Gender, autenticita a vnitřní svoboda – Stoky Svobodného přístavu (Urza.cz); (S)toky myšlenek Svobodného přístavu (Urza.cz)

hamburger menu
Čas: 2024-02-14 00:00:02

Gender, autenticita a vnitřní svoboda

Téma genderu mě začalo zajímat poslední dobou, zejména v souvislosti s mojí cestou směrem k hlubší autenticitě. Uvědomil jsem si, že celá spousta sociálních kategorií má na člověka výrazný vliv, neboť je určitým „balíčkem“, který mu udává, jak se má chovat, jak má vypadat a podobně, což může odporovat tomu, jaký by chtěl být. Jednou ze snad vůbec nejzákladnějších a hlavně momentálně nejdiskutovanějších sociálních kategorií je nejspíše gender. Zatímco pro mě doposud hrálo největší roli rozebírat svobodu těch, komu jsou explicitně omezovány svobody (nejvíc to vnímám u sociální kategorie dítěte), uvědomil jsem si ale, že některé sociální normy zase výrazně omezují vnitřní svobodu, zejména pokud jsou prezentovány jako role, které jsou statické, poplatné pro celou spoustu situací, a za vystoupení z nich přicházejí výrazné negativní sociální sankce.

Pokud se někdo skutečně ztotožní s tradiční „ideologií genderu“ popisující, že existují objektivní „mužské“ a „ženské“ způsoby chování a sebeprezentace, může to jeho repertoáru jednání výrazně ubírat možnosti, které by ho dělaly šťastným. Oponenti genderové variace zdůrazňují objektivní biologická kritéria, která nepopírám, ovšem osobně gender vnímám hlavně jako ten psychosociálně konstruovaný zbytek nenáležící do pohlaví, který je dle mého názoru prokazatelně kulturně proměnlivý, a navíc svými pozorovatelnými rysy bývá i nebinární. Mnohým vadí případy, v nichž progresivní genderový diskurz propaguje např. omezování svobody slova, což i je podle mě neobhajitelné. Osobně však tvrdím, že toto nebinární a variabilní pojetí genderu lidem dává prostor chovat se autenticky, ať už svoji identitu nakonec redefinují, nebo ne. Tato flexibilita jim navíc může dávat větší vnitřní svobodu, v čemž vidím přínos genderu pro libertariánské hnutí: Vnitřně svobodní lidé si v životě spíše poradí a nebudou po státu požadovat další nesmyslné intervence „napravující“ jejich pokažené životy.
Přečtení: 6007

Reagujete na tento komentář:
Autor: v6ak Čas: 2024-02-14 21:33:44
Když budeme normalitu vnímat statisticky, u drtivé většiny lidí dříve či později přijdeme na něco, v čem nejsou normální. Ve výsledku pak není normální být normální…
Web: neuveden Mail: karel12 v doméně centrum.cz
Pamatuji si, kdo se jak jmenuje, ještě třeba co dělá a kde pracuje, ale abych si k tomu pamatoval jakého je ještě pohlavý, tak to už bych nedával. To, že lidi rozlišují dvě pohlaví + děti je docela super, odpovídá to tomu, co zdůrazňujou rakouští ekonomové: informace jsou zasadně rozptýlené, zkrácené, neúplné atd... Tak se mi to jeví jako nepraktické. Nejhorší ale je případ, kdy někdo mění svoje pohlaví a jednou je Pepa a podruhé Máňa a po třetí to a po čtvrté 52. pohlaví. Tak to už vůbec nedávám. Kdo si to má pak pamatovat? Takže celkově je to nepraktické a lidi se tím často vůbec řídit nebudou a spíše se budou takovým lidem vyhýbat. Což zase ty nebinární lidi bude přivádět k tomu, že se to budou snažit druhým vnucovat, asik. Ale hlavně je to nepraktické.
Web: neuveden Mail: schován
To vnucovani je nekdy az hystericke a je to velmi otravne. Je treba se proti tomu branit. Proste necpi mi sve pitome kraviny a ja te necham byt.
Web: neuveden Mail: schován
Ono je něco jiného pohlaví a gender.
Autor: Rakusak Čas: 2024-02-14 07:56:50
Web: neuveden Mail: schován
Mne jsou vsichni deviantni lide jedno. Nechci je videt a ani o nich premyslet. A tak by to mela resit spolecnost i stat. Proste by se pohlavi cloveka a jeho dalsi uchylky nemely resit, pokud tento nespacha nejake nasili na cizim majetku ci cloveku. Pak mohou byt vsichni spokojeni ve svych socialnich skupinach. To se vsak statu, levicakum a jejich mediim nehodi, jelikoz chteji spolecnost rozdelovat a vytvaret nove problemy, kvuli kterym utahnou svobodu zprisnenim statni regulace...

