Autor: Urza
Čas: 2019-06-21 00:00:02
Nebe na Zemi
Lidé si často stěžují na to, jak se má „obyčejný člověk“ špatně a jeho situace se stále zhoršuje, takže je třeba zásahů vlády; upřímně řečeno mě momentálně nenapadá žádný populární mýtus, jenž by se pravdě vzdaloval více (minimálně v Evropě či Americe). Zaprvé se „obyčejný člověk“ nikdy v historii neměl lépe než teď; máme dostatky (často přebytky) pitné vody, jídla, žijeme v domech, kde je teplo, světlo, požíváme obrovské množství výdobytků moderní doby. Zadruhé se situace „obyčejného člověka“ asi nikdy nezlepšovala tak rychle; prakticky všechny myslitelné metriky ukazují, že se máme stále lépe. Zatřetí nikdy nebylo zapotřebí tak málo práce průměrného člověka, aby se tento uživil; máme tedy mraky volného času (oproti snad všem myslitelným obdobím v minulosti). A konečně začtvrté se tak děje právě navzdory vládním zásahům; ty mohou naši skvělou situaci jen zhoršovat.
Přečtení: 182246
Komentáře
Komentář 38949
Komentář 38951
Komentář 38952
Komentář 38956
Mno, pokud Vam zrovna tady pri porovnani logiky spisske s logikou logika vychazi, ze retard je z vychodu, pak jste ten Vas komentar mel formulovat spise v prvni osobe.
Komentář 38961
Komentář 38964
Komentář 38966
Komentář 38969
Komentář 38975
Komentář 38985
Komentář 38991
Komentář 38995
Komentář 39000
Komentář 39005
Komentář 39021
Komentář 39028
Komentář 38967
Komentář 38976
Komentář 38979
Komentář 38983
Komentář 38990
Komentář 38993
Komentář 39048
Komentář 39054
Komentář 39058
Komentář 39062
Komentář 39076
Přemisťovaly-li se komodity napříč Evropou, lze s dost velkou pravděpodobností odhadnout, že se tak dělo na základě směny/obchodu. Na takhle velkém území už asi ne barterem, ale s velkou pravděpodobností pomocí nějakého prostředku směny - nějakými prepenězi = kůže, sůl, později v době kamenné už bylo známo a užíváno zlato. K čemu asi, když metalurgie byla neznámá? Že by ke zprostředkování směny? Tehdy nebylo možno bez té metalurgie zlato zpracovat do nějaké užitečné formy - třeba nástroje, když navíc ono samo má dost neužitečnou vlastnost - je poměrně měkké. A vzhledem k tomu, že směnu neměl kdo a jak na takhle velkém území organizovat/regulovat, lze ji směle považovat volnotržní.
Jakýkoli jiný způsob je sice možný, jeví se však velice krkolomný oproti směňování - můj výrobek za kůži, kůži za něco, co potřebuju.
Komentář 39093
Proč? Co je krkolomného na - náš výrobek za kůži, kůži za něco, co potřebujeme?
Komentář 39101
Komentář 39102
Komentář 39104
Komentář 39107
Komentář 39108
Komentář 39111
Komentář 39112
Komentář 39113
Komentář 39114
Komentář 39116
Komentář 39117
Komentář 39118
Komentář 39119
Komentář 39121
Komentář 39122
To jen ty si dokolečka vymýšlíš a mně do klávesnice strkáš, že kooperovali jedním jediným způsobem - kapitalisticky. Já tvrdím že ne. Ale jestliže kooperovali tím kapitalistickým způsobem, dokázali své potřeby touto vzájemnou kooperací uspokojovat nejefektivněji. Jiné formy kooperací, které taky jistě používali, jim přinášely jiné výhody, které na základě obětovaných příležitostí vyhodnotili jako pro ně nejlepší. Protože v těchto případech sledovali jiné cíle, než jenom efektivitu.
Komentář 39123
Komentář 39124
Komentář 39126
Komentář 39128
Pakliže to náčelník ve své vesnici zakázal, nešlo v rámci té vesnice o volný trh. Co je na tom nějak zvláštního, že o tom potřebuješ žvanit?
Komentář 39125
Komentář 39127
Komentář 39129
Komentář 39130
Komentář 39131
Volnotržní vztahy fungují efektivněji a lépe jejich prostřednictvím lidi uspokojují své potřeby. Proto si troufám tvrdit, že především ty používali tehdy lidi ke svým kooperacím. Nedává smysl, aby především používali ty vztahy, které fungují méně efektivně a hůře jimi lidi uspokojují své potřeby a u kterých hrozí kolaps - v té době by byl rychlý a s fatálními následky. Tím spíš, že obchodní vztahy v té době překračovaly celý kontinent a to nikdo regulovat stejně nedokázal. Pokud tedy někdo (náčelník) reguloval/omezoval obchodní vztahy svých vesničanů, vyloučit to samozřejmě nemohu, taková vesnice brzo pošla hlady, pokud rychle nezměnila své počínání. Není třeba se takovými k vyhynutí vedoucími způsoby zaobírat jako většinovými kooperacemi, protože jako lidstvo jsme dobu kamennou a vznik zemědělství a řemesel přežili. Regulovanými kooperacemi by lidstvo vyhynulo.
Komentář 39132
Takže jsem měl pravdu, prostě typický myšlení kruhem. Chovali se tak, protože je to přirozené. A přirozené je to proto, že se tak chovali :-D
Komentář 39134
Komentář 39135
Komentář 39136
Komentář 39137
A proto po tisíce let převládá ten regulovaný :-D
Komentář 39138
Z těchto mnohou praxí ověřených důvodů a z důvodu "ideologie", kterou mi vnutila "propaganda" ekonomická (např. A. Smith) nebo dokonce ancapácká (např. Mises) vyvozuju, že pokud měli lidi v době kamenné prosperovat tak, že byli schopni uskutečňovat obchody napříč kontinentem, museli většinově užívat nejefektivnější kooperace - ty pokud možno nejvolnější. Tím nevylučuju kooperace jiné.
Komentář 39139
Komentář 39140
Ověřená praxe je ideologie???
Komentář 39141
Komentář 39156
To jsem tu už bambiliokrát napsal, proč to může existovat i proč to skončí. Tudíž je tvůj problém, že ignoruješ, co tu lidi píšou.
