Autor: velkej Ká
Čas: 2018-10-30 00:00:02
Je anarchokapitalismus šidítko pro ajťáky?
Čtu ty diskusní příspěvky: Odtržen od reality. Vy jste nějaký ajťák, programátor. Běžte mezi běžné lidi. Vy nemáte představu o skutečném světě. A tak jsem se zamyslel - je podezřele vysoký výskyt ajťáků a programátorů mezi anarchokapitalisty nějakým signálem, že je ankap šidítko, něco odtrženého od reality? A došel jsem k tomu, že tento problém spočívá v různém nazírání na svět.
Běžný Franta obyčejný člověk vidí realitu svého života. Jak má málo peněz, jak jeho práce stojí za prd, jak se v televizi neustále vraždí, a jak tuhle Máňa zase něco říkala. Ze všeho příkoří obviňuje svět kolem sebe a chytá se různých spasitelů. Nemá fantazii ani analytické myšlení. Nepotřebuje tyhle věci - má nějakou nudnou monotonní práci (která ho snad uživí, nic proti tomu), hromadu starostí (i radostí) a Máňu. V této realitě neexistují ekonomické teorie. V této realitě neexistují analýzy systémů. V této realitě neexistuje nic, co nebylo stvořeno. Pro fantazii a analytické myšlení zde není místo, a pro lidi, kteří takovými schopnostmi oplývají, neexistuje pochopení.
Ajťák vidí systémy. Ajťákova fantazie vykresluje a analyzuje, co by kdyby. Ajťák vidí ekonomickou kalkulaci jako exponenciálně složitý problém, přičemž volný trh představuje distribuovaný paralelní výpočet. Ajťák zná problémy centralizovaných systémů - přetížení, žádná redundance, bezpečnostní slabiny - a aplikuje je na myšlenku státu. A byť třeba někdy vypadáme jako mimoni, my (ajťáci) nemůžeme být odtržení od reality obyčejných lidí - píšeme pro ni software, vymýšlíme a instalujeme různá zařízení, pomáháme realitu utvářet. Musíme vědět, co děláme a proč to děláme. Při své práci se setkáváme s lidmi, kteří naše výtvory používají, řešíme jejich problémy. Odtržení od reality by něco takového znemožňovalo.
Tím teď nechci glorifikovat ajťáky. Tou pointou, kterou chci zdůraznit, je to, že k pochopení anarchokapitalismu je podle mého názoru potřeba aspoň špetka fantazie a špetka analytického myšlení, kterého obojího mají právě ajťáci (a další kreativní profese, nejen IT) obvykle vrchovatě. A proto jich je mezi anarchokapitalisty poněkud vyšší počet.
Běžný Franta obyčejný člověk vidí realitu svého života. Jak má málo peněz, jak jeho práce stojí za prd, jak se v televizi neustále vraždí, a jak tuhle Máňa zase něco říkala. Ze všeho příkoří obviňuje svět kolem sebe a chytá se různých spasitelů. Nemá fantazii ani analytické myšlení. Nepotřebuje tyhle věci - má nějakou nudnou monotonní práci (která ho snad uživí, nic proti tomu), hromadu starostí (i radostí) a Máňu. V této realitě neexistují ekonomické teorie. V této realitě neexistují analýzy systémů. V této realitě neexistuje nic, co nebylo stvořeno. Pro fantazii a analytické myšlení zde není místo, a pro lidi, kteří takovými schopnostmi oplývají, neexistuje pochopení.
Ajťák vidí systémy. Ajťákova fantazie vykresluje a analyzuje, co by kdyby. Ajťák vidí ekonomickou kalkulaci jako exponenciálně složitý problém, přičemž volný trh představuje distribuovaný paralelní výpočet. Ajťák zná problémy centralizovaných systémů - přetížení, žádná redundance, bezpečnostní slabiny - a aplikuje je na myšlenku státu. A byť třeba někdy vypadáme jako mimoni, my (ajťáci) nemůžeme být odtržení od reality obyčejných lidí - píšeme pro ni software, vymýšlíme a instalujeme různá zařízení, pomáháme realitu utvářet. Musíme vědět, co děláme a proč to děláme. Při své práci se setkáváme s lidmi, kteří naše výtvory používají, řešíme jejich problémy. Odtržení od reality by něco takového znemožňovalo.
Tím teď nechci glorifikovat ajťáky. Tou pointou, kterou chci zdůraznit, je to, že k pochopení anarchokapitalismu je podle mého názoru potřeba aspoň špetka fantazie a špetka analytického myšlení, kterého obojího mají právě ajťáci (a další kreativní profese, nejen IT) obvykle vrchovatě. A proto jich je mezi anarchokapitalisty poněkud vyšší počet.
Přečtení: 123452
Komentáře
Komentář 28773
A to píše ajťák, který má problémy i s výrokovou logikou :-D
Být ajťákem je v tomto směru spíše velký handicap, protože přístup ze svého oboru přenášení i na společnost a uvažují o ní pomocí axiomaticko-deduktivních metod (typicky Urza) a nejsou většinou schopni použít empirické metody, aby své teorie ověřili, protože empirický přístup k vědě jim je naprosto cizí.
Komentář 28796
Komentář 28798
Komentář 28775
Komentář 28777
Diky za to, ze mame okolo sebe vice lidi bez spetky fantazie a analytickeho mysleni… Ty jses teda exot.
Mozna budes politik, ti takove potrebuji...
Komentář 28778
Komentář 28779
Komentář 28804
Jak může takový odpůrce svobody napsat o někom, koho nezná, koho vůbec neviděl a netuší, co dokázal, že je odtržený od reality? Mnoho ajťáků si práci a starosti Obyčejného Člověka (C, TM) vyzkoušeli na vlastní kůži; a kromě toho mají zkušenost s realitou, kterou si drtivá většina těchto Obyčejných Lidí (C, TM) nedokáže ani představit, natož aby měla byť jen povrchní představu, jak vlastně funguje. Už jste někdy zprovozňoval po totálním výpadku firmu o sto tisíci zaměstnancích? Věřte, nevěřte, taková zkušenost může pohled na svět změnit velmi zásadním způsobem.
