Autor: Urza
Čas: 2019-04-29 00:00:02
Dobrovolnost
Když se anarchokapitalisté vymezují proti tomu, aby stát něco provozoval či financoval, velmi často čelí výtkám, že jsou odpůrci té věci samotné (například když nechtějí, aby stát financoval umění, etatisté tvrdí, že jsou proti umění jako takovému); bohužel se ne vždy jedná o cílený argumentační klam, neboť dotyční velmi často skutečně nevidí rozdíl mezi „nechtít, aby lidé byli k něčemu nuceni,“ a „nechtít ono něco“. Přesto je dobrovolnost jedním z nejdůležitějších aspektů čehokoliv; mezi divadlem financovaným ze vstupného a dalších dobrovolných zdrojů a divadlem, které platí stát, je asi takový rozdíl jako mezi tím, když se pomilují dva lidé, již si tím vyjadřují svou upřímnou lásku, a mezi znásilněním. To se samozřejmě nesmírně liší morálně, což však zdaleka není vše; i z utilitaristického hlediska představuje donucení velký problém.
Proč? Kvůli nemožnosti ekonomické kalkulace; cokoliv je financováno dobrovolně, má tu vlastnost, že když to začne spotřebovávat tolik zdrojů, že by z nich lidé měli větší užitek než z té výsledné věci samotné, začne to generovat ztrátu a je třeba s tím něco dělat (změnit, zrušit…), zatímco když něco provozuje stát, není ani jak zjistit, jestli náhodou nejde o bohapusté plýtvání zdroji. Plýtváním lidé často označují stav, kdy například stát draze kupuje něco, co lze sehnat levněji; to je bezesporu pravda, nicméně daleko zásadnější otázka zní, zda má stát to „něco“ vůbec kupovat! Jak zjistíme, co přinese více užitku než zdroje k tomu potřebné? Inu, velmi jednoduše; necháme lidi, aby se rozhodli, zda si to dobrovolně pořídí, nebo ne. Co si tito dobrovolně nezakoupí, to jim zjevně nepřinese více užitku než zdroje, které za to musejí vydat; a co jim více užitku přinese, to si koupí. Laissez faire!
Proč? Kvůli nemožnosti ekonomické kalkulace; cokoliv je financováno dobrovolně, má tu vlastnost, že když to začne spotřebovávat tolik zdrojů, že by z nich lidé měli větší užitek než z té výsledné věci samotné, začne to generovat ztrátu a je třeba s tím něco dělat (změnit, zrušit…), zatímco když něco provozuje stát, není ani jak zjistit, jestli náhodou nejde o bohapusté plýtvání zdroji. Plýtváním lidé často označují stav, kdy například stát draze kupuje něco, co lze sehnat levněji; to je bezesporu pravda, nicméně daleko zásadnější otázka zní, zda má stát to „něco“ vůbec kupovat! Jak zjistíme, co přinese více užitku než zdroje k tomu potřebné? Inu, velmi jednoduše; necháme lidi, aby se rozhodli, zda si to dobrovolně pořídí, nebo ne. Co si tito dobrovolně nezakoupí, to jim zjevně nepřinese více užitku než zdroje, které za to musejí vydat; a co jim více užitku přinese, to si koupí. Laissez faire!
Přečtení: 157751
Komentáře
Komentář 36283
- Veškerá anarchokapitalistická kritika MORÁLNOSTI státu je postavena na zamlčeném předpokladu, že stát NEMÁ PRÁVO dělat to, co dělá. Anarchokapitalisté to nedokazují; vždy je to zamlčeným předpokladem. Vezměme si známé Rothbardovo srovnání státu a mafie: Nedokazuje, že stát je jako mafie, PŘEDPOKLÁDÁ, že stát je jako mafie. Jeho demagogičnost spočívá v tom, že je předkládáno jako DŮKAZ, že stát se neliší od mafie, ale ve skutečnosti to, že se stát od mafie nijak neliší, není nijak dokázáno – je to zamlčeným předpokladem.
Soukromý stát by si za nájemné mohl financovat umění do aleluja a anarchokapitalisté by neřekli ani popel.
A z toho důvodu přirovnání daní k znásilnění nesedí: i pro anarchokapitalisty by znásilnění v soukromém státu bylo stále znásilnění.
Komentář 36284
Komentář 36285
Komentář 36286
- To nic nemění na tom, že mafie je nelegitimní z definice, kdežto stát ne. Což je podstatné pro vyznění Rothbardova srovnání státu a mafie.
2) A ještě k soukromému státu: Nic takového anarchokapitalisté neprosazují. Žádný stát, to je oč tu běží.
- 1. Řekněme, že Rothbard ani Urza o tom vůbec NEMLUVÍ. Jenže anarchokapitalismus vznik soukromých států připouští. A boháči je budou zakládat, protože to bude nejlepší investice vůbec. A tyto státy budou mít tendenci se navzájem pohlcovat, takže jich bude v čase stále míň a budou stále větší.
2. I urzovský ankap "každý na svém", by byl státem v tom širším smyslu, že by se jednalo o území ovládnuté skupinou lidí.
Komentář 36288
Komentář 36292
Komentář 36295
Komentář 36296
Komentář 36322
Pokud nebudete rozlišovat útočné a obranné násilí, tak ano. Pokud budete, tak ne. Aspoň v obecném smyslu, že když vyslovíte tvrzení bez dalších podmínek, znamená to, že výrok platí vždy.
Komentář 36324
Komentář 36330
Dokazat se da docela cokoliv.
Usmevne na tom je, ze ti, co toto tvrdi a dokazuji, nedokazi sami prijit s nicim. Doslova s NICIM. VSECHNO je podle nich spatne, a vsechno je slite v jednu masu. Mira neexistuje. Hitler je stejny, jako nekdo, kdo ukradne korunu.Oboji je spatne, oboji je STEJNE spatne. Kdyz se zeptam, co tedy neni spatne, dostane se mi odpovedi, ze TO TVOJE JE SPATNE a jses debil, kdyz to neuznas. No, to je odpoved jak z nosu.
Takze: Ano, pokud budes chtit, utocne nasili a obranne nasili je to same.
Ja a spousty dalsich lidi na tomto svete preci jen odlisuje utok a obranu a I ve vetsine kultur a statu a spolecenstvi se obrana bere jako neco "spravneho" a utok jako neco "spatneho"
Komentář 36331
Ja a spousty dalsich lidi na tomto svete preci jen odlisuje utok a obranu a I ve vetsine kultur a statu a spolecenstvi se obrana bere jako neco "spravneho" a utok jako neco "spatneho"
a podstatné na tom je to, že rôzne kultúry a štáty a spoločenstvá pod útokom a obranou rozumejú rôzne veci... t.j. to čo som už napísal.
Komentář 36332
Komentář 36343
Komentář 36358
Komentář 36344
Možná máte na mysli {ukázané = Jakub G to tvrdí}. Pak OK.
Já se ale třeba domnívám, že to objektivně rozlišit umím. Aspoň definičně. Nevím, co přesně nazýváte "objektivně". V praxi je to věc jiná ale to není na závadu. Stejně jako není závada Newtonova pohybového zákona fakt, že žádnou veličinu nedokážeme nikdy změřit absolutně přesně. Ale už jsme to tu mnohokrát probírali a i Jakubovi G to ukazovali. A snažilo se tu o to víc lidí. On to ale rozlišovat nechce a s tím nikdo nic nenadělá. Má to logicky konzistentní také, to mu neupírám. Jen se v jeho systému nedá říct o interakci lidí nic. Myslím nic ani z hlediska etiky jednání (tu lze nadefinovat právě na základě rozlišování mezi útočným a obranným násilím) a ani z hlediska řekněme ekonomického násilí, kdy se druh druh násilí rozlišuje podle znaménka rozdílu užitků před a po transakci.
I algebra, která obsahuje jediný prvek a jedinou operaci identitu a žádný axiom (není v tom případě potřeba) je rovněž logicky konzistentní. Jen je ale prakticky k ničemu, může sloužit snad jen pro cvičení mysli.