Komentář 39167
Komentář 39181
Komentář 39185
Komentář 39191
Komentář 39200
Komentář 39209
Komentář 39217
Komentář 39192
Já se domnívám, že nynější špatný systém nepodporují ti ideologičtí zastánci ale spíš ti oportunističtí a ti ideologičtí hrajou roli jen užitečných idiotů, kteří píšou intelektuální články o tom, jak je nám dobře pod ochrannou rukou státu a EU, zelení zas přesvědčují masy o nutnosti zachraňovat zeměkouli a ty si zvolí politiky, kteří díky tomu zavedou naprosto nemorální přerozdělovací mašinérii způsobující další zadlužování v jejich prospěch a ŽP ve skutečnosti škodící a pak, po 5 letech od zavedení zákona se někteří diví a píšou články o tom, jak za to může kapitalismus, protože původní myšlenka byla správná a jen toho zneužili spekulanti s obnovitelnými dotacemi. Tihle užiteční idioti ale mají problém vyhodnotit skutečné příčiny, proč narážíme na zeď, když teoreticky (podle nich) byla nalajnována hladká cesta ale ten problém budou mít pak vždycky. I v tom ankapu. Takže nepochybuju o tom, že tam budou psát články o tom, jak "tohle by se se státem nestalo". A mnohdy budou mít pravdu, ve smyslu že před rokem 89 byla také nižší nezaměstnanost a měli jsme méně bezdomovců.
Komentář 39195
Komentář 39193
Vaše příklady té "reality"? Jestli nemáme každý nějakou jinou nebo si nevybíráme jen tu, co se nám hodí. Takže jakou realitu máte na mysli?
Komentář 39194
Komentář 39197
Komentář 39202
Komentář 39206
Komentář 39208
Komentář 39210
Komentář 39211
Krásná ukázka dvojího metru! Tak až si zase budete někdy stěžovat, že s Vámi stát neuzavřel smlouvu, tak si vzpomeňte na tohle!
Tak si mějte spornou teorii s logickými vadami, když na ní chcete setrvávat. Ale to já s tím? To je Vaše věc.
Já nikdy neříkal, že musíte mít s každým uzavřenu smlouvu. Nikdy! Říkám Vám to opakovaně, ale jste prostě idiot, co to nedokáže pochopit ani na podesáté!
Komentář 39213
A to když já půjdu krást k Vám nebo Vy půjdete krást ke mě? Já, na rozdíl od Vás, ty dva případy totiž dokážu rozlišit.
Komentář 39215
Já také, jen nejsem zfanatizovaný tupý idiot a vím, co je to subjektivní rozlišení.
Komentář 39225
Komentář 39227
Komentář 39223
Kauzalita? Jako že někoho zmlátíte až poté, co poruší nějaké vaše pravidlo? Tak to fakt neznamená, že mu to pravidlo nevnucujete :-D
Komentář 39226
Komentář 39228
Jak říkám, jste prostě indoktrinovaný blb.
Jelikož tím se bráním vnucování jeho pravidla v prostoru, kde si chci určovat pravidla já.
Začne pršet, lidé vytáhnou deštníky. V tu chvíli k Vám přistoupí někdo s červeným deštníkem a zmlátí Vás, protože máte deštník modrý a ne červený. Podle Vaší logiky Vám dotyčný nevnucuje pravidlo, že máte mít deštník červený. On se jen, jak tvrdíte, objektivně brání :-D
Komentář 39229
Kdyby Vám to pořád nedocházelo: Ano, kdybyste neotevřel modrý deštník, nedošlo by k Vašemu zmlácení. Druhý čin je příčinou prvního. První byl agresí, druhý obranou. A je to hezky objektivní, že :-D?
Komentář 39230
A jestli chcete příklad ze života, který se tomu podobá, tak otevření modrého deštníku je ekvivalent jako když na letišti nahlas vyslovíte slovo "bomba". Možná dokonce budete vzápětí zpacifikován, což je ekvivalent toho zmlácení. Nebo kdybyste na křižovatce zakryl svítící červené světlo a podstrčil ekvivalentní zelené. Sice dopravce toto nemá explicitně zakázané, protože to běžně nenastává ale to Vy si musíte zjistit, jestli si to přejete nebo nepřejete, než to uděláte. Nikoliv že on má hádat a pokoušet se uzavřít se všemi lidmi na světě smlouvu aby nedělali všechny možné hypotetické činy, které by mohly bezpečnost na křižovatce, kterou on provozuje, nějak ohrozit.
Přeříkám Vám takhle i protipříklady se zákony státu, s daněmi, atd., takže klidně do mě, jen upozorním na připadnou diskontinuitu v určování, který prostor je koho a kdo koho poškodil první, když si na něj v minulosti uzurpoval právo a vyhlašoval stát. Za předpokladu, že stát v minulosti nikomu nic nevnutil (který ovšem neplatí) by se se státem zacházelo jako s jakýmkoliv jiným subjektem. Jinak musíte samozřejmě kalkulovat i s tím prohlášením území za stát jako s vnucením, protože stát při tom aktu neuzavřel se všemi, kterých se to týkalo, žádnou smlouvu a nejednal s nimi o podmínkách, vyhlásil je jednostranně.
Jestli to bude na Vás příliš složité, tak si vždycky zkuste položit otázku, kdo s kým mohl uzavřít smlouvu a kdo v principu nemohl, protože DOPŘEDU nevěděl, kdo čin provede a s kým by měl jednat. Big case označuje, co bez příčinných vztahů nerozlišíte.
Komentář 39231
A už si tam zase přidáváte podmínky, co v tom Vašem popisu původně nebyly, jen aby Vám to ideologicky vyšlo, jak zrovna potřebujete. Kdybyste se to pokusil formalizovat, tak by Vám došlo, že to nakonec začne být závislé na Vašem subjektivním pohledu na to, kdo může kde jaké pravidlo uplatňovat.
Komentář 39232
Čí prostor je koho, ale nemůžete určit objektivně! To jsou ta místa, kdy do té své teorie začnete strkat subjektivní představy a vůbec Vám to při té vaší indoktrinaci nedojde!
Komentář 39421
To taky ale netřeba vědět objektivně. Stačí vědět, že někdo druhému jeho prostor narušil. A to už (poté, co to nastane) jednoznačně (a tedy nezávisle na pozorovateli a tedy objektivně) víte.
To jsou ta místa, kdy do té své teorie začnete strkat subjektivní představy a vůbec Vám to při té vaší indoktrinaci nedojde!
