Nebezpečí státního školství – Stoky Svobodného přístavu (Urza.cz); (S)toky myšlenek Svobodného přístavu (Urza.cz)

hamburger menu
Autor: Vasek
Čas: 2018-04-17 00:00:02

Nebezpečí státního školství

To, že se lépe člověku učí věci, které se učit chce, než ty, které ho nezajímají, snad není sporu. Není sporu ani o tom, že člověk si spíše pamatuje informace, které využívá, používá a vidí okolo. To je důvod, proč většinu toho, co se ve škole naučíme, zapomeneme. Kdo prostě neintegruje běžně, zapomene to. Někdo zapomene výšku Kralického Sněžníku, protože ho vysokohorská turistika nezaujme. Někdo zase zapomene všechny chemické sloučeniny a z chemie si pamatuje jen „-ný, -natý, -itý, -ičitý, -ičný, -ový, -istý, -ičelý“ (ač vůbec neví, k čemu to je, sám si to pamatuji jen kvůli té libozvučnosti).

Vlastností dnešního školství je, že se učíme věci, které v životě nevyužijeme. Nicméně to není největším problémem státního školství. V Občanské výchově se učíme, jak být správnými občany. Učíme se tam o demokracii, o funkci státu, učíme se tam, když už ne uctívat, tak respektovat autority (policii, soudy, vysoké ústavní představitelé), ne kvůli jejím morálním hodnotám, ale jen kvůli tomu faktu, že to jsou policisté, soudci nebo prezident. Učíme se, že musíme platit daně.

Děti se to učí, ač třeba nechtějí. Nicméně tím, že demokracie, policie a politici jsou neustále přítomní v médiích a všude se o nich mluví víc než o matematice, chemii nebo fyzice (což je podle mě škoda), tak zrovna tohle člověk nezapomene. Neustále mu to okolí připomíná a nenutí se ho něco učit znovu a kriticky o tom přemýšlet.
Přečtení: 29394

Reagujete na tento komentář:
Autor: marek28 Čas: 2018-04-17 10:26:05 Titulek: Re:
Základka je pro spoustu lidí úplně na nic. Ještě jsem schopen uznat zásluhy zhruba prvních tří tříd, ale následně se učí prakticky jen zbytečnosti, které člověk stejně nikdy nevyužije. Když se podívám na sebe, já jsem vždycky přirozeně inklinoval k dějepisu a zeměpisu. Výsledek? V těchto předmětech jsem byl napřed a ve škole jsem si akorát jen opakoval dávno zřejmě skutečnosti nebo se nudil a občas proto dělal bordel.

Naopak jsem měl vždycky odpor k chemii a matematice. Výsledek? Ty předměty mě ve škole akorát obtěžovaly, učil jsem se jen proto, aby splnil testy a už na střední škole jsem si z toho nepamatoval prakticky nic. Dnes už neumím třeba ani dělit pod sebe. Proč bych to taky dělal, když je to úplně k ničemu?

"Když se Vám to nelíbí můžete je učit doma" - Jo jo, podle pravidel státu, to je fakt výhra. :D
Web: neuveden Mail: VostalPetr v doméně seznam.cz
Pěkně jste to napsal,
naprosto souhlasím, ale pokud vás to zajímá a je to pro vás důležité,
tak je možné jít do větší hloubky,
protože to je problém psychologický s dalekosáhlými důsledky...

Ve svobodě učení je to jen na vás, takže je to jen na vás,
takže sledujete to, co vás zajímá a způsobem jenž vám vyhovuje,
nebot :
"To, že se lépe člověku učí věci, které se učit chce, než ty, které ho nezajímají, snad není sporu."
Web: neuveden Mail: VostalPetr v doméně seznam.cz
a nenutí se ho něco učit znovu a kriticky o tom přemýšlet.
...........................................................
Uznávám,
že na diskuzi je má předchozí reakce málo,
je to třeba trošku rozporovat,
ale protože mě zaujala Urzova zpráva o tom, jak se nemůže domluvit s anarchokomunistama,
páč voni na to kritický myšlení moc nejsou,

tak co pak s námi, nekriticky blbnoucími, jak se domluvíte s námi, když nás to kritické myšlení nezajímá ???

