Autor: Lovely Annie
Čas: 2020-06-23 00:00:02
Pohled z druhé strany
Proč se tak zarputile držíme svých postojů, názorů a závěrů, které jsme jen stěží ochotní přehodnotit? Máme snad pocit, že když se změní náš pohled na svět, celá naše existence se zboří a zanikne? A proč se vlastně tohoto kolapsu tolik děsíme? Občas mám takový pocit, že by nám všem nejvíce pomohlo vzít ten nejzásadnější a nejpevnější světonázor, položit ho před sebe jako sekanou a rozsekat ho na nejmenší části, otočit ho vzhůru nohama, rozpitvat a přehodnotit to, co si myslíme a utváří to velmi nepřímo náš svět. Uvidět potenciál v tomto procesu, poznávat sám sebe skrze nejistoty – to vnímám jako největší dobrodružství tohoto života <3
Jen tak pro celistvost, všichni z Vás, kteří mou úvahu dočetli až sem – ať už jste na straně anarchokapitalismu nebo na pomyslné druhé straně socialismu, zkuste se jen tak sami pro sebe vžít do myšlení lidé z opačné strany spektra. Uvidíte, že když se tomu opravdu poddáte, otevřou se Vám mnohé dveře a pohledy.
Jen tak pro celistvost, všichni z Vás, kteří mou úvahu dočetli až sem – ať už jste na straně anarchokapitalismu nebo na pomyslné druhé straně socialismu, zkuste se jen tak sami pro sebe vžít do myšlení lidé z opačné strany spektra. Uvidíte, že když se tomu opravdu poddáte, otevřou se Vám mnohé dveře a pohledy.
Přečtení: 63709
Komentáře
Komentář 58068
Komentář 58071
Komentář 58126
Prostě žádný názor nemá, s vyjímkou protikladných názorů či případně paradoxů, které se navzájem popírají a tvoří tak jednotu "světového ne-názoru"
Komentář 58070
Komentář 58073
Komentář 58074
Komentář 58077
Komentář 58078
Komentář 58087
Komentář 58080
Komentář 58221
Mínusy
- Zaměstnavatel mě může kdykoli na hodinu vyhodit bez pádného důvodu a může si neomezeně diktovat všechno, protože nemám vůči němu žádná zákonná práva. Někdo by namítl, že si to dovolit nemůže, protože bych pak mohl já odejít jinam, ale to je nesmysl, protože jako robotník/upratovačka jsem přece nahraditelný docela snadno
- Všude musím za všechno platit, třeba za použití silnice, která vede do práce, nemám tedy prakticky žádnou svobodu pohybu, protože ta se vztahuje jen na mé pozemky, a ty žádné nemám
- Musím řešit, s jakou bezpečnostní agenturou a jak si uzavřít jakou smlouvu, abych měl ochranu, když mi někdo bude chtít ublížit. Ta agentura se na mě stejně vykašle, protože mám malé příjmy a nejsem schopný jim za to platit dost.
- To samé se zdravotním pojištěním. Dovolit si ho pravděpodobně nemůžu, protože mám malé příjmy. Kdyby byla výše zdravotního pojištění daná procentem ze mzdy, byl bych v pohodě, protože by to pro nízkopříjmové neznamenalo, že si ho nemůžou dovolit.
- Lidi v neregulované honbě za bohatstvím totálně zničí životní prostředí v mém okolí, ale je to přece jejich pozemek, takže nenadělám nic.
- Když se s někým dostanu do sporu a půjde to k soudu, vyhraje ten, kdo soudci zaplatí více peněz. Takže já asi těžko.
Plusy
- Zbydou mi nějaké peníze navíc z výplaty, ale ty stejně vypláznu za bezpečnostní agenturu, dražší zdravotní pojištění, hasiče...
- Dobrý pocit, že když budu tvrdě pracovat a zbohatnu, budu si moct pořídit armádu dětských prostitutů a mít ve sklepě zbraně hromadného ničení
- Dostane se mi od bohatých více povzbuzujících řečí o tom, jak každý může zbohatnout, a že si za svůj posraný život můžu sám
Komentář 58085
Moje pritelkyne pracuje cca 10 hodin denne a bere neco okolo 25 tisic hrubyho. Imho docela podprumerna mzda. Ja sam jsem delal pred lety 12-14 hodin denne za 60kc/hod.
Dobre vim, jake to je.
A dobre vim, jake jsem mel prekazky k tomu, abych si polepsil.
A pak je tu jeste jeden problem - prijde mi, ze spousta odpurcu ancapu vubec nechape, ze hlavni "boj" se odehrava v rovine MORALNI.
Je jedno, kolik kdo bere penez - otazka svobody, nasili a podobnych veci je pro kazdeho stejna. Muzou okrast bohateho jako chudeho, muzou pouzivat urocne nasili proti bohatemu, jako proti chudemu.
Ja svoje myslenky odvozuju od moralky. To, ze to pak jeste nejak vychazi ci nevychazi ekonomicky,to beru jako az tu druhou vec. Nejdulezitejsi je pro me moralka.
Je velmi paradoxni, ze se tu neustale resi, jestli by si nekdo oplotil pozemek, ze by pres nej jinej nemohl chodit,a nebo ze by si udelal 100 atomovek a vyhladil by lidstvo a podobne prakticke problem, ale moc se neresi, CO je spravne, CO je spatne a PROC - z moralniho hlediska.
Komentář 58088
Existuje jedna objektívne správna morálka?
Ak áno, nepotrebujeme barličky typu "polycentrické právo". Ak nie, je tvoja úvaha zbytočná.