Tedy nejsou, protože jak si kdo určí co je jeho vlastnictví, vědět objektivně nepotřebujete. Dopředu nevíte, jakým činem ho někdo naruší ale jakmile ho naruší, už to víte a vědí to všichni stejně, pokud se tu informaci dozví. Protože při interpretaci nezáleží na pojetí vlastnictví jejich, jelikož jich se čin netýká ale na pojetí vlastnictví toho, komu je narušováno. Tady je asi jádro nepochopení a kde mícháte hala bala objektivní a subjektivní a myslíte si, že když je něco objektivní, že musí být objektivní všechno. Nemusí. Vlastnictví je subjektivní ale objektivní je ten čin.
Komentář 39425
Jak jeho? Podle jakých pravidel jeho? To máte už tou ideologií tak vypatlaný mozek, že to nevidíte?
Vlastnictví je subjektivní ale objektivní je ten čin.
Takže když přišlo v únoru 1948 znárodnění, tak se stát stal vlastníkem? Neboť vlastnictví je subjektivní a jeho činy byly objektivní? Ach jo, vrátíte se k tématu po takové době a vypadne z Vás taková hovadina nekonzistentní s tím, co tvrdíváte. Ale tak co od Vás čekat, že?
Komentář 39426
A co Vám tedy vadí na státu? Stát je (subjektivně) vlastníkem tohoto prostoru, jeho činy to objektivně dokládají. Pokud se někdo na jeho prostoru nechová podle jeho pravidel, které si jako vlastník může určovat, používá sílu k nápravě. Kde je tedy problém? Chová se prostě tak, jak se dle Vás vlastník v souladu s NAPem chovat může.
Komentář 39431
O vlastnictví si rozhoduje každý sám. Sám jste tu argumentoval, že vlastnictví je subjektivní tak čemu se divíte? Chcete za každou cenu oponovat a už nevidíte, že kruhem oponujete sám se sebou?
To máte už tou ideologií tak vypatlaný mozek, že to nevidíte?
viz výše
Takže když přišlo v únoru 1948 znárodnění, tak se stát stal vlastníkem?
De jure tehdy ano. Legitimně ale ne (jedna strana s transakcí nesouhlasila) a dlouhodobě také ne, protože po roce 89 se majetek vracel v restituci popřípadě privatizoval, což je opačný proces vzhledem ke státu (bohužel ne vzhledem ke konkrétním jedincům ale to by bylo jiné téma).
Neboť vlastnictví je subjektivní a jeho činy byly objektivní?
Ano. Co je na tom nepochopitelného? A ne jeho činy ale činy těch, co mu ho narušují. Protože ty rozhodují.
Ach jo, vrátíte se k tématu po takové době a vypadne z Vás taková hovadina nekonzistentní s tím, co tvrdíváte. Ale tak co od Vás čekat, že?
Tak nemelte tyhle obecné kecy a zeptejte se konkrétně, čemu přesně nerozumíte a co Vám nesedí. Když se nedokážete zeptat nebo neukážete, kde přesně vidíte tu nekonzistenci, to je potom s Vámi těžká debata.
A co Vám tedy vadí na státu? Stát je (subjektivně) vlastníkem tohoto prostoru, jeho činy to objektivně dokládají. Pokud se někdo na jeho prostoru nechová podle jeho pravidel, které si jako vlastník může určovat, používá sílu k nápravě. Kde je tedy problém? Chová se prostě tak, jak se dle Vás vlastník v souladu s NAPem chovat může.
Kdyby to byl výchozí stav, tak je to asi v pořádku (ekonomicky by to bylo divné, protože nedovedu si představit, že by se v minulosti všichni soukromí vlastníci vzdali svých pozemků a prodali je jako jeden muž JEDINÉMU subjektu, protože by jim muselo být, aspoň na konci, jasné, že tím někomu vytváří monopol a že kvůli absenci konkurence budou možná platit neúměrný nájem ale budiž, chápejme to jako debatu o modelových příkladech). Ale problém byl v minulosti. V podstatě stát za soukromým vlastníkem přišel a řekl "budeme tě chránit a ty nám za to budeš platit". A neuzavřel s nimi smlouvu, u které by byla i možnost neuzavřít. Když by si nějaký subjekt zabral nevyužívané pozemky popřípadě nějaké koupil od někoho za tržní cenu a nazval se "stát", s tím bych problém neměl, protože bych na jeho pozemcích setrvávat nemusel a nemusel bych mu platit to výpalné/daně (které by se asi jmenovalo pronájem, protože by bylo dobrovolně placené). Chápete? Nejde o to, co si kdo myslí, že vlastní, protože to je subjektivní ale jakými činy se v minulosti k tomu vlastnictví dostal. Ty už jsou objektivní. Protože pozorovatelné a jednoznačně interpretovatelné. Jedna strana dělá druhé straně něco, co ta si nepřeje.
Komentář 39432
Divím se Vaší nekonzistentnosti.
De jure tehdy ano. Legitimně ale ne
Jak legitimně ale ne? Jako že každý si to určuje subjektivně podle sebe, ale jen ta Vaše představa je legitimní?
Kdyby to byl výchozí stav, tak je to asi v pořádku
Co to sem zase serete za další pravidla? Vlastnictví je subjektivní, sám jste to tvrdil, tak se toho držte a neserte sem do toho Vaše dodatečná pravidla.
A neuzavřel s nimi smlouvu, u které by byla i možnost neuzavřít.
Už mne ta Vaše ideologická zaslepenost opravdu sere. Přesně tohle dělají i anarchokapitalisté při svém pojetí vlastnictví. Bohužel máte tak vymytý mozek. Že to nejste schopen vidět. Debatu končím, jste příliš zaslepený, než abyste byl schopen cokoliv pochopit.
Chápete? Nejde o to, co si kdo myslí, že vlastní, protože to je subjektivní ale jakými činy se v minulosti k tomu vlastnictví dostal. Ty už jsou objektivní. Protože pozorovatelné a jednoznačně interpretovatelné. Jedna strana dělá druhé straně něco, co ta si nepřeje.
Chápu, jste blbec s vymytým mozkem. Pokoušíte se tvrdit, že každý si subjektivně může myslet, co vlastní, ale pouze anarchokapitalistická pravidla na základě objektivních pozorování určí, zda to objektivně vlastní. Že ta "anarchokapitalistická pravidla" jsou také subjektivně určená, na to už Vaše mozková kapacita zřejmě nestačí.
