Povinné volby? – Stoky Svobodného přístavu (Urza.cz); (S)toky myšlenek Svobodného přístavu (Urza.cz)

hamburger menu
Autor: Urza
Čas: 2015-12-21 00:00:02

Povinné volby?

Nedávno jsem opět slyšel mluvit Miloše Zemana na téma povinných voleb, kterých je tento velkým a dlouhodobým zastáncem. Protože se nám tohoto demokratického procesu účastní jen něco kolem poloviny voličů, mocipánům to nestačí a chtěli by více; a když ti něco chtějí, není nic snazšího, než to lidem prostě a jednoduše nařídit. Zde se však věc má tak, že reálně to chce jen prezident, jemuž zase chybí moc to prosadit, ergo se povinných voleb v dohledné době nejspíše nedočkáme; do budoucna to však úplně vyloučeno není, neboť existují země, ve kterých občané tuto povinnost mají (nechtějí-li se účastnit, platí pokutu).

Na první pohled mi samozřejmě podobná myšlenka přišla zrůdná, neboť takový zákon je morálně neospravedlnitelný; otázkou je, jaké by byly praktické dopady? V první řadě by to bezpochyby popudilo lid proti vrchnosti, což je vždycky dobré. Dále by však podobný zákon dle mého názoru poskytl prostor pro efektivnější zesměšňování demokracie; například v Německu existuje politická strana s názvem „Strana“ (v originále „Die PARTEI“), jež má jediný bod v programu: „Nebudeme dělat nic,“ s čímž pochopitelně nemá moc velkou podporu, což by ale povinná volební účast mohla změnit.

Nemluvě o tom, že by se z povinné volební účasti dalo možná i něco vytěžit založením strany, jež bude v prvé řadě slibovat zrušení volební povinnosti; krom toho by ale mohla ještě přijít s libertariánským programem, ideálně propašovaným v trojském stylu – oficiální program bude jen zrušit volební povinnost, ale v případě potenciálního úspěchu by mohla v parlamentu ještě trochu liberalizovat, neb alespoň využívat pozornosti médií k šíření libertariánských myšlenek. Otázkou samozřejmě je, kolik z té přibližně poloviny nevoličů nevolí prostě z lenosti a kolik z nějakého principu, což by značně ovlivnilo, komu by tito lidé v případě volení byli ochotni dát svůj hlas.

Ačkoliv tedy určitě můžeme být rádi, že volební povinnost zde není (o potenciální buzeraci méně), osobně bych se jejího zavedení až tak dalece neobával, protože zhoršit se tím naše situace až tak dalece nemůže (samozřejmě krom dalšího dementního státního nařízení), na druhou stranu by se snad z takového zákona dala ve výsledku vytěžit nějaká ta liberalizace či alespoň oslabení státu v očích jeho voličů a jejich další naštvání; otázkou samozřejmě je, do jaké míry by toto něco ovlivnilo. Jaký na to máte názor, vážení čtenáři?
Přečtení: 19857

