Jílkové talkshow: zákaz kouření – Stoky Svobodného přístavu (Urza.cz); (S)toky myšlenek Svobodného přístavu (Urza.cz)

hamburger menu
Autor: Urza
Čas: 2015-10-20 00:00:02

Jílkové talkshow: zákaz kouření

Když mám někdy pocit, že jsem už dlouho neslyšel pořádnou dávku nejrůznějších klišé, pustím si lidovou talkshow „Máte slovo“, kam Michaela Jílková zve nejrůznější exoty (ostatně i já už jsem měl tu čest), aby si popovídali s konformními politiky či jinými zástupci státu, kteří se tam buď povýšeně mluví s poddanými, nebo se mezi sebou vyštěkají jako malí haranti; v obou případech z nich padají neuvěřitelné věci, často ještě dokreslené jejich známými v publiku (jako host si tam totiž můžete s sebou vzít nějaké další lidi). A co čert nechtěl, zrovna jsem se podíval na záznam diskuse o zákazu kouření v restauracích; dle očekávání to bylo otřesné.

Až na několik rozumných (a zoufale osamělých) vstupů příčetných lidí, kteří správně upozorňovali na to, že těžištěm tématu „zákaz kouření“ není až tak dalece kouření jako spíše ten zákaz, drtivou většinu času se řešila jen škodlivost cigaret; hádky o tom, zda cigarety škodí, jak moc škodí, kolik lidí v důsledku kouření zemře, v čem cigarety naopak pomáhají, jaká je jejich škodlivost v porovnání s výfukovými plyny, jak se šíří kouř (mimochodem jsme se dozvěděli, že stejně jako moč v bazénu, neboť takto zásadní téma nemohlo zůstat nedotčeno), kdy je pro stát ekonomicky výhodné, aby poddaní umírali, nebo že ve studiu České televize je zakázáno kouřit, jenže tam stejně někdo kouřil, ač pravidla musí být, a bombarďákem až do konce se ukázal býti jakýsi pán v publiku, který přišel s tím, že věda jsou jen lži, cigarety zdraví prospívají, což doložil tím, že celý život kouří a je naprosto zdráv, nemluvě o tom, že loni byl o léčivých účincích cigaret jakýsi shot ve zprávách na Nově, za což si vysloužil shovívavý útrpný úsměv sociální inženýrky přesvědčené o tom, že jen ona ví nejlépe, co je pro všechny nejlepší, nebo jistého politika, který zas radil podnikatelům, že zákaz kouření se jim vyplatí, takže jim vlastně stát prokazuje službu… hlas lidu hadr!

Dočkali jsme se i rétorické magie na téma svoboda: „Vy bojujete za svobodu? Ale tu svobodu mám přece úplně stejnou i já; a já mám právo jít, do jaké restaurace chci a dýchat tam zdravý vzduch.“
Nejpádnějším argumentem se však stala následující věta: „Ti majitelé hospod si stejně nemohou ve svém podniku dělat, co chtějí, musejí dodržovat hygienické normy; a když stát může regulovat toto, pak i kouření.“
Zde musím bohužel uznat, že pro ty, kdo státní intervence v tomto rozsahu schvalují, je tento argument fatální, neboť na zákaz kouření lze samozřejmě hledět jako na další hygienickou normu.
Upřímně jsem litoval, že se tam neozval někdo, kdo by vysvětlil, proč stát nemá zasahovat vůbec; obávám se však, že by se na něj lidé koukali podobně jako na toho pána, který je prý zdravý jen díky svému celoživotnímu kouření.

Nejsmutnější mi na celé věci připadá, jak málo lidí vůbec zajímá nějaká svoboda či soukromé vlastnictví majitele hospod; to se už jeví jako druhořadé a nedůležité, celá diskuse se vede v podstatě o jen tom, zda a jak moc cigarety škodí, jestli se kuřáci státu ekonomicky vyplatí a „právo na nekuřáckou hospodu“ je už něco tak samozřejmého jako fakt, že v demokracii mohou všichni rozhodovat o majetku druhých a je to tak správně.
Přečtení: 13146

