Nevoliči poprvé – Stoky Svobodného přístavu (Urza.cz); (S)toky myšlenek Svobodného přístavu (Urza.cz)

hamburger menu
Čas: 2017-08-28 00:00:02

Nevoliči poprvé

Před každými volbami se pravidelně strhne zcela nelogická a hysterická agrese proti nevoličům: „Nadává v hospodě na politiku, to jo, ale zvednout se a zkusit něco změnit, to ne!“ Tato hláška je už natolik oblíbená, že ji všichni berou jako fakt. Fakt, že existují lidé, kteří nadávají na politiku, ale pak nejdou k volbám. A tito prý tvoří drtivou většinu nevoličů. Nemůžu si pomoct, ale už před lety mi to přišlo jako nesmysl. K volbám nechodí podle mě spíše ti, kterým je politika prostě a jednoduše u prdele. Naopak ti, co ji hrozně řeší u piva, pak chodí volit. Nevěřím, že je to jakkoliv jinak. Pochopitelně tu máme cca 40 % nevoličů, což můžou být různí lidé s různými motivacemi…

Mnohem horší je jakási podivná představa, že nevoliči můžou za zkurvenou situaci v politice. A opravdu se s ní setkávám velice často. Za to, že vyhrál Babiš, může to, že lidi nechodí k volbám. Jen proto, že lidi na to kašlou, tak jsou tam takový kurvy, a tak podobně. Protože kdyby byla volební účast 100 %, tak nad ČR se rozzáří duha, tráva bude zelenější a nebe modřejší. Jupíjou… er… ne! Takhle to skutečně nefunguje.

O nevolení se také říká, že je to „projev spokojenosti se současnou situací“, což logicky nedává žádný smysl. Především komu se líbí status quo, tak se bude cítit u voleb ohrožen, takže půjde a dá to těm, co vládli posledně. Nevolení je obvykle naopak projevem odmítnutí tohoto hloupého systému jako takového (ačkoliv každý má pochopitelně trochu jinou motivaci). Každopádně většina problémů vlád není způsobena nevoliči. Naopak, jsou to voliči, kdo jim mnohdy posvětili jejich moc. Úplně ideální by bylo, kdyby nevolil nikdo, a tento systém by konečně zanikl.
Přečtení: 40296

Web: neuveden Mail: neuveden
O nevolení se také říká, že je to „projev spokojenosti se současnou situací“

- Zde mi chybí odkaz. Zajímalo by mě, kdo takovou hloupost řekl. Nevolení je projev nezájmu o politiku, ne spokojenosti: když se o něco nezajímám, nejsem s tím spokojený.
Sdělením typu "říká se" odkaz také posílí hodnověrnost: ať mám důvod věřit, že se to skutečně říká. Nevybavuju si, že bych se s tím někdy setkal.
Autor: marek28 Čas: 2017-08-28 06:10:27 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: neuveden
Já se s tím setkal taky. Opakovaně.
Autor: marek28 Čas: 2017-08-28 06:12:23 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: neuveden
Na Googlu jsem btw našel během pár sekund článek, jehož autor je o tom tvrzení tak přesvědčený, že by v závislosti na něm i měnil systém voleb.

https://legacy.blisty.cz/art/31106.html
Autor: Szaszián Čas: 2017-08-28 06:26:31 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: neuveden
Ten článek je ovšem o tom, že by nevolení MĚLO být jinak interpretováno, ne že znamená spokojenost. Je to jako ten trik z Tankového praporu jak interpretovat to, že nikdo se nehlásí: "Tak, soudruzi, kdo Daleko od Moskvy četl?" vs. "Tak, soudruzi, kdo Daleko od Moskvy nečetl?"
Autor: marek28 Čas: 2017-08-28 16:17:28 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: neuveden
No takže ten člověk si to asi myslí, ne? Když navrhuje, aby se tak změnil systém...
Autor: Szaszián Čas: 2017-09-05 22:48:25 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: neuveden
Chce aby tak neúčast na volbách byla INTERPRETOVÁNA. Co si myslí, nevíme, a on to ani neříká. Říká, že chce, aby neúčast nebyla interpretována jako "nevolím nikoho", ale jako "volím vládnoucí strany". Klidně si může myslet, že většina nevoličů nevolí proto, že je to vůbec nezajímá, a změnu interpretace chce proto, že se tak podle něj zvýší legitimita voleb, případně stabilita systému. (Případně to podnítí strany, aby se víc zaměřily na nevoliče atd.)
Autor: TaxationISTheft Čas: 2017-08-28 08:26:58 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: schován
Odkaz nemám. Slyšel jsem to prostě několikrát z úst různých lidí a několikrát mi to někdo psal v různých diskuzích na netu včetně Facebooku.


