Autor: Urza
Čas: 2017-01-30 00:00:02
Financování škol
Doposud byly české školy financovány podle počtu studentů; poslanci však odhlasovali, že peníze budou od září rozdělovány podle odučených hodin (předkládání zákona mimochodem provázela hysterie, jejíž součástí byla témata jako tradice humanismu, genocida indiánů, evropské hodnoty, třicetiletá válka, zvěrstva křesťanství, škodlivost multikulti a čokolády – papaláši to vzali z gruntu). Co s sebou tato změna přinese? Ví to někdo? Ne. Názor má leckdo, nicméně reálné výsledky jsou nepredikovatelné; může to pomoci i uškodit, pravděpodobně někomu tak a jinému zase onak. Deklarovaným cílem je pomoc vesnickým školám s málo žáky, k čemuž asi i dojde, nicméně při zachování nákladů celkem logicky na úkor škol s velkým počtem studentů (peníze navíc pro malé školy budou někde chybět). Otázka samozřejmě zní: Je to žádoucí? A odpověď? Tu bohužel nikdo znát ani nemůže; a co hůř, nebudeme to vědět ani v budoucnu.
Jediný způsob, jak zjistit, co je žádoucí, spočívá v tom, že necháme lidem svobodnou volbu – ať si každý rozhodne, do jaké školy (a jestli vůbec do školy; máme tu i unschooling) chce své dítě posílat a kolik za to chce platit; dokud nenecháme tyto věci volnému trhu, kde si každý nejlépe rozhodne, jak chce, aby byly využívány jeho zdroje, jsme naprosto slepí, nedokážeme provádět efektivní ekonomickou kalkulaci. Nemluvě o tom, že financování je zrovna v případě školství jeden z těch nejmenších problémů; státní vzdělávací systém především deformuje naše děti indoktrinací, vystavuje je masivní prostátní propagandě a již od útlého věku v nich vyvolává pocit, že podřízení se vnucené autoritě je žádoucí. Chce-li někdo vychovávat autoritářsky, v zásadě je to jeho věc, ale nechť tomu skrze školy nevystavuje i děti nás ostatních.
Jediný způsob, jak zjistit, co je žádoucí, spočívá v tom, že necháme lidem svobodnou volbu – ať si každý rozhodne, do jaké školy (a jestli vůbec do školy; máme tu i unschooling) chce své dítě posílat a kolik za to chce platit; dokud nenecháme tyto věci volnému trhu, kde si každý nejlépe rozhodne, jak chce, aby byly využívány jeho zdroje, jsme naprosto slepí, nedokážeme provádět efektivní ekonomickou kalkulaci. Nemluvě o tom, že financování je zrovna v případě školství jeden z těch nejmenších problémů; státní vzdělávací systém především deformuje naše děti indoktrinací, vystavuje je masivní prostátní propagandě a již od útlého věku v nich vyvolává pocit, že podřízení se vnucené autoritě je žádoucí. Chce-li někdo vychovávat autoritářsky, v zásadě je to jeho věc, ale nechť tomu skrze školy nevystavuje i děti nás ostatních.
Přečtení: 28364
Komentáře
Komentář 11422
Zdá se mi, že o tomto docela jasném zhoubném důsledku toho, že "ani jeden talent nemá přijít nazmar", se skoro nemluví.
Komentář 11425
Co to je? O co jde? To mě zajímá!
Komentář 11431
Komentář 11433
Samozřejmě neřekli nic zajímavého xD
Komentář 11436
Komentář 11437
Komentář 11430
.................................................................................
Jak chcete někomu ponechat svobodnou volbu,
když onen člověk je zmanipulován a je neustále manipulován,
jak státem tak kapitalistou a především pak většinou, která chce to a to,
co ji bylo podsunuto, že má chtít...
Stát a kapitalismus jsou jedno a to samé, manipulace s davem a vytváření většinového systému, nebot většinový systém prostě přináší větší zisky,
kapitalista se tváří stejně lidumilně jako politik...
