Demokratické hodnoty – Stoky Svobodného přístavu (Urza.cz); (S)toky myšlenek Svobodného přístavu (Urza.cz)

hamburger menu
Čas: 2020-12-14 00:00:02

Demokratické hodnoty

Demokracii vnímám jako způsob uvažování říkající, že bych měl mít možnost podílet se na záležitostech, které se mě týkají, rovně s ostatními. V demokratické výchově, která je mimochodem psychology považována za nejlepší, dostává dítě slovo při rozhodování rodičů a má možnost vést s nimi diskuzi. Demokratické školy, velmi vyzdvihované zastánci svobody, jsou postavené na tom, že hlas každého jejich člena má stejnou váhu a musí být brán v potaz při formulaci jejích pravidel. Demokracii připomíná i fungování akciových společností. V tomhle smyslu mi vlastně jako libertariánovi a humanistovi přijdou demokratické hodnoty jako skvělý způsob uvažování, umožňující navazovat rovnocenné a respektující vztahy.

Přijde mi však, že často dochází k zaměňování demokratických hodnot a demokratického státního uspořádání. To považuji i za výsledek snahy národoveckých ideologů udělat z těchto dvou věcí totéž. Jako velký problém demokratického státního uspořádání totiž vnímám to, že lidé rozhodují i o záležitostech, které se jich netýkají. Nerozhodují pouze o společném prostoru s dalšími lidmi, ale i o místech, na která se nikdy nepodívají a která zrovna náhodou jsou součástí jednoho státního území. Dále rozhodují i o svobodách dalších lidí ve státu, ačkoliv s většinou těchto lidí nemají vůbec nic společného. Kvůli principu státu se navíc dostávají do podivného paradoxu - chtějí-li změnit fungování nějaké instituce, nemohou mnohdy toto fungování změnit jen pro své blízké okolí, ale musí prosadit takový zákon, který ji změní pro všechny občany. K tomu dodám snad jen to, že na tak autoritativní instituci, jakou je stát, lze stěží našroubovat tak tolerantní ideu, jakou je demokracie.
Přečtení: 22321

Reagujete na tento komentář:
Autor: Ondrášeček Čas: 2020-12-15 14:29:12 Titulek: Sysifovské diskuze
Není to v rozporu. Pokud vlastním byt společně s dalšími lidmi, je snad v rozporu s volným trhem hlasovat s nimi o tom, jak bude vypadat? Proč se se mnou furt snažíte diskutovat, když pak nejste schopen uznat ani elementární chybu, třeba posledně co se týče rabování? Ztrácíte čas nás obou.
Web: neuveden Mail: schován
Ako sa líši demokratické hlasovanie mimo štátu a demokratické hlasovanie v štáte? Veď v každom demokratickom hlasovaní hlasujete nie len o sebe, ale aj o druhých osobách.
Autor: Qsd (neregistrovaný) Čas: 2020-12-14 12:06:40 Titulek: Re: [↑]
Co tak si přečíst druhý odstavec kde to autor popisuje?
Autor: norbertsnv Čas: 2020-12-14 12:24:04 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: schován
Čítal som a nič také tam nevidím, iba nejaké fabulácie vyplývajúce z u ankapov často používaného dvojakého metra.
Autor: Duce (neregistrovaný) Čas: 2020-12-14 14:05:43 Titulek: Re: [↑]
Nie je žiadny ankap, ale heretik, čo namiesto súkromného vlastníctva ako najvyššej a jedinej inštancie by chcel hlasovať ako na zjazde kominterny.
Používaný dvojačizný meter je dôsledkom, že sa dosiaľ nerozišiel s etatizmom a predovšetkým etatistami.
Autor: Regis Čas: 2020-12-14 19:55:41 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: schován
Takže se proč se ptáte, když odpověď jste odpálkoval tím, že je anarchokapitalstický dvojí metr. Jaké přesně fabulace? S čím přesně máte problém? Co je dvojí metr?
Autor: norbertsnv Čas: 2020-12-14 22:40:43 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: schován
Odkaz že si mám prečítať druhý odstavec nepovažujem za odpoveď na moju otázku. Dokážete mi odpovedať Vy? A z tej odpovede pochopíte aj že čo považujem za fabuláciu. Dvojaký meter je keď sa rovnaké konanie, čiže v tomto prípade demokratické hlasovanie, posudzuje rozdielne.
Web: neuveden Mail: VostalPetr v doméně seznam.cz
Na jednu stranu jsem rád, že tady nechrlíte síru a prach na demokracii, ale na druhou stranu mně demokracie nepřijde nějak obzvláště tolerantní záležitost,
principiálně totiž neustále funguje na onom zvířecím pudovém jednání "silnější pes jebe".
Nic proti tomu, ale přece jen díky tomu většímu mozku by se snad lidstvo mohlo posunout k něčemu lepšímu, nežli je jen toto.


