Mám za to, že pojem arbitrární není od Ayn Rand ale od Ferdinand de Saussure a takové výroky nejen že autor sám neumí podložit, ale nejsou možné podložit nebo vyvrátit. např existence Boha, "výrok platí, protože jsem se tak rozhodl" a nelze tedy určit zda je, nebo není pravdivý. (pro autora výroku samozřejmě subjektivně pravdivý je).
jakožto jazykovědec pojem arbitratni používal právě při tvorbě slov, na což jste naráželi i v rozhovoru, neboť slova vznikají arbitrárně jako přiřazení k pojmům a i překlady téhož v různých jazycích nejsou zcela přesné, protože objektivní význam neexistuje.
Rozhovor je pekny a urcite cloveka privede k zamysleni... Objektivismus je fascinujici... Stat je legitimni, protoze je objektivne potreba a tim to hasne... :-D Urza dobre ukazal na nekolika pripadech, jak objektivismus neni konzistentni a popira sam sebe. Pan kinkor je jiste inteligentni pan, ale ta jejich filozofie je, obavam se, jen takovy circle jerk slouzici k racionalizovani zla (statu) a dokazovani si, jak jen my mame pravdu... :-D
mě fascinuje jak se objektivisté (alespoň ty, co jsem slyšela mluvit) diskvalifikují sami během prvních 5ti minut :) neboť se snaží všechno strašně rychle vyjádřit svým subjektivním pohledem a vydávají ho za objektivní. jsme přesvědčen, že se neshodnou ani mezi sebou, jak potom chtějí poznat objektivní realitu veškerého jsoucna...
Ano, krasne je to videt na tom umeni, kde se objektivista snazi subjektivne definovat objektivni definici umeni. To same je to, ze urceni toho, co je pro zivot ci cloveka podstatne, lze objektivne urcit. To je prece takova kravina, ze ji jiste chape i pan kinkor. Nechapu, jak se muze zuby nehty drzet svych myslenek, kdyz na tomto je krasne videt, jak to nefunguje.
Ono btw pokud by platil objektivismus, tak by fungovalo i centralni planovani, ale to, jak vime, nefunguje. To, ze tyto v dusledku kolektivisticke myslenky opentli intelektualnim balastem, na tom nic nezmeni.
přesně tak. hlavně že se tim zabýva 30 let :D IKDYBY exstovala jedna objektivni realita, jsem přesvědčen, že ji člověk není a nikdy nebude schopen plně pozorovat a pochopit. samozřejmě je fajn se shodnout na definicich pojomu (jak to spravne dela Urza), pokud se snažíme se vzájemně pochopit v diskuzi. ale to pán, i to sám říkal, moc nechce :)
Ano. Pro vzajemnou diskusi je dobre vedet, kdo si co jak definuje, jelikoz jinak ani nevime, o cem se bavime.
Objektivni realita jiste existuje ve smyslu materialnim. Proste to, co jsme schopni vnimat smysly. Tam maji jiste objektiviste pravdu a neni proc a jak to rozporovat (az na nadprirozeno, duchovno, ale to nechme byt). Zbytek je vsak subjektivni a neexistuje jedna interpretace, ci jak to nazvat. Uz z povahy cloveka vyplyva, ze kazdy mame jine potreby, ergo nelze objektivne urcit, co je pro kazdeho podstatne. Pro kazdeho je to jinak. Reci o tom, ze k tomu dojdeme rozumem, kdyz zkoumame realitu a jeji poznani, jsou opravdu jen recicky. Nekdo stavi svuj zivot nade vse, nekdo stavi zivot deti nade vse, nekdo by klidne umrel jen kvuli tomu, aby byl svobodny. Kazdy jsme jiny, mame jine potreby, jina prani a jine zkusenosti. Nelze nas vsechny srovnat do late, to proste nefunguje. Vlastne jsou lzive i recicky o tom, ze svoboda plyne z poznani reality. Objektivismus, pokud by byl implementovat, vede proste k centralnimu planovani a totalite.
souhlasím, jen s jednou výjimkou. podle mě nic nemůžeme vědět jistě (proto jsem agnostik a skeptik). a už stovky let se nemůžeme spolehnout pouze na smyslové poznání. i ve vědě používáme taktéž dedukci a opíráme se o spoustu teorií, které považujeme za platné, jen proto, že se ještě nikomu nepodařilo je vyvrátit (opravit). ovšem snad v každé historické epoše si lidé mysleli, že už vědí všechno. ale jen vzájemným zpochybňováním a hledáním dalšího a dalšího poznání se posouváme dál. subjektivisté nepochybují o existenci "já, tady a teď", objektivisté nepochybují téměř o ničem
Lojza k Komu by nejvíc uškodil zákaz chovů:
Jen takový dotaz...a jak s tím souvisí dotace? Přece pokud by to tak bylo, tak by zli prodejci už dnes nasadili ty samé ceny, jako kdyby žádné dotace neměli. Zlín prodejci si přece můžou nastavit ceny jaké chtějí, lidé musí jíst, prof už dneska nestojí […]
Komentář 112150
PavelX7 k Komu by nejvíc uškodil zákaz chovů:
Abyste diskutoval korektně a bez faulů. Hádat se nepotřebuju. Myslím že případ NZ ukazuje že vaše obava ze dražení není dostatečně opodstatněná. Došlo k liberalizaci trhu a zdražení které vy předpokládáte to nezpůsobilo. Tečka.
