Autor: jan365
Čas: 2019-12-16 00:00:02
Filozoficko-definičná prekážka
Ľavičiari vs pravičiari. Úplná ľavica je totalita alebo absolutizmus. Maximálna moc štátu, najširšie možné regulácie (nech už ide o akúkoľvek formu štátu). Úplne napravo je anarchia, absencia akejkoľvek organizácie, všetko je ponechané na svojvôľu jedinca. Hypotéza: jedinec – náhodná osoba – odíde bývať do lesov kde v okruhu 200km nikto ďalší nie je; lesy sa nachádzajú na území štátu (napr. Kanada); tento jedinec žije v anarchii alebo v demokratickom štáte? Môžeme polemizovať prečo by to ktokoľvek robil. Môžeme sa dohadovať o hodnotách ľudí, žiť sám v absolútnej slobode, a žiť v spoločnosti ľudí. Ako opozitum lesa slúži sídlisko s 30-poschodovými bytovkami. Na malej ploche žije množstvo ľudí. Takýto bytový dom je spoločenstvo vlastníkov bytov, to vyžaduje dohodu a kompromis. Ak sa pokazí strecha (vplyvom počasia) kto zabezpečí opravu? Obyvatelia zriadili fond opráv. Na začiatku sa vlastníci dohodli že budú mesačne prispievať do fondu. Jeden z obyvateľov si to rozmyslel a prestal prispievať, teraz však treba opraviť strechu. Vlastníci sa dohodli, že jedinca ktorý prestal prispievať vyhodia z bytovky a jeho byt predajú. Kto je vlastníkom bytovky? Všetci a zároveň nikto. Zriaďuje štát existencia čo i len jedného pravidla? Môžu fungovať čo i len dvaja jedinci bez akéhokoľvek pravidla? Je dohoda zároveň aj pravidlom? Čo ak si niekto dohodu rozmyslí, je to anarchistický krok? Na konci dňa, ktokoľvek môže robiť čokoľvek, samozrejme rôzne následky. Je to len v hlave. Ak sa dohodneme na tom že bude anarchia, nie je to paradox?
Přečtení: 89947
Komentáře
Komentář 46747
Autor tohoto textu o takový formát debaty sice neměl zájem, ale napadlo ho napsat do Stok s nadějí, že získá odpovědi více lidí z komunity. Tento nápad oceňuji a podporuji!
Ačkoliv zde nemám v plánu vést debatu, chci projevit vděčnost minimálně tím, že mu zkusím odpovědět:
Anarchie není stav bez pravidel; pokud nějací lidé dobrovolně uzavřou smlouvu, v rámci které na sebe vezmou nějaké povinnosti, jedná se pořád o stav anarchie. V konkrétním případě s fondem oprav asi záleží, jak přesně by ta smlouva vypadala, ale umím si představit, že sankcí za její opakované porušování či odmítání podílu na společných opravách by mohlo být až propadnutí bytu, které zmiňujete. Odpověď na otázku, zda stát zřídí i existence jediného pravidla, tedy zní, že rozhodně nemusí. Ne však proto, že by šlo jen o jedno pravidlo; nejde totiž o počet pravidel, ale o způsob jejich vzniku. Zavážu-li se sám dobrovolně k plnění mraků pravidel v bytovém družstvu pod hrozbou propadnutí bytu, je to pořád anarchie; pokud jsem se však k ničemmu nezavázal a najednou přijde stát a začne po mně silou vyžadovat poslušnost, pak se o anarchii nejedná ani v případě, že by ta "poslušnost" zdaleka nebyla tak svazující jako ty mraky pravidel v minulém případě.
Komentář 46770
Komentář 46814
Komentář 46818
Komentář 46819
Komentář 46821
Komentář 46822
https://www.youtube.com/watch?time_continue=2&v=dt9GBafFzjE&feature=emb_logo
Komentář 46820
Komentář 46823
"Pravidla ohledně vlastnictví nejsou dobrovolná" příklad kdy? jak to myslíte? A tu problematiku řeší stát ?