Komentář 58101
Pro me ty zaklady jsou nekde na urovni "nepouzivat proti nikomu utocne nasili", "respektovat vlastnicka prava a dobrovolne uzavrene smlouvy", a pridal bych k tomu neco jako "nedelat jinym to co nechci, aby oni delali me".
Pokud potom nekdo bude mit nejake detaily jinak, tak nic proti tomu. Mozna so tom podebatujeme, proc to tak vidi a ja ne, ale pokud se shodneme na zakladu, tak je to ok.
Komentář 58103
Takže je možné síce tvoriť teórie o tom, "čo by bolo keby sa (prakticky) všetci zhodli na týchto základoch", ale v realite to ukotvené nebude.
Komentář 58105
Btw, ja neresim, jestli je to, co chci, realne ci ne. Mozna ano, mozna ne. Pro me je dulezite, ze to citim tak, ze je to moralne spravne. A proto to budu prosazovat a presvedcovat o tom lidi, I kdyby to nikdy nemelo prijit do praxe. Proste proto, ze citim, ze je to tak spravne a ja jsem clovek, ktery chce bojovat za spravnou vec.
Komentář 58117
Komentář 58108
Rozdílné definice ale nevadí. Vadí, když si lidi myslí, že rozdílnost definic je problém v debatě. Stačí se vždycky zeptat, jak danou věc má člověk definovanou a pak mu na ní přistoupit a najít mu a vyvracet chybu podle jeho definice. Debata o tom, která definice je lepší, nedává moc smysl. Já jsem vzděláním fyzik a my máme už odjakživa vštípeno, že na volbě souřadnic a na názvech a označení veličin nezáleží. Když si úlohu přeformulujete do jakýchkoliv názvů a souřadnic, vždycky Vám musí vyjít měřitelný výsledek týž.
Komentář 58090
https://www.kurzy.cz/zpravy/505542-cesi-plati-dane-jako-mourovati-statu-odvedou-skoro-pulku-vyplaty-zdaneni-prace-je-jedno-z/
Komentář 58093
Ano, politici by brzo se svými sliby letěli. Finančně negramotné lidi (tím nemyslím že jsou hloupí, znám takové i vysokoškolské profesory) se například nechají zblbnout tím, že si myslí, že částečně za ně platí sociální a zdravotní pojištění zaměstnavatel a oni že tím něco získávají. Přitom je to právě naopak, oni ztrácejí, bez ohledu na to, jakým kanálem ty peníze státu odtékají. Ztrácejí zdaněním firmy, regulacemi (dělí se o náklady na ně) a ztrácejí všemi daněmi a odvody. Podnikatel neplatí nic, ten to pouze rozpočítává tak, aby se mu podnikání dlohodobě rentovalo. A tedy dlouhodobě vždycky vydělává, ať jsou daně jakékoliv. Platí vždy zaměstnanci a zákazníci v ceně produktu. Anarchokapitalismus toto řeší a zlepšuje postavení především zaměstnanců, střední třídě a chudým. Norbert se v tomhle mýlí.
Komentář 58096
Komentář 58110
IMHO by s tím neměli žádný problém stejně, jako si zajišťují na volném trhu jídlo, rekreaci, cestování, kulturu, zábavu, ... .
Lidi dneska jezdí na dovolenou, zaplatí ji soukromníkovi a není to rozhodně důvod na nostalgické vzpomínání na lepší předrevoluční časy s podnikovou rekreací na základě členství v ROH. Tak proč by to bylo v jiných oborech jinak? Že lidi chtějí jistotu, to nepopírám ale tu mohou na trhu taky koupit. Pro socialisty myšlení se jistě najde firma, které budou celý život platit paušál a ona jim bude poskytovat balíček komplexních služeb. Navíc díky konkurenci a inovacím dostanete za méně peněz více služeb, než jako to dělá plošně stát a navíc ty služby dostanete ve větší pestrosti. Takže pro chudé si představuju nízkonákladové zdravotnictví za pětinové náklady než ty dnešní ale s kvalitou srovnatelnou, protože "solidarita" (ve smyslu přerozdělování výhod od bohatých k chudým, což politici nazývají takto ale solidarita to není) také máte tržní, kdy nemocnice koupí superdrahý léčebný přístroj z pěněz převážně bohatých lidí ale umožní na něm léčení všech, tedy i těch chudších. A k tomu člověk získá výhodu, že si může výdaje a čerpané služby nastavit podle svých priorit. Což dnes nemá. Dnes musí platit procentuálně stejný paušál a čerpá stejnou péči, která se ale kvůli neustále schodkovému rozpočtu (což je v každé socialistické organizaci zákonitý jev) skrytě omezuje. Ač se občanům říká, že stát jim tu péči garantuje. Na volném trhu si podmínky domluvíte ve smlouvě.
Komentář 58119
Komentář 58174
To je ekonomie. Stát umí některé věci dvakrát předražit (známe třeba ze sinic), faktor 2 je, že zabrání bohatým ve financování odvětví, ač by sami chtěli (to je ta moje argumentace, že nízkopříjmoví by mohli být léčeni přístroji pořízenými z peněz těch převážně nemocných) a zbytek jsou transakční náklady z birokracie a státních regulací. A když to pronásobíte, ten faktor 5 tam mít budete určitě a to ještě jako dolní hranici odhadu.