99 % diskusních výměn s JG je v podstatě skoro vždycky podle tohoto vzorce:
Jakub G: "Podle mé algebry se nedá říct, že je to legitimní." (ale zpravidla formulováno tak, jakoby měl logickou chybu oponent)
Oponent: "Já to říkám podle algebry své (útočné násilí =/= obranné násilí) a podle ní se to říct dá."
Jakub G: "Váš systém Vám ale nemusí všichni uznávat."
Oponent: "OK, nemusí."
Jen mezi prvním a posledním je často třeba desítky diskusních výměn a uplyne moře času, než na to oponenti přijdou a trvají si na svém, že pokud mají své axiomy nerozporné a jsou v nějaké korespondenci s tím, co se reálně mezi lidmi děje, že je jejich tvrzení (pokud k němu došli logicky správně) pravdivý. A trvají na tom, že výrok musí oponent zpochybňovat v jejich algebře, nikoliv v algebře své. Tedy trvají i na svých vlastních definicích (axiomy zpochybňovat lze, to se zas provádí na základě příkladů ze života). A někdy na to ani nepřijdou. Tak já jim teď šetřím čas a energii, ať nemusí opakovat mnohé, čím tu jiní diskutující již prošli. Schválně, proč si myslíte, že se mnou nyní JG odmítá diskutovat?
Komentář 36345
Protože: https://stoky.urza.cz/index.php?action=showdrop&DID=1266#l35704
Komentář 36346
2. O Vás teď nejde. Čas a hromadu napsaného textu já nyní svými příspěvky šetřím ostatním. Vám ušetřím čas jen jako vedlejší efekt ale Vy o to evidentně nestojíte, ač na odkazu píšete opak.
Komentář 36349
Lepšie by som to opísal príkladom:
Majme dvoch súkromných veľkopodnikateľov A a B, ktorým patria priľahlé pozemky (t.j. existuje medzi nimi hraničná čiara). Pozemky sú dosť veľké, takže sa na nich nachádza niekoľko miest strednej veľkosti. Jedno z miest na pozemku A sa volá X a začína 100 m od hraničnej čiary. Súkromník A si platí niečo, čo sa bežne nazýva armáda (vrátane protivzdušnej obrany), ale volajme to bezpečnostná agentúra BAA.
Z pozemku B je vypálená raketa R stredného doletu a podľa jej doterajšej dráhy to vyzerá, že mieri priamo na mesto X.
Je zostrelenie rakety R bezpečnostnou agentúrou BAA ešte nad pozemkom B, na mieste vzdialenom 2 km od mesta X útočným alebo obranným násilím?
Komentář 36351
Komentář 36364
Hezké cvičení. Ale jednoduché. Až triviální.
Odpovím tady, protože Vaše otázka je lépe formulována, u hefa bych měl nejspíš více doplňujících otázek (veze raketa výbušnou nálož? Nebo náklad či kosmonauta? Byl let akceptován druhou stranou nebo nebyl? ...).
Příklad je zadán symetricky a to tak, že předmět vlastní dva lidi naráz. Resp. ho považují za vlastnictví. Vlastnit ho ale oba najednou nemohou, pokud nejde o společné vlastnictví (například manželů nebo společníků ve firmě a to se pak pozná, existuje oddací list nebo firemní smlouva společníků apod.). Tedy ani druh násilí nepůjde u takto zadané úlohy rozhodnout. Kdyby to přesně takto nastalo v praxi, tak půjde o konflikt, který se bude řešit soudním sporem. Jeden z aktérů se buďto mýlí nebo záměrně lže. Soud tedy bude nejspíš zkoumat, jak dotyční vlastnictví nabyli. Jelikož nemohli ho nabýt oba najednou tak, že to bylo nekonfliktní a ani jeden si dosud konfliktu nevšiml. A proto se to rozhodne tam. Jeden třeba bude schopen prokázat (účtenkou, smlouvou, za pomoci svědků, ...), že si věc koupil. Druhý ne.
Není ta nerozhodnutelnost v příkladu tím, že by má definice obranného násilí selhávala. Pouze tím, že příklad je neúplně zadán. V praxi toto nenastane, neboť tam je vlastnictví výsledkem nějaké historie transakcí před tím. A tu můžeme zjišťovat. Abychom se v životě této popsané situace vyvarovali, máme domluvené a uznávané protokoly, jak vlastnictví poznáme. Například kupní smlouvy, zápisy v katastru nemovitostí apod.
Komentář 36365
Tak to vidíte, milý hefe, je to prostě prosťáček. Nedokáže pochopit, že oba jsou podle své algebry vlastníky toho předmětu - tedy žádný omyl nebo lež. To je prostě něco, co jeho mysl nedokáže pojmout.
Komentář 36366
Ani doplňujúce otázky k môjmu príkladu ma veľmi neohúrili - ako keby to nebolo jedno, líši sa len potenciálna škoda. A pre tých, čo nechápu, kam som otázkou mieril - azda si nemôže majiteľ "na svojom a za svoje" vypúšťať rakety ako sám chce? Však možno by to za tie 2 km ešte vytočila naspäť... a možno tam je nálož, a možno nie a raketa je len lepenková. Kto vie?
Komentář 36367
Komentář 36369
Komentář 36396
Proč by jakákoli algebra měla být tou jedinou, která určí, kdo je legitimní vlastník? Já tvrdím, že arbitr by spor nějak řešil a vyřešil. Já netvrdím, že zrovna ancapí algebra by byla tou, kterou by arbitři používali jako jedinou předepsanou. Zajímavé je, že tu ancapí algebru tady líp nebo hůř vysvětlujem a komu se vysvětlení zdejších ancapáků nezdá, má k dispozici hromady odborné RŠ literatury. Ty jsi svou algebru zatím nijak nevysvětlil a ani ji nijak nezařadil.
Komentář 36401
A už je to tu zase, kdo tvrdí, že objektivně nejlepší barva neexistuje, ten musí Fialovi napřed říct, jaké je objektivně nejlepší barva :-/
Komentář 36410
A jste si opravdu jist, že objektivní barva (v nějakém smyslu) v tom významu, ve kterém jste ji právě použil, neexistuje?
A doufám, že jste si všiml, že jste nyní pojem "barva" použil jinak, než v té první Vaší argumentaci. Já jen aby se tu nemíchaly různé abstrakce. Na té jedné máte bravu jako subjektivní hodnotu každého jedince. A tam opravdu nemá smysl, pídit se jestli některá není lepší než jiná. Pokud se ale už práte na vlastnické vztahy obecně (ve formulaci algebra vlastnických vztahů), tak tam je to něco jiného. Tam, kdyby platila Vaše teze, že nelze objektivně určit, jaká algebra je lepší a jaká horší, podle nějakého kriteria, tak nemáte takové teoretické příklady jako katastrofa obecní louky. Nebo příklady ze života jako je současná Venezuela, která je rovněž výsledkem nějakého druhu zvolených vlastnických vztahů. A které jen málo lidem bude asi sloužit jako vzor. Volba těch kriterií je subjektivní, to byste mi asi okamžitě opáčil, tak pro ušetření času to tu hned píšu, že s tím souhlasím resp. to také tvrdím.
Takže subjektivita OK ale nikoliv zas bezbřehá. Na těch kriteriích můžeme hledat shodu. Když tu zrelativizujete i násilí, OK, nemám pak, co bych Vám namítl (bude mě pak docela zajímat, jak vlastně fungujete ve Vašem osobním životě). Když se však například shodneme, že čím méně násilí, tím lépe, tak již můžete zkoumat, co je lepší a co horší. A již to nebude apriori relativní. A možná najdete i nějakou barvu optimální. Nebo několik barev, mezi kterými nedokážete rozhodnout, které z nich jsou lepší a jiné, o ktrých budete s nějakou mírou jistoty vědět, že jsou horší.
Anarchokapitalismus neříká, která barva je lepší nebo horší, pouze říká, že na určování barev nemá mít nikdo monopol a násilím vnucovat vybrané barvy druhým.
Komentář 36411
https://stoky.urza.cz/index.php?action=showdrop&DID=1266#l35704
Komentář 36402
A objevuje se koncept soukromého státu v oné "hromadě odborné RŠ literatury", kterou jste prostudoval?