Jsou dobrovolná a je trestána jen porušení vůči jinému člověku.
Komentář 46824
Napríklad niekto (osoba A) by sa rád napil z prameňa, ktorý ale podľa ankap pohľadu na vlastníctvo patrí osobe B (a aby sme predišli ďalšiemu zahmlievaniu, B nesúhlasil s tým, aby iní ten prameň užívali). Chceš povedať, že A sa môže dobrovoľne rozhodnúť, či sa smie alebo nesmie napiť?
Komentář 46827
Muže člověk (A) který taky nemá kde bydlet a co jíst se ubytovat u vás a do životně jíst vaše jídlo a spát ve vaší posteli, i když s tím nesouhlasíte?
Komentář 46829
Podle našich pravidel nemůže, my ovšem na rozdíl od vás netvrdíme, že tato naše pravidla jsou dobrovolná!
Komentář 46830
Z tohoto pohledu jsou ovšem i pravidla státu dobrovolná. Také se můžeš dobrovolně rozhodnout se jimi neřídit, ale poneseš za to následky.
Komentář 46831
Stat je skupina lidí (C) který nemají žízeň a nevlastní pramen a přesto se tváři že oni znají správné řešení. A o daným řešení se (A) ani (B) nemohli dobrovolně rozhodnot.
Máte pravdu akorát v tom že jím zbylo dobrovolné rozhodnutí jestli poslechne. A to má i zvíře nebo otrok.
Komentář 46832
Přesně totéž se dá říct o anarchokapitalistech.
A o daným řešení se (A) ani (B) nemohli dobrovolně rozhodnot.
Ani já se nemohu dobrovolně rozhodnout o pravidlech vyhlašovaných anarchokapitalisty. Podle nich ani nemám právo o nich rozhodovat.
Komentář 46836
Komentář 46838
Komentář 46842
Komentář 46843
Komentář 46845
Komentář 46846
Komentář 46849
Komentář 46850
Komentář 46852
Komentář 46853
Tak ešte raz: "kúpiť" v (súčasnom) štáte znamená niečo iné ako "kúpiť" v ankape. Rovnaké je len slovo, ktorým sa tieto dve veci označujú.
Ešte stále je na tom niečo nejasné? Mám to ukázať na nejakom škôlkarskom príklade?
Komentář 46855
Komentář 46857
Komentář 46858
Komentář 46859
Komentář 46862
ale stát jsme "my"
takže pozemek vám osobně úplně nepatří ale patří vám kolektivně,
ale zas taky ne úplně,
je to taknějak půla na půla....
Škodovka samozřejmě nejsme my...
((tedy tak nějako matlafyzicky by to šlo asi říct že to lidi nejen chápou ale i chtějí))
Komentář 46866
A obdobně by se to dalo říci i o duševním vlastnictví,
jednak je to vaše vlastnictví ale zároven je to i kolektivní vlastnictví,
nebot v případě něčeho co jste vytvořil jste musel zákonitě navazovat na předchozí poznání předchozích generací....
Von by se státem nebyl žádnej problém,
kdyby pouze žádal a ne vyžadoval ještě za pomoci vyhrožování násilím...
Komentář 46888
Takže ještě jednou jak pro blbý:
1) Něco vlastníte, např. pozemek.
2) Stát si dal právo (neznámo odkud, nikdo jiný to právo nemá) do Vašeho vlastnictví zasahovat.
Není jiná teorie. Jen násilí, uzurpátorství, šikana, vláda zákona, říkejte si tomu, jak chcete.
Rozumíte tomu, nebo to chcete nakreslit?
Komentář 46891
Komentář 46894
Komentář 46895
Komentář 46900
Článek 11
Článek 11
(1) Každý má právo vlastnit majetek. Vlastnické právo všech vlastníků má stejný zákonný obsah a ochranu. Dědění se zaručuje.