Komentář 58091
Toto je častý omyl, který dělí lidi podle myšlení na socialisty a kapitalisty. Problém je v hlavě a ve znalostech popřípadě ve způsobu myšlení. Protože ve skutečnosti stát prostřednictvím daní nejvíc poškozuje právě ty nejchudší. Nejvíc daní zaplatí střední třída ale z ní relativně nejvíc vadí těm nízkopříjmovým, kteří jsou kvůli státu ve finanční pasti, ze které se těžko mohou vymanit. Celý důvod spočívá v tom, že 6 měsíců pracují na stát (to je právě teď aktuální ne? Deď daňové svobody nám klepe na dveře.). A pak teprve si mohou zlepšovat život svůj. Kdežto bohatí bohatnou a někteří stát umí využívat. Peníze chudých získávají prostřednictvím státních zakázek a u nás v EU jsou to ještě speciálně evropské dotace, zaplacené převážně ze zdanění práce zaměstnanců střední třídy. Mnoho daní také chudí nevidí, jelikož jsou obsaženy v ceně. Zdaníte-li podnikatele, ten promítne daň do ceny, jelikož daňově nečelí konkurenci, daň se týká každého stejně a možnost promítnout daně do ceny je v podstatě legální kartelová dohoda iniciovaná statem. Levice si myslí, že rozevírání sociálních nůžek způsobují bohatí a je potřeba stát, aby tomu bránil. Je to ale obráceně, chudobu chudých způsobuje stát daněmi (a regulacemi, které mají také náklady, promítají se také do cen a relativně nejvíce je také platí chudí) a problém nízkopříjmových řeší méně státu.
Doporučuji pro pochopení jak to chodí s daněmi v souvislosti chudých a bohatých Kiyosakiho, https://www.youtube.com/watch?v=hm7JpU6ocvo o daních je kapitola 4., od 1:26:30, asi 20 minut. Věnujte tento čas na získání nových znalostí, bude se nám pak lépe diskutovat a nebudeme se točit v kruhu probíráním již známých věci a vyvracením již jednou vyvrácených věcí. Čímž ztratíme paradoxně více času v diskusích. Buďte efektivní.
Komentář 58094
Komentář 58098
Konkretne 42 000kc hrubeho. Jsme v situaci, kdy prumerny plat je nekde okolo 34 000kc, takze to neni nejak super velka mzda, a bezne bere podprumerny plat, nekde okolo 25 000kc hrubeho.
Takze tedy si vydelala 42 000hrubeho. To znamena, ze zamestnavatel musel vynalozit cca 56 000kc, aby ji mohl dat 42 000hrubeho. A z toho ona dostane cca 31 000kc cisteho.
Takze ona si vydelala defacto 56 tisic, no 25 tisic odevzda na danich a zustane ji 31 tisic. Sam si umis vypocitat, kolik to je zhruba procent.
A pak jdes do obchodu, zaplatis dalsich 21% DPH, jedes si koupit benzin, zaplatis spotrebni dan...atd.
Ve finale si z penez, ktere vynaklada zamestnavatel - tedy z 56 tisic, koupi zbozi v hodnote tak maximalne 15-20 tisic (zalezi na slozeni spotrebniho kose, kvuli DPH a spotrebnim danim).
Musim rict, ze kdyz to videla, tak tu pul dne behala po byte a nadavala velmi sproste.
Protoze kdyz dela tak normalne, zadne "prescasy" (dela z domova, ale napriklad vcera delala od cca 9 rana do cca 23:30 hodin, s drobnyma prestavkama), tak ma 25 hrubyho, z toho ji zustane 20 cistyho. Kdyz ale pracuje skoro 2x tolik, aby si vydelala vice penez, tak se ji to vlastne vubec nevyplati, protoze pracuje 2x tolik, ale vydela si v cistem stezi o polovinu vice.
A k tomu jeste vidi, kolik by byvala mohla dostat, pokud by za ni zamestnavatel nemusel odvadet dalsi odvody.
Chudobni podporuji stat a dane proto, ze tohle vubec netusej. A pripadne proste neudelaj to, ze by pracovali 12-14 (ci vice) hodin denne, a pak jim stat pulku toho, na co dreli, vezme.
Komentář 58121
Komentář 58133
Ten priklad jsem daval ciste proto, ze tu jiny diskutujici psal neco o tom, ze to "my ankapaci" bereme z pohledu ajtaku, co berou spousty penez,a ne z pohledu chudych pracujicich, jako jsouu klizecky a podobne.
Mas urcite super praci, kde beres mnohem vice, nez moje pritelkyne a pravdepodobne I vice, nez si vydelam ja - preji ti to , bez ironie. Ale faktem je, ze vetsina lidi bude mit prijem mensi, nez mas ty.
Imho problem je, kdyz nekdo ma malo, a jsou mu hazeny klacky pod nohy, aby nemohl mit vice. A to primo statem. To mi prijde fakt svinarna.
Komentář 58139
Komentář 58142
Jojo, takhle to presne je...
Komentář 58143
Komentář 58148
Tohle je obecne dost legracni postup. Zajimave je, ze na pocatku clovek podleme musi vedet, ze pouziva nefer argumentaci, ale pak presvedci sam sebe, ze vlastne to je v poradku.
Totiz: Rekneme, ze Ty se zacnes ptat, jak je to s detskou prostituci. A ptas se na extremy. Tvuj oponent, pokud je to ferovy oponent, se bude snazit i na ty extremy odpovedet. Odpoved na extrem vzdycky bude….extremni, pripadne alespon docela sporna. To proto, ze resit typicky pripad pomoci extremu, jaksi nedava smysl. Ale kdyz se jde do valky, jdou ohledy stranou - takze se tu argumentuje extremama a na nich se slavnostne ukaze, ze je to CELE spatne. Protoze v tomto extremnim pripade, ktery velmi pravdepodobne ani nenastane, to vyslo blbe, takze je to blbe vsechno!!!
