MHD v Blance? Ani náhodou; jezdili by tam lidi! – Stoky Svobodného přístavu (Urza.cz); (S)toky myšlenek Svobodného přístavu (Urza.cz)

hamburger menu
Autor: Urza
Čas: 2016-05-04 00:00:02

MHD v Blance? Ani náhodou; jezdili by tam lidi!

Co udělá tržní subjekt, když najde příležitost, jak uspokojit potřeby velkého počtu lidí? Zaraduje se, čapne ji za pačesy a vydělá. Jak ve stejné situaci zareaguje veřejná správa s monopolem v daném odvětví? Začne hledat důvody, proč nedělat nic. Jak to? Inu, své peníze dostane tak či tak (lidé budou násilím donuceni výpalné zaplatit), takže proč dělat něco navíc, když z toho neplyne žádný zisk? Zcela logicky platí, že kdo dostává tím více peněz, čím lépe slouží lidem, ten má skvělou motivaci poskytovat co nejlepší služby; kdo však dostává peníze nezávisle na tom, co pro druhé vlastně dělá, ten je motivován hlavně dělat co nejméně. Navzdory tomu, jak zjevné tyto principy jsou, mraky lidí dokáží pod vlivem státní propagandy předstírat, že neexistují; rád bych tedy uvedl příklad z praxe, jenž názorně ukazuje, jak se věci mají.

Pamatujete si, jak před otevřením Blanky politici slibovali, že tamtudy bude jezdit MHD? Inu, Blanka už nějakou dobu stojí a pořád nic; proč ne? Dopravní podniky přišly s překvapivě upřímným zdůvodněním: Kdyby začaly autobusy MHD tunel využívat, tyto linky by se staly velmi populárními a chtělo by jimi jezdit obrovské množství lidí; jenže provoz tolika autobusů je prostě příliš drahý, takže v rámci úspor MHD skrze Blanku jezdit nebude. Ano, čtete správně, městská hromadná doprava nejezdí skrze Blanku proto, že by to bylo prostě moc dobré. Důslednou aplikací této logiky se dostaneme k rušení těch nejžádanějších linek a otevírání nějakých obskurních, jimiž nikdo nechce jezdit; naopak důsledné odmítnutí takového přístupu znamená volný trh – podnikatelé budou motivováni provozovat přesně ty linky, za které jsou lidé ochotni zaplatit, což jsou právě ty, jež stojí méně zdrojů, než kolik přinášejí užitku.
Přečtení: 19713

Reagujete na tento komentář:
Autor: jeniceek Čas: 2016-05-04 08:55:18 Titulek: Asi nejsem Pražák
Tak tohle teda nechápu. Já myslel že v MHD platí přímá úměra: více lidí -> více peněz, ale asi někde udělali chybu v mém vzdělání. Když to teda na sebe není schopně vydělat, proč do toho dopravního podniku cpou pořád peníze (to že to platí z berní nechávám stranou)? To je stejná blbost jako železnice. Všichni budou cpát peníze do ČD aby fungovaly, cpou se miliardy do údržby tratí, kde projede 10 vlaků za týden. Trh si volí automobilovou dopravu, tak když tomu nemůžou konkurovat ostatní, proč vláda ty prachy raději necpe do lepších cest? Nebo ještě lépe, proč to vláda nenechá trhu? Nevím proč si pár úředníků, naprosto odtržených od reality, myslí, že umí rozhodovat lépe než trh?
Autor: Urza Čas: 2016-05-04 10:07:38 Titulek: Re: [↑]
Web: https://www.urza.cz/ Mail: urza v doméně urza.cz
Cesta celkem rychlá, ale jsme o tolik dále, že to bude trvat.
Web: neuveden Mail: neuveden
Možná, že je všechno trošičku jinak. MHD dostane od města peníze na náklady. A ty nesmí překročit. Protože jízdné náklady nepokrývá, znamenalo by možná zavedení těchto linek překročení nákladů a to je zřejmě jeden z ukazatelů, podle kterého se hodnotí "kvalita" MHD. Možná to není důsledek hovadného uvažování managementu MHD, ale hovadného systému, který ve státem řízených podnicích funguje, a kterým se management musí chca nechca řídit.

