Chyby progresivistů očima libertariána – Stoky Svobodného přístavu (Urza.cz); (S)toky myšlenek Svobodného přístavu (Urza.cz)

hamburger menu
Čas: 2024-02-06 00:00:02

Chyby progresivistů očima libertariána

Pocházím z mladé generace a troufl bych si říct, že z okruhu lidí, kteří se hodně zajímají o politiku a sociální problematiku. Moje generace má mnohem víc prostoru zkoumat vlastní identitu i svět kolem a myslím si, že jí to pomáhá poznat svoje opravdové preference. Přesto mezi vrstevníky vnímám i velký pocit zmaru a ublíženosti: Narodili se do světa, který je do určité míry nepřijímal takové, jací jsou, zejména dost narazili na mezigenerační hodnotové rozpory. To se dost odráží i na jejich politických přesvědčeních, která jsou mnohdy progresivní, tzn. vymezují se proti zažitým společenským strukturám.

Kdybych měl popsat ty hlavní chyby, kterých se ve svých úvahách tito často mladí mainstreamoví progresivisté dopouštějí, je mezi nimi podle mě to, že bývají úzce vyprofilovaní. Zajímá je například legalizace manželství pro „všechny“ nebo pomoc lidem v nouzi či klima. Jenže možná právě skrze to, že je hodně trápí některé problémy, mají spíš tunelové vidění (skoro jako by ty problémy byly to jediné, co existuje), čímž přehlíží celou spoustu dalších obecnějších problémů, které stát nebo zaběhlé společenské struktury generují. Těmi může být například obrovská daňová zátěž, donebevolající neefektivita některých státních institucí nebo systematické pošlapávání lidské důstojnosti. Jejich řešení nejspíš skutečně pomůžou někomu znevýhodněnému, jenže nevnímají negativní důsledky: například vzniklé stigma, ekonomickou zátěž na jednotlivé subjekty nebo tím frustrují a radikalizují spoustu konzervativních lidí s psychickými problémy. Nedohlédnou pak ani na to, že „dobro“ páchané skrze stát často generuje jen další zlo: Spolupodílení se na státu vytváří pobídky i pro ty skutečné autoritáře, kteří chtějí ostatním diktovat, jak mají žít, a upřímně se jim protiví to, v jakém světě by chtěli žít mladí lidé.
Přečtení: 1112

Autor: li Čas: 2024-02-06 00:35:58
Web: neuveden Mail: schován
Myslím, že mladé generace budou mít v poznání svých opravdových preferencí naopak čím dál, tím větší problém.
A to díky tomu, že se na ně valí "cool názory" v podobě youtuberů, kterým také často ještě teče mléko po bradě.

Ale tahle věta mě pobavila:
"...nebo tím frustrují a radikalizují spoustu KONZERVATIVNÍCH lidí s psychickými problémy."
Člověk by naopak řekl, že právě LEVICOVÍ PROGRESIVISTI (neomarxisti) trpí nejvíc psychickými problémy - a často se tím vůbec netají... :)

Ale oni se dočkají, osobní vlastnictví už nebude, protože dokonale rozeserou celé LIBERTARIÁNSKÉ přirozené právo. To bude potom ANKAP!
https://www.youtube.com/watch?v=npcSuujTANk
Autor: Rakusak Čas: 2024-02-06 14:36:02
Web: neuveden Mail: schován
Pokud nekdo neuznava Laissez faire princip, pacha zlo a je jedno, zda je to progresivista, idiot, ci progresivni idiot.
Web: neuveden Mail: schován
Co když ho neuznává, ale nežije v rozporu s ním? Taky mi přijde, že tohle dost záleží na tom, podle čeho posuzujete dobro a zlo.
Web: neuveden Mail: schován
Ok, nemusi jej formalne uznavat, ale proste zije tak, ze nepacha nasili na ostatnich, nic jim nediktuje, nechce je omezovat a nechce, aby to delal stat. Potom je to ok.
Web: neuveden Mail: schován
Pak je ještě otázka, jak moc vůbec můžeme vědět, že žijeme v plném souladu s laissez faire. Já jsem anarchokapitalistou už dlouho, ale například ve vztahové rovině jsem míval tendenci ovládat, již jsem si uvědomil teprve nedávno. Taky se často sám sebe ptám: Dělám dost pro redukci státu? Nepodporuje právě moje pasivita to, že mnozí jsou stále utlačovaní? Nejsem i já součástí tohoto útlaku, žiju-li relativně běžný život? Nepodporují některé zprávy, které posílám do světa, iniciaci násilí vůči ostatním? V jistém smyslu vnímam laissez faire jako skill nebo ideál, jemuž se snažíme přiblížit, než otázku ano/ne.
Web: neuveden Mail: schován
Laissez faire vnimam jako zivotni postoj, ktery ovlivnuje me aktivni zivotni kroky. Proste mi jsou ostatni lide jedno. Nechci, aby mi neco diktovali, a naopak ja nemam potrebu jim neco diktovat. Clovek, ktery svym konanim podporuje stat, jde proti tomuto principu, jelikoz tento ma silovy monopol.

Ve vztahu urcite laissez faire nectim, jelikoz si myslim, ze by se mi za chvili rozpadlo manzelstvi. Take je se mnou manzelka dobrovolne, nikdo ji nedrzi. Rikejme tomu dobrovolna hierarchie. To je podle meho naprosto v poradku. Kdyz se treba smluvne zavazete, ze pod sankci neco vykonate, take jste se do toho upsal dobrovolne.

Ohledne aktivity a pasivity je to zajimave. Podle mne maji v tomto ohledu vyznam jen aktivni ciny. Pasivni ne. Potom by prodavac zbrani pachal nasili, jelikoz prodal zbran, se kterym nekdo nekoho zabil. Nebo treba kdyz cloveku na ulici, ktery je napaden utocnikem, nepomuzete. Je to sice odsouzenihodne, ale na druhou stranu nasili opravdu nepachate. Takze za mne ten, kdo je pasivni vuci statu, zije v souladu s laissez faire, jelikoz nekona aktivni omezovani cizich prav. Ten, kdo stat podporuje, nebo pro nej nedejboze pracuje, ten je soucasti statniho soukoli a jde proti laissez faire.
Některé uživateli nechtěné či neschválené komentáře mohou být skryty; zobrazit je můžete po přihlášení.
logo Urza.cz
kapky