Každý může vlastnit. A každý může svůj majetek někomu odkázat. Tzn.: Každý může něco vlastnit.
(2) Zákon stanoví, který majetek nezbytný k zabezpečování potřeb celé společnosti, rozvoje národního hospodářství a veřejného zájmu smí být jen ve vlastnictví státu, obce nebo určených právnických osob; zákon může také stanovit, že určité věci mohou být pouze ve vlastnictví občanů nebo právnických osob se sídlem v České a Slovenské Federativní Republice.
Něco ale vlastnit nesmíš (hmm... co, to je předmětem toho, jak se vyspím, ať už jde o spánek zákonodárců nebo nějakých soudních kokotů).
(3) Vlastnictví zavazuje. Nesmí být zneužito na újmu práv druhých anebo v rozporu se zákonem chráněnými obecnými zájmy. Jeho výkon nesmí poškozovat lidské zdraví, přírodu a životní prostředí nad míru stanovenou zákonem.
Nesmíš majetek použít k páchání škod, nebo v rozporu s čímkoliv, co si vymyslím. Vlastně se ti seru do toho, co s tím majetkem můžeš dělat.
(4) Vyvlastnění nebo nucené omezení vlastnického práva je možné ve veřejném zájmu, a to na základě zákona a za náhradu.
A když mám fakt h´´ódně blbou náladu, tak ti prostě tvůj majetek seberu. Seru na tvoje vlastnictví.
(5) Daně a poplatky lze ukládat jen na základě zákona.
A když na to udělám zákon, tak tě můžu okrádat. Seru na tvoje vlastnictví.
A teď mi řekněte, kde je tam (nebo jinde) napsáno, že nějaký můj majetek ve skutečnosti není můj majetek.
Komentář 46901
A na základě čeho tvůj mozek došel k závěru, že tím vlastnictvím se tu myslí to samé, co se myslí vlastnictvím v anarchokapitalistické ideologii?
Něco ale vlastnit nesmíš (hmm... co, to je předmětem toho, jak se vyspím, ať už jde o spánek zákonodárců nebo nějakých soudních kokotů).
Což není v rozporu s bodem jedna.
Nesmíš majetek použít k páchání škod, nebo v rozporu s čímkoliv, co si vymyslím. Vlastně se ti seru do toho, co s tím majetkem můžeš dělat.
Což také není v rozporu s bodem jedna.
A když mám fakt h´´ódně blbou náladu, tak ti prostě tvůj majetek seberu. Seru na tvoje vlastnictví.
Ani tohle není v rozporu s bodem jedna.
A když na to udělám zákon, tak tě můžu okrádat. Seru na tvoje vlastnictví.
Ani tohle není v rozporu s bodem jedna.
A teď mi řekněte, kde je tam (nebo jinde) napsáno, že nějaký můj majetek ve skutečnosti není můj majetek.
Aha, ty jsi až takový hlupák. No přece ve všech těch předchozích bodech máš napsáno, že podstata vlastnictví ve státě je jiná, než v anarchokapitalistické ideologii. Ty ten rozdíl vidíš, ale následně ho tvůj mozek už nedokáže zřejmě mentálně zpracovat.
Komentář 46902
Článek 11
(1) Každý má právo šukat majetek. Šukací právo všech šukatelů má stejný zákonný obsah a ochranu. Dědění se zaručuje.
(2) Zákon stanoví, který majetek nezbytný k zabezpečování potřeb celé společnosti, rozvoje národního hospodářství a veřejného zájmu smí být šukán jen státem, obcí nebo určenými právnickými osobami; zákon může také stanovit, že určité věci mohou šukat pouze občané nebo právnické osoby se sídlem v České a Slovenské Federativní Republice.
(3) Šukání zavazuje. Nesmí být zneužito na újmu práv druhých anebo v rozporu se zákonem chráněnými obecnými zájmy. Jeho výkon nesmí poškozovat lidské zdraví, přírodu a životní prostředí nad míru stanovenou zákonem.
