Autor: TaxationISTheft
Čas: 2017-08-23 00:00:02
Máme se dobře jen díky EU
Mediální masáže a politici se nás snaží přesvědčit, že se máme dobře jen díky EU. Jen díky EU se nám daří, jsme relativně bohatá a vyspělá země. Bohužel tomu někteří uvěřili a žijí v představě, že bez EU nebudeme mít ani splachovací záchod. V poslední době „jen díky EU se nám daří“ prohlásil třeba Cyril Svoboda.
Problémem takového tvrzení není ani to, že je to zkrátka úplný nesmysl, ale hlavě je to nesmírně urážlivé. V podstatě to tvrzení říká, že my všichni, co pracujeme 8 až 12 hodin denně a vytváříme nejrůznější zboží a služby, které zlepšují kvalitu našich životů, jsme vlastně neudělali nic. Všechno zásluhu má nějaká pochybná organizace jménem Evropská unie. Zdá se, že můj herní PC, na kterým píšu tento text, nevytvořila hromada dělníků v Číně a Indii a nesložili mi ho zaměstnanci CZC, ale nejspíše mi ho složili europoslanci a sám Juncker provedl benchmark test a přivezl mi ho.
„Díky EU máme peníze!“ křičí eurohujeři. Tak to sorry, nevěděl jsem, že v europarlamentu mají kouzelné stromy, na kterých rostou bankovky. „Díky EU máme volný obchod!“ – aha. To je moc pěkné, že díky EU se může zboží převážet ze země do země. To by v anarchii určo nešlo… Ne vážně, přestaňte se shazovat, drazí eurohujeři. Každý, kdo vytvoří hodnoty, za který jsou druzí ochotni platit, vytváří bohatství, díky kterému se máme dobře. Politik nikdy nevytvořil nic – jen spotřebovává zdroje a žije z násilně vynucených peněz. Kdyby platby politikům byly dobrovolné, každý by jim dal tolik na kolik si jejich práce a služeb cení (vůbec bych se nedivil, kdyby jim nikdo nedal nic).
Problémem takového tvrzení není ani to, že je to zkrátka úplný nesmysl, ale hlavě je to nesmírně urážlivé. V podstatě to tvrzení říká, že my všichni, co pracujeme 8 až 12 hodin denně a vytváříme nejrůznější zboží a služby, které zlepšují kvalitu našich životů, jsme vlastně neudělali nic. Všechno zásluhu má nějaká pochybná organizace jménem Evropská unie. Zdá se, že můj herní PC, na kterým píšu tento text, nevytvořila hromada dělníků v Číně a Indii a nesložili mi ho zaměstnanci CZC, ale nejspíše mi ho složili europoslanci a sám Juncker provedl benchmark test a přivezl mi ho.
„Díky EU máme peníze!“ křičí eurohujeři. Tak to sorry, nevěděl jsem, že v europarlamentu mají kouzelné stromy, na kterých rostou bankovky. „Díky EU máme volný obchod!“ – aha. To je moc pěkné, že díky EU se může zboží převážet ze země do země. To by v anarchii určo nešlo… Ne vážně, přestaňte se shazovat, drazí eurohujeři. Každý, kdo vytvoří hodnoty, za který jsou druzí ochotni platit, vytváří bohatství, díky kterému se máme dobře. Politik nikdy nevytvořil nic – jen spotřebovává zdroje a žije z násilně vynucených peněz. Kdyby platby politikům byly dobrovolné, každý by jim dal tolik na kolik si jejich práce a služeb cení (vůbec bych se nedivil, kdyby jim nikdo nedal nic).
Přečtení: 25450
Komentáře
Komentář 16332
Btw dvě věci k tomu volnému obchodu. 1) Být vděčný EU, že nás milostivě nechá volně obchodovat, je na podobné úrovni, jako být vděčný násilníkovi, že mě milostivě nezmlátil. Podobný bullshit. 2) Co najednou ta adorace volného obchodu, když jde o EU? Jindy slyším, jak je volný trh vlastně úplně k hovnu a vše se musí regulovat, jinak všichni umřeme na sars v pečivu. Chvíli mě přesvědčují, že volný trh je super, pak z něj zase dělají démona, který nás všechny povraždí, já tomu opravdu nerozumím.