Chcete-li objevit svobodnou vůli,
musíte prostě udělat vopak toho, čím se řídí většina,
většina chce stát a proto svobodná vůle se nachází v opaku státu - tedy anarchii
Ale takto důsledně musíte votáčet vše co si žádá většina,
což je asi stejně nepříjemné,
jako z etatisty učinit anarchistu...
Komentář 11434
Komentář 11438
tím samozřejmě manipulují i s většinou, nebot se snažím vytvářet většinový názor,
a pak ten většinovej názor ještě ovlivnuje i vás,
když už vás třeba neovlivnila ta reklama...
Nakonec vidíte jak v době voleb vystřídá na bilbordech u silnice Alzu vcelku přirozeně tvář Sobotky, jenž vás informuje vo tom, že to s vámi myslí upřímně...
Neříkám, že to není v pořádku,
jen říkám, že mezi tou demokracií a kapitalismem není velkého rozdílu,
je to jak brácha se ségrou...
Proto si ani nemyslím, že anrchie přinese nějaké velké změny,
stále bude vládnou ten většinovej názor i v soukromém školství
Tedy samozřejmě, je to více svobody, což je krok správným směrem,
ale zdaleka to není všezáchraný krok jenž přinese svobodu od tisíciletých manipulací
jenž se předávají z generace na genereaci,
křestani tomu říkaj dědičný hřích...
Komentář 11439
Např. že nějaká rasa je nadřazená jiné nebo tak? Nebo že že je v pořádku užít násilí, když někdo odmítne odevzdávat výpalné?
Komentář 11442
ruku v ruce s politiky,
vždyt i v anarchokapitalismu se hovoří o tom, že mít palnou zbran na obranu je bezva...
Hitlera přece podporovali i ti kapitalisté, nebot jim přinášel užitek a zisk,
jinak by se k moci nedostal
Dříve se ministrstvo jmenovalo ministerstvo války, no dneska se to přejmenovalo na ministerstvo vobrany, jsem z toho pokroku fakt dojatej...
Inu Babiš není jediný politik, jenž těží ze státu a jeho tendencí,
velký kapitál ovládá tu velkou politiku
EU nezaložili politici, ale kapitál,
stejně tak USA založil kapitál, nikoliv politici,
tam šlo vo nějakej ten pitomej čaj či co, nevím přesně,
politici jsou jen služebníci kapitálu
Komentář 11443
Komentář 11444
jen říkám, že
vždy je bližšší košile než kabát
a že ruka ruku meje...
Nemám důvodu věřit na hodný politiky či kapitalisty či pokrokovou dělnickou třídu apd.
Krásná slova složí jen k oblbování druhých,
přičemž stále jde jen o to, že vždy je bližšší košile než kabát...
Což je OK, tak je to dáno...
Komentář 11445
Komentář 11447
nebot nejde o sofismata jimiž bych vás chtěl nějako zmást -
Krásný květ leknínu vyrůstá ze smrdutého bahna
Tedy musíte být individualita a egoista, tedy to, co je všeobecně sluníčkáři a moralisty a etatisty potlačováno, aby jste mohl dojít k moudrosti jenž překročí ten omezený individualismus a egoismus...
Proto je anarchokapitalismus to nejlepší řešení, ovšem není to konečné řešení,
je to jen jaksi nutná podmínka...
Komentář 11448
píše se abyste, ne "aby jste" :)
Komentář 11450
to jsem fakt netušil,
ale já občas spojuji nesprávně různá slova,
např. asitaknějak
tak asi zase v rámci kompenzace a rovnováhy zase některá slova nevědouce rozděluji,
i když tady se snažím psát jaksi spisovně a bez hrubek takže si to dokonce po sobě i někdy přečtu, stejně si to nepřečtu moc pozorně, protože ani mě ty moje kydy moc nebavěj,
takže tam mám sem tamo hrubky...