Tenhle postup je ucinny, v podstate nemuzes prohrat.
A nebo vlastne muzes, pokud i ten druhy zcne pouzivat extremy.
Tak si to zkusme:
Takze pro tebe je lepsi, kdyz se nasilim vyberou penize, za ktere pak stat zafinancuje vyhlazovani celych narodu ci entnickych skupin? To jses pro me absolutni moralni kripl,kdyz podporujes vrazdeni lidi statem. Sorry, ale vrah mi tu bude kazat o moralce?
(a nejlepsi na tom je, ze narozdil od toho, o cemmluvis ty, se tyhle veci dely/deji a tak VIME, ze jsou realne)
Komentář 58150
Komentář 58152
(Například jak po nich hned jde státem licencovaný exekutor, protože za ně rodiče neplatili popelnice).
A jak je oproti tomu komplikovaná adopce.
A jsme u toho, že neexistuje ideální řešení pro všechny. A pokud vy porovnáte ideální státní řešení se zkušeností s konkrétními lidmi, hlásajícími ideální ankap, zcela nepochybně z toho stát vyjde vítězně..
Tomu se říká https://en.wikipedia.org/wiki/Nirvana_fallacy
Pak se vedou diskuse, jestli ty desítky zničených životů ve státním děcáku vyváží nepřítomnost dětských bordelů (aspoň teda se to tak tvrdí, jaká je realita lepší nedomýšlet - viz např. https://cs.wikipedia.org/wiki/Jeffrey_Epstein)
Nebo jestli dětské sebevraždy kolem vysvědčení stojí za to, že se všem (prý) dostane základního vzdělání...
Takže to, že vidíme přínosy ankapu neznamená, že je nevidíme, že není dokonalý.
Komentář 58154
Komentář 58156
Jen upozorňuju, že argumentujete špatnou zkušeností s ankapáky, ale upozaďujete negativa státních řešení.
Protože často je to:
Vyrůst v děcáku pro zisk nějakého grázla.
Navíc vaše poslední věta typicky ukazuje na běžný pohled lidí - "já vím naprosto určitě, jak bych to ne/chtěl já, takže to tak musíme všem přikázat, bez ohledu na náklady."
Což není obhajoba dětských bordelů...
Komentář 58157
Komentář 58161
Komentář 58169
Ale když tak googlím, tak už dnes existují soukromé dětské domovy, takže to nějak dělat lze. Pak tedy není důvod se obávat dětských bordelů, když už teď existují soukromé děcáky.
Jenže nezapomeňte, že předtím, než můžete přispět na charitu, stát vám sebere přes 60 % vašich vydělaných prostředků...
Komentář 58173
A Vy zase nezabúdajte že za tie dane Vám štát poskytuje služby ktoré využívate a ktoré by Vám v ankape neposkytli zadarmo.
Komentář 58177
Už aby to bylo!
Jak rád bych využíval soukromé služby a zároveň je neplatil státu.
I teď, když to jen trochu jde, tak nevyužívám Českou poštu, ale soukromé dopravce. Ač na tu poštu doplácím v daních i já, i ten dopravce.
Komentář 58178
Komentář 58179
Ocenil bych, kdyby ankap-hlavy konečně pochopily, o co mi jde, totiž že soukromý subjekt nefunguje nikdy narokově. Naproti státním děcákům, kde je nějaká péče garantována všem nezaopatřeným dětem, v soukromém děcákům závisí přijetí a úroveň péče na libovůli provozovatele. Asi je to pro ankap-hlavy těžko srozumitelné, ale lepší je pruměrná péče a pro všechny, než perfektní péče jenom pro vybrané a zbytek alou do bordelu.
Komentář 58181
Jenomže Vy si tu nárokovost můžete ošetřit smlouvou a pak ji vymáhat, což Vám dá mnohem větší jistotu. Stát Vám může jakýkoliv nárok zákonem změnit a ničeho se neodmůžete, protože máte sice tzv. společenskou smlouvu, což je ale ekvivalent že nemáte nic, na základě čeho byste mohl po státu něco vymáhat. Ústava je děravá a nezapomeňte, že tu politici taky mohou změnit. Ústava z 1. republiky neochránila občany Československa před zvůlí komunistické totality.
A u soukromého subjektu máte konkurenci a pokud u jednoho nejste spokojený, můžete se obrátit na jiný soukromý subjekt. Což asi vítě, pokud například chodíte nakupovat do supermarketů a byxvíráte si, kde je to výhodnější. Což u státních služeb také nemůžete. Tam máte zpravidla jednu mizernou a předraženou službu, berte nebo nechteč být ale platit musíte v obou případech.
A jsou i oblasti na světě, kdy Vám dítě zapláče ve školce a státní moc zasáhne, dítě se ze školky domů nevrátí a můžete být rád, že ho párkrát za rok vůbec uvidíte a bude přiděleno jiné rodině, o které se stát domnívá, že je to tak pro dítě lepší. Ale v podstatě šlo o obchod se státní podporou na pěstounstou péči, což se tak nějak zvrhlo a sociální engineering toto předpovědět nedokázal a děti před tím neochránil. Nedokážu si představit, jakým mechanismem by se tohle nějak systematicky stávalo na volném trhu. Takže raději ať stát žádnou garantovanou péči o děti neorganizuje, protože to může dopadnout různě a to tak, jak byste si ani Vy možná sám nepřál.