(4) Vyšukání nebo nucené omezení šukacího práva je možné ve veřejném zájmu, a to na základě zákona a za náhradu.
(5) Daně a poplatky lze ukládat jen na základě zákona.
Ne. Furt se mi nezdá, že by vlastnictvím bylo myšleno něco jiného. Když tam bylo vlastnictví z pohledu ankapu, jdává to naprostý smysl, když tam je sex, dává to naprostý smysl také. Je samozřejmě možné, že jsem zvolil substituci, pro kterou to náhodou funguje. Nicméně vzhledem k tomu, že zákon je napsán česky, předpokládám, že i pojem vlastnictví má zcela očekávaný význam z českého jazyka; a když tento význam uplatním, dává zmíněný text zcela smysl. Kdyby smysl nedával, mohl bych řešit, zda teorie, podle níž zákon vykládám, lze na ten zákon aplikovat, případně jaké má meze atd. Bohužel v tomto případě to nehrozí. Teorie je nějaký model, popis chování, a uplatněna na zmíněný zákon je stále konzistentní.
Samozřejmě chápu, že existují alternativní právní teorie, jež lze použít; nicméně mnou použitá teorie není zmíněným zákonem vyvrácena.
Komentář 46903
Komentář 46904
Komentář 46906
Komentář 46908
Když budete mít právo nevypovídat, a já Vám přikážu mluvit, redefinuji tím Vaše právo, nebo Vám na Vaše právo seru?
Komentář 46910
Komentář 46913
1) Máte právo, a někdo zajistí, abyste jednal v rozporu s právem,
2) Nemáte právo, a někdo zajistí, abyste nejednal v rozporu s právem;
Dvě různé věci, to jistě vidíte. Pokud ne, tak pak jak napsal orvando, divím se, že s Vámi mám takovou trpělivost.
Komentář 46915
Komentář 46917
Komentář 46919
Komentář 46923
Právo je něco, co mohu dělat a co by ostatní měli respektovat.
Možnost je něco, co mohu dělat, bez ohledu na respekt.
Pokud mi někdo něco zakazuje, znamená to, že on odmítá respektovat moje počínání. Pokud mi někdo říká, že na něco nemám právo, znamená to, že nikdo nebude respektovat moje počínání.
Já mám otázku na Vás: Co je zdrojem práv?
Komentář 46925
Takže když Urza píše "Něco, co v danou chvíli nikdo nevlastní, může někdo začít vlastnit tím, že to začne využívat" tak tím nemyslí, že máš právo přivlastnit si, co nikdo ještě nevlastní?
Já mám otázku na Vás: Co je zdrojem práv?
V reálu pouze lidé.
Komentář 46905
Komentář 46907
Komentář 46909
Komentář 46911
Komentář 46912
Komentář 46914
Komentář 46916
Komentář 46918
Komentář 46920
Komentář 46921
Komentář 46922
Komentář 46924
Komentář 46926
Komentář 46928
Komentář 47560
Mýlíte se, mě nevadí socialistické vlastnictví. A nevadí mi jiné definice. Umím pracovat se všemi. Pouze mi vadí, když někdo nutí ke svému konceptu vlastnictví jiné, kteří se účastnit nechtějí. Tedy, když socialisté budou provozovat své socialistické vlastnictví (a může jim to ve skupině stejně smýšlejících fungovat), nic proti tomu nemám.
A připomněl bych, že v anarchokapitalismu bude naprosto OK, když si socialisti založí svůj socialistický klub, za předpokladu, že k jeho členství nebudou nutit nikoho dalšího, kdo si to nepřeje. Obráceně věta naplatí. A zatím neznám žádný jiný navrhovaný systém, kde by věta také platila. Kromě toho anarchokapitalismu. Zkuste si třeba v demokracii (hypoteticky) založit klub anarchokapitalistů, kteří budou chtít žít za své, nebudou chtít, aby jim do života někdo mluvil či vnucoval službu, kterou nechtějí platit. A představit si, co se asi stane.