https://www.youtube.com/watch?time_continue=5680&v=P1gX-a8bud8
v čase 1:33 - 1: 36
Autor: 1 (neregistrovaný) Čas: 2018-04-17 10:17:47
Základka je od toho aby se naučily základy, které když nebudeme prohlubovat na střední, nebo používat, tak prostě zapomeneme.
Integrovat je středoškolské nebo učivo z výšky, teď už nevím. -ný, natý, -itý, -ičitý atd. je na to abychom z názvu rovnou určily složení molekuly, a je to ze základky. Kdo má zájem o chemii bude v tom pokračovat jinde. O výšce Kralického Sněžníku by se dalo mluvit všelijak.
Občanská výchova je od toho, aby děcka věděly něco o státu/světě. Každý rodič není "uvědomělý" aby jim tyto základy vysvětlil, místo aby je posadil před telku a bav se parchante, dej mi pokoj jsem unavený z práce. :)

Když se Vám to nelíbí můžete je učit doma, a Vaše dítě skončí buď jako Ledecká, nebo jako děcka ve filmu Tohle je náš svět (Captain Fantastic). Volba je na Vás.
Autor: marek28 Čas: 2018-04-17 10:26:05 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: neuveden
Základka je pro spoustu lidí úplně na nic. Ještě jsem schopen uznat zásluhy zhruba prvních tří tříd, ale následně se učí prakticky jen zbytečnosti, které člověk stejně nikdy nevyužije. Když se podívám na sebe, já jsem vždycky přirozeně inklinoval k dějepisu a zeměpisu. Výsledek? V těchto předmětech jsem byl napřed a ve škole jsem si akorát jen opakoval dávno zřejmě skutečnosti nebo se nudil a občas proto dělal bordel.

Naopak jsem měl vždycky odpor k chemii a matematice. Výsledek? Ty předměty mě ve škole akorát obtěžovaly, učil jsem se jen proto, aby splnil testy a už na střední škole jsem si z toho nepamatoval prakticky nic. Dnes už neumím třeba ani dělit pod sebe. Proč bych to taky dělal, když je to úplně k ničemu?

"Když se Vám to nelíbí můžete je učit doma" - Jo jo, podle pravidel státu, to je fakt výhra. :D
Autor: pathy Čas: 2018-04-17 11:52:19 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: neuveden
JJ, deliť pod seba už nevie asi nikto. To fakt nemá zmysel. Keď si odmyslím tých, čo sa matematikou živia na vysokoškolskej úrovni, tak jediné, čo potrebujú ľudia vedieť z matematiky, je trojčlenka a percentá (čo je vlastne tiež trojčlenka). Hlavne ju treba vedieť počítať na intuitívnej úrovni a nie pomocou zápisu so šípočkami. To by mala škola naučiť, namiesto tej hromady ďalšieho matematického balastu.
Keď je niekto šikovný, tak akúkoľvek úlohu, ktorá má číselné riešenie, vypočíta relatívne presne tak, že si do excelu zadáva čísla a aproximuje výsledok. A hocijakú geometrickú úlohu nie je problém vyriešiť pomocou CAD programu.
Autor: marek28 Čas: 2018-04-17 12:38:10 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: neuveden
Jo, to je taky to jediné, co ovládám.
Autor: Richard Fuld (neregistrovaný) Čas: 2018-04-19 15:09:33 Titulek: Re: [↑]
"následně se učí prakticky jen zbytečnosti, které člověk stejně nikdy nevyužije."

Tak tohle si člověk myslí jen do okamžiku, kdy zjistí, že neměl pravdu. Nebo Vy přesně znáte svůj budoucí osud a všechny situace, do nichž se dostanete? :-)
Autor: Vostál Petr Čas: 2018-04-19 15:51:07 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: VostalPetr v doméně seznam.cz
Nesmíte moc dát na tu představu,
jak se kvantum mění v kvalitu, vono je to spíš vobráceně,
ale já jsem línej najít to pojednání vo kvantumu a kvalitě,

mám totiž v knihovně kvantum knih ale jsou zcela nekvalitně uspořádany, takže jako obvykle nic nenajdu...