Nevím proč na všechno potřebuješ odkaz. Tohle je mini-blog, kde se sdělují momentální pocity, nikoliv diplomka.
Autor: Szaszián Čas: 2017-08-28 11:32:46 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: neuveden
Ano, na blogu se sdělují momentální pocity, měly by se ale týkat něčeho skutečného a důležitého. Pokud to není obecně známé, hodí se odkaz.
"Slyšel jsem něco říkat" nesplňuje kritérium důležitosti. Co si vzpomínám, nevolení se vysvětluje nezájmem, hloupostí a pohodlností.
Autor: TaxationISTheft Čas: 2017-08-28 11:47:13 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: schován
Dobře, speciálně pro tebe příště ozdrojuji každou větu v článku.

Akorát se obávám, že ti zase nebude stačit jeden příklad a budeš tvrdit, že ten člověk, kterého jsem citoval je jedinej a nesplňuje to kritéria důkazu "že si tohle myslí obecně dost lidí"

A když ti najdu nějaký odkaz i na tohle a přiložím, najdeš si zase něco jinýho

prostě se rád rýpeš v kravinách
Autor: Szaszián Čas: 2017-08-28 12:01:01 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: neuveden
Anebo druhý extrém: Sekat kritiky toho, "co si podle mě lidi myslí", jednu za druhou…
Ale dobře: Je možné, že to někdo říká, tak proč to nevyvrátit. Já bych se tedy zaměřil na to, jak volební neúčast vysvětlují politici, a ne internetový anonym, ale…
Jinak hypertext je úžasná věc; nevím proč ji nevyužít.
Autor: TaxationISTheft Čas: 2017-08-28 12:03:48 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: schován
protože nemám přístup do wysiwyg
Autor: TaxationISTheft Čas: 2017-08-28 12:30:22 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: schován
+ ještě něco

já taky nemám odkazy rád

vnímám je jako rušivé elementy v textu
Web: neuveden Mail: neuveden
Nejlepší by bylo, kdyby volební systém bral v úvahu i neúčast a neplatné hlasy. Ideálně, kdyby na ně reagoval prázdnými židlemi. Jinak lidem je demokracie v podstatě čím dál více u prdele, viz volební účast u voleb do České národní rady, později do Poslanecké sněmovny:

1990: 96.79 %
1992: 85.08 %
1996: 76.41 %
1998: 74.03 % (předčasné volby)
2002: 58.00 %
2006: 64.47 %
2010: 62.60 %
2013: 59.48 % (předčasné volby)

Volby do Senátu:

1996: 35.03 %, 30.63 %
1998: 42.37 %, 20.36 %
2000: 33.72 %, 21.56 %
2002: 24.10 %, 32.55 %
2004: 28.97 %, 18.41 %
2006: 42.09 %, 20.73 %
2008: 39.52 %, 29.85 %
2010: 44.59 %, 24.64 %
2012: 34.90 %, 18.60 %
2014: 38.62 %, 16.69 %
2016: 33.54 %, 15.38 %

Volby do krajů:

2000: 33.64 %
2004: 29.62 %
2008: 40.30 %
2012: 36.89 %
2016: 34.57 %

Europarlament:

