Autor: Urza
Čas: 2016-05-04 00:00:02
MHD v Blance? Ani náhodou; jezdili by tam lidi!
Co udělá tržní subjekt, když najde příležitost, jak uspokojit potřeby velkého počtu lidí? Zaraduje se, čapne ji za pačesy a vydělá. Jak ve stejné situaci zareaguje veřejná správa s monopolem v daném odvětví? Začne hledat důvody, proč nedělat nic. Jak to? Inu, své peníze dostane tak či tak (lidé budou násilím donuceni výpalné zaplatit), takže proč dělat něco navíc, když z toho neplyne žádný zisk? Zcela logicky platí, že kdo dostává tím více peněz, čím lépe slouží lidem, ten má skvělou motivaci poskytovat co nejlepší služby; kdo však dostává peníze nezávisle na tom, co pro druhé vlastně dělá, ten je motivován hlavně dělat co nejméně. Navzdory tomu, jak zjevné tyto principy jsou, mraky lidí dokáží pod vlivem státní propagandy předstírat, že neexistují; rád bych tedy uvedl příklad z praxe, jenž názorně ukazuje, jak se věci mají.
Pamatujete si, jak před otevřením Blanky politici slibovali, že tamtudy bude jezdit MHD? Inu, Blanka už nějakou dobu stojí a pořád nic; proč ne? Dopravní podniky přišly s překvapivě upřímným zdůvodněním: Kdyby začaly autobusy MHD tunel využívat, tyto linky by se staly velmi populárními a chtělo by jimi jezdit obrovské množství lidí; jenže provoz tolika autobusů je prostě příliš drahý, takže v rámci úspor MHD skrze Blanku jezdit nebude. Ano, čtete správně, městská hromadná doprava nejezdí skrze Blanku proto, že by to bylo prostě moc dobré. Důslednou aplikací této logiky se dostaneme k rušení těch nejžádanějších linek a otevírání nějakých obskurních, jimiž nikdo nechce jezdit; naopak důsledné odmítnutí takového přístupu znamená volný trh – podnikatelé budou motivováni provozovat přesně ty linky, za které jsou lidé ochotni zaplatit, což jsou právě ty, jež stojí méně zdrojů, než kolik přinášejí užitku.
Pamatujete si, jak před otevřením Blanky politici slibovali, že tamtudy bude jezdit MHD? Inu, Blanka už nějakou dobu stojí a pořád nic; proč ne? Dopravní podniky přišly s překvapivě upřímným zdůvodněním: Kdyby začaly autobusy MHD tunel využívat, tyto linky by se staly velmi populárními a chtělo by jimi jezdit obrovské množství lidí; jenže provoz tolika autobusů je prostě příliš drahý, takže v rámci úspor MHD skrze Blanku jezdit nebude. Ano, čtete správně, městská hromadná doprava nejezdí skrze Blanku proto, že by to bylo prostě moc dobré. Důslednou aplikací této logiky se dostaneme k rušení těch nejžádanějších linek a otevírání nějakých obskurních, jimiž nikdo nechce jezdit; naopak důsledné odmítnutí takového přístupu znamená volný trh – podnikatelé budou motivováni provozovat přesně ty linky, za které jsou lidé ochotni zaplatit, což jsou právě ty, jež stojí méně zdrojů, než kolik přinášejí užitku.
Přečtení: 19732
Komentáře
Komentář 6139
Komentář 6150
Komentář 6140
Na tohle téma jsem se kdysi bavil s tátou. Ten mi "prozradil", že dělá stejnou prasárnu, jako všichni ředitelé v celém soc. bloku. Pokud se ke konci roku ukazovalo, že by mohli ušetřit benzín, jezdili i na záchod autem. A pokud možno 1203-kou, která žrala jak puberťák. Úplně mě tím uzemnil. A uzemnil mě i reakcí na mé námitky: "Víš Tomíku. Já příští rok dostanu tolik benzínu, kolik letos projezdím. Můžeš mi zaručit, že naši zákazníci, kterým poskytujem technickou podporu, budou mít stejné množství technických problémů jako letos? Když budu mít míň benzínu a víc technickejch problémů u zákazníků, projezdíme benzín třeba už koncem října a pak co? Koupím koně s kočárem, protože na seno žádnej idiotskej zákonej limit nemám...?"
