Ja bych Ti doporucil davat jako priklad toho, jak se to muze posrat, kdyz nekdo ma monopol na prepravu a zveda ceny, Corneliuse Vanderbilta a J.D.Rockefllera To je absolutne MODELOVY priklad toho, jak to funguje. Kdo nezna, ve zkratce: Vanderbilt vlastnil vetsinu zeleznic v Americe. Nevim ted presne kolik, ale mel defacto monopol. Rockefeller s nim uzavrel smlouvu, ze bude po jeho zeleznici vozit cisterny s ropou za tolik a tolik penez. Po case, kdyz Rockefller byl #1 na trhu s ropou a VSECHNU ropu vozil po zeleznici, za nim Vanderbilt prisel, ze mu zvedne ceny a jinak at si to vozi jak chce - vedel totiz, ze ma monopol a tak Rocekefeller NEMA jak tu ropu dopravovat jinak a MUSI to po te zeleznici vozit. A tak Rockefeller vymyslel ropovod. Vanderbilt SKOKOVE prisel o 90% VESKERYCH prijmu ze zeleznice. A pohadky je konec. Absolutne modelovy priklad.
Tomu rozumim, no lide casto argumentuji "je naprosto jisty a logicky, ze by to bylo tak a tak tak" Dalnici NEMUZE konkurovat nic, nez dalnice. Proste to tak je... A proti tomu bych okamzite vypalil tento priklad, kdy taky NEBYLA varianta, jak tu ropu vozit jinak, nez po zeleznici.... To je pak nerozbitelny, protoze kdyz nekdo rekne, ze neco nejde, tak mu zes rict "no jo, ale v minulosti se to proste jednoduse stalo"
Bah... Clovek tu chvilku neni, a hned to tady takhle zvlci. Ty zrejme v ramci koz a vozu zijes v domneni, ze v tom davnoveku jeste nebyla vynalezena doprava kapalin potrubim. Ale klidne to zkus i s lidmi, jiste to bude obdobna technicka drobnustka. A hlavne stalo-li se X, stane se i Y, to da rozum. Krista, prej vypalit a nerozbitelny...
Už byste mohl vědět z debat tady, že hodnotové soudy jsou navýsost subjektivní záležitost. Tudíž např. to, co se zdá nevýhodné/zbytečné pro mně osobně = padesátníka (např. byznys plán na 25-30 let dopředu) může být pro obrovskou spoustu třicetníků nebo i jiných padesátníků a starších naprosto v poho. Moje vize, že za třicet let bude doprava taková nebo onaká, může být zcela mylná, protože to je vskutku na úrovni věštění z kávové sedliny. Třeba vzdušná doprava se za posledních 50 let moc nepohnula, spíš zakrněla (Concordy přestaly lítat a modernější náhrada za ně není). Drony já osobně považuju spíš za cimrmanovskou cestu. Ač nejsem fyzik, připadá mi takový způsob vznášení pro kapacitnější přepravu desítky/stovky metráků v osobách/zavazadlech energeticky dost neefektivní. Jenže to je jen můj názor a buřt s ním. Na jakýchkoli subjektivních soudech kohokoli jednotlivého bez rozdílu věku, pohlaví, stavu apod. na svobodném trhu moc nesejde.
Osobně byste možná do železnice neinvestoval, protože to je fakt dost obrovská investice s velmi dlouhodobou návratností. No taky proto v Sudetech založili v 19. století Severozápadní železniční dráhu (nebo jak se to přesně jmenovalo) dohromady spojení podnikatelé, kteří se přepravami zboží na území mezi zhruba Mostem a Libercem zabývali. Nezačal tu dráhu stavět jeden podnikatel-nadšenec, byť by se na tom území jistě našel někdo, kdo by alespoň nějakou část železnice dokázal postavit sám (Schicht, Muhlig, IG Farben, jeden z uhlobaronů a další). A dost možná do vzniku té společnosti byli zainteresováni i investoři, kteří se nedožili ani položení prvního pražce a přesto do toho šli. Holt jejich subjektivní hodnotový soud, který jim napověděl zrovna takovýhle způsob řešení a ne jiný. Jinde to zas bylo jinak - třeba v těch USA s Vanderbiltem...
