Čína, 1984: Sesame Credit – Stoky Svobodného přístavu (Urza.cz); (S)toky myšlenek Svobodného přístavu (Urza.cz)

hamburger menu
Autor: Urza
Čas: 2016-01-06 00:00:02

Čína, 1984: Sesame Credit

Čínská vláda začala provozovat aplikaci Sesame Credit (budete-li googlovat, pozor na záměnu s Credit Sesame, což je jiný software), jejímž úkolem je zjišťovat, jak dobrým je kdo občanem a v závislosti na tom přiřazovat lidem skóre; to bude následně zohledňováno při jednání s úřady a státem obecně, ale může ovlivňovat například i dostupnost půjček, výši důchodů a podobně. Registrace zatím není povinná, nicméně soudruzi plánují, že do roku 2020 by měla být; podle dostupných informací je cílem, aby byl každému založen účet již při narození a zůstal mu po celý život.

Ze zdrojů, které jsem prošel, se mi nepodařilo zcela přesně zjistit, jak přesně bodový systém funguje; respektive bylo výsledkem mého hledání nalezení protichůdných informací (podle některých bude aplikace sledovat prakticky cokoliv, včetně aktivit na sociálních sítích – sdílením provládních materiálů body získáváte, sdílením protivládních je ztrácíte; nicméně toto tvůrci aplikace popírají). Ať už je to ale jakkoliv, zavedení podobného systému znamená položení základů pro absolutní totalitní kontrolu; časem to bude lidem připadat úplně normální, podobně jako například české sčítání lidu má mraky zastánců. A podobně jako Babiš při zavádění EET argumentuje tím, že v Chorvatsku to mají též, zajímalo by mě, zda se dožiji toho, kdy první český politik začne zdůvodňovat zavedení Sesame Credit tím, že v Číně to přináší skvělé výsledky.
Přečtení: 31952

Reagujete na tento komentář:
Autor: Pedro Čas: 2016-01-06 11:08:07 Titulek: Re:
Tj. Přijde mi ale, že je to podobné jako, když Babiš usiluje o změny jednání v parlamentu. ČSSD si taky říká, že jednou nebude u vlády, a pak to schytá. Stejně to schytá ten, kdo nebude u vlády v rámci zavedení takového skóre.
Autor: Urza Čas: 2016-01-06 11:49:20 Titulek: Re: fuj [↑]
Web: https://www.urza.cz/ Mail: urza v doméně urza.cz
Já myslím, že my ještě snad asi ne; omezování ekonomických svobod je zatím velmi populární, omezování osobních svobod zas až tak moc ne, pokud záminkou není eliminace nějaké šílené bezpečnostní hrozby.
Autor: nannuck Čas: 2016-01-06 12:54:07 Titulek: Re: fuj [↑]
Web: neuveden Mail: lukasliebzeit v doméně gmail.com
myslim, ze udelaj par domacich teroristu a bum... A co kdyby to pouzili na pyraty... Myslim, ze neco se najde :(
Autor: Urza Čas: 2016-01-06 13:10:34 Titulek: Re: fuj [↑]
Web: https://www.urza.cz/ Mail: urza v doméně urza.cz
To není tak jednoduché; neříkám, že to není proveditelné, ale rozhodně ne až takhle jednoduše.
Autor: Garfield (neregistrovaný) Čas: 2016-01-07 15:06:16 Titulek: Re: fuj [↑]
Dávno jsme se dožili. Přidělování bodů a následné zabavování ŘP není ničím jiným.
Autor: Urza Čas: 2016-01-07 15:09:50 Titulek: Re: fuj [↑]
Web: https://www.urza.cz/ Mail: urza v doméně urza.cz
Ale jo, to není přímo fízlování v tom smyslu, že by to pátralo ve Vašem životě mimo to auto.
Autor: Alweron Čas: 2016-01-06 09:04:52 Titulek: peklo
Web: neuveden Mail: alweron v doméně seznam.cz
To je teda solidní peklo! A nejhorší na tom je, že si naprosto dovedu představit, že argumentaci "Kdo nedělá nic špatného, nemá se čeho bát." budou lidi brát za svoji a budou nadšeně dlabat anofertí koblihy k snídani, jenom aby jim rostl sociální kredit.
Autor: Urza Čas: 2016-01-06 11:50:05 Titulek: Re: peklo [↑]
Web: https://www.urza.cz/ Mail: urza v doméně urza.cz
Pochopitelně; taková argumentace je na to jak vyšitá. Na druhou stranu je většinou používána tam, kde se omezování svobody prosazuje coby řešení nějaké zásadní bezpečnostní hrozby, což tady asi zatím jde jen těžko napasovat.
Autor: Vostál Petr Čas: 2016-01-06 14:30:12 Titulek: Re: peklo [↑]
Web: neuveden Mail: VostalPetr v doméně seznam.cz
To je teda solidní peklo! A nejhorší na tom je, že si naprosto dovedu představit, že argumentaci "Kdo nedělá nic špatného, nemá se čeho bát." budou lidi brát za svoji a budou nadšeně dlabat anofertí koblihy k snídani, jenom aby jim rostl sociální kredit.
.................................................................................