Navíc pokud dopadne volba 49 : 51 je to v podstatě docela triskní výsledek, znamenající jednoduše to, že polovina lidí (občanů) se musí podřídit druhé polovině, což mně nepřijde jako něco tolerantní či dobrého, jednoduše to znamená že ta menší polovna se musí podřídit a dělat něco, co nechce a nepovažuje za správné...

A pak je zde ještě to zastrašování lidí skrze zákony, nebudeš-li se řídit zákony, čeká tě trest, to mně už přijde hodně zvrácené používat násilí a šířit takto strach...

Takže s váma jaksi poněkud nesouhlasím...
Autor: norbertsnv Čas: 2020-12-14 12:26:43 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: schován
Práve naopak, demokracia je opak toho silnejšieho psa, keďže demokratická väčšina nemusí byť ani fyzicky silnejšia, ani majetnejšia, ani lepšie vyzbrojená...
Autor: Honza Čas: 2020-12-14 13:35:17 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: honza.nakole v doméně seznam.cz
Jasně, stačí rozdat dost koblih...
Autor: norbertsnv Čas: 2020-12-14 22:50:06 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: schován
Nie každý sa dá tak lacno kúpiť.
Web: neuveden Mail: vit.herman v doméně gmail.com
Teorií demokracie je mnoho. Trochu se to blíží zavedeným pojmům "humanitní demokracie" (Masaryk, Beneš) a "politická demokracie"
Autor: libertarian (neregistrovaný) Čas: 2020-12-14 18:06:18 Titulek: hrôza
Demokracia je systém, ktorý rieši "spravodlivé rozhodovanie spoločnosti" o otázkach, do ktorých by spoločnosť, teda štát, ani nik iný NEMAL ZASAHOVAŤ - ktoré si má riešiť SAMOTNÝ ČLOVEK, ktorého sa to týka.
Je otrasné, že aj tento web je presiaknutý etatistami.
=============

"V tomhle smyslu mi vlastně jako libertariánovi a humanistovi přijdou demokratické hodnoty jako skvělý způsob uvažování, umožňující navazovat rovnocenné a respektující vztahy."
- šialená veta. A to z úst "libertariana".

Autor: JH (neregistrovaný) Čas: 2020-12-14 19:43:04 Titulek: Re: hrôza [↑]
Člověk by si mohl řešit věci, které se ho týkají, sám pouze v případě, že by nemusel dodržovat princip neagrese. Obtěžuje mě soused hlukem že svého pozemku? Buď ho odprásknu, nebo se obrátím na nějakého soudce. V případě soudu budou stejně pravděpodobně zohledněny místní poměry, jestli se sousedův hluk nějak vymyká běžným standardům hluku v okolí. I to je vlastně jakýsi demokratický princip.
Autor: Regis Čas: 2020-12-14 19:50:01 Titulek: Re: hrôza [↑]
Web: neuveden Mail: schován
No já nevím. Normálně se tu hádáme o precizních definicích pojmů a vy pak přijdete s tím že soudce rozhodne na "jakýchsi demokratických principech".
Autor: JH (neregistrovaný) Čas: 2020-12-14 19:56:04 Titulek: Re: hrôza [↑]
Snad je z posledních dvou vět mého příspěvku jasné, jak jsem to myslel.
Autor: Regis Čas: 2020-12-14 20:19:02 Titulek: Re: hrôza [↑]
Web: neuveden Mail: schován
Mě to právě moc jasné není. Ale asi si nechci kazit večer nějakým dohadováním o pojmech :-)
Autor: JH (neregistrovaný) Čas: 2020-12-14 20:27:31 Titulek: Re: hrôza [↑]
OK :-)
Autor: norbertsnv Čas: 2020-12-14 22:46:36 Titulek: Re: hrôza [↑]
Web: neuveden Mail: schován
Podľa mňa sa tým myslí že súkromný sudca bude musieť rozhodovať tak ako chce väčšina jeho zákazníkov, inak zbankrotuje. Ja osobne si to nemyslím, nebude rozhodovať počet ale peniaze.
Autor: jeptiška (neregistrovaný) Čas: 2020-12-14 20:06:28 Titulek: Re: hrôza [↑]
Aproč by měl rozhodovat zrovna soudce? Co když je to cvok? Nejlepší by bylo aby rozhodoval Hofman.
Autor: Ondrášeček Čas: 2020-12-14 20:36:08 Titulek: Re: hrôza [↑]
Web: neuveden Mail: schován
Vy o koze a já o voze. Píšete o tom, co já označuji jako demokratické státní uspořádání. To samotné slovo má více významů, než tvrdíte.