Takže závěr, pořád nechápete, chápat odmítáte, zaslepenost si nepřipouštíte a já s Vámi končím!
Komentář 39436
Divím se Vaší nekonzistentnosti.
Ale neumíte napsat, v čem spočívá. Heleďte, Vám se to prostě nelíbí. A k tomu Vám došly argumenty. Tak to nezakrývejte, že vidíte nějakou nekonzistentnost. Buď ji vidíte, tak ji napíšete nebo najdete příklad, který ji ukazuje. Nebo ji zkrátka nevidíte, ač ji vidět chcete. Takže jestli ji vidíte, tak ji napíšete, jestli nenapíšete, tak OK a těšilo mě. Že se Vám závěr nelíbí je už problém Váš.
Jak legitimně ale ne? Jako že každý si to určuje subjektivně podle sebe, ale jen ta Vaše představa je legitimní?
V prvním kroku to můžete vzít podle toho seznamu Velkého K, protože soudní rozhodnutí v něm nemá. A pak se případně můžeme zabývat tím, proč ten jeho seznam je z hlediska legitimity OK kdežto soudní rozhodnutí může ale také nemusí být.
>Kdyby to byl výchozí stav, tak je to asi v pořádku
Co to sem zase serete za další pravidla? Vlastnictví je subjektivní, sám jste to tvrdil, tak se toho držte a neserte sem do toho Vaše dodatečná pravidla.
Vlastnictví je subjektivní, to tvrdím od začátku. Ale také nemůžete ignorovat, že z nějakého stavu vyjít musíte. To není moje pravidlo, jestli chcete popisovat chování lidí, musíte tam mít lidi. Jestli chcete zkoumat vlastnické vztahy, musíte tam mít vlastnictví. To tedy nejsou moje pravidla. To je zkrátka povaha světa, který chceme popisovat. Vezměte to jako předpoklad věty o nějaké množině "nechť množina je neprázdná", který se obvykle vynechává ale uvažuje se sám o sobě, jinak by nebylo co o čem vypovědět.
Vy jste se mě ptal, jestli mám problém se státem. Tam ale nemůžete ignorovat předchozí jeho činy. Protože současné činy (třeba lidí, co jsou nuceni platit daně) jsou důsledkem těch předchozích. Jinak by se k daním stavěli, pokud by někdy v minulosti jejich předci uzavřeli se státem smlouvu a vyjednali nějaké podmínky. Tak třeba by bylo logické, že by si někteří vyjednali daňový strop nebo rozsah služeb a někteří by se třeba rozhodli smlouvu vypovědět a znali by podmínky, za kterých mohou. A tohle nejsou moje pravidla, tak to ve světě zkrátka chodí, že čin B může být reakcí na čin A. Z hlediska útočného a obranného násilí to pominout nemůžete, ač byste to asi rád udělal.
Vy chcete dosáhnout toho, aby se útok od obrany nedal rozlišit, tak je pochopitelné, že byste rád příčinné vztahy škrtnul ale pak jste ve sporu s pozorovanou realitou, protože ve světě příčiny a následky zkrátka máme.
Už mne ta Vaše ideologická zaslepenost opravdu sere.
Takže se naštvete a nejste schopen racionálně uvažovat. Ale blbý jsou vždycky ti ostatní. Hmmm... a není projev zaslepenosti právě tohle?
Chápu, jste blbec s vymytým mozkem. Pokoušíte se tvrdit, že každý si subjektivně může myslet, co vlastní, ale pouze anarchokapitalistická pravidla na základě objektivních pozorování určí, zda to objektivně vlastní. Že ta "anarchokapitalistická pravidla" jsou také subjektivně určená, na to už Vaše mozková kapacita zřejmě nestačí.
O anarchokapitalistických pravidlech nepadlo ani slovo, držíme se Vaší definice vnucování https://stoky.urza.cz/index.php?action=showdrop&DID=521#l38861
které se důsledně držím ale také se důsledně držím toho, co Vy máte problém oddělovat, co je objektivní a tedy měřitelný fakt a co je subjektivní, s čímž nemůžete počítat. Vy to neumíte a mícháte to hala bala dohromady, tak v tom zkrátka máte guláš. A také nepomíjím příčiny a následky, které Vy byste rád pominul, aby Vám vyšlo to, co chcete vidět. Já jsem přírodovědec, Vy filosof, protože aplikujete formální koncept formalisticky ale uniká Vám, že proměnné, které nemůžete objektivně zjistit, nemusí ani existovat, resp. v praxi je nepoznáte a tedy nemůžete s nimi ve svých modelech nijak kalkulovat. Ač si je v příkladech klidně zadáte. To je však klam Váš. Já Vám ho jen vyvracím. Takže je paradox, když za subjektivitu se pokoušíte peskovat Vy mě, přitom ji nedůsledně používáte Vy. Ale problém na Vaší straně.
Tady https://stoky.urza.cz/index.php?action=showdrop&DID=521#l38905
jsem Vám psal: anarchokapitalismus do toho vůbec nemusíte tahat, takto to mají lidi ve všech systémech a všude na světě, jsou to pravidla třeba i v českém právním řádu, s výjimkou pro stát (jen u ní se anarchokapitalisté liší ale my tu řešíme útočné a obranné násilí obecně, ne výhradně pro případ státu, chápete?). Takže už vynechte to "anarchokapitalistická pravidla", to totiž ukazuje pouze zaslepenost Vaši.
Anarchokapitalismus žádná pravidla nemá, jsou v něm pouze práva jednotlivců vůči ostatním, která si dotyční upravují ve smlouvách a může mít každý člověk jiná pravidla. Jediné anarchokapitalistické pravidlo bych možná formuloval jako že stát nemá mít v právech výjimku, kterou si za existence státu stejně vynutí, bez ohledu na to, co si zastánci anarchokapitalismu myslí a v anarchokapitalismu by toto pravidlo bylo zbytečné, protože by stát neexistoval. Ani NAP není anarchokapitalistické pravidlo, ale to už jsem tu mnohokrát psal a nechci se opakovat.
Komentář 39437
Argument jsem napsal, minul jste ho, já se s Vámi už zahazovat nebudu. Tyhle ti triky si zkoušejte na někoho jiného.
Vlastnictví je subjektivní, to tvrdím od začátku.