Komentář 28809
Možná nám zkuste napřed vysvětlit, jak o někom, koho neznáte, koho jste vůbec neviděl a netušíte, co dokázal, napsat, že je odpůrce svobody.
Komentář 28811
Komentář 28813
A totéž platí i o svobodě. Nemůžete o někom tvrdit, že je odpůrcem svobody, jen proto, že odmítá za svobodu považovat to, co mu anarchokapitalisté nadiktovali.
Komentář 28815
Komentář 28817
Komentář 28818
Komentář 28820
Komentář 28821
Komentář 28822
Komentář 28823
K tomu odpůrci svobody - to snad ani nestojí za odpověď. Váš úsudek je poněkud zvláštní. Neučil Vás Velkej Ká?
Komentář 28824
Komentář 28825
Komentář 28826
Komentář 28827
Komentář 28828
Komentář 28832
Váš pohled v zásadě není v rozporu s mým, jen mám poněkud širší; ovšem jsou tu ve Vašem chápání svobody některé problémy - takže následuje další otázka na Váš subjektivní názor: Co není správné a co je správné? (Opět mě zajímá Váš názor, ne vytáčky.)
Komentář 28833
Komentář 28835
Komentář 28839
Komentář 28842
A jakým způsobem je to relevantní k problému, že někdo své subjektivní názory pokládá za objektivní?
Komentář 28844
Komentář 28849
Komentář 28851
Komentář 28860
Píšu jasně, že se stavím proti tomu, že někdo své subjektivní názory považuje za objektivní! A stavím se proti tomu právě proto, že z principu takové názory objektivní být nemohou, protože vycházejí ze subjektivního chápání spravedlnosti. Jak jasněji bych to měl ještě napsat, abyste to konečně pochopil?
Komentář 28861
Proste VUBEC NIC. NIC. Tecka.
No..a ted bychom se mohli posunout...ale to se myslim nepodari...
Komentář 28865
Komentář 28866
Komentář 28870
Komentář 28863
Komentář 28852
Komentář 28856
Není schopen odpovědět na otázku, nebo na vyžádání rozvést svůj argument, pak pro mě není normální.
V mém okolí je normální na otázku odpovídat, klidně i "jdi do prdele, kreténe," ale aspoň nějaká pádná relevantní odpověď to je. Tady vždycky Jakub G něco nadhodí (náhodný výběr ze svých cca 5 oblíbených vět, až si říkám, že si vždycky háže K5), my se ptáme proč, pak z něj vypadne, že to ani není jeho názor, že jen tak jako něco plácá (aspoň tak chápu, co píše), ale za sebe se diskuse prostě neúčastní. Pak ať se nediví, že "jeho" argumenty jsou mělké, protože on sám je pořádně nezná, nejsou totiž doopravdy jeho. Kdyby to byly skutečně jeho vlastní argumenty, něco, s čím on sám je zvnitřněn, je to jeho pohled, je to pro něj subjektivní a nebál by se s námi o tyhle své subjektivní názory, možná bychom se někam dostali. Místo toho tady lítá smršť "proč si to myslíte", "rozveďte to" atd., ale očividně to všechno na Jakuba G lítá jak hovno po ledě.
Komentář 28864
Vy po mně ale nechcete, abych rozvedl svůj argument! Vy po mně chcete, abych odpověděl na otázku, která s mým argumentem nesouvisí!
Komentář 28867
Komentář 28872
Myslím, že na téma, že svobodu, vlastnictví a agresi každý vnímá subjektivně jinak, jsem tu napsal spoustu textu. Bohužel Vaše otázky, kterými chcete, abych to rozvedl, jsou symptomem toho, že naprosto nechápete, o čem tu mluvím.
Komentář 28874
Komentář 28876
Už jsem Vám jasně řekl, že Vám na ně neodpovídám právě proto, že jsou irelevantní a k pochopení by Vás nenavedly, ba právě naopak!
Komentář 28878
Komentář 28883
Leda tak omylem.
Komentář 28885
Komentář 28879
nene, z nej nic nevypadne :-D
Stejne to je bozi :-D
Musim se priznat, ze to nejakym zvracenym zpusobem obdivuju.
Tohle obvykle delaj trolove za prachy, ci pro prdel, ale malo kdy se potka clovek, co vydrzi byt celou dobu zcela konzistentni a jeste k tomu to mysli vazne :-)
Komentář 28881
Komentář 28888
Komentář 28890
Komentář 28892
Komentář 28894
Vy jste fakt asi retardovaný! Napsal jsem, jak se konflikty reálně řeší, ne že taková řešení považuji v pořádku. A i když to tu opakuji už po několikáté, stále se Vám to nedaří pobrat.
Komentář 28897
Komentář 28900
Komentář 28901
Komentář 28895
"Nerikam tak ani tak, ale uvidite, ze na ma slova dojde!!!"
A to se o Drahosovi rika(lo), ze nema zadne nazory :-D Tvl ten se jeste hodne ma co ucit :-D
Komentář 28899
Komentář 28907
Komentář 28840
Protoze dotazeno uplne ke korenum NIC neni relevantni, NIC neexistuje, neexistuje moralka, neexistuje dobro ani zlo, proste nic.
Slova nemaji zadny vyznam, jsou to jen zvuky, pod kteryma si kdokoliv muze predstavit cokoliv.
Takze budto rekni, ze to je tak, jak jsem psal vyse a nema cenu o cemkoliv diskutovat, a nebo diskutuj,ale nepouzivej na svou obranu prave takove argumenty.
Je az neuveritelne, a ted to myslim bez jakekoliv ironie, jak odpurci ancapu neustale dokola a dokola a dokola argumentuji proti necemu, co uz bylo 1000000x receno a vysvetleno.
Takze znovu: Jakekoliv zrizeni muze existovat pouze tehdy, pokud to lide budou chtit. Ancap muze existovat pouze v okamziku, kdy se lide dohodnou, ze tu bude. Kdyz se nedohodnou, tak nebude.