Komentář 58182
Jakou smlouvou, proboha??? Kdo je v ankapu ten, co se soukromým děcákem uzavře smlouvu a bude vymáhat, že ten děcák musí přijímat všechny nezaopatřené děti bez rozdílu a poskytovat jim shodnou péči? Doporučuju se napřed zamyslet a až pak spustit naučený kolovrátek o smlouvách.
Komentář 58183
Za a) Jak si kojenec ošetří nárokovost na děcák smlouvou, když ho matka pohodí do škarpy???? Jak si dítě předškolního věku ošetří nárokovost na děcák smlouvou, když bude týrané???
Za b) Jakou jistotu mám v tom Vašem chaosu nazvaném polycentrické právo se soukromými soudy???
Za c) Jak do prdele se ten kojenec, nebo dítě předškolního věku, které nikdo nechce adoptovat bude orientovat v tom co píšete?? Tomu je úplně u prdele nějakej Váš volnej trh!!!
K tomu poslednímu Vašemu odstavci se nelze nic víc než vysmát, protože prostě opět je tu příklad toho, že ankap apologeti absolutně neznají realitu, neznají zákonodárství, neznají proces odebírání dítěte, neznají soudní verdikty, neznají systém jak vůbec dochází (když už dochází) k odebrání dítěte, neznají jednotlivé instituty v tom zainteresované, apod. To co píšete je absolutní sci-fi, které nemá s realitou nic společného. Zařekl jsem se, že na takovýho zaslepenýho magora jako jsi ty už reagovat nikdy nebudu, ale pořád dokážeš překvapit. Neskutečný.....
Komentář 58184
Komentář 58186
Komentář 58188
No a legislativní rámec a sociální péče v Norsku mě popravdě moc nezajímá, je mi jedno jestli ty prasárny dělají podle zákona nebo ne, pořád to budou prasárny. Samozřejmě kontext všech kauz neznám, už jen proto, že to Norská strana zásadně tají, ale i z dostupných informací je zřejmé, že to odebírání dětí tam fakt vždy OK není.
Komentář 58190
Komentář 58194
Komentář 58195
Komentář 58198
Komentář 58206
Komentář 58197
- Příchod nového honu na Židy usnadňují spíš anarchokapitalisté tím, jak důsledně popírají, že by byl nějaký rozdíl mezi zákonem a nařízením. Skutečně, Němci se za třetí říše chovali, jako by mezi nimi působil nějaký Urza, který by je důkladně zmasíroval, že mezi zákony a nařízeními není žádný rozdíl. Když pak vyšly Norimberské zákony, tak si tito lidé řekli: "Je to nařízení od vlády, to znamená, že je to zákon, a zákony se mají dodržovat". Nebýt Urzova působení, našel by se někdo, kdo by řekl "Tohle vůbec zákony nejsou, takže nás nezavazují", což by mohlo vést k pádu režimu, nevznikla by světová válka, nebyl by holokaust a kdo ví, na jaké úžasné úrovni by lidstvo nebýt těchto ztrát bylo. Urza ale odvedl svou propagandistickou práci dobře…
Komentář 58199
Sledoval jsem svého času případ Michaláková a to dost blízko, jako sledující českých politiků, kteří se v tom angažovali (Zdechovský, pár lidí ze Svobodných), byl jsem i párkrát na demonstracích před Norským velvyslanectvím, kde byli zpravidla namícháni lidi ze Svobodných a z KDU ČSL, pro obě skupiny to bylo téma a pro obě z trochu jiných důvodů ale cíl byl stejný, ctít práva biologických rodičů ke svým dětem a naopak. A s mlnohýma aktérama jsem mluvil. Ty demonstrace tenkrát byly mezinárodní akce odehrávající se současně v mnoha velkých evropských městech. Norsko k tomu dělalo mrtvého brouka, snažilo se k tomu oficiálně vůbec nevyjadřovat a dělalo, jako že se nic neděje.
Byl jsem také sledující Pavla Hasenkopfa, zastupujícího právníka paní Michalákové. Na detaily tu není prostor, jen závěr, jaký jsem si z toho udělal, že je to státem posvěcená sprostá sviňárna páchaná na živých svéprávných lidech na principu hlavy XX. Například obhajoba chtěla po Barnevernetu konrétní body, které má paní Michaláková splnit, aby mohli být synové vráceni zpět matce. Žádné nedostali, všechno bylo mlžení a vyhýbavé odpovědi na to, že to má rozhodnout soud a že oni nic a soud zas řekl, že nerozhodne, protože situace je emočně vypjatá a tak je nejlepší to odložit a znovu přezkoumat s chladnými hlavami až za rok a vytvořil dojem, že je to proto, aby se případem mohl zabývat zodpovědně a spravedlivě. Jenomže za rok to soud uzavřel jako "Děti zůstanou u pěstounů, protože si ve svých nových rodinách už zvykli". Chápete, že je to právní podvod? Navíc se ve všech procesech zřetelně ukazovalo, že soud straní tomu, co řekne Barnevernt, jeho vyjádření bral za závazné a jeho názory za platné a když byl názor proti názoru, jako platný bral ten Barnevernetský a o něm nepochyboval. Tudíž nešlo o spravedlivý proces, protože soud se v tomto nechoval nestranně ale jako prodloužená ruka státu s tím, že Barnevernet je pro něj v roli soudního posuzovatele, který se nikdy nemýlí a jeho názor je oficiálně platný. Problém byl, že protistrana se chtěla soudním sporem zastat proti zvůli z jeho strany. Pak ale nemá nikdy šanci. Že proběhl soud byl jen klam, že šlo o spravedlnost. Tím, jak to bylo vše nastaveno, už to bylo v podstatě rozhodnuto předem. Byly tam ještě různé další špinavé věci, například se přišlo na příbuzenské vztahy mezi posuzujícími psychology a někoho z Barnevernetu či pěstounů.