2004: 28.32 %
2009: 28.22 %
2014: 18.20 %

Důvěra v systém klesá, a to ve dvou vlnách. Nejmenší důvěra byla někdy kolem let 2002 a 2004, což ukazují volby do Sněmovny i do Senátu. Poté se na chvíli obnoví, a potom zase klesá. Rok 2002 je rokem, kdy končí Zemanova oposmluvní vláda a začíná Špidlova vláda. Ta končí v roce 2004 po výrazném volebním debaklu ČSSD. Statistiky voleb do Senátu jsou méně výrazné. Je zjevné, že v neúčasti jsou regionální variace, takže dává větší smysl rozdělit řadu do tří řad po 6 letech. I tak je možno vysledovat jak sestupnou tendenci, tak velmi malou důvěru v systém kolem let 2002 a 2004. Totéž ukazují volby do krajů. Volby do Europarlamentu ukazují málo dat, ale pokud předpokládáme, že v roce 2004 byla účast i v jiných volbách nízká, pak má Europarlament značnou sestupnou tendenci.
Autor: velkej Ká Čas: 2017-08-28 08:17:32 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: neuveden
Jinak abych tu svou analýzu více rozvedl. Od roku 1990 klesá účast, protože už není povinná, a přichází nová generace voličů. V letech 2002 až 2004 je účast v lokálním minimu, tehdy končil Zeman, poté Špidla. Rok 2006 je rok rekordní, protože se začíná objevovat profesionální marketing (a vyšší zapojení internetu), kterému se podařilo vyburcovat lidi proti Paroubkovi. Od té doby účast zase klesá.

Můj tip výsledků letošních voleb:

22 % ANO
15 % KSČM
10 % ODS
10 % ČSSD
7 % KDUČSL
6 % TOP09
4 % Zelení
4 % Piráti
2 % Svobodní

Robejška, Zeman-ovce, Okamuru, Matějku a další neodhadnu. Tito budou dohromady tvořit zbývajících 20 %, Okamura má asi největší šanci získat nad těch 5 %, ostatní shoří. Účast: 55 až 60 %. Dle přirozeného poklesu by to bylo k těm 55 %, ale lidé budou burcováni proti Burešovi, Kalouskovi a uprchlíkům, takže bude spíše o něco vyšší; na druhou stranu, lidé se (od roku 2006) stávají vůči internetovému burcováni stále odolnějšími.

Ale zatím se moje odhady nikdy moc netrefovaly.
Autor: velkej Ká Čas: 2017-08-29 21:03:45 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: neuveden
Opravuji odhad, KDU-ČSL dělají dneska všechno pro to, aby byli nevolitelní. Měním jejich odhad na 5 %. To budou horko těžko zachraňovat, aby jejich naděje na udržení ve sněmovně nechcípla. Nebo nezdechla. Nebo vím já co.

https://twitter.com/TereSlad/status/902384024953516032
https://twitter.com/TereSlad/status/902606012175273988

Jak se říká, mluviti argentum, mlčeti aurum.
Autor: marek28 Čas: 2017-08-28 09:57:19 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: neuveden
Tak si říkám, jak to interpretovat. Na jednu stranu si říkám paráda - lidi jsou nasraní na tenhle systém. Jenže mi je jasné, že jsou na něj nasraní z úplně jiných důvodů než já. A obávám se, jestli nízký zájem o veřejné dění nepředznamenává touhu po vládě silné ruky. Po vládě někoho, kdo se s tím prostě nebude srát a nebude se nechávat zdržovat obstrukcemi a dá to tady už do pořádku - což je vesměs argumentace ne-voličů z mého okolí.
Autor: Olda Bendl (neregistrovaný) Čas: 2017-08-28 14:15:03 Titulek: Re: [↑]
Ovšem to by byl ještě větší průser, než je tam teď =D
Autor: velkej Ká Čas: 2017-08-28 17:12:22 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: neuveden
Tak jako tak se jim nelíbí demokracie. Což je o jeden bod, o kterém je možné diskutovat, více, než v případě zarytých demokratů.
Autor: marek28 Čas: 2017-08-28 20:09:26 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: neuveden
No jo ale pořád lepší zarytý demokrat než komunista/nácek.
Autor: velkej Ká Čas: 2017-08-29 08:48:05 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: neuveden
Všichni tři jsou extrémisté. Demokratů je ale nejvíce, takže nejčastěji diskutujeme s nimi; diskutovat s někým jiným je změna, někdy příjemná ;) Ne, že bych komunistům či náckům fandil, ale zrovna na demokracii budeme mít podobný názor, a nejspíš i na mnoho jiných věcí. Samozřejmě v řadě dalších, mnohem zásadnějších věcech se budeme rozcházet.
Autor: marek28 Čas: 2017-08-29 14:58:24 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: neuveden
No podobný názor na demokracii - bude negativní, to jo, ale u nás proto, že je příliš nesvobodná a u nich proto, že je nesvobodná málo...
Autor: Pedro Čas: 2017-08-29 18:13:27 Titulek: Re: [↑]
Web: www.blogfin.cz Mail: sachyspetr v doméně seznam.cz
Já teda nevím Velkej Ká, náckové a komáři v historii dávali přednost spíš zavíraní před diskusí.
Autor: Dusmor (neregistrovaný) Čas: 2017-08-28 19:12:39 Titulek: Re: [↑]
Ad "...kdyby volební systém bral v úvahu i neúčast a neplatné hlasy."
Čtete mi myšlenky, viz: http://dfens-cz.com/ktere-komunisty-mate-na-mysli/comment-page-2/?show=comments#comment-51668
Ani jsem si neuvědomil, jak nízká účast byla u voleb senátních (v hlavě mám pořád cca 60% pro sněmovní volby). To by byl senát nefunkční vlastně pořád :-)
Na druhou stranu, neúčast u voleb ještě neznamená, že tam dotyčný volič chce prázdnou židlí, ale spíše že souhlasí s tím jak rozhodnou ostatní.
Asi nejvíc fér v současném systému by bylo zrušit diskriminační 5% hranici a do sady lístků jednotlivých stran přidat lístek "Neobsazovat mandát". No a pokud dostatek voličů zvolí tuto možnost, židle zůstane volná. A nadpoloviční počet volných židlí automaticky znamená pokoj od změn zákonů na celé čtyři roky :-)
Autor: cerno (neregistrovaný) Čas: 2017-08-29 12:13:57 Titulek: Re: [↑]
neúčast u voleb ještě neznamená, že tam dotyčný volič chce prázdnou židlí, ale spíše že souhlasí s tím jak rozhodnou ostatní.