No lidi nejsou všichni stejní,

možná že většina lidí je takových,

ale spousta lidí je zase rádo v opozici vůči čemukoliv,

takže naopak nadšeně budou sbírat černý puntíky od "státu"

Můžete se totiž příjemně bavit obojím,

vlezdoprdelstvím i revolucionářstvím...
Autor: Pedro Čas: 2016-01-06 09:20:14
Web: www.blogfin.cz Mail: sachyspetr v doméně seznam.cz
Opoziční strany zleva/doprava kritizují vládu za něco neustále. Nvm, jak by to mohlo projít, pokud máme zatím nějakou konkurenci politických stran.
Autor: Antos Bulba (neregistrovaný) Čas: 2016-01-06 10:52:48 Titulek: Re: [↑]
Zajímavé ale je, že na potřebě zvyšovat daně a vršit horu legislativy - tedy navyšovat svoji moc - se shodnou vzácně všechny parlamentní strany.
Autor: Pedro Čas: 2016-01-06 11:08:07 Titulek: Re: [↑]
Web: www.blogfin.cz Mail: sachyspetr v doméně seznam.cz
Tj. Přijde mi ale, že je to podobné jako, když Babiš usiluje o změny jednání v parlamentu. ČSSD si taky říká, že jednou nebude u vlády, a pak to schytá. Stejně to schytá ten, kdo nebude u vlády v rámci zavedení takového skóre.
Autor: Urza Čas: 2016-01-06 11:51:16 Titulek: Re: [↑]
Web: https://www.urza.cz/ Mail: urza v doméně urza.cz
Myslím, že v současné chvíli by to projít asi nemohlo; ale umím si představit, že pokud si pro to někdo připraví půdu a podá se to jako řešení nějakého zásadního ohrožení (zatím mě takové nenapadá), dost možná se to prosadit může.... i když nepokládám to za příliš pravděpodobné a v dohledné době bych řekl, že je to prakticky nemožné.
Autor: PeTaX Čas: 2016-01-06 09:41:30
Web: http://www.svobodny-svet.cz/ Mail: redakce v doméně svobodny-svet.cz
Soudím, že už se to reálně děje. Přinejmenším na sociálních sítích. Přinejmenším je někde v gigantických databázích uloženo co píšete, co se vám líbí, vaše fotky, sociální a psychologický profil a řada dalších zužitkovatelných informací. Je zatím otázkou, kdo bude ta „big data“ využívat, (anebo kdo si je koupí), a k jakému účelu. Lidé ty informace poskytují zcela dobrovolně a rádi.
Autor: Vostál Petr Čas: 2016-01-06 10:10:32 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: VostalPetr v doméně seznam.cz

Soudím, že už se to reálně děje.
..................................

Reálně se to přece dělo již za komunistů což měla na starosti STB,

případně místní bunky KSČ se vyjadřovaly k tomu, jak je kdo uvědomnělý a v kolektivu oblíbený (hahaha)



Reálně se to přece děje i ted, copak nevíte o bodovém systému vztahujícím se na řidiče ?