Komentář 36407
Kdo to tvrdí?
Komentář 36370
Komentář 36384
Komentář 36385
Komentář 36391
Komentář 36394
Komentář 36455
Komentář 36456
Pokud Nájemník nezaplatí nájemné, jedná se o agresi/útok. A je snad proto Údržbář agresor/útočník?
Komentář 36471
Komentář 36387
Komentář 36406
Komentář 36360
Kdyz k vam prijdu a kopnu vas do kontniku, co to objektivne je?
Komentář 36362
No to mi řekněte Vy, když jste takový expert, je to obrana nebo útok :-D?
Komentář 36329
Komentář 36334
Vyraz "pokud" Vam zjevne neni neznamy, presto se dokazete zcela zasmodrchat i v tak prostinke puvodni vete. Zkuste to jeste jednou, po mensich kouscich: POKUD je klicem dobrovolnost...
Komentář 36337
Ale chapu, ze to nedokazes pochopit, protoze nejake slozitejsi myslenkove pochody jsou ti zcela cizi.
Komentář 36340
OK, chytam se za nos. Uplna snad ne, ale jak to ted reviduju...
Zasmodrchat, no jo. Klopytat, topit se, zauzlovat, ztroskotat?
Vyraz zjevne neni neznamy - i to beru zpet. Zcela neznamymi vyrazy tu mistni exoti kropi ozlomkrk, pravda.
Nicmene ta druha veta (coby pouha vyzva k pokusu o pochopeni daneho textu), ta snad... Oh, wait...
Ale chapu, zes to nedokazal pochopit, protoze i ty prostsi myslenkove pochody ti nejsou zcela vlastni.
Komentář 36300
2. (Anarcho)komunisticky považujete za jasné, že za pobyt na území se neplatí. Za bydlení v domě ano, ale za pobyt na území ne. Jak jste na to přišel? Území také může mít vlastníka. Vlastníkem území Česka je stát Česká republika. A kdyby se lidé řídili napem, bylo by dnes toto území téměř jistě majetkem nějaké korporace: bylo by územím soukromého státu. A vlastník území, soukromý stát, by stanovoval podmínky, za kterých na něm lidé můžou pobývat. Čili by dělal to, co dnes dělá veřejný stát, patřící všem občanům.
Komentář 36302
Komentář 36306
Komentář 36307
Komentář 36303
Vubec nechapu, jakym zpusobem bych mohl platit za najem nedobrovolne - opravdu vubec nechapu ten mechanismus, jak by takova situace mohla nastat.
Neco jako ze: Nejprve se rozhodnu, ze si vezmu za 20 tisic mesicne najem. Podepisu smlouvu. Bydlim. Kdyz mam zaplatit, tak si reknu, ze je to nedobrovolna platba? Nebo jako jak?
Komentář 36308
Komentář 36312
Prosim o vysvetleni.
Komentář 36316
Komentář 36319
Tvl COZE? :-O Platby za ZKONZUMOVANE sluzby samozrejme jsou dobrovolne. Protoze ja DOPREDU vim, kolik musim zaplatit za to, ABYCH ZISKAL nejakou sluzbu.
Tvl COZE? :-O Platby za zkonzumovane sluzby samozrejme jsou DOBROVOLNE. Protoze ja dopredu vim, kolik MUSIM zaplatit za to, abych ziskal ziskal nejakou sluzbu.
Komentář 36310
Komentář 36311
Komentář 36321
Prave. A proc presne si myslite, ze jim to misto patrilo?
Komentář 36333
Komentář 36315
Veřejný stát patří všem občanům v tom smyslu, že se všichni můžou podílet na jeho řízení. Kdežto soukromý stát patří korporaci a řídí ho jen ona. Je to prostě rozdíl mezi veřejným a soukromým vlastnictvím. S tím rozdílem, že u státu se jedná o veřejné/soukromé vlastnictví ÚZEMÍ.
Komentář 36317
Komentář 36327
Česká republika není soukromý stát, protože ji nikdo nevlastní, není na prodej, a protože nežijeme ve světě, kde se lidé tisíce let řídili napem a kde tedy mohly vznikat soukromé státy.
Komentář 36320
Zcela presne. Presne cely stat patri presne vsem opcanum.
Komentář 36294
Komentář 36289
Komentář 36293
A je to špatně logicky: Anarchokapitalisté nejsou proti soukromým státům, jsou jen proti veřejným státům.
Komentář 36287
Komentář 36291
Jenže mafie je nelegitimní Z DEFINICE, proto její nelegitimitu Rothbard nemusí dokazovat. Stát ale z definice nelegitimní není, tudíž může mít právo dělat to, na co mafie právo nemá.
2. To tak je, že lidé/subjekty mají různá práva, a proto nemůžou legitimně dělat tytéž věci. Vlastník domu může vybírat nájemné; kdyby to dělal někdo jiný, bylo by to vybírání výpalného.
Komentář 36297
Komentář 36298
Komentář 36338
To jen za předpokladu, pokud si "z definice" vyložíte tak, jak jste si vyložil.
Může jít totiž taky o rozdíl z hlediska násilí, které bylo uplatňováno v minulosti při nabytí toho vlastnictví. Jen Vás upozorňuji na možnost výkladů "z definice" a že nemusí platit zrovna ten jeden Váš. A že může být násilí na nelegitimně nabitém pozemku považováno za nelegitimní kdežto na legitimně nabitém pozemku za legitimní.
Je totiž rozdíl, zda byl pozemek byl koupen za tržní cenu, kdy obě strany souhlasily, žádná třetí strana transakci nerozporovala a na pozemku se nenacházel nikdo, kdo by byl transakcí dotčen a když dané území zabere vítězná armáda, přestože se na něm nacházeli jedinci, kteří nesouhlasili a vyhlásila (jednostranně, tj. bez dobrovolně uzavřené smlouvy) pravidla nového státu, se kterými někteří rovněž nesouhlasili.
Komentář 36339
Komentář 36359
Nasili neni v ancap problem, pokud neni utocne.
V tom je ten rozdil. Easy :-)
Co vam jeste neni jasne?
Komentář 36361
No to vám není jasné, že dělení na útočné a branné násilí není objektivní.
Komentář 36363
Když si trochu uvědomíte, jak se ty pojmy definují, tak říkáte toto: Nasili není v ancapu problém, pokud se jím prosazuje ankap.
Komentář 36372
Když si trochu uvědomíte, jak se ty pojmy definují, tak říkáte toto: Nasili není v ancapu problém, pokud se jím prosazuje ankap.)
Aha! Takže když někdo bude chtít večer v parku znásilnit holku a ona se bude bránit tím, že ho praští, nebo kopne do koulí, tak tím vlastně prosazuje ancap. Anebo je to naopak - násilník tím znásilněním prosazuje ancap? Ono je to vlastně jedno, že? Protože rozdíl mezi útočným a obraným násilím přece neexistuje, tak jaké znásilnění... ta holka je vlastně svině, protože ten týpek se jen brání...
Komentář 36374
Komentář 36375
Oni to proste nikdy nepochopia.
Komentář 36376
Komentář 36378
Komentář 36381
Komentář 36380
Komentář 36382
Komentář 36383
Komentář 36408
Venca21: násilník tím znásilněním prosazuje ancap? Ono je to vlastně jedno, že? Protože rozdíl mezi útočným a obraným násilím přece neexistuje, tak jaké znásilnění...
Jakub G: Říkám, že ten rozdíl je subjektivní, ne že neexistuje!
To je ovšem nepochopení, co znamená v Mengerově teorii hodnot subjektivní. Už se Vám to ale takto stalo v minuých debatách, co si vzpomínám. A také si vzpomínám, že jsme se Vám to já či druzí již snažili vysvětlit:
Znásilněná oběť se rozhoduje, zda čin někoho považuje za násilí nebo ne a to podle svých subjektivních hodnot, ve smyslu že každý je má jiné. Ale pokud již se rozhodne, že pro ní je čin dotyčného násilím a brání se, pak již jde o objektivní empirický fakt, který nezávisí na tom, co si myslí pozorovatelé. Všichni pozorují stejnou věc, odmítnutí transakce, kde je evidentní, kdo si transakci vynucuje a kdo odmítá. A na jejich hodnotách nezáleží, jelikož pozorovatelé se transakce neúčastní. Oběť v podstatě sděluje svou trřní cenu, resp. její dolní hranici. Víme určitě, že je nenulová. A tržní cena, to již není věc subjektivní, to je něco, co je fakt.
