Komparativní výhoda – Stoky Svobodného přístavu (Urza.cz); (S)toky myšlenek Svobodného přístavu (Urza.cz)

hamburger menu
Autor: Urza
Čas: 2020-06-29 00:00:02

Komparativní výhoda

Komparativní výhoda patří mezi jeden z největších objevů Davida Ricarda; a co vlastně znamená? Představme si úspěšného právníka, jenž je zároveň velmi zdatným cyklistou; přesto se mu může vyplatit najmout messengera (na kole), aby doručil jeho balíček, i když by to právník sám dokázal lépe a rychleji, nicméně když se věnuje své práci, vydělá si o tolik více, že se mu vyplatí s balíčkem poslat někoho jiného. Tento příklad není zrovna světoborný a nikdo asi nemá problém si jej představit; co z něj však plyne? Že vzájemný obchod se může vyplatit i tehdy, když jedna ze stran není v ničem efektivnější než ta druhá; to platí i v mezinárodním obchodu – i pro státy, z nichž jeden je po všech stránkách „zaostalý“, může být vzájemně prospěšné obchodovat. Koncept komparativní výhody nahrazuje koncept výhody absolutní (podle té se obchod vyplatí, když každá ze stran dělá něco lépe než druhá), s níž přišel Adam Smith.
Přečtení: 30138

Reagujete na tento komentář:
To je úplne jedno že či diskutéra s nickom Digital označím za arogantného primitíva alebo trolla, stále je to jeden z pár desiatok diskutérov, teda veľmi ďaleko od demokratickej väčšiny.
Autor: Zdenál (neregistrovaný) Čas: 2020-06-29 06:20:18 Titulek: Re: [↑]
Pracovni teorie hodnoty je taky obrovský posun(ve své době). V praxi se (a naprosto správně) používá dodnes např. v účetnictví. Není to něco co by bylo úplně špatně. Je to jen neúplné a neplatí to obecně a cele.