Realně se to děje i v sociálním pojištění,
kde je zaznamenáno kolik s kde jste pracoval a bral peněz

Reálně se to děje stovkami kamer na ulicích a silnicích

Reálně se to děje pomocí mobilů kdy lze zjistit kde se nacházíte

Takže ted už stačí jen lidi očipovat,
nejlepší způsobem bude čipový mobil co bude voperován do vašeho těla
aby jste jej neztratil

Je to pro vaše dobro a ochranu,
tak se nebrante !!!!!

Autor: PeTaX Čas: 2016-01-06 10:18:59 Titulek: Re: [↑]
Web: http://www.svobodny-svet.cz/ Mail: redakce v doméně svobodny-svet.cz
StB v tomto byla chladírenské céčko. S dnešní technikou se pohybujeme ve zcela jiné dimenzi Matrixu.
(Čímž ani náznakem nezpochybňuji Vámi vyčtené body.)
Autor: Vostál Petr Čas: 2016-01-06 10:20:45 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: VostalPetr v doméně seznam.cz
Jasně,

nové technologie přinášejí nové možnosti...
Autor: PeTaX Čas: 2016-01-06 10:15:51 Titulek: Re: [↑]
Web: http://www.svobodny-svet.cz/ Mail: redakce v doméně svobodny-svet.cz
Možná, na dokreslení situace, bych zdůraznil, jak Cukrblik ochotně vyšel vstříc Merkelové, resp. jak si pozvala na kobereček zástupce Googlu, Twitteru i FCB, což jsou největší sběratelé dat.
Mimochodem: všechna ta big data leží v USA. Dokonce i zdejší státní správa využívá americká úložiště, což už je bezpečnostní hazard na druhou. (Já vím, spojenec, momentálně, ale…)
Autor: Urza Čas: 2016-01-06 11:52:11 Titulek: Re: [↑]
Web: https://www.urza.cz/ Mail: urza v doméně urza.cz
To rozhodně ano, ale je obrovský rozdíl mezi tím, když to dělá Facebook a když to dělá vláda.
Samozřejmě netvrdím, že vláda časem nemůže získat páky, jak ty informace ze soukromých zdrojů vyrazit.
Autor: Lojza Čas: 2016-01-06 10:06:53
Web: neuveden Mail: neuveden
Osobne vidim zasadni rozdil, jestli si nekdo dela nejake hodnoceni z pozice soukromeho subjektu a pouziva to napriklad pro sve obchodni aktivity - tam to vidim zcela v poradku a dela to SPOUSTA subjektu, pocinaje napriklad bankama, ze. Ostatne ja sam pracuju pro firmu, ktera dela scoring na pravnicke subjekty...
Obrovsky problem by se ale stal, pokud by to delal stat a to proto, ze od statu nemame moznost "nekoupit sluzby". Pokud me nejaka banka oskoruje jako neduveryhodneho a neda mi uver, tak holt neuzavreme obchodni vztah a muzu to zkouset jinde ci se zaridit jinak. Ale pokud ma stat monopol na spoustu veci a zaroven ridi pristup lidi k nim tak, ze tento pristup nekomu ulehcuje, jinemu znevyhodnuje a dalsimu zakazuje, jedna se o pruser :-(
Mimochodem, ze se takova vec deje v Cine mi prijde vcelku logicke, z pohledu jejich vlady je to naprosto super nastroj. A jelikoz si to mohou dovolit...
Autor: Urza Čas: 2016-01-06 11:53:39 Titulek: Re: [↑]
Web: https://www.urza.cz/ Mail: urza v doméně urza.cz
Ono by to bylo i z pohledu Babiše naprosto super, ale kdyby to tady navrhl, tak za současné situace by ho s tím všichni poslali do prdele.
K tomu musí ještě dozrát čas; a myslím, že k něčemu takovému musí zrát ještě hodně dlouho.
Web: neuveden Mail: VostalPetr v doméně seznam.cz
Kdysi jsem četl jednu úvahu nějakého filozofa (Cicero ???)