Obecný závěr: Hodnoty, podle kterých jedinci demonstrují při transakcích své preference, jsou subjektivní. Při transakcích se však objektivizují jejich horní či dolní hranice. A to jak při dobrovolných, tak při nedobrovolných. VZTAH MEZI ÚTOČNÝM A OBRANNÝM NÁSILÍM JE U USKUTEČNĚNÉ TRANSAKCE OBJEKTIVNÍ FAKT! Vždy totiž víme, kdo o transakci usiluje a kdo ji odmítá. Děkuji, že toto pochopíte. Bude mi stačit snaha, kdyby něco nebylo jasné, zeptejte se. Rád Vám odpovím.
Komentář 36409
Komentář 36414
V pořádku. Demonstrujete odmítnutím transakce (což nyní víme jako empirický fakt), co je pro Vás hodnota a kde máte hranici. Vlastně jste právě sdělil, kde je Vaše tržní cena v ochotě odepisovat na nějaký příspěvek. Tak skvělé, že Vám ten koncept s logickými chybami docela dobře funguje v životě a víte, co máte dělat a nezblázníte se kvůli chybné logice systému, podle kterého se řídíte. :-D Protože jsou jistě tací, co přemýšleli, byli důslední a zbláznili se.
Komentář 36412
Komentář 36413
Představte si pustý ostrov, na kterém ztroskotá anarchokapitalista. Najde tam jediný pramen a protože je to těžce kovaný anarchokapitalista, tak si tam dá (čistě pro jistotu) cedulku "anarchokapitalistovo". Po čase tam ztroskotá kolektivista a také najde pramen. Cedulku si přečte, ale protože z jeho pohledu pramen nelze vlastnit, tak se z něj pokusí napít. Když se mu v tom anarchokapitalista pokusí násilím zabránit, tak prostě nemůžete říct, že to je objektivně obrana.
Komentář 36415
Komentář 36417
Komentář 36419
Komentář 36422
Komentář 36432
Že někdo měl možnost, nebylo zadáno. V zadání bylo, že dotyčný na tom ostrově nebyl a tedy možnost využívat pramen neměl nebo byl ale to už pramen využíval anarchokapitalista, tedy také nemohl. Anarchokapitalista ho tedy nemohl nutit vzdát se možnosti, jelikož tuto on nikdy neměl. Připomínám, že musí jít o empirická, tedy pozorovatelná fakta. Zkuste je do Vašeho příkladu doplnit, aby tam byla jako že tu možnost měl a pak to bude to s tou transakcí obráceně. Řekněme, že je to cvičení na to, co jsou empirická fakta a co nejsou.
Komentář 36433
Komentář 36437
Faktů, které jste do zadání nezadal a pak jste zjistil, že byste je tam potřeboval, aby Vám vyšlo něco jiného? A já Vám ta fakta, která v zadání nebyla, interpretoval? A studoval jste logiku a vyznáte se v ní? Domnívám se, že všechna tři tvrzení nemohou být pravdivá současně.
Komentář 36440
Komentář 36442
Myslím, že to spíše Vy neumíte určit, jestli možnost je empirický fakt, popřípadě kdy a proč. Ale psal jsem Vám, že to můžete do příkladu dodat dodatečně, jako cvičení. Protože co je empirický fakt se evidentně v kurzech logiky neučí. Prozradím, že může být ale musíte to tak také zadat. Je na Vás, jestli se tu naučíte něco, co Vám škola nedala a Vy jste si to samostudiem také nezjistil.
Komentář 36443
Komentář 36450
Komentář 36439
Komentář 36418
Komentář 36424
Komentář 36416
Komentář 36420
Zajímavé, že pak tak kvičíte, když vás zkásne stát za to, že jste na území, které si vyznačil hraničními kameny :-)
Komentář 36421
Komentář 36423
Komentář 36425
Komentář 36427
Homesteadingem provedeným armádou. Spolu se všemi, co se na území v inkriminované době nacházeli. A činili si také nárok. A byli tam dokonce dříve.
Komentář 36458
1) Moje rodina tu byla davno na svem pozemku drive pred prichodem statu a nikdo z me rodiny se statem neshouhlasil.
2) "velkej Ka" mne nenutil platit dane, po case mi prodal cast pozemku a ja na nem zacal vyrabet zavory pro velkeho Ka, ktery si je ode mne kupoval. Pak prisel dalsi trosecnik a vypracoval se podobne jako ja, jen zacal stavet domy, ja si jeden koupil, velkej Ka take. po letech nas uz bylo hodne a nas trh zacal byt zajimavy pro sousedni ostrovy.
Komentář 36459
Komentář 36462
Jakou by mela tato empiricka odoved souvislost s objektivnim rozhodnutim co je utocne nasili?
Udelejme myslenkovy experiment a predpokladejte ze odpovim ano.
Komentář 36463
Komentář 36464
Komentář 36465
Komentář 36470
Jakou konkurenční výhodu získá developer, který svým rozhodnutím a jednáním zhorší službu, nabízenou nájemníkům? On se totiž s rizikem, že nepochodí, bude de facto ptát svých současných i potenciálních zákazníků, jestli jim jeho jednání přineslo zachování, zhoršení nebo zlepšení služeb, případně jestli jim je jeho řešení vzhledem k vzájemným vztahům lhostejné. A zákazníci na to nějak zareagují = zůstanou mu nebo budou chodit další zájemci (a on může investovat) nebo o zákazníky bude přicházet.
Komentář 36472
Komentář 36476
Komentář 36473
Na Vaší odpovědi jde krásně vidět základní chyba v úvahách anarchokapitalistů: Oni dnes vidí, jak firmy podnikají ve státním prostředí a představují si, že po odstranění státu budou podnikat dál a roli státu, což je ultimátní kontrola území, nikdo nepřevezme. Že tahle role prostě zmizí. Jenže v anarchokapitalismu ultimátní kontrola území existuje, je to "vlastnictví" území; a vlastník území má podle anarchokapitalismu dokonce ještě větší moc, než má podle dnes převládající etatistické ideologie stát – má neomezenou moc: Na svém si vlastník může dělat, co chce.
Soukromými státy se v bezstátní společnosti stanou – tržními mechanismy, nerovnoměrným bohatnutím účastníků trhu – největší firmy. Firmy budou podnikat v prostředí těchto soukromých států – protože jiné prostředí nebude. A tyto soukromé státy budou mít podle anarchokapitalismu téměř absolutní moc nad svými obyvateli; nebudou omezováni žádnou stupidní kolektivistickou ideologií. Obyvatelé budou mít jediné právo: jít jinam, když se jim to nelíbí… Takže stačí když pár soukromých států vytvoří kartel, na což mají podle anarchokapitalismu plné právo.
Komentář 36477
Komentář 36478
Komentář 36480
Že rozhodující není, zda se dodržuje nap, ale zda je možné "jít jinam", věděl už Voltaire, před 250 lety. Z Filosofického slovníku:
Kdyby člověk všude našel snadnou a zajištěnou obživu i vhodné podnebí, je jasno, že by si žádný člověk nemohl zotročiti jiného člověka. (…) Kdyby nějakému jednotlivci despotické mysli a svalnatých paží napadlo zotročiti si svého méně silného souseda, bylo by to nemožné: dříve než by se utiskovatel připravil, byl by utiskovaný na sto mil daleko.
Všichni lidé by si tedy byli nutně rovni, kdyby neměli žádných potřeb. Bída podřizuje člověka jinému člověku; skutečným neštěstím není nerovnost, nýbrž závislost. Velmi málo záleží na tom, říká-li se jednomu člověku Jeho Výsost a jinému Jeho Svatost, ale krušné je sloužit tomu nebo onomu.
- Jeho Výsost = veřejný stát, Jeho Svatost = soukromý stát.