Taky nepohrdáte Newtonem, že nebyl dokonalý, protože vzorce které objevil vyvrátil později Einstain.
Autor: Adam Čas: 2020-06-29 10:09:42 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: neuveden
Samozrejme. Pokud v evrope i v bagladesi je stejne narocne uudelat triko, ale v evrope je jedbodusi udelat auto, je logicke, aby se trika delala v bangladesi, aby se mohla delat i auta
Autor: norbertsnv Čas: 2020-06-29 11:04:33 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: schován
Hej, zamaskovať vlastnú chamtivosť za údajnú pomoc chudobným je ozaj šikovná stratégia :-D
Autor: pavel77 (neregistrovaný) Čas: 2020-06-29 14:40:03 Titulek: Re: [↑]
Jakože bys radši v zemi kde půlka lidí (čistě hypoteticky) neumí číst a psát vývojové centrum vesmírného výzkumu než třeba továrnu na textil? Jak to souvisí s chamtivostí?
Autor: norbertsnv Čas: 2020-06-30 07:46:52 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: schován
Vy nevidíte že ako súvisí outsourcing výroby do krajín s nízkymi mzdami s chamtivosťou?
Autor: pavel77 (neregistrovaný) Čas: 2020-06-30 09:19:42 Titulek: Re: [↑]
Ne, já nechápu proč máte potřebu to takto negativně meocionálně popisovat.
Autor: norbertsnv Čas: 2020-06-30 09:56:03 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: schován
Ja zase nechápem prečo to tak idealizujete.
Autor: pavel77 Čas: 2020-06-30 09:58:31 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: neuveden
Co a jak si prosím pěkně idealizuji?
Autor: norbertsnv Čas: 2020-06-30 11:31:49 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: schován
Voľný trh a kapitalistov.
Autor: pavel77 (neregistrovaný) Čas: 2020-06-30 12:07:37 Titulek: Re: [↑]
Když mi tak vidíte do hlavy tak byste se mohl rozepsat a říct co si přesně myslím špatně a proč. Nebo možná radši mlčte, protože plácáte nesmysly.
Autor: norbertsnv Čas: 2020-06-30 12:59:35 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: schován
Nechce sa mi písať tu román :-D
Autor: pavel77 Čas: 2020-06-30 13:05:40 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: neuveden
To jsme všichni určitě rádi. :-)
Autor: velkej Ká Čas: 2020-06-30 12:07:03 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: neuveden
Takže outsourcovat nebudu, protože Norko zo Spišskej to považuje za chamtivost. Ostatní firmy budou, a převálcují mě. Takže v konečném důsledku stejně "doma" (ehm, ehm, zase ty nesmyslný čáry na mapě) lidem tu práci nedám, a ti budou dělat něco jiného.
Autor: norbertsnv Čas: 2020-06-30 12:58:56 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: schován
Zaveďme naspäť otroctvo, tak budú najnižšie náklady na mzdy.
Autor: pavel77 Čas: 2020-06-30 13:06:30 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: neuveden
Dát někomu práci a zotročit ho je dost podstatný rozdíl (v dobrovolnosti a použití násilí, kdybyste to hned nepochopil).
Autor: norbertsnv Čas: 2020-06-30 13:34:39 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: schován
Platiť niekomu pár drobných a neplatiť mu nič je iba drobný rozdiel( z pohľadu výšky zárobku toho pracovníka, keby ste to hneď nepochopil ).
Autor: pavel77 Čas: 2020-06-30 13:39:20 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: neuveden
Samozřejmě. Je lepší nemít nic a umřít hlady na ulici, než dělat někde v továrně a mít třeba spoň na jídlo. Pokud tohle myslíte vážně, tak jste podle mě pěkný zmrd.
Autor: norbertsnv Čas: 2020-06-30 14:39:32 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: schován
Aj ten otrok má jedlo a stravu zabezpečené.
Autor: Roman Čas: 2020-06-29 18:50:21 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: roman.hocke v doméně gmail.com
Jak "údajnů"?
Autor: norbertsnv Čas: 2020-06-30 07:38:57 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: schován
Čomu na pojme "údajne" nerozumiete?
Autor: Roman Čas: 2020-07-02 06:49:50 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: roman.hocke v doméně gmail.com
Nerozumím, v čem je ta pomoc "údajná", mně přijde reálná, jako že to těm lidem fakt může pomoct. Nebo ne?
Autor: norbertsnv Čas: 2020-07-02 07:56:42 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: schován
Z takého uhla pohľadu je aj to otroctvo "pomoc", veď tomu otrokovi zabezpečíte ubytovanie a stravu :-).
Autor: Digital (neregistrovaný) Čas: 2020-07-02 17:25:42 Titulek: Re: [↑]
To už snad trochu přeháníš, ne, ty debile? Táhni do hajzlu a už sem nikdy nic nepiš. Neumíš nic jiného, než jen krafat, kritizovat, prudit, ale abys sám něco vymyslel, to ne. Najdi si jiné pískoviště, kde můžeš druhým rozkopávat bábovičky. A nezapomeň žalovat mamince, že jsme tu na tebe zlí.
Autor: norbertsnv Čas: 2020-07-02 18:33:14 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: schován
Už len od nejakého anonymného primitíva sa nechám komandovať. LOL.
Autor: velkej Ká Čas: 2020-07-03 23:52:16 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: neuveden
Takže Vy nejste demokrat? Nebo od demokratické většiny se komandovat necháte?
Autor: norbertsnv Čas: 2020-07-04 11:26:48 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: schován
Odkedy je 1 internetový troll ( z odhadom pár desiatok tunajších diskutérov ) demokratická väčšina?
Autor: velkej Ká Čas: 2020-07-04 16:41:00 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: neuveden
Kdo mluvil o trollech? Vy jste psal o anonymním primitivovi. To mi sedí i na demokratickou většinu.
Web: neuveden Mail: schován
To je úplne jedno že či diskutéra s nickom Digital označím za arogantného primitíva alebo trolla, stále je to jeden z pár desiatok diskutérov, teda veľmi ďaleko od demokratickej väčšiny.
Autor: velkej Ká Čas: 2020-07-04 23:13:54 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: neuveden
Vy jste ale nepsal přímo o Digitalovi. Vy jste psal (obecně) o anonymním primitivovi. To může být i demokratická většina. Ani od té si nenecháte poroučet?
Autor: Digital (neregistrovaný) Čas: 2020-07-05 00:03:35 Titulek: Re: [↑]
Správně! Jen do něj, do čůráka!
Autor: norbertsnv Čas: 2020-07-05 09:47:31 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: schován
Keď už chcete ignorovať kontext ( teda že na aký príspevok som citovaným slovným spojením odpovedal ) potom si neodpustím Vás upozorniť že "arogantný primitív" je jednotné číslo, čiže žiadna demokratická väčšina.
Autor: velkej Ká Čas: 2020-07-05 10:31:03 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: neuveden
"Demokratická většina" je též jednotné číslo.
Autor: norbertsnv Čas: 2020-07-05 21:44:17 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: schován
A z takou logikou sa čudujte keď ste niektorým tunajším diskutérom na smiech.
Autor: velkej Ká Čas: 2020-07-06 16:49:36 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: neuveden
To Vám tentokrát ty argumenty došly nějak rychle.
Autor: norbertsnv Čas: 2020-07-06 17:10:14 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: schován
A voči čomu som mal argumentovať? Voči síce fakticky správnemu, ale vzhľadom ku téme nepodstatnému tvrdeniu že "demokratická väčšina je jednotné číslo"?
Autor: velkej Ká Čas: 2020-07-06 19:51:59 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: neuveden
Moje tvrzení celou dobu je, že demokratická většina je anonymní primitiv. A ptám se, zda jste se svým tvrzením, že si nenecháte poroučet od anonymního primitiva, konzistentní i v případě demokratické většiny.