Na tohle téma jsem se kdysi bavil s tátou. Ten mi "prozradil", že dělá stejnou prasárnu, jako všichni ředitelé v celém soc. bloku. Pokud se ke konci roku ukazovalo, že by mohli ušetřit benzín, jezdili i na záchod autem. A pokud možno 1203-kou, která žrala jak puberťák. Úplně mě tím uzemnil. A uzemnil mě i reakcí na mé námitky: "Víš Tomíku. Já příští rok dostanu tolik benzínu, kolik letos projezdím. Můžeš mi zaručit, že naši zákazníci, kterým poskytujem technickou podporu, budou mít stejné množství technických problémů jako letos? Když budu mít míň benzínu a víc technickejch problémů u zákazníků, projezdíme benzín třeba už koncem října a pak co? Koupím koně s kočárem, protože na seno žádnej idiotskej zákonej limit nemám...?"

Státně dirigované hospodaření má tolik hovadných předpisů a zákonů, že bych to automaticky neházel na hlavu managementu. Vím Urzo, žes to přímo takhle nemyslel, ale vzpoměl jsem si na tátovy problémy. Státem řízené hospodaření je v praxi taková bramboračka, že je těžko dohonit člověka, zodpovědného za na první pohled hloupé rozhodnutí, protože ten kdo rozhodl, mohl klidně rozhodnout "správně" ve smyslu direktiv, které je holt nucen dodržovat.
Autor: Angel Čas: 2016-05-04 08:31:43 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: neuveden
Ano takto to funguje. Od určité doby jsem přestal nadávat na systém a beru jako viníky koncový dělníky. Baby na finančáku, pracovníci pošty atd. a další kteří dodržují nelogické předpisy, polodové a vojáci kteří vynucují poslušnost vůči státnímu aparátu. Když se mi něco nelíbí, tak změním práci abych tohodle nebyl součástí. Nemohu ovlivnit co který úředník zase schválí, ale mohu ovlivnit to jestli ten systém budu podporovat. Nakonec by pro stát pracovali jen ti nejméně schopní a idioti bez mozku.
Pokud by ty zvěrstva odmítli všichni dělat, tak dojde ke změně. Ano chápu že to nemusí být pro někoho jednoduché a práci potřebuje, viz argumenty typu - aby měli děti co jíst, jiná práce není bla bla bla, ale tohle jde popdle mého tvdit rok, max 2. Toto není argument, proč 20 let někdo pracuje a podílí se na tomhle zkurvenym systému. Ještě před 100 lety lidi byli ochotný umírat za svůj názor. Dnes si někdo nechá srát na hlavu celý život, protože se mu nechce najít jinou práci.
Autor: kokot ze třetího (neregistrovaný) Čas: 2016-05-04 08:42:13 Titulek: Re: [↑]
Všechno má svou cenu, i nějaké morální zásady. A v případě nějakého úředníčka, který je obětí staletí trvající etatistické indoktrinace, je ta cena nízká, nebo dokonce je to zcela podle jejich morálky. Ovšem rozhodně je to v mých očích neviviňuje z jejich zvěrstev; jejich morálka není moje morálka; jen je chápu.

(Dá se to říct i jinak - každé zboží má svého kupce, každý úřad má své úředníky.)
Autor: Tomáš Fiala Čas: 2016-05-04 09:07:06 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: neuveden
Máte oba do jisté míry pravdu. Já jen poukazoval na to, že to nemusí být blbé rozhodnutí managementu, ale jeho "správné" rozhodnutí. A na tom jsem postavil své opovržení tím systémem. Plus vzpomněl jsem si na tátu z doby před 30 lety, kdy sám u některých rozhodnutí skřípal zubama.