Komentář 36467
Blbost, jen odvadite pozornost k nesouvisejicimu tematu. Rozeberte radeji jadro me argumentace.
Komentář 36469
Komentář 36479
Takze cely vas argument je tvrzeni "Váš bod jedna je prostě lež." a fakta tento argument podporujici je "je prostě".
Kazdopadne stale odvadite pozornost k nejake vasi potrebe znat muj rodokmen.
Zaklad me argumentace je, ze vy definujete libive pojmy, ale skryvate za nimi kradez, nerespekt k soukromemu vlastnictvi a k lidske individualite.
A pribeh z toho ostrova je jednoduchy, ti lide na ostrove nemusi byt anarchokapitaliste, proste jsou to jen slusne vychovani lide, co nekradou a respektuji soukrome vlastnictvi kazdeho z nich.
Tak a ted jdete do sebe a prestante odpoutavat pozornost do stredoveku, protoze muj rod saha mnohem hloubeji do historie. A ani jeden z mych predku nesouhlasil s utocnym nasilim, to vim jiste.
Komentář 36481
Obtěžujete se vůbec číst, co Vám tu píšu? Argumentem bylo, že stát tu byl již před rokem 1993.
Zaklad me argumentace je, ze vy definujete libive pojmy, ale skryvate za nimi kradez, nerespekt k soukromemu vlastnictvi a k lidske individualite.
Omyl já tu žádné líbivé pojmy nedefinuji. Pouze demaskuji skutečnost, že anarchokapitalisté násilné prosazování svého pohledu na svět maskují za líbivé pojmy "obrana", "svoboda", atd.
A pribeh z toho ostrova je jednoduchy, ti lide na ostrove nemusi byt anarchokapitaliste, proste jsou to jen slusne vychovani lide, co nekradou a respektuji soukrome vlastnictvi kazdeho z nich.
Takže ten, kdo se chtěl prostě jen napít z pramene, co tam byl už třeba stovky let, není slušný člověk? Přijde mi, že to spíše Vy tu svou teritoriální agresivitu schováváte za líbivé pojmy.
A ani jeden z mych predku nesouhlasil s utocnym nasilim, to vim jiste.
Jasně, všichni to byli anarchokapitalisté, že :-D?
Komentář 36482
Moje reakce, byla na vas text: "Zajímavé, že pak tak kvičíte, když vás zkásne stát za to, že jste na území, které si vyznačil hraničními kameny :-)"
Vase "je proste lez" zbytecne resi situaci, kterou jste si vytvoril, abyste zamaskoval fakt, ze pro variantu, kdy nekdo vlastni pozemek pred prichodem statu, co si vyznacil hranicnimi kameny prostor, kde uplatnuje sve utocne nasili, nemate proste jak protiargumentova.
Komentář 36484
Ano, velkej Ká tvrdí, že nějaká cedulka ospravedlňuje použití násilí. No tak mu jen píšu, že by se pak neměl divit, že pro někoho to zase ospravedlňuje nějaký kus šutru.
Vase "je proste lez" zbytecne resi situaci, kterou jste si vytvoril, abyste zamaskoval fakt, ze pro variantu, kdy nekdo vlastni pozemek pred prichodem statu, co si vyznacil hranicnimi kameny prostor, kde uplatnuje sve utocne nasili, nemate proste jak protiargumentova.
Já nic nemaskuji, jen jsem konstatoval, že anarchokapitalistický pohled na svět fakt nesdílí všichni a z jiného pohledu jste agresory prostě vy, protože z toho druhého pohledu vás prostě nějaká cedulka k násilí neopravňuje.
Komentář 36483
No opet chybi argumentace a vam to jen "Prijde".
Fakt, ze by komunista ci kolektivista nemusel byt slusny clovek jste sem ted vlozil vy. Myslim si, ze i mezi lidmi co si mysli, ze komunismus/kolektivizmus muze byt dobry, mohou byt slusni lide. Variantu, kdy se ze studny vlastnene "velkym Ka", chce napit slusny clovek navrhl a rozebral samotny "velky Ka". Ja ji jen rozvinul ve variante slusnych lidi, samozejme kdyby tam byl nejakej komous a chtel to znarodnovat, tak by po zahajeni jeho utocneho nasili jiste dostal do kolektivnich zubu.
Komentář 36485
Ale to je přesně to, o čem mluvím, pro Vás je prostě slušný jen ten, jehož představa o vlastnictví je kompatibilní s tou Vaší.
No opet chybi argumentace a vam to jen "Prijde".
No teď už je to jisté ...
Komentář 36488
Ancap alespon nejakou definici soukromeho vlastnictvi ma. Komousi si ji prekrucuji pokazde tak jak se jim to hodi a i kdyz nejakou definuji, i vnitrne jim to z pohledu logiky nefunguje. A to je ten duvod, proc na komoustvi uz umrelo tolik lidi. Protoze kdyz se vnitrne vadnej system fyz. realizuje, tak to vetsinou konci fyz. realizaci tech vnitrnich vad; v pripade komousu to ma nasledky v milionech zotrocenych a zavrazdenych lidskych dusi.
Komentář 36486
Zminoval jste kolektivistu (pro mne je to stejne smradlavej komous)
To ze komousi vsech zemi umi jen krast, vrazdit a ponizovat lidskou dustojnost, muzeme v realtime pozorovat od 19. stoleti az doposud. Dokonce po vetsinu casu ve vice paralelnich verzich. Coz je fantasticke, svobodna spolecnost a svobodny trh umoznuje realizovat za minimalnich nakladu masivni paralelizaci s vyslednici pokroku. Komousi sice s ne tak masivni paralelizaci, ale preci, dokazuji, jak jejich system pokazde vede k destrukci a mrhani omezenymi zdroji.
Komentář 36487
Komentář 36489
Kruty pristup maji akorat komousi. Tvari se ze je vsude kapitalizmus a pritom je to jen planovane hospodarstvi.
Kapitalizmus je prave vyrazem soucitu a maximalizace respektu k lidske individualite.
Komousi pocitaji lidi na kg.
Komentář 36490
Komentář 36491
Soudruhu, uz me to nebavi s vama diskutovat, dobrou noc. At se vam dari!
Komentář 36492
Komentář 36501
A proti tvrzení "kyseliny jsou špatné, nepijme je" byste už nic neměl?
Vysvětlení motivace k této otázce:
Snažím přijít na to, kde je ten Váš mentální blok, v důsledku něhož pod anarchokapitalismem stále vidíte zásadu, nikoliv absenci kyseliny.
Ať si to uvědomujete, nebo ne, ale lze to vyčíst možná z každého možná Vašeho druhého příspěvku, že si pod anarchokapitalismem představujtete jen další stát, který povedou anarchokapitalisté a vnutí ho ostatním, kteří si to nepřejí. Podle mě jste jste dosud, po měsících dabat tady a tisících příspěvků, podstatu anarchokapitalismu nepochopil. Proto jsem také kladl otázku 4. tady https://stoky.urza.cz/index.php?action=showdrop&DID=407#l36500 . Tohle můžete brát jako její rozšíření.
Komentář 36503
Komentář 36532
Komentář 36539
Komentář 36504
Lebo keď sa nad tým zamyslíme týmto spôsobom, tak v teoretickom NAP-súhlasnom ankape budeme musieť rozlišovať medzi vlastníkmi pozemkov a ostatnými osobami bez tejto výsady. A vlastník pozemku bude ten, čo určuje pravidlá platné na tomto pozemku (na tom je tu, pokiaľ viem, medzi zástancami ankapu zhoda). T.j. každý vlastník pozemkov je nad nimi suverénom podobne ako kráľ či vláda štátov, a teda každý vlastník pozemkov má svoj "súkromný štát".
A ak sa pozrieme na súčasný svet, tak tým jednotlivým pozemkom odpovedajú súčasné štáty, nad sebou už nemajú nijakú nadradenú autoritu a "nikto im nevládne". Akurát medzi nimi nie je "ankap" ale len "an". Neexistuje žiadna nadradená "bezpečnostná agentúra", ale spojenectvá medzi nimi, zabezpečujúce určitú krehkú rovnováhu (také Lichtenštajnsko alebo Andorru by hociktorý okolitý štát zhltol za dopoludnie, ale z politických dôvodov si to nedovolí).