Reagujete na tento komentář:
Autor: Dobrý Den (neregistrovaný) Čas: 2015-12-21 09:26:37
To myslíte, utahováním šroubů k větší svobodě? Prostě, strany, které by mohli něco liberalizovat k volbám nepustí.
Autor: Dobrý Den (neregistrovaný) Čas: 2015-12-21 09:26:37
To myslíte, utahováním šroubů k větší svobodě? Prostě, strany, které by mohli něco liberalizovat k volbám nepustí.
Autor: Urza Čas: 2015-12-21 09:57:35 Titulek: Re: [↑]
Web: https://www.urza.cz/ Mail: urza v doméně urza.cz
To myslím, že se možná Zeman přepočítal.
Autor: PeTaX Čas: 2015-12-21 10:13:22
Web: http://www.svobodny-svet.cz/ Mail: redakce v doméně svobodny-svet.cz
Soudím, že by se nestalo prakticky nic. Ti, kteří nevolí z principu, by raději zaplatili tu pokutu, nebo to nějak ošvejkovali, že volit nemohli.
Ti, kteří nevolí z lenosti, by sice nadávali, že je to jak za komunistů (což by jistým způsobem bylo), by hodili hlas nějaké velké straně, která jim něco slíbí, podle zcela stejného principu, jako dnes.
Že by zázračně vzrostla občanská uvědomělost, nebo se změnila většinová orientace, je zcela iluzorní.
Ten nápad (neprůchozí dle mne) je jen snahou o zvýšení legitimace stávajícího režimu světového kulturního neomarxismu. Lidé to tak masově chtějí. Měli bychom sice 99,9 % (jako dříve), jen rozděleno do více subjektů (jako dříve) a směřování by bylo stejné (jako dříve).
Autor: Urza Čas: 2015-12-21 10:56:24 Titulek: Re: [↑]
Web: https://www.urza.cz/ Mail: urza v doméně urza.cz
Otázka samozřejmě je, jestli by část té většiny, která na to sere, nevolila nějaké humoristické strany ze vzteku, že k těm volbám byla dokopána.
Autor: PeTaX Čas: 2015-12-21 10:48:34
Web: http://www.svobodny-svet.cz/ Mail: redakce v doméně svobodny-svet.cz
Možná efektivnější by bylo znovuzavedení bílého lístku — nic z toho, co nabízíte. Plus dolní limit platnosti voleb.
Asi by neškodilo zavedení pravidla, že strany nejsou financovány státem, nýbrž jen členskými příspěvky + transparentnost účetnictví.
V tom je asi největší problém: cílem stran je hlavně získání co největšího objemu finančních prostředků, protože je jasné, že dnes volby nevyhrávají programy (na které se stejně po volbách kašle), ale jen masivní kampaně, jejichž cílem je získat přístup k příštím penězům na příští kampaň ad finitum.
Autor: Urza Čas: 2015-12-21 10:56:54 Titulek: Re: [↑]
Web: https://www.urza.cz/ Mail: urza v doméně urza.cz
Bílý lístek a dolní limit platnosti voleb by byl samozřejmě super.... a právě proto se to nestane.
Autor: Didi (neregistrovaný) Čas: 2015-12-25 13:32:01 Titulek: Re: [↑]
Bílý lístek zavádět netřeba, už dnes máme možnost do obálky místo kandidátky dát lístek s nápisem "Toto je úmyslně neplatný hlas", případně ho doplnit vyjádřením názoru jako např. "Volby jsou útlakem", "S žádným připuštěným kandidátem nesouhlasím" a pod. Ano, je mi jasné, že si to nepřečte nikdo jiný než ten člen volební komise rozbalující obálky, ale "I kdyby to mělo změnit názor jediného člověka..." :-)
Jinak s dolním limitem a financováním mimo stát samozřejmě souhlasím. Myšlenka, že 50 % neplatných hlasů způsobí, že po další čtyři roky budou parlament a vládní úřady prázdné a nevykazující žádnou činnost, se mi fakt líbí.
Autor: Urza Čas: 2015-12-25 13:47:20 Titulek: Re: [↑]
Web: https://www.urza.cz/ Mail: urza v doméně urza.cz
Obávám se, že člena volební komise moc nepřesvědčíte; oni si lidé většinou myslejí (a zejména ti, co sedí ve volební komisi), že kdo nevolí, tak je mentálně zaostalý.
Autor: Urza Čas: 2015-12-21 11:09:47 Titulek: Re: Povinné volby? [↑]
Web: https://www.urza.cz/ Mail: urza v doméně urza.cz
Ty vole xDDDD
Autor: Vlach (neregistrovaný) Čas: 2015-12-21 12:56:27 Titulek: Vlach
Jeste kdyby se podarilo prosadit stary Sulikuv navrh(doufam ,ze to reknu presne):kazdy volic dostane do ruky zhruba 3000kc(coz je vlastne prispevek od volice pro zvolenou stranu) a ty muze ve volebni mistnosti bud vymenit za hlas nebo prochlastat.