A nebo cokoliv jineho, nemusi to byt ancap. Chces ancap + respektovani "vlastnickych prav"? No super, ja shodou okolnosti taky. Tak vymysli argumenty, PROC by to tak lide meli chtit a zkousej je presvedcit.
Chces stat? No super, tak argumentuj, proc ten stat chces.
Zatim priznivci statu vyhravaji ciste hrubou silou. Drive takhle vyhravali hrubou silou faraoni, monarchove, cirkve, kralove, sultani atd atd. Mnozi z nich v nekterych castech sveta hrubou silou vyhravaji dodnes.
Proti hrube sile se "mirumilovne" docela spatne bojuje, ale jde to.
Nic na svete neni a nebude dokonale, a tak ma smysl se snazit se tomu alespon co nejvice mozne priblizit. Mas jinou predstavu, co je idealni? No, uz tu diskutujes docela dlouho a ja (ani asi nikdo jiny) vubec netusime, co to je. Tak pojd s kuzi na trh, rekni, co povazujes za spravne, jak to ma fungovat, jake je tvoje pojeti moralky…
Protoze moralka, jak sam rikas, je subjektivni. Tak jakou ji mas ty? O mnohych z nas uz to vis, jak to mame...my o tobe vubec.
Komentář 28843
A tím chcete říct co? Že lidé chtějí stát? Nebo že stát neexistuje?
Komentář 28846
Komentář 28850
Jinak jak se tam divam do jinych vlaken, tak to vypada na zaseknutou gramodesku, co :-(
Komentář 28837
Zkuste se schválně pár lidí ve svém okolí zeptat, jestli považují za projev svobody někoho praštit (čímkoliv kamkoliv, pokud si to dotyčný sám nepřeje a nedomluvili se na tom). A pak je jasné, že se v debatách o svobodě s Vámi většina lidí nedomluví a anarchokapitalismus v tom nehraje žádnou roli.
Komentář 28838
Komentář 28848
Tedy svoboda znamená možnost činu, který chci udělat (=považuji ho za správný, předpokládám, že člověk nebude činit něco, co za správné nepovažuje) když ale zároveň nejde o čin, který se dotýká v nějakém smyslu někoho jiného a ten si to nepřeje, protože tam vstupují do hry svobody obou a čin je z hlediska obou konfliktní, protože svoboda jednoho (podle vaší definice) je v rozporu se svobodou druhého.
Máte tedy pravidlo na střet dvou svobod? Obecně nebo můžete zkusit konkrétně: Lupič považuje za správné vyloupit banku ale bankéř si to nepřeje. Bankéř považuje za správné zastřelit lupiče v jeho bance za správné, lupič si to nepřeje. Koho svoboda má přednost v obou případech a proč? Jsou zde již dva činy a jeden bude příčinou druhého, ať je to zajímavé, kdybyste to nechtěl komplikovat, tak vemte pro začátek jen ten první. Jen jsem zvědavý, jak Váš systém funguje a co dává za výsledky.
Komentář 28853
Tohle je z principu docela nesmyslný dotaz. Pokud se dvě pojetí svobody shodují na nějakém takovém pravidle, pak ho obě považují za správné, ale pak to není střet. A pokud se na něm neshodují, pak je hloupost se na něj ptát.
Koho svoboda má přednost v obou případech a proč?
Podle lupiče to bude nejspíše ta jeho a podle bankéře zase ta jeho. Čekáte snad něco jiného?
Komentář 28855
Ja si myslim, ze se jen premistil sem...
Komentář 28857
Máte Vy sám nějaký vlastní návrh na pravidlo na střet dvou svobod dle Vašeho chápání?
Komentář 28858
S timhle si vystaci pro celej zivot…
Komentář 28859
Komentář 28868
Ale já přece neřekl, že nějaké takové pravidlo musí existovat. Ani jsem neřekl, že musí být zaručeno, že se každý musí cítit svobodný. V reálu se to stejně nakonec řeší silou. I anarchokapitalisté předpokládají, že si budou platit ozbrojené agentury, co to vyřeší silou.
Komentář 28869
Pokud ano, tak co...a uz bychom tam mohli byt...
Komentář 28871
Komentář 28873
Komentář 28875
Komentář 28877
Komentář 28880
To není navrhovaný princip, to je prostě realita. Až dojde místo, tak bude na Urzovi, čí příspěvky smaže. A pokud mu bude někdo vyhrožovat, že mu dá do držky, když smaže jeho příspěvky, tak se s tím bude muset chtě nechtě nějak vypořádat.
Komentář 28882
Komentář 28884
Vy jste retardovaný? No předpokládám, že je to on, kdo má do té databáze přístup.
Komentář 28886
Komentář 28887
Komentář 28889
No nic
Z tohodle nic nevypadne.
Bohuzel musim jit pryc, rad bych se tu bavil az do rana, ale nekdo holt na ten stat vydelavat musi...
Komentář 28891
Komentář 28893
Btw places hezky, ale na spatnem hrobe… Ja po tobe chtel vedet, jaky mas na neco nazor, ne, jak se to ma presne udelat. Ale v pohode, ja chapu, ze uz toho mas dneska dost...
Komentář 28896
Komentář 28898
Nejde to 100% vyresit -> Kdo se snazi se reseni alespon priblizit, je debil, protoze to nejde 100% vyresit -> nebudu resit, jestli je neco spravne ci spatne, protoze to stejne nejde vyresit -> nesahejte mi na stav, jaky je ted, protoze jsem na nej zvyklej a jelikoz stejne nejde nic vyresit, tak tohle je to nejlepsi, co si dokazu predstavit -> a uz vubec se me na nic neptejte, protoze to nejde vyresit a vy jste retardi.
Komentář 28902
Můžete sem dát citaci, kde něco takového tvrdím?