že on žije naprosto veřejně,

jako by žil ve skleněném domě,

tedy že se neschovává za zdmi domu a odtamtud nekuje pikle vůči ostatním,

prostě říká, že své názory neschovává a nechová se anonymně,

proto já třeba píšu pod svým jménem

a neschovávm se za nickem...

At si o mě schromažduje každej kdo chce co chce...
Autor: Urza Čas: 2016-01-06 11:54:19 Titulek: Re: [↑]
Web: https://www.urza.cz/ Mail: urza v doméně urza.cz
I já píši pod svým jménem, i když je to zároveň jméno a nick, vážně se jmenuji Urza.
Každopádně je to každého věc, někdo se cítí lépe v anonymitě, nic proti tomu.
Autor: Vostál Petr Čas: 2016-01-06 12:11:45 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: VostalPetr v doméně seznam.cz
Fakt jo ?

Kde jste to sebral tohle jméno ???

Tedy jasně, po tátovi, ale takové jméno jsem v životě neslyšel

Náká cizina ?
Autor: Urza Čas: 2016-01-06 12:13:48 Titulek: Re: [↑]
Web: https://www.urza.cz/ Mail: urza v doméně urza.cz
Právě ne; po tátovi jsem sebral jiné jméno, jenže je to alkoholik a člověk, se kterým nechci mít nic společného, tak jsem si ho změnil.
A když jsem přemýšlel, na co si ho změnit, tak jsem k tomu použil přezdívku.
Teď mám tedy příjmení stejné s přezdívkou, všichni mi říkají Urza (i doma), ale zároveň je to mé příjmení.
V důsledku toho jsem jediný Urza v ČR.
Autor: Vostál Petr Čas: 2016-01-06 12:18:36 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: VostalPetr v doméně seznam.cz
Takže jste si změnil jméno ?

To se dá ?

Má to něco vyjadřovat jako u indiánů ???
Autor: Urza Čas: 2016-01-06 12:22:12 Titulek: Re: [↑]
Web: https://www.urza.cz/ Mail: urza v doméně urza.cz
Dá se to, i když to není úplně jednoduché; a nic moc to nevyjadřuje, je to odvozeno ze slova "Ursus" (medvěd).
Autor: Urza Čas: 2016-01-06 12:22:47 Titulek: Re: [↑]
Web: https://www.urza.cz/ Mail: urza v doméně urza.cz
Nicméně jsem to jméno převzal z fantasy hry Magic: the Gathering, je to jméno jednoho z hlavních hrdinů.
Autor: Vostál Petr Čas: 2016-01-06 12:27:35 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: VostalPetr v doméně seznam.cz
Pěkný,

to já bych si změnil jméno na Yossarian (Heller - Hlava XXII)
to je můj dětský hrdina,
tuhle knihu jsem v mládí četl snad asi stokrát


Kámoši mu říkali Yoyo, a to je taky pěkný, jojo,

Jj


Hlavní postavou je kapitán Yossarian (syn syrských přistěhovalců), který se snaží uniknout letecké povinnosti, protože si uvědomuje, že riskuje život, který pro něho znamená víc než vlast.
Autor: Urza Čas: 2016-01-06 13:11:00 Titulek: Re: [↑]
Web: https://www.urza.cz/ Mail: urza v doméně urza.cz
To není špatné jméno, i když možná by si lidé mysleli, že jste muslim xD
Autor: Vostál Petr Čas: 2016-01-06 14:21:54 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: VostalPetr v doméně seznam.cz
To by byla možná výhoda,

mnozí totiž prorokují že to tady muslimové ovládnou,

takže bych měl určitý nádskok v převlíkání kabátů...


Já bych byl určitě perfektní muslim,

protože o tomhle náboženství vůbec nic nevím,

a já nejradši kecám o tom, o čem nic nevím...

Je to jako když malíř stojí před prázdným plátnem

a nějak moc neví co má namalovat...