Státně dirigované hospodaření má tolik hovadných předpisů a zákonů, že bych to automaticky neházel na hlavu managementu. Vím Urzo, žes to přímo takhle nemyslel, ale vzpoměl jsem si na tátovy problémy. Státem řízené hospodaření je v praxi taková bramboračka, že je těžko dohonit člověka, zodpovědného za na první pohled hloupé rozhodnutí, protože ten kdo rozhodl, mohl klidně rozhodnout "správně" ve smyslu direktiv, které je holt nucen dodržovat.
Komentář 6141
Pokud by ty zvěrstva odmítli všichni dělat, tak dojde ke změně. Ano chápu že to nemusí být pro někoho jednoduché a práci potřebuje, viz argumenty typu - aby měli děti co jíst, jiná práce není bla bla bla, ale tohle jde popdle mého tvdit rok, max 2. Toto není argument, proč 20 let někdo pracuje a podílí se na tomhle zkurvenym systému. Ještě před 100 lety lidi byli ochotný umírat za svůj názor. Dnes si někdo nechá srát na hlavu celý život, protože se mu nechce najít jinou práci.
Komentář 6142
(Dá se to říct i jinak - každé zboží má svého kupce, každý úřad má své úředníky.)
Komentář 6144
Na druhou stranu ale nedokážu být takhle absolutní. Jak by se k tomu problému s přístupem vás obou měli postavit hasiči nebo lékaři? Mám hasičem nebo lékařem opovrhovat proto, v jakém systému pracuje, tedy podporuje ho? Kéž by svět byl takhle jednoduše černobílý.
Komentář 6155
Komentář 6146
Komentář 6149
Nejzajímavější na tom je, že to je o průser všech zainteresovaných, kteří v podstatě riskují vlastní postavení, bezúhonnost apod. aby nemuseli plýtvat. Což by taky mohli a bylo by to jednodušší.
Protože u všech dalších případů vím že to plýtvání se bere jako norma.
Stejně, tohle mi na socíku přijde nejzajímavější - dříve nebo později začne požírat i ty, díky kterým jakž takž funguje.
Kdyby to člověk připodobnil, zavézt socialismus a přijít o cenové signály, to je jako zavázat si oči. Člověk může pořád jít dopředu a orientovat se slepeckou holí. Stojí to zahovno, ale aspoň něco. Ale upgradovat to tak, aby ještě postihoval ty, kteří mu umožňují jakž takž se orientovat navzdory chybějícím cenovým signálům, to je jako záměrně si zlomit i tu slepeckou hůl.
Komentář 6156
Komentář 6151
Jinak s tím MHD je to samozřejmě možné, každopádně i v takovém případě by bylo rozumnější provozovat ty linky, které chtějí lidé nejvíce.
Komentář 6143
Komentář 6145
Komentář 6147
Samozřejmě je do nebe volající, jestliže průměrné mzdy v rozpočtové sféře jsou vyšší, než celostátní medián mezd, nebo mzdy ve sféře soukromé. Ale to už je jen důsledek pokračujícího ordoliberalismu.
Komentář 6152
Takže pak skutečně platí, že více lidí je problém, protože dotace jsou stejné, jízdenek sice více, ale to ve výsledku znamená méně peněz, protože peníze vybrané z jízdenek nepokryjí ty náklady.
Komentář 6148
Komentář 6153
Komentář 6154
Komentář 6157
A nech Urzu na pokoji,protoze to je jeden z mala,kterej pripravuje lepsi budoucnost i pro tebe a pro tvy deti(cim min bude uredniku,tim vic budes ty mit davek).Ses jako ten slepec,co jeste kope do lidi,kteri mu chteji pomoct prejit pres cestu,vole
A prestan urazet skupiny fetaky a pedofilu nebo te podle noveho zakona sezobne Pelikan...jako malou cudlu
Komentář 6193
Komentář 6198
Komentář 6199
víře, naději a lásce,
tyhle mentální fety kterými se oblbuje kdekdo způsobily lidstvu mnohem větší škody,
než kdyby do sebe prali lidé všechny chemické drogy světa v maximálních dávkách,
takže doroseři jsou mnohem škodlivější pro společnosti,
nežli nácí fetáci, ti povětšinou bejvaj ve svým vyfetlým klidu
a kdyby dobroseři nezakazovali drogy,
tak by fetáci nemuseli ani krást aby si mohli koupit svý fety na černým trhu...
Komentář 6158