Připomněl bych, že u nás za předlistopadové éry také fungovaly soudy. V občanskoprávních sporech OK, do těch stát nijak (snad) nemluvil ani tehdy ale pokud jste byl ve sporu se státem, prakticky nikdy jste se nemohl domoct spravedlnosti. Stát si různými mechanismy zajistil rozsudek ve svůj prospěch. nejen tak nastavenými zákony ale mnohdy stačila autocenzura soudců, kteří byli na státu závislí a tudíž k němu loajální. A výhody měli, když tu loajalitu "správně" demonstrovali. Nehovořím teď vůbec o inscenovaných procesech 50. let, hovořím o 70. či 80. letech. Všechno se mohlo rozuhodnout úředně direktivně, ty soudy budili jen zdání spravedlnosti. Podobně jako formální volby budily zdání demokracie. Jen ale kdyby se politici jmenovali mezi sebou sami oficiálně (protože fakticky to tak bylo), tak by to bylo příliš očividné a hůř by se z toho dalo vylhat. Tak se hrály takovéhle falešné tanečky. Tedy v tom Norsku to je ohledně odebírání dětí podobné. Stát to prostřednictvím Barnevernetu zkrátka udělá a nelze tomu zabránit.
Já přemýšlel taky qui bono, kdo to tak chtěl, protože tohle nemohl být plán ani hodně ortodoxního politika levičáka, to by se musel stydět sám před sebou, kdyby viděl ty emoční scény, když si přišla policie do domu za účelem úředního odebrání dítěte a ani matka a ani dítě nesouhlasili. Emočně dost podobné jako když za protektorátu Vám vtrhlo do bytu Gestapo a zatklo Vám někoho blízkého s tím, že už ho možná nikdy neuvidíte. A to dospělý se s tím asi lépe vyrovnává, protože si nevytváří iluze a je mnohdy nějak smířen s osudem ale to děcko se s tím musí vypořádávat celý život. Nevím, kolik mají v Norsku procentuálně psychiatrů na jednotkové množství obyvatel ale řekl bych že nadprůměrně a to nejen proto, že tam mají méně Slunce.
Ta podpora pěstounské péče byla nastavena tak nesmyslně vysoká, že pokud nějaká rodina se takto rozhodla vychovávat cizí děti, v podstatě byla zajištěna, nemusela chodit do práce a mohla se věnovat pěstounské péči jako službě hrazené státem. Norsko je ostatně bohatá země, proč by nepodpořila něco ušlechtilého, že ano. Jenomže se jim to nejspíš ekonomicky zvrhlo, protože pro některé to bylo velice lukrativní k alternativě se živit běžnou prací (míněno pod zaměstnavatelem, kdy máte šéfa, který Vám práci zadává a na ní dohlíží a třeba nemusíte uspět popřípadě to někdo může špatně psychicky snášet) a Barnevernet zas potřeboval vykazovat činnost, čímž si dokazoval svoji existanci. Takže se zřejmě začaly vytvářet úplně umělé případy a zkolabovalo to nakonec ke státem posvěcenému a organizovanému obchodu s dětmi. Protože kde se vytvoří poptávka po dětech, systém se snaží o nabídku, když z toho má někdo prospěch.
Mimochodem jsem slyšel o jakémsi historické výzkumu, že prý za holokaust za nacistického Německa nemohl plán několika zlých lidí ale nastavený hierarchický úřednický systém, který se zvrhl na tom, že každý dělal na svém místě svou práci ale každý také přidal svoji malou iniciativu ve prospěch oficiální ideologie, aby ukázal loajalitu se systémem, protože to pro něj bylo karierně výhodné. Fyzické vyhlazování prý nacisti objevili metodou pokus omyl na Židech ve Vilniusu. Zkrátka to zkusili a zjistili, že to jde, že můžou a že se nic neděje a systému že to nevadí. Tak to jen rozvíjeli a zdokonalovali. A ti, co v tu dobu v Berlíně možná podporovali systém za lepší Německo, nic netušili.
Komentář 58207
To, že do každého vlákna musí ankap apologeti připojit nějaký kraviny o nacistickém Německu a ČSR za dob komunismu a potom nad tím masturbovat, jak to podporuje jejich teze o tom, že stát je zlý, moc nechápu, ale budiž....
Komentář 58185
Stejně to dříve nebo později skončí u těch lidí, kteří to fyzicky a reálně řeší. A je rozdíl, jestli to řeší nadšený dobrovolník či charita, nebo úřednice, která s tím chce mít co nejmíň starostí.
A ankap tvrdí, že stát sebere lidem tolik zdrojů, že s charitou by to bylo lepší. Ač ne dokonalé, ale lepší, než se státním monopolem.
Ono vlastně ve vašem a, b i c se dá totéž vztáhnout na stát. A odpověď? Konkrétní člověk. Buď úředník, nebo dobrý člověk, který bojuje proti úřednímu šimlu ve prospěch dítěte...
Opět, zamyslete se nad jiným příkladem se školstvím - fakt to povinné základní školství stojí za to množství sebevražd a zničených životů dětí?
Nebo jen vnímáte státní ideál a nevnímáte vedlejší škody?
Komentář 58187
Kolik sebevražd dětí a zničených životů je v důsledku státně zřizovaného školství??? Chci relevantní data, nebo výzkum z nějakou výzkumnou metodou a metodologií. Prosím sem s tím.