Komentář 47564
Komentář 47618
Komentář 46896
Komentář 46897
............................
Nojojo oj,
proto je zapotřebí trošku uklidnují a uvolnující relaxační muziky,
tzv. muzikoterapii :
https://www.youtube.com/watch?v=55uYm8Ve49I
Komentář 46898
Komentář 46899
člověk si někdy musí prostě vystačit sám a nebýt závislý na svém bližním...
Stačí si jen představit jaký jsem vůl,
tomu se pak říká sebereflexe, a už se můžete smát sám sobě,
pokud to ale přeženete, tak pak je vám ale do pláče, což je také uvolnující
A v nehorším si pustíte Nešpora,
to je specialista psychiatr,
tak ten ví úplně nejlíp jak na to :
https://www.youtube.com/watch?v=G__lywYIPJs
Komentář 46927
Komentář 46892
...........................................
Já to chci nakreslit,
já spíš rozumím vobrázkům nežli psanému textu,
mě ty písmenka furt matou...
Komentář 46893
2) Stát si dal právo (neznámo odkud, nikdo jiný to právo nemá) do Vašeho vlastnictví zasahovat.
.........................................................................
Nu s tím právem je to naprosto stejný jako s každým jiným právem,
třeba i s tím vlastnickým,
prostě si ho vycucáte z prstu,
to zvládne víceméně každej, pokud je jaksi na něčem zainteresovanej...
Chcete to nakreslit ?
Komentář 46986
Komentář 46847
Komentář 46851
Komentář 46854
Ale to území je jejich právě na základě těch jejich pravidel, která vynucují! To ti nedochází?
V tom je sakra rozdíl!
Není, v obou případech skupina lidí prohlásí, že na základě jejich pravidel je nějaké území jejich a že tedy mají právo tam vymáhat svá pravidla.
Je to opravdu tak těžké rozlišit, co je moje a co ne a kde si můžu určovat pravidla a kde ne?
Já nemám problém rozlišit, co si nárokuji a co si nenárokuji. Ani nemám problém pochopit, co si nárokují a nenárokují ostatní. Pouze na rozdíl od nanarchokapitalistů nejsem takové arogantní hovado, abych tvrdil, že pokud si něco nárokuji, tak ten svůj nárok na ostatních nevynucuji.
Komentář 46856
Komentář 46861
To je na každem at si rozhodne.
Za mě:
Ano po tom který využívá nebo ovlivnuje můj majetek.
Ne po tom který nezasahuje do meho majetku.
Děkuji za debadu. Pokut znáte něco co by fungovalo lépe a svobodnějí než AK klidne napište.
Komentář 46863
Komentář 46864
Komentář 46870
Jako byste nikdy nelhal. (nemílil se)
Obhajuji AK protože navrhuje efektivnější a spravedlivější systém než ten státní. Neni to dokonalí svět, bez chyb.
Pokut znáte něco co by fungovalo lépe a svobodnějí než AK klidne napište?
Komentář 46871
Komentář 46872
Komentář 46873
Komentář 46946
Jakub G: Přesně totéž se dá říct o anarchokapitalistech.
Nedá. Mezi tím, co dělají anarchokapitalisté (pokud jsou anarchokapitalisté a chápeme stejně tento pojem) a co skupina (C), je pro debatu podstatný rozdíl. Skupina (C) mluví do věcí jiným, ač se jí to netýká. Anarchokapitalisté nikoliv.