Komentář 11446
Komentář 11449
........................................................................
Hahahaha...
Von je každej člověk kapitalista, či spíše funguje na stejném principu že je mu bližšší košile než kabát,
takže to lano prodáte sám sobě a na něm se oběsíte...
Celá tahle hra zvaná život není vymyšlena vůbec špatně,
jak píšou v bibli,
musíte být budto horký nebo studený, což jsou protiklady paradoxu,
být vlažný prostě nestačí...
Komentář 11435
Jsou to sice moc pěkné centárlní plány, ale ignorují pořád ten stejný problém - že je chyba centrálně plánovat.
Komentář 11440
.........................................
Tuto informaci víceméně vědí všichni anarchisté,
proto chovám naději -hahaha -
že by mohli i pochopit to, že chybou je vůbec plánovat,
což je informace z duchovní oblasti jenž se zaobírá svobodou a efektivním konáním
Myslím, že tuto myšlenku pěkně vyjádřil jak Picasso
- Já nehledám, já objevuji
či Komenský v tom svém známém
- Škola hrou
Mizerie školství je v tom, že tam neobjevujete,
nýbrž tam hledáte dle nějakého plánu co vymyslel nákej učitel,
což je omezující věc, jen sbíráte informace,
místo aby jste je objevoval...
Komentář 11441
...................................................................................
To je obvyklá věc jenž lze nalézt všude, ve filozofii i duchovnu,
že každý zdůraznuje to svoje vidění světa jako to nejdůležitější...
Takový odborník pak vidí jen to své a nevidí celek...
Aby se to trošku kompenzovalo, tak se vytvoří ze všech těch odborností jakýsi všobecný průměr, takže vám ve škole nalejí do hlavy od každého kousek, aby jste měl všeobecné vzdělání...
Což není až tak špatné,
ale na druhou stranu tak zase nutíte lidi se učit něco, co je nezajímá...
Možná by bylo lepší, aby každý studoval prostě to, co ho zajímá hned od začátku
a skrze to, co je mu nejpřirozenější objevoval i to, co jej dříve až tak nezajímalo
Tedy jinými slovy, postupovat obráceně, nežli je zavedeným zvykem,
od jakéhosi všeobecna k nějaké specializaci,
ale od specializace postupovat k všeobecnu...
Možná by to bylo lepší, no možná ne,
já jen jak je mým zvykem votáčím všeobecný názor v jeho opak...
Komentář 11451
Komentář 11452
to je občas úmorná pecka,
když se některý z nich vyrovnává s názory předchůdců,
budto je haní nebo naopak je rozvíjí,
to aby člověk pak znal celou filozofii...
Já tedy mám radši ty filozofy, jenž rozvíjejí,
jako např. mistr Eckhart nebo Shopenhauer
než ti co kritizují, nebot je to jednodušší na přemýšlení...
Ale ten Žán Žak mně nepřijde až tak marnej,
s tím právem vlastnit a svobodou,
fakt si ho už ale nepamatuji,
víceméně jsem všechno zapomněl,
a nejspíše zapomenu i Bastiata,
vždyt já zapomínám už i to, co jsem sám řekl,
sou to všechno voloviny...
Jediný co si ještě pamatuji z duchovna je,
že ztotožnění Vědomí s tělem vede k ztotožnění se vzniklými pocity
já a moje, a takto je vytvořena moje sklerotická maličkost,
ale asi i to za chvíli zapomenu...
Ale jinak dobrý, díky za vodkaz, jen jsem nějako neměl sílu se tím celým prokousat,
jen do půlky a pak k samotnému závěru,
tak snad souhlas s Bastiatem, některý pasáže jsou docela dobrý...
Komentář 11453
Málem bych zapomněl pochválit grafickou úpravu, čili členění textu,
je dobře, že nešetřil a neškudlil na volných řádcích,
a to ještě tenkráte psal na papír ...
