
a pak si k tomu samozřejmě přifrknete i tu moc politickou,
byl by jste naprostej blázen, kdyby jste to neudělal...
Komentář 33908
Voni i demokrati jsou si toho vědomi,
že stát je snadno zneužitelná instituce,
takže se tou otázkou také zaobírají
např. http://www.pehe.cz/zapisnik/2006/demokracie-bez-voleb
Komentář 33909
Komentář 33911
vono taky nelze nějak ani moc řešit budoucnost
já tedy osobně si myslím, že komouši s tou ekonomicko-politickou totalitou měli vcelku pravdu, ale že tam je dost podstaná věc spočívající v rozvoji technologií, vždyt voni taky skrze totalitu chtěli dojít k anarchii, akoráte jim ta ekonomika značně chcípla...
Komentář 33913
Komentář 33915
A ja doplnim - a potom nejaky iy zly ankap skupi vsetky lesy, obali ich igelitom, a vsetci sa podusime. Preto ankap nie je mozny.
Komentář 33921
Komentář 33910
Komentář 33914
Námitka:
Když nás stát (úřad pro hospodářskou soutěž) nebude chránit, podnikatelé budou likvidovat konkurenci skrze dumpingové ceny; až bude konkurence vyřazena, ceny zvýší a zákazník bude trpět.
Odpověď:
K likvidaci konkurence pomocí dumpingových cen sice docházet může, je však třeba si uvědomit, že ten, kdo za dumpingové ceny prodává, tím prodělává (a zákazník může naopak nakupovat za nízké ceny); když (nebo spíše pokud) následně konkurence skutečně zkrachuje a ziskuchtivý podnikatel ceny opět zvýší, jeho zisky přilákají do daného odvětví novou konkurenci a on může začít od začátku.
Nemluvě o tom, že pokud má ona likvidovaná konkurence alespoň nějaký kapitál, má možnost přímo nakupovat za dumpingové ceny levné konkurenční zboží, které může – po opětovném návratu cen na původní hladinu či nad ní – posléze se ziskem prodat; je třeba si uvědomit, že tuto strategii má možnost uplatnit prakticky kdokoliv bohatý, nejen konkurence z daného oboru.
Přes tohle všechno je pochopitelně možné, že i na volném trhu může být – ve velmi specifických podmínkách – použita k likvidaci konkurence strategie dumpingových cen; je to však velmi riskantní strategie, která nemusí vést k cíli a ten, kdo ji používá, sám riskuje. V žádném případě však netrpí zákazník, neboť ten maximálně nějakou dobu nakupuje za dumpingové ceny.
Známým příkladem podnikatele, který takto ničil konkurenci, byl John Davison Rockefeller, vlastník firmy Standard Oil; zákazník však těmito praktikami rozhodně netrpěl, ba naopak: Za dobu fungování firmy Standard Oil cena petroleje významně klesla. Našli se i konkurenti, kteří budovali své podniky stále znovu a znovu a vydělávali tím, že svou infrastrukturu prodávali se ziskem firmě Standard Oil.
Komentář 33916
Komentář 33917
Komentář 33918
Komentář 33920
Komentář 33922
To nevymyslis, to musi niekto platit.
Komentář 33923
Komentář 33924
Komentář 33925
bylo dost..jenže oni by ji nevlastnili. no..no ale myslím že by tohle došlo každému člověku co používá selský rozum. ...počkat omyl, vám asi ne.