Komentář 16333
Komentář 16334
Komentář 16335
Komentář 16352
Komentář 16336
Komentář 16337
Jsou různé potřeby → různé hodnocení statků, tj. různé preferenční škály; a pro tu dlouhodobou nestejnost potřeb jedinců je nějaký termín, nebo jsou to prostě "různé potřeby", protože ekonomie to koneckonců nevysvětluje, ale vychází z toho?
Komentář 16339
Komentář 16340
Komentář 16341
A pak název pro jeden důsledek, o kterém učí rakouská ekonomická škola: Interpersonální neporovnatelnost užitku.
Komentář 16342
Komentář 16338
Jsou různé potřeby » různé hodnocení statků, tj. různé preferenční škály; a pro tu dlouhodobou nestejnost potřeb jedinců je nějaký termín, nebo jsou to prostě "různé potřeby", protože ekonomie to koneckonců nevysvětluje, ale vychází z toho?
Komentář 16343
1. Když je interpersonálně neporovnatelný užitek – tj. to, co získávám – tak je interpersonálně neporovnatelné i to, co ztrácím. A to je co? Interpersonální neporovnatelnost ztráty?
2. To samé co 1, jen s tím rozdílem, že se jedná o statek, který jsem nikdy neměl, takže jsem ho nemohl ztratit. To je co? Interpersonální neporovnatelnost nedostatku?
3. Opak statku, "toho, co poptávám" je "to, čemu se chci vyhnout". Říká se tomu skutečně "nedostatek", nebo jinak? Takže jedinec "poptává statky", čímž se "vyhýbá nedostatku"? Prostě: Co je opak "statku"?
4. Pokud je cílem veškerého jednání štěstí, resp. "větší štěstí", "větší spokojenost", tak opakem toho je prostě "menší štěstí", "menší spokojenost"?
Komentář 16344
Komentář 16353
Pokud by si lidé cenili stejných věcí stejně, tak by nemohlo docházet ke směně. Takže žádný obchod, směna, dělba práce, nic. Když vyměním kilo třešní ze svého stromu za sousedovic pět jablek znamená to, že si těch pěti jablek cením víc než těch třešní a nabízenou výměnou získám. Ovšem předpoklad, že si lidé cení stejných věcí stejně by znamenal, že si také soused těch pěti jablek cení víc než těch třešní. Tudíž by výměnou ztratil. Takže k dobrovolné směně nikdy nemůže dojít.
PS: Platí pro jakýkoliv poměr statků ke směně, to kilo třešní za pět jablek je jen příklad.
Komentář 16354
A v tom argumentu nejsou uvedeny statky, se kterými se obchoduje. Uvedl jsem to dále: Někdo tvrdí, že věci jako nevyvedené děti, manželka semetrika nebo ztráta práce představují pro všechny jedince STEJNOU ztrátu. Co by na to řekl ekonom?
Komentář 16363
Ohledně nevyvedených dětí, manželky semetrika nebo ztráty práce:
Pro obvyklého (ve smyslu ve společnosti převažujícího, snažím se vyhnout slovu "normálního", protože to by byl hodnotící výrok a ty jsou pro ekonomy zakázané :-)) člověka je nevyvedené dítě, manželka semetrika nebo ztráta práce opravdu ztrátou (investovaného času, úsilí, práce,...), stresem a vůbec snížením pociťovaného blahobytu.
Pro submisivního masochistu může být stejná situace právě naopak přínosem, jelikož si libuje v tom jak mu všichni ubližují a jak má zpackaný život a tudíž se mu pociciťovaný blahobyt zvýší.
Tak bych si troufnul tvrdit, že to pro ty dva není stejná ztráta.
Komentář 16346
2) Interpersonální neporovnatelnost nedostatku... no, nedostatek je projev nenaplněné potřeby, a potřeba utváří poptávku, takže lze mluvit o neporovnatelnosti poptávky. Ovšem v podstatě jsme zpátky u osobních preferencí.