Možná tak od začátku v tomto vlákně. Ale to je Váš oblíbený trik, tvrdit pokaždé v každém vlákně něco jiného a když Vás někdo nařkne z nekonzistence, tak se velmi divíte a tvrdíte, že nyní se řeší toto a nemělo by se sem tahat nic z jiných vláken. Na tohle Vám seru!
Vy jste se mě ptal, jestli mám problém se státem.
Neptal, vytrháváte ten dotaz z kontextu. Možná proto, že jste ho v tom svém ideologické zápalu nepochopil.
Vy chcete dosáhnout toho, aby se útok od obrany nedal rozlišit, tak je pochopitelné, že byste rád příčinné vztahy škrtnul ale pak jste ve sporu s pozorovanou realitou, protože ve světě příčiny a následky zkrátka máme.
A dost! Tohle Vám vysvětluji opakovaně. Zase ty Vaše bludy! Jenže ten Váš ideologií vypatlaný mozek to opakovaně nedokáže pochopit! Končím s Vámi, když nedokážete pochopit ani naprostý základ ...
O anarchokapitalistických pravidlech nepadlo ani slovo, držíme se Vaší definice vnucování https://stoky.urza.cz/index.php?action=showdrop&DID=521#l38861
Ne, jak bylo již tehdy ukázáno, té definice jste se nebyl schopen ani chvíli držet! Okamžitě jste si do ní doplnil něco, co v ní nikdy nebylo.
Anarchokapitalismus žádná pravidla nemá
Fajn, v tom případě tu asi nyní máme ankap. Bože, to jsou zase sračky.
Odmítám už ztrácet čas takovým indoktrinovaným blbem ...
Komentář 39497
Ne, jak bylo již tehdy ukázáno, té definice jste se nebyl schopen ani chvíli držet! Okamžitě jste si do ní doplnil něco, co v ní nikdy nebylo.
Ano, počítal jsem navíc s kauzalitou. Že ji neuvedete v definici ještě neznamená, že neexistuje a že ji můžete ve svých příkladech (naposledy modrý deštník) obracet. A když s ní počítám, ještě neznamená, že měním Vaši definici. Pouze Vám ukazuji její důsledky.
Komentář 39498
Nemůžete si do té definice doplnit něco, co v ní není, a pak tvrdit, že se tou definicí řídíte. Dokud nepochopíte ani takovou základní věc, je diskuze s Vámi naprosto zbytečná.
Komentář 39204
Dnešní realita totiž je spíš tohle
"Čím víc peněz pumpujeme, tím víc jsou lidé nespokojeni, diví se Babiš"
Zdroj: https://www.idnes.cz/zpravy/domaci/babis-protest-letna-reakce-projev-ekonomicka-diplomacie.A190624_101946_domaci_kop?
Viz také naše předchozí debata o tom, jestli Rakouskou ekonomii empirická data potvrzují nebo ne. Kterou jste ale docela zazdil Vašim stylem komunikace, ještě před tím, než jsme se k něčemu vůbec dobrali. Tak si mějte tu svou realitu, když ji tak chcete vidět. Se Sovětským svazem na věčné časy a někdy možná jinak. Až narazíme na pořádnou zeď a realitu už nebude možno ignorovat. Ale po čase na ní zase zapomeneme a bude to propaganda těch, co ignorují realitu, že ano?
Komentář 39207
Pokud někdo používá argument, který realita vyvrací, pak zřejmě realitu ignoruje.
Kterou jste ale docela zazdil Vašim stylem komunikace, ještě před tím, než jsme se k něčemu vůbec dobrali.
Diskuzi jste zazdil sám, když jste odmítl specifikovat, jaká porovnání jsou tedy v pořádku a jaká nejsou. Z takového specifikace by totiž vyplynula nefalzifikovatelnost Rakouské školy, tak jste z diskuze raději utekl.
Komentář 39212
Tak na to jste si mohl odpovědět i sám, stačilo použít logiku. Nebo se zeptat. Je třeba porovnávat něco, co je vzájemně porovnatelné. Jestliže schopnost uspokojování potřeb závisí na historii (já bych to formuloval jako že to uspokojování je nějakou monotónní rostoucí funkcí časového integrálu z rychlosti těch změn), tak nemůžete porovnávat Etiopii a Švédsko. Úplně nejlepší porovnání je komparativní statistická analýza, kdy se Vám vlivy, které sledovat nechcete, vzájemně vyruší kdežto znaky, jejichž vlivy sledovat chcete, se v obou skupinách zesílí. Když vyberete jednu dvojici, která se Vám hodí, ta nemůžete zjistit (čistě z těch čísel, jinak v kontextu toho, co o věci víte, Vás to má napadnout, že je to metodicky blbost).
Ale k tomu jsme se nedobrali. Když se k něčemu dobrat nechcete, tak umíte diskusi nejrůznějšími manipulativními triky odvádění pozornosti zazdít a pak opakujete, že ten druhý je hloupý a že o diskusi nemáte zájem. Vaše taktika, OK, ale je nutno dodat, že potom nejde o diskusi ale o trolling. A že jste argumentovat vůbec nechtěl. Sám si asi tu realitu dost dobře uvědomujete, ač se jí bráníte.
Komentář 39214
A co jsem asi udělal?!
stačilo použít logiku
Kdybyste tu logiku použil Vy, zjistil byste, že na jediné porovnání, které Rakouská škola připouští, byste potřeboval paralelní vesmír. Z toho by Vám pak vyplynulo, že Rakouská škola není falzifikovatelná.
Komentář 39187
Ne každé myšlení kruhem je nutně logicky chybné. Vezměte si, že to druhé může být definice motivovaná něčím, co pozorujeme a pokud to zobecníte, můžete to chápat jako teorii. A to první může být výpověď o výsledku testování té teorie. Pouze nesmí být obojí na stejných datech, jinak byste mohl zobecnit náhodu jako teorii a zároveň si ji týmiž daty (chybně) ověřit. Asi Vám jsou známy jako programátorovi metody ověřování modelů v AI (out of sample testy různých druhů). Záměrně Vám to ukazuju na příkladu z Vašeho oboru, mohl jsem dát taky příklady z fyziky ale to mám zkušenosti, že se pak bavíme po mimoběžkách. Jelikož Vy často formulujete myšlenky tak abstraktně, že Vám takovéhle nuance mohou uniknout (zanalizujte si to, Vaše "chovali se" a "chovali se" na jiném místě věty není totéž). Pokud to tedy nebyl záměr. Pokud byl, tak se to pozná tak, že mě odbudete nějakou osobní poznámkou a nebudete se tím zabývat. Pokud nebyl a jen jste se spletl, tak se cvičně vraťte k příspěvku, na který jste reagoval a ověřte si znovu vzhledem k nově řečenému, jestli Vám Váš závěr stále plyne. Já si to přečetl několikrát a podle mě neplyne a je to pouze Vaše konstrukce, alespoň jsem tam žádný kruh nenašel. Každý jsme omylný a každý nevědomě jistě zkresluje ve prospěch svých přání a dělají to i ti nejlepší vědci. Proto se také cení důkazy, nikoliv nějaké výkřiky.