Mám taký dojem, že tak by dopadol aj ten teoretický ankap, ak by sa teda ľudia boli ochotní riadiť sa NAPom, čo teda až na výnimky nerobia. A vo výsledku by nebol veľký rozdiel oproti súčasnosti, len by sa líšil spôsobom, akým by sa k nemu došlo...
Komentář 36505
Komentář 36500
Vy mě teda bavíte! K tomu mám pár doplňujících otázek, protože by mě upřímně zajímalo, co se děje ve Vaší hlavě, když takovéhle věty produkujete a jak nad nimi vůbec uvažujete, pro mě jste tím dost zajímavý fenomén:
1. Proč si apriori myslíte, že by nemohl anarchokapitalismus vzniknout demokraticky?
Pokud mohl, tak pak odpovězta ne další otázku:
2. Voliči v demokracii prosazují své pohledy na svět násilně?
Pokud ne, tak mi tedy prosím ještě sdělte toto:
3. Podle jakého klíče dělíte názory některých voličů za násilné a jiné nenásilné?
a na závěr doplňující otázku, na kterou ale už nemusíte odpovídat, obávám se, že odpověď lze předpokládat a asi mi mnoho neřekne:
4. Jste si jist, že chápate podstatu anarchokapitalismu?
Děkuji a přeji hezké odpoledne.
Komentář 36506
1.) Demokratické hlasovanie pokladáte za násilie Vy ankapisti, takže ankap demokraticky vzniknúť nemôže, keďže nemôže vzniknúť násilím. Ak by napriek tomu väčšina voličov zvolila ankap, tak by som výsledok voľby demokraticky akceptoval a počkal by som si že či majú v otázke funkčnosti ankapu pravdu optimisti alebo pesimisti. A v druhom prípade by som utekal kadeľahšie preč do nejakého ešte existujúceho štátu.
2.) To tvrdíte vy ankapisti.
3.) Subjektívne.
4.) Ja ju chápem a práve preto ankap kritizujem. A Vy?
Komentář 36544
Komentář 36546
Komentář 36549
Komentář 36548
Komentář 36510
2. Samozrejme, stejne jako nevoliči v ankapu.
3. Dokonce i pokud ano: Názor. Násilí. Aha, tak klíč, říkáte?
A na závěr doplňující otázku, na kterou ale, obávám se, už nemusíte odpovídat:
4. Jste si jist, že chápate?
Komentář 36531
A stejně tak je to s ospovědí od norbertsnv, jen pro úsporu odpovídám oběma v jednom příspěvku.
Komentář 36535
Komentář 36565
Ale neodpověděl jste mi na tohle https://stoky.urza.cz/index.php?action=showdrop&DID=407#l36500
To byly doplňující otázky k Vaší předchozí tezi " Pouze demaskuji skutečnost, že anarchokapitalisté násilné prosazování svého pohledu na svět maskují za líbivé pojmy "obrana", "svoboda", atd." Mě šlo o to násilné prosazování.
Myslel jsem si, že pokud tu něco napíšete, že si za tím stojíte a že to dokážete i obhájit. Testem konzistence jste tedy neprošel. Moje hypotéza, že jste si větu dostatečně nepromyslel vzhledem k logickým sporům, které tam nejspíš máte, nadále platí.
Protože buď nevíte, jakým způsobem anarchokapitalisté svůj koncept prosazují nebo víte, pak ale pro Vás je násilné rovněž i jakékoliv demokratické prosazování čehokoliv jiného. Jestli ne, tak jste ve sporu. Jestli ano, tak to explicitně napište a budeme tu aspoň vědět, na čem jsme. A že když tu násilně něco (podle Vás) prosazují anarchokapitalisté, tak nutně (také podle Vás, pokud jste konzistentní), násilně prosazují i jejich oponenti, například socialisté. A jestli něco ano a něco ne, tak byste měl uvést Váš vlastní klíč, podle něhož jedno násilné prosazení je, něco jiného není.
Takže? Je to v podstatě totéž jako před tím, jen v jiné formulaci. Ale Odpovídal jsem Vám na to několikrát neplatí, sorry, tyto odpovědi nemám. A nevím, jak to máte s třeba s tou demokracií.
Komentář 36566
Komentář 36568
Komentář 36572
Bože, Fiala, s nimi aby člověk mluvil jako s pětiletým dítětem! Když při nějakém počínání nebylo použito násilí, tak bylo nenásilné. Co na tom jako chtějí vysvětlovat?
Komentář 36575
Komentář 36581
A proč bych to dělal? Já nikdy netvrdil, že něco takového je vůbec možné, tak je hloupost, abych něco takového představoval!
Komentář 36582
No super, konecne jsme doma.
Debaty s tebou jsou teda zcela zbytecne, protoze tvoje pozice je:
Zkritizuji cokoliv, protoze to neni dokonale.
Co bych chtel nevim, protoze nic neni dokonale.
To, ze nevim co chci me vubec nevadi kritizovat naprosto cokoliv, a to I v pripade, ze by to bylo lepsi, nez stav, ktery je ted - protoze to neni dokonale, je to STEJNE spatne, jako to, co tu je ted.
Baba nebo snih, to je uplne jedno.
Super, konecne, KONECNE to vime.
Komentář 36586
Ne, kritizuji způsob, jakým ankap hodnotíte, protože to hodnocení je neobjektivní a odmítáte si to přiznat!
Komentář 36587
Co tam mas dal?
Komentář 36588
Komentář 36589
Rozhodne pokud TOTO byl jediny problem, ktery mas s ancapem, tak je to vsechno v pohode, ne?
Komentář 36590
S ankapem? Polož si otázku, opravdu jsem psal "o problému s ankapem"?
Komentář 36591
Tak tedy: Co tam mas dal?
Komentář 36592
Komentář 36593
Hele sorry, ale z tebe proste jakekoliv informace lezou jako z chlupaty deky. Vzdycky vezmes text o 50 slovech, vezmes z toho to nejmene podstatne a na to slavnostne odpovis, a to jeste povetsinou stylem "ja nic nereknu".
Me to je v podstate jedno, jen me to z nejakeho neznameho (I me neznameho) duvodu porad jeste bavi se ptat.
Ale nemyslim, ze by to melo nejaky smysl, protoze z tebe stejne nic nevypadne..
Komentář 36594
Komentář 36596
páč dojít k ničemu je mnohem složitější nežli dojít k něčemu,
v duchovnu nepíšou o ničem jiném než o tom nic,
jak udělat něco a tím dojít k tomu nic,
i když většinou jsou ty rady nanic, tedy vlastně k hovnu
tedy k něčemu...
Komentář 36599
Komentář 36569
Děkuji.
Doporučuji ostatním, uschovejte. A použijte při každé námitce Jakuba G, že anarchokapitalisté něco násilně prosazují a chtějte vysvětlit, jak se to liší (podle něj) od konceptů, které se proti anarchokapitalismu vymezují.
Ještě zajímavý námět k přemýšlení ale na to už odpovídat nemusíte: Pak ale, pokud si většina v demokratických volbách zvolí anarchokapitalismus, zavedou ho násilně zaměstnanci státu, nikoliv anarchokapitalisté, pravda? A není to (pro vás) dost zajímavé, s ohledem k Vašemu předchozímu výroku, jak něco násilně prosadí anarchokapitalisté?
Dokážu si to obhájit, jen nemám potřebu Vám to obhajovat 100x
Sorry ale já to od Vás takhle explicitně ještě neslyšel. Vždycky pouze jako nepřímé tvrzení, ze kterého se to sice dalo odvodit ale pak jste byl schopen oponentům zase vytýkat, že jste nic takového nepsal (a byla to pravda). Takže proto jsem to od Vás chtěl slyšet explicitně.
Bude se nám tu aspoň od teďka možná lépe diskutovat.
Komentář 36570
Spíše doporučuji ostatním, aby lépe četli, co píšu. Kdybyste se obtěžoval alespoň trochu pozorněji číst, nebyl byste nyní takto překvapen!