Něco vás ale napadne,

třeba že pravidla silníčního provozu jsou meditace


To je vcelku překvapivá myšlenka i pro mě samého,

ale mně se vcelku líbí...
Autor: HynekRk Čas: 2016-01-06 14:36:14 Titulek: Re: [↑]
Web: http://www.bawerk.eu Mail: hrihak v doméně seznam.cz
pseudonym
Autor: Antiurza (neregistrovaný) Čas: 2016-01-06 16:04:03 Titulek: Re: [↑]
dost slaboduchej pseudonym
Autor: Vostál Petr Čas: 2016-01-06 18:30:34 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: VostalPetr v doméně seznam.cz
To je možný,

ale Antiurza mně přijde ještě slabodušší...

No ale dary ducha jsou prostě různý,

chudí duchemm jsou zase blahoslavení,

což se taky vcelku hodí...
Autor: Urza Čas: 2016-01-06 18:54:15 Titulek: Re: [↑]
Web: https://www.urza.cz/ Mail: urza v doméně urza.cz
Teď mi vlastně došla ta ironie; on kritizuje mé jméno, ačkoliv své z něj odvodil xD
Autor: Vostál Petr Čas: 2016-01-06 19:48:30 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: VostalPetr v doméně seznam.cz
No ironie,

ona je to spíše standartní situace,

kdy kritizujeme to, co sami vlastně děláme...

Už jsme o tom tady psali při nějaké příležitosti


Já například nemám rád když někdo kritizuje,

proto taky kritizuji všechny kritiky (hahahaha)
Autor: Urza Čas: 2016-01-06 16:08:23 Titulek: Re: [↑]
Web: https://www.urza.cz/ Mail: urza v doméně urza.cz
Jj, pseudonym; Urza bych měl být jediný v ČR, tedy tvrdí to alespoň státní evidence xDD
Autor: HynekRk Čas: 2016-01-07 14:03:10 Titulek: Re: [↑]
Web: http://www.bawerk.eu Mail: hrihak v doméně seznam.cz
Asi jo jediný, ale jseš zřejmě uváděn na Kladně: http://www.kdejsme.cz/prijmeni/Urza/hustota/. Stejně jako paní Urzová.

Nevýhodou je, že jsi dobře dohledatelný. Mimochodem jsem si původně myslel, že ti je tak o 5-10 let více (dle psaní a znalostí).
Autor: Urza Čas: 2016-01-07 14:07:40 Titulek: Re: [↑]
Web: https://www.urza.cz/ Mail: urza v doméně urza.cz
Ano, jsem uváděn na Kladně, protože tam skutečně žiju; a paní Urzová totéž xD
Dohledatelný jsem, sice to tam ukazuje "statistiku", ale když jsem holt jediný prvek.... tak je tam vidět i věk a všechno xD
Autor: Kurwa (neregistrovaný) Čas: 2016-01-11 21:58:50
Byl by nějakej oficiálnější odkaz k tomuhle? Co jsem letmo googlil, tak Sesame Credit není primárně vládní záležitost. Čínská vláda sice zvažuje nějakej hodnotící systém a Sesame Credit se vybízí k inspiraci, ale v současným stavu to je (zatím) čistě dobrovolný - asi jako facebook.
Autor: Urza Čas: 2016-01-11 22:22:47 Titulek: Re: [↑]
Web: https://www.urza.cz/ Mail: urza v doméně urza.cz
Ano, v současnosti je to čistě dobrovolné, ale četl jsem prohlášení nějakého čínského politika, že to má být povinné do pár let.
Zkuste si to zagooglit, teď po ruce odkaz nemám, měl jsem si ho schovat, ono to dalo nějakou dobu vypátrat, protože se do toho vyhledávání plete spousta jiných věcí.
Autor: Kurwa (neregistrovaný) Čas: 2016-01-13 14:56:52 Titulek: Re: [↑]
OK, díky, podívám se pořádně.
Autor: Urza Čas: 2016-01-13 15:04:22 Titulek: Re: [↑]
Web: https://www.urza.cz/ Mail: urza v doméně urza.cz
Zjistíte-li, že jsem šířil dezinfromace, prosím, napište to sem, ať to každý vidí.
logo Urza.cz
kapky