Autor: Vasek
Čas: 2018-04-17 00:00:02
Nebezpečí státního školství
To, že se lépe člověku učí věci, které se učit chce, než ty, které ho nezajímají, snad není sporu. Není sporu ani o tom, že člověk si spíše pamatuje informace, které využívá, používá a vidí okolo. To je důvod, proč většinu toho, co se ve škole naučíme, zapomeneme. Kdo prostě neintegruje běžně, zapomene to. Někdo zapomene výšku Kralického Sněžníku, protože ho vysokohorská turistika nezaujme. Někdo zase zapomene všechny chemické sloučeniny a z chemie si pamatuje jen „-ný, -natý, -itý, -ičitý, -ičný, -ový, -istý, -ičelý“ (ač vůbec neví, k čemu to je, sám si to pamatuji jen kvůli té libozvučnosti).
Vlastností dnešního školství je, že se učíme věci, které v životě nevyužijeme. Nicméně to není největším problémem státního školství. V Občanské výchově se učíme, jak být správnými občany. Učíme se tam o demokracii, o funkci státu, učíme se tam, když už ne uctívat, tak respektovat autority (policii, soudy, vysoké ústavní představitelé), ne kvůli jejím morálním hodnotám, ale jen kvůli tomu faktu, že to jsou policisté, soudci nebo prezident. Učíme se, že musíme platit daně.
Děti se to učí, ač třeba nechtějí. Nicméně tím, že demokracie, policie a politici jsou neustále přítomní v médiích a všude se o nich mluví víc než o matematice, chemii nebo fyzice (což je podle mě škoda), tak zrovna tohle člověk nezapomene. Neustále mu to okolí připomíná a nenutí se ho něco učit znovu a kriticky o tom přemýšlet.
Vlastností dnešního školství je, že se učíme věci, které v životě nevyužijeme. Nicméně to není největším problémem státního školství. V Občanské výchově se učíme, jak být správnými občany. Učíme se tam o demokracii, o funkci státu, učíme se tam, když už ne uctívat, tak respektovat autority (policii, soudy, vysoké ústavní představitelé), ne kvůli jejím morálním hodnotám, ale jen kvůli tomu faktu, že to jsou policisté, soudci nebo prezident. Učíme se, že musíme platit daně.
Děti se to učí, ač třeba nechtějí. Nicméně tím, že demokracie, policie a politici jsou neustále přítomní v médiích a všude se o nich mluví víc než o matematice, chemii nebo fyzice (což je podle mě škoda), tak zrovna tohle člověk nezapomene. Neustále mu to okolí připomíná a nenutí se ho něco učit znovu a kriticky o tom přemýšlet.
Přečtení: 29424
Komentáře
Komentář 23945
naprosto souhlasím, ale pokud vás to zajímá a je to pro vás důležité,
tak je možné jít do větší hloubky,
protože to je problém psychologický s dalekosáhlými důsledky...
Ve svobodě učení je to jen na vás, takže je to jen na vás,
takže sledujete to, co vás zajímá a způsobem jenž vám vyhovuje,
nebot :
"To, že se lépe člověku učí věci, které se učit chce, než ty, které ho nezajímají, snad není sporu."
Komentář 23946
...........................................................
Uznávám,
že na diskuzi je má předchozí reakce málo,
je to třeba trošku rozporovat,
ale protože mě zaujala Urzova zpráva o tom, jak se nemůže domluvit s anarchokomunistama,
páč voni na to kritický myšlení moc nejsou,
tak co pak s námi, nekriticky blbnoucími, jak se domluvíte s námi, když nás to kritické myšlení nezajímá ???
https://www.youtube.com/watch?time_continue=5680&v=P1gX-a8bud8
v čase 1:33 - 1: 36
Komentář 23947
Integrovat je středoškolské nebo učivo z výšky, teď už nevím. -ný, natý, -itý, -ičitý atd. je na to abychom z názvu rovnou určily složení molekuly, a je to ze základky. Kdo má zájem o chemii bude v tom pokračovat jinde. O výšce Kralického Sněžníku by se dalo mluvit všelijak.
Občanská výchova je od toho, aby děcka věděly něco o státu/světě. Každý rodič není "uvědomělý" aby jim tyto základy vysvětlil, místo aby je posadil před telku a bav se parchante, dej mi pokoj jsem unavený z práce. :)
Když se Vám to nelíbí můžete je učit doma, a Vaše dítě skončí buď jako Ledecká, nebo jako děcka ve filmu Tohle je náš svět (Captain Fantastic). Volba je na Vás.
Komentář 23948
Naopak jsem měl vždycky odpor k chemii a matematice. Výsledek? Ty předměty mě ve škole akorát obtěžovaly, učil jsem se jen proto, aby splnil testy a už na střední škole jsem si z toho nepamatoval prakticky nic. Dnes už neumím třeba ani dělit pod sebe. Proč bych to taky dělal, když je to úplně k ničemu?
"Když se Vám to nelíbí můžete je učit doma" - Jo jo, podle pravidel státu, to je fakt výhra. :D
Komentář 23950
Keď je niekto šikovný, tak akúkoľvek úlohu, ktorá má číselné riešenie, vypočíta relatívne presne tak, že si do excelu zadáva čísla a aproximuje výsledok. A hocijakú geometrickú úlohu nie je problém vyriešiť pomocou CAD programu.
Komentář 23952
Komentář 24023
Tak tohle si člověk myslí jen do okamžiku, kdy zjistí, že neměl pravdu. Nebo Vy přesně znáte svůj budoucí osud a všechny situace, do nichž se dostanete? :-)
Komentář 24026
jak se kvantum mění v kvalitu, vono je to spíš vobráceně,
ale já jsem línej najít to pojednání vo kvantumu a kvalitě,
mám totiž v knihovně kvantum knih ale jsou zcela nekvalitně uspořádany, takže jako obvykle nic nenajdu...
Ale nějaký filozofický téma na to bylo...
Komentář 24027
Se vomlouvám, správně má bejt kvantita a kvalita,
já věděl, že mně tam něco neštimuje pač se to má rýmovat...
Komentář 24030
Komentář 24038
Komentář 24043
Komentář 24053
Komentář 24065
Komentář 24069
Komentář 23953
Proti čemu jsem je to, aby z toho byly zkoušeny. Prostě koho to zajímá, ať dává pozor a koho ne, ať dělá něco jiného, co ho baví. :)
Já si myslím, že škola má inspirovat. Ale ne šikanovat, nutit a demotivovat. Když dítě nezíská k učivu vztah, tak se mu bude učit blbě.
Komentář 23956
......................................................................................
Tedy, já jsem guma a nic si nepamatuju,
ale někde jsem četl i o důležitosti nudy, možná u Petera Graye na stránkách Svobody učení...
Komentář 23951
Komentář 23955
ale všimnul jste si toho, že jsou tam i kurzy pro rodiče ?
Komentář 23957
.....................................................
Ne vždy, ne vždy,
dokonce v hluboké totalitě se bylo možno učit v občanské výchově svobodě myšlení :
https://www.youtube.com/watch?v=lnEd96nTnG4
Puste si to od cca 40 minuty
Komentář 24022
Komentář 24031
Komentář 24039