Tak moment, ještě je tu vysvětlení volič nenašel kandidátku, kterou by mu svědomí dovolilo vhodit do urny. Možná je to sociální bublinou, ale výrazná většina nevoličů v mém okolí argumentuje takto nebo podobně.
Autor: cerno (neregistrovaný) Čas: 2017-08-29 12:30:21 Titulek: Re: [↑]
...a i já sám jsem tak argumentoval v případě volby aktuálního, hmm, obyvatele Hradu.

Když nad tím přemýšlím, různými šílenci navrhovanou volební povinnost je potřeba podmínit povinností volebního systému nabídnout voliči přijatelného kandidáta, to by mohlo vést k zajímavým výsledkům...
Autor: Dusmor (neregistrovaný) Čas: 2017-08-29 16:24:08 Titulek: Re: [↑]
Právě proto jsem ve výše uvedeném odkazu psal:
Vzkaz pro ty co tvrdí, že není koho volit:
Dokažte svá slova činem a jděte k volbám. Do obálky vložte lístek s nápisem “Toto je úmyslně neplatný hlas, protože nemám koho volit”.
Až bude ve výsledcích pravidelně aspoň 20% neplatných hlasů, pak uvěřím, že “není koho volit” je opravdu významný problém a ne jen výmluva těch, kteří jsou líní se rozhodnout a nést za své rozhodnutí zodpovědnost.
Autor: cerno (neregistrovaný) Čas: 2017-08-29 20:32:52 Titulek: Re: [↑]
Něco podobného jsem již udělal. Můj nehlas se ve výsledcích neobjevil. Prý "neplatných hlasů 0". :-(
Autor: velkej Ká Čas: 2017-08-29 21:09:34 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: neuveden
Tos měl v tom případě vyreklamovat. Já osobně jsem v druhém kole volby prezidenta vhodil do urny obálku s lístkem cca podobného znění, jak navrhuje Dusmor. Ale napadá mě jedna věc - možná by se mohlo aktivní nevolení nějak zpropagovat. "Pokud nevíš, koho volit, sděl to jasně! Přijď k volbám a vlož do obálky tento vzkaz (PDF ke stažení)." - "Nevolím žádného z kandidátů." Nevolte menší zlo, raději projevte svůj názor! (A další vzletná hesla.)
Autor: velkej Ká Čas: 2017-08-29 21:12:48 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: neuveden
Aha, zapomněl jsem dokončit druhou větu - a v okrsku byl 1 neplatný hlas. Sice nevím, zda to byl můj hlas, ale stěžovat si nemůžu. Tys mohl. ;)
Autor: cerno (neregistrovaný) Čas: 2017-08-29 22:38:18 Titulek: Re: [↑]
Jo, mohl a měl.