I to je Urzo jeden z argumentů. Cesty totiž nepotřebujeme především "my plebs" pro své rajzování na chaty, vejlety a dovolenou. Cesty především a nejvíc potřebují podnikatelé, kteří "nás plebs" po tech cestách obsluhují, aby měli vejvar z té obsluhy (dopravili zboží a služby, které nám prodají). Vsadím se, že minimálně 80% přeprav po nejrůznějších cestách jsou přepravy osob a zavazadel za účelem nějaké ekonomické činnosti a takoví uživatelé cest by hradili náklady na výstavbu/údržbu cest. Dost možná by pro "nás plebs" bylo užívání zejména tranzitních cest z valné části bezplatné, případně by takové užívání bylo uhrazeno poskytovateli služeb okolo (motoresty, pumpy, hotely, tábořiště, turistické atrakce atp.). A navíc přesně, jak jsi řekl na přednášce. Bůhsuď, jak by to bylo ve skutečnosti.
Na jakýchkoli subjektivních soudech kohokoli jednotlivého bez rozdílu věku, pohlaví, stavu apod. na svobodném trhu moc nesejde. .................................................................................................................
Holt jejich subjektivní hodnotový soud, který jim napověděl zrovna takovýhle způsob řešení a ne jiný. Jinde to zas bylo jinak - třeba v těch USA s Vanderbiltem...
Zrovna tady u tohoto případu je to klasická otázka o tom, co bylo dřív, jestli vejce nebo slepice. Železnice nebyla všude a Rockefeller potřeboval dopravovat ropu nebo petrolej i tam, kam nevedla. Nevím přesně, kdy na dopravu potrubím Rockefeller přišel. Čím především snižoval náklady bylo to, co bychom dneska nazvali logistika v distribuci suroviny a produktu. Takže je otázka, jestli to vlastně ten Vanderbilt jen neuspíšil. Ale je to zajímavé info. A fakt dost dobrý argument.
Videl jsem o tom nejake dokumentarni porady a skutecne to bylo tak, ze na zacatku trosku blafoval Rockefeller, kdy podepsal smlouvu na prepravu takoveho mnozstvi ropy, kterou nemohl vubec stihnout vytesit (cimz byl donucen se rozsirovat, at chtel nebo ne :-)) , pozdeji pak mel exkluzivni smlouvu prave s Vanderbiltem, ze bude prepravovat vyhradne s nim a za to bude mit dobre ceny. Nasledne mu Vanderbilt zvysil ceny a on pak zacal premyslet, jak tu ropu prepravovat jinak a vymyslel, ze to pujde trubkama a strasne rychle se mu podarilo ty trubky natahat, nevim z hlavy kolik meli za den, ale bylo to obrovske cislo. Takze ty vlaky dokazali nahradit hodne rychle. Ale skutecne podle toho, co rikali v tech poradech, vynalez ropovodu je ciste reakce na zdrazeni dopravy po zeleznici a predtim ho to nikdy nenapadlo. On to vymyslel pry tak, ze sel po rafinerii a videl tam ty trubky, co to tam rozvadely po ty fabrice a napadlo ho, ze by to mohlo resit jeho problem.
Paráda! On je to totiž báječný argument i na námitky ohledně monopolizace v kapitalismu. Nemám nejmenší důvod té řekněme příhodě nevěřit. Fakt díky. Rockefellera já s oblibou využívám. Další střípek do mozaiky.
Pokud ho vynaleznou ještě v době bujících států, tak se nebojte - teleporty bude třeba regulovat, vždyť se tím dají pašovat unesené děti, hotovost nad 10 E, dále tu máme úniky daňových poplatníků... A někdo nás musí taky ochránit před piráty hyperčasoprostoru :-)
V roce 2012 čínští vědci teleportovali informace o vlastnostech shluku asi 100 milionů atomů rubidia o velikosti 1 mm na vzdálenost 150 metrů.[7] V témže roce byly teleportovány fotony na do té doby rekordní vzdálenost 143 km mezi ostrovy La Palma a Tenerife.[8] ................................................................................................................
Tak koukám, že teleportace značně pokročila, takže za pár let se budou moci armády teleportovat z jednoho státu do druhého, a migranti se již nebudou plavit na pramičkách po moři, ale rovnou se teleportujou přímo na příslušný migrační a sociální úřad,
takže bude ještě třeba objevil silové pole, jenž zabrání nežádoucí teleportaci...