3) Nevím. Obecně je naše jednání výsledkem nějakého rozhodnutí. V tom rozhodnutí vybíráme mezi mnoha variantami (tím neříkám, že o všech přemýšlíme do hloubky, či je pečlivě analyzujeme, to je dost individuální). Každou variantu lze (v tzv. kardinální teorii užitku, což je matematická disciplína) ohodnotit nějakým číslem, jak moc velký mi to přinese užitek. Že něco nechci, mohu ve svém rozhodování hodnotit tak, že mi takové jednání, jež připustí to, co nechci, přinese záporný užitek, a naopak jednání, kterým tomu zabráním, mi přinese kladný užitek. (Alternativní teorie, tzv. ordinální teorie užitku, mi jednotlivé varianty mého jednání seřadí od těch méně užitečných k více užitečným, a to nějakým blíže nedefinovaným porovnáváním variant. V konečném důsledku je výsledek stejný; ordinální teorie je matematicky více ortodoxní, nezavádí těžko definovatelnou veličinu, kardinální zase dle mého dokazuje tu neporovnatelnost mezi různými osobami, protože nezavádí žádné společné jednotky, v nichž bychom užitek měřili. Osobně nestraním ani jedné teorii, každá má svá pro a proti.) Domnívám se tedy, že věci, které nechci, jsou svým způsobem také statky, jen pro mne mají záporný užitek (resp. před nimi má přednost mnoho jiných statků), případně jako statky mohu hodnotit i skutečnosti, které zmíněným věcem zabrání.
4) Logicky přesně by bylo oním opačným cílem "nezvětšit štěstí" či "nezvětšit spokojenost", tedy "menší nebo stejné štěstí" či "menší nebo stejná spokojenost". Nicméně otázka naznačuje, že možná není úplně správně pochopeno, jak to s tou maximalizací užitku je. V rakouské škole jde o maximalizaci užitku nikoliv vzhledem k nějaké aktuální situaci. Ačkoliv ve většině případů nebude aktuální stav nějakým lokálním maximem užitku, mohou nastat případy, kdy dosažený užitek je v dané chvíli maximální a jakékoliv další jednání (či nejednání) užitek zhorší. V takovém okamžiku by chápání maximalizace užitku jako zlepšení své situace vůči předešlému stavu nebylo správné. Je třeba chápat maximalizaci užitku tak, že se snažíme z různých možných variant našeho jednání vybrat tu, která nám přinese přinese největší užitek v porovnání s ostatními variantami. Někdy se tedy snažíme minimalizovat ztráty. Což podle 1) lze vlastně chápat jako jednání ekvivalentní k maximalizaci užitku.
Ale jinak doporučuji počkat si i na názor jiných diskutujících; moje pozadí je informatické / matematické, z ekonomie co do terminologie znám spíše základy. Takže tě spíše odkáži na axiomatickou teorii užitku, která je ještě blízko mému matematickému myšlení - pro mne je tedy srozumitelné něco takového: http://www2.ef.jcu.cz/~jfrieb/prednasky_komplet/skriptaRM_uzitek.pdf
Komentář 16347
Komentář 16348
2. Jasně, neporovnatelnost potřeb » neporovnatelnost poptávky. Šlo mi o to, jak by ekonom nazval interpersonální porovnávání ne ztráty – protože se jedná o něco, čím jedinec nikdy nedisponoval – ale nedostatku něčeho. Takže "interpersonální neporovnatelnost nespokojenosti"?
3. "Čemu se chci vyhnout" podle mě nemůže být statek. Šlo mi o to, zda se nějak rozlišují ne-statky "nepoptávám, protože nepotřebuji" a "nepoptávám, protože se chci vyhnout", což by byl jakýsi opak statku. Chápu to tak, že se to nerozlišuje.
ordinální teorie je matematicky více ortodoxní, nezavádí těžko definovatelnou veličinu, kardinální zase dle mého dokazuje tu neporovnatelnost mezi různými osobami
- Zde jste tedy prohodil kardinální a ordinální.
4. Chápu, nejde o "zvětšování štěstí", ale o "dosažení největšího možného štěstí v danou chvíli".
Že ztráta je druh statku – volím vždy "větší zisk" nebo "menší ztrátu" – je taky dobré.
Komentář 16345
Komentář 16349
Já: Proč podle Tebe bylo vystoupení z EU špatné?
Ona: Většina lidí pro brexit ho chtěla kvůli větší možnosti kontroly imigrace.. a to je zásah do trhu a ty jsou špatné.
Netrolim.. vážně se to stalo...
Komentář 16350
Komentář 16351
Komentář 16355
http://picoviny.g6.cz/diskuze/
Můžete se někdo přidat pokud chcete :)
Komentář 16364