Treba svatbu je treba absolutne odstatnit. Ze svatby udelejme proste smlouvu, ve ktere si N lidi upravi, jak ma vypadat jejich partnerstvi. To je vse. Oddavat muze potom kazdy. Cirkev bude oddavat podle pisma. Homosexualove se budou oddavat jinde... A vsichni mohou byt spokojeni.
Web: neuveden Mail: schován
Já jsem rád, že to alespoň berete takhle, nicméně zároveň jsem přesvědčen, že na nich ani není nic deviantního.
Web: neuveden Mail: schován
Deviantni ve smyslu statistiky jiste jsou. Mozna nevhodne slovo, to jiste. Ale jinak je nesoudim, at si delaji, co chteji, pokud mi to nenuti a mne sameho k nicemu nenuti.
Web: neuveden Mail: schován
A jinak obecne podle meho je muj pristup spravny, jelikoz umozni koexistenci konzervativcu(jako jsem ja) a ruznych progresivnich levicacku(homotrans a spol). Podle meho by odstatneni svatby (manzelstvi) a implementace podpory takove 'partnerske dohody' sla zajistit i ve statni legislative.
Web: neuveden Mail: schován
Mně právě celkově moc nedává smysl určovat deviaci zrovna statisticky. Zrzavých lidí třeba taky je málo, ale jsou úplně normální.

Jinak souhlasím s tou koexistencí, tak nejspíš i proto jsme anarchokalitalisti.
Web: neuveden Mail: schován
Ja mam statistiku rad a vidim v ni velky smysl. A ano, i zrzava barva je uchylkou od normalu. Mimochodem se s ni poji ruzne medicinske zalezitosti souvisejici zejmena se snasenim slunicka a vyskytem koznich nadorovych onemocneni... Takze statistika opravdu neni k zahozeni...

A ano, koexistence by byla fajn. Proste jdes si ke mne koupit rohlik a vis, ze mne tve pohlavi nezajima, tak mi o tom nevypravis. Ja na druhou stranu ti rohlik prodam a je mi jedno, co jsi za pohlavi ci orientaci.
Web: neuveden Mail: schován
To mě taky napadlo, nicméně pro běžné účely mi asi přijde dost zbytečné je vnímat jako nenormální, podobně jako queer lidi. Navíc, tu hranici normality a nenormality stejně ve statistice určujete arbitrárně, proto mi spíš dává smysl kritérium nějakého dyskomfortu nebo omezené adaptace. Se zbytkem souhlas.
Autor: v6ak Čas: 2024-02-14 21:33:44 [↑]
Web: https://v6ak.com Mail: cz.urza v doméně reg.v6ak.com
Když budeme normalitu vnímat statisticky, u drtivé většiny lidí dříve či později přijdeme na něco, v čem nejsou normální. Ve výsledku pak není normální být normální…
Web: neuveden Mail: schován
Přesně
Web: neuveden Mail: neuveden
Rika clovek s deviantnimi nazory :-D :-D
Web: neuveden Mail: schován
Jisteze v urcitem kontextu ano. :-D A nestydim se za to.
Autor: Hrosik1 Čas: 2024-05-20 12:04:41
Web: neuveden Mail: schován
souhlasím. pohlaví jsou dvě, genderů/identit je nekonečno. zároveň nemám rád škatulkování, ale nechť se každý přiřadí do jakékoliv škatulky, když mu to vyhovuje...
Některé uživateli nechtěné či neschválené komentáře mohou být skryty; zobrazit je můžete po přihlášení.
logo Urza.cz
kapky