Rakusak k Největší zločiny pohledem státu:
Tim, ze se nechas okradat, snad konas neco spolecensky zadouci? Takze dnesni spolecnost je postavena na kradezi/loupezi? :-D :-D
Komentář 119648
hefo k Největší zločiny pohledem státu:
"spolecenska skodlivost je nulova" To možno tak v tvojej predstave tvojho fiktívneho súkromného lesa - v súčasnej spoločnosti, ktorá je na určitom prerozdeľovaní daní závislá, je to naopak naozaj spoločensky a nie len "individuálne" […]
Komentář 119646
Mlicko k Je anarchokapitalismus vůbec udržitelný?:
1) Jak jsem psal, i kdyby to bylo rovnocenné... Pokud dokážete, že v AnKapu nevznikne otroctví, fakticky jde tento důkaz přenést i na stát, ne? 2) A jeho bezpečnostní agentura ho nebude bránit, protože kdyby bránila zloděje, tak bude ztrácet zákazníky a […]
Komentář 119639
Mr MR k Typická anarchokapitalistická demagogie:
Zkuste si vést jakkoliv dlouhou konverzaci s kýmkoliv, ale dejte si, že vy mu můžete odpovědět vždy až třeba po 1-2 týdnech, pochopíte.
Komentář 119637
PavelX7 k Je anarchokapitalismus vůbec udržitelný?:
Budu si platit agenturu která bude chránit me . A samozřejmě, kdyz je někdo zločinec, bude si chtít platit někoho , kdo pomůže krýt jeho zločiny . To budou pravděpodobně tedy různé různé společnosti, mezi kterými vznikne pravděpodobně konflikt. Pokud tak […]
Komentář 119636
Radoslav Khun k Je anarchokapitalismus vůbec udržitelný?:
Znova, už potřetí, se ptám, jak na to budou reagovat klienti? Budete si platit agenturu, u které vidíte, že chrání zločince? Budete riskovat, že až budete potřebovat ochranu proti zlodějům, že vás v tom nechá??? Vy pořád opakujete to stanovisko, ale […]
Komentář 119632
PavelX7 k Je anarchokapitalismus vůbec udržitelný?:
Můžete popsat nějaké moje dvě tvrzení kde si protiřečím? Vy jen uvadíte nějaké dva omezené protipříklady, nicméně realita je zjevně poněkdu složitější. Že budou mít dva lidi stejnou agenturu můžeme vynechat, o tom se vůbec nebavím. To může prakticky […]
Komentář 119631
Radoslav Khun k Je anarchokapitalismus vůbec udržitelný?:
Ale vždyť si strašlivě protiřečíte, právě tím byste přece tu jistotu neměl!! Co když budete dva klienti stejné agentury? To si jako hodí kostkou, nebo bude aukce nebo co?? Fakt byste si takovou službu platil?? Službu, která nevymáhá právo podle přesně […]
Komentáře
Komentář 14104
To je absolutne MODELOVY priklad toho, jak to funguje.
Kdo nezna, ve zkratce:
Vanderbilt vlastnil vetsinu zeleznic v Americe. Nevim ted presne kolik, ale mel defacto monopol.
Rockefeller s nim uzavrel smlouvu, ze bude po jeho zeleznici vozit cisterny s ropou za tolik a tolik penez.
Po case, kdyz Rockefller byl #1 na trhu s ropou a VSECHNU ropu vozil po zeleznici, za nim Vanderbilt prisel, ze mu zvedne ceny a jinak at si to vozi jak chce - vedel totiz, ze ma monopol a tak Rocekefeller NEMA jak tu ropu dopravovat jinak a MUSI to po te zeleznici vozit.
A tak Rockefeller vymyslel ropovod.
Vanderbilt SKOKOVE prisel o 90% VESKERYCH prijmu ze zeleznice.
A pohadky je konec.
Absolutne modelovy priklad.
Komentář 14105
Já moc ne, zajímá mě spíše princip a příklady udávám jen pro ostatní xD
Komentář 14106
A proti tomu bych okamzite vypalil tento priklad, kdy taky NEBYLA varianta, jak tu ropu vozit jinak, nez po zeleznici....
To je pak nerozbitelny, protoze kdyz nekdo rekne, ze neco nejde, tak mu zes rict "no jo, ale v minulosti se to proste jednoduse stalo"
Komentář 14163
Ty zrejme v ramci koz a vozu zijes v domneni, ze v tom davnoveku jeste nebyla vynalezena doprava kapalin potrubim. Ale klidne to zkus i s lidmi, jiste to bude obdobna technicka drobnustka.