Tak nějak bych čekal, že budete rozporovat srovnání té většiny s primitivem, ale místo toho jste mě překvapil vlastním gólem do gramatiky.
Autor: norbertsnv Čas: 2020-07-06 22:55:08 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: schován
Tak moment, tvrdenie že arogantný primitív je demokratická väčšina ( čo ste tvrdil doteraz a čo som Vám logicky vyvrátil ) a tvrdenie že demokratická väčšina je arogantný primitív, ktoré tvrdíte teraz, sú 2 rôzne tvrdenia. To druhé by platilo iba v prípade že väčšina obyvateľov sú arogantní primitívi, čo je podmienka pri splnení ktorej by nefungovalo žiadne spoločenské usporiadanie.
Autor: Digital (neregistrovaný) Čas: 2020-07-06 23:49:00 Titulek: Re: [↑]
A ona vám ta demokracie funguje? Já jen, že furt někde slyším, jak jsou lidi tupé ovce, co si volí Zemana a Babiše, jaký jsou lidi primitivové, že se o ně musí starat stát apod.
Autor: pz100000 Čas: 2020-07-07 07:44:51 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: schován
Já jen, že furt někde slyším, jak jsou lidi tupé ovce, co si volí Zemana a Babiše, jaký jsou lidi primitivové, že se o ně musí starat stát apod.

To mate tak: potulujete-li se po stokach a zumpach, skutecne kolem sebe slysite jen zblunkani exkrementu a cvachtani fekalii, to by Vas nemelo prekvapovat. Ostatne sam k tomu vydatne prispivate. Vam snad "ta demokracie" nefungiruje?
Autor: velkej Ká Čas: 2020-07-08 12:55:55 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: neuveden
Tak když vidím, co všechno si demokratická většina přeje, rozhodně ji neoznačím za laureáta přírodovědní Nobelovy ceny. Kdybych si ty názory představil jako názory jednoho člověka, pak jsou to názory arogantního primitiva. Arogantní, protože nepřipouští jiný názor, a primitiv, protože svůj názor prosazuje silou.

Co se týče logického vyvracení, nevyvrátil jste nic. Celou dobu používám demokratickou většinu jako příklad arograntního primitiva. Vy jste řekl, že arogantního primitiva neposloucháte. Já jsem vybral takového arogantního primitiva, kterého podle mého názoru posloucháte (demokratickou většinu) a celu dobu se z Vás snažím dostat, jak to tedy s tím posloucháním arogantních primitivů máte. Místo toho celou dobu kličkujete.
Autor: norbertsnv Čas: 2020-07-08 14:17:58 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: schován
To ani ja netvrdím, je logické že väčšina obyvateľstva štátu nebude mať IQ laureáta Nobelovej ceny. Ale to neznamená že sú arogantní primitívi. A neberiem Vám právo označovať každého kto s Vami nesúhlasí za arogantného primitíva, ale podľa mňa to skôr svedčí niečo o Vás a nie o nás. A ja nie som povinný sa Vašou hlúpou definíciou riadiť.
A čo sa týka tej odpovede, chcete vedieť že či rešpektujem arogantného primitíva, alebo že či rešpektujem demokratickú väčšinu? Lebo podľa mňa to nie je rovnaká otázka.
Navyše na prvú otázku som už odpovedal a na druhú otázku si moju odpoveď viete domyslieť. Demokracia nie je dokonalá, ale nič lepšie doteraz nikto nevymyslel. Návrat do praveku nie je lepší než demokracia.
Autor: pz100000 Čas: 2020-07-07 07:43:31 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: schován
Moje tvrzení celou dobu je, že demokratická většina je anonymní primitiv.

Chapu, ze jste asi zase mel nejakou z tech slabsich chvilek, presto nemohu poprit jiste uspokojeni, jak vam tu Norbert - vicemene jako uz posledni Mohykan, chudak - dava naprdel. A to celkem soustavne - inu, zocelil se, zatimco bahno stok spis zvolna zahniva.
Autor: velkej Ká Čas: 2020-07-08 12:50:18 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: neuveden
norbertsnv je asi nejrozumnější z oponentů, kteří sem chodí. Tím netvrdím, že není natvrdlý. U něj mám ještě pořád pocit, že není NPC. Co se dávání na prdel týče, to je pouze Váš dojem, já mám dojem zcela opačný, a Vy, nemějte mi to za zlé, nejste dostatečně neutrální k tomu, abyste to posoudil.
Autor: To je pravda (neregistrovaný) Čas: 2020-07-05 20:01:19 Titulek: Mám důkaz
Můj soused hodně sere,
Koukal jsem se mu do prdele.
Sere sere pořád sere,
Běžte všichni do prdele,
Do svobodné libertarianské prdele,
Tam vás pán Bůh posere.
I když to umí líp než vy, stejně vás posere on a to je KOMPARATIVNÍ VÝHODA
logo Urza.cz
kapky