Komentář 28903
Komentář 28904
Komentář 28956
>Tohle je z principu docela nesmyslný dotaz. Pokud se dvě pojetí svobody shodují na nějakém takovém pravidle, pak ho obě považují za správné, ale pak to není střet. A pokud se na něm neshodují, pak je hloupost se na něj ptát.
Tak si představte, že se to stane Vám. Chcete něco udělat, co považujete za projev svobody Vaší ale víte, že někdo jiný v tom (Vašem činu) vidí omezení svobody jeho. Třeba Vám to řekne. Co uděláte a proč? Tvrdíte, že obecný algoritmus neexistuje a tak se tážu nesmyslně (OK, nevěděl jsem že to tak berete ale odpověď jsem se dozvěděl, tedy dotaz nesmyslný nebyl) ale vy v interakci se světem na to nějaký algoritmus přesto máte ne? Jaký? A proč jste si zvolil takový?
>>Koho svoboda má přednost v obou případech a proč?
>Podle lupiče to bude nejspíše ta jeho a podle bankéře zase ta jeho. Čekáte snad něco jiného?
Tak viz výše, dostanete Vy se do střetu se svobodou druhých, jakým algoritmem budete Vy postupovat a proč?
A ještě zkusím zobecňující otázku: Přemýšlel jste někdy nad tím, jak by bylo vhodné volit hodnoty "co považuji za správné" z hlediska minimalizace konfliktů ve smyslu střetu dvou svobod ve smyslu Vaší definice? Samozřejmě, že nelze zařídit, aby se tak všichni chovali ale pro některé modely se některé chování nebude vyplácet a to stačí. U každého jednotlivce je konkrétní motivace subjektivní ale pro populaci jako celek je tohle už rozhodně zajímavá otázka z teorie her ne? Jestli nepřemýšlel a nemáte na to názor, ok, nechte být (pak to ale vede na jinou otázku, a sice z jaké pozice tvrdíte, že koncept NAP je v nějakém smyslu špatně, když se zároveň touto otázkou odmítáte zabývat, nebo máte něco navíc, co já nepostřehl, třeba důkaz, že pro danou úlohu neexistuje řešení? Ale pak bych rád ten důkaz, nejen že si to myslíte, tvrzení že pro jednotlivce jde o subjektivní volbu už v populačním modelu z teorie her neobstojí, tam už volba jednotlivce nehraje roli, protože jde o optimalizační úlohu v mnohadimenzionálním prostoru).
A ještě návodná otázka: Přemýšlel jste, jestli není spíš nějaká zákonitost než shoda náhod, že rodiče spíš budou učit svá děcka, aby na pískovišti nemlátila druhé lopatičkou po hlavě než naopak, ve Vaší terminologii aby se vzdali nějaké své svobody ve prospěch svobody druhého a jestli klíč k odpovědi není, že mlátit lopatičkou po hlavě druhé se spíš nevyplácí než vyplácí, když chci se zbytkem nějak vycházet a mít z dobrých vztahů také prospěch?
Komentář 28958
Budu se řídit prostě svým pojetím svobody, právě proto, že to je to moje pojetí. Jen si budu - na rozdíl od jiných tady - prostě vědom, že je to jen mé subjektivní pojetí.
A ještě zkusím zobecňující otázku: Přemýšlel jste někdy nad tím, jak by bylo vhodné volit hodnoty "co považuji za správné" z hlediska minimalizace konfliktů ve smyslu střetu dvou svobod ve smyslu Vaší definice?
Ano, právě že přemýšlel. A ne, NAP není něco, co by minimalizovalo konflikty. K něčemu takovému byste potřeboval empirická data, co lidé vnímají jako konflikt. Teorii minimalizující konflikty fakt nemůžete stavět axiomaticko-deduktivním způsobem! Mám pocit, že Vaše myšlenky bloudí v bludném kruhu, kdy za konflikt vnímáte porušení NAPu a pak z toho vyvodíte, že konflikty minimalizuje dodržování NAPu, což je samozřejmě totálně ulítlý přístup.
A ještě návodná otázka: Přemýšlel jste, jestli není spíš nějaká zákonitost než shoda náhod, že rodiče spíš budou učit svá děcka, aby na pískovišti nemlátila druhé lopatičkou po hlavě než naopak, ve Vaší terminologii aby se vzdali nějaké své svobody ve prospěch svobody druhého a jestli klíč k odpovědi není, že mlátit lopatičkou po hlavě druhé se spíš nevyplácí než vyplácí, když chci se zbytkem nějak vycházet a mít z dobrých vztahů také prospěch?
Nebudou spíše tvrdit, že jejich svoboda se nikdy nevztahovala na mlácení jiných dětí lopatičkou? Protože pak by svoboda bylo prostě totéž co libovůle a mluvili bychom jen o omezení naší libovůle, abychom se zbytkem nějak vyšli. Já třeba nemám pocit, že by moje svoboda byla jakkoliv dotčena či omezena tím, že nemůžu jiné lidi mlátit lopatičkou! Byť mé možnosti, co bych mohu udělat, tím pochopitelně naopak omezeny jsou.
Komentář 28961
Neboli na pojetí svobody ostatních nebudete brát ohled a upřednostníte si pojeti svoje, přestože tím vstupujete se svobodou jiných do konfliktu? Vpořádku, je to Vaše pojetí ale pak raději budu interagovat s anarchokapitalisty z přesvědčení, kteří tu cizí svobodu budou s jistou pravděpodobností respektovat, i když bude odlišná od pojetím jejich.
A ne, NAP není něco, co by minimalizovalo konflikty.
Ano, to také netvrdím.
K něčemu takovému byste potřeboval empirická data, co lidé vnímají jako konflikt.
To zas nepotřebujete, leda kdybyste chtěl společnost řídit tzv. "vědecky". Ale to už jsme tu jednou měli. Lidi, co svého času prosazovali ústup od otrokářské společnosti, na to také neměli empirická data, že je to tak lepší. Naopak t.č. byla veškerá empirická data na to, že bez otroků to nejde. Mnohé lze také zavést evolučně, nikoliv inženýrsky. A historie ukazuje, že se to tak dělo skoro vždy a výhradně.