A hlavne stalo-li se X, stane se i Y, to da rozum. Krista, prej vypalit a nerozbitelny...
Komentář 14107
protože já osobně si myslím, že věčně nebudeme jezdit autama či vlakem,
že prostě přijde něco lepšího než nějakej kočár s motorem co se plazí po zemi,
či případně stojí v městské koloně...
Osobně bych do dálnice neinvestoval, stejně tak do železnice,
návratnost cca 25 let mně přijde dlouhá, takže se může lecos za tu dobu změnit,
a nebo taky ne, bůh ví....
Komentář 14110
Osobně byste možná do železnice neinvestoval, protože to je fakt dost obrovská investice s velmi dlouhodobou návratností. No taky proto v Sudetech založili v 19. století Severozápadní železniční dráhu (nebo jak se to přesně jmenovalo) dohromady spojení podnikatelé, kteří se přepravami zboží na území mezi zhruba Mostem a Libercem zabývali. Nezačal tu dráhu stavět jeden podnikatel-nadšenec, byť by se na tom území jistě našel někdo, kdo by alespoň nějakou část železnice dokázal postavit sám (Schicht, Muhlig, IG Farben, jeden z uhlobaronů a další). A dost možná do vzniku té společnosti byli zainteresováni i investoři, kteří se nedožili ani položení prvního pražce a přesto do toho šli. Holt jejich subjektivní hodnotový soud, který jim napověděl zrovna takovýhle způsob řešení a ne jiný. Jinde to zas bylo jinak - třeba v těch USA s Vanderbiltem...
I to je Urzo jeden z argumentů. Cesty totiž nepotřebujeme především "my plebs" pro své rajzování na chaty, vejlety a dovolenou. Cesty především a nejvíc potřebují podnikatelé, kteří "nás plebs" po tech cestách obsluhují, aby měli vejvar z té obsluhy (dopravili zboží a služby, které nám prodají). Vsadím se, že minimálně 80% přeprav po nejrůznějších cestách jsou přepravy osob a zavazadel za účelem nějaké ekonomické činnosti a takoví uživatelé cest by hradili náklady na výstavbu/údržbu cest. Dost možná by pro "nás plebs" bylo užívání zejména tranzitních cest z valné části bezplatné, případně by takové užívání bylo uhrazeno poskytovateli služeb okolo (motoresty, pumpy, hotely, tábořiště, turistické atrakce atp.). A navíc přesně, jak jsi řekl na přednášce. Bůhsuď, jak by to bylo ve skutečnosti.
Komentář 14114
.................................................................................................................
Holt jejich subjektivní hodnotový soud, který jim napověděl zrovna takovýhle způsob řešení a ne jiný. Jinde to zas bylo jinak - třeba v těch USA s Vanderbiltem...
....................................................................................................................
Takže,
jakže ?
Vždycky posuzujete subjektivně, at jeden nebo deset,
Edison zvládnul žárovku sám, neb tušil že to bude dobrej byznys...
Komentář 14108
Komentář 14109
Nasledne mu Vanderbilt zvysil ceny a on pak zacal premyslet, jak tu ropu prepravovat jinak a vymyslel, ze to pujde trubkama a strasne rychle se mu podarilo ty trubky natahat, nevim z hlavy kolik meli za den, ale bylo to obrovske cislo. Takze ty vlaky dokazali nahradit hodne rychle.
Ale skutecne podle toho, co rikali v tech poradech, vynalez ropovodu je ciste reakce na zdrazeni dopravy po zeleznici a predtim ho to nikdy nenapadlo.
On to vymyslel pry tak, ze sel po rafinerii a videl tam ty trubky, co to tam rozvadely po ty fabrice a napadlo ho, ze by to mohlo resit jeho problem.
Komentář 14111
Komentář 14112
1url.cz/stj8M
Komentář 14118
Komentář 14125
Komentář 14134
Komentář 14139
aby vás chránil,
občas i před vámi samotnými proti vaší vůli....
Komentář 14147
Komentář 14140
................................................................................................................
Tak koukám, že teleportace značně pokročila,
takže za pár let se budou moci armády teleportovat z jednoho státu do druhého,
a migranti se již nebudou plavit na pramičkách po moři,
ale rovnou se teleportujou přímo na příslušný migrační a sociální úřad,
takže bude ještě třeba objevil silové pole, jenž zabrání nežádoucí teleportaci...
Komentář 14267