Budete-li chtít upřesnění nebo vydefinování pojmů, napište. Mám totiž podezření, že vaše tvrzení je možná pravdivé ale pouze ve Vašem příliš redukcionistickém modelu, který neodráží podstatné věci v chování lidí pro naši debatu. Je to totiž jako kdybyste psal, že chování hmotných bodů v gravitačním poli se neřídí Newtonovým zákonem, protože jste si žádný nedefinoval. A definoval jste si místo toho svůj zákon, že se tělesa pohybují různě. A přitažené za vlasy toto srovnání není, lidi totiž vstupují do různých transakcí, někdy dobrovolně, jindy nuceně a skutečně to pociťují snížením užitku a to je fakt, nucené transakci se brání a náklady na obranu vynakládají až do výše toho poklesu užitku. Vy nerozlišujete, které jsou které a máte na všechny transakce stejný pytel. Máte pak sice možná pravdu (nevíme, musel byste definovat, co je pro Vás nucení) ale to nejspíš zastánci méně redukcionistického modelu také. Dost možná berete jako nucení i odmítnutí smlouvy. Což si tak sice definovat lze ale je to neobvyklé vzhledem k tomu, jak se obecně chápe vzhledem k uzavírání smluv pojem dobrovolnost.
A domnívám se, že původní příspěvek byl tvrzením v rámci modelu autora, nikoliv Vašeho omezeného modelu, který některé případy nerozlišuje. Když už chceme být exaktnější a ptát se, v jaké algebře pravdivost výroku testovat. V tom autora výroku, nikoliv Vašeho.
Komentář 46947
Anarchokapitalisté mluví do věcí jiným, pouze popírají, že by mluvili do věcí jiným. Pro debatu tedy žádný podstatný rozdíl.
Budete-li chtít upřesnění nebo vydefinování pojmů, napište.
Ne, o další porci ideologických sraček, kterými ti vymyli mozek, nemám zájem.
Mám totiž podezření, že vaše tvrzení je možná pravdivé ale pouze ve Vašem příliš redukcionistickém modelu
Jistě máš na mysli model, který nemá v definicích speciální výjimky pro anarchokapitalismus :-D
Komentář 47234
Je tam podstatný rozdíl. Anarchokapitalista totiž akceptuje obecný princip, že co může on, může i kdokoliv jiný. Tedy že pokud v některých věcech mluví do věcí jiným (a úmyslně jste vynechal tu podmínku, že jen ve věcech, které se ho týkají, nedoufejte, že si toho nevšimnu), může tak mluvit i kdokoliv jiný.
Kdežto skupina (C) si vyhrazuje, že může mluvit do takových věcí a takovým způsobem, jako nemůže nikdo jiný.
Podstatný rozdíl mezi obojím.
Komentář 46948
Co to meleš za sračky? Ten, kdo tu předefinovává běžné pojmy, jsi ty. Jsem si jist, že nyní budeš obhajovat, že pokud anarchokapitalisté mluví věcí jiným, tak jim vlastně do věcí nemluví, stejně jako jsi obhajoval, že pokud se anarchokapitalisté na někom dopustí násilí, tak to násilí není. Nebo jak jsi obhajoval, že i když v ankapu jsou omezení, tak lidé přesto mohou cokoliv. A tak podobně. Mně už ty tvé nelogické ideologické hlouposti, které ti někdo nalil do hlavy, fakt nezajímají. Ty jsi nech pro podobné blbečky jako jsi ty.
Komentář 46949
Komentář 46833
Jenže přesně stejnou "dobrovolnost" mám i v ankapu pokud jde o jeho pravidla. Ty fakt nevidíš, jaký dvojitý metr používáš?
Komentář 46834
Komentář 46837
To síce nie, ale v SR (a pokiaľ viem v ČR sa to nezmenilo), smie človek chodiť po lese, zbierať huby pre vlastnú potrebu a piť z lesných/horských prameňov, aj keď tento les nevlastní. Ale v tom nie je podstata, mohol som dať tisíc iných príkladov.
Ale fascinuje ma ten chameleónsky prístup k dobrovoľnosti - síce v ankape budú so základnými pravidlami všetci dobrovoľne súhlasiť, ale budú si zakladať ozbrojené agentúry, aby tieto dobrovoľné pravidlá vymáhali. A takto sa to mení podľa témy, ktorá je práve na pretrase...