Komentář 39203
To mozna neni, rozhodne to ale mnohe vysvetluje. Napriklad Vas pocit pohybu vpred, prestoze se jako opilec motate stale na miste. S tim tady sice dokonale zapadnete, zvenku to ale vypada, ze si akorat honite vocas.
(A tu vulgaritu si strcte, tim tady nikoho neohromite.)
Komentář 39152
A když jim pak začne radit blbě, tak si zvolí jiného náčelníka.
Komentář 39196
Z jedné ekonomické přednášky o bezstátních společnostech si pamatuju (poznámky a odkazy někde mám ale nedokázal jsem je najít), že v nějaké části Súdánu žila (či dosud žije) bezstátní společnost, kde spory rozhoduje muž s levhartí kůží. Ten nemusí pracovat, protože když dojde ke sporům, on spor rozhodne, má u ostatních autoritu že jeho rozhodnutí respektují, i když se logicky alespoň jedné straně nelíbí, a oni ho za to živí. On však nemůže rozhodovat většinově tak, že se to nelíbí všeobecně, protože by ho přestali respektovat jako autoritu, našli by si jiného muže s levhartí kůží a on by se musel začít živit prací. Takže jen potvrzuji jiný případ téhož principu. Těch rozhodujících spory může být víc, což je logické, když společnost bude větší a bude větší poptávka, kterou jeden člověk neuspokojí. A takhle se přirozeně a zdola hledá a formuje právo. Bude se to dít nějak evolučně, metodou pokus omyl, v ekonomické formulaci se řekne, že bude vznikat tržně. Ti rozhodčí budou skutečně z ekonomického pohledu podnikatelé, co nabízejí poptávající protistraně svůj produkt.
Komentář 39198
- Takže když většina donutí menšinu, aby bylo po jejich, je to trh…
Komentář 39199
Komentář 39205
Komentář 39216
V nějaké části Súdánu žila (či dosud žije) demokratická společnost, kde spory rozhoduje ministerstvo spravedlnosti. Jeho zaměstnanci nemusí pracovat, protože když dojde ke sporům, oni spor rozhodnou, mají u ostatních autoritu že jejich rozhodnutí respektují, i když se logicky alespoň jedné straně nelíbí, a oni je za to živí. Oni však nemůžou rozhodovat většinově tak, že se to nelíbí všeobecně, protože by je přestali respektovat jako autoritu, našli by si jiné ministerstvo spravedlnosti a oni by se museli začít živit prací.
Komentář 39219
Ale možná je to takové ptydepe, že "autoritu" tady zastává policie a "oni je za to živí" znamená "když nám nezaplatíte daně, zavřeme vás".
Komentář 39220
No co se stane? Dokud nebude s nikým v konfliktu, nemá problém. A až s někým to nové ministerstvo v konfliktu bude, vyřeší se to stejně jako v ankapu, tj. když za ním bude stát slabá agentura, bude mít prostě smůlu.
Komentář 39235
2) Zkuste si založit konkurenční ministerstvo spravedlnosti. A uvidíme, kdo koho bude bít...
- A proč by mělo být snadné ustanovit konkurenčního muže s levhartí kůží? Je to snazší jen v tom smyslu, že sto lidí se snáze trhne od sta lidí než od milionu. Jinak viz odpověď Jakuba G.
Komentář 39110
Jestli se tím spíše nepotvrzuje "schopnost" anarchokapitalistů vidět za vším jen anarchokapitalismus. Jednotlivé tlupy mezi sebou mohly obchodovat i bez existence soukromého vlastnictví.
Komentář 38988
Komentář 38971
Komentář 38972
Komentář 38981
Komentář 38982
Komentář 38984
Komentář 38987
Komentář 38997
Komentář 38998
Zatimco moudri lide Vaseho razeni se zabyvaji - srackama. A jejich rozmazavanim. Tim padem se to brzy srovna.
Komentář 39001
Komentář 39006
Komentář 39007
Komentář 39012
Komentář 39018
Komentář 39024
Komentář 39035
Komentář 39046
Komentář 39065
Komentář 39077
Komentář 39080
- Co společnost, která odmítá, NEPŘIPOUŠTÍ soukromé vlastnictví půdy? Ta taky může být anarchokapitalistická?
Komentář 39083
Komentář 39147
Komentář 39094
Komentář 39100
Jistě, že může stát fabrika na pozemku kohokoli cizího, ale nejjistější provozování továrny je na vlastním pozemku. Právě proto, že somálští domorodci uznávají kolektivní vlastnictví půdy a nepostoupí nějakým způsobem (nejlépe prodejem) půdu investorovi, nikdo v Somálsku neinvestuje ani na venkově.
Komentář 39103
............................................................................
Nejsem vodborník na somálsko,
ale na wiki čtu :
Z nelegálních aktivit je nejdůležitější pirátství.[10][11][12] Mořští lupiči se už několikrát snažili přesvědčit svět, že jejich nájezdy jsou jen „odpovědí“ na vylupování tamních rybných lovišť flotilami z celého světa a na aktivity „odpadkové mafie“ z Evropy, která shazuje nebezpečný odpad do nechráněných somálských vod. Od léta 2013 začali somálští piráti chránit lodě, které nelegálně loví v somálských vodách.[13] Piráti, kteří operují u břehů afrického Somálska, v letech 2005 až 2012 na výkupném za zajaté posádky a lodi získali 413 milionů amerických dolarů.[14]
Takže voni asi když jim někdo to společný vlastnictví trošku kurví,
tak se s tím asi taky dvakráte neprděj a dostane vod nich přes čumák...
Komentář 38978
Komentář 38980
Komentář 38992
Komentář 38996
Komentář 38989
To jste si za pouhe dve minuty polepsil vskutku rapidne. Cele je to ale dano tim, ze dnes uz ne kazdy je ochoten zivit se cely mesic korinky a prilepsit si jen tim, co chyti po baraku do pasticek, a konkurence je tim padem miziva.