demokracie
"2. princip rovnoprávného a společného rozhodování v kolektivu: odborářská demokracie"
(prirucka.ujc.cas.cz)
Autor: norbertsnv Čas: 2020-12-14 22:48:56 Titulek: Re: hrôza [↑]
Web: neuveden Mail: schován
Ale demokratické hlasovanie vždy znamená že rozhoduje počet hlasujúcich, nie veľkosť ich účtov, čo je princíp voľného trhu. Čiže voľný trh je v rozpore s demokratickým hlasovaním.
Autor: Ondrášeček Čas: 2020-12-15 14:29:12 Titulek: Sysifovské diskuze [↑]
Web: neuveden Mail: schován
Není to v rozporu. Pokud vlastním byt společně s dalšími lidmi, je snad v rozporu s volným trhem hlasovat s nimi o tom, jak bude vypadat? Proč se se mnou furt snažíte diskutovat, když pak nejste schopen uznat ani elementární chybu, třeba posledně co se týče rabování? Ztrácíte čas nás obou.
Autor: norbertsnv Čas: 2020-12-15 14:42:58 Titulek: Re: Sysifovské diskuze [↑]
Web: neuveden Mail: schován
Pokiaľ máte zhodou okolností rovnaké majetkové podiely tak to môže vyzerať že hlasujete podľa počtu ľudí, ale len preto že máte podiely rovnaké. Ale porovnajte si to z hlasovaním v akciovke, kde sú podiely každý iný.
Autor: Ondrášeček Čas: 2020-12-15 15:48:08 Titulek: Re: Sysifovské diskuze [↑]
Web: neuveden Mail: schován
"Demokracii připomíná i fungování akciových společností."
Autor: norbertsnv Čas: 2020-12-15 17:22:42 Titulek: Re: Sysifovské diskuze [↑]
Web: neuveden Mail: schován
Áno, iba pripomína. Čiže nie je to demokracia.
Autor: Ondrášeček Čas: 2020-12-15 17:27:51 Titulek: Re: Sysifovské diskuze [↑]
Web: neuveden Mail: schován
Jo, souhlasím. A co se mi s tím snažíte dokázat?
Autor: norbertsnv Čas: 2020-12-15 18:10:47 Titulek: Re: Sysifovské diskuze [↑]
Web: neuveden Mail: schován
Že súhlasiť s demokratickým hlasovaním a nesúhlasiť s demokraciou ako politickým systémom je nezmysel.
Autor: Ondrášeček Čas: 2020-12-16 11:49:51 Titulek: Re: Sysifovské diskuze [↑]
Web: neuveden Mail: schován
To nevím proč. Vždyť jste sám uznal, že rovné majetkové podíly vedou k demokratickému hlasování. Nebo jsou různá taková společenství, která dospěla k závěru, že je dobré dát všem lidem stejný hlas, to jsou třeba ty demokratické školy, které buďto vůbec neznáte (a pak doporučuji si o nich něco zjistit), nebo jste je asi přehlédl.
logo Urza.cz
kapky