Urzo,nekde(asi Uzza book)jsem narazil na Vas slovnik pojmu,kde jednoduse vyvracite ruzne socialisticke pololzi--to je presne to,po cem volam-cetl jsem jen" monopol",perfektni!

A pak jsem tam taky narazil na Vase krasny kabrio-takze jste asi znalec Alf:uz dlouho pokukuju po AR Mito,je to dobry auto?
Autor: Urza Čas: 2015-12-21 17:16:46 Titulek: Re: Vlach [↑]
Web: https://www.urza.cz/ Mail: urza v doméně urza.cz
To by byl samozřejmě úžasný návrh, jen si myslím, že ta částka je nižší; oni přece nedostávaj 3k za hlas, ne?
Slovník pojmů jsem dělal právě za tím účelem a jsem moc rád, že se Vám líbil; kdyby tu náhodou někdo další chtěl nakouknout, zde je link:
http://urza.urza.cz/index.php?show=definitions
Ohledně Alf jsem velice neobjektivní, všechny bych je chválil; co se Mita týče, tak já osobně jsem spíše na trošičku jiné, nicméně kdyby se mi líbilo, koupím si ho xD
Autor: Vlach (neregistrovaný) Čas: 2015-12-21 17:27:53 Titulek: Re: Vlach [↑]
Nevim presne kolik,ale tohle by byla presne tak akorat na hrane castka,kvuli ktere by stalo za to se na to vysrat.

Kdyz se mi libi zvenku zenska,tak se nikdy vevnitr nespletu...,ale v autech ano.
Nechysta se treba novy model Mito?
Autor: Urza Čas: 2015-12-21 17:47:00 Titulek: Re: Vlach [↑]
Web: https://www.urza.cz/ Mail: urza v doméně urza.cz
Osobně si myslím, že mnoho lidí v ČR by se na to vysrali klidně za kilo xD
Nový model MiTo se mnedle nechystá; ale líbí-li se Vám to auto zvenku, řekl bych, že neprohloupíte. Samozřejmě úplně jiná věc je vybrat si pak konkrétní auto v odpovídajícím technickém stavu.
Autor: Urza Čas: 2015-12-21 19:31:25 Titulek: Re: Vlach [↑]
Web: https://www.urza.cz/ Mail: urza v doméně urza.cz
Nostalgie xD
Autor: osiris Čas: 2015-12-21 19:59:32 Titulek: Re: Vlach [↑]
Web: neuveden Mail: neuveden
Jj bohužel už mi zbývá jen ta nostalgie... Ten zmrd Marchionne Lancii(další bude na řadě Alfa )definitivně pohřbil. Hlavně že jsme před pár lety poslouchali sebevědomé chvástání managementu FIATu, že spojení s tím americkým šrotem je přesně to pravé ořechové pro (nejen) Lancii a zákazníci to jistě ocení... Leda tak nasrat
Autor: Urza Čas: 2015-12-21 20:46:01 Titulek: Re: Vlach [↑]
Web: https://www.urza.cz/ Mail: urza v doméně urza.cz
Jestli pohřbí Alfu, tak můj život už nikdy nebude, co býval xD
Autor: E Čas: 2015-12-21 20:25:02
Web: neuveden Mail: E2718 v doméně volny.cz
Díky za zajímavý článek, jenom mi připadá dosti zvláštní ono propašování strany do parlamentu. Osobně pochybuji o nalezení takového množství libertariánů, kteří by byli ochotni se k tomu propůjčit.
Autor: Urza Čas: 2015-12-21 20:46:34 Titulek: Re: [↑]
Web: https://www.urza.cz/ Mail: urza v doméně urza.cz
Ve Svobodných jich je.... navíc bych klidně volil i tu německou Die PARTEI.
logo Urza.cz
kapky