V nadcházejících presidentských volbách pravděpodobně nebude vůbec žádný pro mě akceptovatelný kandidát, tak to zkusím znovu; ještě to předtím musím dopilovat, aby nemohlo dojít k omylu.
Autor: JM (neregistrovaný) Čas: 2017-08-29 22:56:35 Titulek: Re: [↑]
Kdyby se vůdce některé strany postavil před kameru a bezpodmínečně slíbil, že vyhraje-li volby, do půl roku vypíše referendum o czexitu, půjdu tam a hodím mu to. Jinak nemám koho volit.
Jít tam, jen abych komusi cosi dokázal, na to se můžu víte co.
Autor: velkej Ká Čas: 2017-08-30 11:10:22 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: neuveden
Pak je pro tebe vhodným kandidátem hnutí Referendum o Evropské unii. http://www.referendum.cz
Já si osobně nemyslím, že by pouhé referendum stačilo, je to začátek cesty, nikoliv cíl, takže volím stranu, která má trochu širší program, což jsou Svobodní. http://www.svobodni.cz

Ale vzhledem k tomu, že kandiduje několik desítek hnutí, neznám všechny; nejspíš mají nějaký odcházecí program z EU i jiní kandidáti. Nicméně alespoň nějaký výběr tu je.
Autor: TaxationISTheft Čas: 2017-08-28 08:28:14 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: schován
Ten mě vlastně inspiroval k napsání textu :D
Autor: velkej Ká Čas: 2017-08-28 08:32:14 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: neuveden
Hustý, to jsem neznal. Díky.
Autor: Wasil (neregistrovaný) Čas: 2017-08-28 19:20:03 Titulek: demokracve
DEmokrace vopravdova, je to kdyz ucast min nez 50%, legitimita statu rovna se NULE!!!!
Web: neuveden Mail: VostalPetr v doméně seznam.cz
Úplně ideální by bylo, kdyby nevolil nikdo, a tento systém by konečně zanikl.
............................................................................

No ja,
jenže toto NEVOLENÍ se nevztahuje jen k volbám, ale k CELÉMU vašemu životu,

budto volíte, tedy máte nějaké záměry a plány (včetně záměru třeba nevolit)
nebo
žijete spontánním životem a pak nevolíte a neplánujete...

V duchovnu se tomu prvému říká spekulativní mysl
a tomu druhému pracovní mysl, či jinak život v přítomnosti či jinak wu wei
http://www.fengshui-interiery.cz/cs/kllip-ram-a4/662-wu-wei

A to je věc, kterou se člověk musí naučit či spíše objevit,
nejlépe již v mládí a ve škole, kde pak rozvíjí svůj talent a záměr,
nebot skrze to co je nám vlastní a co je individuální lze objevit to všeobecné,
nikoliv naopak jak funguje dnešní školství...
Autor: Prskavka (neregistrovaný) Čas: 2017-09-02 11:55:28 Titulek: 1948 - stejná logika
Přesně tato logika "když to budeme bojkotovat, zanikne to a všechno bude v pohodě" vedla v roce 1948 k instalaci Gottwaldovského bolševismu a destrukci celé země.

Je to vlastně tisíckrát vyvrácená doktrína pacifismu, resp. neodporování zlu.

Babiš jasně slíbil zrušit a zakázat samotnou existenci politické opozice a stát se jedinou Stranou - jako před 1989. Žádné takto velké zlo tu od roku 1989 ještě nikdy nebylo. V porovnání s tím jsou téměř všechny strany neškodní mopslíci.

Kdokoli v této situaci zůstane doma se skutečně na instalaci té jeho diktatury podílí - bez ohledu na alibistické kecy.
Autor: Vostál Petr Čas: 2017-09-02 12:06:08 Titulek: Re: 1948 - stejná logika [↑]
Web: neuveden Mail: VostalPetr v doméně seznam.cz

Je to vlastně tisíckrát vyvrácená doktrína pacifismu, resp. neodporování zlu.
............................................................................

Vony se ty věci jaksi nemaj dělat na půl,
např. podporovat Beneše a bojkotovat Gottwalda,

podporovat menší zlo a doufat, že na mě pak nepřijde větší zlo,

vona spousta věcí jenž považujeme za dobro je spíše zlem
takže pak jak se do lesa volá, tak se z něj ozývá
a co si kdo navaří, to si taky sní...
logo Urza.cz
kapky