Ikdyž je možné, že to členění textu provedl někdo jiný a není voriginální...
Komentář 12016
Ta dlouhá úvodní věta je tu proto, že jsem nabyl dojmu, že níže diskutující ztratili nebo vůbec nenašli k tomuto vláknu cestu. Ne všichni, Ti jež se cítí dotčení- těm se omlouvám.
Podobně jako autor těchto stránek se domnívám, že svoboda přístupu k volbě sebe vzdělávání by měla být součástí naší svobody obecně. Jsem ale také přesvědčen o tom, že jisté sociální návyky se získávají v době, kdy o způsobu a formě vzdělávání, vzhledem k nízkému věku, rozhodují naši rodiče. A oni by se tedy měli orientovat ve vzdělávací soustavě. Chce se mi psát rovnou - ve financování škol. Proč je financování škol pro naše rozhodování tak důležité? Zdánlivě je to jednoduché. Argumenty ve prospěch soukromého školství - http://www.finance.cz/zpravy/finance/126572-je-lepsi-statni-nebo-soukroma-skola/ jsou směšné. Všechny argumenty, které jsou v tomto článku uvedeny, dokonce i v diskusi pod článkem, jsou nejenže minulými, ale spíše i bludem současným. Pohybuji se v pedagogickém prostředí natolik dlouho, abych ve svých více než padesáti letech dokázal jednoznačně říci, že materiálově plus mínus jsou školy vybaveny NADSTANDARDNĚ dobře. Ten nadstandard je tak "hnusný", že soudný učitel souhlasí a propaguje spíše "návrat ke kořenům", což česky znamená, že mám (nejsem ideolog, takže nebudu používat množné číslo) jen pozitivní zkušenosti (rozuměj žáci si osvojují a rychleji chápou) se spojováním klasické křídy, tabule a "moderních metod". Zde malá odbočka = za moderní metody se bere počítač, ještě lépe tablet, super pro všechny, interaktivní tabule, dataprojektor. Já za moderní metodu jednoznačně považuji moderaci diskuse mezi žáky, kterou je nejlépe zahájit evokací problému a přes pochopení problému se dostat k nějaké reflexi. Je to velmi těžké, velmi. Uvědomte si, že v rámci svého úvazku toto musíte absolvovat denně minimálně čtyřikrát nebo pětkrát - pokud máte splnit svůj pedagogický úvazek. A to se pomaličku dostáváme k meritu věci. Ale ještě vydržte. Vydržte, než si uvědomíte, že Vaše dítě mají v "ruce" lidé, kteří v něm několikrát denně mají tento proces rozhořet, regulovat a cíleně uhasit. A Vy to dokážete? V běžném životě jednou denně? Jste schopni s ním (Vašim dítětem) diskutovat? S Vaším dítětem? A víte - POZOR přichází problém - , že v celém pedagogickém sboru, který se mnou sedí ve sborovně si dokáži představit, že tento způsob výuky zvládne jeden či dvě kolegyně?
Zatím vynechávám dva problémy, ke kterým se hlásím příště:
1) Sociální návyky a problémy související
2) Financování škol a moderní metody
Promiňte mi, čas.
Riz62g@gmail.com
Komentář 12017
.....................................................................................
Diskutovat s dítětem je asi tak složité jako diskutovat s dospělým,
diskutovat totiž můžete jen o tom, co toho člověka zajímá a ne o tom, co jej nezajímá,
to s vámi ten druhý samozřejmě diskutovat nebude...
Takže vám věřím, že to máte těžký,
když je školství postavený na nějakém všeobecném vzdělání stejném pro všechny,
jako kdyby nějako všichni byli stejní a všechny mělo povinně všechno zajímat,
to pak jste na tom podobně jako jehovisti co na rohu nabízej Strážnou věž,
totiž diskutuje s nimi málokdo i když voni se docela snažej...