Komentář 46840
Komentář 46841
Takže vlastnícke práva platia len pre "veci dostatočnej hodnoty"? To už bude nejaká ďalšia, neortodoxná definícia ankapových vlastníckych práv. Budíš dojem, ako by si sa sem práve primiestnil, a diskusie o tom, ako si môže v ankape majiteľ pozemku definovať a vymáhať svoje pravidlá, ťa akosi minuli...
Komentář 46826
Komentář 46772
Komentář 46798
Váš Kuba G
Komentář 46817
tvoje efektivita by se mohla zvýšit, když na ti zprávy nebudeš vůbec reagovat, nebo když už tak odpovíš krátce s upozorněním že to ne ni přesné a úplné. atd
Nebylo by dobré kdybys založil skupinu na Discortu? S několika místnostmi a kde by lide debatovali na témata.
https://discordapp.com/
- nemusel bys pročítat všechny návrhy na témata do stok
- byli by tam jen pozvaný lide (nevýhoda)
- správy kde by chtěli znát tvůj názor by označily @Urza
- místnosti můžou být bez pravidel a nehlídané ale i hlídané.
- jdou tam i vytvořit místnosti kde se muže povídat.
Ale muže to být i horší varianta než je ted.
Nebo už existuje nějaká taková skupina na Discortu nebo jinde?
Tak hezký den a nepřežeň to s efektivitou.
Komentář 46771
- Žije v Kanadě, čili v demokratickém státě. Nebo je snad Kanada anarchie?
2) Zriaďuje štát existencia čo i len jedného pravidla?
- Samozřejmě. To pravidlo zní "O všem rozhoduje vůdce/král/náčelník/stařešina/il duce/Rudolf Kitler".
3) Ak sa dohodneme na tom že bude anarchia, nie je to paradox?
- Všechny paradoxy se rozplynou, když začnete rozlišovat skutečnost a rétoriku. Ankap je taky stát, druh státu; Urza ho jen z rétorických důvodů stát nenazývá. Tak jako zdravotní pojištění je daň, druh daně; jen její zastánci ji tak z rétorických důvodů nenazývají.
Komentář 46774
Komentář 46779
Pleteš si teritoriální chování s respektem k soukromému vlastnictví.
Komentář 46780
A áno, ankapistan teoreticky môže existovať na území vedľa územia štátu, ale nemôžu na tom istom území platiť zároveň pravidlá ankapu a pravidlá štátu, keďže si navzájom v mnohom odporujú.
Komentář 46848
Území ankapu: V užším smyslu území ovládané určitou centrální bezpečnostní agenturou. V širším smyslu síť takových území, větších nebo menších, sahající až k území nenapovských států.
Obyvatelé ankapu: V užším smyslu: lidé žijící na území ovládané určitou centrální bezpečnostní agenturou (obdoba určitého nenapovského státu: "žije v tom a tom státu"). V širším smyslu: lidé žijící na území ovládaném nějakou centrální bezpečnostní agenturou (obdoba všech nenapovských sátu: "žije ve státu"). A klidně to může být tak, že 90% obyvatel napovského státu s ankapem nesouhlasí, chtěli by změnu režimu, ale 10% zákazníků nejsilnější bezpečnostní agentury jim to nedovolí.
Komentář 46985
Komentář 46775
Pokud spíše potkáváte úředníka, policistu, nebo vojáka, pak žijete ve státě.
Pokud je častější, že potkáte medvěda, vlka, nebo lišku, pak žijete v lese.
Pokud má kuní ksicht surikaty v čapím hnízdě, žijete ve státě.
Pokud má sojka sojčí vejce v sojčím hnízdě, žijete v lese.
Komentář 46781
Komentář 46783
Komentář 46786
Komentář 46788
Komentář 46773
Dává celkem rozum vlastnit celý dům.
