Autor: Urza
Čas: 2019-12-23 00:00:02
NAP a veganství
O principu neagrese jsem napsal již mnohé; možná i proto se mě stále častěji ptají vegani, proč jej neuplatňuji na zvířata. Odpověď zní, že princip neagrese vychází z vlastnických práv, která zvířata nejen nedodržují a nechápou, ale dokonce je ani nejsou (a zdá se, že ani nikdy nebudou) schopna pochopit; mně pak nedává smysl tato práva vůči nim uznávat (kdyby se objevila zvířata, která vlastnickým právům rozumí, svůj postoj bych přehodnotil). Naprosto chápu a plně respektuji i toho, kdo zvířata pro zvýšení svého užitku využívat nechce a nebudu mu to rozmlouvat (dokonce to považuji za určitou ctnost); domnívám se však, že zvolit jinak není principiálně horší (ani lepší). A úplně stejně jako se vegani ptají, proč vztahuji NAP na lidi, ale ne na živočichy obecně, by někdo mohl položit otázku, proč NAP nerozšíříme rovnou na vše živé (což by znamenalo zemřít hlady). Zná někdo odpověď?
Přečtení: 42010
Komentáře
Komentář 47044
Komentář 47070
Komentář 47102
Komentář 47045
.....................
https://www.youtube.com/watch?v=arY-dpEPsqM
Komentář 47074
Komentář 47046
Komentář 47049
ale vy u toho přemýšlení vůbec nepřemýšlíte,
nebot jste zcela pozapomněl na starý dobrý a tradiční KANIBALISMUS,
kterým bychom neškodili žádné floře a fauně,
pouze lidskému rodu, což stejně tak jako tak děláme,
navíc bychom elegantně vyřešili mnohé sociální problémy,
jako třeba přelidněnost, chudobu, imigraci ba i emigraci, hroutící se duchodový systém,
a v neposlední řadě by došlo i na dobrosery s mesiášským komplexem jenž by se mohli obětovat pro blaho lidského rodu...
Tento humanistický náhled bych pak nazval "humusmanismem"
to aby to dokázali skousnout i odpurci a rozporovači,
ty bychom sežrali pak jako první...
Komentář 47075
Komentář 47071
Komentář 47123
Komentář 47047
Vtipné, kolik anarchokapitalistů tvrdí opak, když se snaží tvrdit, že vlastnická práva jsou přirozená :-)
Komentář 47048
Komentář 47077
Komentář 47076
Komentář 47050
Komentář 47052
Komentář 47072
Komentář 47078
Komentář 47069
Komentář 47051
Komentář 47053
já vlastnická práva nechápu,
takže bych byl asi sežrán....
Komentář 47059
Komentář 47064
Komentář 47079
Komentář 47057
Srovnejte to s tím, jak se kradlo v předlistopadovém socialismu. To proto, že existoval erár, který byl pro zloděje velkou příležitostí kdežto obráncům riziko za obranu nestálo v porovnání s jeho ekonomickou hodnotou; nebyl jejich, tak co by riskovali, ztráta byla veřejná a oni z ubráněného moc nezískali, spíš nic než něco. Takže je osobně nepálila. Kdežto ztrátu soukromého vlastnictví pociťuje vlastník v plné výši a obrana mu stojí zato až do výše majetku protože obranou ho zachrání a může využívat pro sebe a v plné výši (na rozdíl od toho socialistického eráru). A někdy, když chce vytvořit precedent do budoucna, tak i za víc (investuje do možnosti vlastnit v budoucnu).
Pokud náklady na obranu volíte až do výše bráněného majetku a útočník tak musí vynaložit na překonání obrany podobné prostředky ale spíš vyšší, protože prolomení obrany je dražší než remíza, vyplatí se mu stejnou energii vynaložit na vydělání peněz a ty použít na zakoupení věci. A nemusí nutně NAP chápat. Ekonomickou udržitelnost svých životních strategií vesměs chápeme lépe a tu chápou mnohdy i zvířata. Protože zvířata, co vynakládala na získání potravy víc energie, než dostala z té potravy, zemřela dřív, než stihla předat geny svým potomkům.
Komentář 47068
Komentář 47092
Komentář 47096
Komentář 47100
Komentář 47099
Komentář 47127
Komentář 47233
Komentář 47239
Komentář 47312
Komentář 47349
"Pokud náklady na obranu volíte až do výše bráněného majetku a útočník tak musí vynaložit na překonání obrany podobné prostředky ale spíš vyšší, protože prolomení obrany je dražší než remíza, vyplatí se mu stejnou energii vynaložit na vydělání peněz a ty použít na zakoupení věci. A nemusí nutně NAP chápat." Toto Vaše citované tvrdenie je jednoznačne chybné, keďže sa kradne a krádeže sú často aj úspešné. A podobne je to z mnohými inými naivnými ankapistickými teóriami, na papieri vyzerajú dokonale, ale v praxi by nefungovali.
Komentář 47350
"Pokud náklady na obranu volíte až do výše bráněného majetku a útočník tak musí vynaložit na překonání obrany podobné prostředky ale spíš vyšší, protože prolomení obrany je dražší než remíza, vyplatí se mu stejnou energii vynaložit na vydělání peněz a ty použít na zakoupení věci. A nemusí nutně NAP chápat." Toto Vaše citované tvrdenie je jednoznačne chybné, keďže sa kradne a krádeže sú často aj úspešné. A podobne je to z mnohými inými naivnými ankapistickými teóriami, na papieri vyzerajú dokonale, ale v praxi by nefungovali.
Komentář 47067
Komentář 47054
Komentář 47055
Komentář 47056
a vymyslil to tak, že člověk by měl pokosit tisíce květů pokud jsou pro potravu třeba kravám,
ale měl by se vyvarovat bezmyšlenkovitě uškubnout byt jeden jediný květ pro svou potěchu, proto nemám rád řezaný květiny a vánoční stromky, přijde mně to jako zbytečný vraždění rostlin...
Komentář 47058
Komentář 47073
Komentář 47066
Komentář 47065
Komentář 47080
Komentář 47081
Komentář 47082
Komentář 47083
Komentář 47084
Komentář 47085
Komentář 47086
Komentář 47087
Komentář 47088
Komentář 47091
Komentář 50671
Urzo, ty fakt jedeš. Hnus.
Komentář 102779
můžeme mít jako hlavní hodnotu lidský život. ale bez zabíjení zvířat můžeme vesele žít. vegani to podle mě mají na tom utrpení, které jsme schopni pozorovat (utrpení rostlin asi ne... oblibená veganská hláška "asi nepůjdeš s květákem na procházku") a existují samozřejmě i směry, které zapovídají jakékoliv ubližování, pak ale ubližují sobě, čímž to porušují. nap se tedy zastavil na úrovni druhu (člověk vs. zvíře). vegani jsou dál, ale logiku to má.
mimochodem jaký je tedy rozdíl mezi člověkem a zvířetem? (chápaní vlastnických práv to není)
Komentář 102749
Nastavení zobrazení uživateli nechtěných a neschválených komentářů
Některé uživateli nechtěné či neschválené komentáře mohou být skryty; zobrazit je můžete po přihlášení.