Komentář 36573
Nad zajímavou logickou úvahou, že demokraticky by anarchokapitalismus vlastně neprosadili (tím konkrétním násilím, například rozpuštěním úřadů) anarchokapitalisté ale stále ještě poslední zaměstnanci státu, jste se už zamyslel? Protože pak tedy anarchokapitalisté ani nic sami tedy násilně neprosazují. A zaměstnanci státu nejsou zaměstnanci anarchokapitalistů, to asi uznáte i Vy. A ani nenesou za činy státních zaměstnanců zodpovědnost, jelikož to nejsou jejich zaměstnanci a daně neplatí dobrovolně. A ani je nevlastní. Souhlas? Ale pokud Vám je úvaha nepříjemná, neodpovídejte. Tady na tom trvat nebudu. S tím jsem přišel já. Kdežto s tvrzením, že anarchokapitalisté prosazují něco násilím, přicházíte Vy, tudíž vy musíte obhájit tvrzení nebo aspoň nepopírat důsledky. Proto jsem na předchozím trval.
Komentář 36574
Komentář 36576
Komentář 36577
Ptali jsme se ho tu na to asi tak 2345125x a jedine, co jsem z neho jednou v jeho slabe chvilce konkretniho dostal bylo, ze mu vyhovuje, kdyz se nejake veci vymahaji nasilim. A to je cele.
Nikdo netusi, co ten clovek chce.
Takze je velmi pravdepodobne, ze to netusi ani on sam.
On sice mnohdy argumentuje dokonce i spravne, ale jaksi nedokaze predlozit nejaky koncept, ktery je podle neho spravne.
A na argument, ze ancap neni dokonaly, ale je nejmene spatny, tak odpovi: Ne, neni. A kdyz se clovek zepta, co je tedy mene spatne, nikdy neodpovi. On to imho sam proste nevi.
Me by to napriklad zajimalo, co on povazuje za nejmene spatne, zajimalo by me to velmi a rad bych o tom diskutoval - dokonce by se mohlo stat, ze to, co on povazuje za nejmene spatne, by bylo skutecne mene spatne, nez ancap - sice si neumim nic takoveho predstavit, ale pripoustim, ze je to klidne mozne a jsem na to velmi zvedav a rad bych se nechal poucit. Ale jeste nikdy jsme zadnou konkretni odpoved nedostali a obavam se, ze ani nedostanem.
On na otazku "a co je podle tebe nejmene spatne?" odpovi "no to je jasne, ze to neni ancap, protoze se tam veci vymahaji nasilim".
Komentář 36578
Komentář 36579
Komentář 36584
Já přece neříkám, že mu nemáte dát přes držku. Jen říkám, ať si pak ušetříte ty nesmyslné kecy o tom, že to byla nějaká objektivní spravedlnost. Ne, nebyla.
Komentář 36580
................................
S takovejma lidma je vždycinky problém,
je nejlépe jim dát napít bolehlavu,
nebot se rouhaj bohům a kazej mládež...
Komentář 36583
Lžeš, to jsem tu nikdy neřekl.
Komentář 36542
Přesně tak :-)
Komentář 36468
Btw.
1) Doplnujicim dotazem si to nijak neoverujete.
2) Fakticky si to take nemate jak overit.
=> Jen si, umyslem ci podvedome, myslite, ze se vam to povede stocit jinam nez by se vam to hodilo.
Komentář 36426
Čistě logicky, podle předchozího, co jsem tu psal, oprostíte-li se od všech normativních charakteristik, které jste do příkladu zanesl, (ty emoce, které řešitel úlohy bude jistě mít, že kvůli anarchokapitalistovi někdo zemře žízní, platí ale i obráceně, i v tom příkladu se znásilněním), tak je zřejmý fakt, kdo nabízí transakci a kdo ji odmítá. Stejně, jako to bylo zřejmé v předchozím příkladu. Protože ten druhý chce využívat zdroj, který již někdo využíval před tím. Ten druhý ho právě našel a chce se k využívání přidat.
Zatímco předchozí příklad nastává, tento je dost umělý a málo pravděpodobný a takto by neprobíhal, nedává to totiž logiku ekonomickou. Chování té znásilňované slečny dává. Ale budiž, je to Váš příklad. A odpověď máte.
jestli si myslíte, že se anarchokapitalista zachoval špatně, tak o tom můžeme debatovat. Já bych hájil tezi, že se zachoval ekonomicky neracionálně, vzhledem k tomu, že zdroje bylo dostatek a druhý člověk na ostrově mohl znamenat, že dotyčný přežije déle. Mohou spolupracovat. Což ale bude něco jiného, než na co jste se ptal před tím. Ptal jste se, jestli ve Vašem příkladu lze objektivně rozlišit, co je obranné a co útočné násilí. Lze.
Komentář 36428
Vám jak vidno to jasné není.
Komentář 36435
Vidno možná ale evidentně špatně čteno. A čtenému porozuměno. Můžete se však zeptat.
Komentář 36429
Komentář 36430
Komentář 36431
Komentář 36434
Komentář 36436
Komentář 36438
A jsi si vědom, že i kdyby se ti povedlo najít příklad, kde by se všichni lidé shodli na tom, že tráva je zelená, tak že to nedokazuje, že tráva je zelená? A jsi si vědom, že stačí jeden příklad, kdy nějakej jouda prohlásí, že tráva je červená, aby bylo jasné, že to vnímají subjektivně?
Tedy z toho plynoucí otázka: Jakou barvu má objektivně tráva? Je zelená? Ano, nebo ne? Nebo je to také jen o subjektivním vnímání a pro každého má tráva jinou barvu?
Komentář 36441
Komentář 36444
Komentář 36445
Komentář 36446
Komentář 36447
Nelze, protože to byste musel mít objektivní definici zelené barvy. Ale jak dalším textem dokazujete, objektivní definici zelené barvy nemáte.
Komentář 36448
Venca 21: Jakou barvu má objektivně tráva? Je zelená? Ano, nebo ne?
Jakub G: Objektivně to můžete určit rozsahem vlnových délek.
Venca 21: Tedy uznáváš, že jaký rozsah vlnových délek tráva odráží lze objektivně změřit a na základě toho lze objektivně říct, že tráva je zelená.
Jakub G: Nelze, protože to byste musel mít objektivní definici zelené barvy. Ale jak dalším textem dokazujete, objektivní definici zelené barvy nemáte.
Já tedy nevím, ale ať si každý udělá obrázek sám, s kým tu máme tu čest.
Komentář 36449
Komentář 36451
Ale: Je-li již jednou dána definice, je podle ní již dáno, jestli je tráva zelená nebo není a to je vzhledem k té definic již OBJEKTIVNÍ FAKT. A dáno je to objektivně, protože nezávisle na tom, co si o tom kdo myslí. Tvrzení pak zní: Podle definice D je tráva zelená. A to je tvrzení, u něhož lze jednoznačně testovat pravdivost. Všimněte si, že použitá definice je součástí tvrzení.
Čili Vám stačí, že definici máte. A stačí tvrdít "Tráva je zelená ve smyslu X=..., Y=... v normalizovaném barevném trojúhelníku CIE a je to pak objektivní fakt. I pro toho, kdo používá jinou definici. Ale jestli chce rozporovat tvrzení Vaše, musí měřit podle definice Vaší.
A pokud si vzpomínám na minulé debaty, tak se v tomto JG mýlí a dnes tedy opakovaně a vůbec se nepoučil. Onehdy jsem se ho ptal na absurditu, poté, co mi vytýkal, že si nějakou definici subjektivně volím, jestli je tedy každá matematická teorie také subjektivní. Protože v každé si na začátku definujeme pojmy, na nichž tu teorii chceme postavit. On si jistě vzpomene. A tady má tedy odpověď.
Komentář 36452
Komentář 36453
Tak na to nezapomínejte a tvrďte: Podle definice anarchokapitalisty se anarchokapitalista jen brání :-)
Komentář 36474
Tak na to nezapomínejte a tvrďte: Podle definice anarchokapitalisty se anarchokapitalista jen brání :-)
To není podle definice anarchokapitalisty. Tahle definice tu už byla dávno, možná co předci lidí slezli ze stromu a možná ještě dřív. Protože útočné násilí podle stejné definice evidentně rozezná i moje kočka. Anarchokapitalista definici nijak nemění, pouze ji chce mít bez výjimek pro všechny lidi a nechce lidi z jejího hlediska dělit na vyvolené a na ty ostatní.