Na druhou stranu ale nedokážu být takhle absolutní. Jak by se k tomu problému s přístupem vás obou měli postavit hasiči nebo lékaři? Mám hasičem nebo lékařem opovrhovat proto, v jakém systému pracuje, tedy podporuje ho? Kéž by svět byl takhle jednoduše černobílý.
Autor: Vlach (neregistrovaný) Čas: 2016-05-04 12:11:58 Titulek: Re: [↑]
At to beru z kterekoliv strany,neda se s tim hnout.Krysy uz jsou rozlezle vsude.Vsechny mozny pasti,kontroly,vyhrozovani je jen drahe a neucinne vytloukani klinu klinem-lecenim priznaku.Jedina ucenna lecba-pricinna lecba-je prerusit privod potravy.Statu ani korunu(viz jakasi nova iniciativa,citajici uz vice nez 100tis lidi) a pak nebudou mit ani na benzin,aby nas odvezli do kriminalu
Autor: PeTaX Čas: 2016-05-04 09:20:04 Titulek: Re: [↑]
Web: http://www.svobodny-svet.cz/ Mail: redakce v doméně svobodny-svet.cz
Problém je, že na toho koně určitě neměl rozpočtovou kolonku a i kdyby kočár koupil, státní plánovací úřad by začal plánovat, kolik sena a obroku smí koňům dát. Takže to plýtvání benzinem byla kratší a patrně i lacinější cesta.
Autor: Zdeněk (neregistrovaný) Čas: 2016-05-04 09:41:16 Titulek: Re: [↑]
Nebudu říkat kdo konkrétně to je. Ale vím o případu, kdy organizace zřizovaná státní správou zdroje neplýtvá, ale přesouvá do dalšího období tak, že si je nechá od dodavatelů vyfakturovat v tomto roce, ale reálně je čerpá až další rok. Je to na dobrý slovo a nějaké lidské rovině.

Nejzajímavější na tom je, že to je o průser všech zainteresovaných, kteří v podstatě riskují vlastní postavení, bezúhonnost apod. aby nemuseli plýtvat. Což by taky mohli a bylo by to jednodušší.

Protože u všech dalších případů vím že to plýtvání se bere jako norma.

Stejně, tohle mi na socíku přijde nejzajímavější - dříve nebo později začne požírat i ty, díky kterým jakž takž funguje.

Kdyby to člověk připodobnil, zavézt socialismus a přijít o cenové signály, to je jako zavázat si oči. Člověk může pořád jít dopředu a orientovat se slepeckou holí. Stojí to zahovno, ale aspoň něco. Ale upgradovat to tak, aby ještě postihoval ty, kteří mu umožňují jakž takž se orientovat navzdory chybějícím cenovým signálům, to je jako záměrně si zlomit i tu slepeckou hůl.
Autor: Vlach (neregistrovaný) Čas: 2016-05-04 12:17:49 Titulek: Re: [↑]
Borec nekoho prejel a kamos se ho pta koho:No znas ty frajirky,cerny brejlicky,bilou hulcicku...
Autor: Urza Čas: 2016-05-04 10:08:51 Titulek: Re: [↑]
Web: https://www.urza.cz/ Mail: urza v doméně urza.cz
Ano, tohle se dělo za socialismu úplně běžně; dobrá poznámka.
Jinak s tím MHD je to samozřejmě možné, každopádně i v takovém případě by bylo rozumnější provozovat ty linky, které chtějí lidé nejvíce.
Autor: jeniceek Čas: 2016-05-04 08:55:18 Titulek: Asi nejsem Pražák
Web: neuveden Mail: neuveden
Tak tohle teda nechápu. Já myslel že v MHD platí přímá úměra: více lidí -> více peněz, ale asi někde udělali chybu v mém vzdělání. Když to teda na sebe není schopně vydělat, proč do toho dopravního podniku cpou pořád peníze (to že to platí z berní nechávám stranou)? To je stejná blbost jako železnice. Všichni budou cpát peníze do ČD aby fungovaly, cpou se miliardy do údržby tratí, kde projede 10 vlaků za týden. Trh si volí automobilovou dopravu, tak když tomu nemůžou konkurovat ostatní, proč vláda ty prachy raději necpe do lepších cest? Nebo ještě lépe, proč to vláda nenechá trhu? Nevím proč si pár úředníků, naprosto odtržených od reality, myslí, že umí rozhodovat lépe než trh?
Autor: Tomáš Fiala Čas: 2016-05-04 09:09:46 Titulek: Re: Asi nejsem Pražák [↑]
Web: neuveden Mail: neuveden
Ne, ta přímá úměra v socialistickém podniku fakt neplatí. Tam platí tak hovadné předpisy a normy, že by se z toho člověk poblil. Pak je otázka, jak kachní žaludek člověk musí mít nebo co za hovna musí mít mezi ušima, aby za situace, kdy má spoustu jiných kvalitnějších možností, dělal managera zrovna v takovéhle sračce.
Autor: PeTaX Čas: 2016-05-04 09:25:57 Titulek: Re: Asi nejsem Pražák [↑]
Web: http://www.svobodny-svet.cz/ Mail: redakce v doméně svobodny-svet.cz
Na to celé je poměrně jednoduchá odpověď: odpovědnost za rozhodnutí a případné škody. Státní a jiné organizace s kolektivním zřizovatelem nejsou schopny (a ochotny) osobní odpovědnost kalkulovat, tedy nemusí mít takový jedinec zrovna mezi ušima nasráno, ale zcela pragmaticky volí poměrně vysokou rozhodovací pravomoc s minimálními důsledky a relativně vysokým, stabilním příjmem.
Samozřejmě je do nebe volající, jestliže průměrné mzdy v rozpočtové sféře jsou vyšší, než celostátní medián mezd, nebo mzdy ve sféře soukromé. Ale to už je jen důsledek pokračujícího ordoliberalismu.
Autor: Urza Čas: 2016-05-04 10:10:50 Titulek: Re: Asi nejsem Pražák [↑]
Web: https://www.urza.cz/ Mail: urza v doméně urza.cz
To by platilo, kdyby cena jízdenek zaplatila cenu spoje; jenže tak to nefunguje, je to dotované, jízdenky jsou jen celkem malá část.
Takže pak skutečně platí, že více lidí je problém, protože dotace jsou stejné, jízdenek sice více, ale to ve výsledku znamená méně peněz, protože peníze vybrané z jízdenek nepokryjí ty náklady.
Autor: Zdeněk (neregistrovaný) Čas: 2016-05-04 09:29:01
Když jsem to četl, bylo mi jasný, že to sem dáš. Na tomhle když jsem demonstroval ekonomické principy nemožnosti centrálního plánování, bylo to poprvé kdy mi etatističtí kolegové neoponovali a bylo vidět že se nad tím (někteří poprvé) zamysleli. Jen houšť milí úředníčci, jen houšť :-)