Mám pocit, že Vaše myšlenky bloudí v bludném kruhu, kdy za konflikt vnímáte porušení NAPu a pak z toho vyvodíte, že konflikty minimalizuje dodržování NAPu, což je samozřejmě totálně ulítlý přístup. V tom případě se Vaše pocitové centrum mýlí, držel jsem se dosud pouze konfliktu Vašeho pojetí svobody, který tam evidentně máte přítomen také ale nechcete nám říci, jak to ve svém pojetí svobody řešit, kromě toho, že to budete řešit svým pojetím svobody (to už ale víme, co dál?).
Nebudou spíše tvrdit, že jejich svoboda se nikdy nevztahovala na mlácení jiných dětí lopatičkou?
Někteří třeba ano. To je přístup založený na tradicích. Ale otázkka trvá, jen se převede oklikou na totéž přes otázku, kde se pak berou ty tradice. Nejzajímavější totiž je, že v těch nejobecnějších otázkách tohle mají všechny civilizace stejné a to i ty, které spolu před tím tisíce let neinteragovali. Tak třeba žádná civilizace Vám neuzná právo zapalovat druhým obydlí, ač by to někoho mohlo bavit a byl by to pro něj možná projev svobody.
Komentář 28963
Cože? Jak chcete minimalizovat konflikty ve společnosti, když nebudete vědět, co lidé za konflikt považují?
Tak třeba žádná civilizace Vám neuzná právo zapalovat druhým obydlí, ač by to někoho mohlo bavit a byl by to pro něj možná projev svobody.
A co z toho jako má plynout? To má být zase ta Vaše demagogická logika typu "v tomhle příkladě to mají všichni jako my, takže ke svobodě přistupují všichni jako my"? Přesně takhle totiž například postupujete, když mluvíte o vlastnictví. Popíšete situaci týkající se majetku, ve které skoro všichni lidé budou reagovat v podstatě stejně, a pomýlenou logikou se tím snažíte říct, že lidé chápou vlastnictví stejně.
Komentář 28841
Je mým názorem, že demokracie (a další státní zřízení) zrovna dvakrát k respektu nevede, což vidíme neustále v různých diskusích, ale také v nevymáchaných držkách politiků označujících např. své živitele za zloděje; a co napáchala a páchá demokracie na svobodě, to snad ani nemusím vyjmenovávat.
Komentář 28845
Tak a teď byste si měl ještě uvědomit, že Vaše anarchokapitalistické pojetí svobody omezuje pojetí svobody někoho jiného.
Komentář 28847
Komentář 28854
Takze pokud mas jako zivotni kredo "vsechno je v prdeli, nic se neda delat, je uplne jedno, jestli nekdo nekoho okrada ci ne, vrazdi ci ne, protoze stejne se vsichni propadneme do nicoty", tak ok, rekni to a usetrime si mnoho slov vysvetlovani.
A jak jsem psal vyse - pokud to tak neni, potom toto nepouzivej jako proti argument, protoze to je vcelku k nicemu, nehlede na to, ze to je proste diskuzni faul
Komentář 28862
Bohužel, argumenty stále nechápete, proto si myslíte, že argumentuji něčím, čím já ale neargumentuji.
Komentář 28950
Komentář 28953
Děláte, jako by anarchokapitalistické pojetí svobody něco takového mělo zakomponovaného. Pokud tedy nepočítáte za "zakomponováno" i to, že anarchokapitalistické pojetí svobody se řídí pravidlem, že střetne-li se anarchokapitalistické pojetí svobody s jiným pojetím svobody, tak má výhradní přednost top anarchokapitalistické pojetí svobody. Takže ono je sice hezké, že to máte zakomponováno, ale co z toho, když to stejně máte zakomponováno jako absolutní přednost pro to vaše pojetí? A než tu zase zase začnete plácat nějaké ty Vaše ideologické nesmysly, schválně mi zkuste napsat jeden jediný příklad, kdy dle anarchokapitalistické teorie nemá anarchokapitalistické pojetí svobody přednost před jiným pojetím svobody!
Ve své definici totiž to, co si myslí ostatní, vůbec nemá.
Má definice právě naopak vychází z toho, co si lidé myslí. Na rozdíl od té anarchokapitalistické, která vychází z nějakých definic, zcela nereflektující to, co si lidé myslí.
Komentář 28962
Vždycky. Když si založíte socialistický klub, anarchokapitalista z přesvědčení chovající se podle NAPu Vás nechá na pokoji.
Rozumíme si v tom, že se ptáte na pojetí podle Vaší definice, že svoboda je moci dělat to, co člověk považuje za správné? Anarchokapitalista tam má navíc morální princip (jím zvolený, tedy subjektivní), že nečiní vůči druhým nic, co si nepřejí, protože je to v rozporu zas s pojetím svobody jejich. Zkusíme to naopak ano? Zkuste mi dát protipříklad, kdy anarchokapitalista něčí jiné pojetí svobody nerespektuje.
Komentář 28964
Tím chcete říct, že anarchokapitalistické pojetí svobody brání lidem založit si socialistický klub?
Komentář 28967
Nechci. Jen to, že anarchokapitalisté nemusí považovat za správné existenci socialistického klubu (ale to neplyne z anarchokapitalismu, to plyne z rúzných preferencí různých lidí, i anarchokapitalista může uznávat socialismus, mě třeba ve skupinách, kde se všichni znají osobně a ohlídají si erární vlastnictví a černopasažérství a efektivitu, socialismus nevadí, někomu se může příčit. A chci říct, že ať tak, či tak, že jeho existenci přesto budou respektovat, protože toto je jejich způsob řešení konfliktů různých pojetí svobod.
Komentář 28968
Tak kde v tom Vašem příkladu tedy dochází ke konfliktu v pojetí svobody?