Komentář 36475
Komentář 36499
S definicí může přijít kdokoliv. O to přece nejde. Stejně jako v matematice, máte definici nějakých druhů čísel a tu můžete používat nezávisle na tom, kdo a kdy s definicí přišel. Tou definicí jen zavedete nový pojem, který se do té doby nepoužíval. Nebo se používal neformálně, intuitivně a vy to od nějakého míry exaktnosti popisu potřebujete pojem nadefinovat formálně.
Komentář 36457
Představte si pustý ostrov, na kterém ztroskotá anarchokapitalista. Najde tam jediný pramen a protože je to těžce kovaný anarchokapitalista, tak si tam dá (čistě pro jistotu) cedulku "anarchokapitalistovo". Po čase tam ztroskotá zlodej a také najde pramen. Cedulku si přečte, ale protože z je zlodej co nerespektuje soukrome vlastnictvi, tak se z něj pokusí napít. Když se mu v tom anarchokapitalista pokusí násilím zabránit, tak prostě muze říct, že to je objektivně obrana.
Ja vas Jakube G chapu, pokud pojem kradez schovate pod alias "kolektivizmus/socializmus/whatever_easy_to_sell", muzete si pak argumentovat jak chcete. Pokud ty ideologije ale dekodujete a zbavite tech zasterek, tak vam vyjde kradez,utocne nasili, nerespekt k lidske individualite.
Komousi dnesniho sveta na to davno prisli a dokonce to upgradovali, beznej negr bude rozporovat, kdyz mu aliasem redefinujete neco co uz zna, pokud vsak nechate deklaraci stejnou a jen zamenite implementaci, negr vam to zblajzne i s navijakem.
Ne nadarmo mame dnes "soukrome vlastnictvi", ale co si se svym "sooukromym vlastnictvim" muzete delat urcuje luza v liberalne demokratickejch volbach.
Komentář 36377
Komentář 36301
Komentář 36304
Komentář 36305
Komentář 36309
Komentář 36313
Pokud platim dane nedobrovolne, da se to porovnat se znasilnenim.
Pokud bych platil dane dobrovolne, da se porovnat s cim? Napriklad se "znasilnenim se souhlasem". To, ze nekdo nekoho znasilni totiz vubec neznamena, ze se stalo neco spatneho. Kazdou chvili nekde na svete nekdo nekoho znasilni, protoze to tak oba chteji.
A jsme zase u toho. Jsme u rozdilu mezi tim, jestli se neco deje dobrovolne a nebo nedobrovolne. A ten jev muze navenek vypadat ZCELA IDENTICKY. Ale jednou se stal dobrovolne a podruhe ne. Dokazes toto rozlisit? Dokazes rozlisit, ze pokud se znasilneni stane nedobrovolne, potom je to SPATNE, a pokud se to same znasilneni stane dobrovolne (se souhlasem), potom je to ZCELA V PORADKU?
Komentář 36314
Komentář 36328
IMHO OK. Hned prvni vetou onoho komentare sis vse predem omluvil zcela vycerpavajicim zpusobem.
Komentář 36318
Chápete koncept soukromého státu, založeného zcela v souladu s napem?
Čili, že žijete ve státu, který vás nutí platit něco, co nechcete, JE I PODLE ANARCHOKAPITALISTŮ ZCELA LEGITIMNÍ. Jen se musí jednat o SOUKROMÝ stát, ne o veřejný. A proto i kdyby Česká republika nebyla legitimním státem, je hloupé srovnávat daně se znásilňováním, protože znásilňovat by se nemohlo ani v soukromých státech – aspoň předpokládám, že mezi "mít povinnost platit nájemné v soukromém státě" a "mít povinnost nechat se znásilňovat v soukromém státě" vidí rozdíl i anarchokapitalističtí fanatici.
Komentář 36323
Zadny soukromy stat nema pravo me nutit platit za neco, co ja nechci.
Pravda, pokud by napriklad moji rodice prodali takovemu soukromemu statu svuj majetek, nemovistosti a podobne, potom ano, potom jsem se "blbe narodil" na "blbe misto".Nemuze me ale nutit odebirat jakekoliv sluzby, ktere odebirat nechci, ani nemuze po me chtit nejake platby na zaklade smlouvy, kterou napriklad uzavreli moji rodice.
A pokud budu na uzemi, ktere ten soukromy stat nevlastni, nema vuci me na nem zadna prava, se kterymi sam dobrovolne nebudu souhlasit.
Takze nevim, v cem presne je problem.
Komentář 36326
A že niektoré štáty tomu odpáleniu bránia/bránili? No tak to teda nijaký súkromník neurobí, he he he. Veľa šťastia v hľadaní bezpečnostnej agentúry, ktorá bude tvoje práva vymáhať...
Komentář 36347
He he he, promiňte, že se taky směju, protože nevšiml jsem si, že by například TESCO, kam chodím nakupovat, by ode mě chtělo pravidelný poplatek ve výši, kterou stanoví samo, s tím, že mi dodá potraviny dle vlastního výběru co do druhu a času dodání, ať se mi to tak líbí nebo ne.
A v horším případě, že by po mě chtěl poplatek soukromý subjekt, kam já sám ani nechodím a on mi za to nic nedodá ale protože o sobě prohlásí, že existuje ve veřejném zájmu.
Komentář 36350
Tým netvrdím, že by zrovna Tescu pripadalo výhodné zadržiavať ťa tam, jeho biznis model je iný. Ale už taký majiteľ bavlníkovej plantáže by na to mohol mať odlišný názor (nebyť väčšieho psa brániaceho tvoje práva, ktorým momentálne je ten nenávidený a neefektívny štát)...
Komentář 36352
Komentář 36353
Taký Brunejský sultanát je "štát" alebo "súkromné územie" sultána a jeho rodiny? Podľa akých znakov by to prítomní zástancovia ankapu rozlišovali?
Komentář 36355
Veřejný stát = nemusel vzniknout v souladu s napem (ale mohl).
Vlastně nejde o soukromý/veřejný stát, ale o napovský/ne-napovský stát.
Takže to není problém. Chaos vidím spíš v tom, jaká autorita rozhodne, jaký ze států je skutečně napovský, tj. jaký je legitimní, a co by z nelegitimity sousedního státu mělo plynout. Můžou se spojit napovské státy proti ne-napovskému, napadnout ho a rozdělit si ho?
Komentář 36357
Komentář 36335
Pravda, pokud by napriklad moji rodice prodali takovemu soukromemu statu svuj majetek, nemovistosti a podobne, potom ano
- Tak ano, nebo ne? Celou dobu se snad bavíme o tom, že se NARODÍTE do soukromého státu, tak jako jste se NARODIL na veřejného. Nemůžu vědět, co by po Vás soukromý stát chtěl (taky by mohl chtít jen tolik, co by mu obyvatelé dovolili, ale to už by byla hnusná politika), ale podle napu by po Vás mohl chtít cokoliv. Každopádně do toho, kam jde Vaše nájemné, byste neměl co mluvit.
Komentář 36290
Komentář 36325
Komentář 36336
Komentář 36341
Je to nesmělej krůček. Ale je první, tak to berme jako důvod k oslavě :-D
Skoro mě teď mrzí že jsem na tebe byl Norberte sprostej.
Abych tě nepřechválil, trochu se obávám že mě to mrzení přejde jakmile mi odpovíš.
Komentář 36348
Komentář 36354
Komentář 36368
Ale jinak jsme Vás pochopili dobře, spíš si myslím, že Vy sám jste úplně nepochopil zcela a do konce všechny důsledky toho, co jste napsal ;)
Komentář 36371
Komentář 36373
Komentář 36379
Komentář 36388
Komentář 36342
Von v podstatě dokonale popsal ancap. Lidi si tam za svoje udělají, co budou chtít.
Komentář 36356
Jiste, napriklad s cizima. To jste v podstate dokonale popsal ancap.