Autor: Urza Čas: 2016-05-04 10:32:53 Titulek: Re: [↑]
Web: https://www.urza.cz/ Mail: urza v doméně urza.cz
Skvělá práce, díky!
Autor: Vlach (neregistrovaný) Čas: 2016-05-04 12:31:49 Titulek: Re: drz hubu [↑]
AntiUrzo:3/4Zemekoule fetuje-to je uplne normalni povzbuzovaci prostredek vsech prirodnich narodu,jako kava,koka,chinin nebo chlast.Ze to statni urednici zakazuji,tak v tom je samozrejme pekna svinarna .Poslu ti o tom clanky, jestli chces?
A nech Urzu na pokoji,protoze to je jeden z mala,kterej pripravuje lepsi budoucnost i pro tebe a pro tvy deti(cim min bude uredniku,tim vic budes ty mit davek).Ses jako ten slepec,co jeste kope do lidi,kteri mu chteji pomoct prejit pres cestu,vole
A prestan urazet skupiny fetaky a pedofilu nebo te podle noveho zakona sezobne Pelikan...jako malou cudlu
Autor: Urza Čas: 2016-05-06 15:14:12 Titulek: Re: drz hubu [↑]
Web: https://www.urza.cz/ Mail: urza v doméně urza.cz
Něco mi říká, že tohle ho nepřesvědčí xD
Autor: Antiurza (neregistrovaný) Čas: 2016-05-07 11:42:00 Titulek: Re: drz hubu [↑]
Nevycitam Urzovi chlast a kafe. On fetuje tvrdy drogy.
Autor: Vostál Petr Čas: 2016-05-07 18:51:47 Titulek: Re: drz hubu [↑]
Web: neuveden Mail: VostalPetr v doméně seznam.cz
Tvrdý drogy jsou "máslo" oproti

víře, naději a lásce,

tyhle mentální fety kterými se oblbuje kdekdo způsobily lidstvu mnohem větší škody,
než kdyby do sebe prali lidé všechny chemické drogy světa v maximálních dávkách,
takže doroseři jsou mnohem škodlivější pro společnosti,
nežli nácí fetáci, ti povětšinou bejvaj ve svým vyfetlým klidu
a kdyby dobroseři nezakazovali drogy,
tak by fetáci nemuseli ani krást aby si mohli koupit svý fety na černým trhu...
Autor: PeTaX Čas: 2016-05-04 13:21:01 Titulek: Re: drz hubu [↑]
Web: http://www.svobodny-svet.cz/ Mail: redakce v doméně svobodny-svet.cz
Vy musíte být neobyčejně frustrovaný jedinec. Kdo vám sebral kyblíček a lopatičku?
logo Urza.cz
kapky