Ale nějaký filozofický téma na to bylo...
Autor: Vostál Petr Čas: 2018-04-19 16:04:43 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: VostalPetr v doméně seznam.cz
PS.
Se vomlouvám, správně má bejt kvantita a kvalita,
já věděl, že mně tam něco neštimuje pač se to má rýmovat...
Autor: marek28 Čas: 2018-04-19 16:56:03 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: neuveden
A Vy snad ano? Tak co kdybychom ve školách prostě učili zcela náhodná fakta? Počet postav v seriálu Přátelé, vedle toho seznam největších sopečných erupcí v Indonésii v letech 1876-1911 a na závěr třeba průměrné roční srážky v severní Patagonii. Přece nikdy nevíte, jestli se Vám ten zcela náhodný a na první pohled úplně zbytečný fakt nebude jednou hodit. :)
Autor: pz100000 Čas: 2018-04-19 18:37:28 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: schován
Divny, zejo? Proto prave mnozi v tu svobodnou skolu az tolik neveri. To se holt se soucasnou vycizelovanou komplexnosti, slechtenou generacemi od Marie az po komance, tezko srovnava.
Autor: marek28 Čas: 2018-04-19 19:15:38 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: neuveden
S tím nemám problém. Ať si takoví lidé dají své dítě třeba na vojenskou školu, když tak stojí o disciplínu. Ale ať k tomu nenutí i ostatní. :)
Autor: pz100000 Čas: 2018-04-20 06:39:35 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: schován
To ja bych s tim mel problem znacny, asi mi chybi Vase odvaha. Zit ve spolecnosti, jejiz gro znalosti bude spocivat v poctu postav jakesi komedie, je pro me predstava dost hruzna.
Autor: marek28 Čas: 2018-04-20 09:14:45 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: neuveden
Že by takové školy ovládly trh, toho bych se asi nebál. :D
Autor: pz100000 Čas: 2018-04-20 10:30:57 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: schován
Rozhodne bych, byt Vami, byl s takovymi navrhy opatrnejsi a radeji se ted bal vic, nez abych pozdeji litoval. Dnes si to tu nekdo precte, zitra nahodou zrovna nebude mit cim skodit, zaduma se a pozitri je to v paralamentu. Nepodcenujte je.
Autor: Vašek (neregistrovaný) Čas: 2018-04-17 13:34:07 Titulek: Re: [↑]
No, jsem klidně pro, aby se na základce děti seznámily se vším a aby se jim rozšiřovaly obzory.

Proti čemu jsem je to, aby z toho byly zkoušeny. Prostě koho to zajímá, ať dává pozor a koho ne, ať dělá něco jiného, co ho baví. :)

Já si myslím, že škola má inspirovat. Ale ne šikanovat, nutit a demotivovat. Když dítě nezíská k učivu vztah, tak se mu bude učit blbě.

Autor: Vostál Petr Čas: 2018-04-17 16:03:45 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: VostalPetr v doméně seznam.cz
Já si myslím, že škola má inspirovat. Ale ne šikanovat, nutit a demotivovat. Když dítě nezíská k učivu vztah, tak se mu bude učit blbě.
......................................................................................
Tedy, já jsem guma a nic si nepamatuju,
ale někde jsem četl i o důležitosti nudy, možná u Petera Graye na stránkách Svobody učení...
Autor: Ladislav (neregistrovaný) Čas: 2018-04-17 12:00:25 Titulek: Svobodné školy
Naštěstí byla stvořena Svobodná škola Praha a tam pošlu svoje dítě.
Autor: Vostál Petr Čas: 2018-04-17 15:57:17 Titulek: Re: Svobodné školy [↑]
Web: neuveden Mail: VostalPetr v doméně seznam.cz
To chválím,
ale všimnul jste si toho, že jsou tam i kurzy pro rodiče ?
Autor: Richard Fuld (neregistrovaný) Čas: 2018-04-19 15:05:31
Když se člověk narodí jako občan nějakého státu, je zcela přirozené, že by ho (nejen) státní školy měly vzdělávat i v tom ohledu v jakém prostředí bude žít. Na to není přece nic špatného.
Autor: marek28 Čas: 2018-04-19 16:56:52 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: neuveden
Pokud zastáváte názor, že na agresivním násilí není nic špatného, tak máte pravdu.
Autor: pz100000 Čas: 2018-04-19 18:39:04 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: schován
Tak. Tihle agresivni nasilnici jsou bez zabran schopni pachat i treba indivindi automobilovou prepravu.
logo Urza.cz
kapky