Komentář 28972
A než tu zase zase začnete plácat nějaké ty Vaše ideologické nesmysly, schválně mi zkuste napsat jeden jediný příklad, kdy dle anarchokapitalistické teorie nemá anarchokapitalistické pojetí svobody přednost před jiným pojetím svobody!
a uvedl Vám ten příklad. Konflikt by vznikl tehdy, kdy by anarchokapitalisté chtěli zakázat socialistický klub (třeba ti, které takové kluby "nepovažují za správné" (podle Vaší definice). Socialistický klub je zde jiné pojetí svobody a to dostalo přednost před anarchokapitalistickým pojetím svobody, v důsledku čehož anarchokapitalisté klub nezakázali. Pojetí svobody beru podle Vaší definice, jelikož o ní se bavíme. Podle anarchokapitalistické definice svobody tvrzení nemusí nutně platit. Já se dokonce domnívám, že Vaše pojetí je vachrlaté, protože je založené na pocitu a ten je v principu nezjistitelný. Takže pokud mi nyní budete oponovat tím, co si při tom anarchokapitalista myslí, k ničemu se nedostaneme a já končím (nebudu Vám to brát za zlé, jen tak, že jste nedomyslel to pojetí svobody ale to je OK, to se může stát). Já mám definici svobody jinou a ta tuhle slabinu nemá.
Chtěl jste příklad, dostal jste ho. A?
Komentář 28973
Příklad, kdy někdo jedná v souladu s anarchokapitalistickým pojetím svobody a anarchokapitalisté mu v tom proto nebrání, nepovažuji za příklad toho, jak se anarchokapitalisté chovají, když dojde ke konfliktu svobod. Vámi uvedený příklad není příkladem situace, kdy anarchokapitalistické pojetí svobody nemá přednost před jiným pojetím svobody, ve Vašem příkladu k totiž anarchokapitalistické pojetí svobody nebylo žádným způsobem dotčeno!
Chtěl jste příklad, dostal jste ho. A?
Je třeba uvést příklad požadované situace, nelze uvést příklad naprosto jiné situace a tvrdit mi, že jsem chtěl příklad a toto je příklad.
Komentář 28990
Zkusím hádat: Zeptá se socialistického kubu, jestli ho může zrušit, protože by to rád udělal a že neví, jestli by to klubu vadilo. Klub odpoví, že by mu to vadilo, tedy svoboda anarchokapitalisty podle Vaší definice je nyní v konfliktu se svobodou klubu. Anarchokapitalista podle anarchokapitalistického morálního principu "nech ostatní na pokoji", klub nezakáže.
Máte konflikt a anarchokapitalista ustoupil ze své svobody posuzované podle Vaší definice.
zkuste napsat jeden jediný příklad, kdy dle anarchokapitalistické teorie nemá anarchokapitalistické pojetí svobody přednost před jiným pojetím svobody!
Zde se anarchokapitalista vzdal volby učinit něco, co je v konfliktu se svobodou jiného, protože by to jinak rád učinil ale dal přednost respektu před svobodou toho socialistického klubu. A teď je míček na Vaší straně, uveďte, kdy je to naopak. Nebo proč jste se vlastně vůbec ptal.
Komentář 28991
ALE TA VOLBA SAMOTNÁ JE PŘECE UŽ V KONFLIKTU S JEHO VLASTNÍM POJETÍM SVOBODY. ON SE TÉ VOLBY TEDY NEVZDAL, PROTOŽE PODLE SVÉHO POJETÍ SVOBODY TAKOVOU MOŽNOST VOLBY ANI NEMĚL.
Držte se návodné otázky: Co by se stalo, kdyby socialistický klub tu přednost nedostal? Proběhlo by to jinak?
Komentář 28992
Podle mé definice? Takže anarchokapitalista je takový skrytý etatista a považuje za správné rušit kluby, které si někdo založil?
Komentář 28974
Tohle jste brali na školení aplikované demagogie? Vždyť Vy jen říkáte, že pokud se nějaký klub chová v souladu s anarchokapitalistickým pojetím svobody, tak ho necháte na pokoji. Socialistický klub nedostal přednost, přednost naopak dostalo anarchokapitalistické pojetí svobody, protože po socialistickém klubu je vyžadováno, aby žádným způsobem nenarušil anarchokapitalistickou svobodu bez ohledu na to, jak socialistický klub sám svobodu chápe.
Komentář 28981
Komentář 28985
Ale kdeže, to je jen důsledek těch Vašim PR žvástů. V předchozím příspěvku to máte rozepsáno.
Komentář 28980
Možná návodná otázka, abyste to pochopil: Připusťme, že pojetí svobody socialistického klubu tu přednost opravdu dostalo a klub tedy mohl vzniknout. Jak by to ale proběhlo, kdyby pojetí svobody socialistického klubu tu přednost nezískalo? Došlo by na tu část "v důsledku čehož anarchokapitalisté klub nezakázali" a anachokapitalisté by tedy socialistický klub zakázali? Ale proč by ho zakazovali, když jste popřel, že by založení socialistického kruhu bylo v rozporu s anarchokapitalistickým pojetím svobody?
Komentář 28982
Komentář 28984
Komentář 28831
Komentář 28829
A ráčil jste si všimnout, že požadoval výklad té pravé svobody? Takhle se normální lidé na něčí subjektivní názor neptají.
Komentář 28830
Komentář 28834
Komentář 28920
Komentář 28930
Komentář 28951
Komentář 28954
Odpověď na tuhle otázku není tak úplně jednoduchá. Když to pro Vás ale zjednoduším, samotnou matematiku bych ve svém jádru za subjektivní nepovažoval, protože logické důkazy se neřídí subjektivními přáními matematika. Matematik sice může definovat třeba přímku jinak, ale pak ví, že je to prostě jiná přímka (jiný objekt v jiné teorii). Což však není případ Vaší definice svobody, která je silně biasovaná Vašimi subjektivními přáními a názory.