Komentář 58214
Podobně se táži:
Z jakého privilegia chcete dát nějakému úředníkovi právo rozhodovat o životě dítěte a zavazovat ho k nějakým smlouvám???
Ad školství:
https://www.svobodauceni.cz/clanek/sebevrazdy-deti-a-teenageru-a-skolni-kalendar/
https://www.svobodauceni.cz/clanek/pocet-sebevrazd-mezi-mladistvymi-narusta-jak-mohou-rodice-svym-detem-pomoci/
https://www.svobodauceni.cz/clanek/skolni-sikana-1/
atd...
A že jsou charity vícezdrojové? No jasně, když stát každému sebere přes 60 % peněz a pak je rozděluje, tak si je charity berou, ale přitom lidem nezbývá tolik, aby mohli dál přispívat...
Znáte text "Co je a co není vidět?"
Komentář 58218
Komentář 58229
Ale za jaké náklady, finanční a společenské? To je to, co vidět není.
A jasně, že když něco zařizuje stát (ač neefektivně, za násilím sebrané prostředky a s všimným pro politiky a kamarády), tak to pak není tolik zajišťováno soukromě...
Komentář 58240
Finančné náklady vidno, sú to práve tie dane. Čo nevidno je že koľko by také služby stáli v ankape. A spoločenské náklady? Definujte ich.
Komentář 58245
To snad nikde netvrdím. Jen říkám, že stát sebere lidem přes 60 % vydělaných peněz a pak je využívá neefektivně.
Ale podstatě to tak je, jen si budou muset platit (téměř) veškerou spotřebu, což vyvolá tlak na dodavatele a zvýšení efektivity. Což ekonomicky dávno dokázáno Bastiatem a dalšími bude méně, než jsou daně.
Jen opět nezapomeňte na to, co není vidět. Třeba když si z daní platíte úřednický aparát, který licencuje a kontroluje taxíky. A pak přijdou soukromý Uber a vyřeší naprostou většinu problémů, které stát s taxíky za ty desítky let vyřešit nedokázal. A teď si představte, že by se něco podobného stalo s výstavbou, chodníky, veřejným osvětlením atd...
A s tou školou - tak to vidíte sám. Pořád ta věková skupina mezi 6 - 15 lety nebo na vojně mezi bažanty a mazáky je dost uzavřenější než v běžné populaci, kde jsou lidé od 0 do cca 90 let.
Navíc tu všude máte jednu vnější autoritu učitele či velitete, kterého musí všichni poslouchat.
Ta "stejnost" věku byla dost zkratka, ale u nás se šikanovalo i v rámci jedné třídy.
Komentář 58252
Uber kontra taxislužby sú 2 súkromné firmy, to o efektivite štátu nehovorí nič. Jedine ak trochu tak o neefektivite výberu dane, kde výhodnosť Uberu je práve v nepriznávaní a teda nezdaňovaní zisku zamestnancov ani samotného Uberu.
A s tou školou, práve tie rôzne experimentálne školy čo propaguje Sloboda učenia miešajú dohromady žiakov rôznych ročníkov, čím riziko šikanovania skôr zvyšujú. Jediný spôsob ako úplne zabrániť šikanovaniu by bolo domáce vzdelávanie, lenže mať vlastného učiteľa pre svoje dieťa/deti si každý dovoliť nemôže.
Komentář 58259
Komentář 58262
Komentář 58265
Komentář 58276
Komentář 58288
Komentář 58298
Keď mám najvýhodnejšiu ponuku tak mi môže byť srdečne ukradnuté koľko je tých horších ponúk.
Komentář 58219
Komentář 58228
Vy odpovídáte, že privilegium sociální pracovnice odebírat děti je dáno demokracií (jestli to dobře chápu), jiní lidé tvrdí, že svobodný trh by to dělal lépe.
Lidé by pak mohli realizovat humánní hodnoty bez 65% zdanění...
Vy jen vidíte rozdíl mezi smlouvou a mezinárodní úmluvou či zákony. Ale ve výsledku je to totéž - kus papíru s nějakým textem, jehož realizace pak záleží na konkrétních lidech.
Komentář 58231
No nechápete no. Ankapáci brečí, že jim stát zasahuje do života a každý má právo vlastnit sám sebe a nakládat se životem jak chce. Tak se ptám kdo vám dal privilegium zavazovat kojence nějakou smlouvou!!! Odebírat děti není dáno demokracií pane bože!! Pokud není člověk sociopat, tak souhlasí s tím, že dítě do určitého věku nedokáže plně pochopit důsledky svých činů a je zranitelnější víc jak dospělý člověk, a proto potřebuje v určitých záležitostech společenskou ochranu (např. Týrání, zneužívání), k čemuž se některé státy zavázaly. Jak by toto volný trh řešil lépe, než společenským konsenzem toho, že dítě není správné zotročit, fakt nevím. Možná tak ve vašich vlhkých snech by to řešil lépe. Už vidím jak s kojencem budete dělat dobrovolnou smlouvu a od děcáku vyžadovat nějaký nárok. Anebo když přijde nějaká třetí osoba (dobrodinec) co bude chtít zaplatit pro děcko děcák, kdo ho jako odebere tomu biologickému rodiči??? Bezpečnostní agentura a pak se s triznitelem dobrodinec domluví na nějakém soudu, který se bude oběma líbit, a který rozhodne??? Dobrý no. Ale pouze na večerní fantasy četbu na gauči.......