Komentář 112148
Ondrášeček k Komu by nejvíc uškodil zákaz chovů:
I když jste masožrout, pořád bych považoval za výrazné zlepšení, kdybyste odebíral z chovů, kde zvířata nejsou zavřená v horších podmínkách než vězení.
Komentář 112147
Ondrášeček k Komu by nejvíc uškodil zákaz chovů:
Souhlasím, že by to zdražilo maso: To mi naneštěstí nevadí, protože pořád podporuju hledání levnějších alternativ, a navíc by se mohly zmenšit státní výdaje, což zase dlouhodobě má šanci snižovat daňové břemeno na tyto lidi. :)
Komentář 112145
PavelX7 k Komu by nejvíc uškodil zákaz chovů:
Nedává to smysl VÁM, přestaňte s arugmentačními fauly a útoky a mluvte za sebe a věcně. Zjednodušil jste si situaci která je reálně mnohem komplexnější a vede reálně k výsledku že se ceny nezvedly. Tedy ne jak vy tu vykládáte že "kvôli zrušeniu […]
Komentář 112144
hefo k Paradox společenské smlouvy:
To prirovnanie k vstupu do metra je dosť trefné. Keď sa niekto narodí v trolejbuse, neznamená to, že by preňho neplatili prepravné podmienky (i keď neprejavil súhlas konkludentne nástupom), a nemal by teda povinnosť trebárs opustiť trolejbus na konečnej!
Komentář 112142
PavelX7 k Komu by nejvíc uškodil zákaz chovů:
Já chápu že s vaším viděním světa to nedává smysl. Ale jaksi to není argument. Příčinu jsem vám vysvětlil - snížila se byrokracie, zvyšila se orientace zemědělců na trh, místo plnění podmínek regulací, zvýšila se efetkivita zemědělství. Podobně jako vám […]
Komentář 112139
PavelX7 k Komu by nejvíc uškodil zákaz chovů:
Že to nejste schopen pochopit neznamená že to není kauzalita. Akorát protože to tam vše zrušili velice rychle, vedlo to ke krátkodobé nestability. Zvýšila se pak konkurence a efektivita zemědělství, a k žádnému zdražování to dlouhodbě nevedlo, to je ta […]
Komentáře
Komentář 102712
Komentář 102714
Komentář 102713
Komentář 102715
Komentář 102716
Ono btw pokud by platil objektivismus, tak by fungovalo i centralni planovani, ale to, jak vime, nefunguje. To, ze tyto v dusledku kolektivisticke myslenky opentli intelektualnim balastem, na tom nic nezmeni.
Komentář 102717
Komentář 102740
Objektivni realita jiste existuje ve smyslu materialnim. Proste to, co jsme schopni vnimat smysly. Tam maji jiste objektiviste pravdu a neni proc a jak to rozporovat (az na nadprirozeno, duchovno, ale to nechme byt). Zbytek je vsak subjektivni a neexistuje jedna interpretace, ci jak to nazvat. Uz z povahy cloveka vyplyva, ze kazdy mame jine potreby, ergo nelze objektivne urcit, co je pro kazdeho podstatne. Pro kazdeho je to jinak. Reci o tom, ze k tomu dojdeme rozumem, kdyz zkoumame realitu a jeji poznani, jsou opravdu jen recicky. Nekdo stavi svuj zivot nade vse, nekdo stavi zivot deti nade vse, nekdo by klidne umrel jen kvuli tomu, aby byl svobodny. Kazdy jsme jiny, mame jine potreby, jina prani a jine zkusenosti. Nelze nas vsechny srovnat do late, to proste nefunguje. Vlastne jsou lzive i recicky o tom, ze svoboda plyne z poznani reality. Objektivismus, pokud by byl implementovat, vede proste k centralnimu planovani a totalite.
Komentář 103037
Komentář 102718
Nastavení zobrazení uživateli nechtěných a neschválených komentářů
Některé uživateli nechtěné či neschválené komentáře mohou být skryty; zobrazit je můžete po přihlášení.