Komentář 28955
Komentář 28957
Komentář 28965
Já si tedy nejsem jist, jestli se dá o anarchokapitalismu vůbec hovořit jako o teorii. V přírodovědeckém smyslu například. A i na ekonomické teorie se dívám trochu jinak. To je něco, co buď je nebo není. Podobně jako demokracie nebo monarchie. Anarchokapitalismus je podle mě definice. Podobně jako stát (a pak jde o komplementární definice, buď jedno nebo druhé). Stát také není teorie.
Ale reagujete na
Marťan 2018-10-31 18:01:45: Je podle Vás také celá matematika subjektivní? Třeba si odpovědí na tuto otázku vyjasníme, co pod "subjektivní" chápete.
Otázka zůstala nezodpovězena. Zatím od Vás víme, že každá definice, kterou vyslovil člověk, je subjektivní. Což je teda odvážné tvrzení. Záleží ovšem na Vaší (podle Vašeho tvrzení subjektivní) definici pojmu subjektivní.
Komentář 28966
Má definice, axiomy, důkazy, ale není to teorie? Tak co to je? Parní lokomotiva?
Zatím od Vás víme, že každá definice, kterou vyslovil člověk, je subjektivní.
A to jsem psal prosím kde?
Komentář 28969
Nevím, co máte za zdroj, podle mě je to absence státu bez dalších podmínek, tedy žádných předpokladů či axiomů. Třeba se mýlím, případně mě opravte (a uveďte i zdroj).
Komentář 28970
Pokud by to byla pouhá definice bez axiomů a těch věcí okolo, pak byste o anarchokapitalismu nemohl vůbec nic tvrdit. Vy o něm ale přesto pořád něco tvrdíte. I Urza přece mluví o axiomech, o tom že buduje teorii atd.
Komentář 28971
Komentář 28977
Ale evidentně podle kontextu tím myslí fungování nebo jeho dlouhodobou stabilitu, což je něco jiného. Pojem "anarchokapitalistická teorie" použil jako stejnou zkratku, jako tázající. Vyvrácení anarchokapitalismu na teoretické rovině evidentně myslí v první části z hlediska teorie volného trhu a sice že ekonomové nedokázali, že státní regulace jsou nutné a v druhé části empirický důkaz nemožnosti, že by anarchokapitalismus někde existoval a zhroutil se zpět ve stát (podle mě by to ale byla spíš indície, jelikož taktu už byla několikrát vyvrácena třeba i demokracie). A na té teoretické rovině ankap ekonomové IMHO ale ani nevyvrátili, protože ekonomie zkrátka není exaktní věda. A podle mého by břemeno důkazu ležet na těch, kteří chtějí vyvracet. Protože dokázat něco, co nebylo vyvráceno, na rozdíl od matematických teorií nejde (matematika má jiný charakter, tam můžete mít všechny prvky množiny k dispozici pro výpočet bez ohledu na čas, prostor či ekonomické náklady).
Vy jste mi oponoval v jiném kontextu a sice navážel jste se do axiomů a já už nevím, čeho dalšího. To jsem Vám odmítl. A Urza žádné axiomy anarchokapitalismu neuvádí, aspoň jsem si nevšiml v tom Vašem linku.
Komentář 28979
Komentář 28983
Já jen rozebírám Vaše pojetí svobody, založené na pocitu a na tom, co někdo považuje za správné. V podstatě nic netvrdím, jen se táži Vás. Moc jsem se toho ale nedozvěděl. Chtěl jste příklad, ten jsem Vám dal. Chtěl jsem protipříklad, ten jste mi nedal.
Komentář 28986
CHTĚL JSEM PO VÁS PŘÍKLAD, KDY ANARCHOKAPITALISTICKÉ POJETÍ SVOBODY USTOUPÍ JINÉMU POJETÍ SVOBODY. DAL JSTE MI PŘÍKLAD, KDY ANARCHOKAPITALISTICKÉ POJETÍ SVOBODY JINÉMU POKETÍ SVOBODY NEUSTOUPILO ANI O PÍĎ!
Komentář 28987
Komentář 28988
Že netvrdíte? Tady (https://stoky.urza.cz/index.php?action=showdrop&DID=1150#l28962) tvrdíte "vždycky", ale nebyl jste schopen dodat ani jeden příklad, kdy by tomu tak bylo. Dodal jste jen jeden příklad, kdy to tak není, a tvrdíte, že je to příklad, tak to musí stačit.
Komentář 28780
Komentář 28789
Mimochodem, existuje větší klišé, než útok "vy jste odtržen od reality, protože prostě proto"
Komentář 28794
Komentář 28781
Komentář 28782
Komentář 28783
Komentář 28784
Jasne, spolecnost je jednoduchy system, ktery muze ridit parta vyvolenych nadlidi otacenim jednoducheho ovladaciho kolecka pomoci Phillipsovy krivky (ci IS/LM).
____________________
Komentář 28785
Komentář 28792
Komentář 28805
Dobrý vývojář (koder nikoli nutně, ale to by bylo na dlouhou debatu) si dokáže zadání z velké části zpracovat sám, na základě velmi vágních představ zákazníka. Tam je pochopení reality takzvaně "všedního dne" naprosto nezastupitelné. Odtud už je k pochopení celospolečenských jevů většinou jen krůček.
Komentář 28810
Jenže v obou případech by ta analýza měla probíhat jaksi jinými prostředky, že ano.
Komentář 28812
Komentář 28814
A to je právě ten problém! Ajťáci typicky dobře zvládají axiomaticko-deduktivní metody, což vede k tomu, že je pak používají i tam, kde se naprosto nehodí, protože o empirických metodách neví většinou skoro nic.
Komentář 28816
Většina z nich potřebné věci zná (regrese, methoda hlavních komponent, ..., testováno na lidech) a z této většiny většina zná i limity jejich užití. Samozřejmě, existují i kodeři (není jich zas tak málo, pravda), pro něž jsou jedinou specializací algoritmy, ale ti představují zlomek IT workforce; a většina zbytku příslušné methody potřebuje (a proto obvykle umí).
Chcete-li odstrašující příklad, podívejte se na současnou sociální psychologii.