O něco méně dává smysl vlastnit nějaký podíl; zde už ale lze, pokud to pravidla dovolují, daný podíl odejmout. Ne všechno podílové vlastnictví má ale takové možnosti, takže takové případy potom končí u soudu. Tento model známe jako družstva, ale existují i jiné hodně podobné modely.
Potom je možnost vlastnit konkrétní část domu, např. obvodové zdi, střechu, schodiště, výtah, sklepy a další společné prostory. Potom bych mohl vybírat poplatek, např. při použití výtahu, z něhož bych financoval např. opravu střechy. Nad tím, kdo vlastní byty, nemám žádnou moc.
No a potom je tu smrtící kombo. Byty jsou soukromé, na společné prostory existuje podílové vlastnictví.
Musíme si tedy v této filozoficko-definiční otázce objasnit pojmy samé. Protože existují rozumná řešení, blbá řešení, a debilní řešení soužití a sporů.
Komentář 46782
Komentář 46784
Komentář 46785
Komentář 46787
Komentář 46791
Komentář 46795
Komentář 46799
Komentář 46801
podle mne má každý na světě zcela jiné poslání,
úkolem marxisty je srát dobro,
úkolem policajta je potírat zlo
a úkolem překupníka je dělat z dobra zlo a ze zla dělat dobro,
což pak činí situaci poněkud nepřehlednou...
Komentář 46802
Komentář 46803
Komentář 46805
Komentář 46808
Tedy netřeba dokonalý trh, třeba konkurenci a to jakoukoliv. Už u dvou konkurentů máte na výběr. Proti oligopolu je zas třeba neomezovat vstup do odvětví. Ale to už je jiné téma.
Komentář 46810
Komentář 46811
Komentář 46812
Komentář 47235
Komentář 46816
mít dům rozdělený na jednotlivé části a znich vybírat poplatky je hrozné řešení.
A) bydlím v pátém patře a tak musím zaplatit za pěti majitelům za schody, jednomu za výtah, za pronájem a využívání topení, za pronájem vodovodního potrubí. = co je 7 různých výdajů. A ještě pár takových položek s autem a se silnicemi, zahradou => a můžu si začít platit účetní.
B) Všechny náklady majitelů se sečtou a domluveným poměrem se zaplatí. A navzájem je pro ně výhodné si pomáhat protože to jsou společné výdaje. A zároveň se i hlídají jestli někdo z nich nerozkrádá společný majetek.
Komentář 46987
Ak sa pozrieme na úžitok tak samozrejme vyhráva obyvateľ z desiateho poschodia. ak by sa za výťah platilo paušálne niekto by mohol namietať že to nie je spravodlivé. že niekto výťah využíva menej a niekto viac. zároveň obyvateľ prvého poschodia môže urobiť oveľa viac jázd výťahom ako ten z desiateho.
podielové vlastníctvo spoločných priestorov je tak najlepší variant. samozrejme nie je to ideálne riešenie. ale pokiaľ ide o kompromisy, akosi sa vždy robí najmenšie zlo. nakoniec, účelom spoločných priestorov v bytovke nie je robiť niekoho šťastného z dokonalého modelu vlastníctva ale určité praktické využtie, napríklad dostať sa k svojmu bytu.
Komentář 46789
Autora zabiť, ihned!
Komentář 46800
Dál jsem nedočetl, nemám důvod.
Toto je nesmyslně položená otázka, protože jedinec není společnost a proto společenské vztahy ztrácí jakýkoli smysl.
Je to jako řešit, komu patřil ostrov na kterém ztroskotal Robinson.
Můžete řešit, že půda kterou obdělal se tím stala jeho vlastnictvím, ale je to úplně k ničemu, dokud tam bude sám. A bude to k ničemu, protože řešit vlastnictví stejně jako anarchii/demokracii když je jedinec sám, je k ničemu.
Pro fyzikáře: Je to jako řešit prostor a čas bez hmoty ;-)
Komentář 46804
..........................................................
To je k ničemu ?