Reagujete na tento komentář:
Autor: Urza Čas: 2015-10-20 08:37:46 Titulek: Re:
Já si tím nejdem úplně jist ze dvou důvodů:
1/ Jílková osobně nesnáší zbraně a je výrazně proti nim; domnívám se, že to není "zadání", ale téma, ve kterém u ní převažují emoce nad profesionalitou.
2/ Já v jejím pořadu byl diskutoval o Euru a musím říci, že z pohledu studia to vypadá úplně jinak než v TV.... ona tam odvede neuvěřitelné množství moderátorské práce mimo kameru; kdyby chtěla, může v pohodě potlačovat názory a cenzurovat, ale nedělá to, jen uklidňuje.
Neříkám, že nemůžete mít pravdu, ale Hanlonova břitva spíše říká, že jen nezvládá být za všech okolností na 100 % profesionální (a ostatně kdo ano).
Autor: morbid Čas: 2015-10-20 07:42:11
Web: neuveden Mail: morbid v doméně post.cz
Jakmile se už vede debata o škodlivosti kouření a ne o tom jestli má stát právo to zakázat, je bitva prohraná.
Dokud to takového pořadu nedostaneme někoho jako Roman Kříž, který by je tam seřval na jednu hromadu, nic se nezmění :)
Autor: Urza Čas: 2015-10-20 08:00:58 Titulek: Re: [↑]
Web: https://www.urza.cz/ Mail: urza v doméně urza.cz
Ano, souhlasím; jen i kdyby je tam Roman Kříž seřval, tak jeho zase seřve Jílková, že nějaká svoboda diváky nezajímá, protože je zajímají cigára a bylo by xD
Autor: morbid Čas: 2015-10-20 08:06:12 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: morbid v doméně post.cz
Ale i to by bylo dobře. Aspoň by to tam zaznělo.
Jinak jako nejhorší vystoupení v jiném díle mi přišlo když mluvil David Karásek.
Tam se jasně ukázalo, že nemá cenu tam argumentovat nějakými fakty.
Prostě seřvat a poslat do prdele :-)
Autor: Urza Čas: 2015-10-20 08:08:39 Titulek: Re: [↑]
Web: https://www.urza.cz/ Mail: urza v doméně urza.cz
Já tam byl, ona to vůbec není prdel; jednak tam mají zvukaře s rychlou rukou a okem, který vypíná mikrofony, ale především se tam někteří chovají jako hovada, přičemž Ty se buď můžeš také chovat jako hovado, nebo nic neřekneš.
Každopádně ono to tam i o té svobodě zaznělo, byli tam asi dva lidé, co tam něco takového řekli, jen na to sral pes.
Autor: PeTaX Čas: 2015-10-20 08:28:55
Web: http://www.svobodny-svet.cz/ Mail: redakce v doméně svobodny-svet.cz
Klíčovým, podle mého soudu, je naprostá neúcta k soukromému vlastnictví. Ten náš rádobykaptalismus spíše nese rysy pokračujícího reálného socialismu s mírnou tolerancí soukromého podnikání, přičemž jeho výnosy náleží z větší části státu a ztráty jdou plně k tíži toho exota, co i přes překážky kladené státem dále podniká.
Odtud pramení i názor, že hospody jsou vlastně veřejným vlastnictvím, dočasně svěřeným soukromému správci. Tedy, že všichni nekuřáci mají právo vstoupit do libovolné provozovny a ta se jim musí přizpůsobit.
Že naproti nim stojí poměrně výrazná skupina (u hospod bych řekl, že většinová skupina) kuřáků, která by de iure mohla naprosto stejným právem požadovat, aby všechny hospody, kam kuřák vleze, se mu přizpůsobily.
Přitom vláda svým nařízením narušila pokojný stav (což je i právní termín) a násilím, za nějakým socialistickým cílem, rozbila stabilní a kompromisní stav, kdy nekuřáckých hospod bylo ± potřebné množství a kuřáckých hospod bylo ± potřebné množství. A jak by se případně měnila poptávka, přirozeně by se měnila i nabídka. Ale to socialisté nesnesou. (Paradoxní je, že kuřáci převážně patří do té sociální skupiny, která tvoří elektorát socialistů, tedy vlastně postupují proti zájmům svých vlastních voličů.)
Autor: Urza Čas: 2015-10-20 08:31:50 Titulek: Re: [↑]
Web: https://www.urza.cz/ Mail: urza v doméně urza.cz
Máte bohužel plnou pravdu :o(
Autor: nannuck Čas: 2015-10-20 09:29:20 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: lukasliebzeit v doméně gmail.com
taktez souhlasim...
Autor: PeTaX Čas: 2015-10-20 08:33:33
Web: http://www.svobodny-svet.cz/ Mail: redakce v doméně svobodny-svet.cz
A ad Jílková: nemám moc nervy se na takovéto pořady dívat, ale maminka to většinou má vedle puštěné, tak to (nerad) slyším: Jílková má nepochybně vždy přesné zadání, jaký má být výstupní efekt toho pořadu (markantní to bylo v Kotli o zbraních, kdy když se jí to začalo vymykat z ruky, naprosto opustila roli moderátorky a převzala plně roli jedné strany a jednoho názoru — hádejte jakého :-))
Autor: Urza Čas: 2015-10-20 08:37:46 Titulek: Re: [↑]
Web: https://www.urza.cz/ Mail: urza v doméně urza.cz
Já si tím nejdem úplně jist ze dvou důvodů:
1/ Jílková osobně nesnáší zbraně a je výrazně proti nim; domnívám se, že to není "zadání", ale téma, ve kterém u ní převažují emoce nad profesionalitou.
2/ Já v jejím pořadu byl diskutoval o Euru a musím říci, že z pohledu studia to vypadá úplně jinak než v TV.... ona tam odvede neuvěřitelné množství moderátorské práce mimo kameru; kdyby chtěla, může v pohodě potlačovat názory a cenzurovat, ale nedělá to, jen uklidňuje.
Neříkám, že nemůžete mít pravdu, ale Hanlonova břitva spíše říká, že jen nezvládá být za všech okolností na 100 % profesionální (a ostatně kdo ano).
logo Urza.cz
kapky