Komentář 28819
Komentář 28786
Komentář 28788
"Tzn. když uvidíte příspěvky, typu černoši, cikáni, židi atd. jsou špatní, napíšete článek o jejich eliminaci a proč jsou tak špatní?"
- fatální nepochopení toho, co autor psal.
Komentář 28793
Komentář 28806
Komentář 28787
Komentář 28799
hackeri jsou naopak prospesni. Diky nim ze zdokonaluje bezpecnost. Vladam se to sice nelibi, protoze pak ztraceji moznost se koukat tam kam nemaji, ale zaroven nechteji, aby firmy, ktere vytvari jejich software byli napadnutelni.
a DPH-čkári ... no tak se nenechaji okradat. Co je na tom spatnyho?
Komentář 28800
To isté DPH, vy si mýlite neplatenie DPH a vyslovene zločinné vyžadovanie vratiek DPH za fiktívne obchody.
Komentář 28807
Když už nic jiného, zamykáme se a šifrujeme před skutečnými agresory, jako je např. stát.
Komentář 28790
Navíc, Máňu má doma stejně tak ajťák jako kdokoli jinej, IT neni dnes už obor který by absorvoval nějak nadprůměrně talentovaný lidi víc než jiné, je to dělničina která je adekvátní práci v továrnách v 19. století.
Ano, jsou špičkoví vývojáři s vysokým intelektem, rozhodně. A není jich málo. Ale stejně tak existuje mnohem víc rutinních bušičů kódu. Programovat můze člověk s průměrným intelektem. Dělat testera nebo servisáka i uplnej debil.
IT firmy jsou normální továrny našeho věku. Kdokoli kdo chodí mezi lidi si musí všimnout, že se lidi z IT zas tak moc neliší od běžné populace. Oni totiž jsou nemalý procento té běžné populace. A jasně, malinko víc inklinují k nějakému archetipu. Ale zdaleka ne tolik jako před 20 lety, kdy se ten archetyp utvářel.
Jasně, existuje něco jako "stavovská čest", lidi se vidí nějak, se svou profesí a kolegy se často identifikujou a jako jiní se vidět chtějí. Produktem tohoto pohledu je tenhle článek. Jenže to maji i silničáři, kamioňáci, hasiči.
Z lidí co dělaji ve větší firmě, která je z velké části IT - jistě mi dáte za pravdu, že většina je nakonec víceméně levice, většinou piráti.
Komentář 28802
Větší firmy... jsem rád, že v takovém pekle nepůsobím.
Komentář 28803
Spiš bych řekl že nějakej sociálně demografickej profil ajťáka se potkává se sociálně demografickým profilem ancapáka. Ale v podstatě náhodou.
Tzn. většina ancapáků je "mladejch". Mezi "mladými" je mnohem větší procento ajťáků než mezi "starými", resp větší než u populace jako celku. Tzn pak je mezi ancapáky také větší procento ajťáků než v celé populaci.
Netvrdím, že jedinej faktor je věk. Další faktor může být že "introvertní svéráz" má větší šanci že bude ancapista i to že bude ajťák.
Chci říct, že nějaká sada vlastností vede s větší šancí k tomu že bude jedinec ajťák i ancapista, ale to že je ajťák nebo ancapista spolu nesouvisí a v zásadě nejsou nějaký specielní věci, který by ajťákovy ulehčovaly cestu k ancapu protože je ajťák.
Pokud je nějaká profese která vede z podstaty zájmu o ten obor k anarchii (neřikám nutně k ancapu), za sebe si myslim, že to jsou jazykovědci. Jenže, jazykovědců je celkově velmi málo v populaci, proto jich je pak velmi málo i mezi anarchisty.
Doufám že jsem to napsal srozumitelně.
Komentář 28808
Rutinní bušiči (říká se jim stále kodeři, nebo je na to už nějaký politicky korektní výraz?) samozřejmě existují a jsou specifickou vrstvou (skuteční dělníci IT). V drtivé většině případů se ale bez nich neobejdem, protože přece jen mají ty algoritmy nabušené a zvládnou ten kód napsat o 30 procent efektivněji (někdy i mnohem více), než ti, již postaví prototyp aplikace nebo první verzi. Takových jsem ale osobně potkal jen pár, všichni byli "normální" :-)
Komentář 28836
To že většina programátorů "jsou prostě normální" je přesně to co jsem chtěl říct. A bohužel "prostě normální lidi" nijak zvlášť k ancapu neinklinujou.
Fakt ale je, že já se mezi elitou nepohyboval. Elitní bylo pár jedinců. Ale ani ti i když byli třeba víceméně pravicoví a spíš protržní měli k ancapu daleko.
Paradoxně dva ktrých jsem si po pracovní stránce nejvíc vážil byli naprosto nepokrytí levičáci - a nejen podle našich, ale obecných měřítek. Ale to je spiš vyjímka. Průměr programátora je "spíš napravo" od průměru ve společnosti. Ale to platí všechny technický povolání. Jenže protože já jsem "extrémně vpravo" tak na mě i ti "spíš vpravo" působí pořád jako "dost vlevo" :-D Jinýho libertariána jsem mezi bývalými ani nepotkal. Mezi současnými jednoho. Spiš jsem potkal to, že většině lidí je to úplně u prdele. Jasně zanadávají si na konkrétní věc která je sere (EU, Zeman, Bureš,...). Ale že buy o tom nějak hluboce přwemýšleli, to většinou ani ne. A když už, tak uvažujou v uplně jinejch paradigmatech.
Komentář 28795
https://www.kupredudominulosti.cz/
a vcera jsem videl na Barrandove rozhovor s Tomasem Ortelem a Alesem Brichtou- tem by se ankap urcite libil a dali by energii do nejake cesty- ne jen kritiky
Komentář 28797
Komentář 28801
Komentář 29012
...............................................................................
Fakt stačí špetka fantazie a špetka analytickýho myšlení ???
Nedělaj si snad právě z tohoto ostaní lidé prdel, když je řeč vo ajtácích,
stejně jako si dělaj třeba prdel z pitomosti policajtů ???