Komentář 58234
"Odebírat děti není dáno demokracií pane bože!!" Tak čím?
"k čemuž se některé státy zavázaly" - aha, tímhle je to dáno. A státy k tomu zavázalkdo? Nu, demokraticky zvolení politici svým demokratickým hlasováním...
Ve společenské ochraně se shodneme. Ale jak poskytují společenskou ochranu úřady vidíme všude kolem sebe., jen každý koukáme na něco jiného. Já vidím Bavernet a zadlužené děti ze státních děcáků...
Komentář 58238
Komentář 58239
A jakýkoli státem daný "nárok" má taky své náklady, včetně sociální péče.
A ta preventivní opatření - kolik let už jsou uváděná a jak se školy změnily?
Nikdo netvrdí, že v ankapu bude všechno růžové, ale snažím se ukázat, že mnoho příznivců státních řešení přehlíží to, co není vidět...
Komentář 58241
Netreba toľko čítať predpojaté stránky, treba sa viac aj pozerať okolo seba :-DDD
Komentář 58191
Tam, kde jsou decaky, moc detskych bordelu neni. Ale jsou oblasti, kde jsou tak chudi, ze na nejake decaky moc nemaji...a tak je to: "bud umru hlady, a nebo sex za prachy". A kdo jsme my, abychom narizovali tomu diteti, ze si radsi ma vybrat smrt, protoze sex za prachy je fakt fuj fuj.
Trebas ja, kdybych byl dite, a mel si vybrat mezi smrti hladem a nebo sexem za prachy, porad bych si radsi zvolil sex za prachy.
Komentář 58104
Komentář 58092
Komentář 58095
Komentář 58097
Bohatý zarobí veľa, štát mu zoberie 50%, a ešte sa mu zvýši na pár nových áut.
Tak pre koho je to asi výhodnejšie? Koho problémy by sa vyriešili zrušením daní? Vy násobilka...
Komentář 58100
Komentář 58102
No a jinak...kdyz se podivas globalne na veci, ktere kdy zajistoval stat a pak to preslo do soukromych rukou, tak typicky doslo k vyraznemu zlepseni sluzeb a zaroven zlevneni….
Vyjimky mohou byt, kdyz stat napriklad cenu dotoval ze sveho a daval to lidem zadarmo (tedy to lide platili, ale pouze o tom nevedeli/o tom tak nepremysleli).
Jinak nevim moc o necem, co by soukrome subjekty delaly hure, nez stat. Asi by se nasly priklady, predevsim v oblasti vedeni valek, vyhlazovani ruznych etnik ci narodu, to ano...ale jinak me toho moc nenapada.
Komentář 58111
Komentář 58113
Stačí se zeptat googlu. Jenže pozor, google je kapitalistický vynález, ten by zestátněný byl jistě levnější!
https://zpravy.aktualne.cz/ekonomika/meli-jsme-se-za-komunistu-lepe-velke-porovnani-vydaju-cechu/r~6d90e3aef63d11e9b259ac1f6b220ee8/
Komentář 58118
Komentář 58120
Tady máte aspoň přepočet na kupní sílu, nic moc lepšího nenajdete...
Ale tak třeba dodávání balíků Českou poštou a soukromníky. Nebo taxi (státem licencované) a Uber.
Komentář 58134
Ale pokud se nepletu, tak do obdobi "tento stat" se jeste vejdou napriklad telekomunikacni sluzby.
Komentář 58141
Komentář 58137
Komentář 58140
Komentář 58163
Komentář 58168
A nazývať trhom skutočnosť že si rúšku vyrobím sám hádam nemôžete myslieť vážne.
Komentář 58189
Komentář 58109
To tu nikdo netvrdí.
Komentář 58107
To není o násobilce. To je o tom, že pokud někdo vydělává tak, že potřebuje 50 % svých příjmů na jídlo a druhý vydělává víc a pokryje jídlo z 20 % (my jsme dnes relativně bohatí, v porovnání třeba s předlistopadovou érou a dáváme na jídlo v rpůměru 10 % ale vemte to jako modelový příklad), a Vy každého zdaníte 25 %, tak tomu bohatšímu seberete 0.25/(1-0.2) = 0.3125 tj. jednu třetinu z toho, co mu zbyde kdežto tomu chudém 0.25/(1-0.5) = 0.5 tj. polovinu z toho, co mu zbyde po odečtení nutných výdajů na jídlo.
Obecně si to rozdělte na mandatorní výdaje nutné na život a na to, co zbyde, což jsou výdaje na luxus a uvažte, že mandatorní výdaje nerostou úměrně platu ale pomaleji. Ten druhý, když si chce hodně užít, může bydlet ve větším bytě, může vydávat dvakrát víc na jídlo ale v kažedém případě mu podíl mandatorních výdajů v poměru k příjmu klesá. A daně způsobují, že si člověk musí ořezávat v té druhé části a nízkopříjmový člověk musí víc, jak jsem Vám ukázal. Tedy daně ho poškozují relativně ke svému příjmu víc.
Komentář 58116
Komentář 58172
Stát také ne. A do polemiky vnáším navíc tezi, že stát službu poskytne horší a dražší. A to proto, že stát neumí efektivně podnikat. Odhaduje se, že silnice stát staví zhruba dvakrát dráž než by to dokázal soukromý sektor. Na stát tedy celkově doplácíme a opt-out je přínos, služby si opatříme v soukromém sektoru a to kvalitnější ještě nám něco zbude navíc.
Komentář 58079
Komentář 58127
přesto jsem se jí stal....
Komentář 58166
Komentář 58167
Komentář 58223