Komentář 38977
Komentář 39008
Komentář 39010
Komentář 39026
Komentář 39030
1 produktivní, živící se službou dobrovolně platícímu zákazníkovi = 25%
3 vyžírky, žijící z daňové loupeže, páchané na tom produktivním = 75%
Ten poměr je reálný. Kde je početní chyba?
Komentář 39037
Je prava, že štát berie cca 75% príjmov, a následne z toho financuje veci, ale značnú časť by ľudia financovali aj bez štátu. Síce efektívnejšie a variabilnejšie, ale financovali. Dokonca aj nejaký ten dôchodok rodičom by ľudia v rôznej forme dávali. Takže skutočné vyžírky sú štátni úradníci, na štát prisaté neziskovky (časť by aj v ancape dokázala zohnať financie) a potom v rôznej miere prebujnelý policajný zbor, prebujnelá charita, neefektívne alokovaní učitelia, doktori... Takže dajme tomu odhadom vyžírky sú 25% a nie 75%.
Komentář 39045
Komentář 39066
Komentář 39042
Komentář 39044
Komentář 39039
Komentář 39011
Komentář 39041
Komentář 39052
A když je nechá chvípnout hlady? No, dějí se i horší věci - třeba že potomek rodiže zavraždí - to se děje i teď. To je motivace rodičů (a tím i následně potomka) vychovat děti tak, aby se případně o něj postarali nebo si to ošetřit smluvně.
Komentář 39068
Komentář 39082
Komentář 39057
Komentář 39069
Komentář 39071
Když máti ještě žila, měla důchod v ani ne poloviční výši. Kam se poděla ta druhá polovina? Kam se poděly prachy, které do systému lije sourozenec?
Otec si pense moc neužil. Nejdřív ještě pracoval na částečný úvazek a pak už to během pár let vzalo rychlý konec. Celý život platil do systému jak mourovatej... někomu jinýmu.
Kam se toho čtvrt mega ročně poděje teď? Komu to sponsoruju bezpracné bydlo? Mým rodičům už dávno nechodí nic, na onom světě se pense nevyplácejí! Ošklivá pravda je, že z mé krve a potu si bužírují důchodci nízkopříjmoví, nezaměstnaní a bývalí státní zaměstnanci! Jestli toto není loupež, tak Jesse James byl naprosté neviňátko a svatej!
(a to pomíjíme ten podstatný hodnotově neutrální detail, že brzy ani ty Vaše rodiče tenhle systém neuživí, protože mu dojdou peníze cizích lidí.)
Komentář 39081
Komentář 39105
Komentář 39106
vždyt už dneska stát upozornuje na fakt,
že důchody budou na hovno a vymýšlí náký ty pilíře,
pokud možno opět pod státní vochranou a jak jinak než za plný palby sociálních odvodů...
A vadí to snad někomu nějak ???
V přehršli informací a státních problémů je to víceméně každýmu šumák...
Komentář 39109
Komentář 39115
Existence černého trhu skutečně nezávisí na demografii. Opět sis musel něco uměle "vykroutit", aby sis měl s čím povídat. A co chceš udělat s těma produktivníma, kterým říkáš příživníci, když prostě nebudou mít žádný zájem setrvat na ofiko trhu? Jedině je můžeš zničit nějakou represí. To je sen všech levičáků.
Komentář 39120
Komentář 39142
Komentář 39149
Komentář 39157
Komentář 39160
Komentář 39162
Komentář 39168
Komentář 39177
Komentář 39159
Komentář 39165
Komentář 39173
Komentář 39182
Komentář 39190
Komentář 39201
Komentář 39288
Komentář 39290
Komentář 39296
Komentář 39299
Komentář 39300
Komentář 39303
Zaměstnanci budou vlastně taky spoluviníci, protože by byli pitomí, aby pracovali za fiat, za který jim nikdo nic (hlavně jídlo a střechu nad hlavou) neprodá/nepronajme. A aby přiznávali krypto ke zdanění? Proč jako? Jak budou ti zasrani levičáčtí řešit tohle, to mě fakt bude zajímat, až to přijde!
Komentář 39309
Komentář 39304
Komentář 39306
Komentář 39308
Komentář 39310
Komentář 39302
To znárodnění bude poslední hřebíček do rakve zvenezuelizované ekonomiky a jejího megainflací zničeného monetárního systému, který vám zkurveným zmrdům-socialistům definitivně podřízne krk (mnohdy doslova). Velice brzo vám dojde hostina (doslova) a budete mít hlad. Tak, jako dnes ve Venezuele. Tak obrovský podíl ve společnosti je vás - vyžírků! Nebudete mít sílu se ani pořádně postavit z pelechu na nohy, natož těm produktivním nějak škodit. Buď se naučíte posloužit zákazníkovi nebo i se "svými" továrnami velerychle pochcípáte hlady (vedle totiž nebude žádná bohatá "kolumbie", kam byste mohli se svou vyžírkou táhnout, ale stejně zmrzačené Německo, Rakousko, ...). Přes veškerý marast, který tím definitivně způsobíte, se těším na ty hlady chcípající svině, štítící se posloužit zákazníkovi.
Komentář 39307
Komentář 39311
Komentář 39312
Komentář 39313
Zbývá jim málo, protože je okrádá 75% neproduktivních vyžírek. Vyserou se na ně.
Komentář 39316
Komentář 39319
Komentář 39320
Na druhej strane o "produktívnosti" súkromných zamestnancov reklamných či marketingových agentúr sa dá s úspechom pochybovať.
Komentář 39314
Komentář 39317
Komentář 39176
Komentář 39161
Komentář 39166
Komentář 39174
Komentář 39183
Komentář 39178
Komentář 39180
Komentář 39184
Komentář 39049
Vy nevidíte to ohromné plýtvání a rozkrádání s tím, že ten rozkvět a vývoj se děje jaksi navzdory?
Komentář 39014
Komentář 39022
Tak vynechme tyhle úspěšné lidi a představme si běžného člověka s běžným zaměstnáním a příjmem někde kolem 130,-/hod čistého (supermarkeťáky, dělníky na montážních linkách apod.). Kolik pracovní doby denně potřebuje takový člověk na jídlo na ten den a denní podíl na nákladech na bydlení? I v případě, že žije zcela sám v nájemním bytě v okresním/krajském městě: nájem malého bytu cca 5000,-/měs + energie a voda 3000,-/měs. Tak 4 hodiny denně. Plus hoďka denně na slušné oblečení. Zbytek práce má na rozmařilost. Jakoukoli. Od naházení do zábavy, přes penzijní fond až po třeba stříbrňáky nebo ETF investice.
Komentář 39033
Komentář 39043
Vch #1: Na to abych přežil s poměrně slušnou životní úrovní, mi stačí pracovat 1 den v měsíci.
Vch #2: To já strávím 3 hodiny na to abych se uživil celej měsíc.
Komentář 39072
to už chtěl vlastně i Ježíš a měl vo tom i určitou představu,
jak by to mělo vypadat,
já jako hedonik bych si ovšem přál,
aby byla Země na Nebi,
páč to mně přijde vo moc lepčí...
Komentář 39086
https://www.youtube.com/watch?v=-wnxx-lKW9c
Komentář 39090
jenže jak my jsme na ní, tak to nevidíme že tam je,
a sereme se s přízemními starostmi abychom měli nebe na zemi,
a máme z toho těžkou hlavu jak ten hovnivál co válí tu svou kuličku...
Proto je také třeba vystoupat na nějaký vyšší kopec,
jak doporučoval Čapek :
„Není mé pravdy,“ řekl Josef Arimatejský. „Je jen jedna jediná pravda pro všechny.“
„A která je to?“
„Ta, ve kterou věřím.“
„Tak vidíš,“ mluvil Pilát pomalu. „Je to přece jen tvá pravda. Jste jako malé děti, které věří, že celý svět se končí jejich obzorem a za ním že už není nic. Svět je veliký, Josefe, a je v něm místo pro mnoho věcí. Myslím si, že i v realitě je místo pro mnoho pravd. Hleď, jsem cizí v této krajině a můj domov je daleko za obzorem; a přece bych neřekl, že tato krajina je nesprávná. Stejně cizí je mně nauka toho vašeho Ježíše; mám tedy snad tvrdit, že je nesprávná? Já si myslím, Josefe, že všechny krajiny jsou správné; ale svět musí být hrozně široký, aby se všechny vešly vedle sebe a za sebou. Kdyby se měla Arábie postaviti na tomtéž místě, kde je Pontus, nebylo by to ovšem správné. A stejně je tomu s pravdami. Musil by se udělat svět nesmírně veliký, rozložitý a volný, aby se do něho vešly všechny různé pravdy. A já myslím, Josefe, že je takový. Když vystoupíš na hodně vysokou horu, vidíš, že věci splývají a jaksi se srovnávají v jednu rovinu. Z jakési výšky i pravdy splývají. Člověk ovšem nežije a nemůže žít na vysoké hoře; stačí mu, že vidí zblízka svůj dům nebo své pole, oboje plné pravd a věcí; tam jest jeho pravé místo a působiště. Ale časem se může podívat na hory nebo na nebesa a říci si, že odtamtud jeho pravdy a věci sice existují a není z nich nic ukradeno, ale že splývají s něčím daleko volnějším, co už není jeho majetek. Přilnout k této široké podívané a přitom pěstovat své malé pole, to, Josefe, je skoro cosi jako pobožnost. A já myslím, že Otec nebeský toho dotyčného člověka opravdu někde je, ale že se docela dobře snáší s Apollónem a jinými bohy. Částečně pronikají a částečně spolu sousedí. Hleď, na nebi je náramně mnoho místa. Jsem rád, že tam je také Otec nebeský.“
https://cs.wikisource.org/wiki/Kniha_apokryf%C5%AF/Pil%C3%A1tovo_kr%C3%A9do
Komentář 39095
Komentář 39096
.........................................................................
Díky za citát,
ale ani Čapek nebyl neomylnej,
a tak si nepovšimnul, že ty věci již dávno spojené jsou,
podobně jako je ta Země na Nebi,
(tedy že Země je součástí Nebe)
Tahle představa, že by lidé měli někde něco spojovat je oblíbený názor,
ale je to názor mylný,
stačí jen zjistit, že vše je již dávno spojeno,
není to ovšem spojeno přes člověka,
ale přes něco co máme neustále před očima a co si neuvědomujeme,
v duchovní oblasti se tomu pak říká "prostor" (vědomí)
Komentář 39097
Komentář 39098
třeba že je to rozpojené a je to třeba spojovat,
případně i bojovat apd.
Hlavně s chutí do toho a půl je hotovo...
Komentář 39099
Komentář 39289
Jiz dlouhou dobu sleduji snahy libertarianu na zmenseni statu (Ron Paul, Stossel, Rothbard, friedman + 1000 jinych lidi, ktery se snazi o osvetu spolecnosti). Prijde mi, ze to moc nepomaha a naopak je to cim dal horsi. Prijde mi, ze vetsina lidi sledujich vyse zminene sleduji pouze jiz presvedceni lide. To ve me vzbuzuje frustraci.
Co se prace tyce, od doby co mi zacal ankap davat smysl, mam strasny odpor k placeni dani a ruznym narizenim. A rikam si, ze kdyz s tim nic nenadelam, tak ten system vyuziji jak je to jde. Tedy ze budu cerpat dotace na maximum a obhajuji si to tim, ze kdyz to lidi chteji (demokracie) tak to maji mit. Muj hlavni problem totiz je, ze pokud nevyuzimvam system a ostatni ano, citim se jako zneuzity hlupak. Taky si rikam, ze je to jako za komunismu - kdo neokrada stat,m okrada svoji rodinu.
Dale si rikam, ze eticky je to ok, protoze budu vyuzivat system, ale budu dal volit a informovat o svobodne spolecnosti (o tom, ze je to pokrytectvi vim a jsem s tim ok).
Zajimalo by me, jestli se na to divate podobne nebo mate jinou cestu, jak zit v tomto systemu.
Komentář 39291
Treba sa však pozrieť na to, ako vyzerala (a občas aj vyzerá) typická menšia dedinka (vesnice) v ČR/SR. To množstvo nepísaných pravidiel a regulácií v komunite je občas tuhších než totalitný štát.
Komentář 39294
Pisi sem, protoze me zajima, jak to citi ostatni. Jestli to ignoruji, maji naucenou bezmoc nebo se tomu postavili jinak.
Komentář 57364
https://covid-monitor.com
<a href="https://covid-monitor.com">îíëŕéí ęŕđňŕ ęîđîíŕâčđóńŕ</a>
Komentář 59550